16 'Gods and Monsters': 'Camp' en melancholie Huisvrouwenorkest Gelre verwelkomt Palmen en Van Mierlo op Boekenbal Beheerste road movie van Walter Salles Kiezen is ook een kunst Gerard Cox wist niets van Feyenoord-cd Nederlandse Opera komt met drie wereldpremières Niet alleen supergelikt - I p Bioscoop top 5 varnde Sanders Rotterdams Dagblad Woensdag 10 maart 1999 Door Pieter van Lierop Rotterdam James Whale (1896-1957) is de fameus geworden regisseur van horrorfilms als Frankenstein, The Invisible Man, The Old Dark House en The Bride of Frankenstein. De film die Bill Condon onder de litel 'Gods Aad Monsters' over de laatste levensfase van Whale heeft gemaakt, iaat zich be schrijven als een soort kruispunt tussen Ed Wood en Sunset Boulevard. Aan de ene kant is er de 'camp'- achtige lol over een in griezel films gespecialiseerde oude nicht die de tuinman probeert te versie ren en bij een interview met een jonge bewonderaar bedingt dat die voor elke vraag een kleding stuk uit moet trekken. Aan de an dere kant is erde tragiek van deze voormalige Hollywood-grootheid die iri een veel te groot huis een zaam zit te teren op roem vanwe ge precies de verkeerde films. Want de werkstukken waar hij zelf trotser op was, zijn door nie mand onthouden. We maken met James Whale ken nis als hij herstellende is van een hartaanval, met medicamenten op de been blijft en geheel afhan kelijk is van zijn zorgzame huis houdster die hem ook in betere tijden gekend heeft. En het ver haal losjes gebaseerd op Chris- topherBram's biografie Father Of Frankenstein eindigt zoals Whale's leven werkelijk is geëin digd: in zijn zwembad werd zijn zielloze lichaam gevonden onder nimip^r opgehelderde omstan digheden. Het beste element van Gods And Monsters wordt gevormd door de Britse acteur Ian McKellen, die we nog kennen als de fascistische dictator in Richard III zoals ver filmd door Richard Loncraine. Nu zien we hem als een broze, melan cholieke man die als Engelsman in Los Angeles de precieuze air van gentleman in tact heeft ge houden. In nachtmerries en dag dromen komen zijn monsterlijke filmcreaties tot nieuw leven en wordt de arme kerel tevens over weldigd door zyn afgrijselijke herinneringen aan de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog waar hij de luitenant zag sneuvelen die de grote liefde van zijn leven was geweest. Een van de slimste din gen in het door regisseur Condon zelf geschreven script is de link die gelegd wordt tussen Whale's oorlogstrauma en zijn preoccupa ties met het horrorgenre. Ironie Maar ondanks alle zwaarmoedig heid zijn 's mans geestigheid en zelfironie intact gebleven, zoals ook zijn geilheid nog niet is afge storven. Hij kwijlt bij de aanblik van de ferme schouders en de ge spierde armen waarmee Brendan Fraser de heg staat te knippen en nodigt deze montere tuinman uit voor een glaasje en een praatje m de salon. Ntet één keer, maar steeds vaker. Fraser - door en door hetero - vindt al die gemeenzaamheid wel vreemd, maar die artistieke types zijn wel vaker moeilijk te peilen en de oude baas is de vriendelijk heid zelve. Bovendien wordt Brendan per uur betaald en of dat nou is voor het knippen van heg gen cf voor een babbel bij een biertje, de jonge hovenier vindt het best. Raar kijkt bij pas op als meneer Whale, die ook alleraar digst kan tekenen, vraagt of Bren dan niet voor hem wil poseren. Maar ach, waarom niet? Tijdens volgende sessies in het tuinhuis van James Whale, komt langzaam de ware aard van het beestje naar buiten en reageert de tuinman aanvankelijk als door een adder gebeten. Maar al is hij niet van plan zich uit te leveren aan de lusten van de cineast in ruste, Brendan heeft sympathie opgevat voor de oude baas. Er ont vouwt zich een interessant spel van aantrekken en afstoten tus sen de jongeman en diens feite lijk