A". 1878. Ma ndag 12 Augustus. *MAA77. Vest®! daplijh, nitpmM DinsSati 'I rJP w ee e J a a i' sr a u Abonnementsprijs, pui kwartaal1.85. Franco poi post, door liot gohecle Rijk - 2.50. Afzonderlijke ueinmeis- 0.10. 1) re l* t i is COURANT. BUREAU: 91AKKT, E, 124. Advertentieprijs: van 110 gewone regels, met inbegrip van eene Courant1.10. Iedere gewone regel meer0.10, Driemaal plaatsing wordt tegen tweemaal berekend. jjij dexe Courant behoort een Bijvoegsel. Schiedam, 10 Augustus '1878. Het lust ons niet, de staaltjes, die den ernst van het bekende petitiounement in het ware licht stellen, tot een veelkleurig bouquet bijeen te voegen, en op dea wamiekenden geur daar van onze lezers te vergasten. Nu de Eerste Kamer na kort debat liet wetsontwerp op het lager ouderwijs met eene beduidende meerder heid heeft aangenomen, nu men verder met vertrouwen de spoedige verschijniug van het ontwerp in het Staatsblad mag te gemoet zien, nu heeft de liberale partij betere dingen te doen, dan bespiegelingen te houden over het geen gebeurd is; zij heeft dea blik vooruit te j'ichteu en behoort wraak te nemen. »L)e edelste wraak," zoo is het upscblift van een artikel, dat we voor enkele dagen in een der libeiale bladen, de Friesche Courant aan troffen, eu dat menige behaitigeuswaardige wenk bevat. De geschiedenis van de drijfjacht, welke men valscheiijk den naam heeft gegeven van s volks- petitionnement" mag niet vootb'y zijn gegaan, zonder dat het weldenkendhet verstandig oordeeleud gedeelte der natie daaruit nuttige leering zal hebben getrokken." Aldus de aanhef van het artikel, en terstond daarop wordt de vin ger op de wond gelegd, als wij lezen: Voor eerst moet men de aandacht vestigen op den invloed, welken de geestelijkheid nog steeds bljjlt uitoefenen op de onontwikkelde massa, die licht wordt opgewonden door dikke woor den en dan over te halen is tot dingen, waar van ze noch de beteekenis, noch liet gevolg vermag te doorgronden. Ja, de invloed van geestelijke gezagvoerders is in Nederland nog groot, en, door dit feit te coustateerert en toe te stemmen, constateereu wij tegelijk het treu rige feit, dat het peil der ontwikkeling bij de massa in het land der nationale vrijheid zeer laag is. Waar dpze beide zaken naast elkauder wor den aaugetroffeueeue groote mate van vrij heid eu gemis aan ontwikkeling bij de massa, daar kan het niet uitblijven, of een van die twee moet wassen en de andere minder wor den, öf de vtjjheid moet ingekrompen of de ontwikkeling moet uitgebreid worden. Het laatste nu zal wel hel geval moeten worden. Dwang eu beperking vau 's volks vrijheden dat gaat niet zoo gemakkelijk in Nederland daartegen zouden de meest en de minder ont wikkelde standen opkomen. En toch, de vrij heid, het deel van een onontwikkeld volk, dat zou op den duur niet gaan, dat volk zou de prooi worden van baatzuchtige drijvers, van fanatieke opzweepers: de laatste dagen hebben ons daarvan een beeld voorgehouden." Juist met het oog op de geschiedenis van den jongsten tijd verdienen de volgende woor den dubbele overweging: Eerbeelden wy ons voor een oogenblik, dal jr i onze staatsinstellingen nóg liberaler waren dan op dit oogenblik, dat met de buigerlijke rechten nhg kwistiger werd omgesprongen dan thans reeds het geval is, met andere woorden dat het algemeen steun echt bestond bij de verkiezingen voor gemeentebesturen, Provinciale Staten en Kamerleden. Welnu, stelt u dat eens voor'ibij een peil vau ontwikkeling in de lagere klassen der maatschappij, zooals wij tot onzen schijiU hebben kunnen opmerkenEven als in de. Gereformeerde Kerk, die secuur te gronde gaat langs den weg, welken men tegen woordig bewandelt, zouden ook in den Staat de nachtuilen aan het gezag zijn gekomen. Verhelen wij het maar niet, indien het stemrecht .algemeen was, indien ieder oube- voegde moc^t meepraten, indien liet volk achter de kiezers 'zich, als de democraten der kerke lijke steilheid, ten zetel had zien verheffen, geen twijfel, of er zou zooveel zijn bedorven geworden, dat het in geen eeuwen weder ware goed tejnffies}. geweest- - Van een bededag kan bij hen, die de Staat en de Kerk van elkander willen hebben ge scheiden, geen sprake zijn, en derhalve zullen wij nooit wensehen, dat zulk een kerkdag ter wille van politieke aanleiding woidt gehouden. Maar wel zouden wij het deukbeeld gepast vinden, dat er, naar aanleiding van de zouden en ongerechtigheden