10 Dunya: 'Lang leve de wereld in het klein' 'Rotterdam is een goed land' Zwijmelende meiden bij Backstreet Boys Jazz- en popzanger Mei Torme oveileden Toneelpubliek kiest Hamlet én Wilhelmina Festival onder de Euromast toont zich weerbestendig Bonheur in zoete sferen Shirley Bassey gaat Mariene Dietrich achterna T- In Memoriam Rotterdams Dagblad Maandag 7 juni 1999 S'r Door Eva Crouwel) en Hans Maas In Afrika wordt soms muziek gemaakt om het te laten rege nen. Op het 22e Dunya Festival deden vader en zoon IFDiaye Rose hun best om het droog te krijgen. Tijdens de opzwepen de ritmes van de wereldberoemde Senegalese en Nederlandse percussiegroep kwam de regen met bakken uit de hemel. Het verzoek aan de regengod om zich een beetje in te houden leid de slechts tot vluchtige, droge adempauzes. vele 'Doe-activiteiten' ook niet te vervelen op Dunya. Er werd lustig op los gekleurd, getrommeld, ge kookt en met afval werd een eigen instrument in elkaar geknutseld. Het Kinder Muziekpodium kreeg niet zoveel aandacht, waarschijn lijk omdat de jeugd het te druk had met al die andere dingen. De Poezietent kreeg wel voldoen de aandacht en de storytellers hoefden helemaal niet te klagen. Het publiek verdrong zich in en rond de Storytellingtent alsof dit de essentie van Dunya was. De or ganisatie zal volgend jaar zeker een grotere tent neer moeten zet ten, want het publiek vulde alle hoeken en gaatjes tot aan buiten toe. Paraplu's werden driftig in- en uitgeklapt. Het moedige Dunya- publiek liet zich zondagmiddag niet wegjagen. Het grootste twee daagse multiculturele festival van Nederland heeft geen overkap ping nodig. De avond ervoor lukte het de gro te trekpleister Oumou Sangaré uit Mali ook om in de regen de aandacht van een paar duizend mensen vast te houden, maar tij dens het slotoptreden van de ver rassend vitale Archie Shepp stroomde het modderige Park bij de Euromast nagenoeg leeg, Dat had ook te maken met het feit dat de voormalige jazz-goeroe onder weg in zijn carrière veel van zijn uitstraling heeft verloren. Zijn re putatie is nog wel zo groot dat de Poëzietent zondagmiddag benau wend uitpuilde. De fossiele zan ger-saxofonist liet zijn publiek drie kwartier wachten, deed ver volgens een soundcheck van nog eens een kwartier en draaide tot teleurstelling van de diehards toen dezelfde nummers af als de avond ervoor terwijl hij deze keer toch aangekondigd was als dieh- ter-performer. 200,000 'Lang leve de WERELD in het klein'. Zp vatte iemand het festi- Ta] samen op een papiertje op de blare Taai-Muur' op het Lette- renterrein Ondanks de natte af trap van het multiculturele festi val was het behoorlijk druk, maar toen regengod Pluvius eenmaal was verslagen en zonnegod Ra vrij spel had gekregen was het met 200.000 bezoekers schuifelen geblazen. De uitbaters van vele tientallen eetkramen wisten van geen dioxineschandaal en boden kip in talloze variaties aan. „Ik ben diep geraakt door het trouwe publiek," vertelde een te vreden Guus Dutrieux, directeur van Dunya. „We hebben een vast publiek. Weer of geen weer, 2e ko men tochf" Bij het Anatolisch, Marokkaans, Antilliaans/Arubaans, Indisch, Surinaams en Kaapverdiaanse dorp stond vooral de eigen achter ban te genieten van de optredens. In het Turkse dorp werd er van begin tot eind op los gedanst en de Kaapverdianen werden zelfs door presentatrice Tomazia uitge nodigd om op het podium te ko men dansen. De acts op de twee grote podia (Parkpodium en Q Podium) wa ren meer besteed