25 Dikke Bertha zaait verwarring mmsm&m Gekooide heksen baren pluis en plak Golden Globe-nominatie voor Saving Private Ryan Van der Lubbe spreekt via paragnost 'Zijn de mensen mesjogge geworden?' Wel voor de poes Nu/al verkoop tan kaarten voor Lowlands Rotterdams Dagblad Vrijdag 18 december 1998 Ie Asklenion- l Ratterda ms Dagblad Ontwerp Nana! Are ^Ochtendgloren', 1993 Foto Kunsthal Door Han Geurts RotterdamHoewei vriendelijk van vorm is de kaars 20 dik en stomp dat hij als alternatief voor het mannelij ke deel wat veel zou vragen van de rekbaarheid van de ontvangende partij. Maar dit zijn heksen en dan gaat het allemaal heel anders. Ze strelen de kaars met een lapje, kie telen hem met een kerstbal of depo neren er een kers op. En jawel hoor, daar komen de kindjes. De heksen baren al wat pluist en plakt: van haarresten uit hun hoofd tooi tot mottenballen uit hun moe derschoot en tussendoor een lange opblaaswcrst. Ook zonder de kaars kunnen de dames het trouwens, met alleen een lapje. Of aan een koord hangend in hun kooi heupvoetbal spelen met een pluizenbol voor het sadoheksenspel. Ket ziet er prachtig uit, daar niet van, en het klinkt ook fijn. Kleine lampjes en het geluid van een herfstig windje, ideaal voor poëtische gedachten en een beetje geheimzinnigheid. f Harriet van Reek en Geerten ten Bosch willen Andere Erotiek brerïj gen dan de gebruikelijke platvloer se banale op het schoonheidsideaal gebaseerde gewone recht voor rijn') raap van dik hout zaagt men plan-: - ken dikke tieten weinig kleren weHrt' lust van jeweetwel. Misschien is dec, kaars wel van boter of zijn de dames zo geil dat het wel zal lukken met de'f omvang. Hoe het ook zij. 'Dwaze wij ven' is de ondertitel en dat moeten we maar letterlijk opvatten. Het kijkspel is heel plezierig maar je moet het getut niet serieus gaan ne men. 'Banketje' van Harriet van Reek en Geerten ten Bosch. Gezien: gister avond in de Rotterdamse Schouw burg (studio). Herhalingen: t/m zondag en 23,24 en 26 december. De volksmond doet a! dappere pogingen om de Supernanadie Niki de Saint Phalle ontwierp voor het Asklepion-gebouw naar goed Rotterdams gebruik een naam te geven. We hoorden al 'Dikke Bertha' en 'Reuzin van Rotterdam'. Of de bouw van de voluptueuze zwangere vrouw als ingang van het gezondheidsmuseum aan de Leuvehaven doorgaat wordt in januari besloten. De financiering is rond, maar de bouwvergunning moet nog worden afgegeven, in de Kunsthal is tot en met 28 februari een kleinetentoonsteliingingerichtmetwerkvande Amerikaans/Franse kunstenares. De rhinoceros van De Saint Phalie die tijdelijk voor de Kunsthal staat is ook bedoeld om Rotterdam te laten wennen aan haar beeldtaal. Ondertussen zet Nana de tongen in Rotterdam al maanden in beweging. Een bloemlezing. Door Hans Maas en Peter van Eijkelenburg Robert de Haas, directeur Rotter damse Kunststichting (RKS): „Prachtig, meteen neerzetten. Zal binnen de kortste keren uitgroeien tot dé icoon van Rotterdam. De Na- na zal de Zwaan en de Euromast ver dringen van de ansichtkaarten. Er wordt vreselijk moeilijk over ge daan. Iedereen moet er weer een zegje over doen. De een voelt zich gepasseerd, de ander vindt het slechte architectuur of slechte kunst. Ik vind het gewoon schitte rend en ook als ik het niet schitte rend zou vinden dan nog moetje het meteen neerzetten." Kristin Feireiss, directeur Neder lands Architectuurinstituut (NAi): „Het is natuurlijk fantastisch voor Rotterdam dat er een