16
Heldin van Titanic wordt moeder in de woestijn
'Pijn is soms gemakkelijker dan vreugde'
'SSHÖF
üüi
SIf Mlf
llIËÖÉI
,1 m Si® WM b
Stormloop
op Van Gogh
Museum
Examenwerk
lip Kunsthal
Van der Ploeg
haalt bakzeil
Cultuurzone wint
Recordprijs
voor Degas
Ruzie rond
Love Parade
Een heerlijke pijp muziek
Rotterdams Dagblad
Dinsdag 29 juni 1999
1 Si ^3 Ek [PJ*
Amsterdam Het vernieuwde en
uitgebreide Van Gogh Museum in
Amsterdam heeft sinds de her
opening vonge week woensdag
door koningin Beatrix al 19.034
bezoekers getrokken. Het waren
zo?Is altijd vooral v°el buitenlan
ders.
Het tot een miljoen bezoekers per
jaar gestegen bezoekersaantal
maakte de verbouwing van het
Van Gogh Museum noodzakelijk.
Het oorspronkelijke gebouw, ont
worpen door Gerrit Rietveld, is
gerenoveerd door de Amsterdam
se architect Marden van Goor. In
dit.deel van het museum wordt
opnieuw de vaste collectie schil
derijen van Van Gogh en andere
19e-eeuwse kunstenaars onderge
bracht De nieuwe vleugel, een
ontwerp van de Japanse architect
Kisho Kurokawa, bestaat uit drie
niveaus die alle als expositiezaal
worden ingericht
De grote openingstentoonstelling
is gewijd aan Theo van Gogh, "Vin
cents jongere broer. Met een ex
positie van ruim tweehonderd
werken van 19e-eeuwse kunste
naars wordt de belangrijke rol van
Theo als kunsthandelaar, verza
melaar en mecenas geïllustreerd.
Daarnaast is een overzicht te zien
van het werk var Kurokawa, aan
de hand van maquettes, schetsen
,pn ontwerpen van zijn belangrijk
steprojecten.
RotterdamDe Kunsthal heeft 11
tot en met 18 juli 125 afgestudeer
de kunstenaars, ontwerpers en
vormgevers van de Willem de
Kooning Academie te gast De ex
positie van deze kersverse kun
stenaars wordt 10 juli ingeluid
met een modeshow met werk van
de mode-studenten.
De eindexamen-expositie 1999
vindt plaats in de twee grootste
hallen van de Kunsthal en in de
LuxemburgStaatssecretaris Van
der Ploeg (Cultuur) heeft gisteren
zijn-verzet gestaakt tegen een ini
tiatief van Europese collega's om
het cultuurbudget te verhogen.
Hij ondertekende schoorvoetend
een oproep aan de aanstaande
voorzitter van de Europese Com
missie, de Italiaan Romano Prodi,
maar pas nadat de bewindslieden
een passage over 'fondsenverho
ging' hadden veranderde in 'ade
quate financiering'.
De inbreng van de staatssecreta
ris heeft te maken met de opstel
ling van het Nederlandse kabinet
over begrotingsdiscipline in Euro-
Dfe regering hield sinds half no
vember stug vol dat 90 miljoen eu-
i1X> genoeg was, terwijl er een voor
stel lag voor 167 miljoen euro (368
pRjoen gulden) voor de periode
,2000-2004. Van der Ploegs woord-
voerster zegt dat hij wel gedaan
heeft gekregen dat experts zoals
de Nederlandse Raad voor Cul
tuur in Europa de verdeling van
gelden per sector gaan beoorde
len. Verder komt er meer aan
dacht voor jongeren, cultureel
minder bedeelden en minderhe
den. Het Europees Parlement, dat
inzet op een begroting van 250
miljoen euro, is nu aan zet.
RotterdamDe Internetsite 'Cul
tuurzone Rotterdam' heeft de ze
vende WebWijzer Award gewon
nen. De site is volgens de juiy een
actuele, speels vormgegeven, in
formatieve en volwassen site. De
'Cultuurzone is een initiatief van
de jlibliotheek Rotterdam en Cul
turele Zaken van de gemeente.