aan de diversi teit aan culturen. Suat Suna lokte met Turkse popmuziek de meeste mensen naar het Parkpodium. Tarkan heeftal laten horen hoe je Turkse popmuziek geschikt maakt voor westerse oren. Suat Suna doet niet veel voor hem on der en is rijp voor de Nederlandse hitlijsten. De kindeven hoefden zich door de Chico César De grote verrassing van het Parkpodium was de Braziliaanse Chico César, getooid met een enorme kroeskuif. De draadlo ze gitaar en microfoon bleken geen overbodi ge luxe voor dit zeer beweeglijke mannetje van krap een meter nestig. Dt ronddansende Chi co gunde veel eer aan zijn getalenteerde be geleidingsband. Op zwepende politieke liedjes als 'Mama Afri ca' en 'Mandela' lieten zich gemakkelijk mee zingen. Chico staat in zijn eentje zon beetje voor wat Dunya is. Hij gooit Afrika en de bei de Amerika's in een cocktailbeker, begint te schudden en je krijgt een swingende mengeling van rap, bossa nova, hipE- funk en samba. Afsluiter Salif Keita was speciaal voor de gelegenheid van top tot teen in het wit ge huld, inclusief gitaar, wat nog meer de na druk legde op zijn al bino-uiterlijk. Oude rot Salif uit Mali zong machtige soul met dichte ogen en viel herhaaldelijk op zijn knieën voor het pu bliek. De politie had, zoals te doen gebruikelijk op dit meest massale van de Rotterdamse festi vals, een rustig dagje. Een EHBO-medewer- ker zei „Ik heb alleen wat zoekgeraakte kin deren moeten helpen en een paar pleister bes moeten plakken." Oumou Sangaré, diva uit Mall, smaakmaakster van de Dunya Special, het voor proefje voor de fijnproevers van wereldmuziek op de zaterdagavond. FotoCees Kuiper/ Rotterdams Dagblad DeSenegalesepercussionistDoudouN'DiayeRoseopendehetprogrammavanhetParkpo- dium. Dat deed hij samen met een uitgebreide band en zijn in Nederland wonende zoon Ali. Foto Cees Kuiper/Rotterdams Dagblad Chauvinisme voerde de boventoon op de 'klare taal muur van het Rotterdams Dagblad op het Letteren- terrein van het Dunya Festival. Tientallen mensen toonden vooral trots op hun veelkleurige, tolerante •stad. Iedereen mocht op de muur zijn of haar mening prik ken over Rotterdam of het Dunya Festival. Een jury beloonde de leukste inzending met een reisje naar Parijs en een bezoek aan Euro Disney. Rima en Au- gie waren de eersten die gebruik maakten van de mogelijkheid en waren aan het eind van het festival nog steeds het origineelst met het rijmpje: 'Kijk niet zo sip, i eet een culturele kip Dan voel je je binnen een wip bij de Dunya-EHBO eenV.I.P.' De eerste uren zat er veel regen in de ontboezemin gen. 'Het regent in mijn wereldstad. Ik zou willen dat ik in Turkije zat', schreef Erik Scheffers. Naarmate het droger werd, sloegen de reactie wat minder op de ongelukkige weersomstandigheid'aarmee het publiek van Dunya de eerste uren van testival moest worstelen. Het merendeel van de inzendingen was bijzonder po sitief. H. Voordenberg schreef: 'Hoezo aanpassen? Hoezo 'niet opvallen'? Is Dunya niet zoals het op de hele wereld zou moeten zijn?! Rotterdam, ik ben trots op ons. Wat zijn die verschil len toch leuk.' A J. Kramer schreef: 'Ik ga niet zeggen dat Rotter dam leuker is dan Amsterdam en niet leuker is dan Den Haag en niet leuker dan Utrecht. Rotterdam is gewoon het leukste van Heel Nederland.' Een kleine bloemlezing uit de overige inzendingen* 'Rotterdam, de stad die bruggen slaat tussen cu1 ren.' 'Rotterdam is een stad vol allure, niet gebonden t culturtxe muren,' 'Rotterdam is dé stad zonder kapsones.' 