14
Nicholas Evans koestert
zijn relatie met de natuur
Fauteuil.Skow
Siermeditatie en slome vogue in de vestibule
Tekenaar Uderzo wint strijd om Asterix
Matige Götterdammerung
besluit wisselvallige Ring
Herdenkingsconcert Salvador AUende
Pittige Stroopwafels
ITAL, U KOMT ÉR GRAAG...
OVER DE VLGcR
...mttmrüjh bij La^erwMU'd,
MEER DAN HONDERD FAUTEUILS!
LAGERWAARD
Van Gelderen
Maa
:'V J
CD van de dag
Rotterdams Dagblad
Dondeidag 10 september 1993
Het gegeven dat Nicholas Evans
(48) opgroeide in Stratford-on-
Avon, de geboorteplaats van
Shakespeare, zal een toevallig
heid zijn. Feit is wel dat het le
ven vaa de geflopte filmprodu
cent compleet veranderde toen
in 1994 zijn eerste roman 'De
Paardenfluisteraar' uitkwam.
Binnen ecc paar weken behoor
de hij tot oe bestbetaalde schrij
vers ïer wereld. Zijn debuut ver
scheen uiteindelijk in .fi landen
en er werden meer dan tien mil
joen exemplaren verkocht. Vori
ge week had Nederland de we
reldprimeur van zijn tweede
boek 'De Wol vellus', waarvan er
al 50.000 over de toonbank gin
gen, Deze krant zocht Evans op
in zijn woonplaats Londen en no
teerde een spraakwaterval over
met name het schrijven van
bestsellers. „Met voorbedachten
rade er een maken is onmoge
lijk"
Door Eric de Bie
..In 1984 ben ik voor mezelf be
gonnen. Ik schreef scripts en pro
duceerde films. Eerst voor televi
sie, later was ik ook betrokken bij
bioscoopfilms. Op een gegeven
morn ent zakte mijn carrière als
filmmaker in. In die tijd begon ik
weer serieus te overwegen een ro
man te schrijven. Ik ben altijd ie
mand geweest die verhalen in ge
beurtenissen ziel. Als ik een krant
lees. scheur ik constant berichten
uit. Vroeger dacht ik dan aan film
scripts, maar dat veranderde toen
ik failliet ging.
Dat was een zwarte periode in
mijn leven. Ik had de helft van 'De
Paardenfluisteraar' geschreven,
maar verloor mijn zelfvertrou
wen. Ik zag het absoluut niet
meer zitten. Ik had veel schulden
en moest toch mijn vrouwen twee
kinderen onderhouden. Ik be
sloot daarom weer een baan te
zoeken bij de televisie. Mijn agent
had echter inmiddels, buiten mijn
medeweten, de helft van 'De Paar
denfluisteraar' naar enkele uitge
vers gestuurd. Die reageerden
meteen enthousiast en voor ik het
wist had Robert Redford de film
rechten gekocht."
Negatief
„In één klap miljonair worden
heeft zeker ook z'n negatieve kan
ten. Maar die zouden zwaarder
Nicholas
Evans: 'Inéén
klap miljonair
worden heeft
zeker ook z'n
negatieve
kanten. Maar
die zouden
zwaarder
hebbengewo-
gen als ik jon
ger was ge
weest.1
Foto Phil Nijhuis/
GPD
iwiiiMtf
hebben gewogen als ik jonger was
geweest. Toen het succes kwam,
zat ik echt aan de grond. Maar ik
ben niet gaan schrijven omdat ik
geld nodig had. Geld is in mijn le
ven nooit een drijfveer geweest.
Ik vond het altijd prachtig dat ik
betaald werd voor iets dat ik graag
deed. Zo voelde ik dat als journa
list en als filmproducent. Daarom
kan ik nu makkelijker met het
succes omgaan.''
