Transvaal en Oranje-Vrijstaat
BINNENLAND.
V
STADSNIEUWS.
YL AARDINGEN.
MAASSLUIS.
Kunst en Wetenschap.
Rechtzaken.
staan blijft, terwijl in hot gewijzigde artikel
wan de conventie nog staat, dat de Chinoe-
zen, door aar een Engoleche maat schappij
concessie te verleenen voor den spoorweg van
Skan-had-kwam naar N©w-Obwang, oen vroe
ger met Rusland gesloten overeenkomst ge
schonden hebben. Welke overeenkomst?
vraagt de correspondentMisschien het zoo
genaamde Cassi ni-verdrag i Daarin, moet
Rusland oorspronkelijk alleen aan China be
scherming toegezegd hebben tegen Japan,
maar later zou op China's verlangen Rusland
ook zijn bescherming tegenover andere mo
gendheden beloofd hebben. Toen de Duit-
sehers Kiao-tsjou inpalmden, deed. Chiua ech
ter tevergeefs esn beroep op Rusland's tus-
schonkomst.
De Rerlijnsche ,,Post" komt in een arti
keltje op tegen de uitdrukking dat graaf
Waldereee zal „in tervenieeren" in het geschil
tnsschen Rusland en Engeland over het rij-
lijnnje van den Mandsckourijschen spoorweg
'Her biad merkt op dat graaf Waldersee niet
meer zal doen dan zijin invloed, als opperbe
velhebber aanwenden om te verkrijgen dat
beid© partijen hun troepen terugtrekken van
het betwiste gebied, opdat den Chiueezen
niet langer een beschamend voorbeeld zal
worden gegeven van een tweedracht onder
de verbonden mogendheden. Deze tusschen-
homst van den opperbevelhebber heeft ech
ter niets uit te staan met de eventueel© op
lossing van het geschil.
,.Ue „New-York Sun" verneemt dat het
Ghineesche hof binnenkort naar Kaifemg zal
gaan.
Waarschijnlijk is hier bedoeld Kai-fong,
•dat ligt op het punt waar de grenzen der
provincies Sjansi, Honan en Tsjili samenko
men, dieper het binnenland, in dus.
Kaïping, waarvoor ook abusievelijk Kai-
feng zou kunnen staan, ligt ten noordoosten
van Tien-tsin. Mocht deze plaats bedoeld
zijn, dan zou daaruit af te leiden zijn, dat
het hof eindelijk besloten was terug te kea-
ren uit zijn vrijwillige ballingschap.
Dr. Leyds is in het hotel Pays Bas te
Utrecht afgestapt. Ook de heer Wolmarans is
daar aangekomen met zyn echtgenoote.
Voor het fonds der naar de vrouwen- en
kinderkampen vertrokken pleegzusters kwa
men verschillende gelden en goedereD in, die
door de zusters zijn meegenomen.
Hun, die door bemiddeling der uitgezonden
verpleegsters hunne giften voor de vrouwen
en kinderen der Boeren willen besteed zien,
wordt verzocht giften in geld te zenden aan
het adres van zuster Weggemao Guldemont,
lste Sehuytstraat 31, Den Haag, ot aan den
heer O. C. Mirandolle, penningmeester der
vereeniging Heipt elkaar, aldaar. Levens
middelen en kleederen zende men aan De
Vries Co., de Ruyterkade 100, Amsterdam,
onder merk B. Z.
Het Perskantoor van het Algemeen Neder-
landsch Verbond te Dordrecht heeft dringend
noodig gegevens omtrent de wyze, waarop
de Engebche overheid zoogenaamde onge-
wenschte vreemdelingen uit Transvaal heeft
verwijderd. Alleen persoonlijke ondervindingen
met duidelijke opgave van datum, naam, plaats
enz. kunnen door het Perskantoor worden
gebruikt. Wie het Perskantoor helpt met deze
gegevens, bevordert de Afrikanerzaak.
Het Christelijk Nationaal Boeren-Comité
ziet zich genoodzaakt een woord van waar
schuwing te richten tot bet Nederlandsche
publiek, teneinde te voorkomen, dat aan de
Afrikaansche zaak ernstig nadeel wordt toe
gebracht.
