15 'Vlaardingen moet op de kaart als haringstad' cv. Kunstverzamelaar op leeftijd vindt in Maassluis waardering De boom en het onkruid genda Pleidooi: alle musea en het visserij monument aan Westhavenkade Rotterdams Dagblad Dinsdag 18 mei 1999 Het is volgens de Schiedamse VW-direeteur Ruud Pillard, tevens voorzitter van de Stichting Branderfeesten, mijn gewoonte langdu rig te kijken naar het onkruid onder een boom waardoor ik vergeet omhoog te kijken om te zien wat voor een prachtige kruin die boom heeft. Het was zijn reactie na mijn bekentenis geen liefhebber te zijn van volksfeesten, zoals die ook in Schiedam worden gehouden. De Bran dersfeesten, om er eentje als voorbeeld uit te pikken, kunnen mij niet meer bekoren omdat we altijd weer het zelfde voorgeschoteld krijgen. Het is als onkruid; het komt elk jaar weer terug. Maar dit jaar is er dan eindelijk wél een wijziging in het programma opgenomen: het watersportweekeïnde en de gondelvaart zijn ge schrapt. Dat komt mooi uit, want ik heb me de laatste jaren behoor lijk geergerd aan de optocht van bootjes. Dat was overigens gedeelte lijk ook mijn eigen schuld. Want telkens vergat ik dat gedurende die gondelvaart de stad zo'n beetje onbegaanbaar is voor automobilisten en ik dus moest wachten tot ik wél een brug over kon. Vandaar heb ik een paar keer noodgedwongen de gondelvaart mogen bekijken en echt, ik kon ec nimmer vrolijk van worden. In mijn optiek zakte de kwaliteit van de deelnemende schuiten de laatste jaren tot een bedenkelijk niveau. Kennelijk hebben anderen dat ook zo ervaren. Want na dertien edities zijn er geen voldoende vrijwilligers meer inzetbaar. Mij doen ze er geen verdriet mee dat het evenement uit de vaart is genomen. Dat mag duidelijk zijn. Vele anderen waarschijnlijk wel. Duizenden Schiedammers en bui tenlui drommen samen langs de haven om de gondelvaart te aan schouwen. Het was jarenlang voor velen hét hoogtepunt van de Bran derfeesten. Ik vraag me af of de Stichting Brandersfeesten en de ONS, de organisatoren van de gondelvaart, daar goed bij stil hebben gestaan. Maar de Schiedamse watersportverenigingen kunnen het karwei niet aan en geld om de organisatie dan maar uit te besteden, is er ook niet. Het spijt me zeer, maar ik heb ergens een beetje het gevoel dat niet alles uit de kast gehaald is om de gondelvaart te redden. Heeft de ge meente dan helemaal nergens meer een potj. met wat Sappen? Dat maakt niemand mij wijs. Ja, of men moet er dus ook gewoon geen geld meer voor over hebben. Dat zou me overigens niets verbazen. Maar om even op die boom en dat onkruid terug te komen. Wil je van de boom genieten, dan haal je juist eerst het onkruid er omheen weg en zet je niet de schaar in de prachtige kruin van het ding. Voor wat betreft de Brandersfeesten en de gondelvaart wordt voor de water sportliefhebbers precies het tegenovergestelde gedaan. SANDER SÖNNEMANS Dinsdag 18 mei SCHIEDAM Wc Nieuwland, Dr. Wibautplein 165. Healingavond by Harmoma, 20.00u. De Blauwe Brug, Bachplein 590. Themabijeenkomst Cara, 20.00u. Woensdag 19 mei SCHIEDAM Patiëntenvoorlichtingseentrum Schieland Zieken huis. Spreekuur Algemene Nederlandse Gehandi capten Organisatie, 10.00-12.00u. en spreekuur Psori- asisveremgmg Rotterdam, 14.00-16.00u. Dc Woud- hoek. Nasimaaitijd, 12.00u, Blauwe Brug. Skaten vanaf 8 jaar en spelenmiddag vanaf 4 jaar, 13.30- 16 OOu Zorgcentrum Thurlede. Kom zing met ons mee, 14.G0u. en optreden Sursum Corda. 