„Het enthousiasme waarmee 'De
Paardenfluisteraar' werd ontvan
gen. had ik nooit verwacht. Ik
werd meteen de hemel ingeschre
ven. Inderdaad was er ook wel kri
tiek op het boek. De New York Ti
mes was het meest negatief. De
recensent noemde het 'een cy
nisch, commercieel stuk fictie' en
'romantische pulp'. Ik denk niet
Adverteren? Tel: OIO 4004 264
Meer dan 800
soorten wand- «n
vloertegels
en natuursteen
leverbaar.
i'ckm. ViwWnsslraai 9, 3029 BS Tel,: OIO - 47Ó 20 54
A'ttam {Z.W.! Jol.. Huiiingaln. 322, Tel.: 020 - 617 64 50
Ê-Mailadros: iial.ceran.ic@hetnoi.nl Uvm
Op zoek naar de ideale fauteuil? Dan bent u de komende
tijd bij Lagerwaard Design aan het juiste adres. Speciaal
voor liefhebbers van 'lekker zitten' heeft Lagerwaard
Design de komende weken bovendien een show van
Uesiqn
Kanaalweg 39-53
Capel Ie a d Ussel
estgrt Tei 010-4507466
(snwaara Design maafct onder ar.dpre gebrui*
jmg. Bam Bord. Van Bescuw Castehjn Fiam.
sla. IniersJar. Jab. Jon. Hennic do Jeng K jrdi»,
i. Parade. PloegstoKen Priettorm. SDB Desigr
van de woonvormen van Arco, Artifc
nnstian Fischbacher, Gelderland, larvir
'aller Knoll, Leolux. Metaform. Montis. Ni
de Sede. Young Ir
Meer dan 1.000 soorten
op I m'barden
Heer dan 60 vloeren
plavuizen - keukens - sanitair - tapijt
r Nieuw Mathenesser; at 25, Schiedam
(grens Rotterdam Schiedam)
Tel.: 010-4270909 Fax 4261333
dat hij het boek heeft begrepen.
In mijn ogen is het ook onmoge
lijk met voorbedachten rade een
bestseller te schrijven. Als je met
die gedachte achter jc tekstver
werker kruip., mislukt het per de
finitie. Je moet passie voor een
verhaal hebben en het met je hart
vertellen."
..Veel mensen hebben tegen me
gezegd: 'Het zal wel moeilijk zijn
om na 'De Paardenfluisteraar' een
ander boek te schrijven? Je pro
beert zeker een soortgelijk ver
haal te schrijven?' Ik wist dat die
gedachte fataal zou zijn voor 'De
Wolvenlus'. Als ik zou gaan na
denken over waarom 'De Paar
denfluisteraar' door zoveel lezers
wordt gewaardeerd, was ik verlo
ren geweest. Ik vind niet dat 'De
Wolvenlus' op 'De Paardenfluiste
raar' lijkt. In 'De Wolvenlus' zit
ook een liefdesverhaal, maar de
roman is verder in een grotere
context geplaatst. Het boek gaat
overeen gemeenschap die uiteen
wordt gerukt."
„Toen ik met 'De Wolvenlus' be
zig was, maakte ik me wel om
twee dingen zorgen. Het boek
speelt namelijk in hetzelfde ge
deelte van de wereld als 'De Paar
denfluisteraar'. Daarnaast komen
er weer dieren in voor. Het idee
voor 'De Wolvenlus' ontstond ech
ter toe'"» ik research voor 'De Paar
denfluisteraar' deed. Ik was in
Montana op bezoek bij een vrouw
die veel mot paarden werkt. Zij is
getrouwd n;«H een bioloog en hij
bleek al twintig jaar het natuurlij
ke herstel van de wolvenstand in
de noordelijke Rocky Mountains
te volgen. Hij vertelde me over
het plan van de federale regering
om wolven in het Yellowstone
Park los te laten en de controverse
met de ranchers die daarover was
ontstaan."
„Toen ik dat verhaal hoorde, was
de cirkel voor "De Wolvenlus'
rond. Het kwam samen met een
onderwerp dat me al lange tijd be
zig hield. Ik wilde graag oen ver
haal schrijven over de zoon van
een invloedrijke, charismatische
vader en over het effect dat het
verschil in karakters op die zoon
heeft. Daarbij werd ik geïnspi
reerd door de biografie van Os
wald Mosley, die door zijn zoon
Nicholas is geschreven. Mosley
was vlak voor de Tweede Wereld
oorlog de leider van de fascisten
in Groot-Brittannië. Als Hitier de
oorlog had gewonnen, was hij pre
mier van Groot-Brittannië gewor
den. Mosley was een knappe, wel
bespraakte en invloedrijke man,
zeer geliefd bij de vrouwen. Het
boek dat zijn zoon over hem
schreef, is fascinerend. Nicholas
stottert nog altijd vreselijk en
groeide geheel in de schaduw van
die charismatische man op. Ik
heb jaren geprobeerd de filmrech
ten van die biografie te krygen,
maar dat is heiaas niet gelukt.