onmachtige verleider. Totdat op mysterieuze wijze de dood toe slaat. De doorgewinterde toneelacteur Ian McKellen is subliem in al die intieme scènes vol melancholie Ian McKellen als de cineast James Whale en Brendon Fraser als de tuinman in 'Gods and Monsters'. Foto gpd en verholen hitsigheid, maar ei genlijk is Brendan Fraser ook best verrassend voor wie hem al leen nog eerder zag in de onnoze le klucht George Of The Jungle. Met waardering kan er bovendien gekeken worden naar Lynn Red grave als de Hongaarse huishoud ster Hanna die hoofdschuddend waarneemt dat de oude vos zijn streken niet is verleerd en aan stalten maakt zijn gezondheid zwaarte ondermijnen. Ook de 'camp'-kant van het ver haal wordt door Bill Condon met flair uitgewerkt via o.m. flash backs waar we terechtkomen op de set van Bride Of Frankenstein. Nog mooier is een feestje waar Engelands prinses Margaret ere gast is, waar Whale collega-regis seur George Cukor (eveneens een notoire nicht) voor gek zet en waar verbluffende 'lookalikes' rondlopen van Boris Karloff, Elsa Lancaster en Elizabeth Taylor. Ernst en luim Zo houden dodelijke ernst en on bekommerde luim elkaar fraai in evenwicht volgens een script waarmee Condon zich onder scheidt als een originele geest die wat hij bedenkt ook effectief kan ensceneren. Het script is met een O scar-nominatie gewaardeerd, evenals de rollen van Redgrave en McKellen, waarbij laatstge noemde de beste papieren heeft om ook daadwerkelijk te winnen, In Pathé 6. Door René R. Kastelein Rotterdam De recente economi sche crisis in Brazilië mag aan de kortstondige welstand van de middenklasse een hardhandig einde hebben gemaakt, aan de on derkant van de samenleving is het perspectief al jaren grimmig. Nog steeds opereren er doodses kaders die daklozen en diefjes op eigen initiatief 'opruimen'.Die so ciale werkelijkheid sluipt terloops binnen in de opening van de door Walter Salles' geregisseerde roadmovie 'Central do Brasil' Josue (Vim'cius De Oliveira) is een jongen die na de dood van zijn móeder op straat beland. Terwijl hij voor zijn leven rent na een mislukte diefstal, wordt hy gered door een onderwijzeres (Fernan da Montenegro) die op het Cen traal Station van Rio tegen beta ling brieven schrijft voor de onge- letterden. Op zoek naar de vader van de jon gen maken ze een gezamenlijke reis dwars door Brazilië, in gam mele bussen en zonder veel geld om onderweg te eten. De route voert langs krottenwijken en be tonbouw, langs wegcafés en lange stukken ongerept land. Halverwege belanden Dora en Jo sue in een processie, en krijgt de film een documentair karakter als Salles focust op de religieuze ritu elen. Zoals in het genre gebruike lijk, is er tevens sprake van een innerlijke reis. Langzaam laat-de cineast zijn protagoniste ontdooi en en wordt de compassie voel baar, Montenegro en Vinicius De Oliveira, een schoenpoetser die door Salles werd ontdekt, zetten afzonderlijk fraaie rollen neer. Hoewel beheerst verteid, houdt Salles de afstand tussen zijn hoofdpersonen lange tijd in tact, iets te geforceerd zelfs. Central do Brasil is daardoor geen film die hevig emotioneert, maar wel een werkstuk van iemand die zich een uitstekend observator bewijst. In Venster 1. Door Willem Jan Keizer Rotterdam—De meest opvallende vormwvan muzikale eonditione- ripg'j?,toch wel te vinden in de - zaal waar een strijkkwartet speelt. Dat viel een aantal jaar geleden ook het gerenommeerde medi sche vakblad 'The Lancet' op. Een klein onderzoek wees uit dat hoe hoger de rang in de medische pikorde was, hoe populairder het strijkkwartet werd of er nu al leen naar geluisterd werd of zelf beoefend was om het even. Het Brodsky Kwartet dat gisteravond in de Doelen te gast was, leverde prachtige staaltjes van dit condl- ti^neringsproces bij het publiek op. Sinds het roemruchte