9 ;?5 Er zou beter naar Griekenland geluisterd moeten worden mf Serviërs zaaien dodelijk gewas Kusjes Oorlog (19) Feyenoord Broodbak Eekhoorns Eekhoorns (2) Openluchttheater open >5L-S mm msm Normen en waarden in economische wetenschap Rotterdams Dagblad Dinsdag 20 april 1999 ;.:i" - Onder eindredactie van Annomiek van Oosten, tel.: 010-4004358 4004358 Een berichtje voor de abonneeservice van het Rotter dams Dagblad. Ik ben hartstikke blij met de kaartjes voor Feyenoord-Twente. Een erg leukgebaar! Kusjes! Marijke Mensing, Rotterdam Met verwondering en verbijstering neem ik kennis vanwaterin de wereld gebeurt! Ik bedoelhet onrecht, deveieoorlogen,deonmenselijkheid. Wat kunnen wij er aan doen nu alle corruptie over ons hoofd wordt uit gestort? Corruptieis van alle tijden. Na de Tweede We reldoorlog dachten we: Dit nooit meer'. De gruwelen van toen zijn in de levens van oudere mensen niet meer uit te wissen. Wij dachten dat dit nooit meer zou gebeuren en zitten en leven nog steeds met de vraag: Waarom, waarom?' Is dit het resultaat van 2000 jaar christendom en strijd tegen onrechtvaardigheid? We zien en horen het allemaal. In alle werelddelen vindt genocide plaats. En vervlakt de moraal! Oorlog, moorden, corruptie en haat. Is dat de moraal van nu? Waar is de grens van het verstand en waar blijven de regeringen in de democratische landen? Wiehetweet, mag het zeggen. A. J. Velvis-LauTens, Rotterdam Een schrijfster van een ingezonden brief meldde 16 april dat Ajax de eerste Nederlandse voetbalvereni ging is die de Wereldcup pakte. Volgens mij zat deze briefschrijfster in 1970 nog in de verrekijker van haai vader, want Feyenoord pakte toen de landstitel, de Eu ropa Cup en direct daarna de Wereldbeker en wel als eerste van Nederland. W. Hoogeveen, Rotterdam Als Delphi Opbouwwerkteam uit de wijk Het Nieuwe Westen valt hetons op dat koppen boven artikelen wel aantrekkelijk worden gemaakt voor lezers, zodat ze het artikel gaan lezen, maar dat die koppen vaak de la ding niet meer (geheel) dekken. Soms wordt met een dergelijke kop de inzet van bewoners geen recht ge daan. In dit geval willen wij daarom eens reageren. Het gaat om het artikel uituwkrantvan 6april: 'Roteb: Moslims gebruiken 'broodbak' bij moskee niet goed.' In het artikel lezen we vervolgens dat er wel goed ge bruik wordt gemaakt van de bak. Goed in de zin dat veel mensen er hun brood ingooien. En niet goed in de zin dat ze niet weten of vergeten het plastic om het brood weg te halen. Wij vragen ons af waarom het negatieve benadrukt moet worden? Terwijl wij zo blij zijn dat we door sa menwerking weten te bereiken dat die broodbakken er komen en ze ook intensief gebruikt worden. Een be langrijk doel is daarmee bereikt: er ligt beduidend minder brood op straat en bij singels, dus minder ver vuiling en minder ratten, duiven en ander ongedierte wat zich kan voeden eraan. Een belangrijke bijdrage aan'Schoon, Heel Veilig!'