2
Mensen
'Ruim baan voor emotie1
ff
1
'Dit heeft niets meer met muziek te maken'
EBZ22EI
Anne deed zelf aangifte
van haar gestolen flets
Sophie kiest
voor clematis
Lekker
Toscaanse groenteuschotel
Rob Janszen lonkt naar Duitsland
en maakt toch maar weer een cd
Philip doof
voor kritiek
EURO! FISIE
Potentiezadel
-s.
U)
Rotterdams Dagblad
Voor tips en reacties: 010-4004337
&J® W«§
Maandag 31 mei 1999
Anderhalve maand voor ze on
derdook deed de 12-jarige Anne
Frank zelf aangifte van haar ge
stolen fiets. In het voorjaar van
1942 werden, mede vanwege de
schaarste aan onderdelen, in de
buurt van haar ouderlijk huis
honderden fietsen gestolen- An
ne was een van de weinige kin
deren die zelf aangifte kwamen
doen, meldt de Amsterdamse
historicus A Vis.
Vis stuitte op dit detail uit het
leven van Anne tijdens zijn on
derzoek voor een biografie over
de joodse componist Leo Smit
0900-1943). Dat boek komt vol
gend jaar uit Vis zocht in het ar
chief van de Amsterdamse poli
tie naar een vermelding van de
vermeende zelfmoord van
Smits zusje. Zy dook onder,
maar liet een zelfmoordbrieQe
achter op de keukentafel. In de
dagrapporten vond Vis de mel
ding dat Anne Frank aangifte
kwam doen van haar gestolen
rijwiel. gepleegd op 13-4-42
Anno Frank AfchWToW Rotter
dams DagWati
tusschen 12 en 14 uur van voor
haar woning" op het Merwede-
lein. „Waarde 45 gulden."
Het feit dat Anne zelf naar de
politie stapte, bevestigt dat An
ne en haar zus zeer zelfstandig
werden opgevoed.
Nog maar eon kleine drie we
ken en... dan komt de bruid.
Alsof ze alvast oefende, zo
toog Sophie Rhys-Jones, lich
telijk op haar Hoede door de
rel rond de ffublfkatle van een
oude bikini-foto in The Sun,
vorige week naar de bruiloft
van haar vriendin Samantha
Shaw. Op haar al bijna ko
ninklijke hoofddeksel bloeide
een reuzenclemati Wat
moet koningin Beatrix dan
wel In bloei hebben bij de
trouwerij op 19 junf? fmoap
Het gerecht van vandaag heeft
veel weg van de Franse ratatouil
le. Met wat volkorenbrood erbij le
vert dat een goede vegetarische
maaltijd op. Hoewel een wok of
wadjan in Italië vrijwel onbekend
is, leent zo'n pan zich bijzonder
goed voor de bereiding van de
groenteschotel U kunt er trou
wens ook een koekenpan met ho
ge opstaande rand voor nemen.
Voor 4 personen; 1 grote aubergi
ne, ca. 300 gram; zout2 groene pa
prika's; 1 rode paprika; 4 bleeksei-
derijstengeLs, schoongemaakt ca.
200 gram; 2 flinke uien; 4 teentjes
knoflook; 4 eell. (olijfolie; 4 grote
- (Italiaanse) tomatenontveld; 3 dl
groentebouillon, eventueel van ta
blet; 8-12 verse basilicumblaadjes,
in smalle reepjes (draadjes); zuxir-
te peper uit de molen; 12 (of meer)
zioarte olijven (ontpit).
Verwijderde uiteinden van de au
bergine. Snijd de aubergine daar
na in piakjes. Bestrooi ze met wat
zout en laat ze in een zeef uitlek
ken (ca. 15 min.). Neem de steel
aanzetten van de paprika's weg.
Halveer ze en verwijder de ker
nen, het zaad en de zaadlijsten.