Behalve dat vele sprekers over de toestan
den in Z. Afrika nog al eens wat fantaiseeren,
waardoor het publiek verkeeide voorstellin
gen krijgt, collecteeren die sprekers ook dik
wijls voor het Broedervolk, terwijl dit geld
veelal in hun eigen zak terecht komt.
Hiertegen waarschuwt he. comité en dringt
er op aan vooral goed te bedenken, waar het
geld blijft. Er zijn in ons land veieenigingen
genoeg, die haar handelingen openbaar maken,
laat men zijn geld aan die vereenigingen
toezenden.
Het Christelijk Nationaal Boeren-Comité
heeft thans besloten om de Afrikaners, die
voor zjjn rekening optreden, te voorzien van
een legitimatiebewijs, teneinde naar zijn
vermogen verder misbruik van de stemming
hier te lande en groote schade voor de
Afrikaansche zaak te voorkomen.
Wij lezen in het JTbl." het volgende
De consul-generaal der Z.-Afr. Republiek,
de heer R. A. I. Snethlage, -deelt ons mede,
dat noch het gezantschap der Republiek te
Brussel, noch het consulaat-generaal te Am
sterdam in eenige relatie staat, of ook voor
nemens is zich te stellen met den heer
Mkijers zich ook noemende Meijera van
Pitrius en dat hem en ook het gezant
schap niet is bekend uit welke personen be
staat het zoogenaamde Centraal Propaganda-
en Hulpcomité voor Zuid-Afrika, Fred. Hen
drikplantsoen no 17, te Amsterdam, en of
daartoe behooren andere personen dan voor
noemden heer Meijers, die zich gedelegeerde
van dat comité noemt.
De „Echo" schrijft:
„Naar wij vernemen, ia bij de justitie een
kla-cht ingediend tegen den schrijver van 't
ingezonden stuk in ons blad van Zaterdag jl.
geteekend „Africanus Jr.".
Wij. die in de opneming van ingezonden
stukken ©enigszins kieskeurig zijn, wat naar
onze meening een eïsch van zedelijkheid is,
willen niet verhelen, dab wij bedoeld inge
zonden stuk met geen. andere L.-"-Ung op-
namen dan om eindelijk dau toch eens do
justitie gemoeid te zien in de schandelijke
exploiteerden] van do zoo diep treurige zaak
dor Boeren.
Als paddenstoelen zijn zij uit don grond
gerezen, de corporaties en personen, die, cn-
der de leuzo van de zaak des- arme Boereu te
willen dienen, in do eerste plaate op eigen
gewin bedacht zijn. Wij hebben daarvan b;j
tijd en wijle onze lezers zoo al het een en an
der verteld. Er valt in dezen een concurren
tie waai te nemen, die allesbehalve edel is te
noemen.
Eu met dat al lijden de Boeren, wier nood
tot vlag wordt genomen om verdachte ladin
gen te dekken, er het meest ouder.
Of „Africauua Jr." gelijk heeft iet zijn
uitval, dan of de door hem aangevalleuem te
goeder trouw zijn, wij weten het met. Wij
kennen geen van de heereu. En st kon ons
niet schelen ook.
Maar wat ons wel ter harte gaat, dat is
dat tegenover de goegemeente voor liefda-
digheidszm en naastenliefde wordt uitge
speeld wat inderdaad slechts allerordinaire*-,
winstbejag is.
En daarom zal niets ons liever zijn dau
dat door inmenging van de justitie an deze
aangelegenheid eindelijk eens paal au perk
w-orde gesteld aan deze infame gelJSdopperij
uit de ellende, die door den oorlog in Zuid-
Afrika wordt geleden."
an—'ui —i.i ii i,^i,h "i i—m n m
Hofbericht.
Aan de zuidzijde van het Binnenhof, be
wogen zich hedenochtend vele toeschouwers,
in afwachting, dat H. M. de Koningin aan
de vergadei zaal van den Raad van State zou
aankomen.
H. M. en Z. K. H,, gezeten in een livrei
rijtuig met rooden bok, stapten even half
twaalf af aan den vleugel, die voetl naar de
vergaderzaal van den ministerraad, gevolgd
door eenige leden der hofhouding. De mili
taire wacht, dienst doende in het gebouw
der Tweede Kamer, stond in groot tenue
buiten in het geweer.
