10 North Sea Jazz scoort hoog gemiddelde Verregend begin Openluchttheater NSJ overweegt andere datum bij nieuw WK Pien in de jaren '70 New York krijgt studiocomplex Nieuwe subsidie voor kunstenaars Rotterdams Dagblad Maandag 13 juli 1998 Dppr John Qomkes Den Haag Ooit was Ajax een club van de arbeider in Betondorp en jazz een vorm van tegen-cultuur. Totdat de skyboxen rond het voetbal veld zich ontwikkelden tot het zondagse decor van het bedrijfsleven en de Amster dam ArenA zich gaandeweg ontpopte als een verlengstuk van de beurs aan het Dam rak. Bij North Sea Jazz is een zelfde maatschappelijke up grading merkbaar: de laatste achterafzaaitjes in het Neder lands Congres Centrum zijn omgetoverd tot tijdelijke VIP-lounges van verzeke ringsmaatschappijen en uit zendorganisaties. Is er iets tegen deze maatschap- pu-brede omarming van 's we relds grootste overdekte, drie daagse. jaarlijkse jazzevenement in Den Haag? Als we op de pro grammering afgaan of de publie ke belangstelling meten niet. De editie 1S9S, de alweer 23stc afleve ring, scoort ondanks de finale van het WK Voetbal, slechts een slor dige tweeduizend onder de maxi male capaciteit van circa 70.000 bezoekers. Het pure jazz-gehalte van het festival is dit jaar boven dien beter gewaarborgd gebleken dart in andere jaren. Het niveau blijkt op een hoog gemiddelde te liggen,, maar het is inmiddels vooral een risicoloos hoog gemid delde. North Sea Jazz werd vaak Marcus Miller Band: een van de grote namen op het podium van de Statenhal. vergeleken met een supermarkt. Tegenwoordig is het vooral een buitengewoon goed gesoi teerd eonsumentenparadijs. Treft de organisator. North Sea Jazz BV, enige blaam? Het festi val presenteert immers alles wat de moeite waarde is. Zo worden uit de oude doos belangrijke, nog levende representanten van de tweede generatie jazzmusici te voorschijn getoverd: van de in middels al zwak spelende Slide Hampton tot en met de nog im mers struise Betty Carter. Ander zijds worden ook de jongste dwarsverbanden met de wereld van de dance bijna angstvallig ac- Het concert van Herbie Hancocks heropgerichte Headhunters zet de Statenhal in vuur en vlam. tief onderhouden: zo presenteert North Sea een invloedrijke dj als Photek die zijn samples vooral uit de bop en de free jazz haalt. Tot slot worden de vaste waarden uit de rijke historie van jazz. blues en gospel nadrukkelijk onderstreept met odes aan Biilie Holiday, Ella Fitzgerald (tweemaal) of in de vorm van een all-star-jam van ve teranen als Stanley Turrentine en Johnny Griffin bij het Roy Har- grove Sextet. Monumenten Die monumenten in coneertfor- maat vallen hier en daar als on dermaats te betitelen. De ode aan Ella, zoals die zich voltrekt aan de hand van waterige arrange- mentjes van Frank Foster en Milt Jackson, mist zelfs niveau en spanning. En ais Turrentine een enkele, langere solo speelt bij Roy Hargrove c,s. wordt hij door het jonge volk doodgeknuffeld alsof hij het bergklassement in de Tour de France op zijn naam heeft ge- bracht. Er zijn slechts weinigen in staat om zich met overgave te wij* den aan een dergelijk eerbetoon. «Dee Dee Bridgewater, al heel lang onder de plak bij Ella, negeert de valse bas van Ray Brown en be wijst haar voorbeeld tijdens ai- weer een ander tribuut wèl alle eer. Gitarist John Scofield maakt van zijn wereldpremière, live op tredend met het hamnaondtrio Medeski, Martin Wood, een vlammend kunststukje. Het is een eerbetoon aan de funk van Booker T. "Die M.G's en de hit sige soul van James Brown (voor al Shank! is een meesterstuk). Muzikaal explosieve opwinding is er tijdens North Sea genoeg, ont dekkingen ook, maar ze liggen bijna allemaal in die sectoren van de zwarte muziek, die niet als pu re jazz te boek staan. Zo is daar op zaterdag ene Kofy Brown, een sprieterige felle Amerikaanse bitch met jongensachtige heupen die de show steelt op een moment dat elders in het gebouw George Benson voor de zoveeiste keer 'On Broadway' speelt of Bootsie Collins het verleden probeert te omzeilen. Kofy oogt als een com binatie van Little Richard, Sly Stone, Angela Davis en Lenny Kravitz, vecht volumineuze rob bertjes uit met haar gitarist Ri chard T. Harry en bezit ook nog eens de macht van het gesproken (rap-)woord, In diezelfde Rem- brandtzaal geboekt als een mi- nifestival in het festival door Louis Behre van Crossing Border zorgt levende country-soul-le- gende Swamp Dogg puik diezelf de zaterdag zingend voor een ge denkwaardige uitvoering van New York New York krijgt een eigen studiocomplex. Aan de oe ver van de Hudsonrivier bij de Hollandtunnel in Manhattan ko men boven op een bestaand ge bouw vijf opnamestudio's, de grootsten van de stad. Met het plan reageren de initia tiefnemers op de enorme vraag naar moderne faciliteiten, meldt de krant New York Times zater dag. De meeste studio's in de Amerikaanse metropool dateren nog uit de vooroorlogse periode waarin de radio aan zijn opmars begon. Bij de Hudson River Stu dios gaat het onv het eerste van meerdere projecten dat financieel rond is en ondersteuning kreeg van de stad. De kosten van het complex, dat in januari 2000 open moet gaan, zijn geraamd op 240 miljoen gulden. In tegenstelling tot de studioeomplexen van film maatschappijen in Hollywood, ko men de ruimtes in New York voor iedereen beschikbaar. Twee van de vijf hallen zijn al voor vijftien jaar verhuurd aan producenten. Door Leonie van der Meer Rotterdam Een zonnebloem straalt op de flyer van Openlucht theater 1998. Gisteren waren re gendruppels meer toepasselijk geweest. Vanwege de grijze wol ken en de onophoudelijke regen kon de start van het festival niet in het Museumpark plaatsvinden. De Rozentuin bleef leeg. Het Openluchttheater en de bezoe kers verhuisden naar een klein zaaltjein het Natuurmuseum. Im provisatie troef op deze eerste zondag van het muziek-, theater- en zangfestival. Helaas moest het optreden van de Dance Showband 'Trafassi' worden afgelast. „Er is simpelweg geen ruimte voor deze grote band," zei Erik de Jager van One Only Productions B.V., de urga- nisator van het festival. De orga nisatie probeert de band, bekend van onder meer het nummer "Wasmasjien', nog op een van de andere zondagen in te delen. Toch viel het festival niet geheel in duigen. Tientallen kinderen nestelden zich op het lichte par ket van het museum. Noch de re gen noch de kleine ruimte kon het jonge publiek ervan weerhouden hun Sesamstraatheid Hakim in levende lijve te zien. Een tropi sche temperatuur zorgde binnen voor verhitte hoofdjes, maar ook dat kon de jonge bezoekers niet deren. Zonder de gebruikelijke gelui ds- cn lichteffecten boeiden Hakim en zijn theatergroep de luisteraars met een verhaal over Simbad de zeevaarder. Een reus maakte enkele kinderen aan het huilen, draken zorgden voor spanning en de liedjes toverden bij vele kinderen weer een glim lach op het gezicht. Het verhaal van Simbad werd op gevolgd door een optreden van de RoUciuaaiSc band Handsome 3Some. Normaal gesproken speelt het drietal met elektrische gita ren. maar om in de romantische sfeer van de Rozentuin te blijven speelde de band zondag met akoestische gitaren. Onder een kroonluchter en tussen twee palmbomen speelden ze een uur lang eigen nummers en enkele covers. Het publiek dat uit niet meer dan een handjevol mensen bestond, zat in kleermakerszit op de grond en deinsde mee met de melodieën en de harde, heldere stem van zangeres Arjo. De mini male opkomst wees ze resoluut van de hand. „Vorige keer speel den we in een container, waar maximaal tien mensen in konden, dus dit is zeker een verbetering," riep ze lachend Het was dus geen zonnig en groots begin van het Openlucht theater, maar eerder een kleine en knusse start. Het Openlucht theater vindt tot en met 30 augus tus elke zondagmiddag plaats. Met droog weer te zien in de Ro zentuin in het Museumpark. Voor volgende week vermeldt het pro gramma optredens van De Bert Brutus Band met'Onze helden ra ken nooit vermoeid', N'Mbusi met 'Kijken of de vloer het houdt' en J.W. Roy The One Night Band. Hartverscheurende zang van de nieuwe souldiva Ca rleen Anderson. Foio's Cees Kuiper/Rotterdams Dagblad 'The Story of Sam Stone', de Viet- nam-deserteur die Amerika de ogen opende. Eigen label De lijst met zeer goede optredens is ook dit jaar te lang om North Sea Jazz in de hoek te zetten van uitsluitend door consumptieve overwegingen voortgedreven cul turele instellingen. Neem bijvoor beeld het concert dat Herbie Han cocks