14 A Relatie Bill en Hillary blijft raadselachtig Kogels vliegen rond Huis ten Bos ch I 'Aangenaam, ik ben je tweelingzus' Feiten en fictie in balans in roman over ware hellevaart Christopher Andersen presenteert oude geruchten als spectaculaire onthullingen tmmë Somen Top-IQ e ök 45% ft# ik' m:T-i Kunsthandelaar slaat grote slag iii:- Rotterdams Dagblad s| W&B» IK fijif Vrijdag 13 augustus 199.9 „Ik heb lang geleden geleerd dat de kwaliteit van een hu welijk alleen beoordeeld kan worden door belde huwe lijkspartners/' zei de First Lady van de Verenigde Staten in het begin van het voor haar loodzware 'Lewfnsky-jaar' 1998. Talrijke auteurs hebben zich sinds Bill Clintons uit- verklezingtot Amertka's42ste president gebogen over de vraag of diens relatie met Hillary Rodham meer behelst dan een zakelijke overeenkomst tussen twee ambitieuze politici. De speculaties over hun huwelijk raakten tijdens de Lewinsky-crisis in een stroomversnelling. Door John Wanders In zijn deze maand verschenen boek 'Bill and Hillary - The Mar riage', in een Nederlandse verta ling uitgegeven bij Luitingh Sijt- hoff, beweert Christopher Ander sen als eerste 'het goed bewaarde 'geheim' van de relatie tussen Bill j en Hillary Clinton te openbaren, In werkelijkheid maakt hij deze hoge verwachting nergens waar in zijn 340 pagina's tellende boek. De relatie tussen het meest be sproken duo van de yS blijft on verminderd raadselachtig. Andersen leunt zwaar op anonie me bronnen. Gezien zijn onder werp is dat onvermijdelijk. Huwe lijkspartners geven tegenover de buitenwereld hoogst zelden een nauwkeurig en waarheidsge trouw beeld van hun onderlinge relatie. Wanneer ze problemen Kbljen, bespreken ze die met Hun beste vrienden of eventueel met een relatietherapeut Die houden hun mond wel tegenover de nieuwsgierige buitenwacht Als er al wat over op papier staat; dan is dat in de vorm van privé- correspondenties, dagboekaante keningen en dergelijke. Aan de „sporadische interviews waarin Amerikaanse politici verslag doen van hun huwelijksleven moet niet fte veel waarde worden toegekend; dat soort teksten dient vooral "functioneel te zijn uit oogpunt van public relations. Wie, zoals Andersen deed, een be staand huwelijk van twee promi nente, nog zeer actieve politici in kaart wil brengen, krijgt onher roepelijk te maken met oncontro leerbare roddel en achterklap. De vijanden van de Clintons zijn tal rijk en praatziek. Een journalist die anonieme bronnen wil aftap en over het huwelijk van Bill en Hillaiy hoeft in de stad Washing ton en in de staat Arkansas de kraan maar open te draaien en er een emmertje onder te houder r De geruchtenstroom over de C.. ctons is omvangrijk. Dit vloeit met alleen voort uit de politieke posi tie van het tweetal. Het is mede het gevolg van het overspelige ge drag van Bill Clinton, de eerste gekozen president van de VS die door het Huis van Afgevaardig den werd aangeklaagd bij de Se naat - dit naar aanleiding van zijn leugens over buitenechtelijke Ongeloofwaardig Andersen put rijkelijk uit be staande, betere biografieën over de Clintons, zoals die van David Maraniss, Hoger Morris en Martin Walker. Hij maakt daarbij de fout dat hij oude geruchten presen teert als 'spectaculaire onthullin gen'. De door hem geschetste tief- desaffaire tussen Hillary Clinton en bevriend jurist Vince Foster bijvoorbeeld, is talloze malen eer der beschreven. Het geldt voor meer zaken die hij aanstipt. Wat rest is 'feitenmateriaal' van het type waarmee het Amerikaan se roddelblad 