. Dus: Moslims maken intensief gebruik van 'brood bak'by moskee. Arja Hoogewerff, namens de opbouwwerkers bij Bewonersorganisatie Het Nieuwe Westen in ^Rotterdam Jakkes, wat een afschuwelijk bericht over de eek hoorns zonder geldige papieren, die werden afge maakt. Er werd mee omgesprongen alsof zij goederen waren. Ik heb hier geen woorden voor. Wat een dieron- waardige manier om een 'probleem' op te lossen; het getuigt van weinig geduld en creativiteit. Heeft de KLM nooit gehoord van de rechten van het dier of van bijvoorbeeld dierentuinen of de stichting Aap. Als de moeite was genomen om contact op te ne men met deze organisaties was er vast wel een betere Navrant vind ik dat het symbool van deze luchtvaart maatschappij juist een dier, de zwaan, is. Ik kijk vanaf nu toch wel anders aan tegen die mooie reclamefilm pjes van de KLM. f Tineke Bout, Schiedam Ah, ergens pp de wereld moet een bos vol eekhoorns weg. Moet het gebied worden ingericht voor de mens? Ach ja, dan vang je die eekhoorns en stuur je ze naar Europa, waar mensen zo gek zijn dat zedeze dierenko- pen en in kooien zetten. Leuk toch? Daar gaat weer een stukje schepping. De dieren worden op transport gezet, op Schiphol afgekeurd en levend in de haksel- machinegestopt. Alleen eenonweldenkendmenskan zoiets bedenken! De oorlog in Kosovo is verschrikkelijk, maar ook die ren op deze aarde worden verdreven. Van wie is de aardbol eigenlijk? Van 'bigbrother Economie'? In dat geval staat de wereld er niet al te best voor... M.J. Verboom, Rotterdam In het Rotterdams Dagblad van 13 april doet Ad Borst lap een oproep om het Openluchttheater in de rozen tuin open te houden. Hij wordt op zijn wenken be diend, want het culturele zondagmiddagprogramm- main de rozentuin gaat deze2omergewoon door. Maar anders dan in voorgaande jaren wordt dit openlucht festival niet meer georganiseerd door 'One and Oniy- productions'. De Stichting Rotterdam Festivals is voorde programmering en organisatie van de activi teiten in de rozentuin in zee gegaan met een andere or ganisator, namelijk 'Loeder Events'. Loeder Events gaat de komende zomer op minimaal evenveel dagen als voorgaande jaren een zondagmid- dagprogramma organiseren in de rozentuin. Daar naast programmeert deze evenementen-organisator onder de naam 'Rotterdam Zomeipodium' andere ac tiviteiten in het Museumpark. Ook de Pleinbioscoop zal deel uitmaken van het progamma. De keuze voor een andereorganisator betekent dusabsoluut nietdat cr minder activiteiten zullen rj** Integendeel. Met de uitbeiding vanactiviteiten knjgtde museumparkpro- grammering een nieuwe impuls. Hans Kombrink, wethouder voor kunstzaken in Rotterdam Tekening Theo Gootjes Door Hans Geleijnse De Griekse radio meldt het zon dag terloops: 85 soldaten hebben per brief laten weten dat zij weige ren mee te werken aan NAVO-ac- ties tegen Servië. Op het oorlogs schip Themistocles, dat binnen kort naar de Adriatische Zee moet afvaren, hebben inmiddels zes op varenden om politieke of religieu ze redenen laten weten dat zij niet beschikbaar zullen zijn. Volgens twee afgelopen weekein de gepubliceerde opiniepeilingen is ruim 96 procent van de Grieken tegen de bombardementen. Slechts 4,6 procent gelooft dat die zijn begonnen om de politiek van etnische zuivering door het Milo sevic-regime een halt toe te roe pen. „Dit is een democratisch land, dus mensen hebben afwij kende meningen," zegt Ioannis Kranidiotis, de plaatsvervangend minister van Buitenlandse Za ken, als wij hem vragen of acties en demonstraties, waarbij vorige week ook een militair konvooi naar Macedonië werd tegenge houden, niet signaleren dat Grie kenland als een risicofactor in het NAVO-optreden tegen de Servi sche dictator Milosevic moet wor den beschouwd. Verzet Er is tijdens het gesprek in zijn werkkamer in het ministerie van Buitenlandse Zaken echter geen tijd meer om meer gedetailleerd in te gaan op de vraag hoe de Griekse regering het groeiende