Kronos Quartett alle conventies aangaan de kwartetmuziek naar de prul lenbak verwees, is de weg voor an deren vrijgemaakt om zich tame lijk probleemloos met nieuwe mu ziek te presenteren. Dat deed het Brodsky Kwartet dus ook. Hoe wel: na het achtste strijkkwartet (1969) van Peter Seulthorpe wer den -"achtereenvolgens Arriaga {een vrije variant op Haydn of Mo zart) en Mendelssohn gespeeld, om het concert dan weer te beëin digen met Brittens eerste strijk kwartet uit 1941. Het werk van Seulthorpe, één van zijn eerste waarin hij de natuur van Australië probeert vorm te ge ven via vogelgeluiden, heeft zo wel Balinese invloeden als ele menten. van Aboriginal-muziek opgezogen. Dit levert een welis waar niet al te diepgravend doch wel interressant geheel op. Heftig was het contrast en de Pavlov-re- actie na de eerste inzet van het tweede kwartet van Arriaga: ein delijk herkenbare muziek, niet vergezocht en lijkend (naar een heidsworst riekend) op de lijn* Haydn-Mozart-Schubert-Men- deissohn. Althans: zo klonk het hoorbaar in de zaal. In werkelijkheid liet het Brodsky Kwartet zien niet ver nieuwend of revolutionair bezig te zijn maar in feite te opereren als een traditioneel kwartet dat af en toe dwars op de golven gaat lig gen. Wel lekker, zo even de kont tegen de krib door staande te spe len en niet de Voorgeschreven' kledinglijn te hanteren, maar door Arriaga en Mendelssohns opus 81 centraal te stellen ont krachten zij de beeldvorming ter stond, hoe goed uitgevoerd deze muziek op zich ook werd. De faam die zij opbouwden in een cd-opna- me en concertenreeks met zanger en schrijver van briljante pop songs, Elvis Costello, wordt zo niet onderbouwd maar onderuit gehaald. Met opportunisme en een beetje marktstrategie kom je een eind, maar wees dan in vre desnaam consequent en knikker die artsen- en advocatenmuziek van het programma af - er zijn al genoeg kwartetten die dit blijven spelen. Kiezen is ook een kunst. Jurriaansse zaal de Doelen: Brodsky Kwartet. Werken van Seulthorpe, Arriaga, Mendels sohn, Britten. Gehoord: gister avond. Connïp Palmen en haar nieuwste vlam Hans van Mierio op het jaarlijke Boekenbal in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Palmen schreef het geschenk voorde boekenweek, die dit jaar in betteken staat van familie, ouders en kinderen. FotoGPD/PhiiNijhuis Door Framjoise Ledeboer Amsterdam Het 22-koppige Huisvrouwenorkest Gelre bege leidde gisteravond met ouderwet se schortjes omgeknoopt de aan komst van de gasten op het Boe kenbal. Zodat ook Connie Palmen en haar Hans van Mierlo werden verwelkomd door degelijke grijze hoofden die met rode koont. r> theezeef en ragebol de stenen van de hemel speelden. Net als de andere eregasten Remco Campert en Jan Mulder namen ze de dichte drom fotografen en cameralieden bij de ingang als heuse filmster ren eerst professioneel op de koop toe. De opening van het jaarlijkse Boekenbal in de Amsterdamse Stadsschouwburg was als altijd een gebeurtenis die grote publie ke belangstelling trok. De nieuws gierigen buiten op straat moesten genoegen nemen meteen glimpje van Palmens fraaie korenblauwe robe en Van Mierlo's gebruinde gelaat, maar wie een kaartje had bemachtigd kreeg tot in de kleine uurtjes gelegenheid ook zo'n zes tig andere auteurs van nabij te aanschouwen. Volgens Boeken- bal-coouh' ?or Paulien Loerts werd_ mserende Stichting CR F - tevoren zelfs 'bui- ter. - platgebeld door te- leurgv n kiu mensen die dolgraag alsnog een kaartje wilden. Wie en wat hebben ze gemist? Naast liedjes uit het familie-al bum van Adèle Bloemendaal, mu ziek van de Coda Showband, lek kere disco en ander vertier, een uitputtingsslag. De gangen en za len van de Stadsschouwburg zijn vooral tijdens de eerste uren van het bal zo tjokvol dat het veel energie kost door de massa var zeshonderd