'People', Andersens voormalige werkgever, geld ver dient: 'Bill Clinton deed het met Barbra Streisand'; 'Bill Clinton deed het met Sharon Stone'; 'Bill Clinton neukt altijd met het licht aan'; 'Bill Clinton gaat nog altijd vreemd'. Andersens reconstruc ties van de dialogen tussen de Clintons en tussen de president en zijn adviseurs zijn hier en daar buitengewoon ongeloofwaardig, soms zelfs op het lachwekkende af. Hij wekt al met al de indruk dat hij zich bij het schrijven van zijn jongste boek meer door com merciële dan door journalistieke oogmerken liet inspireren. Dit valt eens temeer op bij een vergelijking met het eerder deze zomer verschenen boek 'Shadow; Five Presidents and The Legacy of Watergate' van Bob Woodward. Woodward, journalist van het dag blad The Washington Post, be toogt hierin dat het Watergate- schandaal, dat president Richard Nixon 25 jaar geleden dwong tot aftreden, een blijvend effect had op het presidentschap, van Gerald Ford tot en met Bill Clinton. Woodward besteedt de helft van het 592 pagina's tellende boek aan iM'&Jf' fV de regeerperiode van Clinton, in het bijzonder aan de Lewinsky- crisis. Discussies Intrigerend zijn vooral zijn recon structies van de gesprekken die Clinton tijdens de Hoogtijdagen van de Lewinsky-crisis voerde met zijn juridische en politieke adviseurs. Minstens zo spannend is Woodwards weergave van de soms heftige discussies die er in die dagen werden gevoerd in het kamp van Clintons aartsrivaal, speciaal aanklager Kenneth Starr. Woodward pretendeert niet dat zyn weergave volledig overeen komt met de werkelijke gang van zaken tijdens de Lewinsky-crisis: „Maar ik zit er wel dichtbij." Schoot Starr niet te ver door in zijn jacht op de president? Som mige van Starrs medewerkers vonden van wel. Brett Kavanaugh en anderen waarschuwden voor afgaand aan de publicatie van het met seksuele details doorspekte 'Starr-rapport' dat de precieze aard van de relatie tussen de pre sident en Monica Lewinsky uit de doeken deeddat de in naam on afhankelijke aanklager met een dergelijk getoonzet onderzoeks verslag slechts voeding zou geven aan de theorie van het Witte Huis dat hij een zeloot was, een man met een partijpolitieke missie, een gedreven commissaris van de sekspolitle. Maar Starr hield voet bij stuk. De sappige seksuele de tails mochten niet ontbreken in het eindverslag. „Ik houd van het verhaal," zou hij gezegd hebben. Meer in de lijn van Christopher Andersens boek is de ongeautori seerde biografie van Hillary Rod ham Clinton door de Newyorkse schrijfster Joyce Milton, getiteld The First Partner'. Net als Ander sen beweert Milton dat veel van de door haar geschetste dialogen in het Witte Huis werden opge pikt en aan haar werden doorge speeld door naaste medewerkers en persoonlijke lijfwachten van de Clintons, Uiteraard op anonie me basis. Het krachtigste citaat dat zij tevoorschijn tovert uit de mond van haar hoofdpersoon; „Hoor eens Bill, ik moet vaker dan twee keer per jaar geneukt werden." Het is waarschijnlijk geen toeval dat Miltons boek in de VS uitkwam bij dezelfde uitgever als Andersens 'Bill and Hillary - De geruchtenstroom over de Clintons is omvangrijk. Dit is mede het gevolg van het over spelige gedragvan Bill Clinton. Foto AFP/Stephen Jarre The Marriage': William Marrow and Company. Christopher Andersen: 'Bill and Hillary - Het Huwelijk'. Luitingh Sijlhoff, 34,90- Bob Woodward: 'Shadow - Five Presidents and The Legacy of Watergate'. Simon and Schuster, prijs in de VS $27,50. ISBN 0 684 852624. Joyce