fc:"--;- MILITIE. Woensdag 21 Januari jfpenni sgeving. PO LlT1 m É$Mf: - Verschijnt dagelijks, uitgézonderd Dinsdag. Buitenlandsche Berichten. Or "Vr* vermoorden vvïiStfKKMBNTsi'Bus, !>er kwartaal g|fco-p6r post, door het gelieele tt\)k ê||aóder!ijke iioininer* w.vs'i' f i.Hb. 0.10. H II tl KA Ut a'h «ét, b» 12 4. AOVKBTKBTiEeiuja:- *»n 1—10 gewon* .egoïsme» .^.inbegrip van een» Courant f Iedere gewone regel meer - OIO. Oriexaai/ plaatsing wordt tegeo tweemaal berekend. Jtgj'ijBuROEMEEh.rEii van Schiedam, •^'}e&n Art. 20 der "Wet op de Nationale Militie «/(li? Augustus 1861, (Staatsblad no. 72.) Sifredgt bij deze tor kennis van de daarbij belang- dat het Inschrijvings-Register vnn.1884, i'ï^delligting van 1885, ende daaruit opgemaakte jptisdie Naamlijst, van heden af, gedurende acht i&iï'Pf 1,6 Gemeentesecretarie ter lezing zullen hiervan afkondiging geschied, waar liet ;,fe£t,:.den 20 Januarij 1885. - jïv'. De 'Burgemeester van Schiedam P..J. VAN DIJK VAN MATENESSE. jpAasLhet commissariaat van politie zijn als /^straat gevonden aangebracht een xllve- p vingerhoed; twee gouden oorbel- wje#' van verschillend model) een Iials- kitting van roode koralen, en een grijsbont énlije. V Schiedam, 18 Januari 1885. p-S'Jn'Duitschland wordt tegenwoordig op alle .a^pjijke manieren te velde getrokken tegen ,};iS|söciaal-democraten. Dit bleek in een der |$pté izittipgen van den Duitschen Ryksdag, ';v»|étf|de sociaal-democraat "Von Vollmar er «ffcen'protesteerde, dat de soldaten geen in- L' .'f v i ||fK|tmgen of winkels mogen bezoeken, waar- ^jiVide eigenaars als Sociaal-democraten be- S;WfStaan of voor leden dier partij worden tr^#uden. Honderdduizenden particulieren daardoor benadeeld, eu vaak zelfs, «Tidat; zij iets met de sociaal-democraten iSSÈ'j®" hebben, want dikw'yls is een lasterlijk reeds voldoende om in den ban te gedaan. jgMiiÓ,Werden te Hanover voor Kerstmis zes ^wmtig inrichtingen opgegeven, welke de- niet mochten bezoeken. De aanval van Von Vollmar kwam niet op tgfe gepast.tijdstip; immers het lyk van politie-ambtenanr, welke £f!t® hoogstwaarschijnlijk een politieke is, niet koud; en déze moord bracht de ffhiilende aanslagen op den persoon des gepleegd, weer in herinnering. Ipl?' streven der Duitsche sociaal-demccra- ^^w®rd onlangs, nog eens weder kort om- "^l|,vdn door Dr.' Weber, die ei'geen vleiend Hl®})V'aó ophangt, en dat, zoo het volkomen 1^'d bevat, wel de maatregelen wettigt, ||de regeering er tegeD meent te moeten Skied. ||Mus schrijft hij jf.ételling, die aan de nieuwere socialis- iiihëorieën ten gronslag ligt," is deze, dat goederen slechts als het voortbrengsel "arbeid beschouwd moeten worden, dat den arbeid, tegenover het grondbezit en hei kapitaal, een grooter aandeel in de behaalde wiust toekomt dan hem bij de bestaande re geling van bet arbeidsloon te beurt valt, en dat de goederen dus in eene billijke verhouding tot 'den arbeid verdeeld moeten worden. Volgens deze theorie is het uit9luiteud de arbeid, die waarde schept, het verschil tusschen het ar beidsloon en de waarde van het voortgebrachte is diefstal van oubetaalden arbeid van de zijde des ondernemers, is uitmergeling alzoo van den arbeider. Deze laatste heeft aanspraak op de volle opbrengst vau zijn arbeid en niet alleen op zijn loon. Bij de tegenwoordige inrichting van de maatschappij evenwel staat de arbeider onder de heerschappij van de «ijzeren loonwet", die daarin bestaat, dat het gemiddelde arbeids loon altijd beperkt blijft tot zulk een bedrag, als bij een volk uit kracht van sleur en gewoonte als voldoende tot levensonderhoud en voortplanting beschouwd wordt. Onder den invloed vau vraag en