verzet tegen de bombardementen concreet denkt aan te pakken. Dat komt deels omdat Kranidiotis niet graag onderbroken wordt in zijn uitvoerige uitleg over de spe ciale Griekse positie in het drama op de Balkan. Kranidiotis zal vandaag in Den Haag de Nederlandse regering in formeren over het jongste vredes initiatiefvan de Griekse regering, een variant op het al eerder door Duitsland gelanceerde - en op de achtergrond geraakte- voorstel. Anti Bent u als minister van een NAVO-land niet jaloers op uw Ne derlandse collega's, vragen we, met verwijzing naar de felle anti stemming in Griekenland. Kranidiotis glimlacht. „Ik ben vooral jaloers op uw geografische omgeving. Die is kalm, vreed zaam. Bij ons is er opwinding, agi tatie. Dat we hier dicht bij het con flict zitten, veroorzaakt dat de mensen zich bang, onzeker voe len. De Grieken hebben zich grote opofferingen getroost voor econo- mische vooruitgang, voor kans op deelneming aan de Euro. Dat wil len ze niet op het spel zetten door de kans op uitbreiding van het conflict." „We horen bij Europa, ons strate gische belang ligt bij de NAVO," verzekert hij. „Maar we zijn ook een land op de Balkan. We willen goede relaties met al onze buren, inclusief Servië. We moeten ook aan de toekomst denken, we moe ten een geldwaardige partner op de Balkan zijn." Maar ook binnen het bondgenoot schap. In Brussel gaat u akkoord met bombardementenin eigen land zegt uw regering dat die mis lukt zijn en zo snel mogelijk op moeten houden. Kranidiotis: „Wij hebben de acties goedgekeurd, met het voorbe houd dat we zelf geen deel nemen aan de luchtaanvallen. Maar we zijn wel actief op andere terrei nen. We zullen troepen leveren voor een vredesmacht, als die er komt, we leveren meer humani taire hulp dan de meeste partners. We zijn waarschijnlijk het enige land dat in Kosovo zelf een net werk voor humanitaire bijstand opzet dat ter piekke hulp kan dis tribueren." Conflict „Het gevaar van dit voortdurende conflict is dat de extremisten in alle kampen worden aangemoe digd. Overal heb je die nationalis tische elementen, bij ons, maar ook bij de Albaniers en de -Ser viërs. Wij zijn tegen het gebruik van geweld, omdat als dit zo door gaat het onmogelijk wordt een op lossing te vinden in de lijn van de akkoorden van Rambouillet, Een lang conflict zal verschrikkelijke gevolgen hebben. Daarom is het noodzakelijk om zo snel mogelijk tot een staakt het vuren te komen. Als dat niet gebeurt zal de realiteit zich met grondtroepen gaan af spelen. Zal uw regering een eventueel NAVO-besluit tot inzet van grond troepen met een veto blokkeren? Kranidiotis, afhoudend: „Daar kan en wil ik niets over zeggen. Zulke voorstellen liggen nog hele maal niet optafel." Dan, lachend: „Wat in elk geval zeker is, is dat we geen Turkse troepen zullen toestaan. Die komen helemaal nergens!" Volgens de minister is er niets on duidelijks aan de Griekse positie. „Dat wy tegen het gebruik van ge weld zijn betekent niet dat we voor Milosevic zijn. Ook wij ver oordelen etnische zuiveringen. Wij hebben een lange democrati sche traditie, en veel van de pro blemen die er nu in dit gebied zijn komen omdat andere landen die niet hebben. Als Turkye een de mocratie zou zijn waar de men senrechten niet worden geschon den zou de situatie heel anders zijn. Maar helaas wordt er vaak met verschillende maten geme ten" Voelt uw regering zich genegeerd door de bondgenoten? Kranidiotis verzekert