genodigden met part ners heen te wurmen. Van Mierlo en zijn oude vriend Harry Mu- lisch zijn dan ook vast blij ge weest toen ze een lege rood plu chen bank ontwaarden waarop ze even rustig konden bijpraten. Gert Jan Dröge deed intussen de ronde voor 'Glamourland' en moet net als de andere camera ploegen in een oogwenk beeldma teriaal genoeg hebben gehad. On der de drommen vertegenwoordi gers van het boekenvak bevonden zich 'serieuze' auteurs als Bernlef, Anna Enquist, Cees Fasseur. A.F- .Th. van der Heijden. Nicolaas Matsier, Nico ter Linden, Mar griet de Moor, Nelleke Noorder- vliet, Helga Ruebsamen, Rosita Steenbeek en Joost Zwagerman. Van de 'lichtere' genres waren on der meer Yvonne Kroonenberg en Youp van 't Hek present, van de debutanten Clark Accord, Elle Eg- gels en Moses Isegawa. Manon Uphoff, Yvonne Kroonen berg en Lulu Wang hadden opval lend hun best gedaan op hun jur ken, maar ook Tweede-Kamer voorzitter Jeitje van Nieuwenho- ven verdiende over haar jurk een luim. Onder de aanwezigen van aiten ie boekenbranche waren order staatssecretaris van Cul tuur Rick van der Ploeg, burge meester Patijn, beeldend kunste naar Jeroen Henneman en coutu rier Frans Molenaar. Omdat Herman Koch van Jiskefet door ziekte was geveld, werd het openingsprogramma verzorgd door Joop Visser, Na zijn eerste optreden op het Boekenbal in 1994 bleek dat opnieuw een schot in de roos. Visser had in een paaf dagen tijd een programma met vlijmscherpe, melancholieke en humoristische liedjes over het boekenweekthema 'Familieal bum' uit de grond gestampt. Na 'Zwanger op de Veluwe' en zyn tekst over Jan Okee en Miep Te- vree die met hun gezinnetje voor zoete koek de stroom 'reclame- braaksel' op de televisie slikken, was het tijd voor een meezinger. Het Boekenbalpubliek staat be kend als zeer kieskeurig, maar zong zowaar geanimeerd het re frein mee van het lied over een ze kere Mary die in een balpen was gevallen en daarom ten hemel voer. Als auteur van het Boekenweek geschenk mochte Connie Palmen klokslag middernacht de 64ste Boekenweek openen onder bege leiding van danseressen, vuur werk, blazers en een confettire- gen. Het traditiegetrouwe sloop werkvan de versiering van de stu denten van de Hogeschool Nijme gen/Arnhem was toen al in volle gang. En was de voorraad van de 'literaire zaadbank' met treffende citaten van bekende auteurs ('Al les zoop en naaide, heel Europa was één groot matras'/Remco Campert) inmiddels op. De Boe kenweek duurt tot en met 20 maart en omvat activiteiten in het heieland. Door Jeroen Kostense Rotterdam Onlangs is de cd 'Feyenoord - Hand in hand ka meraden '98-'99' uitgebracht. De platenmaatschappij is echter in al haar enthousiasme wel verge ten Gerard Cox op de hoogte te stellen van deze release. En Cox, die met het nummer *Werk- mansleed' ongevraagd een bij drage levert is verbolgen over de handelwijze van Dino Music. „Ik vind het uiterst onfatsoenlijk dat ze zonder mijn medeweten een. nummer op die cd plaatsen. Waarschijnlijk denken ze dat ik het wel best vind, als Feyenoor- der in hart en nieren. Nou ik zal geen stennis maken, maar echt correct is het niet." Dino Music is, volgens Cox, ty pisch zo'n bedrijf met commer ciële jongens die snel geld wil len verdienen aan het succes van Feyenoord. „Deze mensen hebben geen Feyenoord-hart 'Alleen in tijden van voorspoed juichen zij de club toe om er fi nancieel beter van te worden. Feyenoorder ben je niet voor je lol, het zit in je genen." Juist dit is de boodschap die ook uit jhet lied 'Werkroansleed' spreekt, aldus Cox.Arbeiders, jongens van de gestampte pot, die zich de hele week het sehom- pes werken om zondag naar de Kuip te kunnen. En nog veel be langrijker: de dub in zowel goe de als slechte tijden steunen." Dino Music is zich van geen kwaad bewust „Natuurlijk wil len wij het ijzer