'Rotterdam is mijn thuishaven.' Veel reacties haakten in op het multiculturele aspect van de stad, zoals 'In Rotterdam, daar woon je èdi in de hele wereld.' Onbekendheid met de Nederlandse taal, waarvan sommige briefjes getuigden, leidden tot geslaagde uitspraken als 'Rotterdam is een goed land'. Ontwa penend was het briefje van IchrakBeraghail: 'Rotter dam vind ik een hele leuke stad. Bovendien zijn er veel voorzieningen, bijvoorbeeld zwembaden, res- tauranten enzovoort.' DoorHan Ge erts Rotterdam Dat verhaal over de Balkan had wel wat een verteller hanteert de tactiek om in tijden van oorlog over vrede te praten en andersom. Misschien is dat ook wel de essentie van vertellen: even iemand uit de realiteit halen en een andere gedachte influiste ren. Tijdens de 'High tea' bij Bon heur zit Leo Hogenboom er lekker in. Hij overdrijft niks, denkt soms lang na hoe zijn verhaal te vervol gen alsof hij het ter plekke op nieuw bedenkt. Je hangt aan zijn lippen. Zo maar wat rondhangen bij het jaarlijkse Klein Bonheur Festival waar ook tuin en tuinhuis zich le nen voor literaire activiteiten als de 'Hoge thee'. Daar zit je dan tus sen een dozijn dames aan een ron de tafel. De kunst is om tijdens het luisteren van verhalen op een beschaafde manier te profiteren van de lekkernijen ais cakejes, aardbeien met slagroom, snoep jes. koekjes, chocolaatjes, kersen bonbons, koffiebonen, crackers met zalm, muffins, bruine taartjes - en op iedere tafel bij ieder ver haal staan er weer nieuwe lekker nijen waar ik helaas niet allemaal aan toe gekomen ben. Na het eer ste verhaal lag de concentratie bij de toeschouwers goed en had nie mand meer moeite om zowel de inwendige als de artistieke noden volkomen te vervullen. Tijdens de avondmaaltijd laten scholieren zien wat ze allemaal met ballen en knuppels kunnen en daarna komt het Theater van het Oosten met een voorstelling over twee uit de lucht gevallen trapezewerkers op leeftijd. De en gelachtige kledij verhult niet de vleselijke constitutie van de he ren. De dikkerds hebben hun hele huisraad in een kist bij zich en bakken ter plekke een roerei. Dat levert we! plezierige clownerie, zoals het snijden van een kom kommer met het schuifruitje van de snuisterijenkast. De tekst Tot nok toe' van Ko van de Bosch is wat onevenwichtig en daardoor is de voorstelling niet meer dan een humoristisch tussendoortje. Van een eerder Bonheur Festival herinner ik me een hoogtepunt in de vorxn van Carol Lmsen die m zijn eentje het complete 'Onder het Melkwoud' speelde. Zoiets moois is er nu niet Gemoedelijk heid en rust maken een vrij wille keurig samengesteld programma tot zoiets als een aangename com positie van zoete sferen. Overi gens mag taart eten met een praatje van mij best elke maand. 'Klem Bonheur Festival' bij Bon heur. Gezien: zaterdag. Door Berrit de Lange Amsterdam Een optreden van de Backstreet Boys leert dat vlin ders in de buik een ware ravage rond het smachtende meisjes- hart kunnen aanrichten. Onder oorverdovend gekrijs, dat met groot gemak de akkoorden over stemde, werd de jongensgioep onthaald in een volle Arena. De aftrap van 'Millennium' kwam met 'Larger than life', wat zater dagavond zonneklaar vooral op de vijf vertolkers zelf slo „We waren wat laat, maar we heb ben jullie gemist," brulde de blonde Nick Carter, veruit favo riet onder de tienermeiden. Daarmee maakte hij het .lange uitblijven van de groep in een klap goed. Vanaf zeven uur was het stadion klaar voor ontvangst, „maar," zo