Eén uur per dag het kloppend hart van Schiedamse handelsleven Maassluis op de grens van twee werelden 'Dierenpreparateur eigenlijk gewoon begrafenisondernemer' Van koopmansbeurs, telegraafkantoor, muziekschool en tafeltennispaleis tot designcentrum jgenda Rotterdams Dagblad -¥- J ;,pii De Korenbeurs. Vandaag wordt bet monumentale gebouw aan de Lange Haven in Schiedam voor het laatst gebruikt door de tafel tennissers. Ze vertrekken naar een ander onderkomen om plaats te maken voor Jan des Bouvrie die er een design-center begint. In een tweeluik wordt te ruggeblikt op dc geschiedenis en vooruitgekeken naar de toe komst van het markante bouw werk. Vandaag het eerste deel. Volgende week deel twee. Door Sander Sonnemans Schiedam Een historisch monu ment Eigenlijk was De Koren beurs het al nadat het in het eind van de achttiende eeuw werd vol tooid aan de Lange Haven. Want de koopmansbeurs mocht dan het kloppend hart van het Schiedam- se handelsleven zijn, langer dan één uur per dag klopte het niet. Elke werkdag kwamen daar de distillateurs, branders, jenever stokers en zakenlieden tussen één en twee uur bijeen om handel te drijven. Nadat de beursklok had geklonken, was het een uur lang één en al bedrijvigheid onder het glazen dak van het imposante gebouw. Daar klopte het hart van de industrie die de stad beheerste. Een uurtje per dag, langer niet. De historische waarde leek toen al groter dan de economische. Voordat het handelscentrum met de grote trappen verrees, was er al een beurs in Schiedam. Het stuk je Lange Haven tussen de West molenstraat en de Korte Haven diende als ontmoetingsplaats voor kooplieden. Daar werd in de open lucht de handel gedreven. Niet gek dus dat op een steenworp afstand De Korenbeurs gebouwd zou worden. Aanvankelijk zou de Hagenaar Gunckel, die landelijke bekendheid genoot met 'zijn' ge- bouw van de Raad van State en de schouwburg van Den Haag, het bouwwerk ontwerpen, maar de Schiedamse overheid vond hem te duur. Gunckel en de toenmali ge gemeente-architect Rutger van Bol'Es en ook Guidici, een Italiaanse bouwmeester, dienden nieuwe ontwerpen in, maar weer werden de voorstellen te duur be vonden. Van Bol'Es kreeg vervol gens de opdracht dan maar een ontwerp te destilleren uit de inge diende bouwvoorstellen en in fe bruari 1788 werd het licht voor de bouw van De Korenbeurs op groen gezet. April 1792 was 'ie klaar. Muziekschool Het is nooit bekend geworden van wie nu eigenlijk het uiteindelijke ontwerp is geweest, maar aan de voorzijde van het monument, met z'n brede trappen en imposante pilaren, kan zeker de hand van een Italiaanse bouwmeester ge zien worden. Op en rond die trap pen was het elke dag weer een en al bedrijvigheid als er werd ge handeld. Unge tijd werden voor de rest van de dag geen activitei ten ontplooid. Even was er welis waar een telegraaf- en telefoon kantoor gevestigd en deed de bo venruimte dienst als lokaal van een muziekschool, maar groten deels werd de indrukwekkende allure van de buitenkant van het gebouwgevolgd door een desolate indruk binnen de pompeuze mu ren. Kortom, De Korenbeurs werd De Korenbeurs zoals die afgelopen jaar op de nieuwjaarskaart van de Dienst Sport en Recreatie werd afgedrukt. Binnenkort neemt designmeester Jan des Bouvrie er zijn intrek. TekemngHcnk amper gebruikt. Door de jaren heen - pas nadat de jeneverindustrie een terugval had doorgemaakt en de beurshandel