r Mi If BINNENLAND. af STADSNIEUWS. n i» te nw tai Ifteyi r-K c r. J? •V j zemdaal een trein ter besdiiHring van presi dent Kruger, in. aansluiting1 met den IVan- schen trein die ten 10,9 'g ochtends in Den Haag aankomt. Als de President zijn hotel (vermoedelijk liet Hotel des lades) zal hébben, bereikt, wordt hem in de vestibule het Transvaalsche volkslied toegezongen door een koor van jonge meisjes en dames, onder leiding van Arnold Spoél. Benige buitenlandsdhe journalisten, o. uit Erankrijik en België, hebban in het Ho tel des Indes vertrekken besproken. De leedingen der H. B. S. met oriarigen cursuis aullen gezamenlijk: aan het station aanwezig zijn, om met de verschillende ver- eenigingen den. President hulde te brengen. Later wordt hem een albulm aangeboden met de namen van alle leerlingen. Beo Antwerpsah com i tea t tot huldebetoon aan president Kruger heeft zich, tot den bur gemeester gewend met verzoek om als de President te Antwerpen kfamt, hem officieel ten stadhui zo te ontvangen De burgemees ter verklaarde er zich persoonlijk voor. Voor liet geval pre sklent Kruiger een. be zoek aan Berlijn mocht brengen, zijn de stu denten voornemens een fakkeloptocht te zij ner eer te hou/den. Hofbericht. H. M. do Koningin en H. M. de Konin- gindMbeder, vergecseH van de hofdames Juo kema van Burma nia, baronesse Rengers en baronesse van Ittermun, brachten hedenna- miiddag ten 12 uur een. bezoek aan den Groo- ten Koninklijken Bazar dor fuma D. Boer en Zonen, in do Zeestraat. Hare Majesteit de Koningin heeft Haar jagermees ter in Zuid-Holland, baron E,. van Znijlen. van Nijévelt belast met de waarne ming ad- interim van het jagermeesterecihap in Gelderland. Hertog Hendrik zou voornemens zijn, half December naar Bén. Haag te vertrékffoem uit Mecklénlbusg. Huwelijk der Koningin. Het voornemen bestaat om aan H. M. de Koningin ter gelegenheid van haar huwelijk een huldeblijk aan te bieden niet enkel van de officieren, maar van alle actief dienende militairen van het Ned. leger; een commissie ia reeds benoemd. Een verzoekschrift aan de Koningin. Do heer C. van Goor Eizn. wil aan. II- M. de Koningin een reuzemvenzoekschrift zen den met d!e bede, een congres bijeen te roe pen om maatregelen te beramen tot beëin diging van don gruwelijker, oorlog in Zuid- Afrïka. Hij schrijft o. a. „Niet alleen kunnen wij, maar moeten wij veel doen. „Hot is om» duro plicht, waarbij men niet meer vragen mag naar do gevolgen. De heudennroed de>" Boeren, steeds strijdende tégen een vijfvoudige overmacht, bracht in den beginne den Bngelschen nederlaag op nederlaag toe; maai- helaas' hot is ■thans andere geworden, de uitmoording is in vollen gang. „Na de welsprekende woorden van den heer Charles Boissevain en prof. Wafers BettinK geloof ik den omvang der gruwelen door de Bngedsdhen bedreven, van algemeo- ne bekseudllieid. „Wanneer do uitdruikikfing „eeuwige ge rechtigheid'' geen ijdolo klank is, zullen niet Alleen de daders, maar ook de toeschouwers, tegenover de geschiedenie een zware verant woording op ach ladeneen verantwoording zoo groot, dat bij de latere geschiedschrij vers, bij de beooideeling der 19e eeuw, niet meer zal wegen de vooruitgang op elk ge- •bied, noch de humane voorschriften van de conventie van Geneva, noéb het heerlijke werk van Dunant, noch al 'het schoone en ed'elo, dhh deze eeuw gaf; die geschiedschrij vers zullen alles voorbij zien voor de naam- looee gruweldaad door Engeland bedreven, met Europa en Amerika als UJesdhtouwens." Middelbaar Onderwijs. To Arnhem is Zondag een vergadering ge houden. van hot centraal departement der vareeniging van leeraren van inrichtingen van middelbaar onderwijs, waarin als spre ker optrad dr. A_ Borgman uit Enschedé, snot het onderwerp: Middelbaar Vakonder wijs. Spr. begon te betoogen dat groots be hoefte bestaat aan georganiseerd' vakonder