onmiddel lijk dat Griekenland zich niet on begrepen, bedrogen of in de steek gelaten voelt. Om daar even later weer aan toe te voegen: „Ik denk niet dat bij de NAVO-beslissing het gemeenschappelijk belang van alle partners in het oog is ge houden. Wat wij proberen is de anderen te overtuigen dat er ruimte is voor een politieke oplos sing. Datje loyaal bent binnen het bondgenootschap betekent nog niet datje het altijd met alles eens moet zijn. Ik vind wel dat er meer zorgvuldig naar ons zou moeten worden geluisterd," Jrtr ft «Aft***.*! Ru lm 96 procent'van de Grieken is tegen deNAVO-bombardementen op Joegoslavië. Op de foto een anti-NAVO demonstratie 'mThes- salonïki eerder deze maand. ArchieffotoFotisniargiropouios/EPA Door prof. dr. PA. Moerman Het meest recente boek van Helmut Schmidt 'Auf der Suche nach ei- ner öffentlichen Moral' was voor mij een bewijs dat bij onze ooster buren momenteel stevig gedeba- teerd wordt over het morele gehal te van onze hedendaagse samenle ving. Ai in eerdere columns heb ik kritische kantteke ningen geplaatst bij huidige hiep-hoi gevoel van de huidige mondiale economie, zeker hier in het Westen. Het économiseren van deze samenleving gaat almaar door. Zelfs alsjezelf econoom bent, sla je deze ontwik keling soms verbijsterd gade. Naarmate het bekende gedachtegoed van Adam Smith ('Als je goed voor jezelf zorgt, zorg je pgr defini tie ook goed voor de ander') steeds meer ingang vindt, ziet men ooksteeds meereen verbrokkeling vande sa menleving (een bekijk-het-maar-mentaliteit, zoals ook blijkt uit de laatste verkiezingen). Even werd er gedacht, na de ineenstorting van het communisme, dat marktdenken en westerse demo crat! e in elkaar verstrengeld het won der-elixer zou den zijn voor de gehele wereld. Fukujama met zijn boek'Heteinde vandegeschiedenis'gaf begin negen tiger jaren de opmaat voor dat blije liberale gevoel dat de hele wereld convergeerde naar een soort mondiaal marktparadijs. Zoals gewoonlijk, is de ontnuchtering bij het ontwa ken in deze chaotische wereld niet altijd een greet ge noegen. De reacties liegen er dan ook niet om.Armin Mohler Tn Liberalenbeschimpft i ng' stelt 'Het vrije marktliberalisme weet niets m>_ te onderscheiden. Voor veel moreel behoudenden is de play-boy demo cratie, waarin de balans tussen rechten en plichten grondig verstoord is, vlees geworden decadentie, met ander woorden: de dans om het gouden kalf.' Hetliberale weekblad Die Zeitorganiseeerdeter gele genheidvan de 75ste verjaardag van Helmut Schmidt (Zeitpunkte 1/1994) een symposium over de crisis van de democratie. Hans Küng de theoloog die deelnam aan het symposium, poneerde het volgende op basis van een recente pauselijk encycliek (Veritas Splen dor): de jongste generatie moet zich vinden in een waardenverwarring, waarvan de reikwijdte nauwe lijks valtinteschatten.Helderemaatstavenvoorrecht enonrecht, goed enkwaad,zoalszenogindejaien vijf tien zestig door ouder sen scholen, kerken en menig- ook door politiciwerden overgedragen, zijnvoor haar nauwelijks herkenbaar. Vervolgens stelt Küng: 'Heel zeker moeten ook intel lectuelen bij zichzelf te rade gaan. Velen van hen heb ben de zelfverwerkelijking tot aan het exces verde digd; hebben deugd, fat' m, stijl belachelijk ge maakt; hebben postmow onverbindendheid een tijdlang zo ver doorgedreven dat na het advies 'alles gaat', niets meer ontoelaatbaar was. De maatstaven losten zich op in het bijtend zuur