deelde veejay Fabienne even la ter mee, „de ooys zijn nog aan het voetballen in de catacomben." De Rotterdamse rapgroep E-Life mocht het publiek opwarmen, gevolgd door, alweer, Fabienne. Het was daarna zo lang stil in de Arena dat het wel bedtijd leek. Totdat Tatyana Ali, 'Ashley' in de serie The Fresh Prince of Bel Air, mocht laten zien dat ze ook goed kan zingen. De lauwe opwarming had de aan doenlijke aanbidding voor de hoofdact niet doen afewakken. De Backstreet Boys kregen de Arena niet geheel vol, maar ruim zestigduizend bezoekersvoor al meisjes; gemiddelde leeftijd rond de 15 is toch een gehoor waar je als band vol enthousias me voor uitrukt „Quit playing games with my heart," schalde dooj de uitzinnige Arena, maar gezien de massa meiden die vol ledig van de kaart werd afge voerd, zijn de 'boys' voorlopig niet van plan hun spelletjes te, staken. Uiteen Toch werden vlak voor het optre- den in Amsterdam de wreedste nachtmerries weer gevoed. De Backstreet Boys schokten hun aanhang vorig jaar zomer al met speculaties dat de groep het voor gezien zou houden. Ook nu ont kenden zij in de Duitse pers ge decideerd een mogelijk uiteen vallen. Ze hebben immers het poprijk alleen als het gaat on. het lucratief breken van meisjeshar- ten. 'As long as you love me' klonk mee uit alle kelen, net als de songs van het nieuwste, derde succesalbum 'Millennium' en het goe'd klinkende, altijd opzwepen de 'Everbody' (Backstreet's Back A?Srlght!). Wie niet in een stadium van volle aanbidding verkeerde, merkte dat het geluid bij tijd en wijle wat te wensen overliet. En dat een Backstreet-concert vooral ge wiekst in elkaar steekt, onder steund door kundige dansers en muzikanten. De muziek is een mengelmoes van doorsnee pop en charmerende R&B, de uitvoe ring een goedogende geoliede machine. Nick, Howie, AJ, Kevin en Brian verschenen afwisselend in stoer zwart, lieflijk wit, millen nium metallic of in roze dandy- kostuum, Iedere verkleedpartij kreeg de VGlledige instemming van het krijsende gehoor. De zorgvuldig bijeengezochte jonge mannen uit Florida bleken ook acrobatisch aardig onder legd. Aan trapezes zweefden zij. boven de nu helemaal uitzinnige menigte; zó dichtbij, maar nog stppds nnppnaakhaar. Voorspelbaar De finale was spectaculair maar voorspelbaar. Hun huidige hit 'I want it that way1 was tot dan toe uitgebleven. Het zou toch niet zo zijn dat ze hun alle records bre kende nummer zouden over- slaan? Maar zoals vele al vermoe den: de boys hadden deze mee zinger voor een daverende toe gift bewaard. De dolenthousiaste meiden wa ren beladen met spandoeken, Backstreet-snuisterijen en het regende knuffelbeesten. Sommi gen dulden hun vriendjes naast zich, die gewapend met fotoca mera het spektakel mochten vastleggen. Gniffelend volbrach ten zij hun taak. In de weten schap dat hun wereldwijd aanbe den Amerikaanse concurrenten na afloop weer even onbereik baar zouden zijn. Backstreet Boys, Amsterdam Arena. Geriem zaterdag. Mei Torme, de jazz- en popzanger wiens warme stemgeluid hem tot zijn eigen verdriet de bijnaam 'Velvet Fog' ('Fluwelen Mist') be zorgde, is zaterdag op 73-jange leeftijd overleden. Hij bezweek in het academisch ziekenhuis in Los Angeles aan de complicaties van een lichte beroerte die hem in 1996 trof. Torme is voor zijn hele oeuvre on derscheiden met een Grammy Award. Naast zijn zangcarrière schreef hij songteksten en acteer de hij in enkele Hollywoodfilms en televisieseries. Tegen het ein de van de jaren