13,i 'Als je goed kijkt, zie je overal kleine haarscheurtjes' r*1 Sehiedamse trots wordt overwoekerd door onkruid genda Tik van de molen Fotowedstrijd voor Open Monumentendag Interactieve exposite over Midden-Delfland Kunstklassen van Stedelijk Museum Kunstzinnig programma Vlaardings restauratie-atelier conserveert schilferende Appels ^rssmmr Rotterdams Dagblad V t'l Woensdag 12 augustus 1998 Redt molen de Walvisch! Het afgetikte toeristische proRkstuk is van Schiedam, van de Schiedammers. Daarom moet het bouwwerk in de oude glorie worden hersteld. De restauratie kost geld, veel geld. Twee miljoen. Dat is tweederde Stadserf-plein. Het grootste karwei zit erop. alleen de wieken en de kap moeten er nog op worden ge prikt. Die dingen kosten 350.000 gulden. Een schijntje, als je het mij vraagt. En er zal ergens op het stadskantoor toch nog wel een potje staan voor onvoorziene uitgaven? Maar nee, iemand is op het idee gekomen een exclusief benefietgala te organiseren in het theater. Leuk gevonden, maar de doorsnee Schiedammer zal dat hoogstwaarschijnlijk aan zich voorbij moeten laten gaan omdat de toegangsprijs - 250 piek - natuurlijk veel te hoog is. Ik heb het geld wel, maar ik heb het er niet voor over. Zelfs niet als ik dan op de eerste rij naast burgemeester Scheeres mag zitten. De hele opzet is, als jehet mij vraagt, nogal, ja, hoe zal ik het zeggen? Gn- Schiedams. Gala-kieding is verplicht Waar koopt je dat in Schie dam? Niet op de Hoogstraat. Ook niet in de Nieuwe Passage. Waarom moeten we zo nodig onze aikomst verloochenen? Mogen Jan des Bouvrie, die voor de veiling een stoel in de aanbieding gooit, en 'pingelaar' mr. Pieter van Votlenboven ons niet in een spijkerbroek zien? Wist u trouwens dat de laatste in het vliegtuig altijd bij de vleu gel wil zitten? Maar dat terzijde. Al die exclusiviteit is aan mij niet besteed. Ik heb geen zin mij in een rol te schikken om ergens binnen te mogen komen of me tussen hoge heren en (kak)madammen te mogen begeven. Laat staan dat ik daar ook nog eens 250 ballen (Schiedams voor gulden) voor neerleg. Het Theater aan de Sehie is natuurlijk wel een schitterende locatie voor het evenement. Ik weiger overigens de toevoeging 'VSB' te gebrui ken. De naam verkopen aan een sponsor, walgelijk. Stel je voor dat straks Jan des Bouvrie in één klap die 350.000 piek op tafel kwakten in ruil daarvoor op de kap van de molen 'Des Bouvrie- De Walvisch' in neon wil hebben en de wieken vier verschillende pas teltinten wil geven. Nee, doe dan toch maar dat benefietgala. Maar or ganisatie; één tip. Doe in het theater het groene lichtje 'no smoking' uit. Anders hebben de mannelijke bezoekers voorniets hun gala-kos tuum gehuurd. SANDER SONNEMANS Vlaardingen In het kader van de Open Monumentendag 1998 op 12 september houdt de Vlaardingse werkgroep een fotowedstrijd. Alle Vlaardtngers kunnen hieraan meedoen. Er zijn twee leeftijdscategorien: tot en met 14 jaar en 15 jaar en ouder. De dia's of foto's kunnen tot 1 september worden ingestuurd naar werkgroep Open Monumentendag Vlaardingen, Kortedijk 16a, 3134 HB Vlaardingen. Het onderwerp van de fotowedstrijd is restauratie. Zowel reeds gerestaureerde panden en monumenten als panden die de inzender graag gerestaureerd zou zien. mogen in beeld worden gebracht. De werkgroep vraagt de inzenders n korte motivatie bij te sluiten. De inzendingen, die tijdens de Open Monumenten dag worden tentoongesteld, worden beoordeeld door een jury, bestaande uit leden van de werkgroep. De vergrote winnende inzending zal het middelpunt van de tentoonstelling zijn. De pry zen bestaan uit het vergroten en inlijsten van de foto's In natuur- en milieu-educatief centrum