10
'Cool West': Rotterdamse
kinderthriller met
Amerikaanse allures
Operette in de open lucht
Racism Beat It-festival
trekt 55.000 bezoekers
Robin Williams in 'komische holocaust'
Finale kroon op Bruckners Negende
Muziek voor het
nieuwe millennium
it S 15 iEiï:P 1P i 1M
H i it fl k p fci
Boyzone-zanger
krijgt 8 miljoen
voor solo-cd
Kunstgrazende
schapen in
hogere sferen
Rotterdams Dagblad
Vfê%? L
Maandag 16 augustus 1999
Ronan Keating is in een klap 8
miljoen gulden rijker. FotoANP
Lenden De platenmaatschappij
Polygram betaalt zanger Ronan
Keating van de populaire Ierse
jongensgroep Boyzone 2,5 mil
joen pond (ruim 8,2 miljoen gul
den) voor zijn eerste solo-cd. De
plaat moet in maart uitkomen.
Keating maakt op dit moment fu
rore met zijn eerste solo-single,
'When You Say Nothing At All',
genomen van de soundtrack van
de film 'Notting Hill'.
Polygram heeft volgens de Britse
zondagskrant The Sunday Times
een optie op nog eens vijf cd's van
de 22-jarige zanger genomen. Ke
ating is in de Verenigde Staten
waar hij met tekstschrijvers als
Barry Gibb van de Bee Gees aan
,ajn cd werkt Hij heeft zangles
genomen om goed voor de dag te
kunnen komen.
Keating wordt voor zijn eerste cd
beter beloond dan ex-Spice Girl
Geri Halliwell, Zij moest zich voor
haar eerste cd met 2 miljoen pond
tevreden stellen. Robbie Williams
kreeg voor zijn eerste solo-opna
me 1 miljoen pond.
Door Tonny van der Mee
Rotterdam De 13-jarige Soraya
geeft de laatste instructies door
voor het geval haar mobiele tele
foon af gaat. „Als het mijn vrien
dinnen zijn, moetje even roepen.
Als het mijn moeder is, ben ik aan
het repeteren." Ze spoedt zich
weg en zet haar figuurlijke mas
ker op. De camera begint te draai
en.
Soraya is nu even Nadja, hand
langster van Harry Horror. Te
genover haar staat Milton (11).
een kop kleiner. „Hey, raak me
niet aan jongen!" byt 'Nadja' hem
toe. Ze zet een dreigend gezicht
op. De schijnbare onverstoorbaar
heid van Milton wuift ze met een
nonchalant handgebaar weg.
„Dan zal ik met je moeten afreke
nen." Een heuse kassa wordt te
voorschijn getoverd.
Een fysiek gevecht van man tot
vrouw volgt. Milton lykt het af te
leggen tegen zijn vrouwelijke te
genstander. Hij wordt een paar
keer flink tegen de muur ge
smakt, tot zijn lichaam wild
schokkende bewegingen maakt.
Maar de kleine held geeft zich
niet zomaar gewonnen en gooit
zijn laatste wapen in de strijd. Hij
buigt zyn gezicht naar de schone
dame toe. Zij pakt hem bij zijn
zachte wangetjes. Hij tuit zijn lip
pen en.
De verwachte romantische film-
kus blijft uit. Helaas pindakaas,
lijken de twee hoofdrolspelers te
willen zeggen. Ter illustratie
krijgt Milton nog even een tik na.
Buiten het script om.
Hilariteit van de crew -begelei
ders Fernando en Carlos- langs
de kant. Niettemin een groot com
pliment van regisseur Wouter.
Het binnenterrein van het club
huis aan de Gaffelstraat is even
omgebouwd tot een mini-Holly-
wood aan de Maas.
Parodie
Er wordt druk gewerkt aan een
film door vijftien kinderen uit de
wijken Cool en het Oude Westen.
De logische titel: 'Cool West'. Een
soort kinderthrilier als parodie op
James Bond, Ce kinderen filmen
zelf en worden daarbij gesteund
door medewerkers van buurthuis
Cool en clubhuis de Gaffel.
Laatstgenoemde maakt al ruim
een jaar met de kinderen uit het
Oude Westen het programma
BOS TV, dat op het Rotterdamse
kanaal uitgezonden wordt.
De film 'Cool West' wordt ver
toond tijdens het kinderfestival
Dwars op de As, onderdeel van
'2000 Beats', op 17, 18 en 19 sep
tember. Tabitha Rozing is na
mens de stichting Nektar verant
woordelijk voor de invulling van
het kinderfestival. 'Cool West'
draait onder andere in Cinerama.