als een nachtkaars was uitgegaan - kreeg het monumentale pand andere bestemmingen. Eerst nam de Gemeentelijke Woningdienst er haar intrek waarna er 'pingpon- gers', kanariepietententoonstel- llngen en zelfs trainende cric keters over de vloer kwamen. In 1954, op 27 januari om precies te zijn, werd de beurs als cultureel centrum in gebruik genomen. Al thans, onderzocht werd of het ge bouw geschikt zou zijn voor cultu rele doeleinden. De culturele avond was georganiseerd in ver band met de uitreiking van de leg penningen door toenmalig burge meester Peek aan J.K.C. Karsse- boom en A. van der Poets Cle ment, die zich bijzonder verdien stelijk hadden gemaakt voor de Schiedamse Gemeenschap. De uitreiking werd omlijst met een concert van zangkoor St. Cecilia, pianospel van notaris A.S.H.A. Blaisse, een causerie en een ma rionettenspel. De kranten waren in hun recen- cie? vol lof over de nieuwe be stemming van De Korenbeurs. 'Deze uitzonderlijke hoge, recht hoekige stenen zaal mag een aan winst genoemd worden', schreef de Nieuwe Schiedamsehe Cou rant. 'Sprekers kunnen zonder moeite worden verstaan, de ruim te 'zingt' gemakkelijk en veroor zaakt geen hinderlijke geluidsgol vingen, zelfs niet nu de aankle ding zeer sober was gehouden'. En De Schiedammer: 'Dit (het toetsen van de beurs op zijn akoestische kwaliteiten) mag suc cesvol worden genoemd, want zo wel het gesprokene als de muziek en de zang kwamen volledig tot hun recht'. Trouw schreef: 'De hal van het gerestaureerde beursge bouw kan ook worden gebruikt voor culturele uitingen. Dit is met de bijeenkomst van de Schiedam se Gemeenschap bewezen'. Het Vrije Volk tenslotte: 'De monu mentale, magnifieke en bovenal stemmige hal van de kersvers ge restaureerde Koopmansbeurs is door de Schiedamse Gemeen schap als het ware cultureel ge doopt'. De restauratie waar over werd ge schreven, was noodzakelijk om dat het beursgebouw was verzakt. Waar de fundamenten van het bouwwerk lagen, lag vroeger de oude sluis en die werd pas dertien jaar (1779) vóór de bouw gedempt, zodat de toen verse ondergrond de tand des tijds niet helemaal heeft kunnen weerstaan. Aan de achterzijde was het gebouw een behoorlijk stuk gezakt waardoor niveauverschillen van rond de zestig centimeter waren opgetre den. Maar de door Van Bol'Es aan gepaste schepping van Giudici toonde meer gebreken. Weggevreten De balken onder het torentje wa ren nagenoeg helemaal vergaan, de balken binnen in het gebouw waren grotendeels door zwam men weggevreten, de daklijsten moesten worden hersteld en het glazen dak schreeuwde om een opknapbeurt. In het zeventiende- eeuwse gebouw werd ook nog eens een moderne verwarmings- installatie aangelegd niet zonder het esthetische aspect uit het oog te verliezen. Onder de vloer wer den twee kelders gebouwd waar voor honderd kubieke meter be ton en twaalf ton bewapenings ijzer gebruikt werd, De ene kelder deed dienst als kolenbunker, fiet senstallingen keuken voor de Wo ningdienst. Kelder nummer twee bevatte toiletten en een tweede keuken. De Korenbeurs was in 1954 weer in haar volle glorie hersteld en de genen die er als laatsten gebruik van hebben gemaakt, zijn de ta feltennisverenigingen. In februa ri van dat jaar werd het beursge bouw als tafeltenniscentrum in gebruik genomen. TCK Noad en Ready namen er hun intrek voor hun trainings- en wedstrijdavon den. Het tafeltenniscentrum werd officieel