Milton: 'The First Partner - Hillary Rodham Clinton'. Wil liam Morrow and Company, prjjs in de VS $27,-. ISBN 0 688155014 ,;PoorPeterKuijt De Amerikaanse schrijfster Lisa Scottoline heeft een scherpe neus voor de zegenrijke effecten van promotie. .Voor' haar zesde Ie jgraJStert/ "Mistaken Identity", g ■ë-ré*4h zee met de Coca-Cola (5 pany, die voor zichzelf kennelijk een opvoedkundige taak zag weg gelegd. Om het nuttige en het gjéeaerig^van lezen te ondersteu nden, voegde de frisdrankenfabri- tien 'oaiHgen pakketjes ke helpeerste hoofdstuk Scottolines jongste roman. ?3Sy elke supermarkt of benzine- i station in de VS lagen de afgelo- pen maanden 'Scottolines' uitge- stald. Voordien had de schrijfster zelf zich ook al niet onbetuigd ge laten, Via haar professioneel ogende website nodigde ze lezers uit om de eerste bladzijden van het manuscript te redigeren en te herschrijven. Of de lezers veel vuldig het rode potlood hebben gehanteerd, is rist bekend. Fdt is dat "Mistaken Identity1, in Ne derland verschenen als 'Als twee druppels watert, de beste thriller is van deze voormalige strafplei ter te Philadelphia. Scottoline (1955) baseerde het thema van haar jongste roman op een ingrijpende persoonlijke er varing. Ze was pas 'ergens in de dertig' toen ze haar halfzus leerde kennen. Bij hun eerste ontmoe ting had Scottoline, zo schrijft ze in haar dankwoord, direct het ge voel dat eg haar tweelingros was, ze was haar evenbeeld qua uiter lijk, karakter en optreden.- In de roman doet advocate Ben nie Rosato een soortgelijke erva ring op. Ze bezoekt in de gevan genis een vrouw die verdacht wordt van moord op een politie man. De gedetineerde, Alice Con nolly, ontkent, vertelt haar kant van het verhaal en besluit met de woorden: 'Aangenaam. Ik ben je Rosato is van haar stuk gebracht Voor zover ze weet, heeft ze ai- leen een moeder, zwaar dement Maar Alice lijkt sprekend op haar, ze weet ook heel veel over Kosato's achtergrond. Tegen be ter weten in neemt Rosato de ver dediging van Connolly op zich, zichzelf belovend zich niet door het persoonlijke in deze kwestie, te laten meeslepen. Dat kan na tuurlijk niet goed gaan. Rosato vermoedt al gauw dat haar vermeende zus niet 'de. moord heeft gepleegd, maar dat ze net slachtoffer is geworden van een duivels samenspel van platte dienders, de openbaar aan klager en de rechter. Haar speur tocht naar de volledige waarheid —ook of haar zus haar zus is—le vert uitermate spannende scènes op buiten het gerechtsgebouw,' Maar ook in de rechtszaal schiet de adrenaline met, de snelheid #yan het licht over en weer in sterk neergezette scènes. Geschreven in de voor haar ken merkende losse stijl werkt Scot toline zich met verve naar een verrassend open einde toe. 'Als twee druppels water' is, ondanks de wat storende tikfouten, op nieuw een geslaagde, exercitie van deze 'vrouwetuke John Gris ham', die er ook zonder Cola-pro motie wd was gekomen. Lisa Scottoline: 'Als twee drop pels watert. Meulenhoff, 39,90 (1) Fortima's dochter Isabel Allende (2) Levensnevel Kees van Koeten (3) De gevaren van Joggen Maarten 't Hart (4) Mevrouw m$i moeder Yvonne Keuls {-) Vergeef me W. Lamb (9) Anna, Hama an Johanna M. Fredriksson H Voor Je gaat slapen Linn U liman (8) Het testamatrt John Grisham 17) Het verdriet van België Hugo Claus (5) Beöa Toscane Frances Maye I (l) Zonsverduistering H. Otten/J. Kuiper I {-)' Atlas van de krievingwereid H Het Woedgroepdieet D'Adamo <-) Nederiaodse literatuur a Portegies/R. ftjghard In een notendop (4) Hagbepreken