Het Koninklijk Echtpaar werd aan den
ingang van de vestibule ontvangen door
Staatsraden mr. Heydenrijck en jhr. Humaldn
van Eysinga. in commissie met den waarn.
secretaris van den Raad van State, mr, A.
J. graaf van Randvvycb, daartoe benoemd.
De Koningin droeg een donkergroen pluche
kleed, de Prins de kleine tenue van schout
bij-nacht.
Alle leden waren in de groote vergaderzaal
tegenwoordig, behalve de staatsraden generaal
den Beer Porlugael en mr. Moltzer, die om
gezondheidsredenen buitenlands zijn, zoomede
de referendarissen, uitgenomen baron de Tos
van Steemvjjk, en de commiezen van Staat.
Onmiddellijk na het binnentreden van het
Koninklijk Paar, nam de plechtigheid onder
leiding van H. M. als voorzitster van het
Staatscollege een aanvang.
Nadat H. M. den presidialen stoel ingeno
men had, heeft Zij H. Dr. Gemaal met een
aanspraak geïnstalleerd.
De geïnstalleerde beantwoordde deze toe
spraak.
De vice-president van den Raad van State
jhr. mr. Schorer. wenschte namens den Raad
H. M. en Z, K. H. daarna uit naam van
den Raad geluk met H. Dr. eerste verschij
ning in den Raad van State.
Ten 41 u. 50 min. was de plechtigheid
geëindigd.
Bij Kon. besluit is aan mr. S. A. Vening
Meinesz met ingang van 1 April op zijn ver
zoek eervol ontslag verleend als burgemeester
van Amsterdam, met dankbetuiging voor de
vele en gewichtige diensten door hem in die
betrekking bewezen.
Bij Kon. Besluit is aan jhr. mr. J. W. M.
Schorer, te 's-Gravenhage, vice-president van
den Raad vau State, vergunning verleend tot
het aannemen van de versierselen van ridder
grootkruis van de orde der Wendische
Kroon, hem in naam van Z. K. H. den
Groothertog van Mecklenburg-Schwerin door
Z. H. den Hertog Regent van het Groother
togdom geschonken.
Mr. A. F. L, graaf Van Rechteren Limpurg,
Raad van Legatie van Nederland bjj het
Belgische Hof, is in de residentie aangekomen
tn het hotel den Ouden Doelen.
De aanstaande verkiezingen.
Ook de volk«kiesvereeniging Oude Pekeia
kiesdistrict Veendam heeft den heer
J. H. A. Schaper candidaat gesteld voor de
Tweede Kamer.
Woningwet.
De Regeering heeft ars wijziging voorge
steld om -de bezwaarschriften omtrent ter
bewoning ongeschikte woningen, bedoeld in
art. 12, te doen indienen niet bepaaldelijk
door hoofden van gezinnen of afzonderlijk
levende personen, doch in het algemeen, door
drie of meer meerderjarige ingezetenen ©ener
gemeente en voorte d'e bezwaarschriften toe
te laten indien het aanbrengen van verbete
ringen noodzakelijk is, ook indien deze niet
bepaaldelijk betreffen het belang van gezond
heid, veiligheid of zedelijkheid. Eindelijk, om
den eigenaar of den onderhoudsplichtige
eener woning niet een afschrift van het be
zwaarschrift te doen toekomen, doch. hem
met den zakelijken inhoud van heb bezwaar
schrift te doen in kennis stellen door het ge
in eentebestuur.
De li eer en Van Raalte, Veegens en Wil
ling© hebben voorgesteld in art. 88 der vol
gens art. 26 van het ontwerp aan do onteige
ningswet toe te voegen bepalingen, ook de
art. 3 en 4 en 4.0 der onteigeningswet toepas
selijk r.; verklaren, en onder de uitzonderin
gen in gemeld artikel 88 opgesomd, op te ne
men de bepaling, dat een vereeniging, ven
nootschap of stichting tem wier name do ont
eigening geschiedt, als ©ischende partij1 op
treedt
Voorts stelten zij1 voor in art. 92 te doen
vervallen de bepaling dio «alleen de weikeiij-
ke waarde der goederen vergoed' wordt.
Ook stelten deze hoeren voor te doen
vei vallen de bepaling in art. 93, dat bij do
bepaling der werkelijke waarde niet gelet
wordt op verhuiskosten, koeten voor inrich
ting van een nieuw gebouw, overdrachtskos
ten bij .aankoop van zoodanig gebouw en ren
teverlies.
