58*to laargang. 11686. Zondag 29 Januari 1905 Derde Blad. Waarom wij de clericale requeuing Deie courant verschijnt dareljjks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Pnjjs per kwartaal: Voor Schiedam en Vl&ardingea fL 1.35, Fmaee per post fl. 4.65, Prjjs'per week: Voor Schie dampen V laar ding en 10 cemt Afzonderlijke nummer» 2 cent. Abonnementen worden dagelijks aangenomen. Advertentiën voor het eerstvolgend nummer moeten des middags vóór een uur aan het bureau bezorgd zyn. üureau: Botcrstrsst 68. Prqa der Advertentiën: Van 16 regels fl. 0.92iedere uwgtf. moer 45 cents. Reclames 30 cents per regel. Groote letters naar de plaats die innemen. Advertentiën bij abonnement op voordeelige voorwaarden. Tarieven hier van zijn gratis aan het Bureau te bekomen. In de nummers, die Dinsdag-, Donderdag- en Zate rdaga ond verschijnen, worden zoogenaamde Weine udrertenti&n opgenomen tot deaprü* van 40 cents per advertentie, bij vooruitbetaling aan het Bureau te voldoen. latere. Teiefoeii Xa. 123. INDISCHE PENERASSEN. xci. Het Mohammedaanschc vasten beslaat in een volstrekte onthouding van alle spijs en drank. Van den vroegsten morgenstond (kwart over vier) tot na zonsondergang (kwart over zes), moet de moslim onafge broken zich verzetten tegen alle zindelijke neigingen en behoeften. Behalve eten en drinken is ook het rooken, zich parfumee ren en opium schuiven ten strengste ver boden, ja zelfs het inslikken vim het speek sel maakt de vasten voor zoo'n dag on geldig, zoodat het zaak is, om steeds een paai' koperen kwispedoren (tampal locda) in huis te hebben, wanneer men in de vas tenmaand op inlandsch bezoek rekenen kan, lederen nacht moet de moslim nijjah, d. w. z. heL voornomen formuleeren, om den daaropvolgonden dag den plicht van het vasten behoorlijk 1c vervullen en wel als een Gode aangenaam werk. Zonder die nijjah zou de onthouding eenvoudig geen doel treffen. Verder is het aanbevelenswaardig (soen- nah) om de vastendagen in een gepaste godvruchtige stemming door te brengen, ernstige godsdienstige gesprekken 1e voe ren, vooral niet te twisten, te toornen te liegen of kwaad te spreken, zoo mogelijk weldadig te zijn jegens de armen, veel in den Qoraiin te lezen, stipt zijn vijf gebeden te verrichten, de moskee te bezoeken en Allah's namen en eigenschappen dikwijls bij zichzelf op tc zeggen. (Allah heeft honderd namen, die elk een eigenschap aanduiden. Bij hel opdreunen daarvan gebruiken de moslims een rozen krans (tasbiih) van 100 korrels). Geleerde moslims hebben mij verzekerd, dat Mohammad's bedoeling met de vasten uitsluitend was een jaarlijk'sche oefening voor te schrijven, ter versterking! van 's men- schen wilskracht. Ziel en lichaam, zoo zei den ze mij, zijn steeds met elkander in strijd. De geest is gewillig, maar hclvlccsch is zwak, en daar liet toegeven aan z'n stoffelijke begeeitcn den mcnsch ten ver- derve voert, daarom vond de profeet het noodig en goed den wil van de ziel te doen trainen voor den strijd met het zon dige lichaam. Eén maand per jaar vond hij voldoende on wanneer men zich werkelijk trouw ge durende Ramadhan, aan hot voorschrift der vasten houdt, zal men de maand Sjaw- wftl Krachtiger ingaan, zal de ziel voorloopig weer gestaald zijn voor de worsteling met het lichaam. Mohammad gaf dispensatie aan zieken, aan reizigers, aan personen, die zwaren arbeid te verrichten hebben, aan zwangere en zoogende vrouwen, die allen dan later echter de verzuimde dagen moesten inha len, terwijl oude lieden ook vrijgesteld zijn, doch daar zij uiL don aard der zaak niet meer inhalen kunnen, moeten deze dan, by wijze van vergoeding, een vaste hoeveel heid levensmiddelen aan de armen afstaan. Ieder meerderjarig moslim (d. w. z. boven de tien jaar!) in het volle bezjt zijner ver standelijke vermogens, is verder tot vas ten verplicht. Wanneer men 'n dag, wettig of onwettig verzuimt, dan is men botjor of „lek" en moet zoo'n dag vóór de volgende vasten maand ingehaald zijn. Dit inhalen, het Ara bische kadhd, moet liefst zoo spoedig moge lijk geschieden. Bij verzuim van langer dan een jaar heeft men een bepaalde hoeveel heid levensmiddelen aan de armen uit te reiken. Zooals we hierboven reeds zagen, is de onthouding alleen gedurende don dag ver plichtend. In de Qoraön lozen wij in hoofd stuk (soerah) livers (ajah) 183 of Qor II: 183: „Het is ulieden geoorloofd in tien nacht der vasten dat gij eet en drinkt, tot dat gij in den morgen een witten draad van een zwarten kunt onderscheiden, dan moet gij de vasten volbrengen tol den nacht." Het eerste voedsel, dat gebruikt wordt na zonsondergang, heel fatoor, terwijl het voedsel, even voor den dageraad genuttigd, sahoer genoemd wordt. In den nacht wor den de geloovigen gewaarschuwd, opdat die sahoer-maaltijd tijdig toebereid zal zijn. IKer in Nederlandsch-lndiö geschiedt dit, door het hij Lusschonpoozen (ongeveer van een tot drie uur 's nachts) doen slaan op de bedoeg's of groote trommen der missi- gil's. Gedurende de maand Ramadhan slaan bijna alle bezigheden stil en zoo hebben b.v. de Inlandsche scholen hier in Indië dan groote vacantie, terwijl ook de Land raadzittingen worden verdaagd. Tot mijne verbazing werden dit jaar drie ter dood veroordeelden te Meester-Coi nelis, gedu rende de Poeasa, opgehangen, iets wat zeker geheel in strijd is met de opvattin gen van vele rechtzinnige moslims. Als ik van rechtzinnige moslims spreek, dan bedoel ik hiermede nog geen 5 pet. van de Javaausche en Soendanccscho bevol king hier op Java cn niettegenstaande het vasten overal elders in de Mohainmedaan- scho wereld, als een der voornaamste plich ten van den mcnsch wordt beschouwd, zoo treft men hier millioenon niet-vasters aan. Menigeen is bovendien niet opgewassen te gen de zware onthouding en er zijn hon derdduizenden op Java, die ieder jaar weer, met liet heiligste voornemen bezield, de maand Ramadhan ingaan, het 'n twee of drie dagen dan volhouden, om daarna 1e bezwijken en onder een zuchtend terlaloc brat (te zwaar) verder maar net te doen alsof de profeet niets niemendal verordi neerd heefl. Bij de Maleiers op Sumatra is dit anders, die houden zich wel degelijk aan de voor schriften en zijn over liet algemeen veel godsdionstiger dan do bewoners van Java, waarvan de groolc meerderheid alleen de besnijdenis aanvaardt en voor het overige Allah's water maar over Allah's Sawah laat vloeien! Grappig is het ook, dat niet wei nigen hun geweten in slaap sussen, door althans den eersten en den laats Een, soms ook nog den middelsten dag, te vasten. Uit hel bovenstaande moet men nu weer niet besluiten, dat er onder de Javanen en Soendaueezen vele bepaalde vrijdenkers gevonden worden, menschen, die door re- dencering of napraten tot de conclusie meenen te moeten komen, dat alle gods dienst feitelijk overbodig is! Ik heb nog maar zelden een bepaald ongeloovigc on der de beide hoofdrassen ontmoet en het was dan altijd nog een der meer ontwik kelden, die Bucluier's „Kracht en Stof" ge lezen had, zonder begrijpen. Onthoudt dit dat al worden ook allo godsdienstplichten door 'n Javaan of Soondances verwaar loosd, hij zichzelf steeels ais 'n goed Mos lim beschouwen blijft. Wie hiervan meer welen wil, leze slechts hel werkje van Dr. C. Snouck Hurgronje, den bekenden Ncder- Iandschen Iladji Abdul Gaffar over „De be- teekenis van den Islam voor zijn belijders in Oost-Indiè", uitgegeven bij E. J. Brill tc Leiden. Zij, die vroeger in Indië gewoond hebben, zullen zich zeker nog wel herinneren, hoe in de Poeasamaand 's avonds laat dikwijls een luid onheilspellend geschreeuw in de dessa's of kampongs gehoord werd, een moslimsche krijgskreet, die angsligen in de Binnenlanden weieens griezelig fanatiek in de ooren zal geklonken hebben! Herhaalde malen nu heb ik het vorige jaar en ook thans weer, die heusch zeer