Harre Wegh kan deze week nog de tentoonstelling worden be zocht Midden-Delfland. Dit unieke natuur- en recrea tiegebied is ingeklemd door stedelijke bebouwing. De tentoonstelling laat met name de ecologische, ar cheologische en recreatieve waarde van het gebied zien. Het is de bedoeling dat de bezoeker ook zelf op zoek gaat naar informatie, die verstopt kan zitten in spelletjes of achter luikjes. Zo kan hij de bomen in de Broekpolder onderzoeken, 'rondfietsen' in de toe komst van Midden-Delfland, of worden meegelokt in de eendenkooi. De gemeente Schiedam hoopt hiermee de bezoeker aan te zetten om het gebied daadwerkelijk te bezoe ken. Het vergroten van de kennis van en betrokken heid bij het gebied zou bovendien moeten leiden tot het inzicht dat Midden-Delfland moet worden behou den. Aansluitend by de tentoonstelling verschijnt een aangepaste fietsroute die langs bijzondere plek jes leidt. NME-centrum Harre Wegh, aan de Harreweg 8, is tussen 21 juli en 14 augustus geopend op dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. Redactie Waterweg: Edwin Comelisse, Marc Floor, Ben van Haren, Danielle Hermans, Judith van Klaveren, Sentinavan der Meer, Marietta Olsthoom, Jan Rozendaal Over de Vesten 3, 3116 AD Schiedam Postbus 373, 3100 AJ Schiedam Telefoon 2732700 Telefax 4265227 Sportredac tie: Sander Sonnemans Telefoon 2732700 4004310 In een museumzaal die is ingericht als creatieve werkplaats organiseert het Stedelijk Museum Schie dam jaarlijks kunstklassen voor volwassenen en kin deren. Op die manier wil het museum de deelnemers de kans geven hun creatieve en kunstzinnige moge lijkheden te ontdekken en te ontplooien. Zowel be ginners als gevorderden kunnen tekenen, schilde ren, boetseren en grafiek maken. De lessen worden gegeven door beeldende kunstenaars, die verschil lende opdrachten en thema's aanbieden. Sommigen daarvan sluiten san op tentoonstellingen in het mu seum, maar ook onderwerpen als model-, portret- en stilleventekenen of schilderen komen aan de orde. Naast de kunstklassen in het stedelijk is er ook een in wijkcentrum de Blauwe Brug. Deze kunstklas op zaterdagochtend is bestemd voor kinderen vanaf zes jaar. Er wordt gewerkt met verf, klei, inkt en kleur potloden. Belangstellenden kunnen zich inschrijven via een formulier dat bij het museum is te krijgen. Een bezoek aan de Groote kerk en de toren, kennis making met theater Schuurkerk en verschillende projecten met het gemeentemusem en de biblio theek. Er staat de Maassluise schooljeugd weer een hoop kunstzinnigs te wachten volgend schooljaar. Een werkgroep heeft voor de schooljeugd van het ba- sis- en voortgezet onderwijs in Maassluis een kunst zinnig programma-aanbod samengesteld. Zo is er be gin 1999 in het Gemeentemusem een project dat in het teken staat van klederdrachten. Nieuw in het aanbod is "Licnt uil, spot aan' van Theater Schuur kerk. Daarin maken leerlingen kenms met de ver schillende aspecten van theater. Nieuw zijn ook de projecten van het Nationaal Sleepvaartmuseum, 'Van rijm tot rap', en de 'Kindeijuiy' van de Stichting Verenigde Openbare Bibliotheek en de twee projec ten "Welkom in Wolvenland' en 'Zuid-Amerikaanse dans en muziek' van Muziekcentrum OpMaat. Door Mariette Olsthoom Schiedam Dat de tien gouaches van Karei Appel in slechte staat waren, wisten ze al jaren bij het Stedelijk Museum Schiedam. De werken liggen al ruim vijftien jaar in donkere laden in het depot en worden nauwelijks meer aan het pu bliek getoond. Naast het normale proces van veroudering ble ken ook de slechte klimaat-omstandigheden waarin de goua ches worden bewaard, bij te dragen aan hun aftakeling. Het Vlaardingse restauratie-atelier Art