19.00u. Kluphuis Oost, Boerhaavelaan 19. Themabijeen komst Cara, 20.00u. Theater a.d. Sehie. Robert Long met Meer dan ooit, 20.15u. VLAARDINGEN Dc Soenda. Binnen jeu de boules, 1G.G0-I1.30u. en joelen, 14.0ö-16.00u. Café Vlietzicht, Vlaarding- sekade 60. Start kanotocht, 19.Ö0u. Vrederkerk, 01- mcndreef. Bijeenkomst 'Passage' afdeling Holy- Noord over ontspanningstherapie, 20.00u. MAASSLUIS Centrum voor Natuur en Milieueducatie, Haven straat 2d, cursus bloemschikken met wilde bloemen, 20.G0U. ROTTERDAM Lantaren/Venster 20.30 Hans Koolmees Festival. 21.00 FAT. Nighttown 21.00 Frank Black The Ca tholics. Odeon 20.30 Live Jazz in Odeon. Prinses Theater 20.15 Kantonese Opera. Rotown 22.00 Sug- arman Three. Theater Zuidplein gr zaal 20.15 De Tuien, van de Zwaan, kl zaal 20.30 Heeft Spangen dit verdiend? de Unie 20.30 NCRV Volgspot-Live. het voormalige V.O.C. gebouw 19.30 Biotex of zogezegd en alles II. Bonheur 21.00 Desert. Schellinks 19.00 Moeders Mooiste, De Stoep 20.15 Rob Kamphues. Luxor 20.15 Herman Finkers. O.T. Theater a/d Mul- lerpier 20.00 De Woudduivel. Centrum voor Theater 20.30 Toneellesproductie. Rotterdamse Schouw burg gr zaal 20.15 Tweeduister. kl zaal 20.30 Pinter- Cafe. Bibliotheektheaf er 14.00 Het Moment. Casino 20.00-01.00 Ladies Day. American Fantasy. Donner Boeken Ian Kershaw. Bioscopen t/mwo.l9mei. Cinerama 1: 'Message in a bottle' (12) dag. 12,40- 15.30-18.20-21.20. Cin.2: 'The other sister' (al) dag. 12.20-15.15-18.10-21.10. Cin.3: 'Blast from the past' (al) dag. 13-19-21.40, ma.di. ook 16. Cin.4; 'Asterix Obelix tegen Caesar' (al) dag. 12.40-18.40-21.30, ma.di. ook 15.30. Cin.5: 'La vita bella' (al) dag. 12.50-15.40- 18.30-21.20. Venster 1: 'Deboekverfilming' (16) dag. 20. 'My name is Joe' (16) dag. (beh.ma.) 22, vr, ook 15. Sneak pre view (16) ma. 22. Veo.2: 'Ei viento se llevo 16 que' (16) do.tfm.za.l9.30. 'Festen' (16) do.t/m.zo.22. Moviezone: 'L'appartement' (16) vr. 15.30. Cinema 2000: 'Ludwig' (16)ma.di.wo. 19.30. Ven.3: 'Following'(16) dag. 19.30. 'Journey to the sun* (16) dag. 22. Ven.4: 'Het vijfde seizoen' (16) dag. 20, 'La vie rêvée des anges' (16) dag. 22. Lumière 1: 'I still know what you did last summer' (16) dag. 13-15.45-18.30-21. Luin. 2: 'Bride of Chucky' (16) dag. 13.45-16.30-19-21.30, zo. met 13.45. Lum.3: 'Babe: pig in the city' (al) dag. 16-18.30, ma.di. ook 13.30. '8 mm' (16) dag. 21. Lum. 4: 'Holy man' (al) dag. 12.45-15.45-18.45, "The faculty' (16) dag. 21.45. Pathé 1: 'Arlington road' (16) dag. 11.55-15.10-18.15- 21. Pat.2: 'American history "S (16) dag. 11-13.30-16- 18.45-21.20. Pat.3: 'Rush hour1 (16) dag. 11.30-16.50- 19.10-21.50, di. niet om 21.50, ma.di. ook 13.50. Sneak Preview: 'Hebben we bestaansrecht?' (16) di. 21.50. Pat. 4: 'True crime' (16) dag. 11.50-15.20-18.20-21.20. Pat.5: 'Forces of nature' (al) dag. 11.30 (za. om 11,40)- 14-16.30-19-21.40. Pat6: 'Shakespeare in love' (al) dag. 16.10-18.50-21.30, ma.di.ook 11-13.35. Pat.7;'A ci vil action' (al) dag. 16.10-18.55-21.30, ma.di.ook 11- 13.35. Kindermatinees: Cin,3; 'Babe in de grote stad' (al) wo. t/m zo wo 15. Cin,4: 