A". 1S92. Maandag 11 Apr I. N°. 7990. Eerste Blad Zesenteert g^ste Jaargang Verschijnt dagei ks, uitgezonderd I nsdag, RiimcnlatidscUc Berichten. p f 1.85. - 0.10. UITGEVER: J, ODÉ. BUREAU: B OT EK'n't BAAT, C 31. Dit nummer bestaat uit drie bladen. Schiedam, 9 April 1892. Het is niet aangenaam, als men geen blad in banden kan nemen, of men leest er her haaldelijk den naam dynamiet in. Dynamiet in Parijs, in Londen, in Belgische steden, in Amerika, overal dynamiet aange wend tot misdadige doeleinden. Frankrijk wil thans, zoo gemeld wordt, maatregelen nemen tegen' de vreemde anarchistenwant, vooral vreemdelïugen, zoo heet het, zija het, die de aanslagen plegen. Is dit het geval, dan zal Engeland het toevluchtsoord worden dezer heeren; inaar Engeland is reeds op het ge rucht der maatregelen, die Frankrijk zou willen nemen, bevreesd geworden. Het her bergt ïeeds zooveel personen, die elders niet geduld worden, dat een vermeerdering van hun getal geen aanwinst kan genoemd worden. Pas heeft men er een proces te voeren gehad tegen niet minder dan zes anarchisten; een Fransclnnan, een Italiaan en vier Engelschen, en uit de debatten bleek ten duidelijkste, dat de heeren groote plannen hadden en boven dien bijzonder goed op de hoogte waren van het vervaardigen vau allerlei helschemachines. Te gelijk met al deze berichten komt de aankondiging van oen werk van een vermaard anarchist, iemand van aanzienlijke geboorte, prins Krapotkin. Dit werk zal, naar hetgeen de Fransche bladen verkondigen, zeer zonder linge theorieën verkondigen. De titel zal zijn -sBe verovering van het Brood". Terwijl vroe ger als eiseli werd gesteld, dat ieder, die werken kan, recht heeft op arbeid en dus arbeid moet kunnen vinden, vindt prins Krapotkin deze theorie thans verouderd. Bi zet er voor in de plaats als eisch van onzen tijd vhet recht op den weistand". Bovendien, iedereen moet het recht 1 lebben, zooveel te werken als hij wil, en niet meer. Heeft het personeel aan boord van een schip geen zin er in, de machine aan den gang te houden, wil de machinist van een trein, vóór hij het bepaalde traject heeft afgelegd, rust nemen, best, hij kan dat doen; niemand moet het recht hebben hem te noodzaken, den plicht, dien hij op zich nam, le vervullen; want plicht komt in de nieuwere theorie ook niet meer als faetor voor. Zoo droomt zich prins Krapotkin de gouden eeuw der anarchie. In deze zelfde dagen verscheen ook een ander geschrift. 'tWas de laatste aflevering der Gedenkschriften van den veldmaarschalk Von Moltke, waarin nis laatste onderwerp wordt behandeld »de onsterfelijkheid der ziel". Op lioogen leeftijd werd deze verhan deling door den hoogbejaarden krijgsman ge schreven, nog geen twee jaar geleden. De Duitsehe bladen hebben zich gehaast, uittrek sels er van aan hun lezers mede te deelen, en wezenlijk, als men zoo dagen achtereen schier niet anders onder de oogen krijgt dan stalen van onmenschelijkheid, beestachtigheid en uit barstingen van toomeloozen hartstocht, dan doen woorden van Moltke als de volgende weldadig aan»Het valt moeilijk aan de algemeene verdorvenheid van het menschetijk geslacht te geloovenwant hoe ook ver donkerd door ruwheid en onjuiste voorstel lingen, ligt in ieder menschenhart de kiem tot het goede, edele en schoone, woont in elk hart het geweten, dat den weg wijst. Is er een overtuigender bewijs voor het be staan van God, dan dit alleen gemeenzame gevoel van recht en onrecht, dan de over eenstemming van éen wet in de