14
Will Smith speelt
cowboytje tussen
de special effects
f
ic tste
siwsi!
149,-
d*
BllHHS
Moderne tieners geven televisiestadje kleur
W"*'
expert
Schrijver Leon de Winter begint filmbedrijf in Amsterdam
a
Van Gogh
Museum niet
ongerust over
verdwenen
schilderij
Harry 'Sweets'
Edison overleden
Faithless
in Ahoy'
Bioscoop top 5
jwvooroaEN opeens!
,n ptM
Rotterdams Dagblad
Woensdag 28 juli 1999
Advertenties
Door René R. Kastelein
Bany Sonnenfeld is regisseur van
uiteenlopende amusementsfilms
als The Addams Family', 'Get
Shorty' en 'Men In Black'. Talloze
verwijzingen en insidergrappen
die Sonnenfeld in zijn werk in
bouwt leveren hem bij sommige
critici zowaar krediet op, iets wat
mij ten zeerste verbaast. Want
Sonnenfeld valt zelden op een ori
ginele vondst te betrappen, noch
op een stijl die hem wezenlijk on
derscheidt als filmmaker.
TVild Wild West' is zijn poging de
western (meer specifiek, de ge
lijknamige Amerikaanse televi
sieserie uit de jaren zestig) met
een overdosis aan speciale effec
ten nieuw leven in te blazen. Nu
heb ik, geef ik graag toe, een zwak
voor de western. Het genre bevat,
in z'n pure vorm, alles wat film
fascinerend maakt: overdonde
rende wolkenluchten, lege land
schappen, heldhaftige opoffering
en rauwe strijd om het bestaan.
De opsomming is hiermee nog
niet eens volledig, maar alle ge
noemde elementen helpt Sonnen
feld in Wild Wild West alvast vaar
dig om zeep.
De horizon wordt grotendeels
ontrokken door computeranima
ties en de opoffering wordt een
gevecht met htpftfech speeltjes
waarvan de afloop bij voorbaat
vaststaat, al is het maar omdat de
hoofdrollen worden bezet door
Kevin Kline en Will Smith, een
combinatie die de maximaal haal
bare 'magie' op voorhand redu
ceert tot gimmick.
Als Sonnenfeld nu nog behept
was met visie op zijn thema, had
zijn western met science-fiction
elementen nog een verrassende
filmervaring kunnen opleveren.
Maar niets van dat al
Het door Jim Thomas geschreven
scenario (Predator, Predator 2),
brengt marshall James West (WÉ
Smith) op het spoor van Generaal
'Bloodbath' McGrath (Ted Levi-
ne), een rauwdouwer met een et
terend oor waarin een koperen
hoortoestel is gestoken, die in zijn
wens om de macht over te nemen
in de Verenigde Staten hulp krijgt
van kwade genius Dr. Arliss Love
less (Kenneth Branagh).
Vernietigingswapen
Het verhaal wil dat Loveless, die
sinds een explosie zonder onder
lijf door het leven gaat en zich ver
plaatst met een handige rolstoel,
wetenschappers ontvoert en
dwingt mee te werken aan de con
structie van een massavernieti
gingswapen. Hoewel marshall
West al snel de uitgelezen kans
krijgt zich met een welgemikt
schot van slechterik Arliss te ont
doen, benut hy die niet.
In plaats daarvan voert de scena
rist in Kevin Kline een medestan
der op, die de meester in vermom
mingen Marshall Artemus Gor
don neerzet. In de loop van het
verhaal lopen beide helden elkaar
talloze malen voor de voeten, ge
heel in de lijn van de formule van
de peper-en-zout actiefilm, echter
zonder hierbij het gevoel op te
wekken dat de twee werkelijk aan
elkaar gewaagd zijn. Zelfs de
(goedkope) ontroering die je in
sommige formulefilms kunt aan
treffen op het moment dat de ver
broedering zich in teaijerkerige
scènes alsnog voltrekt, ontbreekt.
De 'love interest', gespeeld door
Salma Hayek, biedt al evenmin
vuurwerk. Dat beide marshalls
ondanks het door haar gedragen
koddige pakje - dat met een beet
je goede wil nog te accepteren is
als tijdsgetrouw- op slag amou-
Smrth en zijn
liefje Saima
Hayek banen
zich schie
tend een weg
West. FotoGPD
reus worden is nog te begrijpen.
Hayeks functie is de hormonen
van pubers te prikkelen, en daar
in zal zij ongetwijfeld slagen.