ongevaarlijke „godsdienstoefeningen" bijge woond. We hebben hier te doen met de z.g. salatat-tarawih, welke haar naam ont leent aan de tarawihs of tusschenpoozen, volgende op elk viertal rakaiits, waaruit de Salat of 't Gebed bestaat. In mijn beschrij ving van het bidden indertijd, heb ik u reeds uitgelegd, wat zoo'n rakaiit is. Deze Salat begint altijd 's avonds na achten cn duurt dan tot ongeveer tien uur. Op Java mo gen alleen mannen en knapen er aan deel nemen, op Sumatra echter ook vrouwen, en het wordt door velen op Java als een pretje beschouwd, als een welkome gele genheid tot gezellig bijeenzijn, waarbij vroo- lijke gelachen en gepraat wordt. Dat ge- gesclireeuw in ue kampongs heeft dus niets niemendal met fanatisme to maken. Ik zelf meende vroeger ook, dat slechts ge loofsdrift zooveel leven kon veroorzaken, doch weet thans precies hoe onschuldig het er toegaal. Do lui zitten op een rij van 30 ii '10 man, de Imam voorop, allen met het aan gezicht naar hoi Westen gekeerd. Plaats van samenkomst is natuurlijk de Langgar of het dorpskcdchuis. Telkens nu als de Imam of voorganger zijn „Amin" aan hot eind van '11 „rakaiit" uitspreekt, valt de geheote gemeen te luidruchtig in, met een gejoel en 'n ge schreeuw, dal al heel weinig stichtend wer ken kan en we! iets lieeft van een al te levendige godsdienstoefening bij het Leger des Heils. In A joh is do Salat geheel ontaard tot ecu carricatuur van 'n godsdienstoefening,waar om dan ook vrome menschen daar maar liever thuis blijven. Elke Salat bestaat bij de Salat-al-tarawih uit twintig rakafit's, waarvan iedere 1wee van de volgende weer worden gescheiden door de „taslirnah" of het zittend, met het hoofd eerst naar rechts en dan naar links uitspreken van het beleende „Heil over u en de genade Gods(nsallamoe Aliahicboem De Inlanders noemen dien larawih-dïenst met een verbasterd woord trawèh, na af loop waarvan, meestal door geoefende le zers, stukken uit den Qoraiin gereciteerd en soms ook vertaald worden, tol ongeveer 1 uur 's nachts. Lt. Clockener Brousson, b. d. Jogjakarta. UIT DE PERS. In het heden vei schenen nummer van het Weekblad „De Vaderlander", lezen wij onder bovenstaand opschrift: Zoo menigmaal wordt van de zijde onzer tegenstanders beweerd, dat onze strijd te gen de Regeering van dr. Kuyper en do zijnen alleen ten doel lieeft om zelf op het kussen te komen. Een onjuistheid natuurlijk, om geen harder woord te gebruiken. Wij bestrijden het tegenwoordig Kabinet, omdat wij zijn aanblijven achten gevaarlijk voor hel belang des vaderlands. Dat is uitstekend gezegd door den heer Goeman Borgt sius in de vergadering van de Liberale Unie, toen hij een feilen ver kiezingsstrijd aanstaande noemde. De hooggeachte spreker wijdde juist aan onze grieven tegen de Regeering van dr. Kuyper een belangrijk deel van zijn rede te groot echter om het in ons klein be stek geheel af te drukken. Vatten wij zijn betoog op dit punt echter korlelijk samen, daii vinden wij de grieven tegen het kerkelijk bewind aldus weerge geven Do Regeering is de scherpste partijregec- ring, die wij in de laatste jaren hebben gehad. De partijen die haar steunen trachten door de valsche leuze: vóór of tegen den Chustus de hartstochten te prikkelen en do Ilcgeering te stijven in hot zaaien van verdeeldheid. Volksrechten en volksvrijheden worden in gevaar gebracht. De wet op het Hoogcr Onderwijs, do schoolwet, de postwet, de vaccinewet, slaan een verderfelijken weg in. „Van niet minder beleekonis" (aldus heette hel verder in do rede van den lieer Borgesius) „zijn do talrijke bestuursdaden, de wijze waarop de wetten worden uitge voerd, de verhouding van dc Ministers tot de Kroon, de benoemingen, de invloed, die van uit de ministerieolo bureaux wordt uit geoefend op hot amblenaarscorps, de ro- geeringsbemoeijngen, die verhand houden met liet prestige van allen, die met gezag zijn bekleed, dc mate waarin