14
CORRECT
raw
r
rn
ROTTERDAM
Zware competitie om Gouden Kalf
Slenteren langs
honderd jaar
beeldhouwkunst
Magere bioscoopaflevering van 'The X-Files'
IT37
17T
Waterboys in bloedvorm
PERSONAL AUDIO
SALE
HAAL GRATIS OP
SjJPMiUJJflmE
DRAAGBARE
RADiO-CASSETTE
SPELER
TEL:010-4.618.600
Rotterdams Dagblad
•;-dag 22 juh 1998
SALE
De Correct Summersale is begonnen. Een echte
eerlijke en ouderwetse opruiming met fantastische
aanbiedingen in beeld, geluid, computers, telecom
en software uit de 3 panden van Correct.
SUMMER
De Correct Summersale kram
ligt nu in de winkel. 24 pagina's
boordevol aanbiedingen op het
gebied van televisies,
videorecorders, foto- en
videocamera's, hifi-sets,
computers, personal audio,
car stereo, etc.
56014
55415
55416
30727
55409
12367
30688
55187
30689
53770
27381
53771
31100
.6798
55303
55248
14427
55252
4677
55660
28213
47265
30516
54379
54380
56286
55672
47267
53744
26676
55135
30696
55206
19591
47273
28191
55221
SONY CM SO AN GRUS DSSCMAN..
_js? 159
SONY ICD-Y21CHIP DIGITALE MEMO-REC. BLAUW —IK"- 169
SONY ICD-V21 CHIP DIGITALE MEMCLREC. ZILVER _2«? 169
SONY M-529 VOICE 2SNELHEDEN MEMO-RECORDER .98? 79
SONYTCM-453V VOICE MEMO-RECORDER JIM? 99
SONYTCM-R3 CHIP REPEAT MEMO-RECORDER _9«? 399
SONY MZ-E30 PORTABLE MINI DISC PLAYER£98? 499
SONYMZ-EP11 PORTABLE MINI DISC RECORDER _J99? 699
SONY M2-F40 PORTABLE MINI DISC MET RADIO __Z55? 699
AIWA CR-A 55 METALUC PORTABLE RADIOJ»69
AIWA CR-AS 25 POCKET RADIO ST- 49
AIWA CR-AS SO METALUC PORTABLE RADIO60S 59
PHILIPS AF.-S360 METALUCPORTABLE RADIO787- 69
PHILIPS SBC-SX330 AWFM !R PORTABLE RADIO _J18? 69
SONY ICF-390FWAM WIT PORTABLE RADIO US? 39
SONY SRF-4S AWFKTCREO PORTABLE RADIO£8? 59
SONY SRF-M 70 SPORTS PORTABLE RADIO __498? 159
SONY 5RF4I606SYNTHESGËR PORTABLE RADIO _J28? 119
SONY SRF0C9Q GEEL PORTABLE RADIOMB? 49
AIWACS-125 FM/AM RAOKWtASSETTE REC. U3? 89
AIWA RM-P3 COMPACTE RADICLCASSETTEREC68? 79
AIWACSD-LS10 RADIOCOMPACTDISC SPELER _J99? 279
PANASONIC RXED77 COBRA LCD TOP RADIO-CD598? 499
PANASONIC RX-DS 28 20 WATT BAOIO-CO SPELER 3M? 299
PANASONIC RX-ED 55 DESIGN ZILVER RADIO-CD MS? 479
PHILIPS AZ-J202 RADIO CD SPELER -SPICE GIRLS 23? 249
AIWA HSGM 800 MK» AUTO REV WALKMAN98? 79
ATWA HS-GS173MSP METALUC WALKMAN58? 49
AIWA HS4®S 14016ÜUR LONG PL WALKMAN39? 27.®
AiWA HS-PX257 FEATHER TOUCH WALKMAN.__H8? 99
SONY WM-EX170+ MEGA BASS WALKMAN98? 45
SONY WM-EX368 REVERSE DOLBY B WALKMAN —MS? 99
SONYWM-EX580SREVERSEWALKMAN 1ST- 159
WAGNATIGMSACTEFWALKMAN SPEAKERSysr- 99
AIWAHS-TA473AUTOREV+MSP WALKMAN RADIO _99? 89
AIWA HS-TX 366 ANTRACIET WALKMAN MET RADIO 3M? 69
SONY WM-FX173 WALKMAN MET RADIO EN BASST- 79
ftetWsie uurtje vandeweek/sbif
Corrxteensuper-iiunje.