tachtig trok hij nog de aandacht met een rol in de komedie 'Night Court', waarin hij het muzikale idool speelde van het hoofdpersonage rechter Ha rold Stone, gespeeld door Harry Anderson. „Wat een opmerkelijke, unieke man. Het is een enorm verlies. Hij was legendarisch, had een groot gevoel voor humor," zei Anderson zaterdag. Zanger George Shea ring, die met Torme twee Gram my Awards won, zei: „Ik wil er op bescheiden wijze aan herinneren dat Mei en ik het beste muzikale huwelijk in vele jaren hadden. We ademden letterlijk dezelfde lucht tijdens onze ontelbare optre dens." Zelfs mensen die Tormes werk nauwelijks kenden hebben 'The Christmas Song' niet kunnen missen, dat hij samen met Robert Wells schreef. Het nummer werd een grote hit voor Nat 'King' Cole in 1946 en is door vele andere ar tiesten opgenomen, onder wie Torme zelf. Andere bekende hits waren "Where or When' met de Mel-Tones (1944), 'Careless Hands* (1949), 'Blue Moon' (1949), 'Again' (1949), 'Mountain Greene ry' (1954). 'Comin' Home Baby' (1962) en 'Sunday in New York' (1963). Ongeveer de helft van zijn driehonderd liedjes schreef Tor me samen met Wells. Torme begon zijn zangcarrière op de radio toen hij vier jaar oud was. Tegen het einde van zijn-middel bare schooltijd, in 1943, besloot hij zich aan de jazz te wijden, maar hij dwaalde af omdat zijn mana ger geloofde dat de weg naar suc ces voor hem de smartlappen wa ren. Torme werd gered door een producer die de jazzsound hoorde in zijn stijl en hem de richting van de jazz op duwde. As mensen Torme vroegen waar om hij oude liedjes bleef zingen, zei hij dat ze gewoon beter waren dan de nieuwe. „Toen de jonge rockzangers zelf begonnen te schrijven, zetten ze alle songwri ters aan de kani die nog werkten met gratie, humor, charme, intel ligentie en virtuositeit," aldus Torme. Zanger Vic Damone noemde hem zaterdag 'een van de meest geta lenteerde individuen in ons vak'. „Ik heb een geweldige vriend ver loren," zei de komiek Jerry Lewis. „Er is niemand die Mei ooit kan vervangen, niet alleen als zanger, maar ook als goede vriend." Door Louis Du Moulin Rotterdam Aleen haar verschij ning is voor de meeste fans al za ligmakend. Geen andere diva die bij opkomst zo'n heftige 'adoratie- storm' ontketent als Shirley Bas sey, bleek ook zaterdagavond op de ongewone speelplaats die Ahoy' nu eenmaal voor deze on verwoestbare glamourlady was. De vreugde over het weerzien met de Britse wereldster (62) was voor de ruim 3500 tribuneklanten zo groot dat ze op z'n minst even ver gaten dat ze haar veel liever in een echte concertzaal zouden heb ben begroet. In feite trad Shirley Bassey in het Rotterdamse sportpaleis voor twee verschillende soorten pu bliek op: de pakweg d' 'ehonderd tafelende liefhebbers in de voor ste arenahelft, die zeshonderd gulden (ex-BTW) voor een stoel hadden betaald en de normaal ge situeerde fans, die toch ook flink >n de buidel (tót 155 gulden) had- en moeten tasten voor een kaart je. Die opsplitsing kwam de alge hele sfeer niet ten goede, omdat een pure 'gala-enclave' vlak voor het podium de interactie nu een maal eerder remt dan stimuleert. In een toch al minder intieme en tourage kon de 'grande dame' uit Cardiff er dus aan gaan staan. Ge lukkig besefte ze dat zelf ook ten volle, want ze straalde meer warmte en minder de 'godendoch ter' uit dan gebruikelijk. Zonder overigens veel ruimte te laten voor echt ingrijpende spontani teit, waartoe bijvoorbeeld de aan houdende stroom van opgewon