'Abeltje' (al) wo. t/ni zo.wo. 15.30. Imax Theater: 'Babe in de grote stad' (al) dag. 17, wo. t/m zo. ook 11. Lum.3: 'Een luizenleven' (al) wo.t/m zo.wo. 13.30. Pat.2: 'Babe in de grote stad' (al) wo t/m zo.wo. 11-13.30. Pat.3: 'Missing link' (al) wo. V m zo.wo. 11-13.50. Pat.6: 'Een luizenleven' (ai) wo. t/m zo.wo. 11-13.35. Pat.7: 'Asterix en Obelix' (al) wo. t/m zo.wo. 11-13.40, Redactie Waterweg: John Bunte, Edwin Co melisse, Ben van Haren, Danielle Hermans, Marlëtte Olsthoom, Eefje Oomen, Sander Sonne mans Overde Vesten 3, 3116 AD Schiedam Postbus 373, 3100 AJ Scftiedam Telefoon 2732700 Telefax 4265227 Sportredac tie: Bart Boerop Telefoon 2732700 4004310 Door Eefje Oomen Vlaardingen - De Vlaardingse musea Hoogstad en Jan An derson moeten verhuizen naar de Westhavenkade. Dat vindt Frits Loomeijer, de di recteur van hetVïsserijmuse- um dat al een onderkomen aan de kade heeft. Loomeijer wil ook dat de twee musea met de zijne fuseren. In een pamflet, dat in het kader van het Stadsdebat wordt ver stuurd, stelt de museumdi recteur ook voor het visse rijmonument naar de Oude Haven te verplaatsen. Het beeld van de man met visser- snet staat nu nog in de Ko ningin Wilhelminahaven. Volgens Loomeijer liggen de drie Vlaardingse musea nu te ver van elkaar af. „Willen we de krachten bundelen, dan moeten we de ver schillende instellingen letterlijk naar elkaar toe brengen.'" Hoever de door hem voorgestelde fusie reikt, wil hij met kwijt. „Ik wil niet vooruitlopen op de discus sie." Of er in dit scenario bijvoor beeld maar één. directeur over blijft, is niet duidelijk. De verplaatsing van het visse rijmonument is volgens hem lo gisch, omdat het nu opeen te ob scure plek staat. „Het beeld is zo'n vijftig jaar geleden in de Nieuwe Haven neergezet, toen die nog voor de visserij werd gebruikt Nu staat het er maar wat verloren bij, tussen al die industrie. Veel Vlaar- dingers weten niet eens dat het er is." De ingrijpende plannen maken deel uit van de door Loomeijer voorgestelde campagne om Vlaar dïngen op de nationale en inter nationale kaart te zetten. Dat kan vol gens de muse umdirecteur alleen door de gemeente in alle promotie campagnes eenduidig neer te zetten als 'haring- stad'. Allerlei toeristische activi teiten, die iets met dit thema van doen hebben, zouden samen moe ten worden gebracht rond de Ou de Haven, aldus Loomeijer. In het pamflet, waarop Loomejj- ers naam overigens ontbreekt, on derstreept de museumdirecteur dat alle vorige pr-campagnes" het slechte imago van de stad nauwe lijks hebben opgekrikt. De door het bestuur uitgedragen leuzen als Vlaardïngen, groene stad', Vlaardïngen, stad om te wonen en te werken' en Vlaardingen, stad van contrasten' zijn zowel binnen als buiten de gemeente niet blijven hangen. Het Visserijmuseum aan de Westhaven kade. Daar rondom zouden ook de andere Vlaardingse musea zich moeten vestigen. Archieffoto RoeiDpstra Geuzennaam Loomeyer is ervan overtuigd dat het haringthema wel een langer leven beschoren is. Net als buur gemeente Schiedam het predi kaat 'jenever' ten volle uitbuit, moet Vlaardingen dan wel op alle fronten met haar 'geuzennaam' schermen. Vlaardingen.Haring- stad' moet een motto worden dat niet alleen door de ge meente wordt uitgedragen, maar ook door de