Op OsBarpusj HOtata ran 17.05
van een super-aanbieding. Voor deze asnixedmg gelde zolang de voorraad
strekten geert telefonischereserveringen of bestellingen mogelijk
Panasonic
bas regeling, ind. stereo
oortelefoon,
J49T- Arlnr 25723
ALLEEN ZATERDAG VAN
17.00-18.00 UUR
J PANASONIC RQ-V161
CASSETTESPELER MET RADIO
I Een fantastsche stereo walkman
I met FM/AM ontvangst en variabele
1 hoge, lage tonen en
I
CORRECT SUUMERSALEPRIJS
BEREIKBAARHEID: Met de tram; lijn4,6 en 9. Met de bus: 170,171 en
173 stoppen praktisch voor de deur en bus 35,39 en 40 stoppen btj
Station Noord. Met de auto: volg de diverse aanwijsborder.
OPENINGSTIJDEN: maandag t/m donderdag 9.00-18.00 uur,
vnjdag 9.00-21.00 uur, zaterdag 9,00-18.00 uur.
Zetfouten en prijswijzigingen onder
voorbehoud.
i -j -i
1 i
H n
Door Pieter van Lierop
Het Nederlands Film Festival dat
23 september voor de achttiende
keer van start gaat, belooft een
speelfUmeompetitie te worden
met veel vlees op de botten Het
zal erom spannen welke van tie
tijdens buitenlandse festivals al
de hemel in geprezen werkstuk
ken uiteindelijk in eigen land de
hoogste ogen zal gooien: 'De'Pooi-
se Bruid' van Karim Tradia (in
Rotterdam, winnaar van de Pu
blieksprijs), 'Kleine Teun' van
Alex van Warmerdam (uitstekend
ontvangen in Cannes) of 'Left
Luggage' van Jeroen Krabbé
(dubbel bekroond in Berlijn).
Niet dat het zeker is dat het Gou
den Kalf werkelijk bij een van de
ze drie films terecht moet komen
De volledige in Nederland opge
nomen. 'Japanse' film 'Felice, Fe
lice' van Peter Delpeut en 'De Ver
stekeling' van Ben van Lieshou'
zijn geduchte outsiders, enigszins
afhankel yk van wat voor type jury
aan het werk za.1 worden gezet.
Dan hangt er nog 'Een Vrouw Van
Het Noorden' in de lucht, de be
werking die Frans Weisz van een
Couperus-roman maakte met Jo
hanna Tersteege m de hoofdrol.
Daar hoopt men eerst nog het Fes
tival van Venetie (begin septem
ber) mee te kunnen imponeren.
Siberia
Pal voor Nederlands nationale
filmfeest gaat bovendien 'Siberia'
in première; de nieuwe film van
regisseur Robert Jan Westdijk en
producente Clea de Konmg die
eerder met 'Zusje' furore hebben
gemaakt. Naar aanleiding van een
'markt-voorstelling' in Cannes
bracht het gezaghebbende Ameri
kaanse vakblad Variety voor 'Si
beria' al een opmerkelijke waar
dering naar buiten.
Naast Westdijks film zal de
Utrechtse competitie nog drie an
dere speelfilms van onstuimige
jonge cineasten presenteren; 'Ba
byion' van Eddy Terstall. 'Jezus
Was Een Palestijn' van Lodewijk
Cruns (niet Kim van Kooien en
Hans Teeuwen) en 'Het Veertien
de Kippetje' van Hany Abu-Assad
(met Antonie Kamerling). Met een
van die laatste drie films zal het
festival worden geopend
Gorris en Gere
Een week voor het festival in
Utrecht zal eindelijk 'Mts. Dallo-
way' m Nederland te zien zijn; de
eerste film die Marleen Gorris vol
tooide sinds haar twee jaar gele
den met de Oscar bekroonde 'An-
toma'. Corns vraagt zich enigs
zins verstoord af waarom op die
première m eigen land zo lang ge
wacht moest worden, want hy zal
plaatsvinden een vol jaar na by
voorbeeld de Italiaanse première.
