2 Tommie Meijer, 'n ontgoochelde recordbreker 3 Het verhaal achter joodse familiefilmpjes Tfi zz 'mU'bW Uitgesproken Dagpuzzel Vlag 'Ca? Recept Chickenpie met paddestoelen Strips Rotterdams Dagblad I ,s>w, I Woensdag 25 maart 1998 Voor tips en reacties: 010-4004337 Noem het maar een doffe dreun. Een regelrechte draai om je oren. Vele. vele uren werk: allemaal voor niets. Duizenden guldens onkosten: weggegooid geld. Tommie Meijer is er, zoals hij het zelf zegt, „goed ziek van." Tom mie Meijer, wie tuk is op stunfjes, herinnert hem zich on getwijfeld nog als de Rotterdam mer die op 4 maart 1994 het we- reldduurrecord pianospelen op zijn naam bracht In zijn café 't Viltje aan de 's-Gra- vendijkwal speelde Tommietoen 41 uur aan één ruk door, waar mee het oude record (40 uur) van Rotterdammer J. Blommendaal uit de boeken kon worden ge streept. Tommie Meijer - overdag pianist op de Havo voor Muziek en Dans en de Rotterdamse Dansacade- mie - werd prompt bijgeschreven in het Guinness Book of Records. Nu lezen ze dat boek in de bure len van Joop van den Ende Pro ducties in Aalsmeer natuurlijk ook. Sterker nog, daar werden on langs de voorbereidingen getrof fen voor de Mega record show, en dan is zo'n boek met allerlei mal lotige records juist een. onmis baar standaardwerk. En al blade- rend kwamen ze ook by Tom mies record terecht. „Een maand geleden weid ik be naderd door iemand van Joop van den Ende Producties. Ze hadden mij uitgekozen om in de Mega record show de provincie Zuid-Holland te vertegenwoordi gen. Als ik in staat was alles zelf te organiseren kon ik meedoen." Tommie, zoals bekend altijd in voGr een stunt, zei ja en ging aan de slag. Uitdaging De uitdaging was groot: zyn ve- cord van 41 uur moest worden Verbrijzeld' naar 45 uur. Al op weg naar Aalsmeer zouden zijn vingers - gezeten in een dubbel deksbus - lenig over de toetsen glijden om uiteindelijk in het ko mende zaterdag uit te zenden programma te worden onthaald. Een spectaculair record, specta culair in beeld gebracht. Maar toen kwam de domper, de doffe dreun. Tommie: „Het ging allemaal ineens toch niet door. Er moest in het programma vijftien minuten commercial break wor den ingebouwd. Daardoor moest het programma met een kwartier worden ingekort En omdat ze bij Joop van den Ende vonden dat een record van 45 uur niet in twee minuten kon worden sa mengevat, was mijn record ko men te vervallen. Bij Joop van den Ende zaten ze er zelf ook wel mee, want ze hebben inmiddels iedereen een excuus brief gestuurd." Maar Tommie zat, zoals hij het zelf zegt, „in zak en as." „Ik had de organisatie al helemaal klaar. Ik had al heel veel geld uitgege ven, Duizenden guldens. Het is heel erg wat ex gebeurd is. Heel m'n crocusvakantie is er aan op geofferd. Minstens tien mensen hebben er vrije dagen voor opge nomen om me tehelpen. Voordie mensen vind ik het verschrikke lijk. Ik ben er goed ziek van ge weest." In het twee uur durende televi siespektakel dat zaterdag wordt uitgezonden, dus geen Tommie Meijer. Zuid-Holland wordt nu vertegenwoordigd door twee bil jarters die tegen elkaar gaan snelpoolen, Teleurgesteld Voor al die zwaar teleurgestelde Rotterdammers die hem zo fana tiek hebben geholpen, geeft Tommie Meijer in zijn café 't Vil tje op 18 april een 'feest'. „Noem het maar een uithuiifuif" zegt hij erover. „Iedereen krijgt van mij een A4-tje en het verzoek daarop een recent meegemaakte nare er- varig te schrijven. Die hang ik dan op in de zaak. Het is de be doeling dat iedereen in het zwart of grijs komt, want 't wordt een heel droef feest..." bl033lh W3fi38lY0H< Tommie Meljertfjdens het vestigen van zijn