Ten slotte wensohen zij de bepaling in art.
29 omtrent den voorrang van de hypotheek
op het gebouw met den ondergrond bij bet
verstrekken van. voorschotten, voor bet aan
brengen van verbeteringen, te doen verval
len.
Het verslag der commissie, door den mi
nister van justitie benoemd om advies uitte
brengen over de maatregelen welke tot ver
betering van de politie in Nederland kunnen
stiekken, is ingediend.
Broederschap vau hoofdcommissarissen
en commissarissen van politie.
Op de agenda der te Breda te houden Go
«algemeen© vergadering der Broederschap
van hoofdcommissarissen en commissarissen
van politie in Nederland, aanvankelijk be-
p.aald op 13 dezer, komt o. m, voor: de be
handeling van het rapport der commissie, be
last met oen ontwerp tot verbetering eter
jaaiwedden en pemsionnecrmg, ook van we
duwen en wee-zon, met advies yam "bot be
stuur. Daar dit rapport niet tijdig genoeg is
ingekomen, is de vergadering verdaagd tot
10 April a s.
Het bestuur stelt zich voor, het inmiddels
ingekomen rapport tei doen. drukken en,
eenige dagen vóór de algemeens vergadering,
aan de leden, ter kennisneming toe te zen
den.
Adressen aan de Stateri-Genersal.
Uit zeer goede bron vernemen \vy, betgeen
zeker belanghebbenden aangenaam zal z\jn,
dat op voorstel van den voorzitter der com
missie voor de verzoekschriften dezer dageD
door de Tweede Kamer besloten is, de adres
sen van den Brandersbond en de Kamer van
Koophandel alhier aan de Tweede Kamer
der Staten-Generaal, te verzenden aan den
minister van Financiën met verzoek om in
lichtingen. De bemoeiingen van onzen afge
vaardigde zijn zonder twjjfel aan Et besluit
niet vreemd.
Het Materialisme en de Godsdienst.
De derde en laatste voordracht over dat
onderwerp werd gisteravond gehouden.
Alvorens de eigenlijke voordracht begon,
deelde de heer Groenewegen mede, -dat bij
een schrijven van. een tegenstander bad ge
kregen, waarin hem eenige vragen gedaan, en
opmerkingen gemaakt werden, naar aanlei
ding van zijn. vorige voordrachten.
De heer G. deelde den inhoud van dat
schrijven mede en gaf daartegen zijn beden
kingen.
Een wetenschappelijke waterlogging van 't
materialisme had de sohrijVer te vergeefs bij
spreker gezocht. Dr. Groenewegen nu her
haalde, dat bet materialisme was een zeer
haastige, slordige bespiegeling, ledig aan den
eenen kant en een onoplosbaar raadsel' aan
den anderen kant, bij1 slot van rekening niets
dan een raadsel; hij sprak van de denkfout
van de materialisten.
Evenals bij alle materialis m, vond spr.
ook hier een ontzettende eenzijdigheid; hij
koestert haat tegen het materialisme, dio
■arme, ledige bespiegeling.
Het derde deel van de tegenstelling bet
materialisme en de godsdienst, ving dr. G.
aan met de verklaring, dat ieder geloof een
zeker aantal gemoedsneigingen bevat, dat
ieder geloof op de praktijk des levens zeke
ren invloed uitoefent.
Men moet zich nu de vraag stellenwel
ke van bedde, de godsdienst of het. materia
lisme, staat het sterkst? "Welke van beide
bevredigt het beste de ziélsbehoeften des
menschen? En welke van beide geeft de
meeat moreele kracht Vroeger maakte men
zich van de vraag, welke van 'beide het
sterkst staat, maar wat af. Bewees men
m«aar het bestaan van God, dan was men
klaar.
Men beeft langs vi-ard-cH-ei wegen een
denkbewijs op te stellen.
Vooreerst het oorzakelijk ïerband der din
gen vervolgens moet man de doelmatige in
richting der natuur nagaan, dan het aefcisch
bewijs en ten slotte door uit bet enkele feit,
dat de menschen gee-at één begrip, één God
denkt, dus uit bet denkfeit het "bestaan af
te leiden.