WV en alle andere promo tieorganisaties. Een billboard met deze leus zou een plaats moe ten krijgen langs de A20. Vlaar dingse bedrijven en instellingen dienen de Hollandse Nieuwe op te nemen in hun logo's. In Loomeij- ers toekomstvisioen bieden hore cagelegenheden rond de Oude Haven binnen-en buitenlandse toeristen ook een speciaal menu- tje aan. In het paviljoen 'De Joon', dat op dit moment nog door het museum zelf wordt geexploiteerd, komt een professioneel restau rant. De ha- ringverwer- kende indu strie organi seert excur sies met proe- verijtjes. Zijn museum dicht Loo meijer een grote rol toe bjj de nieuwe promotiecampagne. „Als meest beeldbepalende mo nument aan de haven is het muse um het logische vertrekpunt voor een verdere uitbouw van het ma ritieme en visserybeeld in de Ou de Haven", zo staat in het pam flet. Niet alleen zou er een groot schip voor dit 'beeldbepalende' gebouw moeten komen, ook zou er bin nenin meer aandacht moeten zijn voor voorlichting en scholing. Daar hoort dan ook een presenta tie op internet bij en een eigen website, vmdt de directeur. De permanente visserij-expositie kan zo gewenst geheel worden toegesneden op de haringvisserij. Zouden ai deze veranderingen doorgaan, is het niet ondenkbaar dat Loomeijer de naam van zijn instelling in 'Haringmuseum'ver andert. Voelt de gemeente iets voor zijn plannen, dan moet het college van de museumdirecteur wel met meer geld over de brug komen dan de huidige jaarlijkse subsidie van een kleine zes ton. Slechts met een ruimer budget kan het museum de gedroomde 'vlieg- wielfunetie' in de pr-campagne op zich nemen, benadrukt hij. Is de nieuwe campagne slechts een middel om extra geld in het laatje van het Visserijmuseum te brengen? De directeur ontkent het niet. ,^Maar de argumenten om dit museum een grote rol te la ten spelen in zo'n pr-campagne zijn er niet met de haren bijge sleept. Dit i s immers hèt instituut, dat het visserijverleden van Vlaardingen bewaakt." Seizoenarbeiders In het pamflet benadrukt hij dat het eigenlijk curieus is dat Vlaar dingen het imago van haringstad nooit ten volle heeft geëxploi teerd. Van circa 1700 tot in de twintigste eeuw was de stad im mers het wereldhandelscentrum van de zoute haring. Het stond be kend als Neerlands, maar ook Eu ropa's haringstad nummer één. Omdat in Vlaardingen de meeste haring werd verwerkt, werd in de ze stad zelfs de prijs van 'het maatje' vastgesteld. Jaarlijks trokken er honderden seizoenar beiders uit binnen- en buitenland naar toe om mee te profiteren van de bloeiende haringeconomie. Het exploiteren van dit roemruch te verleden zou volgens de muse umdirecteur Vlaardingen net zo beroemd maken als Enkhuizen en Hoorn, Nog armoedig en ver waarloosd in de jaren zestig, wis ten deze steden de afgelopen de cennia hun Zuiderzeeverleden om te zetten in klinkklare munt. Ook in het buitenland zijn er vol gens hem talrijke voorbeelden te vinden van steden, die met hun visserijverleden busladingen toe risten hebben getrokken. Nova Scotia in Canada bijvoorbeeld, en Grimsby in Engeland. Oudere burgers Een verklaring voor het verwaar lozen van het imago, dat eigenlijk zeer voor de hand ligt, vindt de di recteur ondermeer in de ambiva lente houding van de oudere bur gers. Aan de ene kant