Conservation onderzocht hoe het verval van de tien gouaches een halt kan worden toe geroepen. Maar ook ai hadden de gouaches in stabiele klimaatomstandighe- den gelegen, dan nog zou het pro ces van verval niet te stoppen zijn geweest. Een andere factor die meespeelt heeft volgens conser vator Ludo van Halem te maken met de aard van het werk. Karei Appel schilderde de gouache of plakkaatverf in dikke lagen op het papier, kleur op kleur. Door dat de bovenste lichtgekleurde la gen uitdrogen, is de verf gaan bar sten. Van Haiem; „Zo op het eer ste gezicht denk je: het valt wel mee. Maar als je goed gaat kijken zie je, vooral in de dikke witte la gen, overal kleine haarscheurtjes. Het zijn hele kleine fragmentjes," De randen van deze 'scholletjes' verf zijn omhoog gaan staan en zitten nog maar op een enkel puntje vast. Sommigen zijn losge schoten en verloren gegaan, ande re stukjes liggen los. „Zou je er vanachter een klap op geven, dan hou je allemaal losse puzzelstuk jes over," voorspelt Van Halem. Daarom liggen de gouaches al ja ren in een ladenkast in het depot. Dit proces is overigens volgens de conservator een 'normaal verou deringsproces' datbij alle schilde rijen optreedt. Het Stedelijk Mu seum in Amsterdam kampt bij voorbeeld ook met schilferende Appels. Bovendien zijn door het Instituut Collectie Nederland in de twee werken die worden geconser veerd sporen van lijnolie gevon den. Of Appel dit verwerkt heeft in de verf of dat hij zijn kwasten erin heeft uitgespoeld, is niet be kend. Omdat water en olie elkaar afstoten heeft de lijnolie mogelijk een rol gespeeld in de slechte hechting van de bovenste lagen op die daaronder, zo vermoedt Van Halem. Mondjesmaat AI in 1980 deed de Cobra-deskun dige dr. Willemijn Stokvis onder zoek naar de toestand van de Sehiedamse Cobra-collectie. Zij constateerde toen ai verbrokke ling in de vroege gouaches van Appel, De werken zijn daarop op nieuw ingelijst en plat bewaard zodat er geen verfdeeltjes meer af konden vallen. Conservering van de werken was volgens Van Ha lem toen niet aan de orde omdat nog niet veel bekend was over het restaureren van dit vrij jonge 'schilferende' werk van rond 1950. Bovendien ontbrak het het Stede lijk Museum aan geld om de goua ches op te knappen. „We hebben altijd mondjesmaat moeten res taureren en conserveren omdat we geen budget hadden. Twee jaar geleden hebben we een forse verhoging gekregen. Toen zijn we gaan kijken welke werken nodig opgeknapt moesten worden," zegt Van Halem. Conserveren Het Vlaardingse restauratie-ate lier Art Conservation kreeg de op dracht de mogelijkheden te on derzoeken om de gouaches te con serveren. Restaureren viel vol gens Van Halem af omdat de verf structuur zo ingewikkeld is dat volledig herstel van de werken te veel tijd zou kosten en de restau rateur dan op de stoel van de kun stenaar zou gaan zitten. „Boven dien was de schade niet zo ernstig dat de beleving van het kunst werk daardoor wordt verstoord," In het restauratie-atelier van Art Conservation wordt met indrukwekkende apparatuur gewerkt aan de proefconservering van twee gouaches van Karei Appel. Foto Roei Dijkstra De aanbevolen methode om de schilferende gouaches te behan delen komt in hoofdlijnen over een met de door de Duitse Anette Kessler ontwikkelde restauratie techniek. In het kort komt het er op neer dat de gouaches in een klimaatkast worden gelegd waar een hoge luchtvochtigheid van 85 procent wordt gecreeerd. Vérvol gens wordt met een apparaat mist of nevel gemaakt waaraan de lijm soort methyicellulose is toege voegd. Van Halem: „Die micro scopisch fijne waterdruppeltjes gaan als een soort transportmid del werken voor de lijm. Ze ko men