10 Kort Rotterdams: therapie voor filmers Nederlander promoveert op experimentele popmuziek Spanga's '11 Trittico' ontroerend en hilarisch Pet Shop Boys spelen zonsverduisteringslied s"181*1 In Memoriam Tekstschrijver Louis Dusée overleden Workshop brengt Rotterdamse filmmakers dichter bij elkaar K&thy Gosschalk weg by Dansgroep Israëlisch- Arabisch orkest repeteert TllCO Verhaal" (1954 - 1999): de dichter als spelmaker In Memoriam tarn.o Eerbetoon zonder missers Rotterdams Dagblad Maandag 9 augustus 1999 H«t Rotterdams Fonds Voor de Film en audiovisue le media, voorheen Film fonds Rotterdam, organi seert momenteel In het ka der van Kort Rotterdams een workshop voor begin nende Rotterdamse film makers. Bedoeling van de cursus Is om lokaio produ centen en scenarioschrij vers dichter bj| elkaar te brengen. Door Marc Floor Rotterdam Het heelt iets van een huwelijkstherapie. Scenaris ten en producenten moeten ei kaar beter leren begrijpen, want daar krijg je betere films van, „Ik moet als producent wel weten waar het over gaat als mijn script schrijver met een probleem zit," zegt deelnemer Harm Smit Zijn scenarioschrijfster knikt instem mend. „Hij heeft nu geleerd om met mij mee te denken." Leider van de 'groepstherapie' is -*de Brit Robert Buckler. Hij is door vlhet Rotterdams Fonds voor de Füm en audio- 'Visuele media (RFF) ge vraagd een workshop te verzorgen voor merendeels beginnende Rotterdamse filmmakers. Twee weken lang, van 's ochtends half tien tot 's middags half vijf, draagt de pro ducent/scriptschrijver/regisseur zijn jarenlange ervaring over aan het lokale filmtalent Wederom een stap in het plan om van Rot terdam een professionele film- stad te maken. Koppels De tien deelnemers aan de work shop (vijf scriptschrijvers annex regisseurs, vijf producenten) heb ben hun plaats moeten verdienen door mee te doen aan het RFF- project TCort Rotterdams'. Daar toe moest een idee worden inge stuurd voor een ongeveer zes mi nuten durend filmpje, waarin ui teraard Rotterdam niet vergeten zou worden. Zeventien koppels van scriptschrijvers en producen ten gaven gehoor aan de oproep. Een commissie koos de vijf beste ideeën, en honoreerde de beden kers niet alleen met een bedrag van een kleine 70.000 gulden voor verfilming van het script, maar ook met de mogelijkheid tot deel- In een verpleeghuis in zijn woon plaats Amsterdam is vrijdagmor gen Louis Dusée op 69-jarige leef tijd overleden door een hartstil stand. Dusée, tekstschrijver voor onder meer Wim Sonneveld, An- dré van Duin, The Mounties en Anneke Grönloh, had al tien jaar gezondheidsproblemen. De in Tilburg (9-2-1930) geboren Dusée trok m de naoorlogse jaren als artiest door Duitsland met the atergezelschappen. In de jaren '50 werkte hij mee aan de beroemde revues van Wim Sonneveld. Eind jaren '50 maakte Dusée samen met de beroemde Engelse toneel schrijver en leeftijdgenoot Harold Pinter het succesvolle stuk Going Dutch. Pinter's aanbod aan Dusée om mee te gaan naar Engeland om ook daar samen te werken aan de voorstelling werd door Dusée afgeslagen „Hij had geen zin om opnieuw lange tijd in het buiten land door te brengen,'" legt een vriend van Dusée uit. Vanaf 1962 danste, zong en schreef hij teksten voor de Snip en Snap-revue. Naast theater- en cabaretschrijver was Dusée ook actief als liedjesschrijver. Het door Tony Huurdeman vertolkte lied 'Jasper en Jasmijn' was in de jaren '70 de grootste door Dusée geschreven hit. Dusée vertaalde ook musicals, zoals 'The sound of