Vroeger beeft men de waarde der bewijzen
voor het bestaan van God overschat, doch
sedert Rant staat bet vast, dat geen dezer
bewijzen kan dienen voor hetgeen zij be
stemd zijn, maar al zijn zij nooit mogelijk',
toch volgt daaruit niet, dat rij waardeloos
zijn.
Zij hebben slechte een betrekkelijke waar
de, zij toonen aan, dat da men schelf jke
geest van welken kant hij1 doordenkt, hoe
meer hij doordenkt, hij des te meer gedron
gen wordt tot de gedachte, dat de Godsddée
bij benadering de meest juiste is, die de ver
schijnselen het meest nabijkomt, voor zoover
de mensch z© kan begrijpen.
Men kan slechts komen, tot de gedachte
„alle bestaan is één" en men staat voor de
keuzeis die eenheid' te denken als een. bloot
doode ziel, een bloot© stof met een doode
kracht, of als een geestelijk Godswezen,
waaruit alles voortkomt? De allesomvatten
de evolutie is de openbaring van de godde
lijke macht, het goddelijk© wezen, den god-
delijken wil.
Godsdienst is dat rieteleveoi des menschen,
dat geboren wordt uit het volle bewustzijn
v.an onze betrekking tot dat wezendit open-
haart zich in vertrouwen, iu dankbaarheid
voor en berusting in dat wezen., zoodat do
mensch in al wat rein en goed in hem is, dat
wezen bespeurt.
Alleen deze spiritualistische monistische,
deze religieust- beschouwing komt overeen
met den stand van het. tegenwoordige den
ken en wotem, ook op het gebied van de ken
nis der natuur. Onze kennis van d© wereld
orde en de natuau- staaft bet recht vaai het
godsdienstige geloof.
Is de geheele wereld e-en bündwerkeude
stof zondea- geest, of hebben wij die wereld,
die zelf intelligenties heeft voortgebracht, te
beschouwen als een deel van de eeuwige in
telligentie?
Is de geest van den mensch oen anomalie
m de schepping, een toevalligheid van liet
heelal?
Hoe kan dat, zoo in dat heelal een "brok
geestelijk element is?
Een kiemzaad, een orgaan, van den mensch
is een mirakel, en wij hebben al onzen geest
noodig dit te verstaan.
Spreker haalt getuigenissen van groot© na
tuuronderzoekers aan als Darwin, Helmholtz,
Lime us, von Reuck© ter staving vau rijb be
weren.
In het gansclie geestelijke leven van de
menschheid is geen spel van een eendaagsclie
vlieg, maar een aaneengeschakeld prooea te
zienalles werkt naar ©en vast dool en in
telligentie.
Hoe dieper wij doordringen in d© ontwik
keling van dat geestelijke loven, hoe meer
wij rondzien, des te duidelijker wordt li©*
ons de waarheid der woordendo aarde ie
van Gods heerlijkheid vol.
Het, vragen naar het intellectueele recht
van de spiritualistische monistisch© wereld
beschouwing gaat ver 'boven het materialis
me. Alleen het godsdienstig geloof bevredigt
de behoeften des gemoeds en verheft het lo
ven.
Moge dit ook ©enigszins exclusief klirjken,
spr. herinnert eraan, dat alles slechts een
protest is tegen hét irreligieuse leven.
Het is niet louter wetênswaarheid1 dan-
kenswaarheid, alle w«oar«acktig geloof hangt
samen met het geheele ziel eleven van don
mensch, met ons willen, ons streven, het
heeft daarop een allesoverheerschenden in
vloed. Vandaar de vraag: welk streven, wil
len geeft dit?
Er i3 een grooter overeenkomst tusschen
de menschen dan men zoo oppervlakkig zou
denken. Dit gevoelen wij in groote trekken;
wij weten wat smaak is, wat geluk, wat bui
gen eu berusten, onder lijden gemoedsvred©
te bezitten.
Op die algemeene aandoeningstoestanden
afgaand©, is de vraag: welke ran die twee
geloofsbeechouwingen bevredigt?