wijs, dat hij vesrdeelt in lager, middelbaar en kooger onderwijs. Uitvoerig wordt de in richting van het onderwijs aan de sdhool voor Nijverheid en Handel te Enschedé ge schetst en de nadruk gelegd op het feit dat voor een groot aantal leerlingen (85 van hoogere burgerscholen e. d. behoefte bestaat aan scholen die hier te lande niet bestaan. Door de commissie1 in zake technisch onder wijs Van de vakafdeéling voor werktuig eu scheepsbouw van het Koninklijk instituut van ingenieurs wordt voorgesteld de stich ting van een vakschool, die ook spr. zou wenschen. Daarna wordt betoogd, dat de lagere en middelbare, de middelbare en dfe hoogere vakscholen, die tot een zelfde groep bdhoo- ren, met elkaar in verband moeten worden gebracht. Als norm van ontwikkeling voor •toelating tot de middelbare vakscholen wensdht spr. gesteld te zien, die, wélke de Hocgere Burgerschool met 3-jarigen cursus verschaft. Een jongere leeftijd dan 15 a 16 jaar is niet geiwenscht. Bij het lager onderwijs moet praktijk hoofdtaak zijn, bij middelbare vakscholen bij de "oprichting waarvan niet te zeer op locale belangen mag gelet worden, tmoet aan praktijk en aan theorie een gelijke plaats worden ingeruimd, terwijl 'bij het hooger vakonderwijs theorie hoofdzaak moet zijn. Dé heeren Wesseling en Goedhart 'betoog den heb w-enschelijke van het stellen van den noria op 12 a 13 jaar. ündervr tjscon gres. Zondag had te Amsterdam het tweede on- derwijs-oongres plaats onder voorzitterschap van den heer A. H. Gerhard. In djn openingsrede betoogde deze nog maals de noodzakelijkheid van samenwer king tusschen ouderwijzere en ouiders. Na eenige hurdhoudelijke besprekingen kwam de leerplichtwet in behande ling. Het bestuur" had een m-otie voorgesteld, waarin betreurd wordt, dat bij dé behande ling der leerplichtwet de wenschen en ver langens van een groot deel der arbeiders zijn verwaarloosdverder woiidt de wet on voldoend© geacht en wil men trachten ver beteringen to krijgen. Doze motie werd zonder discussie aange nomen. Het congres sprak vervolgens o. a het volgende als zijn meening uit: a d!at men alles in hot werk moest stellen om de gemeenten van haar bevoegdheid om voedsel en kleeding aan schoolgaande kin deren te verstrekken, gébruik te doen ma ken. b. dat bij herziening der onderwijswet het beginsel van voeding, Heeding, schoolbaden, vacantie-kolonies en dergelijke moest wor den opgenomen. c. dat de arbeidswet dient gewijzigd -m dien zin, dat ook leerplichtige kinderen, al zijn zij ouder dan 12 jaar, daaronder val len; dat leerplichtigen kinderen alle loon trekkende arbeid verboden wordt, en de noodige tijd voor hen, die herhalingsonder- wijs verlangen, door de werkgevers gegeven wordt. d. dat het comité krachtig moet optreden tot bescherming van die onderwijzers, die oon redenen buiten het onderwijs gelagen („gemoedsbezwaren") ontslag mochten héb ben gekregen. Na de pauze kwam aan de orde „de school en de vakopleiding". De heeren De Vriest uit Enschedé en Wol- king te Amsterdam', verdedigden de volgen de stellingen: a. In het belang eener alzijdige ontwikke ling van heit kind moet 'het Pestalozzi-Frö- ibebche beginsel, dat arbeid ale element van opvoeding vraagt, bij 'het lager onderwijs zijn toepassing vinden. Zonder deze toepassing kaa de volksschool niet zijn instituut van opvoeding, den grond slag leggende voor alle verdere oatwikfce- Iing. Slechts op dezen grondslag ie ook een deugdelijke vakopleiding mogelijk. b. Een goed geregelde en deugdelijk voor bereide vakopleiding is, afgescheiden van de vraag in hoeverre zij nu reeds in de bestaan de maatschappelijke verhoudingen een vol doend middel voor imdividueéle lotsverbete ring zal rijn, een onmisbare voorwaarde voor de arbeiders als klasse in hkm streven naar algemeene economische verbeteringen. Nadat de derde alinea waa geschrapt, werd