in de scheurtjes terecht en zakken onder de stukjes verf. DaardooT hechten de verfdeeltjes weer aan de ondergrond en aan el kaar vast. Tot slot wordt een dro gingsproces in werking gezet." Twee gouaches van Appel (Twee Koppen en Staande Figuur bei den uit 1948) worden door het Vlaardingse restauratie-atelier bij wijze van proef met deze methode behandeld. Risico bij de behande ling is dat er glansvorming op treedt. Geen nood als dat toch ge beurt, legt Van Halem uit, want de lijm is oplosbaar in alcohol of wa ter. „Zo kun je door het werk in een bad te leggen, de lijm er weer uit wassen. Dat is ook het voor deel van de gom op basis waarvan de gouache of plakkaatverf is ge maakt je kunt het werk nat ma ken zonder dat het verdwijnt. Na deel is dat het hard wordt en datje moet zorgen voor een goede hech ting van de verf op het papier Na de conservering van de Appels wil het Sehiedamse museum de hele Cobra-collectie onder de loep nemen. Die bestaat naast de tien gouaches uit zo'n 140 andere wer ken, waaronder aquarellen van de schilder Corneille, grafiek en prenten. Voor de financiering van de restauratie en de conservering, dat anderhalf tot twee ton gaat kosten, wil het Stedelijk Museum een beroep doen op het Deltaplan voor cultuurbehoud dat is onder gebracht bij de Mondriaanstich- ting. In het kader hiervan kunnen musea subsidie aanvragen voor collecties die van nationaal be lang zijn en in stand moeten wor den gehouden. Die subsidie be draagt overigens maximaal 40 procent van het totale bedrag. Of het project doorgaat, hangt vol gens Van Halem af van de subsi die die wordt binnengehaald. Het is de bedoeling dat de goua ches van Appel na conservering niet meer terugkomen in het ver ouderde depot van het museum Door Tonny van der Mee Schiedam Je bent Schiedam mer en je bent trots op je stad. Trots op de historische molens en jeneverbranderijen. Je bent VW- gids in Schiedam en je schaamt je diep. Je schaamt je om mensen rond te leiden langs een door on kruid overwoekerde historische stadsroute met diezelfde molens en branderijen. Je bent toerist en je zoekt je rot. Je zoekt naar de mooie historische plekj es. Plekjes die verscholen zijn tussen het on kruid. Het beeld van 'de branders knecht' bij de Korenbeurs en het beeld van 'de zakkendrager' bij de Oude Sluis staan hemelsbreed en kele tientallen meters van elkaar. Maar 'debrandersknecht' staat in het goed verzorgde tuintje van de Korenbeurs en 'de zakkendrager' op een openbare plek bij de kade langs de Schie. Daardoor blijft de last van 'de brandersknecht' be perkt tot de grote jeneverkan en moet 'de zakkendrager' zich naast de loodzware zak nog eens voort- ploeteren door het onkruid dat rond zyn voeten uit de grond schiet. „De omgevingskwaliteit is een heel belangrijk gegeven in het toeristisch verkeer," zegt R.H. Pil- lard, directeur van het Sehiedam se WV-kantoor. „We kunnen ons juist verheugen in een toene mend aantal bezoekers. Maar er zijn plekken die zeer kwetsbaar zijn." Die kwetsbare plekken zijn legio langs de ruim vier kilometer lange route van de historische stadswandeling. Zo zijn de oude sluisdeuren uit 1778 vanaf de brug bij de Dam goed te zien. Maar de restanten op de kade zyn minder zichtbaar, omdat de objecten verloren gaan in het onkruid dat soms tot op kniehoogte reikt. De gerestaureerde 'spoeling- schuit' aan de Noordvest, die werd gebruikt om de restproduk- ten van branderijen in spoeling- bakken te vervoeren, wordt om ringd door prachtige bossen on kruid. Wie de omgeving weg denkt, zou vermoeden dat het om een vervallen wrak verscholen in een rietkraag zou gaan. De bestrating van de Schie is op sommige plekken veranderd in een