Tegenover de ervaringen van lot en loven
heeft het materialisme den mensch niets te
geven; in den godsdienst ligt voor hem
troost, dank en kracht, doch in het materia
lisme niets dau da prediking van ©en idee
loos, doelloos noodlot, zonder zin of beteeke-
nis, waarbij slechts machtelooze bitterheid
overblijft en gewoonlijk is het einde dan
maar een kogel, wat spr. als ©en absolute ver-
oord'eehng van deze wereldbeschouwing aan
merkt.
Alle godsdienst is geworteld in 'a men
schen noodgevoel en daarin werd het heer-
'rike doorlijden van de menschlieid gepre-
het zich in vollo vertrouwen geven:
„Uw wil geschiede, Va der, niet de mijne."
Kan iemand ontkennen, d'at dit liefdege
voel, dit zich buigen voor den goddelijken
wil tot den dood toe, dat dit voor millioenen
een balsem is geweest, waarvoor wij don
Christus danken moeten tot onzen laatsten
snik?
Wat strookt meer met ons ziele! even, liet
doellooze spel van d© stof met al rijn toeval
ligheden, of de dank, het symbool der waar
heid, het eerbiedig zich verblijden in Gods
liefde, zegen, goedheid? Dit laatst© nadert
de allerhoogste hoogte.
Wij staan ook tegenover d© buitenwereld,
de natuur. Wat voldoet meer aan een na
tuurlijk spontaan gemoedsleven voor iedere
menschenziel, al die toevalligheden van do
geesteloos werkende stof, dan wel het gevoel,
dat men, als men naar een natuurtooue&l of
natuurwonder opziet, geroerd, verkwikt
wordt eta. opgeheven tot dien machtigen
geest
De mensch. ia voorzien van een zedelijiken
aanleg, hij heeft 'besef van goed en kwaad;
dit sluit iet-s in van heb goede, het war©, van
plicht er. een spontaan werkende zelfcritiek
hot geweten.
Gelijk de magneetnaald niet rust voor hij
de» Pool gevonden, heeft, zoo stroomt door
hot geheele menschenleven het besef van
hetgeen goed, recht, waar is en dit rust eerst,
zoo het is in die eenige richting, waarheen do
wil Gods ons richt, de richting rvan hot goe
de. Dalen wij, zelfbewuste menschen, af rot
in het diepste onzer ziel, -d'an ontwaren wij;
de wet des tevens, dio kracht des levens, rich
uitsprekende in wil -en geweten, in staat om
ons tot wezenlijk geluk te brengen.
Alle goede werk rust op een stil geloof in
de macht van God, de erkenning dat heb
goed© is in den oppersten wereldwil.
Het goede is het doel en alle zelfopoffe
ring ter wille van het goede berust in de er
kenning, dat het goede het c-eirig© is, het
goddelijke zelf, Gods wil.
Moet de geloovig© niet streven naar da
openbaring van het laven Wie rijn de groot-
sten van het memsehelijik geslacht geweest?
Die zich bonden aan Gods wil.
Offert een materialist ooit rijn leven, rijn
ziel voor zijn leer, dan bewijst hiji, dat heb
eenige waarachtige is ons geestelijk© leven,
het geestelijke goed' is.
Op den bodem des harten ligt het gods
dienstige loven, ©en drang, die overal onder
alle volken gesproken hoeft, een diep ontzag
voor, een behoefte naar aanbidding, ©en stil
bewustzijn van afhankelijkheid, van ver trou
wen, een drang om te gehoorzamen.
Welnu, wat geeft het materialisme? Het
is uit zijn aard gedoomd bet diepste», rednete,
hoogste van des menschen ziel dood te druk
ken. Hieruit blijkt zonneklaar de onhoud
baarheid van een dergelijk© levensbeschou
wing.
Indien niet alle kenteekenen ons bedrie
gen, staan wij voor ©en groote kentering,
aan de grens van dat ©ene, dat al is, dat
God is. Ons geslacht is als de verloren zoon,
liet ging uit, maar werd bedrogen en nu zijn
en korueu er die zeggenlaat ons wiederke©-
ren naar onzen Vader.
Spr. ziet in de naaste toekomst slechts ©en
bevestiging van de woorden van den grooton
Augtisfmus: „Gij, hebt, o God, onze harben
geschapen tot IJ en daarom kunnen wijt niet
nisten zoolang wij U niet hebben gevonden."