smeden als het heet is en het is niet onze taak Gerard Cox op de hoogte te hou den. Wij hebben ons niet met de productie bezig gehoudendat is gebeurd door RPC entertain ment. Zij hebben alles, in onder ling overleg met het manage ment van Gerard Cox, geregeld. Als Cox incorrect is behandeld, is dit de schuld van zijn belan genbehartiger. Dino Music heeft hier geen schuld aan." Rob Peters van RPC entertain ment zegt op zijn beurt dat hij eind januari contact heeft gehad met organisatiebureau Hanson, het management van Gerard Cox.Alles is toen keurig con tractueel afgehandeld. Ook met andere mensen die een bijdrage leveren op de cd, onder wie Coek van der Palm, Lee Towers en Jo ke Bruijs, is uitgebreid contact geweest." Guus van der Kade van Hanson ontkent het overleg niet, maar is onaangenaam verrast: „Hoewel wij toch een belangrijke partij in het geheel zjjn, zijn ze ons ver geten. Wij hebben net als Gerard Cox geen presentie-exemplaar ontvangen. Natuurlijk is dit een slordige gang van zaken," aldus Van der Kade. Amsterdam De Nederlandse Opera in Amsterdam brengt in het seizoen 1999-2000 zes nieuwe producties op de planken, inclu sief drie wereldpremières. In to taal speelt De Nederlandse Opera dit seizoen twaalf producties. Het gezelschap omsluit de eeuwwisse ling met twee wereldpremières: Het stuk "Writing to Vermeer' dat is voortgekomen uit de samen werking tussen Louis Andriessen en Peter Greenaway en 'Hier' van Guus Janssen en Friso Haver kamp. De derde wereldpremière betreft de eerste scenische uitvoe ring van een aantal werken van Claude Vivier. Nieuw is dat voor twee voorstel lingen van de populaire opera's Tosca en Aida duizend kaarten in de losse verkoop komen. De Ne derlandse Opera (DNO) wil hier mee het publiek bereiken dat geen abonnement wil, maar wel eens aan opera wil ruiken. Daar naast overweegt DNO samenwer king met de muziekzender TMF om jongeren voor opera te interés seren. DNO denkt aan een bezoek aan een voorstelling gecombi neerd met een workshop om zo het negatieve beeld dat veel jon geren van opera hebben, te veran deren. in iQve 4 ïe»itoeleven Sf Rotterdams DagSlad/300399/Bron Pathé Cinemas a I b 'Fanmail' t a b e LaFace/Ansta u u 63.37 min» Het Amerikaanse damestrio TLC heeft er vijfjaar over gedaan om te ko men met een opvolger voor de de miljoenenklapper 'CrazySexyCool'. De grootste verrassing van dit derde album is het nummer 'Silly Ho', dat in feite dwars ingaat tegen al bet supergelikte dat T-Boz, Left Eye en Chilli doorgaans laten horen: rauw, groovy en voorzien van Japanse accenten is het bovenal gedurfd. Want we hebben het hier natuurlijk wel over eeii van 's werelds best verkopende 'arrenbie'-acts en dan is zo'n eigenzinni ge uitbarsting niets minder dan een regelrechte openbaring. De Neder landse vertegenwoordiging van TLC's platenfirma zou ook het liefst 'Silly Ho' als lokkertje op single hebben uitgebracht, maar daar is vanuit Amerika direct een stokje voor gestoken. Een compromis werd gevon den door het alternatiefje naar voren te schuiven ak 'achterkant' van 'No Scrubs' en dat is nou net weer zo'n song, die alle vooroordelen over r &b herbevestigt. Gelukkig bevat 'Fanmail' - evenals de beide vorige langspelers van TLC geproduceerd door Dallas Austin - toch ook nog een aantal spannender stukken. Zoals het hitsige Tm Good At Being Bad' (met flarden van Donna Summer's 'Love To Love You'), het al even sexy 'If They Knew", het 'gitareske' 'Unpretty' en het met vette funk doordrenkte 'Shout'. Ofwel: deze nieuwe krachttoer van TLC is het lan ge wachten waard geweest. Louis Du Moulin ttlconbiMl'e I W/iaimnimtie 2199,- Rotterdam fvlaic noosf. de'Kufpj Sfodionweg 39d OIO 483 28.32 Vloardingen West. (aan deNtCywe Wotecweg! Hanngtuisv/eg 33 OIO 435 98 00

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 6