In het verhaal komt de hoofdper
soon Milton na een bezoek aan de
bioscoop terecht in een droomwe
reld. In een spannend en komisch
spionageverhaal bindt hij de
strijd aan met Harry Horror.
„Concentratie!" klinkt het her
haaldelijk over het pleintje. „Het
is zwaar," verzucht regisseur
Wouter nadat de scène opgeno
men is.„Kinderen hebben een la-
gerconcentratievermogen. En het
medium film is voor hun hele
maal nieuw. Dat is een hele bele
venis."
Het blijkt wel tijdens de opname
van de vechtscène. De vier hoofd
rolspelers - naast Soraya en Mil
ton, ook nog Melissa (11) en Gar
land (10) - hebben moeite om hun
aandacht erbij te houden. „Ik wil
naar huis," roept Melissa herhaal
delijk. Ze is ook de eerste die weg
mag.
Soraya en Milton blijven met een
bijna professioneel engelenge
duld keer op keer de scènes over
doen. Het gaat soms met wat ge
zucht en gesteun, maar ze volhar
den tot alles er perfect op staat.
Zoals het goede acteurs betaamt,
denken ze zelf mee en komen met
ideeën.
Wachten
„Kinderen willen dat het ook heel
gauw resultaat oplevert," zegt
Wouter. „Ze willen snel zien wat
het is. Film is voor tachtig procent
wachten en dat is moeilijk- Maar
ze vinden het vreselijk span
nend,"
Garland kan dat beamen. Hij
speelt in de film politieagent Ma-
se. „We zijn om half tien vanoch
tend begonnen," vertelt hij.
„Maar vandaag had ik geen tekst.
Soms is het wel zwaar, vooral de
eerste dagen. Soms zijn we ook
van 10.00 tot 16.00 uur bezig. En
dan heb je er wel eens genoeg
van."
De kinderen zijn direct na de au
dities aan de slag gegaan, inmid
dels zo'n drie weken geleden. Er
Soraya (vlechtjes) en Milton worden gefilmd door Melissa (met microfoon) en cameraman Garland. Fotocorvos
worat nog twee weken volop ge
filmd, want daarna begint de
school weer. Het is nog wel de
vraag of alles voor die tijd afkomt.
„Wouter: „We eisen nogal wat van
ze. Dit is hun vakantie. Je bent in
feite ook met wat opvoeding be
zig. Discipline, wachten, respect
voor elkaar. En op tyd komen."
Met de laatste opmerking krijgt
Garland de hoon over zich heen.
Hij presteerde het om een keer
ruim een uur te laat te komen.
Milton: „En dan word ik echt heel
pissig." Soraya daar bovenop:
Echt heel irritant als mensen te
laat komen."
Toch nog even de nieuwsgierige
vraag naar de mislukte zoenscè-
ne. „Ja doei. Ik ga echt niet met
hem zoenen," verklaart Soraya.
„Hij is lelijk man. En ik heb al een
vriend. Die is veel knapper. Bo
vendien val ik op oudere jongens.
Wat ik de 1c ukste scène vind? Als
ik Milton een klap mag geven."
De jeugdige filmster lijkt alle in
grediënten in zich te hebben om
uit te groeien tot een volwaardige
actrice. Wat, zo verklapt ze, ook
haar toekomstdroom is. Goed ge
bekt, een tikkeltje bijdehand en
eigenwijs. En een mobiele tele
foon natuurlijk.
Net als Milton, eveneens een ge
boren acteur. En dat bewijst hij
maar al te graag. Neem nou de
scène waarbij de kleine Rotter
dammer als een stervende zwaan
in elkaar zakt. Roepen d dat er vier
spijkers in zijn hand zitten, ver
volgens zijn het nog maar vier
splinters, om uiteindelijk na even
de aandacht te hebben gehad
kerngezond op te springen. Ook
dit staat tenslotte niet in het
script. Bovendien heeft Milton
vandaag een beetje haast. „Ik ga
zo naar de dierentuin," Want waar
alle andere kinderen volop vakan
tie vieren, is het voor de jeugdige
acteurs soms verbijten, Hoewel
Soraya verklaart eerder voor de
film te kiezen dan voor een be
zoek aan het Plaswyekpark.
En eigenlijk is al die aandacht ook
wel leuk als er ergens midden op
de Nieuwe Binnenweg gefilmd
wordt. Milton: „Maar dan zeggen
we gewoon tegen die mensen:
doorlopen, hier wordt een film ge
maakt! Of ik me een echte ster
voel? Nee hoor, ik blijf gewoon
mezelf."