music". Louis Dusée moest zijn activitei ten op een lager pitje zitten nadat hij in 1989 werd getroffen door een beroerte. De laatste jaren bleef hij ondanks zijn verslechte rende fysieke toestand teksten schrijven. Hij bracht onder meer een kinderboek uit in het Engels. Dusée's nabestaanden en familie zijn van plan om diens teksten te bundelen en uit te brengen als eerbetoon aan de schrijver. name aan een workshop. Cursusleider Robert Buckler is een door de wol geverfde filmma ker. Hij begon in de jaren zeven tig als script-editor bij de BBC, werd daarna toneelschrijver, jour nalist, regisseur en hoofd drama bij een ander Brits tv-station,Tha mes Television. In de jaren tach tig richtte hij met zijn maatje Ro land Joffé (maker van het beroem de 'The Killing Fields') het pro ductiebedrijf Renegade Films op, wat hij - na enkele jaren onder breking als docent aan de Britse Film en Televisie Academie - in middels alleen voortzet Filmmekka Buckler heeft recentelijk ook en kele zomercoileges over zijn werk gegeven in Amsterdam. Daar kwam hij in contact met vorig di recteur van het Rotterdams Film fonds Dick Willemsen, die hem vroeg in Rotterdam te komen do ceren. „Rotterdam is een stad die je visueel raakt," zegt Buckler over de stad die probeert het film- mekka van Nederland te worden. „Cinematografisch is het heel in teressant vanwege de havencul tuur. Maar wat je mist is een au diovisuele infrastructuur. Er is nog niet eens een filmlaboratori- um." Met zijn workshop wil de Brit bij dragen aan een groter denken over film. „Ik wil filmmakers ac tief maken," verklaart hij. „Vaak denken ze niet groot genoeg. Film is een internationale bussiness. Ik werk samen met Duitsers, Fran sen en Nederlanders. Er is in de Europese filmwereld nog nooit zo internationaal gedacht als nu. Dus moetje als filmmaker over de grenzen van je eigen land durven te gaan." Zijn workshop is breed van opzet. Niet alleen komt het vervaardi gen van goede scripts en films aan bod, ook is er ruime aandacht voor de zakelijke kant. Hoe verkrijg je bijvoorbeeld een optie op een boek datje wilt verfilmen? En hoe stel je goede contracten op in de filmwereld? En de belangrijkste les volgens Buckler: „Filmmaken draait niet om klagen, maar om het oplossen van problemen. En dat doe je door samen te werken." De cursus van vandaag gaat over scriptschrijven. Een belangrijk onderdeel volgens Buckler, want als je een script begrijpt, weetje wat nodig is om het te verfilmen. De Brit heeft een stapel films meegenomen, zowel eigen werk, oud materiaal ('Charade', Stanley Donen 1963) als recent werk ('Shallow Grave', Danny Boyle 1994), waarover gediscussieerd kan worden. Buckler staat open voor de meningen van anderen, maar heeft er zelf ook klaar. „Het script voor Titanic bijvoorbeeld, dat was een complete turkey Er zijn twee slechte scripts, houdt de Britse filmmaker zijn gehoor voor: het voornamelijk door vrou wen geschreven overpersoonlijke script en het voornamelijk door mannen geschreven entertain- mentscript. „Het eerste overdrijft in persoonlijk leed," zegt Buckler, „het tweede in de actie. Je moet een balans zien te vinden tussen deze twee. De meeste klassieke scripts laten de man en de vrouw trouwen. En waar ik van daan kom, vin den de men sen dat de leukste films." Deelnemend producent Harm Smit is zeer te spreken over de workshop. „Zo'n cursus scherpt je aan. Ik had niet verwacht dat het zo zake lijk zou zijn. Ik had vooral gere kend op aandacht voor de artistie ke kant van