Kunstfilm
'Mrs. Dallowav' (met een glansrol
van Vanessa Redgrave) is geba
seerd op een roman van Virginia
Woolf en heeft voor een kunstfilm
ongekend groot succes gehad
(vier maanden top-vyftig) m de
Verenigde Staten. Momenteel
heeft de Nederlandse cineaste
een contract getekend om in janu
ari met de Amerikaanse ster-ac
teur Richard Gere 'Autumn In
New York' op te nemen. Maar
Gorris houdt nog een slag om de
arm. want twee veelbelovende
eerdere projecten weiden elk op
het laatste moment afgeblazen.
"Come West With Me' (over postor
der-bruidjes in het wide westen)
had al gemaakt moeten zijn, maar
werd op het laatste moment ge
dwarsboomd door de hoogste baas
van 20-th Century Fox. Vervol
gens zou komend najaar The Lu-
zhin Defence' worden gemaakt
naar Nabokov. Voor dit verhaal
over een rondreizend schaakge
nie bleek men de financiering
met rond te kunnen krygen. Alle
reden voor Goms deze week om
het project met Richard Gere
vooralsnog met scepsis te bezien*
..Ik geloof het pas echt als ik in ja
nuari inderdaad met hem op de
set zal staan."
Leonardo
De eerstvolgende film waann
Leonardo DiCapno te zien zal
zijn. wordt 'Celebrity', van Woody
Allen. Het moet wei zo ongeveer
de laatste cineast zijn van wie je
bad verwacht dat hij 's werelds
meest aanbeden filmster onder
zijn regie zou krygen. Maar
Woody ontkent pertinent dat hy
op zoek is naar een publiek van
jonge meisjes. Dat kan hy ook
makkelijk beweren, want 'Cele
brity' werd vorig najaar opgeno
men. toen men in film kringen
nog zeker meende te weten dat
'Titanic' een flop van jewelste z.ou
worden.
Naast DiCaprio zullen ook Wmo-
na Ryder, Meiante Griffith, Ken
neth Branagh. Judv Davis en Joe
Mantegna te zien zijn m de Woodv
Allen-film die naar verwacht in
première gaat tijdens hel Filmfes
tival van Venetie. Van twee ande
re Amerikaanse films is hel al ze
ker dat ze voor dat proramma zijn
geselecteerd; 'Saving Private Ry
an' (de oorlogsfilm van Steven
Spielberg, met Tom Hanks en
Matt Damon) en 'The Truman
Show' (van Peter Weir, met Jim
Carrey)
DiCaprio 2
Inmiddels is bekend geworden
wat de volgende rol wordt die Leo
nardo DiCapno gaat spelen Defi
nitief niet de m sene moordende
yup die tijdens het Festival var>
Cannes zo voorbarig werd aange
kondigd, maar een wereldreiziger
die het 'paradys' probeert te vin
den via een landkaart die niet de
hand was getekend door een
krankzinnige. De film zal 'Beach'
heten, wordt geregisseerd dooi
Danny Boyle (van Trainspotting')
en de opnamen staan gepland
voor januari 1999
Jurassic Park 3
Er komt een derde Jurassic Park-
film waarmee gemikt wordt op
een wereldpremière in de zomer
van het jaar 2000 Schrijver Mi
chael Criehton is bezig om samen
met producent Steven Spielberg
een script te ontwerpen, maar
Spielberg zal niet zelf regisseren
zoals hij de afgelopen twee keer
wél had gedaan.
Door Ellen Leyser
Weer of geen weer, het lijkt of de
vogels altijd fluiten in de 'achter
tuin' van het Króller-Müller Mu
seum op de Hoge Veluwe. Het is
er aangenaam toeven. De 143
sculpturen komen goed uit tegen
het decor van weelderige varens,
verschillende soorten bomen en
ander groen. De zacht glooiende
grasvelden zijn het domein van
vrolijk heen en weer rennende ko
nijnen. Geen bezoeker waagt zich
op het gras. Het is heerlijk slente
ren op de kronkelpaden langs
honderd jaar beeldhouwkunst.