Vento De honderd schapen die
sinds vrijdagmiddag een kunst
werk grazen op de Groote Heide
in Venlo, lijken in hogere sferen
te verkeren. Volgens kunstenaar
Woody van Amen, de initiatiefne
mer van het bijzondere project,
vreten de schapen spontaan een
dubbel in elkaar geschoven kruis
rnhet landschap. „Dat is eigenlyk
een oud-boeddhistisch symbool,"
aldus een enthousiaste Van Amen
temidden van zyn kunstzinnige
kudde. „Ze grazen spirituele vor
men in het landschap." De wollige
kunstenaars nemen overigens de
tijd. Ze zullen nog dagen in de
weer zijn om hun kunstwerk uit
het heidelandschap te vreten. De
verrichtingen van de dieren wor
den gadegeslagen vanuit de lucht.
Boven de kudde hangt aan enkele
ballonnen een videocamera die de
yprmen die de schapen uitgra2en
opneemt.
'Artsheeping' noemde Van Amen
"dit project, dat hij samen met bio
loog en schapenherder Sjraar van
Beek uit Venlo opzette. Van Amen
kwam op het idee toen hij zag hoe
de schapen van de herder vormen
graasden op de hei.
Als het project slaagt, gaat de
kunstenaar samen met de stich
ting Borderline in 2000 een groot
schalig grensoverschrijdend 'arts-
heepingproject' beginnen. Scha
pen zuüen dan talloze vormen uit-
grazen in het natuurrijke Neder
lands-Duitse grensgebied tussen
Nettetal en Venlo.
Volgens kunstenaar Woody van Amen grazen de schapen een dubbel In elkaar geschoven kruis in het landschap. Foto Bas RuttervANP
Spaamwoude—De zevende edi
tie van het Racism Beat It-festi
val in recreatiegebied Spaam-
- woude heeft dit jaar bijna 55.000
mensen getrokken. Naast
topacts als eft Jean, Postmen en
'Yulöuz Usmanova en tal van an
dere bands, traden er asielzce-
f'kers op uit heel Nederland in
heen speciaal tot 'AZC-Dome' om
gedoopte circustent Zij brach-
^ten onder meer Koerdische, Ira
kese en West-Afrikaanse mu-
j ziek ten gehore. Bezoekers kon-
den ook een leye salsa, break-
-dancen of rappen volgen ofkie-
■yzen tussen een Hollandse pan-
jfhenkoek of een Surinaams
-.broodje.
.Woordvoerder van festivalorga-
|JBisator Mixt, L, Tjjdhof, is zeer
tevreden nvei de zevende editie
"van het festival: „Vooral het en-
fêthousasme dat op het festival
'ëJeeft, maakt bet van daag tot een
irfeest" De kracht van Racism
i#eat -It zit Yn volgens hem in de
nbina&. van 'leuke dingen
i een boodschapt i-
In het kader van het festival
vroeg onderzoeksbureau Trend
box jongeren onder de 35 jaar
naar hun mening over de multi
culturele samenleving. Daaruit
bleek dat de aanvaarding hier
van gestaag toeneemt. Van de
jeugd onder de 20 jaar is 70 pro
cent tevreden over de contacten
met leeftijdgenoten met een an
dere culturele achtergrond.
Het festival had dit jaar voor het
eerst een thema. Zondag stond
alles in het teken van respect.
„Respect voor anderen, die dan
automatisch ook respect voor
jou hebben," Ook de bands
speelden in op het thema. Zo
'roddelde' rapper Def Rhymz
stereotypen van allerlei bevol-
Respect voor het milieu stond
eveneens hoog in het 'festrval-
vaandel'. Voor elk drankje be
taalden de bezoekers een kwart
je milieuheffing. En zelfs hi het
kleinste kamertje moest de be
zoeker vegen met kringlooppa
pier.
Door Martin Hermens
Amsterdam Een romantische
entourage zo rond zonsonder
gang. Blaffende honden, Skaters
die even stoppen en zich verba
zen. „Nooit geweten dat operette
muziek zo leuk kan zijn." Het
j aarlijkse Vondelpark-concert van
de Hoofdstad Operette staat weer
voor de deur: zaterdag 21 augus
tus vanaf 21.00 uur.
De openluchtconcerten van de
Hoofdstad Operette staan m Am
sterdam al sinds 1993 op het pro
gramma. Vorig jaar kwamen zo'n
duizend bezoekers naar het Von
delpark om er getuige van te zijn.