De hele kunstsector werkt mee
aan de uitwerking ervan. De Web-
Wijzer Award is een prijs die een
vakjury maandelijks toekent aan
sites van overheden, musea en ar
chiefdiensten. De prijs is inge-
,steld door minister Van Boxtel
(Grote Steden- en Integratiebe
leid).
Opmerkelijk is dat op de site na
de agenda, de beleidsinformatie
het meest wordt geraadpleegd.
Hieronder vallen mededelingen
over vergaderingen van commis
sies, subsidies, nota's en beleids-
samenvattingen.
Aan de hand van een cultuurkaart
kunnen bezoekers zelfs een virtu
ele wandeling maken door heel
cultureel Rotterdam of langs spe
cifieke thema's daaruit. Tijdens
deze wandeling komt de bezoeker
langs diverse culturele organisa
ties en evenementen.
De Cultuurzone Rotterdam is te
vinden op httpr//www.cultuurjot-
terdam.nl
Door Pieter van Lierop
Londen „Ik wil geen filmster zijn en daarom verhuis ik niet
naar Amerika maar blijf in Engeland wonen." Dat zegt Kate
Winslet, de actrice die wereldberoemd werd als de heldin van
Titanic, de meest succesvolle liefdesfilm aller tijden, en die
deze week de grote naam is op het Nederlandse affiche van de
film Hideous Kinky. „Ik probeer te leven zoals ieder gewoon
mens. Ik ben dol op winkelen en ik zie dan wel dat mensen
achter hun hand fluisteren, maar ik doe of ik niets in de gaten
heb. Je moet zorgen dat beroemdheid geen vat krijgt op je le
ven.
Kate Winslet (23 jaar sinds 5 okto
ber) moet zich meer dan normale
inspanningen getroosten om als
inwoonster van de stad Reading
een normaal leven te blijven lei
den; gewoon het zwembad blijven
bezoeken, gewoon even postze
gels gaan kopen zonder een zon
nebril op te 2etten, gewoon blijven
omgaan met de oude vrienden en
kennissen.
„Maar als ik vanwege filmopna
men een goede vriendin een tijd
lang niet heb gezien, dan blijkt
die persoon soms ineens schrik
voor me te hebben opgelopen. Die
vriendschap moet opnieuw opge
warmd worden en dim zorg ik dat
het ook gebeurt"
De rol in Titanic leverde Kate
Winslet naast ontelbare fanclubs
en Intemet-sites een Oscar-nomi
natie op toen ze nog maar 21 jaar
oud was. Terwijl haar als 19-jarige
ook al een Oscar-nominatie ten
deel was gevallen voor haar spel
in Sense And Sensibility, van Ang
Lee. Tussen die twee films in
speelde ze Ophelia in de Hamlet-
verfilming van Branagh en bo
vendien de vrouwelijke hoofdrol
in het veel geprezen historische
drama Jude van Michael Winter-
bottom. Hartstocht is wat al deze
filmrollen bindt en het is tevens
de voornaamste karaktertrek van
Julia, de jonge moeder die ze
speelt in Hideous Kinky, haar
nieuwe film die deze week in Ne
derlandse première gaat.
Hideous Kinky speelt in Marok
ko. Winslet is als alleenstaande
hippie-moeder naar Noord-Afrika
getrokken op zoek naar avontuur.
Samen met twee dochtertjes leeft
ze van de ene dag in de andere,
laaft haar in westerse waarden te
leurgestelde ziel aan Arabische
poëzie en zoektnaarde geheimen"--
van de Soefi-my stiek. Een straata
crobaat wordt haar minnaar. Gil
lies MacKinnons 'road movie' is'"
gebaseerd op het gelijknamige
boek van Esther Frétid diedaarin
beschrijft wat ze als achtjarig
meisje ervaren heeft met haar
moeder en zesjarige zusje, zo'n 25
jaar geleden.
Hideous Kinky is een kleurrijke
maar bescheiden productie die
werd gemaakt voor slechts een
fractie van wat Titanic kostte,
maar dat was dan ook de duurste
film aller tijden. Zo'n overgang
van het ene uiterste naar het an
dere, dat is iets wat Kate Winslet
aansprak.
„Het was een enorme sprong, ja.
Niet alleen van de ijskoude oce
aan naar de snoeihete woestijn,
maar ook van een uitputtende,
bijna industriële megaproductie
naar een filmende vriendenclub.