van de kritiek'. Schmidt zegt zelf in zijn recente boek: 'Of het nu gaat over het belangrijke werkloosheidsprobleem of over de schandalen van depolitiekeeneconomischeeliten, of speculatiezucht, of belastingfraude en jeugdcrimi naliteit: met politieke maatregelen is hetomdenken in onze samenleving niet tot stand te brengen'. De door mij eerder aangehaalde econoom Wilhelm Röpke waarschuwde al eindjaren veertig vooreen on gebreideld marktdenken. Toch is de verleiding van dat ongebreidelde marktdenken blijkbaar te grootge- weest de afgelopen vijftig jaar. Het is goed, denk ik, dat de profesionele econoom zich wat meer reken schap geeft van het feit dat waarden en normenbesef bij de ki ezende mens toch de doorslag zou moeten ge ven en de ratio zou moeten overstijgen. Ik ben zefier geen cultuurpessimist en ik heb geen be- paald fin de sciède-gevoel. Niettemin gaat mijns in ziens onze onhvikelde westerse, libertijnse,kapitalistische samenleving een dilemma tegemoet Dat dilemma is goed verwoord doorB. Gug- genberg: 'De rede kan niet winnen wat het geloof ver loren heeft.' We hebben steeds nieuwe ontwerpen, nieuwe waarheden nodig, om ze vervolgens snel weer te laten vallen; waarheden met de vervaldatum van vruchtenyoghurt. De moderne tijd is niet geïnteres seerd in wat echt waar is. De onverbindendheid, de waarden- en normenverwarring is systeem-imma nent (innerlijk bijblijvend) geworden en daardoor on oplosbaar.Het is belangrij k dat mijn wetenschap zich dat duidelijk realiseert en zich bezint over haar wor tels die lagen bij moreel aanvaardbaar menselijk ge drag inzake kiezen en handelen en niet by het maken van zinloze sommen! (Prof. dr. PA. Moerman is hoogleraar industriële eco nomie - industriële netwerken, industriepolitiek, fu sies, research en ontwikkeling - aan de faculteit der Economische Wetenschappenvan de Erasmus Univer siteit Rotterdam) Door Steve Crawshaw De vijf Albanezen die in het weekeinde om het leven kwamen toen hun auto op een land mijn liep, zijn naar alle waarschijnlijkheid niet de laatsten die op deze wijze zullen om komen. De afgelopen weken hebben Servi sche soldaten mijnen gelegd aan de Servi sche kant van de Albanese grens, blijkbaar ter voorbereiding op een potentiële aanval van NAVO-grondtroepen. De slachtoffers van de mijn waren het bur ger-'onderpand'van wat voornamelijk als mi litaire defensie wordt beschouwd. Er komen echter steeds meer meldingen dat de Servi sche strijdkrachten mijnen leggen in burger- gebieden, om de Albanese bevolking te inti mideren, hen te dwingen om te vluchten of het onmogelijk voor hen te maken om terug te keren. De mijnen zijn gelegd in weilanden, scholen en huizen. Volgens sommige berichten zijn de Albanezen in delen van Kosovo zelf inge zetais gedwongen mynenleggers. De NAVO beschikt in Macedonië over men sen die mijnen onklaar kunnen maken als er een vredesverdrag zou worden gesloten. Maar dat lijkt nog ver weg. Zelfs als er een vredesverdrag zou zijn gesloten, leert de er- varin'g dat het nog vele jaren kan duren voor dat alle mijnen zijn opgeruimd. Vooral kinde ren zijn kwetsbaar, omdat ze erop kunnen stappen of ze kunnen oprapen als ongebrui kelijke voorwerpen bij het spelen in het bos of veld. Het gebruik van landmijnen is wereldwijd veroordeeld. Meer dan honderddertig landen tekenden vorige maand het verdrag van Otta wa tegen landmijnen. De Verenigde Staten troffen zichzelf aan in het gezelschap van