aantrekkelijk nieuw museum bij komt. Rotterdam heeft grote ambities en kan dat ook waarmaken. Daarom vind ik het zo jammer dat het oorspronkelijke plan van Niki de Saint Phalle is af gezwakt tot een flauw aftreksel. Het beeld is geïntegreerd in het gebouw en qua vorm en kleur veel minder expressief. Dit komt zowel de archi tectuur van het gebouw, als de uit straling van het kunstwerk niet ten goede. Het is een halfhartige oplos sing, die geen recht doet aan het werk van de kunstenaar. Als je zo'n grootheid vraagt om een concept te ontwikkelen, en het is een goed ont werp, dan moetje ook de moed heb ben om het gewoon te bouwen." Chris Dercon, directeur Museum Boijmans Van Beuningen: „Bfteling-architectuur die snel zal gaan vervelen. Er is iets fundamen teel mis met Nana. Het is een kunst werk dat gaat fungeren als gebouw en daar zijn kunstwerken niet voor. Kijk maar naar het ontwerp, het zit vol met overbodige uitstulpingen." Manuel Kneepkens, dichter en Stadspartij-aanvoerder: ,,'n Echt patjepeeërsbeeld! Hoe kun je met zo'n vreselijk ding in het cen trum nu Culturele Hoofdstad van Europa zijn?" Hans Walgenbach, dir. Centrum Beeldende Kunst: „Nana is architectuur en geen beel dende kunst, hebben we met elkaar afgesproken in deze stad. Daar ben ik het mee eens, ik vind Nana geen beeldende kunst. Het is een zaak voor de welstandscommissie." Cokkie Snoei, galeriehoudster Rot terdam (schriftelijke reactie): „Zelden bracht een vrouw de kunst- Beverly Hills 'Saving Private Ryan' van Steven Spielberg en 'The Truman Show' van Peter Weir behoren tot de zes films die gisteren zijn genomi- nr -rd voor de Golden Globe voor beste film. De Golden Globes, die worden toegekenddoor de buitenlandse pers in Hollywood, zijn na de Oscars de beiangrgkstë filmprijzen. Wie een Globe wint, maakt ook een goede kans bij dë toekenning van de Oscars in de prijzen te vallen. Behalve de werk stukken van Spielberg en Weir hebben de films 'Elizabeth','Gods and Monsters' en 'Horse Whis perer'een nominatie gekregen. Voor de Golden Globe voor beste actrice werden vijf filmsterren genomineerd. Het gaat oni Cate Blanchett ('Elizabeth'), Fernanda Montenegro ('Centrai Station'), Susan Sarandon ('Stepmom'), Meryl Streep COne True Thing') en Emily Watson voor haar rol in de film Hilary and Jackie'. Voor de onderscheiding voor de 'beste mannelijke hoofdrol komen in aanmerking Jim Carrey ('The Truman Show"), Stephen Fry fWilde'), Tom Hanks ('Saving Private Ryan'), Sir Ian Mckëllen CGods and Monsters').en Nick Nolte CAffiiction'). pausen zo sterk in beroering als de hoogzwangere Nana van Rotter dam. Met stijgende verbazing na men wij kennis van de dag tot dag toenemende opgewondenheid rond om het speeltje van Niki de Saint Phalle, We moeten ons dan ook mis schien een afvragen waar die vol strekt onmannelijke, hysterische aversie tegen de aanstaande Tiet griet vandaan komt. Wat prikkelt intellectueel omnivoor Chris Dercon toch zo? Hij wil de Me- dimama rechtstreeks naar de Efte- ling verbannen. En dat terwijl hij beweert dat dit vrouwenlichaam een tempel is. Maar dit is blijkbaar te vens haar zwakke plek. Want vol gens hem is de Barbamama een. ge bouw en dus geen kunst. Daarmee maar even makkelijk heenstappend over wereldvermaarde architectoni sche kunstwerken als de Eifeltoren, het Atomium en de Are de Tri- omphe. En wat stimuleert onze dramatische romanticus Hans Walgenbach zo? Is hij nu echt zo bang dat de slechts acht jaar geden