In 1961 wandelden voor het eerst
bezoekers door het museum zon
der dak. Bijna veertig jaar na de
opening was de beeldentuin hard
toe aan 'groot onderhoud'. Het
overtollige groen is weggesnoeid,
er zyn verse graszoden ingelegd
en er is een nieuw pad aangelegd.
De directe omgeving van het Riet-
veldpaviljoen is, in de woorden
van museumdirecteur Evert van
Straaten, 'dramatisch geschoond
om de ruimtelijke werking van
het paviljoen optimaal tot uit
drukking te laten komen'. De
beelden, blootgesteld aan weer en
wind van alle seizoenen, onder
gingen een opknapbeurt en enke
le kregen een nieuw plekje.
In het voorwoord van de begelei
dende publicatie van de tentoon
stelling 'Beelden Binnen - Beel
den Buiten' schryft Van Straaten
dat 'de parel van de Hoge Veluwe'
niet alleen m de zomer, maar in al
le seizoenen prachtig is. Hy is dan
ook zeer verheugd dat er binnen
kort een speciale toegang wordt
gemaakt zodat de tuin ook in de
winterperiode is te bezoeken.
De honderdjarige professor Bram
Hammacher, oud-directeur van
het museum en grote initiator van
de tuin, kan met een gerust hart
een kijkje komen nemen. De tum
ligt er schitterend verzorgd bij.
Materialen
De wisselende weersomstandig
heden maken het noodzakelijk
dat het museum veel zorg en aan
dacht moet besteden aan on
derhoud van de beelden, En. a-
teriaal vergt zijn eigen conserve
ringsmethode waarbij de relatie
tussen beeld en materiaal nooit
uit het oog mag worden verloren.
Met'Beelden
Binnen-Beel
den Buiten'
toont het
Króller-Müller
Museum z'n
eigen sculp-
tuurverzame-
ling. Foto gpo/
Hans Broekhuizen
Het Kröller-MüUer heeft vier wan
delroutes uitgezet waarbij de ver
schillende materialen het uit
gangspunt vormen. Welke route
je ook neemt, direct by het betre
den van de beeldentuin staat het
indrukwekkende beeld 'Hurken
de vrouw' van Auguste Rodin uit
1882. Een mooier begin van een
eeuw beeldhouwkunst is bijna
niet denkbaar.
In de huidige opstelling zijn maar
liefst acht beelden van Barbara
Hepworth (1903-1974) te zien. De
Britse, die nog samen met Henry
Moore beeldhouwlessen volgde,
wordt beschouwd als een belang
rijke vertegenwoordiger van de
abstracte beeldhouwkunst. Vanaf
de jaren dertig wordt haar werk
geheel abstract. Kenmerkend
voor haar strakke, evenwichtige
objecten zijn de open en gesloten
vormen.
Een van de hoogtepunten van de
beeldentuin blijft de 'Jardin d'e-
mail' van Jean Dubuiïet. Als uit
Door Pieter van lierop
Het wemelt momenteel van speel
films die zijn gebaseerd op tv-
feuilletons. 'Mission Impossible',
'Lost In Space', 'The Saint' en bin
nenkort The Avengers'. Allemaal
zijn ze ontleend aan series die een
kwart eeuw geleden succesvol wa
ren. De thans gepresenteerde bio
scoopaflevering van The X-Files'
is in zo verre uniek dat het hier
gaat om een serie die met opmer
kelijk succes nog volop loopt.
Het moet voor een tv-regisseur
een verademing zijn om eens een
keer alles uit de kast te kunnen
halen zonder op te lopen tegen de
beperkingen die inherent zijn aan
filmpjes van 50 minuten en een
ultrakorte productietijd. Ook vóór
de fans van zo'n serie moet het at
tractief zijn de bewonderde hel
den eens bezig te zien in een
avontuur dat twee keer zo lang
mag duren, minder hijgerig een
verhaal vertelt en waarvoor kos
ten noch moeite zijn gespaard.
Vanwege al die factoren heeft de
aanhang van de 'speciale' FBI-
agenten Mulder (David Duchov-
ny) en Scully (Gillian Anderson)
wel enige reden om genoegen te
ontlenen aan 'The X-Files' in de
bioscoop. Voor een publiek echter
dat geen weet heeft van de tv-se-
rie werkt het minder florissant.