stelling a aangenomen. Over stelling b 'besloot men niet te stemmen, doch ze aan een referendum te onderwerpen. Ten. slotte werdén herkozen tob leden van het Uitvoerend Bestuur de heeren A H. Gerhard, A. Bot, mr. P. J. TroéSstra,, J. A Bergmeijer cm mevr. Schook-Haver. Bij de sluitng der vergadering wees de voorzitter op het voldoendie resultaat, dat dit Congres had opgeleverd, en dat daarin kon worden gezien een belangrijk» stap in de richting van samenweriring tusschen on- denwijzers^en arbeiders ten bate van het on derwijs. De voorzitter der Tweed© Kamer, de heer Gleichman, is ziek. Het voorzitterschap werd 'heden waargenomen door den heer Vee-geus. Gisteravond ging de Britsche gezant bij ons Hof, sir Henry Howard, naar Londen. De gewone audiënties van de Ministers van Buitenlandsche Zaken, Binnen). Zaken en Marine zullen deze week niet plaatshebben. Bij beschikking van den Min. van Binnenl. Zaken is, met ingang van heden op zijn ver zoek, eervol ontslag verleend aan mr. F. J. D. C. Egter van "Wissekerke, te 's-Graven- hage, als secretaris by den geneeskundigen raad voor Zuid-Holland. De Min. van Justitie brengt ter kennis van belanghebbenden, dat in de maand Jan. 1901 een vergelijkend onderzoek zal plaats hebben van sollicitanten naar de betrekking van schryver bij het gevangeniswezen, die ten minste den leeftijd van 18 jaren hebben bereikt. Zy, die zich aan dit onderzoek wenschen te onderwerpen, moeten, onder opgave van hun adres, hun verlangen daartoe te kennen geven bij eigenhandig geschreven en onder teekend request op gezegeld papier, hetwelk uiterlijk Zaterdag 15 Dec. e. k. by het Dep. van Justitie moet zyn ingezonden. Zie verder de uSt.-Ct." no. 277, Huldeblijk H. Jf. de Koningin. Heden namiddag ton twee uur kwanten, daartoe door den heor burgemeester uitge nood igd, ten Boadhuize een aantal personen bijeen om zdeh to oonstitueeren ale sub-com- miaSie voor deze gemeente voor een Natio naal huldeblijk aan H. ML d'e Koningin, ter gelegenheid van Haar huwelijk met Z- H. Hendrik van MccHeuburg-Gchwierfn Uitgenoodigd waren de heerenP. Alevo, inspecteur der dir. bel.J. de Bate, dir. der Gasfabriek; A_ A Beekman, dir. dor HL B- S.ML A Beukers, lid van den gemeente raad mr. G. J. Bisschop, gemeentetöecrete- ris; JL ML Daniels, daken en R.-K. pastoor p A. J. Dekker, hoofd' eener bïjz. school; S. T. Goslinga, predikant; P. J. van Harder wijk, pastoor oud-BLsch. Celrezie; S. Hij- man, voorz. Israel. Armbestuur; J. A Jan sen, hoofd eener bijz school; mr. W. H. Jansen, voorz- dor Kamer van Koophandel C. Klein, lid van den gemeenteraadmr. H. ML G. Kloppenburg, kantonrechter; ML Kranen, lid van den gemeenteraad.; P. Loo- guyfc, lid der Prov. Staten; W. Van der Most Ffhz., voorz. van Patrimonium; Th. H. J. Mouwen», voorz. R.-K- Volksbond J. C. Sandér, hoofd eener openib. school; F. J. Smit, voorz. Winkeliersvereeuiging; G. W. Snél, voorz. der Ned, Weridiedénver- bonid; dr. C. J. VLrikesfceyn. rector gymna sium G. Visser Biznmajoor-comimnridant der dd. schutterijde. C. de Wilde, predi kant en J. M. A. Zoetmulder, dir. der ge meentewerken. Enkele heeren waren verhinderd! te ko men, doch hadden bericht gezonden dat zij gaarne lid eener eventueel samen te stellen commissie zouden zijnalleen de heer J. M- Daniels had bedankt, hoewel instemming be tuigende met hei doel. Alle tegenwoordig zijnde heeren verklaar den zich bereid! deel uit te maken dier com missie en verkozen daarna t'ot Voorzitter den heer H. J. Versteeg, burgemeester, tot pen ningmeester den heer P. A]«va en tot secre taris den heer G. J. Bisschop. Besloten werd tot het houden eener alge meen e collecte en daarvoor vastgesteld Maandag 10 Dec a-e. Kamer ran Arbeid. In de gisteravond gehouden vergadering van de Kamer van Arbeid voor de Bouw bedrijven werd besloten het verzoek, van „Patrimonium" in