Snijd het vruchtvlees in smalle
reepjes. Trek, indien nodig, de
draden van de bleekselderijsten-
gels af. Snijd de stengels daarna
in smalle boogjes. Snipper de ui
en grof en hak de knoflookteen-
tjes ragfijn. Verhit een wok of an
dere pan en laat de olie er even
door walsen. Fruit de uien 2 minu
ten, roer de knoflook erdoor en
voeg 1 minuut daarna aubergine,
paprika's en bleekselderij toe.
Laat alles, onder voortdurend om
scheppen, 2-3 minuten zachtjes
bakken. Schenk de bouillon erby
en laat alles 10 minuten sudderen.
Halveer de tomaten, neem ker
nen, zaad en vocht weg. Snijd het
vruchtvlees in smalle reepjes.
Schep de tomaten door het ge
recht en strooi er wat zout en pe
per over. Laat alles dan nog 3-5
minuten zachtjes sudderen. Hak
intussen de olijven grof. Schep ze
vlak voor het opdienen samen
met de basilicum door het ge
recht.
Tip: u kunt er eventueel, tegelijk
met de groenten, ook nog 2-3 gro
te, in kleine blokjes gesneden,
aardappelen bij doen.
vraagde woord
invullen, maar
een woord dat
bestaat uit de
letters van het
woord in de
zelfdevolgorde
min 1 letter
Horizontaal: 1.
Mannelyk
.tuig;7. insect;
•9. tenen mand
jlO. uurwerk;
dl. afslagplaats
golfspel; 13.
vrucht:
tuin; 17. snoer:
18. roofdier: 19.
'nvnmn Frank
rijk; 2L deel
v.e. jas; 24. be
wusteloosheid; 26. loofboom; 27. speelgoed; 29. hemellichaam; 30. stra
len; 32. onderwijzen; 33. visbeen.
■Verticaal: 1 Hard; 2. grondsoort; 3. lust; 4. plaats; 5. dansparty; 6, afge-
.schrabde spekhuid; 8. fris; 1L zitje bij een café; 12. deel v.e. schoen; 13.
meisjesspeeigoed; 15. ongehuwde staat; 16. deel v.e. trap; 17. eetgerei;
'IS. familielid; 20. knaagdier, 22. snelle loop; 23. trots; 25. rootvogei; 27.
betrekking; 28. landbouwer; 30. vrucht; 31. vochtig.
Oplossing dagpuzzel vrijdag
Horizontaal: 1. Dodaars; 8. hofje; 10. demo; 12. uiig; 14. el; 15, rui; 16. la;
17. ion; 19. nel; 21. Ate; 22. rum; 23. ara; 25. aas; 26. li; 27. lus; 28. ia; 30.
arts; 32. teer; 35. reder; 36. hameren.
Verticaal: 2. Ohm; 3. doom; 4. af; 5. «duin; 6. rei; 7, ode; 9. aga; 11. elitair;
13. illusie; 18. oer; 20. era; 24. alsem; 25. aster; 26. las: 29. arm; 31. tra; 33.
ere; 35. de.
Door Els Smit
Achteraf bezien is Rob Janszen erg blij dat hij uiteindelijk
toch 'ja' heeft gezegd tegen het aanbod om een cd te maken
bij Riny Schreijenberg. Want Rob wilde, na 18 jaar in het ar
tiestenvak, helemaal geen cd's meer maken. Maar toch - voor
het eerst schreef Rob alle teksten zelf. Het album heet 'Hart
Nodig'. En wat volgens Rob hard nodig is? „Ruim baan voor
emotie in een steeds schraler wordende gevoelswoestijn." Toe
maar.
Rob is al jaren emotioneel, met z'n
mooie stem. Alleen: het grote pu
bliek kent hem nog steeds niet
echt goed. Komt daar met deze ed
verandering in? De singles 'Nie
mand zoals jij' en 'Een beetje van
jou' deden het meteen goed bij
veel (regionale) radiomakers.