„De belangstelling voor de operet
te is bezig te herleven," stelt artis
tiek directeur Jaap Montagne,
„Begrippen als nostalgie en ro
mantiek spelen daarbij een grote
rol. Het succes van André Rieu
heeft daartoe bijgedragen; hy
heeft de operette-melodieën weer
bekendgemaakt."
In eerste instantie draait die revi
val om de melodieen; een storm
loop op de theaterproducties laat
vooralsnog op zich wachten. „We
zien een verschuiving in de sa
menstelling van het ons publiek.
We hadden vroeger veel abonne-
mentspubliek in de zaal. Tegen
woordig krijgen we de mensen
voornamelijk binnen via de losse
kaartverkoop."
Enthousiast
„De echt jonge mensen 2(jn moei
lijk enthousiast te krijgen voor
operette. House, metal en disco-
dreunen hebben meer hun be
langstelling. Dat maakt het zo
moeilijk om de jongeren ze te be
reiken. Toch zie je dat Rieu met
zijn commerciële aanpak ook die
doelgroep bereikt. Dat biedt per
spectief."
Montagne voert drie redenen aan
voor de buiten-concerten van de
Hoofdstad Operette. Allereerst is
de jaarlijkse, groots gemonteerde
productie niet langer meer in alle
theaters te zien. Om ook de kleine
schouwburgen te kunnen bedie
nen, toert het gezelschap elk sei
zoen met een concertprogramma
door het land. De première daar
van is als het ware tijdens het
Vondelpark-concert.
„De tweede reden is een interne,"
zegt Montagne. „We vinden het
een goed idee om onze musici ook
jets anders te bieden dan alleen
maar spelen in een orkestbak tij
dens voorstellingen. Bovendien
kun je met een dergelijke aanpak
wat gevarieerdere programma's
maken en dat houdt het leuk om
aan het werk te blijven."
Medewerkers van het gezelschap
zagen in het verleden op tegen de
openlucht-activiteiten. „Vorig
jaar moesten we het concert na
een kwartier al afbreken omdat
de regen met bakken naar bene
den kwam. Dat was de eerste keer
in al die jaren dat we deze concer
ten in het Vondelpark houden,"
legt Montagne uit.
„Bj j het samenstellen van het pro
gramma houd ik rekening met
het feit dat een deel van het pu
bliek graag bekende nummers
hoort. Het is alom bekend dat het
publiek graag wil meeneuriën of -
zingen. Je kunt ook met een heel
programma vol onbekende ope-
rette-muziek brengen. Als je dat
wel doet, haal je de betrokkenheid
van je pubhek weg. Juist die be
kende walsen en polka's zorgen
voor herkenning en een gezellige
sfeer."
Rottwdam—In navolging van de Italiaan Roberto
Benigni gaat de Arcerilaanse acteur Robin Wil-
iiaMééMömiiche' Êim'th'ér dé holocaust maken.
if"tlif niomin+n'fllrn TnlrnK that inr1 aan -
t te"ó#e&?ea. In hét"mét vijf Oscars bekroon-
a.' helpt Bérifeni ajn'zoontie door
fn lirftu t -«{3 nL
bet concentratiekamp door te doen alsof het alle
- maai een spel is. Niet iedereen vond dat eer, geluk
kige combinatie, maar "Williams laat zich er niet
door afschrikken: „Humor bestond ook in het getto.
.Ik kan je grappen .vertellen diefden werden ge
maakt, die de mensen van nu jouden shockeren.
Maar in zuïïte situaties gaat het niet om politieke
-correctheid."
Door Winand van de Kamp
Arnhem Er was door Bruckner-
liefhebbers reikhalzend naar uit
gezien. Vorig jaar al zou het Gel
ders Orkest Bruckners Negende
symfonie in een nieuwe voltooi
ing uitvoeren; door omstandighe
den ging de uitvoering toen niet
door. Maar afgelopen vrijdag was
de reconstructie die de musicolo
gen Benjamin Gunnar Cohrs en
John Phillips in 1993 van de Fina
le maakten, dan toch eindelijk
voor het eerst in Nederland te ho
ren.
Reconstructies zijn riskante on
dernemingen. Ze zeggen meestal
meer over de voltooier dan over
de bedoeling van de componist.
Maar met Bruckners Negende ligt
het toch wat anders. By zyn dood
in 1896 waren slechts drie delen
van de symfonie voltooid. Maar
met het vierde deel was de compo
nist al verder gevorderd dan lang
werd aangenomen. Her en der do
ken schetsen en stukken parti«
tuur op die door toedoen van heb
zuchtige erfgenamen over de hele
wereld verspreid waren geraakt.