zake vervroegde winkel sluiting in zoover te steunen diat aan de tot de Kamer behoorende patroons te dezer ste de zal worden verzocht de loonen der werk lieden des Zatendagjam xd d ags, in plaats van des Zaterdagsavond» uit te betalen. De Kamer overwoog dat wanneer deze maat regel Wordt ingevoerd!, de ihkoopen bij de winkeliers vroegtijdig kunnen geschieden en geleidelijk tot vmrro-egidé sluiting der win kels zal kunnen worden overgegaan. Naar aanleiding van een ingekorven ver zoek van eenige werklieden om P-gingen in het werk to stellen dat des morgens te 5A en 6| uur van hier een tram rijdt voor hen die hier wonen en te Botterdam Werken, ten einde te voorkomen dat die werklieden met hun gezinnen (pl. m. 400 personen) zich te BetteidSam vestigen, werd besloten daartoe de moedige stappen te d'oen bij -de directie van de Bobterdamsdhe Tramwegmaatschap- pij, en de vereeniging „Schiedam Vooruit" te verzoeken Kaar steun daarbij te willen verleenen, S. A. P. Op uiinoédiging van de afd. Schiedam der S- D. A. P. trad de heer F. W. N. Hu- genholz gisteravond! in „Musis" op met het onderwerp „Christendom en Socialisme". De groote zaal van Musis" was tot ach terin gevuld, zoo door dames als door heeren, uit alle standen en godsdiensten. Maar hoe gemengd het gehoor ook was, eenvormig waren allen in de aandacht waarmede zy den spreker in zyn voordracht en later hem en zyn tegenstander in het debat volgden.'. Nadat de voorzitter allen met een kort woord had welkom geheeten, met dankbaar heid constateerende de talrijke opkomst, ver kreeg de heer Hugenholtz het woord. De heer Hugenholtz ving zyn rede aan met de mededeeling dat hy in 1893 te Chicago de wereldtentoonstelling had bezocht en daar o. m. gezien had een zaal met schil derijen, allen voorstellende Jezus en geschil derd door verschillende jongelieden in onder- lingen wedstrijd om die persoonlijkheid weer te geven zooals die thans veelal wordt ge dacht, En in hunne groote verschillen had den alle één overeenkomst, n.l. dat geen enkel schildery Jezus voorstelde met den stralen krans, de doorboorde handen en voeten, het hait, het kruis enz. alle attributen derclas- sieke schilderijen. Men had integendeel getracht in de voor stellingen te leggen het idee van dienende liefde, en dat is ook de juiste. En wanneer eenmaal die opvatting zal zyn doorgedrongen in de harten der mensehen dan zal het onder werp niet meer besproken behoeven te worden dat voor hedenavond ts aangekondigd. Het socialisme tracht de hinderpalen weg te nemen die het christendom belet haar weg te vinden naar de harten der menschen. Voor de meesten echter is lot heden nog het socialisme en het christendom niet het zelfde, integendeel, de meeste christenen, vooral de officieele christenen zien in het socialisme hun grootsten vijand, en weder- keerig zyn er een groot aautal socialisten die in het christendom huu vyand zien. En onwillekeurig, zegt spr, dwaalt onze gedachte hierby af naar den tyd waarin Jezus zelf op den voorgrond treedt. "Wy zien dan dat hy leefde in den tijd dat de Romeinen heerschten over het vrijheid lievende Israël, terwijl tevens ook de grootea en machtigen in hun midden den mindere onderdrukten en uitplunderden. Van daar de woorden van Jezus tegen de ryken, ten gunste der armen. Ik beweer volstrekt niet, zegt spr., dat Jezus, zooals meermalen is gezegd, de eerste socialist zou zyn geweest. O neen, die tyd was daartoe niet ryp, maar toen reeds werd de eeuwige strijd gestreden van de zwakken tegen de sterken. Ook hij zocht geluk en gelykheid voor alle menschen. En die voortdurende strijd is oorzaak dat de geheele beschaafde wereld zich voortdurend beweegt in socialistische richting. Spr. wijst op den Etolossalen voor uitgang, dien het socialisme in verschillende landen heeft gemaakt, hoewel ons eigen land nog niet kan wyzen op die kracht welke in het buitenland is. Maar de oorzaak daarvan is dat het socialisme het meest bloeit waar de groot-industrie is gevestigd terwyl boven dien hier de werkman onderling wordt ver deeld door de kerkelijke partyen waartoe zy .behoorea. Maqr zegt spr. de arbeider ook hier in Nederland zal begrijpen dat hy ciet heeft een R.