Zeer aandachtig hoorde het publiek -ook
deze laatste voordracht aanvan d© gele
genheid tob het richten van vragen, waartoe
aan loet eind© door d'en voorzitter gelegen
heid werd gegeven, werd geen gebruik ge
maakt. Als tolk van de «aanwezigen zedd© de
voorzitter van den Protestantenbond den
heer Gioen-ewegen hartelijk u.mlc voor het
geen hij ten gehoor© had gebracht, ©n sloot
met den wcmsch, dat dr. G. nog meermalen
in den Bond zou optreden, deze bijeenkomst.
Hoe snel de Leerplichtwet werkt.
Een leerling van een onzer openbare
scholen kwam na maandenlange afwezigheid
den Cden Februari weer op school na een
aanmaning van den schoolopziener.
Den l lden reeds bleef zij weer weg en is
sedert niet komen opdagen. Reeds 55 school
tijden verruimde zij na dien datum. Het kind
is 9 jaar oud.
Springtij morgen (Vrijdag.)
'Met ingang van 1 April is mej. Pons"
telephonists alhier, verplaatst naar Rotterdam,
tcrwyl mej. Groeneveld met ingang vnn dien
datum weder naar hier wordt overgeplaatst.
De heer L. A. A. Ignatius, kommies bij
's Rijks belastingen, wordt van Rozendanl
verplaats naar hier.
'Op Donderdag 25 April e.k. zal hier
eene stierenkeuring worden gehouden door
de keuringscommissie in de provincie Zuid-
Holiand.
Aan liet bureau van politie alhier zijn als
gevonden gedeponeerd:
Een rozenkrans m©t étui en ©en brief, ge
teekend D. Munnikliof-v.an «der Burg.
De rechthebbenden kunnen ach. ter terug-
bek aming vervoegen a&m gemeld politiebu
reau.
Voor het examen in de nuttige handwer
ken slaagde o.a. mejuffrouw A. Ebes, alhier.
De rederijkerskamer Vreugdendal te Breda
heeft den heer Haspels eene benefiet-voor
stelling aangeboden, waarin de»e dan zelf zou
optreden. De heer Haspels heeft dit aanbod
aanvaard. Stuk en datum later te bepalen.
Naar men aan het »Haarl. Dbi." meedeelt,
is het Koloniaal Museum aldaar kooper ge
worden van de bekende ethnologische verza
meling van de voormalige Indische Instelling
te Delft, ter waarde van ongeveer f20.000.
Het Gentsche blad „Volksbelang" komt in
©en heftig artikel op tegen «do rede van prof.
Van Hamel uit Groningen in da „Associa
tion fJamand© pour la vulgarisation du Fran-
5a.h te Gent.
„Wat t© denken," vraagt het blad, „vau
een Ntderlander, die, terwijl zijn taal- en
stamgenooten van Zuid-Nederland een han
gen, jarenlangen kamp voeren om hun en
zijn re dreigde taal te verdedigen tegen ©en
ee "v, enoude opslorping door het Eranndh, en
die aldaar het taalgebied rijmer ©igene Ne-
deriandsche moedertaal in Europa -bracht te
v01 dubbelen in uitgebreidheid, door het
Vlaams» biezend publiek te brengen tot «de
N oidnederlandsche letterkunde, die natuur
lijke brou van lafenis voor hun Gennaanscke
vo.ksb&schaving; wait te denken an den
NcJvj lander, die rijn taal- en stamgenoolen
komt tegenwerken en beschimpen in hun
eigen land, m de hoofdstad, van Vlaanderen,
en er behoefte aan gevoelt, oon in 't open
baar ©n met ophef te 'komen houten met de
ergste vijanden van rijn taal en van rijn
stam in België?"
Van af 16 Maart j.l. staat het letterkundig
maandschrift vEuropa" ten gevolge waar
van door de uitgevers Blussé Corop, te
Dordrecht tijdelijk voorzieningen zijn getroffen
niet meer onder redaktie van den heer
W. Gosler.
Brandstichting.
Heden diende voor d© Robterdam&che
rechtbank de zaak van A. Gram, '60 jaar, we
duwe van D. A. Verbeek, zonder 'beroep, die
te Rotterdam op 27 December 1900 in haar
woning aan de Nadorststraat 3, ile verdie
ping achter, "brand zou hebben gesticht, door
in een hoek van ©en kamer, behangen, mot