filmmaken. Maar het gaat ook over het opstellen van een bussinessplan voor je produc tiemaatschappij. Dat is heel pret tig, die combinatie van het zake lijke en het artistieke. En Robert Buckler kan uit eigen ervaring vertellen. Daar kan geen boek te genop." Begin wigend jaar is te zien wat de tien filmmakers hebben ge leerd op de worksehop. De vijf films die ze in het kader van Kort Rotterdams zullen maken, gaan dan in première tijdens de ko mende editie van het Internatio nal Film Festival Rotterdam. Rotterdam Kathy Gosschalk stapt op als artistiek leider van de Rotterdamse Dansgroep. Choreograaf Ton Simons volgt haar per 1 oktober op. Gos schalk leidde het gezelschap, dat een van de oudste moderne dansgroepen van Nederland is, 25 jaar lang. Welmar Israëlische en Pales tijnse muzikanten hebben zater dag voor het eerst samen in één orkest gespeeld. Onder leiding van de Israëlische dirigent Daniel Barenboïm vertolkten ze stukken van Beethoven en Schumann. Het betrof een repetitie die plaats vond in een muziekzaal in het Duitse Weimar, dit jaar de cultu rele hoofdstad van Europa, Martljn Voorveltmagdch na vijfjaar onderzoek aan het Engelse University College Bretton Hall doctor in demuziek noemen. Zijn proefschrift gaat over de Britse post-punk. FwoANp/MwcoOkhuizen Amsterdam De Nederlander Marfijn Voorvelt mag zich na vijf jaar onderzoek aan het Engelse University College Bretton Hall doctor in de muziek noemen. Voorvelt kreeg de titel PhD. 1 voor zün proefschrift over 'Brit se post-punkexperimentele pop muziek van 1977 tot 1983'. Volgens de 31-jarige Amster dammer behandelt hij in zfin proefschrift een uniek onder werp, waar nog vrijwel niets over geschreven is. Voorvelt vindt dat de popexperimenten ondanks de relatieve obscuriteit op een trage en moeilijk te traceren manier heel invloedrijk zijn geweest. Tussen 1977 en 1983 experimen teerden Britse groepen als Wire, This Heat, Throbbing Gristle en Test Department binnen de pop muziek. Tijdens deze korte post punk periode kregen ook oudere pop-experimentalisten als Fred Frith, Robert Wyatt en Brian Eno meer bekendheid. Eno ver wierf grote faam als producer van onder meer de Ierse rock band U2 en was onlangs hoofd gast op het Holland Festival. Analyses Het proefschrift over de Britse post-punk is volgens Voorvelt een „wegbereidend werk dat or de moet scheppen in de chaos door post-punk experimentalis- me historisch in kaart te bren gen en theoretisch te verklaren". In het belangrijkste deel van het proefschrift staan diepgravende analyses van experimentele lied jes. Voorvelt meent dat zijn studie aantoont dat popmuziek niet al leen interessant is als sociolo gisch verschijnsel, maar dat het ook muzikaal serieus moet wor den genomen. Hij onderscheidt zich naar eigen zeggen van an dere musicologen door uit te gaan van wat de luisteraar hoort Doorgaans analyseren musicolo gen popmuziek alsof het klassie ke muziek is, meent Voorvelt De.onderzoeker, die in 1993 opk al cum lande afstudeerde aan de Universiteit van Amsterdam op het onderwerp elektronische muziek, houdt zich met name bezig met het componeren van kamermuziek. „Ik vond het als 8-jarig jochie al leuk om zelf mu ziek te maken," zegt Voorvelt „M'n liefde voor popmuziek is niet verklaarbaar, het is gewoon plotseling opgekomen Dromen van grote hitsuccessen koestert Voorvelt niet. „Op mijn zestiende speelde ik in groep Ra- tatosker, daarna heb ik nog ge speeld in Sitting Target Nee, grote hits heb ik daarmee niet gehad, want