-K. maag of een Ned. Herv of A. R. maag maar een werkmanstnaag, die gewoonlyk niet al te goed gevuld wordt. En is men eenmaal .tot die overtuiging gekomen dan zal de storende maebt van den kleine kerkelijke groepjes ophouden. Met voldoening constateert spr. dat echter ook hier vooruitgang is waar te nemen Verschillende takken van verkeer gaan over in handen der gemeenschap; dat is een be wijs niet van socialisme maar toch voert dit in de richting van het socialisme. De voor deelen, die vroeger gingen in de zakken der kapitalisten, gaan nu in de kas der ge meenschap. Ieder socialist breekt met het fabeltje dat er zou moeten zyn een overheerschende macht en een ondergeschikte, ingesteld door een God die in den Hemel troonten de be rusting daarin wordt door hen bestreden. Velen zyn het socialisme dankbaar da', het hun gezichtskring heeft verruimd maar zij zijn bevreesd, dat hun godsdienst, dien zy liefhebben, in gevaar zal komen. Spr. stelt de vraagSluit het socialisme godsdienst uit Ja of neen Om die vraag te kunnen beantwoorde moet men een uiteenzetting hebben van beide zaken. Spr. zal geen beschryving geven van de diepste diepte van den godsdienst, maar -leclits waar zy zich uit in haar organisatie, van de kerkgenootschappen. Het is overbekend dat het Christendom ont stond in een tyd dat vast geloofd werd aan won doren en men zeer weinig waarde hechtte aan het begrip T>mensch"; vandaar dan ook dat Jezus geen imensch" maar iets hooger moest wezen, iets tusschen hemel en aarde. De boeken, die spreken over Jezus, ook de oudste, toonen reeds een verschil vau opvatting en er blijkt reeds uit het bestaan van 2 partyen, van Paolus en van Petrus, die een verschil lende opvatting schijnen te hebben gehad over de persoonlijkheid van Jezus. En al moge het Christendom van thans mijlen ver verwijderd zijn van het oorspron kelijke, de kern is gebleven God is de vader der menschen en zy zyn allen broeders en zusters. God is de bezielende macht in het heelal, die zich uit in den verheven aanleg van den mensch. En het socialisme? Het socialisme is het stelsel dat den onder gang van het kapitalisme te gerooet ziende de arbeiders wil organiseeren om ze voor te bereiden op overname van het beheer wan neer die ondergang zal gekomen zyn. Godsdienst en socialisme dus, zegt spr., hebben beide een wetenschappelyken grond slag en streven beide naar het zelfde ver heven ideaal. Vervolgens zegt spr. hoe de kerk en de maatschappij in den loop der geschiedenis zijn samengegroeid en de priesters steeds hebben gestaan aan de zijde van de over heerschers. Dit lag niet aan den godsdienst maar aan de organisatie der maatschappij en merkwaardig is, dat wat zich thans aspecifiek" Christelijk noemt, de felste vijanden van het socialisme zyn. De R.-k. kerk laat de patroons vry om zich te vereenigen zonder kerkelijk toezicht de werkman mag zich vereenigen maar krjjgt een geestelijken adviseur. sPatrimonium" is gesticht ten behoeve van den werkman maar, zegt spr., huldigt de theorie van berusting voor den onder drukten werkman, voor wien slechts Ijjden en gehoorzafnen bljjft zonder recht op een betere toekomst. sPatrimonium" belijdt de leer van het kapitalisme. Daarna wyst spr. er op hoe de Bour geoisie" wel in woorden zich uit om haar verontwaardiging te luchten over knevelarij en machtsmisbruik, maar in praktyk brengen van die woorden, o, neen. Spr, meent dgt zoolang de maatschappij is gegrond op egoïsme er geen sprake kan zijn van zuivere broederliefde. Men moet dus