Er kwam bovendien by dat ik als
Brits actrice deel wil blijven uit
maken van de Britse filmindu
strie die momenteel een opwin
dende revival doormaakt met bij
zondere en succesrijke projecten
en volop nieuwe regisseurs."
„Een verschil van Hideous Kinky
met al mijn vorige films is dat ik
deze keer gewoon in de zon mocht
zitten. De had achter elkaar vijf
kostuumfilms gedaan waar ik op
mijn teint moest letten en tot aan
mijn nek in lange jurken veipakt
moest blijven, ook al was het zo
heet dat de mussen van het dak
vielen. Eindelijk mocht ik nu een
keer gewoon lekker bruin wor
den."
Familie-gevoel
Kon Kate Winslet zich makkelijk
identificeren met deze Julia, die
als moeder van twee jonge kinde
ren wel erg grote risico's neemt en
zich bijna dweepzuchtig stort in
oosterse spiritualiteit en rituelen?
„Ze gaat heel diep voor de dingen
die ze bereiken wil en dat doe ik
net zo. Op die manier heb ik in het
verleden ook vaak genoeg mijn.
"neus gestoten, maar zelfs' als mij
iets beroerds overkomt, zie ik dat
als iets waarvan ik kan, leren. Ik
zelf heb" nooit de prikkel "gevoeld
in exotische landen te gaan zoe
ken naar bijzondere geestelijke
waarden'. Op dat punt heb ik ge
woon thuis al genoeg van mijn ou-
Kate Winslet: 'lk houd niet van sprongen in het duister, Ik ben een uitgesproken controle-freak'.
Foto Reuters
ders meegekregen. Ik heb door
deze ervaring wel meer begrip ge
kregen voor Islam en Soefisme."
„De manier waarop Julia haar
dochtertjes behandelt, lijkt wel
een klein beetje op de manier
waarop mijn ouders omgingen
met ons; ik heb twee zussen en
een broer, Ana, Beth en Joss. We
waren heel erg hecht met elkaar.
Mijn ouders waren geen hippies,
geen rommelaars, maar ze had
den wel alle twee een artistieke
achtergrond. We gingen vroeger
vaak samen naar jazzfestivals of
klassieke concerten. Vakanties
brachten we nooit in hotels door,
daar hadden we het geld niet voor.
Wel veel logeren op boerderijen
en kamperen in Frankrijk. Mijn
moeder had wel iets van Julia. Ze
liet ons wie we waren. Nooit zo erg
van; je mag niet zus of zo. Zo doet
Julia het ook."
Dat familie-gevoel waarmee Hi
deous Kinky werd gemaakt, is Ka-
te Winslet ook om andere redenen
goed bevallen. Ze hield er de lief
de aan over voor regie-assistent
Jim Treapleton, met wie ze nu
sinds een halfjaar is getrouwd. Ze
zegt dat het nog even niet aan de
orde is, maar ooit wil Kate beslist
moeder worden.
„Ik weet al een beetje hoe het is.
Ik had in Jude al een keer in het
kraambed gelegen en met kinde
ren getutteld en voor Hideous
Kinky liep ik opnieuw met die
verantwoordelij kheid opge
scheept. Want je spéélt dat moe
derschap weliswaar, maar je voelt
het óók. Die altijd aanwezige be
zorgdheid om wat een kind de vol
gende minuut in zijn hoofd kan
halen. Zelfs op de première liep ik
voortdurend om me heen te kij
ken naar mijn filmkinderen; Waar
is Bella? Waar is Car? Waar zijn de
kids?"
Jane Campion
Overigens heeft Kate Winslet ook
al weer de opnamen achter de rug
van weer een andere film, Holy
Smoke. Regisseur is Jane Cam
pion die eerder Oscars en de Gou
den Palm van Cannes won met
The Piano. Opmerkelijk is dat
Winslet opnieuw een jonge vrouw
speelt die zich voelt aangetrokken
door de mystiek van de Orient. Ze
komt terecht in een sekte, met
Harvey Keitel als een goeroe op
wie ze verliefd wordt, waarna ze
door haar familie wordt ontvoerd
om gedeprogrammeerd te wor
den. De opnamen vonden plaats
in India, in Pusbkar, Asram.