kijken Vlaardingers op leeftijd met nos talgie terug naar het verleden, schrijft Loomeijer, Anderzijds willen ze liever niet herinnerd worden aan een periode, waarin ook veel armoede werd geleden. Van jongeren en nieuwkomers kan je ook niet veel affiniteit met het thema verwachten, stelt hjj. Die hebben het verleden immers niet aan den lijve meegemaakt. Door Erick Kila Maassluis In zijn woonplaats Delft was er geen museum, dat in teresse had in de kunstcollectie die de inmiddels 90-jarige Jac. (Ja cobus) de Vries had aangelegd. In Maassluis daarentegen wisten ze er wel raad mee. Het Gemeente museum in de Eerste Stad aan de Waterweg wijdt er momenteel zelfs een speciale expositie aan. 'De Collectie De Vries', zoals de tentoonstelling is genoemd, is nog tot eind juni aan de Zuiddijk te bewonderen. Aan het eenkamerappartementje in het Delftse bejaardencentrum 'Mareushof zie je het niet af dat er een bevlogen kunstcoüectioneur woont. Er staan veel meubelstuk ken, overal zwerven paperassen, en welgeteld één kunstwerk springt in het oog: een blad gra fiek, achter glas. Jac. de Vries loopt bedrijvig heen en weer. Hij slaat knipselmappen open en zoekt naar boeken en catalogi. Uit zijn woonkamer blijkt net een groot olieverfschilderij van Ma- non Lith te zijn verdwenen. Het betreft een portret van de verza melaar, dat tijdelijk in beslag is genomen in verband met de Maassluis-tentoonstelling. Praten met De Vries is te vergelij ken met de manier waarop hjj door het kamerve drentelt Van map naar boek, van anekdote naar verhaal. De verzamelaar put dan ook uit een uitzonderlijk groot reservoir van artistieke her inneringen. De kamer zonder opsmuk en de afwezigheid van dure kunstwer ken wijzen er eigenlijk al op: voor De Vries is het bezig zijn met kunst geen zaak van objecten te gelde maken of een soort pnvé- museum in stand houden. Het gaat om de geestelijke rijkdom die kunst en kunstcontaeten ver- Jac de Vries: 'In Maassluis hebben ze gelukkig wel gevoel voor kunst.' FatofredNijs tegenwoordigen en om het delen van die rijkdom. Dat laatste bracht de collectio neur ertoe veel werken weg te ge ven aan instellingen en familiele den. Het werkt bij De Vries heel anders dan bij de doorsnee 'bezit terige' verzamelaar: „Kunste naars zijn voor mij de vaandeldra gers van je land. Ik wilde mijn aankopen niet opslaan, want daar worden ze niet voor gemaakt. De schoonheid behoort het Neder landsevolk toe." Jaren achtereen werkte De Vries honderd uur per week om zyn col lectie te vormen (onder meer met werken van Jaap Nannmga, Piet Ouborg, Charles Eyck, Sierk Schroder en Jan van Heel) en zijn grote gezin met tekort te doen. Hij heeft 25 verschillende beroepen in zijn leven gehad. Zo was hij sjouwer bij de veevoerafdeling van Calvé en bracht hij de Deut sche Courant rond Ondertussen groeide de kunstcol lectie als kool. Het hep zelfs der mate uit de hand dat het uiteinde lijk allemaal met meer te bergen was. De verzamelaar schetst een beeld van zijn overvloed. „Dc heb op de Burgwal in Delft gewoond, recht tegenover de katholieke kerk. Ik had acht kinderen en het huis had acht kamers. Op een ge geven moment was het helemaal vol. Er lagen zelfs stapels kunst werken onder de bedden. Nu han gen er honderddertig werken uit mijn