beginnen met de gronden waarop de maatschappij staat te vervormen, ten behoeve van het oeconomische leven en dap zal de broederliefde opgewekt worden. Spr. eindigt dit eerste gedeelte zijner rede met een opwekking tot glje arbeiders om zich te scharen aan de zijde van de georga- niseeide werklieden om te zamen een kracht te vormen die werkt in het belang van den werkman. Dan is er een oogenblik pauze. Na de pauze zyn rede vervolgende zegt spr. dat de arbeiders hunnen strijd zullen moeten uitstrijden. De socialisten hebben dien klassenstrijd niet gebracht maar zullen hem strijden. De godsdienst daarentegen wil geen strijd. Zy wil de partijen tot elkaar brengen door liefde, maar dat kan niet. Het kapitalisme bestaat slechts door de armoede en nu is het van het kapitalisme niet te verwachten dat zy de armoede zal wegnemen. De tyd der gilden was voor den werkman aanvankelijk een goede tyd. Wan neer hij bekwaam en y verig was dan kon hij van werkman tot patroon opklimmen en zich dus ontwikkelen en opheffen. Maar ook de gilden ontaardden en werden groepen, die de macht onder enkelen hielden men kreeg uitgeslotenen, proletariërs. Met de uitvinding vatepa stoom was het nog erger. Ware de stööm en de machines onder het bereik van "allen gekomen, dan zou die uitvinding een zegen zyn geweest voor allen. Maar de machines bleven het middel van den kapitalist alleen. Naast verhooging van productie en opeen stapeling van rijkdommen ontstond de grootste armoede en ellende. De meerdere armoede verminderde de koopkracht, de overproductie daarby maakte het den kapitalisten onmo gelijk voldoende winsten te maken, ergo moesten de loonen opnieuw verlaagd, totdat ze ten slotte onvoldoende werden om een gezin te onderhonden. Toen moesten de vrouwen en eindelijk de kinderen naar de fabrieken- om het inkomen van het gezin uit te breiden. Die verlaging van loonen was echter nog niet voldoende om den kapitalist de gewenschte winst te verschaffen. De concurrentie moest verdwijnen. Eb zy, die altijd hadden beweerd tegen de klagende arbeiders: sConcurrentie moet er wezen", zy gingen nu toepassen de i regelen door de socialisten steeds aan den werkman aangeraden: zij vereenigden zich, vormden veonootschappen, trusts, monopolie etc. De overproductie naast de onvoldoende koopkracht in de bestaande maatschappij maakte het noodzakelijk om de wereldmarkt oit te breiden. Naar landen waar de wereld handel nog niet exporteerde, werden zende lingen gezonden; de zendelingen werden vermoord de Christelijke maatschappy was verontwaardigdsoldaten en kanonnen werden gezonden naar die ellendelingen, die zende lingen dorsten vermoordenhet volk werd onderworpen en een nederzetting gevestigd: een nieuwe markt was gevonden. Dat alles kan echter wel het bestaan van het kapitalisme rekken maar haar ondergang ontloopen kan zy niet. De werkman zal zyn plicht begrypen, zegt spr., klassen opheffen, en daarmede asn de geheele samenleving nieuw bloed in de aderen voeren tot godsdienst brengen het levengevend beginsel van het socialisme. Vereenigt u, roept spr. zijn hoorders toe, vereeoigt u, gy arbeiders, om verbetering te breDgen in uwen toestand door vakvereeni- gingen, in uwe politieke verhouding door staatkundige vereenigingen, waardoor gij in vloed zult uitoefenen op het maken der wet ten die uwe rechten zullen verdedigen, In het jaar 1000 werd een kruistocht gepredikt om terug te brygen een vereerd voorwerp uit het verleden, het graf van Christus; thans prediken wy weder een kruis tocht, maar om in toepassing te brengende leer van Jezus vóór 2000 jaren geleeraard. De roode vaan, zegt spr., waaronder die stryd wordt gevoerd, is ons heilig, omdat zij gekleurd is in het bloed der slachtoffers die reeds in dezen stryd zijn gevallen. Omdat zy weerkaasls den gloed der liefde van de belijders van het socialisme; omdat