in gebruik genomen met een aantal wedstrijden. De ge broeders Hans en Bert Onnes, twee junioren, bonden als eerste de strijd aan. Daarna speelde Hans Oithes samen met de latere 'tafeltennisgoeroe' Cor du Buy een dubbelspel tegen Bert en Wim Stoop. Hoogtepunt van de avond was het 'potje pingpong' tussen Du Buy, die al ettelijke malen Nederlands kampioen was geweest, en Wim Stoop. Het werd een ware thriller want het kwam aan op een vijfsetter die uiteinde lijk door Cor du Buy werd gewon nen. Noad en De Korenbeurs zijn de laatste twee clubs die tot de komst van design-meester Jan des Bou vrie in het monument, waar in het nabije verleden ook nog eens Eu ropacupwedstrijden werden ge speeld, hun thuishaven hadden. Het heeft wat voeten in de aarde gehad om voor beide verenigin gen, onlosmakelijk aan elkaar verbonden, een alternatieve loca tie te vinden. Na de wat gevoelig liggende 'tussenoplossing' (schoolgebouw aan de Thomas a Kempisstraat) verkassen de clubs naar de Dr. Kuyperlaan waar ze hun definitieve onderkomen, ge deeltelijk nieuwbouw, zullen be trekken. Dit weekeinde vliegen in de tafeltennistempel voor de laat ste maal de celluloid balletjes over de groene tafels. DoorEefje Oomen Vlaardingen - Alfred Hitchcock ge bruikte ze niet voor niets als grie zelelement in Psycho en The Man Who Knew Too Much. De goeie ouwe Master of Suspense wist het ais geen ander: opgezette dieren hebben een hoog kippenvelgehal te. Ook nu nog. Regelmatig staan schoolkinderen te huiveren voor de etalage van dierenpreparateur Joop Stam (54), 'gespecialiseerd in het opzetten van vogels'. De Vlaardinger begrijpt het niet. „Mijn beroep is minder vies, dan dat van huisvrouw. Als je in je keuken een visje schoonmaakt, zitje met je handen tussen de in gewanden. Dat is pas smerig, Dat gebeurt mjj nou nooit. Ik haal het vlees er altijd in één wip uit." 'Heel vreemd' vindt Stam het dat een kip schoonmaken 'normaal' is en een stuk pluimvee opzetten op eens 'eng' wordt. Een preparateur bezit een morbide geest; dat den ken er volgens hem velen. Zo be schreef de baas van het buurtcafé hem een documentaire over paar- denmishandeling eens als 'een film, waar zelfs jij de kriebels van zou krijgen'. Stam: „Zélfs jij, be grijp je? AJsof ik minder gevoe lens voor dieren heb dan ande ren." 'Moordenaar' stond er laatst met lippenstift op de ramen van zijn etalage aan de Oosthavenkade. 'Nog zo'n vooroordeel', vult zijn vrouw Joke aan. „Veel mensen denken dat een opzetter levende dieren slacht." Die rode letters op de ruiten. Ze kan er nog steeds giftig om worden. „Oe, als ik dat meisje ooit in mijn kladden krijg! Haar man wil het nog een keer gezegd hebben: een preparateur zet alleen dode dieren op. En ook dat gaat niet zomaar. Voor het pre pareren van de meeste vogels en zoogdieren moeten zijn klanten een speciale vergunning bij de po litie halen. „Daar staan de mees ten van te kijken. Die denken dat ze hier zo even terecht kunnen. Een soort Kwikfit, maar dan voor beesten." Steenuiltje De misverstanden steken hem vooral, omdat een goede prepara teur volgens hem geen hekel aan dieren kén hebben. „Als beesten je niet interesseren, ga je dit vak niet in. Je moet je in alle soorten verdiepen, alle soorten bestude ren, als je beesten zo natuurlijk mogelijk wil opzetten." Een huisdier zo realistisch moge- lp prepareren, dat blijft het hoogste streven voor een dieren- opzetter. Zijn vrouw pakt er een fotoboek bij. „Kijk, dit hondje heeft Joop ook onder handen ge nomen. Toen de eigenaar terug kwam in de winkel, ging hij bijna van zijn graat. Zijn hondje zag er uit, alsof ie zo weer kon gaan blaf fen." 