bijna zachtgroene grasmat waar de Amsterdam Arena jaloers op zou zijn en voor de bezoekers van de Sint Jorisdoele aan het Doeleplein is een 'groene loper' De objecten op de kade die moeten herinneren aan de oude sluis in de Schie worden overwoekerd door bet on kruid, datze ker de afgelo pen periode in rap tempo uit de grond ge schoten fs. Fo to Gerrtt de Heus.' Roel Dijkstra 7 'i< -Ï,V9._ 1%, De gerestaureerde 'spoeling- schuit' aan de Noordvest wordt omringd door prachtige bossen onkruid. Wie de omge ving wegdenkt, zou vermoe den dat het om een vervallen wrak verscholen in een riet kraag zou gaan. FotoGemtdeHeusV Roel Dijkstra op de parkeerplaats uitgerold. Gelukkig zyn er dan aan de Noordvest enkele zitbankjes waar men bij kan komen van de 'jung lesafari1. Maar dan wel met de voeten tussen het onkruid dat langs de enkels omhoogkruipt. Imago Het is misschien geen Afrikaans oerwoud, maar volgens de stads- giii&en zeker wel een onaccepta bele smet op een stad die net hard timmert aan een beter imago en weer een groeiende belangstel ling geniet. Een stad die hogerop wil als het gaat om een eigen cul tuur, architectuur en het koeste ren van historisch bezit. Maar dan moeten de mooie plek jes wel zichtbaar zijn. In Schie dam zouden ze niets liever willen. Maar, zeggen de onkruidbestrij ders bij ONS Milieu, onze werk ruimte blijft beperkt binnen de fi- nancile kaders en technische mo gelijkheden die de gemeente Schiedam oplegt. Sinds de gemeente in 1974 als een van de eerste gemeenten in Ne derland de chemische bestrij dingsmiddelen afgezworen heeft, is het onkruid een grote doom in het oog. Niet alleen voor de reini gingsdienst, maar ook voor de Sehiedamse inwoners die met na me in de jaren zeventig steen en been geklaagd hebben. Tot de jaren negentig was het be helpen met handmatig schoffe len. Nu beschikt ONS over twee onkruidborstelmaehines en vijf bosmaaiers. Tussen maart en sep tember wordt drie keer met de machines uitgerukt. Met name op de plekken die de hoogste priori teit hebben, zoals de toeristische routes en de grotere doorgaande wegen. ..We hebban te weinig middelen om de hele stad schoon te ma ken," zegt een ONS-woordvoer- der.Middelen die ook de wortels aanpakken. Want de onkruidbor stelmaehines maaien alleen en pakken niet de wortels beet." Bovendien heeft het vochtige weer de afgelopen periode niet meegewerkt, waardoor het on kruid weer net zo hard uit de grond schiet. Wie de route nu wandelt, zou niet vermoeden dat de machines er een paar weken geleden aan de slag zijn geweest. In een rapport aan de gemeente heeft ONS onlangs een aantal rei- nigingsmogelijkheden op een rij gezet, zoals onder andere branden en stomen. Ze kosten meer geld en dat is het probleem in Schie dam. Op de begroting is 2 miljoen gulden gereserveerd voor 'machi nale veegdiensten', waaronder de onkruidborstelmaehines vallen. Het ONS pleit in het rapport on der andere voor een bestrijdings middel ('round up') dat ook in de landbouw met succes gebruikt wordt. „De milieu-effecten zijn minimaal," zegt opzichter Theo van der Meer. „Het middel wordt zelfs in de Franse wijnstreek ge bruikt bij onkruidbestrijding. Ook in andere steden gebruikt men middelen die lang niet zo gif tig zijn." De gemeente Schiedam houdt echter streng vast aan haar beleid. „Het gebruik van chemische be- strijding'ïmidiie]pn is niet aan de orde," aldus een woordvoerder. „Die lijn zetten we voort. We on derkennen het probleem maar het is roeien met de riemen die we hebben. En aan de budgetten zit ten grenzen. Het blyft een aan dachtspunt, waarbij we ook kri tisch zullen biyven kijken naar andere middelen." aan de Hoogstraat. „Als we nog geen nieuw depot