Maar waarom wilde Rob Janszen
geen cd's meer maken en waarom
is hij het avontuur tóch weer aan
gegaan? „Nederland," zegt hij, „is
een land waar je succes wordt af
gemeten aan het aantal verkochte
platen. Mijn soort muziek was ja
renlang niet hitgevoelig, al waren
er wel mensen die de kwaliteit er
van inzagen; zij kwamen ook voor
mij naar het theater."
In dat theater heeft Rob veel ge
daan. In de vroege jaren tachtig
met zijn muziektheatergroep Plu-
che Plastic bijvoorbeeld. Een
'mengeling van pop, klassiek, ca
baret, jazz en Brabantse gezellig
heid'. Toen kwamen ook de perso
neelsfeesten, congressen en
bankopeningen. Het gevoels
mens: „Daar leef ik van."
Maar toch: bijna was hij zo ver dat
hij geen zin meer had om als ar
tiest nog verder de rol van een
roepende in de steeds schraler
wordende gevoelswoestijn te spe
len. En hy wilde geen concessies:
„Ik weiger om in een leren jack
het imago van 'forever young' uit
te stralen." Geen cd's meer, had
hy dus besloten. Hij had er al vyf
gemaakt, zeer gewaardeerd in
kleine kring.
En toen kwam dat telefoontje, van
Riny Schreijenberg. „Dat zette
me aan het denken. En ik moest
toegeven dat ik nog steeds ambiti
eus genoeg ben om een succesvol
le cd te willen maken. Wat me
over de streep trok, waren de con
tacten die platenmaatschappij
Koch in Duitsland heeft. Daar be
staat groot respect voor vertolkers
van liedjes, veel meer dan hier.
Herman van Veen heeft in Duits
land ongelooflijk succes. Hij komt
af en toe nog naar Nederland,
maar dat is eigenlijk niet meer
dan een maandje hobbyen. Het is
altijd een jongensdroom van me
De kans op
succes in
Duitsland
zen over de
streep om
een nieuwe cd
gen. FotoGPD
gebleven om in Duitsland succes
te hebben. Die kans deed zich nu
voor.'*
En de smaak van het publiek was
tegelijkertijd ook veranderd. „Vo
rig jaar zei iemand tegen me: 'De
muziek en de teksten die jij al ja
ren vertolkt worden langzaamaan
maatschappelijk meer geaccep
teerd.' En dat is zo. Dankzij onder
anderen Marco Borsato staan
mensen meer open voor liedjes
met thema's die mensen echt be
zighouden. Het grenst aan wat de
groten in het vak, zoals Jacques
Brei en Kamses Shaffy, deden:
grote thema's afstandelijk en toch
heel betrokken vertolken. Ik heb
het idee dat ik wat dat betreft nu
kan gaan oogsten."
In bescheiden kring waren er al
tijd al mensen die troost vonden
in wat hij zong. Dat weet hy door
brieven die hij kreeg. En hij er
voer dat ook zelf. „Mijn vader is
pas overleden en ik luisterde naar
een paar liedjes van meen opeens
hield ik het zelf niet meer droog.
Toen dacht ik: dat liedje heb ik
dus niet voor niets geschreven.
Heeft niets met ydelheid te ma
ken, wel met emoties." Hard no
dig: „Ik denk dat ik net op tijd er
voor ben behoed om de bron waar
uit al mijn andere werk is voortge
komen te laten opdrogen."
Prins Philip, echtgenoot van
de Britse koningin Elizabeth,
heeft de doven in zijn land -
van wie hij nota bene de be
schermheer is - beledigd met
een van de tactloze grappen
waar hij berucht cm is. Eerdere
waarschuwingen dat hij derge
lijke botte opmerkingen niet
meer moet m aken, varen ken
nelijk aan dovemansoren ge
richt
Tijdens een bijeenkomst met
dove jongeren in Cardiff die
met hem van gedachten wal
den wisselen, zei Philip dat het
'geen wondert was dat ze niets
konden horen omdat ze zo
dicht bij de koperblazers ston
den. „Ik heb dat als een beledi
ging opgevat" zei de 19-jarige
Elizabeth Jenkint. „Ik was ge
schokt Ik had nooit gedacht
dat hij zoiets zou zeggen." De
woordvoerder van Philip rea
geerde laconiek. Hy zei dat het
spijtig was dat „een grappige
opmerking verteerd gevallen
was." De prins had helemaal
niemand willen schofferen.