aanbod, van, de onbe perkte mededinging, is de arbeid eene koop waar geworden, welker prijs steeds op het laagste peil gehouden wordt. Zullen de genietingen des levens rechtvaardig verdeeld worden, dan moet de heerschappij der ijzeren loonwet verbroken worden, Hiertoe is de svierdo stand", zoolang hij aan zijne eigene krachten overgelaten blijft, echter niet in staat. De hulp van den staat, regeling van den arbeid van staatswege wordt daartoe vereischt, In de tegenwoordige samenleving, heet het in een programma der socialisten, zyo de middelen tot arbeid uitsluitend in handen der kapitalis ten, de hieruit voortvloeiende afhankelijkheid der handwerkskiasse is.de oorzaak der ellende en der slavernij in alle mogelijke vonnen. "Zal de arbeid worden vrijgemaakt, dan moeten de middelen tot arbeid gemeen goed der maat schappij worden, dan moet de gezamenlijke arbeid van hooger hand geregeld, dan moeten zijoe vruchten op oeue rechtvaardige wyze onder allen Worden verdeeld. De uitmergeling, van den arbeider door den kapitalist kan alleen dan met goed gevolg bestreden worden wanneer de staat den werklieden de middelen verschaft om zich in «vereenig'mgentot voorlbreuging" aanéén te sluiten. Dan zal het mogelijk worden, het arbeidsloon te vervangen door de volle opbrengst van den arbeid en ook de winst, die thans in de kas van den onder nemer vloeit, den handwerksman te doen toekomen.^ Het spreekt van zelf, dat deze regeling van de voortbrenging van staatswege ook eene i regeling van de vertering van hoóger hand moet na zich sleepen de staat mag het niet. langer aan de iudividuën overlaten te bepalen, j hoeveelzij voor. hun dagelykschen nooddruft r behoeveo, hij moet vootschry ven, hoeveel geld voor kleediog, huisraad, voedsel, enz. elk dagelijks noodig heelt. Het'.middel om langs wettelyken weg het beoogde doel te bereiken, ziet Lassalle in het algemeen stemrecht, dat denvierden stand" tot wetgever der natie maken rnoest. De onvermijdelijke gevolgtrek kingen, die uit de communistische wereldbe schouwing voortvloeien, hoewel zy nog niet door allen gemaakt of toegestemd worden, zijn de volgendegemeenschappelijk bezit vau alle middelen tot voortbrenging, opheffing van denbyzonderen eigendom in kapitaal of groiidbezit, of voor zoover eénzelfvervvorven bijzondere eigendom nog toegelaten wordt in elk geval afschaffing van het erfrecht, in éen woord de herschepping van den staat in een tal van ioduslrieëele ofag:arische vóort- brengingsvereenigingéndie rusten op de grondslagen van' bet communisme. Ook de gfoote zedelijke instellingen, als de kerk en het huwelijk, tast het socialisme met ruwe hand aan, al kwam het ook op dit punt niet altoos rond voor zyne gevoelens uit, uit vrees, dat het zijne beste aanhangers zou verliezen. ZOnegodsdieost is het atheïsme, ziiu bu weliik Je «vrije liefde", zijn staat al achte Lassalle ook eene monarchale staatsregeling mogelijk de republiek met volkomen democratische gelijkheid. Kort en bondig heeft zijn orgaan de «Volksstaat" eens geschreven: «Hetsocia lisme is eene nieuwe wereldbeschouwing, die op godsdienstig gebied in het atheïsme, op -staatkundig gebied in de republiek, op dat der staathuishoudkunde in het communisme hare juiste uitdrukking vindt." Inderdaad, de sociaal-democratische staat kan niet anders dan eene republiek zijn. Alles, de grond, de fabrieken, de werkplaatsen alles., is daar gemeenschappelijke eigendom eu wordt door den staat beheerd. Er zyn geene grondeigenaars, maar ook geene boeren meer. De landeryen van éen of meerdere dorpen worden bijeengevoegd en aan een gemeenschappelijk beheer onderworpen. De boer heeft op zyn veld niets