het waren experi mentele bands. Commercieel succes heb ik nooit nage streefd." Door Rien Vroegindeweij Afgelopen zaterdagnacht stierf in een ziekenhuis in Rotterdam de dichter Theo Verhaar. Drie weken geleden was hij 45 jaar geworden. Hij laat een vrouw en drie kinde ren na. Hij was een collega en een dierbare vriend. Maar nu ik iets over hem wil schrijven, weet ik niet goed waar te beginnen. Want er is nu ineens zoveel dat ik nog van hem zou willen weten, zou willen horen. Waar we over zou den moeten praten. Al was het maar om het niet met hem eens te zijn. Want hij schuwde het debat met, integendeel, hij wakkerde het aan. In de vele gesprekken die we in de loop der jaren hadden, aan de telefoon tijdens de 'werkuren' (hij kon zich mateloos ergeren aan mensen die zeiden dat hij niets deed, alsof dichten geen werken is), maar meestal tussen de mid dag aan een tafel van een café er gens in de stad, was hij de gang maker, als een voet balie die een aanval opzet. In het gesprek was de ironie zyn tactiek, niet om de ander onderuit te halen, maar juist tot de aanval aan te sporen. Er moest gescoord worden, maar niet direct, niet met een lange haai, dat was zijn stijl niet. De aanval kon op het middenveld be ginnen om met subtiele een- Theo Verhaar, vorigjaar naar aanleiding van de toekenning van de Anna Blamanprijs. Fot& iaapRoz«ma/ Rotterdams Dagblad tweetjes er. slimme passes op het doel af te gaan en de verdediging van de tegenstander op het ver keerde been te zetten Of de woe de van zijn eigen medespelers op de hals te halen door voor open doel niet te scoren, omdat dat te gemakkelijk is. Voetbal was de passie van zijn jeugd in Rotterdam Vreewijk, waar hij al op jeugdige leeftijd in het eerste van Spartaan '20 speel de. Een voortijdige knieblessure stond een profcarnère echter in de weg. Hij studeerde filosofie in Amsterdam, maar de poëzie werd üïtMndebjkdppjKsip van 7hti vol wassen leven. In 1991 maakte beeldend kunstenaar en voetbal fanaat Hans Citroen mij attent op een voetballende dichter of de dichtende voetbalier- dat was niet helemaal duidelijk - die op het punt stond te debuteren. Maar uit zijn eerste bundel 'Stof bedekt niet' bleek dat het een weinig of niets met het ander had te maken. Theo Verhaar was geen dichter die over voetbal schreef, hooguit het nersneotipf van pph voet ballende jeugd aanleiding voor een gedicht: 'De uitgebreidheid van 't pleintje I is optisch bedrog, m wezen even klein I als 't opge gooide muntstuk bij de toss'. Het pleintje op Zuid breidde zich uit tot de wereld, waarin hij een scherp waarnemer was en waar van hij in de vijf bundels die van hem zijn verschenen op een ei genzinnige wijze verslag deed. Vanaf zijn debuut had hij zijn ei gen toon gevonden. Ogenschijnlijk koel en onaange daan registrerend, maar bij nader inzien is zijn poëzie van een grote gevoeligheid die voor de goede verstaanderen geduldige lezer in zijn zinnen tot uitdrukking komt. In het juryrapport van de Anna Blamanprijs, die hem vorig jaar werd toegekend, staat onder an dere dat Verhaar een dichter is die niet wil behagen. Het is maar hoe je het bekijkt. Behagen betekent welgevallig, aangenaam zijn. En de eerste dichter die niet wil beha gen moet nog geboren worden. Maar ieder op zijn eigen wijze en niet ten koste van de eigen waar digheid. Theo Verhaar vatte zyn dichter schap zeer ernstig op en hij was strijdbaar waar dat werd be dreigd. Hij voerde met succes pro cessen, zowel tegen de Rotter damse Kunststichting als