Phfljp fifaat beteod om zyn
verbale uitglyers, Twee jaar
Reichskamlert. En tijdens een
bezoek aan China noemde hij
Peking 'gruwelijk' enhij waar-
schuwde Britse studenten in
de Chinese hoofdstad: „Als jul
lie nóglanger hier blijven, krij
gen jullie spleetogen."
Door Tom Ruijfrok
Na Abba in 1974, de Herrey's in
1984 en Carols in 1991 heeft Zwe
den zaterdag voor de vierde keer
het Eurovisie Songfestival gewon
nen. Het vrolijke, door de 24-jari-
ge Charlotte Nilsson gezongen
Take me to your heaven' van Lars
Diedricson en Cert Lengstrand
bleef bij de verdeling van de pun
ten IJsland en Duitsland net voor.
De Nederlandse inzending 'One
good reason' door Marlayne bleef
steken op de negende plaats, in
punten gelijk met ^Denemarken
dat dankzij meer hoge scores als
achtste werd geklasseerd.
Zoals het hoort op het Eurovisie
Songfestival barstte direct na de
- door een charmante valpartij
van Dana International opgevro
lijkte- huldiging van het Zweed
se liedje de kritiek op de keus van
televotend Europa los. Vooral de
imitatie van de zo karakteristieke
Abba-sound in het winnende lied
je bleek velen een doom in het
oog. Michael Teschl, zanger van
het opvallend succesvolle Deense
liedje: „Dit is belachelijk. Het fes
tival is zomaar 25 jaar terug in de
tijd gestapt. Ik snap hier helemaal
niets van. Je zou bijna denken dat
de mensen alleen op bepaalde fy
sieke kwaliteiten van de zangeres
hebben gelet."
Vergelijkbare geluiden waren in
het Nederlandse kamp te horen.
Zangeres Marlayne hield zich, zo
als dat bij de deelnemers hoort,
nog keurig op de vlakte: „Er is
geen enkele reden voor een graf-
stemming. Ik heb altijd al gezegd
dat Zweden zou winnen, ik vind
het een leuk liedje. Ik heb er geen
problemen mee."
Maar een paar meter verderop
stonden Tjeerd van Zanen en
Alan Michael, de schrijvers van
'One good reason', zich mateloos
op te winden. Alan Michael:
„Schrijf maar op: dit heeft niets
meer met muziek te maken. Het
is echt waanzin. Als de kijkers
voor zo'n Abba-kloon kiezen, dan
wil ik dit festival al niet eens meer
winnen. Ik zend wel weer een
liedje in sis het systeem van te'c-
voting is afgeschaft."
Collega Tjeerd van Zanen, niet
minder laaiend: „Deze uitslag
haalt het festival enorm naar be
neden. Ik denk dat Europa heeft
gestemd op de niet eens zo echte
borsten van Charlotte Nillson.
Het lijkt verleden jaar wel, met
Dana International: verbouw iets
en het wint. Vooraf was ik van
plan te zeggen: ik ben niet boos,
alleen maar teleurgesteld. Draai
het maar gerust om; ik ben niet te
leurgesteld, maar wel heel erg
Charlotte Nilsson zegevierde met een Abba-achtig liedje. Foto
M «nahem Kanaha
kwaad. Deze uitslag bewijst dat
we weer terug moeten naar een
vakjury."