aangelegde, rustie ke museumhaven door een Ha vensnol wordt overgenomen? Waardoor Iaat onze dorpsdichter Manuel Kneepkens zich nu weer zo opnaaien? Onze grote kunstkenner windt zich wel meer dan dertig cen timeter hoog op en wil zelfs boven de Maasmuts en zichzelf uitstijgen. Als een echte Don Quichotte wil hij haar vanuit zijn zeppelin op poëti sche wijze bezweren. Toppunt van opwinding is natuur lijk weer gepersonifieerd in een Fransman; Sylvain Ephimenco. De ze wanhoopsridder waant zich nog in 1968. En wil via Malcolm-X-taal ons tegen Bessie Turf beschermen en haar te vuur en te zwaard bestrij den en zelfs en masse stenigen. Nog nooit zagen we mannen zó op gewonden over zó'n Kutbeeld. Als ze zich dan echt zo bedreigd voelen, kan de Asklepitrat misschien beter een plaatsje krijgen op de Keileweg. Kunnen de heren één voor één voor een meier naar deze kleurige Te- meier." Els Helhvig-Kuipers, gemeente raad CDA, lid van zowel de raads commissie Kunstzaken en de be zwaarschriftencommissie: „Ik vind het wel een mooi beeld, maar de plek is niet goed." Maarten Struijs, architect Ge meentewerken: „We moeten niet moeilijk doen over de plek. Het is als met buren. De stad wordt alleen maar interessan ter door heel verschillende dingen bij elkaar te zetten." Wim Pijbes, adjunct-directeur Kunsthal: „Een waar landmark, het Groninger Museum-effect, zo moetje het zien. Een enorme en goede aandachttrek ker voor dat gezondheidscentrum Asklepion. Die fontein van Niki de Saint Phalle bij het Centre Pompi dou is ook veel te groot, maar ver veelt na zoveel jaren toch nog steeds niet. Dat zal met deze Nana ook niet gebeuren. Het is geen hoge kunst, het is tamelijk decoratief, het zal een gewild foto-object worden. Dat de Nana het zicht op de Erasmus- brug wegneemt vind ik een onzin argument. Elke lantaarnpaal doet dat. Ik vind het wel jammer dat Niki concessies heeft gedaan na protes ten van omwonenden. Het eerste ontwerp was een nóg radicaler ge baar en dus beter" Marijke van der Lingen, directeur a r t I s t Nashville Pussy album 'Let Them Eat Pussy' label The Enclave/ Mercury dut 27.12 min Zandzakken voorde deur morgenavond bij Nighttown's The Basement? Eèi^ grondige controle van de fundamenten en het plafond zou in eik geval ver-) standig zijn, want Nashville Pussy trekt dan van leer en dat betekent een ste vige pot knalharde gitaarrock doorspekt met tekstwerk dat er niet om liegt'. Het vanuit Atlanta, Georgia opererende kwartet trapt dan ook af onder het motto 'Welcome to rock 'n roll hell' en zal, zoals op dit debuutalbum, onge twijfeld in de hoogste versnelling alle hartenkreten er doorheen jagen. Pus sy. intussen twee jaar actief, beweert haar inspiratie te hebben geput uit het oeuvre van AC/DC ,Ted Nugent en Iggy Pop, maar gaat in het 'scheuren op de korte baan' (telkens nog geen drie minuten) vaak wel wat ongenuanceer der te werk. Vooral drummer Jeremy Thompson hakt er nogal eens op los; alsof z'n leven ervan hangt en zorgt er zodoende voor dat het groepsgeluid veel te hoekig wordt. In levende lijve echter legt hij het als aandachtstrekker ruimschoots af tegen de provocerende capriolen, waarmee leadgitariste Ruy- ter Suys en hassiste Corey Parks hun frontman Blaine Cartwright plegen tè assisteren. Over extra pikant gesproken: als 'voorportaal van de hei' fungeert in The Basement Kamasutra Overdrive, het '0 zo gewaagde' samenwerkings verband van Mark Rïtsema (gitaar). Margriet Meichers (gitaar)* Sammy R. (bas), Bram