C.A. ter Linden watje wilt èn willen John Gray wtfjetabt (7) Ooggetuigen van de wereld- Geert Mak geschiedenis (5) Een ongewoon gesprek n*t Bod NealeWaisch (9) Een verantwoordelijke minister W. Sorgdrager jggfejgjggjg 2 woud Sanders RotfnUm Ou*bl»d;GPD/130899 Door Peter Kuijt Naast zijn serieuze 'factionthrillers' over brandende kwesties als Srebreni ca, de Bijlmerramp en de roofbank Li- Ro, werkt Tomas Ross ook gestaag door aan zijn sene pockets rond de ver zekeringsdetective King. De snel ge schreven detectives vormen voor deze auteur met het hart op de tong een prachtige uitlaatklep om zijn gal te spuwen over alles wat in zijn ogen een maatschappelijke uitwas is. Ook in 'Superdeal', Ross' derde 'King', gaat het weer van dik hout. De socialis tische premier is in zijn ogen een hop man, een lulletje rozenwater dat ai in paniek raakt als vier klojo's een jongen doodschoppen. Groenlinks en de PvdA hebben een paar 'mafkezen' bin nen de gelederen die vinden dat je de georganiseerde misdaad moet bestrij den, maar wél fair. Maarten van Traa En passant werpt King alias Ross de vraag op of na de dood van Maarten van Traa de politie zijn auto wel aan een objectief technisch onderzoek heeft onderworpen. En dan die 'zalver' van een Deetman. Had als burgemees ter het anderhalf miljard tekort van Den Haag weggewerkt, maar stond binnen een jaar weer voor hetzelfde Ross'verwijzin gen naar be staande perso nen (ex-super pgDoctersvan Leeuwen, advo caat Spong) zijn vermakelijk. Foto GPD/ Ton Kasteimans rood, en haalde een lekkende tramtun nel binnen en openbare kunst op het Lange Voorhout 'waar niemand een zak van begreep'. Kortom, bepaald geen uitgebalanceer de stof voor fijngevoelige politiek cor recte lezers. Maar ook de rechtgeaarde liefhebber van detectives zal tussen al dat verbale geweld weinig van zijn ga ding aantreffen. Daarvoor is het ver haal gewoon te dun. In een Seheveningse pied-a-terre wor den minister van Justitie Asser en de advocate Lubbers dood aangetroffen. De politie gaat er al snel van uit dat de twee een relatie hadden en dat er spra ke is van moord en zelfmoord, want het wapen wordt in Assers hand ge vonden. Maar claim-investigator King, die voor een andere, delicate kwestie de handel en wandel van de bewinds man moet onderzoeken, komt al gauw tot een andere conclusie. Er spelen nog hogere belangen mee, het heeft alle maal te maken met het toedekken van een 'superdeal'. Zelfs de positie van de premier is in het geding. Na bijna 190 pagina's heeft de Haagse detective de klus geklaard. Onderweg is er actie genoeg, bij Huis ten Bosch vliegen de kogels r 11 et rond en er vloeit een respecu. hoeveelheid bloed. Ook onze held kamt niet zonder kleerscheuren uit deze exercitie. Maar de plot bljjft mager en doet te vaak denken aan de intrige van een van de Unit 13-reeksen. Waarvan Ross een van de scenarioschrijvers was, maar dit terzijde. Voor de lezer die wel wat kan hebben, zyn Ross' gescheld, de verwijzingen naar bestaande personen (ex-super pg Doeters van Leeuwen, advocaat Spong) en rondleidingen door 'hoog' en 'laag' Den Haag vermakelijk. Irri tant is echter de hoeveelheid vragen die de schrijver zich stelt. De lezer struikelt over de vraagtekens. Nooit geweten dat Ross zo erg om antwoor den verlegen zat. Tomas Ross: 'Superdeal - King en de dood van een caügirl'. De Fontein, ƒ24,95. DoorMargot Engelen Zoals menig (post)modem auteur wordt de Engelse Julia Blackburn gefascineerd door de complexe verhouding tussen verbeelding en werkelijkheid, tussen