Maar waarom deze actrice vrijwel
direct daarna op een zijspoor
wordt geschoven, blijft een raad
selwaarop ook het handboek voor
scenaristen geen uitkomst biedt
Hetzelfde geldt voor de subtekst
waarin we Smith, tegenover een
gezelschap van racistische 1
nen horen uitleggen dat het slaan
op de borsten van een zuidelijke
troela opgevat moet worden als
een variatie op het door zijn voor
vaderen beoefende communice
ren via de tamtam. Dat een in Hol
lywood kredietwaardige zwarte
acteur zich een dermate lamlendi
ge scène in de maag laat splitsen,
pleit bepaald niet voor zijn oor
deelsvermogen.
Wild Wild West is een volstrekt
nietszeggende formulefilm, die
uitsluitend vermaak biedt voor de
vaste fans van Will Smith en voor
liefhebbers van overdadige speci
al effects, waarbij het verhaal er
niet toe doet
In Arcaplex Spijkenisse, Cinera
ma 1 en Pathé 5
Door Leo Bankersen
Filmmaker Gary Ross is een ei
gentijdse sprookjesverteller. Hij
bedacht een film over een kind
dat in één nacht volwassen wordt
('Big', met Tom Hanks) en liet in
'Dave' (1993) Kevin Kline als uit
zendkracht op de stoel van de pre
sident plaatsnemen. In zijn regie-
debuut 'Pleasantville' komen
twee tieners (Tobey Maguire en
Reese Witherspoon) uit de jaren
'90 door middel van een betoverde
afstandsbediening in een soap uit
de j aren '50 terecht.
Het zijn uiterst onwaarschijnlijke
verhalen, van het soort dat eolle-
ga-komediemakers doorgaans in
spireert tot voorspelbaar senti
ment en flauwe lolbroekerij. Gaiy
Ross is wat dat betreft een gunsti
ge uitzondering Je mag wat hij
maakt best naïef noemen, maar
het blinkt wel uit door een oprech
te charme, een heldere en speelse
aanpak en een inhoud die mis
schien bizar, maar zeker niet on
zinnig is.
In Pleasantville zal het uiteinde
lijk gaan over niet onbelangrijke
zaken als vrijheid en conservatis
me, tolerantie en censuur. Ross
doet daar echter niet moeilijk
over en presenteert de thema's
met een onbevangen argeloos
heid die op zichzelf al ontroerend
werkt. Aanvankelijk lijkt de film
zelfs sprekend op een doorsnee
tienerkomedie, zodat ook bio-
scoopgangers die niets anders
verlangen dan ongecompHceerd
amusement zich moeiteloos door
Ross' filmverhaal zullen laten
meevoeren.
De creatie van het stadje
Pleasantville -zusterstad van
Seahaven uit The Truman
Show1- is op zichzelf al zeer be
zienswaardig. De perfecte jaren
'50-nostalgie in zwart-wit, met net
die kleine overdrijving die voor
een ironische knipoog zorgt. In
dit kreukvrije paradijsje valt
nooit een druppel regen, de
JeffDanie s
en Joan AUen
krijgen kleur
in het televi
siestadje
pieasantvf Ie
FotoGPD
brandweer rukt alleen uit om kat
ten uit bomen te redden, wc's be
staan niet en seks is een onbe
kend fenomeen. De suggestie dat
er buiten Pleasantville misschien
nog iets anders is, levert bij deze
tv-personages slechts niet-begrij-
pende reacties op. De twee tieners
uit de echte wereld schikken zich
moeilijk in hun voorgeprogram
meerde rol en leggen de kiem
voor een onomkeerbare revolutie.
Apartheid
Kleur speelt een cruciale rol in de
ze fantasie. Wie in Pleasantville
eenmaal liefde of woede heeft er
varen, of heeft genoten van een
spannend verhaal of een mooi
schilderij krijgt letterlijk kleur.
De zwart-witten vinden het alle
maal uiterst bedreigend en ver
enigen zich in een conservatief
front dat met censuur en apart
heid de 'gekleurden' op hun
plaats probeert te zetten. Boek
verbrandingen ontbreken niet en
een schilder van naakten (Jeff Da
niels) wordt het doelwit van de
volkswoede.
Ross houdt het eenvoudig en voor
iedereen begrijpelijk, maar weet
er niettemin verrassend veel idee-
en in te verwerken. 'Pleasantville'
maakt op een vriendelijke manier
korte metten met bekrompen
heid, brengt een klassiek loflied
op het leven en is opmerkelijk
vrijmoedig en positief wat erotiek
en seks aangaan-
Dat laatste is mede te danken aan
de prachtige rol van Joan Allen als
de gehoorzame huisvrouw die
haar eigen gevoelens ontdekt en
daar even schuchter ais vastbeslo
ten de consequenties uit trekt.