stoffelijke en zedelijke wereld? Het onderscheidt ligt alleen daarin, dat de natuur die wet onbe paald volgt, maar de mensch, omdat hy vrij is, haar kan overtreden. Lichaam en verstand dienen de heerschende ziel, maar zij stellen ook hun eischen en zoo is het leven van den mensch een voort durende strijd met zich zeiven. Zoo het ge weten niet altijd den doorslag geeft in dezen strijd, mogen wij hopen, dat de Heer, die ons onvolmaakt geschapen heeft, niet het volmaakte van ons eischen zal. En verder vinden we: »Het is moeilijker zich het Niets dan het Iets voor te stellen, te meer daar het Iets bestaat en moeilijker is zich het ophouden dan het voortbestaan voor te stellen. Onmogelijk kan dit aardsche leven een laatste doel zijn, Wij hebben er immers niet om gevraagdhet is ons gegeven, opge legd. Wjj moeten een hoogere bestemming hebben dan deze, van altijd den kringloop van dit treurig bestaan te vernieuwen. Zuilen de ons omringende raadsels nooit opgelost worden, terwyl de besten van ons geslacht hun leven lang naar de oplossing hebben gestreefd Waartoe de duizenden banden van liefde en vriendschap, die het tegenwoordige en het ver led ene vinden, als alles met den dood ophoudt? Van het Christendom gewagende, zegtMoltke, dat het de wereld uit de barbaarschheid heeft opgebeurdHet 'heeft door eeuwenlangen arbeid de slavernij afgeschaft, den arbeid geadeld, de vrouw geëmancipeerd, en betoog geopend voor een eeuwigheid. Maar was het de geloofsleer, het dogma, waaraan wij dezen zegen danken Men kan het eens worden over alle dingen, behalve die welke de men- schelijke bevatting te boven gaan, en juist over deze begrippen heeft men steeds gestre den en strijdt men nog. Men moge het met deze beschouwingen eens zijn of niet, ze doen weldadig aan in een tijddie zooveel op levert, dat èn hait èn verstand gelijkelijk schokt. Terwijl Italië zucht onder den last, dien zijn koloniën het veroorzaken, is Frankrijk insgelijks in groote moeilijkheden gewikkeld, en wel met een zwarten potentaat in Afrika, den koning van Dahomey, Behanzin genaamd. Deze zwarte heer is in elk geval niet van gezond verstand ontbloot, daarvan getuigen de brieven, die hij zoo nu en dan aan den Franschen bevel hebber Ballot richt. Frankrijk heeft hem van een tocht tegen een anderen stam willen terughouden, en dat is Zijne Majesteit niet naar den zin. Ilij schrijft der halve: »Ik ben nooit naar Frankrijk getrok ken om oorlog te voeren, en ik zie met leed wezen, dat Frankrijk mij belet dit te doen tegen een Afrikaansch land. Dat gaat niet aau. Indien gij niet tevreden zijt, kunt gij doen wat gij wilt, ik ben gereed". Volgens ontvangen bei ichten heeft de koning de daad by het woord gevoegd, en is zijn leger op getrokken. Dat maakt natuurlijk van Frank- r is zijde buitengewone maatregelen en dito uitgaven noodig. Die moeten natuurlijk bij de wetgevende macht worden aangevraagdwelnu, men kan ze ook nog aanvragen voor een andere Fran sche vestiging in Afrika. De Fransche kapi tein Mónard namelijk is daar met eenige zijnet volgelingen omgebracht Samory, het opper hoofd van een negerstam, is niet de vestiging vau de Fransclien al even weinig geslaagd als zijn ambtgenoot Behanzin van Dahomey. Evenals deze houdt hij van rooftochten tegen naburige stammen, welke tochten eigenlijk niet anders dan jachten op slaven zijn. Zijri nu zulke stammen onder Frankrijks bescher ming geplaatst, dan wordt vorst Samory gewaarschuwd, geen vijandelijkheden te be ginnen, en ziedaar