Toen besloot ik maar een boek
over dit thema te schrijven. Door
het verhaal van de wolven en de
ranchers was ik opeens in staat
om het in een ander milieu te
plaatsen."
„Naarmate ik me verder in het on
derwerp verdiepte, kwam ik tot
het besef dat het verhaal van de
Noord-Amerikaanse wolf talloze
boeiende aspecten kent. Het zit
vol griezelige sagen. Nadat in dc
vorige eeuw de buffels waren uit
gemoord. stapten de pioniers over
op de wolven. Ze werden massaal
vergiftigd. Het verhaal in 'De Wol
venlus' over dc weg die is gepla
veid met wolven schedels, is echt
gebeurd. Zelfs iets dergelijks als
de wolvenlus heeft bestaan. Rond
de eeuwwisseling bedacht een ja
ger een draad mot daaraan haken
die in de bek van de wolf open
sprongen als hij het aas opat. Ik
heb de uiteinden van de draad al
leen samengebracht, zodat er een
cirkel ontstond. Dat is namelijk
het thema van het boek: de cirkel
van het leven en de manier waar
op de blanke man eruit is gestapt
en zijn plaats in de levenscyclus
heeft verloren. De hedendaagse
mens is de wijsheden van de oud
culturen vergeten. Hij heeft zich
ten onrechte een hogere status
dan andere levende wezens aan
gemeten."
.,In sommige opzichten kunnen
dieren een voorbeeld voor men
sen zijn. Door zijn rationaliteit, de
kracht van zijn brein, heeft de
mens ontzettend veel bereikt.
Maar tegelijkertijd heeft hij zich
van zichzelf vervreemd. De wolf
doet alles met een helder bewust
zijn, terwijl wij vol zitten met twij
fels en de neiging hebben om din
gen te doen die niet in ons belang
zijn. Zoals het langzaam vernieti
gen van de aarde. Wat dat betreft
Parijs Asterix de Galliër is niet
langer in handen van Frankrijks
grootste stripuitgever Dargaud.
Het Hof van Beroep in Parijs be
sliste dat de rechten van de on
overwinnelijke Gaiiiers Asterix
en Obelix vooral toebehoren aan
een van hun scheppers, stripteke
naar Albert Uderzo.
Daarmee is een juridisch steek
spel van acht jaar ten einde. Aan
Dargaud worden alle rechten ont
nomen voor de exploitatie van de
eerste 25 avonturen van Asterix
de Galliër, waarvan 250 miljoen
exemplaren zijn gedrukt in 41 ta
len.
Het hof heeft Uderzo, die samen
met de in 1977 overleden René
Goscinny de populaire stripboe-
(Sh.7*U3f
Asterix en Obelix illustratie GPD
ken maakte, gelijk gegeven. Hij
had de uitgever ervan beschul
digd zyn belangen te hebben ge
schaad. Dargaud moet hem nu
ruim 1.8 miljoen gulden schade
vergoeding betalen. De uitspraak
is een bevestiging van een rechte
lijke beslissing van 1993.
Volgens Albert Uderzo bezit hij,
samen mei de due nier van
Goscinny, de rechten op de eerste
25 albums. Van de daaropvolgen
de boekon. die Uderzo alleen
maakte, is hij voor 80 procent en
Anne Goscinny voor 20 procent ei
genaar.
De president-directeur van
Dargaud noemde het vonnis een
zware klap voor zijn bedrijf.
„Maar het is ook nadelig voor de
gehele Franse uitgeverswereld.