heropgerichte Headhunters op zaterdagavond geven: veel be ter, geagiteerder en meer geladen dan de voortkabelende cross- overklanken op hun recente reü- nie-cd. Een duivelse mix van akoestische, ritmische precisie, mooi geprogrammeerde compu- tersounds en een reeks van lange, geïnspireerde soli van de maestro zelf, zetten de Statenhal in vuur en vlam, Hancock neemt het festi val te baat om de oprichting van zyn eigen platenlabel, Hancock Records, èn de komst van een Gershwin-album wereldkundig te maken. Zondagmiddag voelt Herbie zich zo uitgevloerd dat hij zijn akoesti sche kwartet voortdurend gemoe delijk lachend introduceert en geen gelijke tred weet te houden met de fors doortimmerende slag werker Gene Jackson. David Mur ray, de voormalige voorhoedefi guur en saxkoning uit de jaren tachtig, neemt ook genoegen met een plaatsje in de luwte. Samen met het verbluffend goed zingen de Gospel Choir of the Washing ton Imani Temple zet hij een ere dienst aan de Blijde Boodschap neer, waarvoor zelfs de grootste atheist opzij gaat. Zo zouden we nog wel even door kunnen gaan: het evenwichtige, buitengewoon romig musiceren de pianotrio van Brad Mehldau, het scherp spelende kwintet van James Carter, het enthousiasme van trombonist Ku-umba Frank Laey (die zondag een mooi kwin tet presenteert), de hartverscheu rende zang van de nieuwe souldi va Carleen Anderson (die haar topprestaties van het Drum Rhythm Festival moeiteloos eve naart). de alomtegenwoordigheid van Nederlands talent (Saskia La- roo, SFeQ. Boi Akih. Yuri Honing. Michie! Borstlap). En toch ont breekt er iets op North Sea. Een opmerkelijk rebels geluid bijvoor beeld, maar misschien komt dat wel omdat de jazz zelf - hoe goed ook eerder types als Nicholas Pa- yton en Badi Assad produceert dan werkelijke muzikale vernieu wers van het niveau zoals zulke verschillende geesten als Cecil Taylor. Rahsaar. Roland Khan of Bill Evans dat ooit bezaten. De jazz zelf is op reproduceren in gesteld geraakt, of nog erger, op het aanbieden van een muzikaal product waar de markt om vraagt. Zelfs bij een zo voortreffelijk groot orkest als de superieur spe lende Mingus Band (de uitvoering van 'Fables of Fathers' is om door een ringetje te halen) merkje het langzaam voortschrijdende stol lingsproces op, dat in genres als rock of blues al zo vaak de teneur bepaalt. Het grote impresariaat van George Wem, dat een belang rijk deel van het Amerikaanse aanbod op de grote Europese fes tivals bepaalt, durft amper risico's aan. Leon Ramakers, directeur van Mojo Concerts en indirect als overkoepelend topman op afstand verantwoordelijk voor North Sea Jazz, merkt op dat de internatio nale markt harder wordt. Hij merkt vaak dat North Sea in Euro pa er alleen voor staat als meer ge waagde programma's worden voorgesteld. Cuba Of een festivalorganisatie die ijze ren trends kan doorbreken? Eer der dit jaar werkte NSJ-directeur Theo van den Hoek aan de tot standkoming van een apart, volle dig door Cubaanse muziek be paald podium. Het had een van de klapstukken van de 23ste editie moeten worden, temeer omdat de son, de dnason, de trova en de rumba weer volop in de belang stelling staan na het wereldwijde succes van Ry Cooder's Buena Vista Social Club. Gebrek aan me dewerking van officiële Cubaanse zijde gooide roet in het eten. Wie nu gaat kijken bij grote Cubaanse bands als The Afro-Cuban All Stars (zaterdag) of Cubanismo! (vrijdag) ziet uitsluitend spette rende vertolkingen van stan dards, opzwepend en al. Maar de aandacht voor de unieke intimi teit van de Cubaanse muziek, ver waait als een tres-gitaar heel zwaar moet worden versterkt. Maar dit zyn de enige grote verte genwoordigers van Cuba die in ternationaal worden aangeboden. Het is 'take it or leave it', ook voor North Sea. Zo bezien wordt het jaarlijks moeilijker om een dergelijk eve nement te organiseren, ook al zor gen platenlabels als Verve en Blue Note voor een goede in breng, VPRO-tv voor een verbre ding en BUMA-STEMRA voor diepgang in de vorm van een waardevol workshop-programma. Des te groter is het respect dat dit monster-festival verdient. North Sea Jazz Festival, 23ste editie, 10 t/m 12 juli 1998, op veer tien podia in het Nederlands Congres Centrum, Den Haag. North Sea