Het maakt meer indruk dan je
aanvankelijk voor mogelijk
houdt. Net als trouwens de schok
van schoonheid die de schilderij
en van Van Gogh en Picasso te
weegbrengen, of anders wel de
sombere beklemming van het
puinruimen na een nacht vol rel
len.
Rest nog te vermelden dat Ross
ook in technisch opzicht de zaak
uitstekend in evenwicht houdt.
Hoewel 'Pleasantville' bol staat
van digitale effecten lijkt die ge
leidelijke inkleuring van de
zwart-witte televisiewereld op een
volstrekt moeiteloze wijze tot
stand te komen.
Cinerama 3, Arcaplex Spijkenis-
Amsterdam Auteur Leon de
Winter tiTü samen me* oud-nresi-
dent EricPleskow van Ünited Ar
tists en de Berlijnse filmdistribu
teur Senator Film een filmpro-
ductiebedryf beginnen in Am
sterdam. Het is de bedoeling dat
d^/irma al volgende maand de
deuren opent
Dat maakte de schrijver van on
der meer 'Zoeken naar Eileen',
'Kaplan' en 'De Hemel van Holly
wood' gisteren bekend. Senator
Film ontkent de medewerking
met) maar onthoudt zich voorlo
pig van commentaar: 'we zijn im
mers beursgenoteerd'.
Het nieuwe bedrijf gaat Pleswin
heten en Engelstalige speelfilms
voor de internationale markt ma
ken, zo zegt De Winter. Volgend
jaar al moet de eerste rolprent op
het festival van Cannes worden
gepresenteerd, al moeten er vol
gens de schrijver nog wel veel
'kaarsjes worden opgestoken'.
9 i-
Pleswin wil kwaliteitsfilms voor
een irroot oubliek maken en ook
weer grote Europese sterren creë
ren. „Europa heeft nu alleen Den-
euve nog maar", aldus De Winter.
Het is volgens hem niet nodig dat
Amerika de markt zo beheerst,
ook al omdat films als 'Amadeus'
en 'Dances with Wolves' juist in
Europa een groot succes werden.
Er is voor Amsterdam als vesti
gingsplaats gekozen omdat de
stad centraal ligt tussen de be
langrijkste Europese filmlanden
Duitsland Franken k en Groot-
Brittanniè, een open karakter
heeft en voor niemand beladen is.
Er zal zoveel mogelijk met lokale
medewerkers worden gewerkt, al
hoopt De Winter aanvankelijk ook
grote internationale namen op de
aftiteling te kunnen vermelden.
De m de internationale filmwe
reld geldende gages kan hij niet
betalen, maar hij hoopt dat de
sterren tussendoor ook eens kie
zen voor een kwaliteitsfilm. Fi
nancieel denkt De Winter de za
ken voor elkaar te krijgen met Se
nator Film en met de maatregelen
die onlangs zijn getroffen om de
Nederlandse filmindustrie ster
ker te maken, zoals belastingvoor
delen voor investeerders. De Win
ter zelf heeft ervaring in de film
wereld als scenarioschrijver en re
gisseur van onder meer de film
'Junkieverdriet' en de televisiese
rie 'Hoffmans Honger'.
Amsterdam Het Van Gogh
Museum in Amsterdam maakt
zich niet echt zorgen over het
'verdwenen' portret van dr,
Paul Gachet, dat in 1890 door
Vincent van Gogh werd ge
schilderd. Deze week werd be
kend dat niemand weet waar
het doek, dat in 1990 voor het
recordbedrag van 165 miljoen
gulden door de inmiddels over
leden Japanse zakenman
Ryoei Saito werd gekocht, is
gebleven.
„Wij verwachten dat het doek
wel weer op de proppen komt,
over vfif of tien jaar, op een vei
ling ofzo", aldus een woord
voerstervan het Van GoghMu-
seum, „Er zijn trouwens wel
meer Van Goghs waarvan men
de locatie niet kent Dit doek is
alleen een soort mythe gewor
den, doordat toen die enorm
hoge prijs is betaald."