Een auteur kan nu zonder goede
gronden onder een zeer oud con
tract uitkomen."
spreekt een indiaanse legende
mij bijzonder aan. Die \erteil dat
de zielen van alle afgeslachte vol-
ven hoog in de bergen wacht"n
totdat het veilig is om terug te ke
ren op aarde. En dat moment is
gekomen als de mens zich reali
seert dat hn slechts een tl eel van
de cirkel is. Het verhaal >s /u rijk,
ik kon het niet weerstaan ïk
moest het opschrijven."
Bijzondere relatie
..Ik geloof dat ik wel een bijzonde
re relatie met de natuur heb Ik
groeide m eik geval op op h« t plat
te land. Toen ik twaalf jaar w«j-
verhuisde ik met mijn ouders,
naar Stratford-on-Avon. Mijn
vrienden woonden opeens ver
weg en ik leidde een vrij eenzaam
evenIn feite wamijn hond mijn
beste vriend. Hoewel ik al jaren in
Londen woon. voel ik me n"g
steeds meer met mezelf verbon
den als ik bij mijn moeder m
Stratford-on-Avon ben."
„Een goede research is zeer be
langrijk voor me. Ik kan het we!
allemaal thuis verzinnen, maar ik
wal dal de kleinste tb tails klop
pen. Als een bioloog 'De Wolven
lus' leest, moet hij zeggen.- 'Ja.dat
is zo". Ik heb er een hekel aan als
het tegenme- jiMdrie gebeurt
Daarom ben ik destijds voor 'De
Paardenfluisteraar' meteen naai
Montana gevlogen, hoewel ik op
dat moment geen cent bezat Het
was een gok. die gelukkig goed
uitviel."
„De film die Robert Redford van
'De Paardenfluisteraar' heett ge
maakt. geeft goed die sfeer van
Montana weer. Het resultaat be
valt me. Ik zag de film voor de eer
ste keer m april, vlak voordat hij
inde Veie mgde Staten u 11 kwa m
Aanvankelijk was ik bevreesd,
maar dut verdween na de eerste
beelden. I Iet begin is ook zo over
weldigend. Hel ongeluk is bijna te
pijnlijk om te kijken. En de aan
loop ernaartoe is schitterend in
beeld gebracht. Je /iet die twee
mooie meisjes door de sneeuw rij
den. De zon schijnt: het is een
prachtige dag. Maar je weet wat er
gaat gebeuren. Die dreiging is
haast ondraaglijk."
'De Wolvenlus', Nicholas Evans.
420 pagina's. In Nederland uitge
geven door De Boekerij. Prijs: tl.
34,90. ISBN 90-225-2408-6.
De film 'De Paardenfluisteraar'
van en met Robert Redford is
vanaf 11 november in Nederland
te zien.
Door Arthur van Dijk
Als de gla/e.i. duur/ichtsge toneel
vloer opemchui; ten vooreen hal
ve minuut een gigantethe. gioc-
ne. neon-verhehte kermi,-altrat-'
tie uit de keidei v\jn 1:
theatei opiijst. heet) 1
er zo'n veei 1 ion uur W;.
ten en i> de Amsterda
voltooid Veertien ut
beelden, lichte lichter
Mi meuten van giote s
afgewisseld met m<>"
et Muzick-
li t pubhek
gneropzit-
msc 'Ring*
i muziek,
i. theatei
hoon ge lil.
plaat je>
/onder enige diepgang en specta
culaire toneeleffecten, die vooral
hikeii te moeten verhullen dat re-
gi«eiir Pierre Audi zich eigenlijk
geen raad heeft geweten met
Wagners 'Ring'
De Nederlandse Opera heeft veel
te danken aan Audi's inbreng,
vanaf hel moment dal hu m 1988
aanliad als artistiek dmvteui
Monteverdi's 'Ui is se' sloeg le-
lecht in als een bom. net ais de
kleine producties metwei ken van
Monteverdi Dievend ie en Param
Vir in de Am-.'ei dam Studio'-
Maar bij liet zien van de vier Wag-
nei-opeiadie santen iie 'Ring'
vormen, dungl zich telken»- de
zelfde vra.m op waarom toch
moest Audi zonodig /yn energie
en talent aan dit werk be--leden"
Is het de ofiwcetsta.mb.m-aan-
trekkmg'-krnchi die dit weik op
theatermakers uitoefent" Gel rit
Uiteindelijk ook vuoi hem "Dep
Ring muss ieh haben'"'
In september vurig jaar zagen we
een teleurstellende 'Das Rhein-
gold'. In januari volgde 'Die Wal
kure'. suneneur en terecht uit
bundig ontvangen doorhet pu
bliek. Afgelopen juni een dodelijk
saaie Siegfried', en nu een 'Göt
terdammerung' die vi mi al opviel
vanwege een magistraal decor, fe
nomenaal belicht, maar inhouds
loos als een aflevering 'GTST'.