meer te zoeken.. De fabrikanten zijn ook verdwenen eu ver vangen door staatsambtenaren, die de fabrieken ten bate vau allen, tl. i. van den staat dry ven. De handwerksman kan alleen, zonder gezellen of helpers voor zich arbeiden en zooveel by zonderen eigendom verwerven als bij behoeft, maar zijnen kinderen of bloedverwanten mag hij niets nalatenhet erfrechi is opgeheven. Het staat elkeen vry by den op.hem .rus tenden handenarbeid zich niet kunst en wetenschap bezig te tiouden, maar voor dezen geestelijken arbeid komt hem geen bondeel in de opbrengst van den gemeenschap pelijke!! ai beid toedat ware immers .hem vetmesten met het zweet der arbeiders Geleerden en .kuusienaars zal uien dus in dien staat der toekomst bezwaarlijk aantreffen, kooplieden in den eigen tij keu zin des woords evenmin; zelfs indien zy hunne wareuslechts van de van stp-.tswege opgerichte vereeui- gingen. tot vooubfengiug wilden koopen, dan zou toch elk voordeel-bij'den wederverkoop winst zoiider arbeid zijn, die niet mag wordett toégelatenbovendien kan niemand zonder eigen kapitaal meer iDkoopen dan hij noodig heeft^ en bijzondere kapitalen bestaan er in den nieuwen staat niet. Wat de landsverdediging betreft, heeft men daar niets dan een volksleger (militie) met een korten oefeningstyd. Van een geestel'yk» heid kan er'in sociaal democratischer! staat geen sprake zjjh, want de sociaal-democraten zijn atheïsten, gelyk zij zelve openljjk bekennen» De huwelyksbauden, die ten allen tijde weder kunnen worden losgesnoerd, worden daar zelfs niet door den staat gelegd, om van dff" kerk natuurlijk te zw'ygen. Het huwelijk duurt daar zoolang als de zinlijke liefde, d. i, korter, of langer tijd. Man eu vrouw gaan samen wonen, wanneer ze verliefd meetien te zyn,) en gaan van elkaar, zoodra ze dat beter achten, o m het weer op eene andere wys te beproeven. Om het onderhoud, eu de opvoeding van de. kinderen hebben de ouders zich Diet te be kommeren; daartoe is de staat verplicht.' Daarmede is het huisgez'm, de zedelijke grond slag van eiken beschaafden staat, opgeheven. ENGELAND. De Duitsche gezant graaf Munster heeft een; langdurig onderhoud met lord Granvillegehad,' aan wien hij de zienswijze der Diiitschö Regeering omtrent Eogelands financieels 'voorstellen ten opzichte van Egypte moet hebben kenbaar gemaakt. Bassan-Fehmi- pacha is gistermiddag op het Departement van buitenlandsche zaken geweest en door' Musurus-Bey aan, lord Graoville voorgesteld, die vervolgens met Hassan-Fehmi-pacha een langdurig particulier onderhoud heeft gehad* Zaterdag heeft te Londen voor d8 beurs, eene, door wel 10,000 personen bezocht® volksvergadering plaats gehad, ten doel heb-, bende de aandacht te vestigen op den treil- rigen toestand der ny verheid. Henry Georgft voerde o. a. het woord en men kan licht ba- grypen waarop dit neerkwam. Armoede, ge brek en gemis aan werk zijn alle gevolgen van het feit, dat de werkman niet op zyn eigen land woont, en alle die kwalen kunnen ge- nezeu werden door «nationalisatie." De aaogcuomen resolutie luidde dan ook i «Dat.de steeds terugkeerende gedrukte toe-* stand van deu handel, de chronische armneda van de arbeidende klasse eo de moeieljjkheid-- om werk te viodeo, zelfs tegeo loonen waar van men op zyn best iu het leven kao blijven, ondiagelyke euvelen zijn, die niet gedwee ger duld moeten worden door degeuen dié ef ouder lijden, en door geene klasse der natie geïgnoreerd kiiDDen worden. Wij verbinden ons derhalve om op elke wyze gebiedend da teruggave te eischun auu liet geheele volk vau hun geboorterecht op hel laud."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1885 | | pagina 1