In 1934 gaf Brucknervorser Alfred
Orel een verzameling van schet
sen u;c. Velen hebben zich sinds
dien aan een voltooiing gewaagd.
Maar echt overtuigend was het re
sultaat nooit. Daarvoor bleef het
teveel giswerk. Inmiddels 'S er
meer authentiek materiaal boven
water gekomen. Voortbouwend
op een reconstructie van de Italia
nen Nicola Sam ale en Giuseppe
Mazzuca togen de musicologen
Benjamin Gunnar Cohrs en John
Phillips opnieuw aan de slag.
Naar eigen zeggen is hun versie
voor negentig procent van Bruck
ner en hebben ze slechts zeventig
maten zelf ingevuld.
Maar uiteindelijk telt alleen het
klinkend resultaat. En dat maak
te indruk. Want de reconstructie
klinkt als een volwaardige Bruck
ner-finale met machtige klank
blokken en breed ademende ko-
permelodieën zoals we die van de
componist gewend zijn, maar ook
met breekbare houtblazerssoli en
open liggende strijkerspassages.
Een finale bovendien die door
thematische verbindingen hecht
aan het voorafgaande geklonken
is.
Het is natuurlyk wel even wen
nen: in plaats van dat schitteren
de Adagio met zijn ontroerende
laatste maten een krachtige Fina
le als slotdeeL Maar met zijn im
posante coda, waarin de trompet
ten boven het orkest uit torenen
vormt die een even waardige af
sluiting voor Bruckners zwanen
zang.
De overtuigingskracht van de Fi
nale was ook te danken aan het
Gelders Orkest en zijn chefdiri
gent Lawrence Rennes. Met de
Achtste van Bruckner bewees
Rennes vorig jaar al dat hij een
veelbelovend Bruckner-dirigent
is. Zijn aanpak is sindsdien mis
schien wat soepeler geworden
maar zijn greep op het geheel
heeft hij gehouden. Rennes weet
bovendien wat sparen is. Een vier
delige symfonie van anderhalf
uur vraagt nu eenmaal een ande
re aanpak dan een driedelig van
een uur. Rennes verschoot niet al
zijn kruit in het Adagio maar
werkte toe naar de Finale, Die
stond nu als een kroon op de sym
fonie.
Gelders Orkest o.Lv. Lawrence
Rennes met de Negende symfo
nie van Bruckner met Finale in
een reconstructie van Benjamin
Gunnar Cohrs en John Phillips.
Radio-uitzending: 31/8 vanaf
20.00 uur op Radio 4,
artiest
Slipknot
album
Slipknot
I a b e
Roadrunner
records
d u u
60:21 min
'Shock rock' noemen ze het graag in Amerika. Een stroming in de rock
muziek die flirt met hel en verdoemenis, rebellie en verzet en zichzelf
presenteert met visueel spectaculaire live shows vol luidruchtige metal/
rock. Slipknot, een negental/reafcs uit Des Moines Iowa, vormt de hard
ste variant van deze stroming. Met hun metal hardcore toeren zij mo
menteel door Amerika. Gekleed in rode overalls met bijbehorende mas
kers zorgen zij voor een hoop commotie op de concertpodia, wat breed
uitgemeten wordt in de media. De meningen over Slipknot lopen uiteen
van 'muziek voor het nieuwe millennium' tot Volkomen verzonnen
bandje'.
De debuut-cd, geproduceerd door Ross Robinson (o.a. Machinehead,
Kom) levert in ieder geval een ongeëvenaarde hoeveelheid herrie, riffs,
samples, doodsrochels en highspeed ritmes op. In Amerika kwam de cd
op nummer 1 van de Billboard Heatseeker Charts binnen. In Europa lij
ken we altijd wat minder gevoelig voor dit soort Amerikaanse uitspattin
gen.
Het gedoe met die maskers en anonimiteit (de bandleden hebben geen
naam maar een nummer) komt wat gekunsteld over, maar de muziek is
bij vlagen indrukwekkend. You can't kill me, 'cause I'm already inside
you,' schreeuwt zanger 8 (alias Corey Taylor) in het openingsnummer
'Sic'. En zo voelt het soms ook. De uitsmijter 'Scissors' wordt gedomi
neerd door een onheilspellende paranoïde sfeer, die nog doorwerkt na
dat de cd gestopt is. Als Slipknot inderdaad 'de muziek voor het nieuwe
millennium' maakt, dan wacht ons een sombere, duistere eeuw.
EricBorsje
ffV
h-