Het is hier al eerder ge schuwen
wanneer je ais rt'gissenr voorbij
gaat aan het feit dat Wagner mot
z.ijn levens,werk meer heeft willen
nalaten dan een veertien uur du
rende goden-soap. en wanneer je
niet probeert hel werk jouw wil op
te leggen, dan wordt het onver
mijdelijk een langdradige ge
schiedenis en doe je componist en
publiek veel te kort. Wanneer vol
gend jaar juni de 'Rmg' als- één cv-
elUï. woidl hernomen, dan z.al
vooral opvallen hoe wisselvallig
het geheel i> Van de drie orkes
ten oleek net Rottetdamsch Ph.!
harmonisch Orkest het best opge
wassen tegen de Wagner-taak
Het Nederlands Philharmonrech.
dat dinsdagavond voor de tweede
maal optrad, was beduidend min
de i in vo: m dan bij het eerste aan
treden i'Die Walk ure") Het Resi
dentie Orkest was in 'Das Rhem-
gold' zonder meei onder de maat.
De decors \a:i 'Die Walkure' en
van 'Die Götterdammerung' zijn
sober, geconcentreerd en goed be-
nut Die van de andeie twee rom
melig, verwarrend en n;onfunc
tioneel De zangers zijn van /eer
uiteenlopende kwaliteit. Kurt
Rydl schuierde in 'Die Walkure'
als de slechterik Hunding Zijn
Hagen van dinsdagavond was nog
vilemer en nog overtuigender
Rydl is een t healerdier van de eer
ste orde. De andere booswicht. Al-
bench, gezongen en gespeeld
door Henk Smit stond eveneens
als een huis Wat een contrast met
de sullige brekebeen Heinz Kru-
m» Is die gecontracteerd omdat
Audi Siegtnetl bewast ais een an-
ti-hoki u-ldc neerzetten of gaat
het hier om een mis-cast van de
eerste oi de" Jean nine Aitmeycr
heelt als Brunnhilde ondanks
haar acteertalent geen moment
het toneel kunnen beheeisen,
hetgeen onmiskenbaar Wagner's
intentie was Maar vooral zal op
vallen dal het geen 'Ring' is, maar
een serie van vier onsamenhan
gende Wagner-opera's De voor
stellingen m ]um worden voor te
lex- sic opgenomen: neem ze op vi
deo op en bekijk ze in \x is-elende
volgorde U zult zien dat het niets
uitmaakt.
'Götterdammerung' van Ri-
chardWagner door I)e Neder
landse Opera in Muziektheater
Amsterdam. Regie: Pierre Audi.
Decor: George Tsypin. Kos
tuums: Eiko Ishioka.Beliehting;
Wolfgang GöbeL Nederlandseh
Philharmonisch Orkest o.l.v.
Hartmut Haenchen. Met o.a.
Heinz Kruse (Siegfried), Jcanni-
ni AltmeycrtBrünnhilde), Kurt
Rydl (Hagen), Henk Smit (AJbe-
rich), Wolfgang Schöne( Gunther)
Eva-Maria Bundschuh (Gutru-
ne). Bijgewoond: dinsdagavond.
pige formatie Rumbata. Dit muzi
kale programma duurt van 20.15
tot 24.00 uur. De entree is gratis.
Met een dubbelconcert van Trio
Vaar/nn Morel en Lincoln Almada
Ensemble wordt het lgitijns-Ame
rikaanse Wereld program ma op
zondag 27 september afgesloten.
Het concert duurt van 14.00 tot
10.00 uur. Entree bedraagt 10,-
gulden.