Buurlanden
Voor de roep om herinvoering van
een vakjury v»c' na de stemming
van zaterdagavond wel wat te zeg
gen. Nog meer dan anders werd er
zeer 'politiek' gestemd, waarbij
veel buurlanden uitermate vrien
delijk voor elkaar waren. Slovenië
en Kroatië gaven elkaar de volle
mep van twaalf punten, Noorwe
gen koos voor Zweden, Zweden
voor IJsland en IJsland voor De
nemarken. Ook Nederland (kreeg
twaalf punten) en België (tien te
rug) waren opvallend Bef voor el
kaar, terwijl de twaalf punten van
Nederland, waarschijnlijk vooral
dankzij het Turkse deel van de be
volking, naar het Turkse liedje
van Duitsland gingen. Onnodig te
zeggen dat ook Turkije en Duits
land elkaar bovenaan de lijst had
den staan.
In het begin v<m dc stemming
leek IJsland met achtereenvol
gens 8, 8, 10 en 10 punten heel
voortvarend op weg naar de eerste
festivalwinst ooit. Maar nadat Slo
venië IJsland geen en Zweden
wel punten toekende, was duide
lijk dat het wel eens heel span
nend zou kunnen gaan worden
tussen deze twee landen. Duits
land mengde zich nog even in de
strijd; na de Israëlische uitslag
stonden de drie landen binnen
vijf punten van elkaar. Duitsland
viel weg toen het zelf punten
moest geven. Aan de spanning
kwam een plotseling einde, toen
Bosnië als voorlaatste land Zwe
den twaalf en IJsland geen pun
ten gaf.
Toen de rook van het slagveld was
opgetrokken, stond een uitslag
vol verrassingen op het bord. Op
merkelijk was allereerst dat de
landen op de eerste drie plaatsen
niet in hun landstaal zongen:
Zweden en Usland in het Engels,
Duitsland in het Turks. Verder
zouden de nummers 5 t/m 8 daar
volgens de polls helemaal niet
mogen staan: respectievelijk Isra
el, Estland, het zeer verrassende
Bosnlë-Herzegovina en Denemar
ken. België, vooraf een van de fa
vorieten, stelde teleur met een
twaalfde plaats. Opmerkelijk was
de score van Portugal; het land
werd bij de puntentelling slechts
een keer genoemd, maar kreeg
van Frankrijk wel prompt twaalf
punten.
Hekkesluiter
De grootste verrassing was mis
schien wel Cyprus, dat in byna al
le voorspellingen in de top drie
werd geplaatst. Uiteindelijk
moest Cyprus genoegen nemen
met twee schamele puntjes van
Groot-Brittannië, goed voor de
22e plek. Hekkesluiter was Span
je, dat met het ene puntje van
Kroatië eigenlijk schandalig werd
bedeeld, w'ai een verkeerde jurk
al niet kan doen.
Wat de toekomst betreft mag Ne
derland bly zy n met de 71 punten
van Marlayne, want die zijn ruim
voldoende om volgend jaar in
Stockholm, Góteborg of Malmö -
de Zweedse festivalsteden in het
verleden- van de partij te zijn.
Dat geldt hoogstwaarschijnlijk
niet voor onze zuiderburen, the
zaterdag niet genoeg punten kre
gen om de tegenvallende scores
van de vorige vier edities een
beetje op te krikken.
Toen dames aan het eind van de
vonge eeuw het rijwiel gingen be
stijgen, leidde dat tot verhitte dis
cussies. Het contact met het zadel
zou vrouwen seksueel prikkelen
en nadelig kunnen zijn voor hun
voortplantingsfuncties. De vereis
te fietskleding - in die dagen een
soort Turkse broek met een rok
erover heen - zou vrouwen de-
seksualiseren.
Inmiddels blijkt het sportieve, re
creatieve fietsen mannen zowel
als vrouwen te beroven van hun
sex-appeal. De mannelijke kroon
juwelen zijn, zo getuigt ook het
'muurtje' bij het voetbal, uiterst
gevoelig en kwetsbaar.