record in 1994. Een tweede poging in de Mega record show gaat niet door. Zijn poging moet wijken voor reclamespots. Archieffoto Tv-presentator Mart Smeets in VARA TV-Magazine: „Studio sport is al sinds 1950 marktleider. In de tus sentijd zijn er talloze pogingen gedaan om sport an ders te brengen, maar nog altijd slaat de oude ver trouwde formule van Studio sport het beste aan. Dat vindt men het prettigst. Dat is een gegeven, een feit - en nee, daar denk ik verder geen seconde over na. Waarom zou ik? Ik denk nooit na." Archieffoto GPD Oplossing vorige week Horizontaal: 1grensincident; 7. lorre; 8. slijptol; 9. rap; 10. iduna; 1 i. rust; 13. kit; 14. hapjespan; 15. bot; 17. bleu; 18. talie; 19. uur; 20. opkamer; 22. omega; 23. wipwatermolen. Verticaal: 1. geldig; 2. eerzucht; 3. sterappel; 1. col; 5. depot; 6. talent; 8. spreekuur; 12. sapstroom; 13. knalgeel; 15. berouw; 16.welaan; 17. blauw, 2J,enl. Horizontaal: 1. zo'n leeglo per maakt wel 's een schaapje lui er (10); 7. wa terrad (4); 8. het muziek instrument begeleidt eer. zangeres (6); 9. de eerste kreet van een giftige hage dis (4); 10. geen gedicht uit de diep vries (4); 11. u hoort het: een kleine injec tie kost niet veel (7); 12. een hele stap, maar ik den k, dat ik 't haal (4); 13. het meisje komt later (4); 14, wat gaat er in de ziel om en om en om (7), 16. hij heerste in ongeveer de zestiende eeuw (4); 17. door het dolle heen in de vrije natuur (4); 19. het vlooienspel, bijvoorbeeld, is niet origineel (7); 21. zo'n beker gun 'k iedereen (4); 23. daar past een maatschoen bij (4); 24. op de korte afstand heb ik wel 's een beetje slaap (6); 25. men ligt er veilig om de mensen toe te spreken (4); 26. het feest is plaatsgebonden (10) Verticaal: 1. een machthebber op de loop (6); 2. geniet, maar doe er je ogenbij dicht (10);3. stukgoed Dan doetze graagm.ee (7); 4. idee nummer elfis stijfen houterig (5); 5. jongenineen Engels blad (4); 6. wie'nri beklimt zal me dan worst wezen (8); 19. de sultan houdt van een lange file vrouwen (10); 12. een plantje als hofvrucht (8); 15. wat hij uit de muur haalt geeftons verlichting(7); 18,sams oud.maarvanroestvrij staai(6); 20. men komtaan wijn, terwijl de kraan is weggehaald (5): 22. het is in dat verbond meer koek dan ei (4) Door Marcel de Jong De herkomst van vier joodse fami- liefilmpjes boeit Kees Schnater <62) uit Noordwoldeal bijna vijftig jaar. Hij kreeg de bandjes in 1950 bij de aankoop van een filmpro jector. De speurtocht naar de oor spronkelijke eigenaar liep tot zijn grote spijt net mis. Het joodse gezin van David de Vries uit Amsterdam moet het voor de oorlog erg goed hebben gehad. Ze bewonen een villa aan het Emmaplein en bezoeken met de auto geregeld andere grote hui zen. De dochters Betty en Elly krijgen genoeg zakgeld om hun vader een duur cadeau te geven: een familiefilm, gemaakt door het filmbureau Scheuermann. De oorlog voorkomt dat David er op zijn oude dag nog eens met genoe gen naar kan kijken. Kees Sch na ter, opgroeiend in Zaandam, is op jonge leeftijd ook gefascineerd door het filmappa raat. Zijn vader, hoewel aanzien lijk minder gefortuneerd dan De Vries, heeft er voor de Tweede Wereldoorlog al een. Op verjaar dagen en feestdagen komt de pro jector, bediening met handslin ger, uit de kast. Elk filmpje dat de Schnaters kun nen krijgen, wordt talloze malen bewonderd. Kees ziet als vierjari ge het eerste rotorschip door het Kieler kanaal varen, geniet van een Ford A die van een berg af stuitert en ogenschijnlijk onge schonden op zijn wielen terecht komt, en kijkt met grote ogen naar paraderende dames in de nieuwste mode: een koket hoedje en lage