'Een kunstenaar' rm nt Stam zich dan ook het liefs iie van een velletje weer een vogeltje maakt'. Zijn prijzen beginnen bij negen tig gulden voor een klein vogeltje en lopen op tot achttienhonderd gulden voor de kop van een groot zoogdier. „Duur? Als je weet dat ik soms dagen met een stuk bezig ben, denk je daar wel anders over. Laatst bracht iemand een steen uiltje binnen. Daar reken ik een standaardprijs voor. Maar toen ik met het beestje bezig was, bleek dat zijn hele rug openlag. Waar schijnlijk door een auto-ongeluk. Dan ga ik door, tot het beest weer heel is. Je prestige, hè. Toch zal ik er dan niet meer voor vragen." Hij heeft een voorliefde voor vo gels. „Vooral kraai-achtigen als raven en vlaamse gaaien zet ik gTaag op. Ook een beetje uit lui heid. Het opzetten van een grote vogel is minder ingewikkeld, dan het opzetten van een klein zoog dier." De grootste kop die hij ooit heeft bewerkt, was die van een Schotse Hooglander. Op de foto, die zijn vrouw erbij pakt, steekt Stam trots zijn vinger in de neus gaten van het dier. „Zo groot was ie dus." Maar piepklein kan ook: muisjes, winterkoninkjes, goud haantjes. Nepoogjes Stams bedrijf bestaat bijna vijf tien jaar. Opzetten doet hij echter al sinds de dag, dat hij als 6-jarige Vlaardingse jongen met zijn opa ging 'peuren', paling vissen. Dan vond hij weieens een doodgevro ren wezeltje, of schoot er eentje. „Toen werd er nog niet moeilp gedaan over het bezit van een luchtbuks." Zijn eerste experi menten 'stonken de kast af. Echt professioneel werkte hij pas, na dat hij de kunst had afgekeken bij Frits Russ, de inmiddels overle den preparateur, die vaak voor prins Bemhard bezig was. Ande ren vroegen hem al snel ook iets voor hen op te zetten. Toen hij steeds meer opdrachten kreeg, gaf hij in 1985 zijn baan als fruit- verkoper op de markt eraan. Inmiddels draagt zijn zaak de titel 'Ministerieel erkend'. Per provin cie mogen maar vijf tot zes prepa rateurs die naam voeren. Binnen Zuid-Holland is Stam er officieel vooral voor de regio Rotterdam. In praktijk krijgt hij echter ver zoeken uit heel Nederland, Tot zijn opdrachtgevers behoren naast particulieren ook instellin gen als het Natuurhistorisch Mu seum op Terschelling, het Zuid- Hollands Landschap en het Vlaar dingse Museum Hoogstad. Hij heeft geen trek om aan wedstrij- Dierenpreparateur Joop Stam aan het werk: 'Mijn beroep is minder vies dan dat van hulsvrouw.' Foto Roei Dijkstra den mee te doen, anders zou hij naar eigen zeggen 'al een volle prijzenkast' hebben. Zonder aar zeling: „Ik behoor tot de beste drie preparateurs van Neder land." Trots is hij vooral, omdat hij alles zelf doet Van de beschildering van de nepoogjes met glaspoeder, tot het uitzagen van de plankjes, waarmee hertenkoppen aan de wand worden bevestigd. De mu ren van zijn atelier, achterin de winkel, hangen tot de nok vol met tangetjes, mesjes, speldjes, knij pertjes. Een deel van het gereed schap heeft hjj gekocht, het ande re moest hij zelf maken. Een oud botermesje heeft hjj bijvoorbeeld zo verbogen, dat hij er makkelijk vlees mee kan verwijderen. De kunstliiven. waarmee hij de die ren opvult, maakt hij uit stukken