Destijds werd alom droefenis
geuit over het feit dat een zo
belangrijk doek niet te zien
zou zijn voor hetpubliek en dat
de koper zelfs zou hebben ge
zegd dat het bü zijn dood maar
met hem mee verbrand zou
moeten worden. De verdwij
ning van het doek kwam aan
hetlichtdoordathetMetropoli-
tan Museum in New York het
portret wilde toevoegen aan de
nu lopende expositie van de
kunstwerken van verzamelaar
dr. Gachet, de lijfarts en een
vriend van de schilder. Het
Van Gogh Museum in Amster
dam krijgt die tentoonstelling
van 24 september tot 5 decem
ber in huis. Er is dan wel een
ander portret van Gachet door
Van Gogh te zien.
Columbus- Harry'Sweets'Edison,
een jazz-trompettist die Frank Si
natra, Ella Fitzgerald en Biliie Ho
liday begeleidde en in de be
roemdste big bands speelde, is
gisteren op 83-jarige leeftijd over
leden,
Edison was 18 toen hij in de jaren
'30 werd opgenomen in het orkest
van Count Basie. Zijn collega de
saxofonist Lester Youilg gaf hem
de bijnaam 'Sweets' vanwege zijn
zoetgevooisde spel. Rond 1950
zegde Edison de big band van Ba
sie vaarwel om met een eigen
kwintet verder te gaan. Hij nam
zijn eigen albums op, waaronder
'Sweets For The Sweet Taste Of
Love', begeleidde Sinatra en
werkte samen met Benny Carter
aan filmmuziek.
Hij speelde in zijn carrière met
het merendeel van de bekendste
big bands samen, waaronder de
orkest formaties van Buddy Rich,
Quincy Jones, Louis Bellson,
Henry Mancini en Nelson Riddle.
Hij leed de afgelopen 14 jaar aan
kanker en moest in december om
"ezondheidsredcr.cn verhuizen
van Los Angeles naar Columbus,
Ohio. Afgelopen vooijaar reisde
hij nog naar Europa en hij bleef
tot een maand voor zijn dood op
treden, zei zijn dochter Helena.
Rotterdam De Britse popgroep
Faithless treedt 25 september op
in Ahoy'. De danceformatie, be
kend van hits als 'Insomnia' en
'God is a DJzal spelen tijdens
het nachtelijke dansfeest HUGO
d.nite dat in de Rotterdamse mu
ziekbal wordt georganiseerd door
discotheek Nighttown en concert
organisator Mojo Concerts.
Naast Faithless staan Scott Groo
ves, dj Michel de Hey, Erick E, en
Ronald Molendijk op het pro
gramma. Het evenement wordt
voor de tweede keer georgani
seerd. Verleden jaar vormde het
tienjarig jubileum van Nighttown
aanleiding voor het feest.
MilDijm
Dj«bt»«i/29Q793/B'on Pathé Cinemas 1
TUTCHTONE ALLIN
ttetSACEM MC 840
NIEUW! Dit pakket is prima
geschikt als u zelf weinig belt
en voornamelijk bereikbaar wilt
1 zijn, ook in het buitenland.
U profiteert nu van de nieuwe
supervoordelige abonnements
tarieven. U kunt kiezen uit drie
verschillende bundels met-30, 60
of 90 belminuten per maand,
i En... ais u aan het eind van de
maand nog belminuten over
heeft, neemt u die gewoon mee
naar de volgende maand!
SAGFM
N.incl superkleine sagem MC840
(met trilfunctie en .luidspreker)
V st*idWiiinOS uur 1
/-. spreektijd 180 minuten
qeen éntreëkosW
7 bellen in binnen-en buitenland
met 1-jang abonnement
/Na verbruik van de belminuten
gelden deze voordelige
tarieven:
daluren 0,25 per minuut
'(vanal 17.00 uur en rn het
weekend)
piekuren 0',99 pet minuut
dutchfone
^Deze aanbieding is geldig zolang de voorraad strekt
SLUIT NU ESN MWKMMBNMMM' AF SU
EEN VAN ONDERSTAANDE EXPERT-WINKELS:
Brielle, Visstraat 11. Dirksland, Voostraat 22-24.
Dordrecht, Vriesestraat 16. Gorinchent',
Langendijk 20. Hardinxveld/Giessendam,
Stationsstraat 29. Krimpen aan den IJssel,
Raadhuisplein 43. Lekkerkerk, Kerkweq 16
Naaldwijk, WC De Tuinen 1. Rozenburg,
Emmastraat 45. Vlaardingen, Winkelcentrum
°e l°P4r 13. ïoetermeer, Middelwaard 18,
expert, daar word
ie WIJZER VAN.