Als er iets is wat de actrice uitzon
derlijk waardeert aan haar profes
sie, dan is dat wel de mogelijkheid
om veel te reizen.
„En wat het meeste opvalt is dat,
al wijken de levensomstandighe
den onderling enorm af, de men
sen overal zo ontzettend hetzelfde
zijn als wij. Ze vloeken, roken,
zijn aardig of minder aardig, hei
zijn macho's of niet, maar in we
zen is er geen verschil met gemid
delde Britten. Maar de bewoners
van Asram bewonder ik enorm,
want ze moeten zich geweldig in
spannen voor een zeer beschei
den bestaan. Ze zijn erg dapper.
Het is fantastisch zoals je in dit
vak van verschillende culturen
kennis kunt nemen. Toch blijf ik
dol op mijn eigen Engeland. Ik
ben gek op het platteland en ik
hou van de kou. Echt waar. Overal
waar ik kom, zet ik onmiddellijk
de cv een paar graden lager,"
Controle
„In Hideous Kinky was ik een
heel jonge moeder van twee kin
deren maar in Holy Smoke ben ik
ineens weer een meisje van ne
gentien. Karakterologisch zitten
er echter beslist gemeenschappe
lijke elementen in deze twee rol
len. En ik wijk het meest van ze af
doordat ik een uitgesproken 'con
trole freak' ben. Als ik iets doe,
Door Dolf Welling
Aan de kopwanden van een lange,
lege zaal met witte wanden hangt
het pakkendste werk van Aloysi-
us Donia. Deze in 1973 geboren
kunstenaar heeft, dankzij Daan
van Golden, zijn echte debuut
maar liefst meteen in het Schie
dams Museum. De regie van de
expositie is ook duidelijk in han
den geweest van Van Golden. In
de eerste zaal hangt wat vroeg
werk van deze kunstenaar zoals
een nauwelijks zichtbare potlood-
tekening op linnen, een samen
stel van foto's van Brigita Bardot
(filmster en sexsymbool van wel
eer) en enkele koele schilderijen
uit 1966. Vervolgens is er een
blauw op wit doekje uit 1995 waar
van het vlak geheel gevuld blijkt
te zijn met de naast en over elkaar
herhaalde handtekeningen van
Van Golden en Donia: een betui
ging van zielsverwantschap. Ach
ter in de zaal hangt een foto van
beide mannen tezamen.
Er zijn in deze eerste grote zaal
enkele kleine kabinetten afgezon
derd. In elk daarvan ügt op de
vloer een smal-ovale vacht die
volgens de titel uit mensenhaar
bestaat. Er is een zwart exem
plaar, een bruingrijs en een waar
in iets glittert als synthetische
lijm. Blijkens foto's moet een
vroegere installatie, in een voor
malig winkelhuis, veel indruk
wekkender geweest zijn. Daar wa
ren de wanden, plafond en zelfs
de étalageruit gewit. Vervolgens
waren er honderden zwarte plus-
vormen op aangebracht. Het plus
teken staat in werken van Jan van
Munster voor de positieve ener-
giepool. Voor Donia behoort het
hij de dood. In contrast daarmee
was midden in de ruimte een
vrouw barbiepoppen aan het ba
ren.
Via de kapel in het museumge
bouw komt men in de lange zaal,
waar op een kopwand een doek
van twee meter hoog hangt. De
vorm in de tinten van stollend
bloed heeft iets van een gevleu
geld insect. 'Engel' is de titel. Het
schilderij maakt eerder een helse
dan een hemelse indruk. Aan de
andere kopwand hangen drie
zwartwitte doeken ieder met een
De wenenden, het lievelingswerk van Donia. Foto Daan van Golden
wenende kop. De indringende
troosteloosheid wordt geconcreti
seerd door documenten in een vi
trine.