taille. De opnamen zijn ge luidloos maar kunnen op de nodi ge oohs en aahs rekenen van Kees en de kinderen uit de buurt. „Al les is schitterend." Eigen projector In de oorlog neemt de frequentie van de voorstellingen af. Elektri citeit is schaars, zodat de film- lamp niet vaak meer aan kan. Bo vendien is het moeilijk een nieu we lamp te vinden als er een stuk is. Als Kees na de oorlog op vijf tienjarige leeftijd zijn eerste baantje krijgt, is voor hem al vrij snel duidelijk wat hij van zijn eerst verdiende centen wil kopen: Kees Schnater met de fïmpjes die hem al vijftig Jaar boelen. Hij zou niets liever willen dan datde joodse familiefilmpjes alsnogblj de eigenaar terechtkomen. Foto Siep van ungervopo een eigen projector met filmpjes. Via een scharrelaar tikt hij een tweedehands apparaat op de kop. Hij koopt er ook de speelfilm 'De groene boogschutter' bij. „Een enorm lange film, wat amateuris tisch gespeeld, op zeven grote spoelen." Als extraatje krijgt Kees nog meer bandjes mee. Die be kijkt hij thuis uitvoerig. Het zijn vredige familiefilms. Kinderen schommelen in een parkachtige tuin. Een vader rijdt met een auto voor bij een villa. De tekst 'Het ca deau voor vader van Betty en EUy' en de firmanaam filmbureau Scheuermann komen in beeld. Aan de kleding te zien zijn de op namen begin jaren dertig ge maakt. Het moet om een welva rende joodse familie gaan, conclu deert Kees. Het doet hem denken aan zijn joodse vriendje Ronnie, waar hij in de eerste oorlogsjaren bij in de klas zat. Die woonde ook in een groot, statig huis. Zijn vriendje was van de ene op de an dere dag uit zijn leven verdwe nen. Meegenomen door de Duit sers en daarna nooit meer iets over gehoord. Hoe is de familie die op deze films staat de oorlog doorgekomen, vraagt Kees zich af. En als de mensen nog leven, willen ze de opnamen dan niet als dierbare herinneringen terug hebben? Het antwoord op die vragen kan Kees alleen krijgen door ze aan de fa milie zelf te stellen. Maar behalve de namen Betty en Elly en wat ge luidloze beelden heeft de vijftien jarige Zaandammer geen enkele informatie over dc joodse men sen. Hij begint een ware speur tocht als uit een jongensboek. Op zoek naar aanknopingspunten. Het filmbureau Scheuermann be staat niet meer. Via het kenteken van de auto die in de film te zien is, komt Kees achter de identiteit van de eigenaar van de wagen. David de Vries van het Emma plein in Amsterdam, handelaar in zijden, katoenen, linnen en wol len stoffen. Als Kees naar het adres fietst, herkent hij de grote villa uit het filmpje. Met bonzend hart belt hy aan. Een man doel open. Maar het is David de Vries niet. Hij stelt zich voor als make laar en zegt het huis gekocht te hebben van iemand uit Aerden- hoiït. Kees krijgt het adres mée. Op de fiets vertrekt de speurder naafjiet elitedorpje bij Haarlem, Hij stopt voor een groot gietijze ren hek dat aan hei begin van een riante oprijlaan staat. Het naam bordje laat zien'dat er een advo caat-procureur woont. Als Kees heeft aangebeld, is hu snel uit de droom geholpen dat hij hier zijn zoektocht kan beëindigen. „De ogen van de man die opendoet, bevriezen als hy my n vraag hoort. Hij smijt de deur dicht. Het zal niet zo'n keurige heer in de oorlog geweest zijn." Als volgende stap gaat Schnater naar het bevolkingsregister van Amsterdam. Daar krijgt hij te ho ren dat Elizabeth de Vries, een jaar of twintig, in mei 1946 naar New York is geëmigreerd. Een halfjaar later volgt haar vader Da vid. Kees is opgelucht. In ieder ge val twee leden van de familie heb ben de oorlog overleefd. De vader en Betty of Elly. Via de Ameri kaanse ambassade hoopt