hebben, willen, we de werken in een ander gespe cialiseerd depot onderbrengen. Bijvoorbeeld datvan het Gemeen te-archief. Op zondag 8 november, vijftig jaar na de oprichting van Cobra, worden in het Stedelijk Museum twee lezingen gegeven over de conservering van de gouaches. In februari of maart volgt dan een symposium waarop de resultaten van het proefproject aan vakmen sen worden gepresenteerd. Woensdag 12 augustus SCHIEDAM Dc d® 4 MoJans. Koerst#!, 19.00-22.C0u. MAASSIUIS Part tussen flats Mozart/aan en de Van Beethoven laan. Sporten spel, tot l6,30u, ROTTERDAM H/st Museum 'Sch/elandshufs" tot 17.00 film; Meer over klompen in Nederland. Dier gaarde BUjdorp Uitgeslepen, Nlgfrttown Theatercafé22.00Fresh Up. Noordplein tot 17.00 Kunst &Kids Part op de Wllhelmlna- kode diverse tijden Wilhelmma's Zomers 1S98. Donderdag 13 augustus SCHIEDAM Hemaplein. Slotfeest jeugdland, 12.00- lG.OOu. Dc de Woudhoek. Bmgo, 13.30- i&OQy. VLAARDINGEN Grote Kert, Lunchconcert. 12.45-13.15u. DcWest. Klaverjassen, 13.30-16 30ü.Dc do Bijenkorf. Klaverjassen, 13.45-16.30u. en jeu de boules en koersbal, 14.00-16.00u, Dc Soenda. Creatieve middag, 14.00-16.Q0u. MAASSLUIS Speelveld bij de Pelmolen. Sport en spel, 14.00-16.30u. ROTTERDAM Hist Museum 'Schielandshuis' 10.00- 17,00 film: Meer over klompen in Nederland. Diergaarde Blijdorp 17.00 tot 21.30 ZOOameravond. Diergaarde BJijdoT Uttge- slapen. Blauwe VIo23 OOShakeyourBootyin theHotTub, Club Vibes 23.00 Happy Station, no.l. «O'sClubmgnt. St Laurenskerk 12.45 Middagpauzeconcert. Bioscopen Van do. 6 t/m wo. 12 aug. ROTTERDAM Cinerama 1: 'Lethal Weapon 4' (16) dag. 12,15-15.15-18 15-21.15 Cfn.2: The ob ject of my affection' (al) dag. 18.45-21.30 Cin.3: 'Hard Ran' (16) dag, 12.45-18.30- 21.45. Cln. 4: 'Jackie Brown' (16) dag 17.30- 21. ClruS: 'left Luggage' (al) dag. 13-21.45. Tne wedding singer' (ai) dag 15.30-18 45 Imax Theater. "The living sea' (al) dag (beh.vr- .2a18. 'Amazon' (al) dag 15-17, vr.2a.0ok 19. 'Everest' (ai) dag.(beh.vr.za.) 14-16- 19.15, vr.za. 14-16-18 20. Titanic'(12) dag (beh.vr za.)20.30. vr.za. 21.15, za.zo ook 10 lantaren: dag 21.30 (16): "Wtlde'do. 'Fargo' vi. 'Donnse Brasco' za 'Evtta' 10. 'Sling Blade' ma. The madness of King George' di. Train spotting' v». Ven.l: The butcher boy' (16) dag.22. Ven.2: 'Die Satomannervon Tibet' lal) dag. 21.45. Ven.3:dag.21.30(16) "Un air de familie' do. The tngger effect' vr. 'All Stars'za. 'Prisoner of the mountains' 20. 'Gabbeh' ma The Oaytnppers' di. "Persuasion' wo. Ven 4: 'JunkMait' (16) dag. 22. Lumlère 1: TheX-files* (12) dag. 13-15.45- 18.30-21.15. lum. 2: 'Armageddon' (12) dag. 17-20.30. Lum, 3: 'Deep Rising* (16) dag. 15.30-18.15-21. Lum. 4: 'Deep Impact' (12) dag 12.30-21. 'Grease' (al) dag. 16- 18.30. Rexane: Tien verschillende adult films (18) dag 12 tfm 01.00. Pathé: The X-fi!es' (12) dag. 11.10-13.40- 16.10-18.40-21.30. 'Pnmaiy colors' (al) dag. 18.10-21.10, di met om 21.10. "Wild things' (16)dag. 13.50-16 20-18.50-21.20 'Cityof Angels' (12) dag. 16.40-19.10-21.40, na- ■niet om 21.40. 'Lethal Weapon 4' (16) dag. 11.50-15 20-18.10-21. Titanic' (12) dag. 15.30-19.30. 'Armageddon" (12) dag 11- 14.30-17.40-20.50. Sneak preview: Gay Sneak (16) ma 22. "Vliegende auto crasht'' di.21.3G. KJndermatinees: Cin.2: 'Jacht op de klein tjes' dag.13.15-16. Cin.3: 'Mf.Magoo' dag. 15.45. Cin.4: 'De Wane zeemeermin' dag.12.15-15.15. Uim.2: 'De kteme zee- meermm'dag.12.45-14.45. Uim.3:'AirBud' dag 13.15. Pathé'Aw Bud' dag. 11.40. 'Het magische zwaard' dag.11.40-14.10 'Jacht op de kleintjes' dag. 11.10-1315. *Pau)ie de eigenwijze papegaai'dag. 11.30-13.40-16.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1998 | | pagina 5