Aloysius is blijkens die documen
ten en het jongste bulletin van het
museum de zoon van Jan Donia,
een kunstcriticus en van Maria
Carlier, een kunstenares die me
nigmaal gTote, bonte sofapoppen
heeft getoond. Hij peinsde er niet
over om ook iets in de kunst te
gaan doen, Zijn jonge leven werd
beheerst door ongeneeslijke kwa
len en vrezen. De drang om daar
beeldend uiting aan te geven
overkwam hem onverwachts. Hij
maakte onder meer tekstsehiïde-
rijen 'waarop ik van uur tot uur en
soms zelfs van minuut tot minuut
pijnen en angsten registreer'. Met
de wenende koppen geeft hy weer
dat verdriet 'universeel' is.
Zelf vind hij de drie wenenden
zijn beste werk. Een kop in zwart
op grijs die in het trappenhuis
hangt is pieturaler en verzacht zo
de indruk. In de bovenzaal hangt
een indrukwekkend doek van 240
bij 210 cm. Het toont summier
aangeduide, zwarte gestalten met
in hun midden een gevallene. Dit
1998 is het schilderij 'De leerling
en de meester' dat op zijn relatie
met zijn mentor moet slaan. Het
stelt in zwart op wit twee roofvo
gels voor. In woorden laat Donia
weten dat pijn soms gemakkelij
ker is dan vreugde.
De schilder heeft steeds de ver
wachting gehad niet lang te zul
len leven. In de tijd die hem gege
ven is, wil hij zijn beeldende ge
tuigenis scheppen. Zover de expo
sitie het mogelijk maakt om het
werk los van de maker te beoorde
len krijgt men de indruk dat er
een expressieve begaafdheid uit
spreekt die met een beperkt voca-
bulair kan volstaan: ongeveer zo
als dat met Armando het geval is.
'Bad paint' noemt de schilder zijn
expositie. In de jaren zeventig
kon het presenteren van 'slechte'
schilderingen een provocatie zijn.
Nu lijkt het op koketterie, maar
koket is het werk allerminst.
De Deugd
De eetzaal van Serruys wordt me-
menteei opgevrolijkt met vooral
naakten van Jack de Deugd. Het
zijn bewerkte foto's. De fotograaf
Man Ray versierde een rugnaakt
als een viool. De Deugd laat op de
plaats van de ruggegraat steken
zien alsof daar een lange wond
ruw gehecht is. Een ander naakt
krijgt net als de mythologische
Daphne de takken - aan de ar
men.
Meesterwerkjes
Stilte en helderheid gaat uit van
de schilderijtjes van Joke Baas. In
de galerie Maas kan men ervaren,
dat ze die aangename toestand
ook in de kijker tweeg brengen.
De vormen: huis, dier, boom zijn
niet meer dan aanleidingen voor
subtiele composities met een fy-
ne, droge peintuur waai1 eitempe-
ra aan te pas is gekomen. Kenners
en liefhebbers van de keramische
kunst worden steeds weer be
koord door het werk van Piet
Stockmans. Hij houdt van blauw
en wit en toont onder meer een
stel 'glaasjes': kleine, uiterst dun-
wandige cylinders als met kabou
tervingertjes vervaardigd. Zulke
voorwerpen zijn in blankhouten
kistjes geplaatst en dat doet den
ken aan het Japanse raffinement
Stedelijk Museum Schiedam:
Aloysius Donia: 'Baa paint' tot 18
juli.
Galerie Serruys, Nw Binnenweg
33: Jack de Deugd t/m 16 juli.
Galerie Maas, Oudedijk 159: Joke
Baas en Piet Stockmans. Do-za
13-18; vr. tot 20; zo 14-17 t/m 11
juli.
Londen Een pastel van de Fran
se schilder Edgar Degas heeft tij
dens een veiling in Londen ruim
58 miljoen gulden opgebracht.
Volgens het veilinghuis Sotheby's
is nooit eerder zo veel betaald
voor een werk van Degas. Het
doek was op eenderde van de uit
eindelijke opbrengst geschat
Een tweede doek van Degas, Zit
tende vrouw voor een piano, ging
voor 11 miljoen gulden weg.
dan doe ik het voor 100 procent.
Nooit halfhartig. Ik wil wel risico's
nemen, maar dat moeten gecalcu
leerde risico's zijn. Ik houd niet
van sprongen in het duister. Ik wil
altijd zo precies mogelijk weten
wat er op me afkomt. Daarom
houd ik er met van om dronken te
worden. Ik zie mezelf niet als een
kalm persoon. Ik dien mijn ener
gie te minderen om controle te
houden. Ik ben niet naïef in men
sen. Ik ben wel heel naïef m
drugs, want ik heb er blind geen
interesse voor en heb die ook
nooit gehad. Drugs maken dat je
controle verliest, wat ik dus haat
en wat nog veel erger is. drugs
maken mensen kapot."