hij het Quo op k.c sporen. Maar daar komt hij al snel van een koude kermis thuis. Het is onbe gonnen werk, vertellen de Ameri kanen hem. Ook al weet Schnater dat Elizabeth naar de wijk Central Park West in New York is vertrok ken, er staan zoveel families De Vries in het telefoonboek van de stad dat het nog zoeken naar een speld in een hooiberg blijft. „Het lijkt mij stug dat het echt zo moei lijk zou zijn geweest. Ik wist waar ze ongeveer woonden maar ze wil den me niet verder helpen." Te leurgesteld gaat Kees naar huis. Hij ziet het niet zitten om alle De Vriezen in New York zelf te bel len. Ze hebben thuis met eens te lefoon. Schnater wordt bij zijn speurtocht steeds fanatieker. Hoe vaker hij de filmpjes bekijkt, hoe meer hij zich met het joodse gezin vereen zelvigt, „Het werd een stuk van mezelf. Ik had het idee dat ik ach ter mijn eigen familie aanzat. Ie dere keer als ik naar de filmpjes keek dacht ik: Waar zijn jullie? Leven jullie nog? Wat hebben jul lie in de oorlog meegemaakt?" Kees besluit een poging te wagen bij de joodse gemeenschap. Zij zien dc waarde van de opnamen wel in, denkt Schnater. De tiener komt bedrogen uit. Hij brengt ëen bezoek aan opperrabbijn Jacob Soetendorp. Een dame doet de deur open. Kees stelt zijn vraag. Tot zijn grote verbazing snauwt de vrouw hem af en doet de deur dicht. Zwaar gedesillusioneerd druipt Kees af. Koude douche Zijn ouders zeggen dat de familie de spoelen misschien zelf heeft weggedaan toen ze in 1946 naar Amerika vertrok. Het lijkt Kees niet waarschijnlijk, maar toch staakt hij zijn zoektocht. Schnater laat de zaak verder rusten. Hij bergt de filmpjes op en neemt ze in 1988 mee als hij met zijn vrouw verhuist naar Noordwoide, Pas als door de vondst van het Liro-ar- ehief de discussie rond de joodse bezittingen weer oplaait, neemt zijn interesse weer toe. De claims van de joodse families sterken bij Schnater de gedachte dat David de Vries zijn filmpjes niet vrijwil lig heeft afgestaan. Kees zou nog altijd niets liever willen dan dat de spoelen alsnog bij de oorspronkelijke eigenaar terechtkomen. Al is de kans klein dat David zelf nog in leven is. In dat geval moet hij al tegen de honderd lopen. Een brief die Schnater drie maanden terug naar rabbijn Awraham Soe tendorp - zoon van de Amster damse opperrabbijn - heeft ge stuurd, blijft echter onbeant woord. Ben Maandag Met een sierlyke sprong tuimelen twee mannen hun bestelauto uit. boem op het gras. Ze wrijven zich in de handen, de lente kou doet de haartjes op de huid naar dekking zoeken. Ze lopen het grasveld op en monsteren, handenwrijvend, dc plek. Dc ten haalt een schop en begint te graven. De ander komt met een kruiwagen zand. Tijd om te schaften. Een kwartier later wordt het graven hervat. Een voorbijganger neemt een kijkje. Verbaasd vervolgt hij zijn weg. Luid pratend benen beide man nen naar hun auto. Een klimt ge routineerd op het dak. Daar glim men zeven sneeuwwitte vlaggen masten rillend in het koude zon licht. De man knoopt een van de masten los. Beiden pakken ze de paal beet en sjouwen hem naar dc opening in de grond. Inderdaad. Ze zetten de mast in de kuil. Ze vullen de put met zand uit de kruiwagen en met weggespitte grond. Even stampen, nog wat frunniken aan de mast en het kar wei zit erop. Twee mannen kwamen uit Leeu warden (Swedamas! Leeuwarden, stond er op de auto) om bij ons voor de deur een vlaggenmast te plaatsen Zo een met een grote, gouden knop. Waarom? Niemand heeft hierom een vlag genmast gevraagd. Goed, er is een paar maanden geleden een pracht van een linde omgewaaid en we zoeken naarstig een passende vervanger. Maar een vlaggen