Tot drie keer toe worden we in de
film geconfronteerd met een scè
ne waarin Mulder en Scully uit el
kaar lijken te gaan als team en el
kaar dan diep in de ogen staren,
vechtend met emoties. Het kan
dramatisch werken voor een pu
bliek dat het koppel al in tiental
len episodes naast elkaar het
kwaad zag bevechten en even zo
veel keren eikaars leven had zien
redden. Dan nog zijn drie van zul
ke afscheidsscènes wat veel voor
één film, maar in elk geval zitje er
heel vreemd naar te kijken wan
neer het hier gaat om je eerste
kennismaking met deze meneer
en mevrouw, wier speciale band
op geen enkele wijze nader wordt
toegelicht.
Er is een moment waarop Mulder
en Scully elkaar bijna kussen,
maar Scully wordt net op tijd door
een bij gestoken. Voor X-Files-
Scully (Gillian Anderson) en Mulder (David Duchovny) In een scène uit TheX-RIes'. Foiogpo
adepten, met al hun kennis van
het voorafgaande, zal het wel een
uiterst pikant moment betreffen.
Voor de argeloze bioscoopganger
is die bijensteek alleen maar een
afknapper. En zo is er meer dat
door de aficionados ervaren zal
worden als een weldadige uitbrei
ding van de tv-formule, terwyl
niet-ingewijden vooral vaststellen
dat The X-Files' minder karakter,
opwinding en spektakel biedt dan
een gemiddelde actiefilm uit Hol
lywood.
Rob Bowman als regisseur en
Chris Carter als ontwerper en pro
ducent van de serie hadden de ge
legenheid om het prestige en de
populariteit van 'The X-Files' fors
uit te bouwen, maar die kans heb
ben ze onvoldoende gegrepen.
Het meest mankeert het aan een
hecht, min of meer hout sm'dend
scenario, ook al gaat het om scien
ce fiction. Er is sprake van een
buitenpïanetaire vorm van leven
die 15.000 jaar lang in de grond
van Texas heeft zitten wachten
om zich als virale zwarte drab on
der de huid te vestigen van aardse
stervelingen. Na de vereiste incu
batietijd barsten de lichamen
open en zouden er monsters te
voorschijn moeten springen om
zich meester te maken van onze
aardbol. Een geheime schaduwre-
gering van de hele wereld (onder
leiding van Armin Muller-Stahl)
schijnt op volledig duistere wijze
al tot een akkoord te zijn geko
men met de zwarte drab en ver
leent om onnaspeurbare redenen
allerhande medewerking.
De bevoegde autoriteiten zitten
inmiddels in de maag met de eer
ste vijf slachtoffers van het virus
uit de ruimte; een jongetje en vier
brandweermannen die terecht
waren gekomen in de Texaanse
grot die aan het begin van de film
al twee holbewoners fataal was ge
worden. Ook al heeft de collabore
rende «chariiiwregpring inmid
dels in hartje Dallas het hoofd
kantoor van de FBI in de lucht la
ten vliegen, alleen speciaal agent
Mulder schijnt zich echt zorgen te
maken over de ontwikkelingen en
neemt zich voor om er samen met
collega Scully iets aan te doen.
Merkwaardig voor de atmosfeer
van de film is dat het zou moeten
gaan over de op handen zijnde on
dergang van de hele wereldbevol
king maar dat deze film zich
hoofdzakelijk afspeelt in schim
mige steegjes, een kale woestijn,
een onafzienbaar maïsveld of een
besneeuwde vlakte die Antarctica
moet voorstellen. Alsof je kortom
het hele zootje met plezier cadeau
zou doen aan elke al dan niet
boosaardige belangstellende uit
hetheelaL
Kortom, de 120 mihoen gulden
die de productie mocht kosten
(plus nog 50 miljoen voor de mar
keting en promotiecampagne) zie
je er totaal niet aan af Voor nog
geen fractie van dat bedrag zijn er
ooit drie verfilmingen gemaakt
van het thematisch sterk verwan
te 'Invasion Of The Body Snat-
chers' (door Don Siegel, Phil
Kaufman en Abel Ferrara), maar
die waren qua spanning en ver
beeldingskracht elk drie keer ef
fectiever dan nu The X-Files'.