zij is het symbool van het morgenrood. Waarin de vrijheid daagt. Laten wy dan, roept spr. uit, slryden onder de leuze van vóór 1000 jaar»God wil het I" (applaus). Van de gelegenheid tot debat werd gebruik gemaakt door den heer S a m s o n, die zich als an-archist voorstelde. Spr. wees er op dat een debat voor hem hier moeilyk was, daar de heer Hugenholtz hier vroeger heeft jv un en toen achting en waardeering heeft verworven, terwyl Spr. geheel onbekend is. Toch zal hij het echter wagen, en dan constateert spr. met genoegen dat de heer H. enkele uitdrukkingen in zijn rede neeft gewyzigd nadat door spr. daarop te Leiden was aanmerking gemaakt. Toch zijn door den heer H. nog uitdrukkingen gebezigd die spr. als onjuist aanvalt. Spr. waarschuwt tegen die socialisten die, al te zeer met de praktyk en de bestaande maatschappy rekeninghou dende, ten slotte daarmede zoo samengaan dat zy aan het socialisme een gelijk lot zullen bezorgen als het Christendom heelt ondergaan. Ook het christendom, wat het uiterlyke betreft, is groot en machtig geworden doch in evenredigheid is het innerly ke christendom verloren gegaan. Zeker, zegt spr., alle vooruitstrevenden willen vryheid, maar de meesten schijnen zich te vreden te stellen met de vrijheid om van honger te sterven. Wy an-archisten willen de vrijheid om te nemen wat wij noodig hebben, niet meer, maar ook niet minder. Socialisme beteekentjvermaatschappelijkiog en dat kan slechts komen, wanneer privaat bezit ophoudtdat moet zyn de hoeksteen en de strijd voeren daarheen dat het winst maken worden afgeschaft. Ook verwacht spr. geen heil van algemeen stemrecht en haalt daarvoor als voorbeejdep aan Zwitserland en Amerika. Maar deze be merkingen gelden slechts de strijdmiddelen doch. spr. heeft ook principieele verschillen. De heer II. meent dat Godsdienst en Socia lisme kunnen samengaan om het schoone ideaal te bereiken, maar spr. beweert, dat het zal bl\jken, dat de heer H. zal moeten komen ;op het standpunt waarop spr. thans reeds staatdat van den ongeloovige: meer dere voorgangers heeft de heer H. in deze gehad. Spr. wyst hierop omdat hy een ieder wil behoeden voor teleurstelling. Ik noem my an-archist, geen anarchist, maar wy zyn geen bommenwerpers of men schen die met dynamiet werken. Er zyn Christenen die gebrand en gemoord hebben en toch zal niemand beweren dat Chistenen zyn menschen die branden en moorden. Der gelijke feiten zeggen niets tegen de stelling. Het bijbelwoord »De mensch leeft niet alleen bjj brood" geldt ook voor spr. en bij wil daarom het loon van den arbeider verhoogen en den arbeidstijd verminderen opdat ook de werkman gelegenheid hebbe zich te ontwikkelen. Wel keurt spr. het goed in dezen ptrtjd zich aan te sluiten, maar vooral moet er naar gestreefd worden de individualiteit te ont wikkelen. Wy werpen de schuld van de misstand niet uitsluitend op de maatschappy deze is slechts de verontreinigde zee waar allerlei onreine stroomen in uitmonden. Die onreine stroomen moeten gezuiverd en dan zal ten slotte de zee helder worden. Men bespot ons omdat wy nu reeds een leven willen leiden van toeweiding, nu reeds willen toepassen het communisme, maar och, dat zij zoo. Maar het groote verschil tusschen ons en den heer H. is, dat wy Doemen 2 oorzaken van verderf: de eigendom èn het gezag, ter wyl de socialisten alleen bestryden den eigen dom. Maar Spr. vraagt, waarom breidt men anders den eigendom uit dan om. meer gezag te hebben? En nu moge het Socialisme verkondigen, ons gezag is milder, is beter, maar ten slotte, lui oo de do lai «t au boi zal dei ra! eit eei lie bei gei te zjj ree i bet 6«l hoe alti reii blil 1 dez uil) dat k!e aaa bui zuil 1 op ztlll ten die n» f ten tan tert zuil D ring doei paai deze bet L den iehe rept D ere i if A.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1900 | | pagina 2