mast? Die geeft teleurstellend weinig blad. We bellen de deelgemeente. Do deelgemeente weet van niets. ..Een vlaggenmast? Wat zou de deelgemeente daarmee van doen hebber?" Dat vroegen wij ons ook af. We bellen het bedrijf Swedamast dat zich in Leeuwarden speciali seert in het vervaardigen van vlaggenmasten in alle soorten en maten. Ja. in Rotterdam zijn wat vlaggenmasten geplaatst. Maar m opdracht van een ander bedrijf. Even zoeken, ja. dat was Hendrik Veder in Rotterdam. We bellen. Hier ruikt men onraad. „Waarom wilt u dat weten? Ik moet eerst met mijn klant overleggen of hij dat wel goed vindt, wanneer ik het u vertel." De geheimzinnigheid groeit. Wordt Rotterdam stiekem volge- plant met witte masten? Zijn we een vaag vlaggenmastencomplot op het spoor? Een voorbode van revolutie, die begint met het plaatsen van vlaggenmasten, zo dat het vaandel der opstand straks overal pront in de wind wappert? Hendrik Veder belt terug en geeft een telefoonnummer waar ze meer weten. We bellen meteen en krijgen iemand van een speel tuinvereniging aan de lijn. „teak toch, zo'n vlaggenmast?" Maar waarom? „Voor koninginnedag." luidt het antwoord. Er was nog wat geld over. Met het opzoomer- zegel was een vlaggenmast aange schaft. Teron!euk!n* van buurt. Iedereen vond 't goed. Daar zitten we nu, met een vlag genmast voor de deur. Schrijver Hubert Lampo beschreef ooit hoe in Antwerpen de straat werd op gebroken, zonder dat iemand wist waarom. Achteraf bleek niemand het zelfs te hebben gezien. Ma gisch realisme, heette dat. In Rot terdam bestaat het magisch rea lisme ook, maar we noemen het opzoomeren. WAT DACHT JE 'van regen wolken? IK WOEfEEN Y WAT OPSTEL MAKEN VOOR OVER WOLKEN..! WOLKEN? GEEN IDEE- ZEG JIJ T MAAR- IK LEEG WIEK PATEEN &UURT- e>EWONEK PE WOCEPPR i J5 U££FT, Buuftr- SBWONep. WINT NOOfP- PI?}jS! IK HOOP DAT JE DRIJFNAT WORPT! 7 IK KAN JOUW HUISWERK NIET GAAN DOEN.. Toc«- Mofcote VAM JAM PROMK. KIWK! Bereiding: Oven voorverwarmen Ingrediënten (4 op 175 C. Bladerdeeg laten ont- personen): 5 dooien. Spekreepjes in boter in plakjes diep- koekenpan zachtjes uithakken, vries blader- Intussenchampignonsschoonma- deeg; 100 gram ken en in vieren snijden. Kipfilets spekreepjes; 1 in stukken snijden, kruiden met eetlepel boter; peper en zout en bestuiven met 250 g (kastanje) bloem. Ovenschaal invetten en champignons; hierin stukken kip leggen. Stukjes 4 kipfilets; pe- spek uit pan scheppen en over kip per, zout; verdelen. Stukjes champignon in bloem; 2 eetle- zelfde koekenpan 2 minuten al pels gehakte omscheppend bakken. Bestrooien peterselie (vers met peper, zout en peterselie en of diepvries); 3 over kip verdelen, Madeiraoverin- eetlepels ma- houd schaal sprenkelen. Deeg deira;leier plakjes op eikaar leggen en uitrol- dooier, ien tot een deeglap die groot ge- U kunt de pie in noeg is om vorm mee te bedekken, een ronde oven- Randen goed aandrukken enkele schaal maken gaatjes in het oppervlak prikken of in een klas- en uit restjes deeg eventueel ver- sieke piescho- sieringen steken en vastplakken teldieeenplat- met water. Eidooier losroeren met te rand van on- water en hiermee bovenkant van geveer 1 UZ cm de pie bestrijken. Pie in de oven heeftwaar het schuiven en in ongeveer4045 mi- deeg mooi op nuten goudbruin en gaar bakken, blijft 'plakken'. Derechter PRIMA- SCHRIJF MAAR OP- mr. Jesse van Muytwijck Peanuts Rene Windig en Eddiedejong Charles M.SchuIz Fred Basset FRED BASSET br C*aHAM Hy ReiST VOOKTPURBTMO OOOR. WHMPEM O ie pMSJEiUG WOFCOeM SEMAAKr PoOR JA Hi) is OOK AJieT AJlETS /vn/JiSTe-K ZOMP BR. L-LE

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1998 | | pagina 2