Rusland, China en Noord-Korea in het verzet tegen het verdrag, tot het bittere eind. Joego slavië heeft het akkoord wel ondertekend. Maar volgens een steeds bekender wordend patroon in Belgrado bleken de beloften nog minder waard te zijn dan het papier waarop ze waren ondertekend. De Serviërs begonnen, al mijnen in Kosovo te leggen toen hun vertegenwoordigers zich voorbereidden op het verdrag van Ottawa. Anti-tankmijnen zijn niet verboden, maar de Serviërs gebruiken ook kleine landmijnen van een paar centimeter doorsnee die iemand kunnen doden of verminken, en krachtiger mijnen die een paar mensen tegelijk kunnen doden. Theoretisch gezien kunnen zelfs die kleinere landmijnen een militair doel dienen. In prak tijk is hun voornaamste voordeel dat ze goed koop zijn. Hun onopvallendheid maakt dat burgers er het meest onder lijden, zowel wan neer ze nog in het oorlogsgebied leven als wanneer ze terug naar huis keren. Het gebruik van landmijnen door de Serviërs maakt deel uit van een veel groter defensie- patroon. Recente voorbeelden omvatten on der meer de 'etnische zuiveringen' en moor den die tot zo'n grote schaal opliepen toen de bombardementen van de NAVO begonnen. „Er zijn talloze meldingen van vluchtelingen gekomen dat de Servische politie Kosovo Al banezen als dwangarbeiders inzet voor het graven van massagraven," zegt brigade-ge neraal Guiseppe tylarani, de militaire woord voerdervan de NAVO. Massaverkrachting, dat in Bosnië herhaalde lijk werd gebruikt als wapen van macht en haat, komt in Kosovo ook steeds meer voor. Maar de meeste Serviërs ontkennen dat hun landgenoten smerige misdrijven hebben ge pleegd. Er is hooguit het instemmende com mentaar dat „in oorlogstijd bij alle partijen vreselijke dingen kunnen gebeuren". Net als in Nazi-Duitsland betekent het blijk bare verlies aan moraal geen totale onop merkzaamheid voor wat de rest van de we reld een misdaad tegen de menselijkheid vindt. Net zoals de Duitsers graag alle sporen van Auschwitz wilden uitwissen voordat de geallieerden kwamen, zo zoeken de Serviërs manieren om hun misdaden te verhullen. Vanwege zowel technologische als menselij ke middelen -waaronder sateliietcamera's en de getuigenverklaringen van vluchtelin gen - blijkt dit voor de Serviërs moeilijker te zijn dan het voor de Nazi's was. Net als in het Duitsland tijdens de oorlog wordt het negeren en ontkennen soms door Serviërs zelf tegengesproken. Zoals elk Duits geschiedenisboek nu benadrukt, was het voor de gewone Duitser onmogelijk om niet op de hoogte te zijn van wat er met de joden gebeurde. Een vergelijkbare logica is nu in Servië van toepassing. Tijdens een gesprek in een hotel in het pro vinciestadje Nis verzekerde een Serviër me vertrouwelijk dat meldingen van gruwelen in de Bosnische stad Srebrenica - waar duizen den mensen in 1995 door de Serviërs werden weggevoerd en gedood - verzonnen waren. Ik sprak hem tegen en probeerde enkele be wijzen aan te voeren. Hij bleef het ontken nen. Een aantal uren en een aantal borrels la ter deelde hij ineens mee: „Natuurlijk weten we best wat er werkelijk in Srebrenica is ge beurd. Dat weet iedereen." Die confrontatie met de waarheid - over mij nen, etnische zuiveringen, dwangarbeid, ver krachting - ligt voor de meeste Serviërs nog in het verschiet Het zal een pijnlijke confron tatie worden, als die ooit komt (c) The Independent/ Rotterdams Dagblad

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 1