Via een onderzoek van de vak
groep Productergonomie van de
faculteit Industrieel Ontwerpen
van de TU Delft, begin jaren né-
gentig, werd een schrijnende we
reld van verborgen leed blootge
legd. Voor 35 procent van du man
nen en 40 procent van de onder
vraagde vrouwen betekende 'zg-
delpijn' steeds weer pijn aan intie
me delen. Mannen kregen-een ge
voelloos 'genitaal', ontsteking van
de prostaat, impotentie en-een-
pijnlijk gezwollen gebied tussen
anus en penis. Vrouwen kregen
vooral last van wat zij 'beurse bil
len' noemen: pijn aan het stuitje,
zitbotjes en/of bilspieren.
Zadelpijn kan bestreden worden
met een ander zadel, zeemleer en
2aif. Regelmatig ventileren door
op de pedalen te gaan staan,Is ook
heilzaam. De stretchbroek cvet
zeemleren kruis wordt weliswaar
door beide seksen gedragen, maar
sommige vrouwen, zo bleek uit
het Delftse onderzoek, hadden
hun eigen oplossing. Een vrouw
zei altijd zonder slipje te fietsen.
De vakgroep concludeerde uitein
delijk dat er met een 'geheel nieu
we ontwerpersblik naar het fiets-
zadel gekeken zou moeten wor
den'. Maar het zadelassortiment
bleef beperkt tot het rokzadel, het
eenvoudigzadel, het sportiefzadel
en hetracezadeL Deze zadels kun-
nen-echterby-fanatiek fietsende
mannen allemaal tot impotentie
leiden.
Uit een onderzoek van de Boston*
University School ofMedicine
bleek vorig jaar nog eens dat bij
het zitten op het traditionele taps
toelopende fietszade) de 'erectie-
ader' naar de penis wordt afge
klemd. Uiteen enquête onder
ruim duizend leden van liardloop-
en fietsclubs in en rond Boston
kwam naar voren dat fietsers va
ker impotent waren dan hardlo
pers. By de fietsers had 42 pro
cent potentiekiach ten, bij de lo
pers 1,1%.
Ergonomisch ontwerper Roger
Minkov en industrieel ontwerper
Robert Egger, zelf een fanatiek
fietser, ontwikkelden daarop een
'potentiezadel'. Het heeft een
gleuf in het midden en soort zwa
luwstaart aan de achterkant,
waardoor de mannelijke ge
slachtsorganen in het luchtledige
komen te hangen. Dat is niet al
leen goed voor de lust, maar ook
voor het zaad da t zo op de juiste
temperatuur kan blijven. Verder
is het zadel zo goed als vlak, de
platte vormen zorgt ervoor dat de
fietser meer en steviger op zijn
zitbotten rust. Ook vrouwen heb
ben er baat bij. Minder beurse bil
len door het platte vlak en de
gleufzorgt voor ventilatie.
In Amerika wordt het zadel gepre
senteerd als goed voor meer kilo
meters, ook in bed. Het is nu ook
te koop in Nederland. Geschikt
voor Vaderdag, lijkt me.
De rechter
AtS ICOVM WtWhsWWcLU» Pt
KWJVilR* KAN, v/AAfWI «AN
wtrr M< 6 cn wpdMtM
mr. Jesse van Muylw^ck Heinz
Rene Windig en Ed d lede Jong
tVlAR/JAA* KStKT
OOK ©V STVMT
mmmm n
kmm vs node* W xm.
KAACK
CWJ KA«O nSCMANP «SM*
Mt{« ïtoUTHEKTB
s/AN «WCW» MAM APWAWf
yter
Peanuts
Charles M.S»chulz
Beskischekip'»
rode pepers, zonae-
7tj een dagje weg
enhiimaakehet r—
Metis toch ver-
tKrzihgwekjcena
AStertrtzoV»
pakje zit-
v\l'
HIER STAAT "STAAK
ALLE ACTIVITEITEN &U
pijn or zwfl.LlNG
ONGEMAK MOET ONDER
ZOCHT WORDEN
HET WAS EEN
STRAKKE BAL
oiijvenmetryst...
e