den bloemenbrengers voor haar neus alle aanleiding gaf. Ofwel: Bassey me*u aldoor haar aandacht bij de presentatie van haar klassiekers. Misschien om dat ze geen zin had om zich mee te laten voeren in de overduidelijk 'roze' sfeer die op haar afkwam. Wellicht ook omdat ze meende by de les te moeten blijven vanwege de vrij recente accentverschuivin gen in haar performance: haar stemgeluid is thans in het samen spel met haar lichaamstaal en haar orkest minder overheersend dan voorheen. De behoefte om flink uit te halen en iedereen en alles omver te bla zen heeft plaatsgemaakt voor een ingetogener benadering. Met als gevolg dat de befaamde Midas touch die Bassey veertig jaar lang aan elk lied kon geven ook wat aan glans heeft ingeboet Staat te genover dat haar muzikale bege leiders nu meer naar voren ko men. Met name de strijkers zorg den geregeld voor verkwikkende accenten in het ijzeren repertoire, dat met enkele recente 'experi menten' (als 'Slave To The Rhythm' en 'History Repeating*) werd aangevuld. Anders dan de voorpubliciteit deed vermoeden bleef de inbreng van Cor Bakker als gastpianist zo goed als ano niem, Jammer natuurlijk, maar dan vooral voor hem zelf. Want voor alle andere aanwezigen draaide natuurlijk toch alles om die ene dame, die gegeven haar elan en uiterlijk hard op weg is om als 'eeuwig jeugdige showbiz- oma' in de voetsporen te treden van Mariene Dietrich. Shirley Bassey and Orchestra in Ahoy'. Voorprogramma: Mathil- de Santing The Oversoul 7. Bijgewoond: zaterdagavond. Den Bosch De belangrijkste Ne derlandse toneelprijzen voor de beste vrouwelijke en de beste mannelijke hoofdrol, de Theo D'Or en de Louis D'Or, gaan dit jaar naar Marieke Heebink en Lu cas van den Eynde. De Toneel Publieksprijs is toege kend aan twee producties: 'Ham- Iet' van het Nationale Toneel en "Wilhelmina; Je Maintiendrai' van de stichting S.I.P en Impresariaat Jacques Senf. Zij delen de prijs van honderdduizend gulden. Het Onafhankelijk Toneel uit Rotterdam ging strijken met de Prosceniumprijs, onder meer voor de prominente positie die dit gezelschap bekleedt in het Neder landse theater. Die positie werd volgens dejun in t -i (gelopen sei zoen bevestig .e lucide en wervelende vei sit vanTsjechovs vrijwel onbekende vroege werk 'DeWoudduivelV De prijzen zijn gisteravond in het Theater aan de Parade in Den Bosch uitgereikt. Dat gebeurde tijdens een speciaal voor deze ge legenheid door Ton Vorstenboseh geschreven stuk over de geschie denis van het toneel. Marieke Heebink is onderschei den voor haar vertolking van Con stance Middleton in 'Een ideale vrouw5 van W. Somerset Maug ham, gespeeld door Toneelgroep Amsterdam. Volgens de jmy speelde ze de hoofdpersoon 'inge togen en wuft, sympatiek en on uitstaanbaar, oprecht en listig, trouw en frivooi, koel en sensu eel'. Lucas van den Eynde kreeg de prijs voor de manier waarop hij Bruno speelde in 'De Cocu Magni- fique' van Femand Cromme- lynck, een productie van Het To neelhuis. De jury roemde vooral het wervelende spel waarin de laureaat de meest uiteenlopende en twijfelachtige menselijke en onmenselijke emoties de revue laat passeren. De Arleechino voorde beste man nelijke bijrol ging naar Paul Hoes voor zijn rol van hofmeester Ru bin in 'Jefta of Semitische Lief des'. De Colombina voor de beste vrouwelijke bijrol was voor Sien Eggers als De Voedster en Burge meester in hetzelfde stuk waarin Lucas van den Eynde schitterde.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 2