feit en fictie. Haar vijfde boek, 'De me laatse en zijn metgezellen', speelt zich tegelijkertijd af in de vijftien de en de twintigste eeuw. Het oeuvre van Julia Blackburn intrigeert. Ze schreef twee fictio nele biografieën, over de weten schapper Charles Waterton en over keizer Napoleon, en twee korte romans, novellen eerder, waarin herinneringen en fantasie dooreen geweven zijn. Haar nieuwste boek werd in Engeland erg goed ontvangen en genomi neerd voor de Orange Prize. De ik-ftguur in deze roman is een hedendaagse vrouw die een ge liefd iemand verloren heeft, mis schien een kind, of een minnaar. Misschien hallucineert ze onder invloed van een narcose, mis schien probeert ze welbewust aan haar verdriet te ontsnappen door het wondermiddel van de fanta sie. In elk geval verplaatst ze zichzelf naar een Engels kustplaatsje, an no 1410, waar ze zonder dat ie mand het merkt deelneemt aan het harde, arme middeleeuwse le ven. Troost en vergetelheid zoe ken, niet in een lieflijke droomwe reld maar juist in de verschrikkin gen van de Donkere Eeuwen. We ontmoeten enkele dorpsbewo ners: een oude visser die al netten boetend bidt voor het leven van zijn 14-jarige zwangere dochter; een blinde schoenmaker en zyn vrouw die zes dagen en zes nach ten tot God schreeuwt dat hij haar man niet zo mag laten lijden; een jonge visser die een aangespoelde zeemeermin vindt en haar als ze verdwynt net zo lang zoekt tot hij zelf verdrinkt; zijn vrouw die ach terblijft met hun baby; een echt paar waarvan de man denkt dat zijn vrouw door duivels bezeten wordt terwijl zij juist engelen ziet; een hond met fletse ogen; een priester die zich voorneemt een pelgrimstocht naar Jeruzalem te maken om het gevaar van de op nieuw naderende Zwarte Dood af te wenden. In het pelgrimsreisboek dat hij aan een jonge weduwe heeft gege ven zat ook een kaart, maar die heeft ze opgegeten, eerst likkend aan de woorden en daarna ge staag op het vel kauwend de hele kaart. De blinde schoenmaker ge neest na zijn vrouws furieuze bid- sessie maar wordt gek van wat hij ziet en huilt de rest van zijn leven, tot hij door een worm gebeten wordt, krimpt en sterft. Zijn we duwe wil dan ook naar Jeruzalem. Het groepje pelgrims wordt min of meer aangevoerd door een er varen reiziger, een melaatse Itali aan die op wonderbaarlijke wijze genezen is en nu als dank en om vergetelheid te vinden ook hij verloor een geliefde, misschien dcodde hij haar zelf naar het Heilig Land wil gaan. De priester heeft het boek, de jonge weduwe de kaart in haar lijf. De ik-figuur reist mee, maar zonder dat de an deren daar iets van merken, zelfs al ligt ze dicht tegen ze aan. Het wordt een verschrikkelijke tocht. Een hellevaart. De eerste stad waar ze doortrekken, Great Yarmouth, is een levendig ver beelde poel van ellende - een schitterend hoofdstuk. Via de Noordzee gaat het groepje naar Holland (moerassen en hoeren), over de Alpen, om halt te houden in Venetië, waar de pest heerst. Om zich te beschermen tegen de gevaren die heersen op de Grote Zee kiest de melaatse een van de heilige relieken die te koop aan geboden worden: 'Botten van be nen, armen en vingers overdekt met restjes huid. Schedels waar nog een paar plukjes haar of een groepje tanden aan zaten. Hij kocht voor zichzelf een stuk van de schedel van Johannes de Do per dat de priester als een koekje voor hem afbrak.' Het reliek werkt niet: de over steek naar het Heilig Land is een helse verschrikking. Onbeschrijf lijk, zou je zeggen, maar Black- bum doet dat fantastisch. Menig een sterft of springt waanzinnig geworden overboord, de meesten overleven de bezoeking. 