Patbé 4, Lumière 1, Arcaplex
(Spijkenisse)
het niets doemt het reusachtige
bouwsel van wit beton op. Als een
maal dit stripachtige maanland
schap is beklommen, ligt het voor
goed verankerd in je herinnering.
Het geeft een hallucinerend effect
om rond. in en op de tum van
email te lopen. Dubuffet speelde
graag met het begrip 'werkelijk
heid', Hij was gefascineerd door
de plotse overgang van een na
tuurlijke naar een gecreeerde om
geving. Hy schreef in 1974: „Het
in twijfel trekken van realiteit -
wat men gelooft werkeüj kte zyn-
heeft iets stimulerends."
Humor
Zyn de beelden buiten in volle
glorie te aanschouwen, ook bin
nen (in de nieuwe vleugel) staat
een selectie van de eigen sculp
tuurverzameling te pronken.
Fraai van soberheid is het instal-
latie-achtige beeld van Eva Hesse.
Tegen een muur staan vijftig fi
berglas buizen van ruim een me
ter opgesteld. De rij oogt onein
dig. Niet voor niets draagt het de
titel 'Accretion', aanwas. Het is
niet het enige werk met een glim
lach, in opvallend veel werken zit
een portie humor verwerkt.
'The key (black dog)' van Bill
Woodrow (1948) bestaat bijvoor
beeld uiteen stoften hond die uit
dagend opeen op de grond liggen
de autoportier slaat, In zyn bek
houdt de vervaarlijk uitziende
hond stukken van een jas. De lap
pen stof liggen er als een mense
lijke figuur by. Het beestje heeft
zyn baasje aan flarden gescheurd.
Met afvalmatenalen als touw, kar
ton, gaas, glas en hout wekt Carel
Visser (1928) de suggestie van
'Kar' en 'Neukende honden' tot le
ven. Jutezakken dienen als een
zandbodem by zijn 'Landschap'.
Op de 'Brug' van Henk Visch is m
hanenpoten een filosofisch-poeli-
sche tekst gekalkt. 'Buiten, waar
i k niet ben, maar waar ik zou kun
nen zijn', is een toepasselijke fra
se. De toegang tot de beeldentuin
isvlakby.
'Beelden Binnen - Beelden Bui
ten' lot en met 23 augustus in
Kröller-Müller Museum inOtter-
lo. De publicatie 'Beelden Bui
ten', een handboekje voor de
beeldentuin, is verkrijgbaar
voor 9,50. Openingstijden: dins
dag tot en met zondag van 10 tot
17 uur. De beeldentuin sluit om
16.30 uur.
rt I o >t
Waterboys
album
The live
adventures
of...
I a b o I
New
Milenmum
Communi-
cations/Bertus
d ai u
106:35 mm.
De dubbelaar The live adventures of...' laat maar ruimte voor een con
clusie: The Waterboys waren in 1986 in bloedvorm. Tijdens de concer
treeks stoeide de folkrock-formatie van Schotse origine lustig en ge
durfd met eigen materiaal, maar adopteerde ook klassiek werk van an
deren. Zo krijgen we het bloedmooie 'Purple rain' van Prince voorge
schoteld zoals dat tijdens de Pinkpop editie van dat jaar werd gespeeld.
Uit datzelfde optreden haalde de interpretatie van Neil Young's The
wayward wind' de eindlyst.
Mike Scott en band zetten verder werk van Springsteen, Morrison en
Dylan naar hun hand in een zinderende hveshow waarin scheurende
saxofonen en zwierige violen de toon zetten. Het eigen werk is veelal on
herkenbaar. 'Be my enemy' is ongemeen heftig en The whole of the
moon' heeft een erg hoge huppelfactor meegekregen. Tijdens de concer
ten in 1986 waren The Waterboys op hun best: strak en fel spelend met
een bereidheid te experimenteren. Daarmee voegt de band iets wezen
lijks toe aan de ook al zeer geslaagde studio-albums.
JoopBreedveld