purschuim. „Dit materiaal gaat honderd jaar mee. Dat kon je niet zeggen van turf- en strovuUingen, die vroeger werden gebruikt." Het schuim voorkomt ook dat de muizen op de beesten afkomen, zoals laatst was gebeurd bij het Zuidhollands Landschap. Die in stelling kwam bij Stam om de aangevreten beesten weer te laten oplappen. Achterin zijn werkplaats staat een vriezer, zo groot als bij de slager. Daar gaan de beesten direct in, als ze bij hem worden afgeleverd. Stam opent de zware deur. Een staart van een vos ligt bovenop. Een grijze papegaaienkop steekt uit een winkeltas. Honderden plastic zakken met beestenlijven. Stam heeft een lange wachtlijst, „rk heb hier nog voor drie jaar werk liggen." Gewoon een ambacht voor hem, is het prepareren voor sommige klanten vaak een emotionele af faire, „Wat ik niet meemaak, Staan ze hier hun rat vaarwel te zoenen. Tranen met tuiten. Als ik dat zie, denk ik wel eens, eigenlijk is een dierenpreparateur gewoon een begrafenisondernemer." Omdat zijn vrouw meer begrip heeft voor al die emoties, staat zij de klanten meestal te woord. Stam: ,Ik gooi zo'n beestje ge woon met een zwiep in de vriezer. Dat pakt zü beter aan. Mijn vtouw legt het dier pas weg, als de eige naars vertrokken zijn." Zij: „Lo gisch toch? Sommige mensen zien hun dieren als familie. Stel je voor, datje opa, vlak voor je neus in de koelkast wordt geduwd!" Tomatenpiukken in De Lier, naar de middelbare school in Naaldwijk. Voor behoorlijk wat jeugdige Maassluizers is het de normaalste zaak van de wereld. Ook veel Westlanders zijn logi scherwijs gericht op Maassluis. Winkelen? Maasdijkers en Maas- landers doen dat voor een groot deel in de eerste stad aan de Wa terweg. Begin deze week kwam de poli tiek terug op een hrainstormbij- eenkomst van afgelopen jaar over regionale samenwerking. De conclusie was helder: Maas sluis maakt deel uit van de stads regio Rotterdam, maar moet meer buiten haar grenzen kij ken. Richting het Westland. Door Jos van Nierop Maassluis Het getouwtrek om de Maaslandse Dijkpolder gaf het een aantai jaar geleden al haarfijn aan. Maassluis ligt op de grens van twee werelden. Behorend bij de stadsregio Rotterdam, maar af en toe toch ook de blik op het Westland. Maassluis is een grens- geval. Letterlijk. Maassluis wilde - en wil eigenlijk nog steeds - die Dijkpolder maar al te graag inlijven. Om er een grote woonwijk op te bouwen. Ook de stadsregio Rotterdam vond het een mooi idee. Maar er was één probleem: de lap grond was geen eigendom van Maas sluis, en lag ook nog eens buiten de grens van de stadsregio. Bo vendien waren degenen die er de meeste zeggenschap over had den, Maasland en de provincie Zuid-Holland, absoluut niet ge diend van de begerige blik van Maassluis. De Dijkpolder als Maassluise woningbouwlocatie blijft daarom (voorlopig?) een droom. De discussie verstomde, Maas sluis richtte zich vervolgens op woningbouw op Het Balkon en de relatie met Maasland werd weer enigszins genormaliseerd. Sinds een jaar of twee voeren de colle ges van b en w van de twee ge meenten, zij het slechts eenmaal per jaar, overleg met elkaar. Het gaat dan over gezamenlijke belan gen zoals werkgelegenheid en verkeer. Eigenlijk het enige ge formaliseerde verband met Maas land heeft Maassluis met haar bi bliotheek. De Maaslandse vesti ging is de dependance van de Maassluise. Met Naaldwijk vindt er vaker col lege-overleg plaats. „Over