Rotterdam Het Wereld program
ma 1998-1999 van het Prinsesthe
ater aan de Schicdamscwog be
steedt in de maand september
aandacht aan de cultuur van La-
tijns-Amenka. Tot en met zater
dag 12 september en op zondag 27
september wordt zo het multicul-
tureelseizoen geopend.
Vanavond is er een herdenkings
concert voor de coup in Chili in
1973. Morgen is het immers pre
cies 25 jaar geleden dat Chileense
militairen een coup pleegden en
de democratische regering van
president Salvador Allende afzet
ten. Au gusto Pinochet vestigde
vervolgens een dictatuur die ze
ventienjaar heeft geduurd. Om te
voorkomen dat deze zwarte perio
de uit de Chileense geschiedenis
vergeten raakt, heeft het Zuid-
Amer ika Collectief samen met het
Wereldprogramma een concert
georganiseerd als eerbetoon aan
Salvador Allende. Het concert,
van 20.15 tot 22.00 uur, wordt uit
gevoerd door de Latijns-Ameri
kaanse folk- en popband Los Jai-
vas.
Morgen is er een film en een video
met historische beelden van
Delfshaven te zien tijdens een
speciale Ouderenmiddag in het
Prinsestheater. De middag heeft
dan ook als thema 'Uit Delfsha
ven'. Storytellers en muzikanten
tTeden op en er wordt bingo ge
speeld De middag duurt van
14.00 tot 17.0(1 uur en de entree is
gratis^
Het Wereidprogramma en de Ma
nifestatie Kleurrijk Bospolder -
Tussendijken, die een onderdeel
is van een tri Here manifestatie in
Delfshaven. ontmoeten elkaar ko
mende zaterdag Tijdens de Mani
festatie Kleurrijk Bospolder -Tus
sen dijken, een groot wijkfeest.
treden ui het Pnnsestheater ar
tiesten op zoals de Ethiopische
zanger Abebe Daniel, het Dhroeh
Nan koe Ensemble en de tien kop-
Alle kaarten zijn verkrijgbaar aan
de kassa van het Prinsestheater.
Reserveren is mogelijk.
Door Martin Bijkerk
Meerluiken zijn hip in de dans.
Eén dansstuk biedt kennelijk on
voldoende ruimte om een thema
uit te werken, en choreografen
kauwen eeen beetje thema al
gauw uit tot drie of vier dansstuk
ken op rij. Zo bont als choreograaf
Hans Tuerlings echter heeft nog
niemand het gemaakt. Zijn maar
liefst zestiendelige balletten-
reeks, of zo je wilt zestien luik on
der de titel 'Casa del Sogno'. gaat
over een huis. Niet over zo maar
een huis natuurlijk, maar ox'er het
droomhuis aan het Gardameer
van de Italiaanse schrijver/dich
ter/ en egotripper Gabriele d'An-
nunziof 1862-1938).
Vorig jaar presenteerde Hans Tu
erlings bij zijn dansgroep Raz uit
Tilburg het eerste dansstuk in de
droomhuisreeks getiteld 'Bagno
Blu' en dat speelde zich dus af in
de badkamer. In dit tweede deel,
'La porta e il vestibolo. stanza del
lebbroso', bevinden we ons in de
vestibule en de 'leprozenkamer',
waar d'Annunzio zich placht te
rug te trekken voor meditatie.
Een parketvloer en een enorme
kristallen hangzak-Iuchterzijn al
les wat we in deze ruimte vinden.
Met smachtende strijkers en een
weemoedig klagende hobo zet het
hyperromantische andante uit
het 'Concert voor viool en orkest'
(op 14) van Samuel Barber in. Pas
sende muziek, want zwelgen in
emotie, en dat lekker opgeblazen
stileren was Annunzio niet
vreemd. Daar valt choreografisch
dankbaar gebruik van te maken,
zeker gezien Tuerlings' kunde in
het neerzetten van prikkelende
beeldpoëzie met lange nawer
king.
In 'La porta...' is Tuerlings even
wel helaas niet verder gekomen
dan clichés in een choreografisch
totaal onbelangwekkende vorm.