in de laatste weken in den naam van het heilige en der Godheid ge pleegd, om do leugensia dien naam uitge sproken en opgestapeld, om geestelijke heeisch- zueht zoo mogelijk te redden van een naderenden val, dat er, met het oog op die zonden, leugens en ongeiechtighedea, een boetedag werd uitgeschi even, waaraan alle libei alen behoorden deel te nemen, om in de eerste plaats te be lijden, dat men tot nu toe in gebreke is gebleven, voldoende verlichting en innerlijke beschaving te verspreiden onder de zoogezegde volksklas sen, eu om ten anderen zich te verbinden om, uit erbarming met die talrijk vertegenwoor digde klassen der maatschappij, de schoolwet, na bekrachtiging door Z. M, den Koning, zoo spoedig mogelijk iu de gemeenten iu te voeren eu zoo mild mogelijk toe te passen. Hierdoor zou den de libeialen toonen, dat ze eene wet, gelijk die door Minister Kappeyue gegeven eu dooi de Stateu-Geneiaal goedgekeurd is, waardig zijn, eene wet, dia wel niet voldoet aan de eischen der meer geavaQceerden, doch die zoo veel goeds voorbereidt eu feitelijk invoert, dat zij alleu vooistauders vau volksdomheid de haren te berge doet rijzen." Deze woorden zijn hard om te hoorenj maar zij zijn verdiend. Waar een predikant het avondmaal zelfs ontheiligt, door het te ont zeggen aan elk, die niet teekeut op het adres tegen de schoolwet, daar moge, bjj den milden geest onzer dagen, geen verbanning vau zulk een hjer volgen, gelijk in den tyd der Smouten ea Triglands, maar daar moet de leus van de vrijzinnige richting zijn: ®Op de muren, gij allen, die prijs stelt op een betamelijke vrij heid. De strijd is nog lang niet voistreden" 1 Het is op dit oogenblik nog niet te bepalen, wat er is van de onderhandelingen, die te Kissiugen tusschen Vorst Bismarck en den Pauselijken nuntius te Munchen gevoerd worden. Wordt daarover in eenig dagblad het een en ander medegedeeld, aanstonds is de oflicieuse pers in Duitschlaud bij de hand om tegen de echtheid van dergelijke mededeelingen te waar schuwen. Met het oog hierop verdient een artikel in het hoofdorgaan der Jszuïelische party te Rome, de Civilta Cattolica over dit onder werp de aandacht. Men leest daar het volgende: »Uet Duitsche Rijk, dat als bij tooverslag uit de slagvelden is verrezen, hetwelk door velen voor onsterfelijk wordt gehouden, is op' den rand des afgronds gebracht door de socialistische partij. Dit gevaar wil men afkeeren door middel van maatiegelen van politie! Het is waarlijk aHerbelnchcIijfc'str'zoo iets "met dergelijk middel te beproeven, waar uitsluitend de godsdienst, dat is de Jcerh, met haar zedelijke middelen hulp kan verschaffen. Hetgeen men behoort te doen is het volgende: inen moet de kerk vfijmaken, in plaats van haar de handen te binden; de Mei wetten be lmoren te worden opgehevenmen late Falck met zijn cultuurstrijd van.het loonecl verdwij nen, aan de bisschoppen en priesters verleene men volle vrijheid om het volk te onderrichten en aan de studeerende jongelingschap de leer der kerk in te prenten. Indien men dezen weg volgt, dan houdt het socialisme op te bestaan, dan zal de openbare orde, dan zal de veiligheid nergens meer worden gestoord. liet eenige middel, dat voor Duitschland nog overblijft om uit den bestaanden nood te wor den gered, is het volgende: dat het zich met vertrouwen werpt in de armen der kerk. Iu Duitschland beweert men, dat meu zich vrijwillig niet jnaar Canossa zal begeven, tot geen prijs hoegenaamd. Maar door den nood geclrougen zal men vroeger of later derwaarts moeten gaan, daarheen getrokken door de wilde paarden van het socialisme I" Onze Duitsche buren weten nu, waar zij voor goedkoopen prijs orde eu veiligheid kunnen bekomen. Op den weg naar Canossa echter staan monumenten opgericht, die men nit« ongemerkt kan passeeren. Het eene heet sda Wartburg," met zijn eenvoudige inaar hoog ernstige geschiedenis van den strijd voor gods dienstvrijheid, en een Jander heet de a Willems- toreu," en nog een ander herinnert aan zekeren Gustaaf Adolf, enDoch waartoe meer te noemen, als het eindstation Canossa heet, van welks tinnen de vlag der geestelijke heeischappij in breede banen zich ontplooit? Neen, en nogmaals neen, viije volken gaan niet meer naar Canossa, en zoo zij zich soms op den weg daarheen mochten begeven, ze zullen van koeis veranderen, lang, zeer lang voor ze den

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1878 | | pagina 1