infra structuur, ontwikkelingen rond de Oranjebuitenpolder en over de toekomst van de veiling," aldus burgemeester Sterkenburg-Ver- sluis. „Naaldwijk fungeert ook als het centrum van het Westland," motiveert ze het frequentere con- taci. Dat Maassluis streeft naar een ge meentelijke herindeling met bij voorbeeld Maasland, is een geluid dat niet van het gemeentebestuur komt Recent heeft de politiek, en dan met name de Maassluise WD-fractie er voor gepleit Een half jaar geleden had fractievoor zitter John Scheerstra het over twee opties. Samengaan met Maasland, Maasdijk en Schiplui den of de Waterweg-variant waar bij Maassluis, Hoek van Holland en 's Gravenzande één gemeente gaan vormen. Scheerstra pleit voor het nadenken over een her indeling om te voorkomen dat Maassluis, als vanzelf, tot de Rot terdamse conglomeraat gaat be horen. Dat het bij een combinatie met Maasland ook te doen is om het bebouwen van de Dijkpolder, ontkennen de liberalen overigens niet. Vanuit Maasland wordt een sa mengaan met de stad met 33.000 inwoners resoluut afgewezen. Maassluis is geen serieuze part ner omdat Maasland het al doet met de andere Westlandse ge meenten. Een gegeven dat ook is doorgedrongen tot het Maassluise gemeentebestuur. Burgemeester Sterkenburg: „Het Westland is absoluut niet ongenegen samen te werken, maar men zit niet te wachten op allerlei regelingen met ons. De indruk is dat de West landse gemeenten de komende ja ren met elkaar zullen samenwer ken. Als een buffer tussen Den Haag en de Rotterdamse regio." Een samengaan of vergaande sa menwerking met het Westland, is ook niet echt een doel van het ge meentebestuur. Maassluis maakt onderdeel uit van de stadsregio Rotterdam en is daar ook redelijk tevreden over. Zaken zoals wo ningbouw, verkeer en vervoer en jeugdhulpverlening vereisen - wk in uc toekomst - een gemeen schappelijk e aanpak en besluit vorming, vindt men. Maar het moet geen vanzelfsprekendheid zijn dat voor alle samenwerkings vormen alleen maar richting Rot terdam wordt gekeken. Maassluis moet dan de ogen niet sluiten voor andere mogelijkheden, was begin deze week het eensluiden de geluid van de Maassluise poli tiek. Toen de gemeente vorig jaar een fusie van haar reinigingsdienst met die van Schiedam en Vlaar- dingen afwees, waren de woorden van milieuwethouder Wesenha- gen daarbij al kenmerkend. „Bij zulke samenwerkingsovereen komsten zie je vaak dat Vlaardin ger, en Schiedam meer zeggen schap hebben. Die indruk hebben we hier ook. Zo van 'Schuift u maar bij, Maassluis. Kijk maar wat we u te bieden hebben'." Arbeidsmarkt Daarnaast hebben veel Westland se ontwikkelingen voor Maassluis vaak meer invloed dan die uit het Rotterdamse. Het bedrijventer rein Coldenhoven en een eventu ele nieuwe weg vanuit Hoek van Holland zijn daarbij enkele voor beelden. Vanuit de sector welzijn van Maassluis komt het pleidooi voor meer contact met Westland se organisaties. De sector denkt op het gebied van arbeidsmarkt- toeleiding garen te spinnen bij zulke contacten. Men heeft echter te maken met de huidige, aan de arbeidsbureaus gekoppelde dis tricten. Meer shoppen, wordt dus steeds meer het devies van Maassluis. Als het tenminste gaat om samen werking die niet al is vastgelegd binnen de stadsregio. Kijken waar Maassluis op dat moment het meeste voordeel bij heeft. De on afhankelijkere houding ten op zicht van de regio (in de praktijk