tegen het Fonds voor de Letteren, die hem op grond van bureaucrati sche willekeur een stipendium weigerden. Met Jana Beranova had hij bij het bureau van de Culturele Hoofd stad het plan ingediend om in 2001 met een delegatie Rotter damse dichters naar Porto af te reizen. Vanaf zijn ziekbed in Dijk- zigt belde hij me een paar weken geleden op en zei, met zijn ken merkende gevoel voor understa tement, dat ik nu met iemand an ders naar Portugal moest. Het was toen al duidelijk dat hij niet lang meer te leven had. Maar ik had de moed niet om te zeggen, dat als de reis door zou gaan, hij hoe dan ook in ons midden zou zijn. Hij 20u zo'n opmerking zeker hebben ge waardeerd. Door AtzeDouma Spanga De populariteit van de opera-uitvoeringen in het Friese Spanga begint Matthaus Passion- achtige vormen aan te nemen. Ook dit jaar waren de vijf uitvoe ringen van Puccini's 'II TMttico' in een mum van tijd uitverkocht. Zo als voor passiefanaten de lijdens- tijd niet compleet is zonder Mat thaus, zo is de zomer voor deze operaliefhebbers niet compleet zonder Spanga. Ook de grachtengordel lijkt de weg naar het Friese dorp intussen gevonden te hebben, gezien het grote aantal prominenten uit de kunstwereld (onder anderen staatssecretaris Rik van der Ploeg van cultuur) dat vrijdagavond aanwezig was tijdens de premiè re. En dat terwijl Spanga toch bij uitstek een laagdrempelig, niet- elitair operafestival is, bedoeld voor mensen die het niet erg vin den om door de weilanden te ban jeren en een hele avond op een houten bank te zitten. Iets van dat anti-elitaire was vrij dag nog wel zichtbaar. Na afloop van 'Suor Angelica' en Tl Tabar- ro\ twee van de drie eenakters waaruit 'II Trittico' bestaat, was er geen ruimte voor open doekjes voor de solisten. Nee, het podium werd al tijdens het applaus in be zit genomen door de toneelknech ten die met hun changement be gonnen. Voor sterrendom geen plaats. Met het programmeren van 'II Trittico' nam initiatiefneemster en regisseur Corina van Eijk een Hink risico. Want drie verschillen de opera's betekent meer zangers en een langere repetitietijd, dus meer kosten. Het is dan ook geen wonder dat in deze tijd van bezui nigingen op culturele instellingen 'II Trittico' nog maar zelden inte graal wordt uitgevoerd. De durf van Van Eijk werd be loond: zij en haar team kunnen trots zijn op een in vrijwel alle op zichten geslaagde voorstelling. Deze 'H Trittico' biedt alles wat opera zo aantrekkelijk maakt: hoogoplopende hartstochten, ont roerende momenten en spranke lende humor. Van Eijk maakte ook nu weer optimaal gebruik van de mogelijkheden die de open coulissen van Spanga bieden. Want wees nou eerlijk: in welk theater kun je nu twee auto's la ten oprijden vanuit de verte? Soms overdrijft ze een beetje. Wanneer zuster Angelica van haar ijskoude tante te horen krijgt dat haar zoon, die ze meteen na de ge boorte heeft afgestaan, al twee jaar dood is - het dramatische hoogtepunt van 'Suor Angelica' - leidt een flikflooiend stel op de achtergrond alleen maar af. Het dient ook geen enkel dramatisch doel. Opvallend overigens dat 'Suor Angelica' als eerste wordt ge speeld en niet, zoals gebruikelijk, 'II Tabarro'. Daardoor verliest 'Su or Angelica' zijn functie .als ly risch intermezzo tussen bei.rau we realisme van 'II Tabarro1 en de burleske humor van 'Gianni Schiechi'. Waarom die wisseltruc is toegepast bleef onduidelijk. Is het om het vallen van de duister nis in 'II Tabarro' te laten samen vallen met het donker worden