verzameling in musea, de rest is bij myn kinderen. Die heb ben bij elkaar vijftig schilderijen Vóór hij de kem van zyn collectie onderbracht in het Gemeentemu seum van Maassluis, had De Vries eind jaren zestig in zijn eigen woonplaats nog een onthutsende ervaring. „Ik benaderde eerst het Prinsenhof toen ik lets met de verzameling wilde doen. Direc teur Baars reageerde met de woorden "Hoe kan een kranten bezorger nu verstand van kunst hebben'?" Van de keuze voor Maassluis heeft de vrijgevige collectioneur nooit spijt gekregen. „In veel ste den is het, zoals bekend, altijd hommeles met museumdirecteu ren. Bij het museum van Maas sluis had je gelukkig altijd direc teuren met gevoel voor kunst. Heeft u ooit wel eens in Delft zo iemand gezien die verstand van kunst heeft?" Nee, veel liefde mocht de noest werkende kunstminnaar van de Delftse kunstpausen niet entvan- gen. De Vries: Aityd ben ik te gengewerkt door het Prinsenhof. Ik heb er zelfs gesolliciteerd als portier. Nooit kwam er een reac tie. Ze waren gewoon bang voor me, vonden me te kritisch. Bang voor hun eigen hachje, kinderach tig hoor." Opgefleurd Toch heeft kunst de 'simpele ar beider die onder de balen van honderd kilo liep' ook veel moois gebracht. Erkenning van galene en en musea, vriendschappen met kunstenaars. En dat allemaal omdat de 14-jarige Jacobus op weg naar zijn werk m de bhkfa- briek steeds voorbij de etalage van een pianohandei kwam. De uitstalling werd opgefleurd door een bloemenstilleven van de schilderes Jeanne de Blanke, en Jacobus dacht bij zichzelf: dat wil ik kopen. De Vries: „Na vijfjaar sparen kon ik het betalen. En daarna ga je eens kijken wat er verder te koop is. Ik las over tentoonstellingen in Den Haag en ging er regelmatig naartoe. Toen Van Bokhoven aan de "Wijnhaven in Delft net z'n eer ste kunsthandel had geopend, kocht ik daar een schilderij met twee clowns van Jan van Heel. Hij was de schilder van de mensen die aan de buitenkant van het le ven staan. Zo voelde ik mezelf ook. Net of ik niet aan het leven deelnam" De Vries, die met zijn zware baan tjes en grote gezin in feite volop aan het leven deelnam, licht die, laatste opmerking toe: „Je kon met niemand over kunst praten. Ek was volkomen geïsoleerd op dat terrein. Ik heb mijn eigen filo sofie moeten ontwikkelen". Aandacht en respect voor kunste naars had De Vries al vanaf de la gere sehooL Zyn onderwijzer zei ooit iets dat diepe indruk maakte. Hij noemde kunstenaars de men sen die de nieuwe gedachte uit dragen. In tegenstelling tot de ge neraals, die alleen maar vernieti gen. Vanuit zyn spontane bewon dering ontwikkelde autodidact De Vries een eigen kijk en smaak op het gebied van de beeldende kunst. Hjj wilde naar eigen zeg gen de waarheid van de schoon heid leren kennen, en die waar heid vooral ook met anderen de len. De collectie is De Vries' reactie op onbegrip dat hem ten deel viel (hij was immers 'maari een onge schoolde arbeider). Zij geeft ook vorm aan zijn wens om zyn aan wezigheid op de wereld op een of andere manier te markeren. De 90-jarige verwoordt het indrin gend sober: „Ik Iaat een spoor achter, een spoor van kunst Dan weten ze dat ik er geweest ben, dat ik deel genomen heb aan het leven."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 5