vaak ten opzichte van Vlaardin- gen en Schiedam) moet Maassluis ook sterk maken in onderhande lingen. Niet automatisch meelif ten met de twee andere Water weg-gemeenten, maar ook alter natieven hebben. Je moet je bij zondere grenspositie verkopen, werd begin deze week door de po litiek bepleit. Zaterdag 17 aprtl SCHIEDAM Art steek Schiedam. Workshop Sjef HemJe- ncKx.13,00-16.30a Stedeigk Museum. Or gelconcert met Hans Pors, 14.00a Theater a.d. Sch ieHans van Vliet met Waar waren wij gebleven, 20.15u. Filmhuis. Oe man met de hond, 21.00u. Podium Café. Skin it hack, 22.O0u. VLAARDINGEN Lijnbaan hallen. Rommelmarkt, 9.00- 16.00U. Vredeskerk. The lost wortd, 10.30 en 14.00u. Ichthuskerk. The lost work!, 13.00u. CultureeiCentnxmHollandla.Open dagVnje Academie, i0,00-16.00u. Stadsge hoorzaal, zaal de Harmonie. Twee toneel voorstellingen van Toneel op Vnjdag. 14.00u. Obadja. The lost world, 19.30u. Stadsge hoorzaal. Dne keertwee iszesteveelvan John Lanbrig20,00u, FlImtheaterHetZeepaard. The Mighty, 21.00u. MAASSLUIS Theater Schuurkerk. Arno van der Heijden met Schiften, 20.3CHJ. Koningshof. Voor jaarsconcert van Maassluise Harmonie, 20.00U. HOEK VAN HOLLAND Wijkgebouw 'De Hoekstee'. Jaarlijkse Uit voering RAZ, 20,00 u. ROTTERDAM Cruise Terminal Vm 19.00 Marathon Sport Expo 1999. Rotterdamse Schouwburg gr zaal 20.15 Scapmo Ballet Rotterdam, kl zaal 20.30 Missaliance. Jeugdtheater Hofplein 19.00 Het Sterrekind. Theater Zuidplein kl zaal 20,30 Job Schunng de Doelen gr zaal 20.15 Rotterdams PhilharmomschOrkest Hal gr zaal 15.00-16.15 Inloopconcert Jumsan- se zaal 20.15 Caribbean btg bands. Blauwe Vb 23.00-05.00 Blauwe Vis Clubavond. L'Esprft 22.00 Mil Istreet bluesbardCasino 21,00-02.00 Cyster. Ctub \flbea23.00 Dis co 2000. Barocca 23.00-09.30 Cruise Con trol. De Vlerk 22.00 StncöyTechno. Bergsln- gelkerk 16.00-16,45 Orgelconcert Hil- legonda-Kerk 20.15 Combattimento Con sort Amsterdam. The Little Cave 2100 Seesaw. Luxor 20,15 Anatevka. Baroeg 21.00 le band Hammertieart Records Pre sents. Mach 23.00 Handsome 3Some. Nlghttown 23.00-05.00 The Tube. 21.00 The roots. NlghttownTheatercafe21.00 Jazz i n popular. Rotown22.00Oza rkHenty. Sport hal Rhoon 20.00 The Continentals. BEMks- theektheater 20,30Alma Mahler. Lantaren/ Venster 20.00 Todje. ScheHhig's 19.00 Moeders mooiste. O.T. Theater a/d Muller- pier 20.00 De Woudduivel. Prinses Theater 19.00 DePrnses Revue. Centrum voor The a- ter20.3O Verf. *t KopeBelje 20.300rgasme? Stoel! Risk. WljkgebouwMuslca20.00Moe der Courage. Zondag 18 april SCHIEDAM Lutherse Kerk. Koffieconcert met Herman Lammers, 11.30u. Kluphuls Oost Gezellige m iddagvoor 55-plussere, 13 .OOu. Theaterde Teerstoof. Jeugdtheater JTW Alkmaar met Max en Maurrts, 14.00u. Dorpskerk.Concert van muziekvereniging St Radboud, 14.00a. Theate r a.d. Sehle. Female Factory, 2Q.15u. Podium Café. Op zondag kan het andere. 21.30U. VLAARDINGEN Vlsserljmuseum. Rondleiding, 14.0CM. Dc de Bijenkorf. The-dansarrt, 14.tXl-16.OOu. Dc BoendeVlaard Ingse sagen at legenden, 14.30u. Stadsgehoorzaal. De Crèche Band, 15.00a MAASSLUIS Gemeentemuseum Maassluis. Rondleiding tentoonstelling Karei de Groot, 15.00u. ROTTERDAM Cruise Terminal 8.00-11.00 Marathon Sport Expo 1999. Lantaren/Venster Rlmfcs tval Albanië. Jeugdtheater Kofplein 14.00 Het Sterrekind. Maritiem Museum 14.00 De wegjooppop. Rotterdamse Schouwburg Jd zaal 15.00 Stellaluna. de Doelen Jumaanse