K. (zang) en Ronald R. (drums), dat intussen het stadium van kortstondige grap ver is ontstegen. Louis Du Moulin VW: „Laat ik eerst zeggen dat ik het werk van Niki de Saint Phalle altijd al heel leuk heb gevonden. Ik zag een paar weken terug een soort si mulatiefilmpje dat laat zien hoe haar Nana-beeld straks in het straat beeld past. Dat zag er enig uit, ont zettend leuk. Maar ik dacht ook: is het niet een te groot contrast met de schepen en kranen in de directe na bijheid? Is dit dus eigenlijk wel de goede plek? Maar ik blijf het een heel vrolijk, opvallend en bijzonder beeld vinden. Het nieuwe ontwerp vind ik ook beter dan het eerste, het is minder star en het is nu aisof de Nana zo'n beetje waakt over de Sehiedamsedijk. Maar misschien zeggen we na vijf jaar wel: we heb ben het gehad, we zijn er op uitgeke ken, weg ermee. Maar daar kan ik nu niet over oordelen." Franz Jozef van der Heijden, ge meenteraadslid CDA: „Als raadslid spreek ik me niet uit over kunst of architecteuur. Dat oor deel heeft de politiek nu eenmaal uitbesteed aan adviesorganen. Ik vind het heel verkeerd zoals sommi ge collega's wel een mening ventile ren over deze Nana. Het beeld kan me eerlijk gezegd geen donder sche len. Ik vind het beeld niet mooi, maar dat geeft mij nog r iet het recht om te zeggen dat dit beeld niet in de stad mag verschijnen." Dolf Welling, criticus beeldende Nana uit kunst Rotterdams Dagblad: „Nikki de Saint Phalle verdient ze ker een plaats in de kunstgeschied- nis. Ze heeft vroeger boeiende din gen gedaan. Ze is begonnen met het ontwikkelen van een erg interesan te psychische theorie. In Bonn zag ik lang geleden een overzichtsten toonstelling. Op een heel persoonlij ke manier gaf ze een visie op de man-vrouwverhouding, heel femi nistisch. De pui]wijfjes hebben een stam boom die teruggaat tot ver in de pre historie. Nana's bekendste voorou der is de Venus van Willendorf. Aan genomen wordt dat de oeroude dik ke, zwangere beeldjes voortkwamen uit de cultus van de Oermoeder. La ter veranderde de levensbron van geslacht en werd de vrouw miskend. De Nana's van Niki werden in ons land dadelijk herkend als 'Dolle Mi- na's'. In het begin drong Niki met haar werk ons een binnenboel op waar al leen chirurgen misschien met wel gevallen naar kunnen kijken. Dat had iets aggressiefs, zoals het ook spreekt uit de bebloede en ge scheurde panties of vaginale close ups die sommige hedendaagse kun- stenaress en ons laten zien. Alsof het maandelijkse ongerief aan de man te wijten is. De bonte Nana's vormen een opge wektere fase in haar oeuvre. De bloembejurkte dames vieren dan send de bevrijding van de vrouw. Maar er er waren toch ook bebloem de gruwelen. In Boijmans waren in 1976 twee bejaarde Nana's te zien die zich een aangesneden man goed lieten smaken.. De kunstenares is bij de nonnen op school geweest en heeft daarom ook geweld gepleegd op roomse symbolen. In het Stede lijk in Arasterdam konden bezoe kers haar werk voltooien door met een buks zakjes verf stuk te schie ten. Ik heb de indruk dat..