in Spanga? Bruisend slot Zangtechnisch is het in elk geval dik in orde in deze 'II Trittico'. Ba riton Peter Michailov zet in 'II Ta barro' een ingetogen en zeer men selijke Michèle neer, om in 'Gian ni Schicchi' een complete meta morfose te ondergaan als de heer lijk schmierende titelfiguur. De donkergetimbreerde sopraan Es ter Linssen is in Tl Tabarro' een zeer overtuigende Giorgetta, ook in fysiek en spel technisch'op zicht Maar de ster van de avondfis toch wel Machteld Baumans als een jeugdig klinkende en ontroeren de zuster Angelica. Het orkest, dat weer onder leiding staat van de vertrouwde David Levi, mag dan niet altijd even verfijnd en ge nuanceerd klinken, het zorgt wel vooreen optimale theatersfeer. Na alle ontroerende en hartstoch telijke momenten in 'Suor Angeli ca' en Tl Tabarro', zorgde 'Gianni Schicchi' voor een bruisend slot, met een uitgekiende personenre- gie en lekker dik aangezette ka rakters. Dat het al tegen twaalven is als het slotakkoord klinkt, heb je nauwelijks io de gaten. Zelfs niet op een houten bank. Puccini's '11 Trittico1 onder lei ding van David Levi. Regie: Cori na van Eijk. Uitvoering opera tent Spanga. Gehoord: vrijdag avond. Herhaling: vanavond, 11, 13 en 15 augustus (alle uitver kocht). Londen Het Britse popduo The Pet Shop Boys zal woensdag tij dens de zonsverduistering een malig een speciaal voor de gele genheid geschreven lied ten ge- horen brengen. Het nummer 'Cas ting a shadow1 zal in Cornwall, in het gebied waar de zon compleet verduisterd is, ten gehore worden gebracht, Het miniconcert wordt opgevoerd om 11.11 uur plaatselijke tijd. Als de berekeningen kloppen is Corn wall dan volledig in duister ge huld. Het Britse radio 1, initiatief nemer van het concertje, zorgt voor een live-uitzending. Pet Shop Boys Neil Tennant en Chris Lowe werden beroemd in de tij den van de synthesizerpop. Het is de laatste jaren wat stil rond fie band. ritvo tribute to GRAM (PARSONS 'Return of the Gnevous Angel-A tribute to Gram Parsons' I a b I Ede!/ Roadrunner d u U 54'20" Tot Gram Parsons was de wereld duidelijk. Langharige hippies rookten een blowtje en luisterden naar psychedelica, countiy was er voor de con servatieve rednecks. Parsons bracht die twee werelden in 1968 bij el kaar, door de bij hippies populaire Byrds om te vormen tot een country- groep en daarna die stijl voort te zetten in zijn eigen band de Flying Bur- rito Brothers. Vervolgens maakte Parsons twee soloplaten, waarvan de laatste, Grievous Angel, kort na zijn voortijdige dood in 1973 verscheen. Een kwart eeuw lateris er The return of the Grievous Angel', waarop ei gentijdse groepen als Wilco en de Mavericks, maar ook veteranen als El- vis Costello en David Crosby (Parsons' voorganger in de Byrds) hem eer bewijzen. f)..'., 'Ïm Ja r*A«.J,at. ThaI'^aa aJ'OaU T aa VnrtAA* Jaaa w. Ja uuutcu vtXUujcD /-.ji' uc UUIU..LJ, uit vuu uuu «t^uo uia.ii ui ut stijl van Garbage. Alle andere uitvoeringen blijven vrij dicht bij de coun- tryrock van het origineel en doen pogingen om de hartverscheurende duetten van Parsons met Emmylou Harris te benaderen. Harris zelf doet ook mee, in duet met de Pretenders, Beck en Sheiyl Crow. Maar het is Lurinda Williams die, in duet met David Crosby, het dichtst in de buurt komt. Zij tekent voor het hoogtepunt op een cd die geen gemak zuchtige 'inkoppers' en andere echte missers kent. En dat is meer dan je van de meeste txibute-cd's kunt zeggen. Edwin Wendt

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 2