de oorzaak van 's mans haat tegen de vreemde indringers. Na het gebeurde met kapitein Ménard is Frankrijk verplicht, krachtig tegen de zwarte potentaten op te treden. De Fransciien zijn in hun kolo niale ondernemingen niet gelukkig, en in het Parlement, wie herinnert zich de geschie denis van Tonkin niet, is reeds menig hard woord gevallen. Voegt men hier nog by, dat in Algiers, Frankrijks beste en meest ontwikkelde kolonie, zich sporen beginnen te vertoonen van tegenzin tegen de vreemdelingen, dau is het duidelijk, dat de Franscheu voor eenigen tijd stof genoeg hebben voor parlementair debat, en dat andere zaken, misschien zelfs de Kussen-vergoding, wel wat op den achter grond zullen geraken. TWEEDE KAMER DER STATEN-GENERAAL, Thans is aan de Kamer rondgedeeld het wets voorstel door den minister van financiën bij zijn belastingplannen toegezegd, tot verlaging van den zotu-aceijns van f9 tot f 4 per f 00 KG, Dit ont werp toelichtende, wijst hij er op, dat eene belas ting van omstreeks 65 pCt, van den winkelprijs op een artikel van eerste levensbehoefte veel te hoog is, vooral omdat de mingegoede daardoor ongelijk zwaar wordt gedrukt; voorts, dat de hooge belasting een bezwaar is voor den land bouw, die groote hoeveelheden zout behoeft voor de zuivelbereiding, en vooral dat de zout-acctjcs een moeilijk te koeren fraude ten gevolge heeft, waardoor jaarlijks circa vier nhliioeit KG zonder betaling vnn accijns in consumtie wordt gebracht. Naar de meeaing van den minister zal de over blijvende zoutbeiasting voor mingegoeden even min als voor de zuivelbereiding overwegend bezwaar opleveren. Hij vei wacht stellig, dat de frauduleuze invoer geheel zat ophouden. De minister berekotit, dot de schaf ki-t door do voorgestelde accijns verlag ing een verlies zal üjden van f 1.997.000, waartegenover zal staan eene besparing van kosten voor personeel langs de zuidelijke grenzen van f 60.000 a 70.000 per jaar. Behalve verlaging van accijns wordt de invoe ring voorgedragen van een beter stelsel van hefting. SCHIEDAM, 9 April 1892. Aan <le leden van den gemeenteraad is kennisgegeven dat van den directeur der burger-avondschool alhier bericht is inge komen dat de overgangs-examens alsmede het eind-examen aan die school gehouden zullen worden op 11 en 12 April a.s., 's avonds van 6—9 ure. Met genoegen bezichtigden wij de teeke- ningen der leerlingen van de burgeravond school, door hen in een gedeelte van den afgeloopen wïntereursus vervaardigd, heden- namiddag iu een der lokalen van de hoogere burgerschool voor belangstellenden ten toon gesteld. De verschillende onderdeelen van het hand- en lijnteekenen waren ruim ver tegenwoordigd en getuigden over het alge meen van verrassende vaardigheid, nauw gezette oefening en degelijke ieiding. Allen die een bezoek aan deze tentoonstelling brachten zullen met ons overtuigd zijn dat de burgeravondschool eene instelling is, die den steun en de sympathie van onze stadge- nooten ten volle verdient. De directeur der burgeravondschool zal hen, die beden niet in de gelegenheid waren deze tentoonstelling te bezoeken, daartoe nog gelegenheid geven Maandag a.s., des avonds van 89Va uur. 4f^sNKB».?iTSPRWs, per kwartaal franco per post, door bet geheele Rjjk ittonderlijke nornrners - 2.80. AorsRTENTiepKiis: van 1—10 gewone met inbegrip van eene Courant/1.10# Iedere gewone regel - 0.10 Oni#*M«ai. geplaatst wordt tegen rwsrumi, betekend.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1892 | | pagina 1