Jazz zal by het vol gende WK Voetbal in 2002 moge lijk niet in het tweede weekend van juli plaatshebben. Het suc ces dat Oranje dit jaar boekte tij dens de wereldkampioenschap pen had namelijk zijn weerslag op de publieke belangstelling voor het driedaagse jazzevene ment, Voor het eerst in jaren verkocht North Sea niet ruim van tevoren in de voorverkoop uit Uiteindelijk bleef het festi val met ruim tweeduizend kaar ten zitten. North Sea Jazz-directeur Theo van den Hoek wil een dergelijk risico niet nogmaals lopen. „In dien "noodzakelijk wijken we van het vaste weekeinde af," zegt de impresario. „Toen ik in november op kantoor mijn vrees uitsprak dat het WK Voetbal een nadelige invloed op North Sea Jazz kon hebben, werd er harte lijk om mü gelachen." Van den Hoek heeft al vastgesteld dat zyn festival een week naar ach teren kan worden geschoven. Voor het EK Voetbal van 2000 in Nederland en Belgïe is een der gelijke operatie niet nodig, want dat duurt maximaal drie weken. Voor het WK Voetbal van 2002 in Japan en Korea heeft Van den Hoek zijn hoop gevestigd op re cente uitlatingen van de kers verse FIFA- president Sepp Blatter, die het WK te lang vindt duren. North Sea Jazz wijkt na melijk liever niet af van de eigen positie op de Europese concert agenda. Van den Hoek: „We staan jaren van tevoren in agen da's van internationale reisbu reaus. Hotels in Den Haag en omgeving reserveren de data voor, op en tijdens het tweede weekend van juli (in 1999; 09/07 t/m 11/07) op voorhand. Ver schuiven is geen gemakkelijke oplossing, maar als het moet, doen we het." AmsterdamKunstenaars, vorm gevers en architecten kunnen vanaf volgend jaar subsidie aan vragen voor hun materiaalkosten. Geert Dales, directeur van het Fonds voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst, hoopt dat de nieuwe regeling op 1 januari 13S9 ingaat. Nu verstrekt het fonds alleen subsidies waarbij de kosten van levensonderhoud zijn inbegrepen. Met de nieuwe steunmaatregel zijn enige miljoenen guldens ge moeid. De kunstenaar, vormgever of architect kan naar verwachting eens in de vier jaar 20.000 gulden aanvragen. Dat geld komt op een rekening-courant te staan, waar na de aanvrager in een jaar maxi maal de helft mag opnemen. Hij kan de subsidie ook over meerde re jaren uitsmeren. De subsidie is bedoeld ter dek king van de beroepskosten. De bijdrage is ook incidenteel te ge bruiken ter ondersteuning van grotere investeringen. Jasperina b 'De show uit de jaren zeventig' EMI Music Holland d u u 145.47 mm, Bij het verschijnen van haar eerste single, 35 jaar geleden reeds, schreef Wim Sonneveld dat voor het bewerkstelligen van succes twee soorten talent zijn vereist: n;et alleen aanleg, maar ook nog eens het vermogen om daar goed gebruik van te maken. Van Jasperina de Jong wist hij toen al dat ze zowel de aanleg als het karakter had om veel te bereiken. En daarbij had ze volgens hem ook nog eens iets extra's in de vorm van een aandoenlijke expressie. De tijd heeft Sonneveld natuurlijk alleen maar gelijk gegeven, want met Pien is het meer dan goed gekomen. Recent schitterde ze nog in een Brecht-programma, waar ze komend seizoen mee doortoert ter afwisseling van haar met Jenny Arean gedeelde hoofdrol in de musical 'Heerlijk duurt het langst'. Dat terugvallen op het veilige (want bestaande) repertoire staat eigenlijk in schril contrast met de vertrouwde Jasperina de Jong, die altijd zoveel moois voor haar liet schrijven. Daarvan zijnde krenten uit de oogst van de jaren zeventig nu gebundeld op deze dubbelaar: geen top 40-hits ('De Wandelclub' uit 1967 is haar enige!), maar wel een verzameling bij een groot publiek bekende origineeltjes. Zoals 'Roll another one (De Non)', 'Geld stinkt niet', 'De geest van Woodstock', 'Abah abortus', 'Dobbe dobbe dobbe', 'Mn tante Deentje', 'Dementia Praecox' cn 'Je laat ze echt niet in de steek' Door een ander vertolkt zouden sommige composities van vaste leveranciers (Joop Stokkermans muziek: teksten van Guus Vleugel dan wel Ivo de Wijs) wellicht intussen niet meer zo jolig glimmen. Dankzij Jasperma's aandoenlijke expressie blijven ze een genot om naar te luisteren. Louis Du Moulin

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1998 | | pagina 2