-s wat met de Nana's te zegge:: was, al is ge zegd, is verbruikt. De notie is ach terhaald. De Bijenkorf verkoopt al lang geen opblaasbare Nana's meer. Handgrote zusjes van Nana die als Klara in serieproductie zijn geko men zijn nog wel te koop in muse umwinkels. De Rotterdamse versie heeft een voorgangster in een kolossaal beeld dat in het moderne museum van Stockholm heeft gestaan. Daar kon je door de vagina naar binnen lopen. In een van de borsten was een melk bar. Het naar Rotterdam halen van de Nana heeft iets te maken met de nouveau riehe hier. Ze hebben geen benul van cultuur en zijn daarom uit op dikke namen. Zie de lelijke Pi casso bij het Stationsplein. Dat krijg je als culturele proleten dik willen doen." Niki de Saint Phalle. Kunsthal t/m 28 febr. veel heibel gemaakt worden? IK7 vind het jammer wat er gebeurt'-: Hebben de mensen dan nog niets^ï geleerd'?" „En dan volgen een aantal medede- - lingen die echt raadselachtig rijm;- -' 'De troost die het werk mij gaf, beru£ ik kwijt. De kleuren, de regen, het-L licht, niets blijft er over dan dé-.'; storm. Een nietsontziende storm die' woedt en woedt en woedt, vernieti- gend en catastrofaal'." Hester Keijser en Norman Beierle willen nog twee paragnosten raad- Tegen over Van der Lubbe. Dat zijn Ja van der Heide, een Oegstgeest- se paragnost, en Gerard Huitink uit Den Haag, die paragnost van het jaar is geworden. De séances zullen worden geregistreerdTV-West Keijser: „Norman en ik worden on der hypnose gebracht door de para gnosten en dan moet in die sfeer het contact met Van der Lubbe ónt- r 1 staan. Het begint in Oégstge&tTeii dan gaan.we', later.) welficht.-hpgf steeds onder hypnose, naar. Den:. Haag, Ik ben; echt) heel erg;:'be-f nieuwd. Dit is te gek'voor woorden." Door Cees van Hoore Leiden Marinus van der Lubbe, de Leidse mets elaar die in de jaren der tig stierf onder de valbijl in Leipzig voor zijn aandeel in de brandstich ting in de Duitse Rijksdag, heeft ge sproken. Aan paragnost Marianne Visser heeft hij toevertrouwd hoe het hem aan gene zijde te moede is. Marianne heeft deze boodschap op haar beurt weer doorgegeven aan het Leidse kunstenaarsduo Hester Keijser en Norman Beierle, die on langs te kennen gaven met de over leden Van der Lubbe in contact te willen komen via paragnosten. Van der Lubbe's 'stem uit het duister' zal deel uitmaken van de aan hem ge wijde expositie in het Leidse Cen trum Beeldende Kunst, die op 10 ja nuari 1999 wordt geopend. „Marianne Visser woont in Lely stad,"'zegtI: Hestêr Keijser. „Zij bel de ons oi) ep vertrouwde ons toe dat ze eigenlijk niks afwist van Van der Lubbe en zijn zaak. Maar toch had ze contact met hem gekregen en ze wist ons ook een persoonsbeschrij ving te gevenVan der Lubbe was, in de woorden van-Visser,een niet al te grote man meteen ovaal gezicht. Hij had diepliggende ogen. Hij maakte op haar de indruk van een man die veel gezien had. Hij zag er noncha lant uit, maar was het niet. Voorai die mededeling over dat vele zien, klopt wel. Van der Lubbe heeft im mers te voet de halve wereld afge reisd." „Maar Visser wist ons ook nog te vertellen wat Van der Lubbe tegen haar had gezegd. Van der Lubbe zei, en ik citeer Mariannne Visser nu: 'Zijn de mensen nu helemaal me sjogge geworden, want wat heb ik nu helemaal gedaan? Want ik heb de Rijksdag wel in brand gestoken, maar ik was lang niet de enige. Dat ik gepakt werd, komt doordat ze dachten dat ik joden hielp. Laat die flauwekul toch. Waarom moet er zo- DsSft— Liefhebbers moeten nog een half jaarfjewachten, 'maaf.de kaarten voor het jaarlijkseJpop- festival Lowlands Paradise' gaan volgens;; concertorganisator MÖjo morgen^'. j ;al in de verkoop. Dit jaar bezoch- 7 ten zo'n .45.00D:3Eenseii'het.uit.? verkochte, driedaagse' festtvat^Xn het Walibi Flevo-terreia^:BiÖ^ fdinghuizën.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1998 | | pagina 7