Suggestieve handjes, standjes en
pathetische hoofdjes, en dat in
een tergend sloom en onzuiver
dansidioom waar iedere dyna
miek, muzikaliteit, articulatie,
ruimtewerking, of zuivere belij
ning gierend aan ontbreekt, maar
waar de pretentie (zie ook de pro-
grammatekst) met soeplepels te
gelijk vanaf te scheppen is. Diep
tepunt vormt een mannenduet in
het begin, waar de twee mannen
op de hele tel enorm suf vogue-en
van het ene naar het ander spier-
loze cn nuffige standje. Het lijkt
of iedere enigszins gearticuleerde
beweging, gebaar, of zelfs dyna
miek bewust wordt vermeden, en
dat duurt nog eens een eeuwig
heid ook. Als de dans verderop in
het stuk meer tempo krijgt, blijkt
ook dat de dansers, op Gabi Sund
en de bijzonder vaardige danser
Gavin Louis na, dat helemaal niet
aankunnen. Zodra er iets meer pit
en snelheid wordt verlangd, slaan
de dansers op hol en verliezen ie
dere grip op articulatie en belij
ning.
Het enige, echt fraaie moment is
een solo voor Gabi Sund. Steeds
sneller tollend om haar as be-
xveegt zij torso, hoofden armen in
steeds wisselende richtingen,
maar verliest, ondanks de toene
mende werveling, nooit de vorm.
Dat kon me niet lang genoeg du
ren.
Dansstukken zijn zelden af op de
première en het is maar te hopen
dat 'La porta...' verderop tijdens
de toernee meer vorm (en daar
mee overtuigingskracht) gaat
krijgen. Want zoals het er nu
staat, is het op het amateuristi
sche af.
Raz, dansvoorziening van het
zuiden met 'La porta c il vestibo
lo, stanza del lebbroso'. Door
Hans Tuerlings. Gezien op dins
dag 8 september in Stads
schouwburg Tilburg (première).
Toernee, waaronder Lantaren/
Venster Rotterdam 24 t/m 26sep
tember.
I i r~^ I
the amazing stroopwafels
i r t I e s t
Stroopwafels
Fijn kamperen
(metmoaeme
vrouwen)
I a b e
Quiko
duur
36.49 mm.
Al meteen in het openingsnummer van dit vijftiende 0) album herbeves
tigen The Ama/ing Stroopwafels een van hun specialiteiten: het slinks
op het verkeerde been zetten van de argeloze luisteraar. Want nadat in
het eerste couplet de indruk is gewekt dat een Formule l-minnende
macho aan het woord is, blijkt vervolgens uit het refrein dat alle opwin
ding draait om de simpele huiskamerpret van het stofzuigen. Temidden
van alle ironiserende leut (zoals het loflied op Spijkenisse 'Het Beloofde
Land') zitten dit keer wal meer ernstige ondertonen verstopt:. Met 'Het
Postzegelabum' herdenkt zanger-bassist Wim Kerkhof op ingetogen
wijze z'n overleden vader en 'Jan* is z'n poëtische verslag van de trieste
laatste gang van een verre vriend. In beide gevallen (en zoals zo vaak)
kwam de tekst in nauwe samenwerking met Cees Pons tot stand. Voor
de muziek van 'Knoflook' (het relaas over een onvoorziene bekering tot
verwoede 'tenenvreter') greep Kerkhof terug op een nummer van An
drew John Huddlcston. Deze Deense collega-troubadour zingt al jaren
lang in z'n eigen taai Leon Russell's 'Manhattan Island Serenade' zoals
De Stroopwafels dat in het Nederlands plegen te doen onder de noemer
'Oude Maasweg'. En van voornoemde Jan Pospfsil lag er nog een verta
ling van hetzelfde nummer in het Tsjechisch. Als een soort eerbetoon
aan deze geestvenvanten zijn beide versies tot een unieke combinatie
gesmeed: het eerste Tsjechisch-Deensc lied uit de wereldgeschiedenis
is een wonderlijk slotakkoord van een plaat die vooral duidelijk maakt
dat The Amazing Stroopwafels (zeker ook gitarist Arie van der Graaf en
accordeonist Rien de Bruin) na bijna twintig jaar aan inspiratie nog al
tijd geen gebrek hebben.
Louis Du Moulin