zaal 14.30 Kamermuziek op zondagmiddag. Jumaanse zaal 11.00 tot 12.00 Kamermuziek op zondagmorgen. Casino 19.00-24.00 Kwartet Line Up. Doetencafel5.30Jazzatthe Doeiencafe. Grote- of St Laurenskeik 19.00 Laurens-Bachorkest Baroeg 15.00 Disabuse, Luxer 14.00 Anatevka. Maasthee- ter Bimbo Complex. De Buurman 20.00- 23.00 Jamsessre. Nlghttown 20.30Joh n Ga te Solo. Nlghttown Theatercafé 2100 Pow- der men key's. Prin ses Theater 14.005chou- ndan. Rotcswn 22.00 Battle of the new deejays. CooWngel Start en finish 12.00 re creatieloop 12.15 Marathon. Schelling*» 19.00 Dne hoog achter, T Kapelletje 20,30 Orgasme? Stoel! Risk. Dettshaven Delfsha- ven Culinair en Cultureel. Elljdorp Dierentuin- weekend, NAI1030 Changing the System?. Prinses Theater 14.00 Wereldprogramma l.s.m, Stichting Dunya. Theater Zuid plein gr zaal 1100-19.00 Werelddansfestival 1999. Van do.lSapr. t/m wo.21apr. ROTTERDAM Cinerama 1 'Shakespeare in love' (al) dag. 12.30-15.30-18.30-21.30.anJh 'La Vita Bella taij oag. 13-15.45-18.30-2115, Cln.3: 'Message in a bottle' (12) dag. 12.15- 16.15-21.15, do. Vm ma.ook 15.15. Cln.4: 'Another day in paradise' (16) dag. 15,30- 18.45-21.30, do.vr.ma.di.ookl2.40.Cfn.5: "You've got mail" (al) dag 13.15-18.45- 21.30.'Studio 54' (16) dag 16. Imax Theater: "Whales' (al) dag 14-16-18- 20, za^o. ook 12. "Everest' (al) dag 15. 'Ama zone' (al) dag 19,ook 11, Thrill nde' (si) dag 13-17. 'Saving private Ryan' (16) dag 21. Venster i: 'Central to Brasil' (al) dag 19.30, vr.zo.wc. 15. 'Festen' (16) dag (beft ma.) ■21.45, zo, ock 12.30. Sneak prevtew ma 22. Ven.2: Albanese filmdagen (16) do. Vm zo. 19.30-21.30, zo. ook 13-15. Cinematfteek: 'BanyLyndon'(16)ma.di.wo. 19.30. Moviezo- ne: 'Lagrimas negras' (16) vr. 15.30. VanJ: 'La we rêvée des anges' (16) dag 19.30-22. vr. wo. ook 15. Ven.4: 'E I wento se llevo lo que' (12) dag 20-22.15.vr.wo. ook 15. Lumlère 1; 'Rush hourt (16) dag. 13.30-16- 18.45-21.30. Lum. 2: 'Bnde of Chuck/ (16) dag. 13.15-18.30-21. do.vr.ma.di. ook 16. Urm.3: 'Payback' (16) dag 13.15-18.45- 21.30, do.vr.ma.di. ook 16. Lum. 4:'Arlington road' (16) dag 12.30-15.15-18.30-21.15. Pathé 1: 'Arlington road' (16) dag 11.55- 15.30-18.15-21. Pat.2: '8mm' (16) dag 15.40-18.35-21.20, do.vr.ma.di.ook 11.50. Pat3: 'Patch Adams' (al) dag 11-16.10- 18.50-21.30(di.mstom21.30),do,vr,ma.di. ook 13.35. Sneak preview 'George indeasfait jungle' (16) di. 21,30. Pat.4: 'Astenx en Obe- la' (al) dag. 19-21.40. Pat.5: 'Message in a bottle- (121 dag 11.40-15.20-18.25-21.20. Pat6: The faculty* (16) dag 16.30-19- 21.40, do. Vm ma. ook 11.40-14.10. Pat.7: Titanic' (12) di.wo. 14,55. 'Holy man' (al) dag 11-18.50-21.30, do. Vm ma. 13.35-16.10. NachtvoorsteIJi ngen: lunt.1: 'I still know what you did last summer* (16) vrjza. 00.30. Lum.2: 'Bnde of Chuck/ (16) vrja. 00.15. Lum.3: Thefacutt/ (16)vruta.00.30. Lum.4: 'Enemy of the state' (16) vr.za. 00.15. Kindemurtlnee»: Ciru3: Babe in de grots stad' (al) di.wo. 15.40. Cin.4: 'Mulan' (al) za- .zo.vw. 12.45. Ven.3: 'Karisson van het dak' (al) 2o. 13. 'G.V.R.' (ai) ao.wo. 15. Lurru2: 'As tenx en Obetsx" (al) za.zo.wo. 16. Lum J: 'Een luE2enleven' (si) za.zo.wo. 16. Pat2: 'Een lui zenleven' (al) za.zo.wo. u-i3.25.Pat3: 'Abertje' (al) za.zo.wo, 13.35. pat4: 'Astenx en Obelix' (ai) dag 11.10-13.50-16.30. Pat6: 'Babe m de grote stad" (al) di.wo. 11.40-14.10.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 5