'Het rest je zoet water in de vaten was in dik en smerig slijk veranderd. De wijn was zuur en te sterk om te drinken. Het vlees krioelde van de maden die allemaal dezelfde nacht waren uitgekomen. De be schuiten werden opgevreten door snuitkevers, het fruit en de groen ten waren verrot.' Jordaanwater Eenmaal in het Heilig Land aan gekomen verdwijnt de ene na de andere metgezel op even wonder lijke als voor hem of haar karakte ristieke wijze. Alleen de priester keert terug naar het dorp, met een fles Jordaanwater en een schat aan souvenirs: 'Twee stukken blauwzijden draad, afgemeten op de precieze lengte en breedte van het Heilige Graf; een lapje wit lin nen gedrenkt in de tranen van de Maagd; drie leren zakken gevuld met het rode stof waaruit Adam was gemaakt; gedroogde rozen uit Jericho die op wonderbaarlijke wijze opengingen als je ze in een kom water liet vallen; en een bos je dunne vingerbotjes met een ge tekend papier als bewijs dat ze hadden toebehoord aan een van de kinderen die door koning He- rodus waren vermoord. Hij had overwogen het hele lichaam van een Onschuldig Kind te kopen, opgerold als een slapende kat, met een harde, droge huid, maar daar had hij van afgezien.' 'De melaatse en zijn metgezellen' is een imposant boek, waarin wer kelijkheid en fantasie elkaar voor beeldig in evenwicht houden. Het doet denken aan haar vorige r<IP man, 'Het boek van kleur', maar is aardser en daardoor beklemmen der. Julia Blackburn; 'De melaatse en zijn metgezellen'. Contact, - ƒ34,90. Door Arno Ruitenbeek Kunsthandelaar David Ramus heeft van de nood een deugd ge maakt. Zijn debuut 'Dief van het licht' over oplichting, vervalsing en corruptie in de kunsthandel schreef bjj om zijn schulden af te kunnen betalen. Het werd een in ternationaal succes. Met zijn tweede thriller 'Dodelijke pijlen' bewijst hij inderdaad te kunnen schrijven en niet alleen over de wereld van Matisse en Monet. Natuurlijk verloochent hij zijn af komst niet. Amerikaan Ramus, die aan het begin van de jaren ne gentig vijf miljoen dollar verloor toen de markt instortte, voert in 'Dodelijke pijlen' Wil Sumner op. Dat is een kunsthandelaar die door een rotstreek van zijn. zaken partner aan de rand van de finan ciële afgrond is gebracht. Net als zijn geestelijke vader lijkt Sumner uit het dal te kunnen kruipen met één grote klap. Hij krygt de lucratieve opdracht om de fabelachtige kunstcollectie van de doodzieke miljonair Andrew Stevenson te taxeren. Sumner is nog maar net aan die schone taak begonnen, of een overvaller doodt Stevensons vrouwen verwondt de miljonair ernstig. De taxateur zeif wordt door de politie verdacht en moet bewijzen dat een beroemde politicus, wiens bijzonder duiste re verleden aan Stevenson be kend is, achter de aanslag zit. Met een opzienbarend deel uit de kunstverzameling tracht Sumner de opponent uit de tent te lokken. 'Dodelijke pijlen' heeft enige tijd nodig om spannend te worden, met name omdat de auteur veel zijpaden bewandelt en het cliché (Sumner is een armeluiskind, dat opgroeide in de nabijheid van su perrijken als Stevenson) niet schuwt. De ontknoping maakt veel goed. David Ramus: 'Dodelijke pijlen'. De Boekerij, 34,90. TTC*. Vanat24auouslus KoiilnMiih Theater Carré. ttmsienlaiiiO20-6?25225. /VanaUsejttemhef lucent Dansihcaler. .cnasse ineaitt- «reüaöJfi-5303132 AflflBEW iVUKIE UIQlHEATÏfl.N!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1999 | | pagina 6