Kate Wmslet heeft Titanic nooit
zien aankomen als de grootste
'blockbuster' aller tijden, als een
film die een miljard dollar zou
kunnen binnenspelen. „Ik zag er
niet eens een specifiek commerci
ële film in. Maar ik vond het sce
nario zo ontroerend. En daarin
heb ik me niet vergist. Mensen
geloven in dat liefdesverhaal, drie
uur lang. En ze voelen dan iets
wat ze misschien nooit meer in
hun hele leven zo zullen voelen."
Berlijn Berlijn raakt moge
lijk zyn Love Parade kwijt. De
organisatoren van het wereld
beroemde muziekspektakel
dreigen naar een andere stad
uit te wijken.
De firma Planetcom ligt met
Berlijn in de clinch over de ver
koop van drank en voedsel aan
de ruim een miljoen bezoekers
uit binnen- en buitenland. De
organisatie wil de lucratieve
catering in eigen hand houden.
Het stadsdeel waar de Love Ti
rade elk jaar wordt gehouden
heeft echter een contract met
een cateraar afgesloten.
Planetcom stapte naar de rech
ter, maar die wees de eis tot al
leenrecht af. De organisatie
kondigde daarop hoger beroep
aan. Ook lieten de initiatiefne
mers weten over vertrek naar
een andere stad na te denken.
De Love Parade staat voor vol
gende week zaterdag (10 juli)
op de agenda.
De firma Planetcom wilde met
de opbrengst van de voedsei-
en drankverkoop de reini-
gingskosten betalen. De afge
lopen jaren ontstond steeds
een discussie over de vraag wie
de enorme bergen afval na de
Love Parade moest opruimen
en wie dat moest betalen.
De Love Parade groeide in en
kele jaren uit tot een van de
grootste muziekhappenings
ter wereld. Honderdduizenden
jongeren dansen achter
vrachtwagens met enorme ge-,
luidsinstallaties aan. De Ber-
lijnse parade wordt al in yéel
steden geïmiteerd, waaronder,
Rotterdam. Hier heet het,
Dance Parade, In de Duitse
hoofdstad geldt de megaparty
nog steeds als demonstratie
„voor een betere wereld".
artiest
Bertus en de
Ijet-Setters
album
'Ik wil buiten
kunnen lopen'
■BiMlAilBHH JMMMUH
I a b
Esmee
Records
d u u
11.10 min.
tttkiiim
Soms verschijnen songs op de markt waarbij je je met omhooggetrok
ken wenkbrauwen achter de oren krabt. Nu eens niet omdat het product
onder de maat is, maar juist het tegenovergestelde. In dat geval ryst de
vraag: waarom gebeurt hier nou in hemelsnaam niet meer mee? Zoals
bij deze maxi-single die het kwartet Bertus en de Tjet-Setters recent
hebben volgezongen en -gespeeld en daarmee een 'heerlijke pijp mu
ziek' voor het nageslacht hebben veiliggesteld. Niet alleen instrumen
taal vanwege de heerlijke jaren-zestig-gitaar-solo's, maar ook door tek
sten, die hun grondslag hebben in de simpelheid van het dagelijks le
ven.
Bertus is de 59-jarige Bertus van der Horst. Niet zomaar een Rotterdam
mer, maar een met een sociale inborst, uie aan het eind van de jaren ze
ventig door zijn handelen veel indruk maakte tijdens diverse stakingen
in de haven. Zijn makker destijds op de barricaden was Jim Stavinga,
ook een 'gozer' met het hart op de juiste actieplek. Bertus zit inmiddels
in de VUT, maar misstanden gaan hem nog steeds ter harte. Vooral de
veiligheid op straat gaat hem ter harte en dat komt dan ook nadrukke
lijk tot uiting in de tekst. De maxi-single kost 9,95 gulden en is onder
meer verkrijgbaar bij Free Record Shop.
Rein Wolters