vrijheid van schrijven cn spreken wordt toegekend ook aan hen, die aan de Regeering onder geschikt zijn, do al of niet erkenning der rechten der minderheden, en ein delijk de mate waarin de Regeering door drongen blijkt te zijn van bet besef, dat do Nederlanders, al zijn zij in partijen ge groepeerd, toch allen zonen en doehferen zijn van hetzelfde volk en dat het de plicht is van elke Regeering om dat bewustzijn van nationale eenheid en samenhoorigheid te versterken. En bedrieg ik mij niet, dan heb ik in den geest van duizenden en dui zenden in den lande gesproken, toen ik bij het laatst gehouden politiek debat in de Tweede Kamer beweerde, dat de meest ernstige grief tegen het tegenwoordig be wind wel hierin is gelegen, dat het door zijn optreden in en buiten liet parlement verdeeldheid, tweedracht en haat zaait tus- scheii dc burgers, die onder het nieuwe regime, onder den nieuwen koers, het be sef van één te zijn, verliezen en meer cn meer op elk gebied van het maatschappe lijk leven in vijandige kampen tegenover elkander gaan staan." Zij er bijgevoegd, dat mr. Fokker, de voorziller van den Vrijzinnig-Domocrati- scheti Bond zich in volkomen gelijken geest uitliet cn ook zijnerzijds streng afkeurde het aanwakkeren van geloofshaat en ver deeldheid, niet minder dan de voorstellen die door de Regeering zijn ingediend. Niemand kan dus meer onwetendheid voorwenden, waarom wij het zoogenaamd christelijk kabinet bestrijden. En wie dat wèl doet, dien geve men maar een exemplaar van de redevoeringen der hecren Borgesius en Fokker ten ge schenke I Ingezonden Hededeelingen. 30 cent per regel, TE ROTTERDAM. Men heeft veel gespioken over liet ge val van een onzer buren, Mejuffrouw Koop man, te Rotterdam. Hel deed zich zoo korl in onze nabijheid voor, dat wij denken, dat het U belang zai inboezemen. Mejuffrouw J. Koopman, Oudaensttaal.32, le Rotterdam, meldt ons: Sedert drie jaren leed ik aan lievige pijnen in de nieien, die, niettegenstaande alle zorgen, aanhiel den. Ik was den geheeleu dag lam en af gemat en het minste wetk in mijn huis houden viel mij reeds zwaar. Mijn water was troebel en 's avonds waren mijn voelen en enkels opgezwollen. Ik was ten einde raad, want alle ingenomen geneesmiddelen waren zonder baat gebleven. Men maakte mij toen opmerkzaam op Fostei's Rugpijn Nieren Pillen, die een uitstekend middel voor mijn kwaal zouden zijn. Ik gebruikte ze dadelijk en de uitslag was builen alle verwachting. Na ze zorgvuldig gedurende acht dagen te hebben ingenomen, was mijn toestand enorm veel beter. Mijn pijnen wa ren bijna geheel verdwenen en de urine nam weer een normale kleur aan; ik ge voelde me weer opgewekt en kon ine beter bewegen. Ik ga nog eenigen tijd voort Uw Pillen in te nemen en ben er van over tuigd, dat ik in een paar dagen totaal ge nezen ben. Gaarna zal ik evenlueele lijders omtrent de goede hoedanigheden van Uw uitstekende Pillen inlichten. Ik, ondergeteekende, verklaar, dat hel bo venstaande waar is, en machtig U, het pu bliek te maken op elke wijze, die TJ goed dunkt. De kritieke periode. Dit tijdperk in hel' leven eoner vrouw brengt immer onaan gename en dikwijls gecompliceerde omstan digheden met zich mede. De natuuilijke krachten verminderen en de afscheiding ge schiedt niet zoo goed als voorheen, daal een gedeelte der af te voeren stoffen thans in. het lichaam blijft. Hei is dim, dat Fos ter's ltugpiju Nieien Pillen eene bijzondere genezende waarde hebben en dat zij de na tuur behulpzaam zijn om dc doorgangen sclioon tc houden, terwijl zij het gestel ver lichten van de onreinheden, welke zich daarin opgehoopt hebben. Verzeker U, dat men U de echte Foster's Rugpijn Kieren Pillen geeft, dezelfde die Mejuffrouw Koopman gehad hooft. Zij zijn te Schiedam verkrijgbaar bij de heeren KAP PELHOF II0V1NGH, (voorheen Frans Vis ser). Toezending geschiedt franco na ont vangst van postwissel af 1.75 voor één, of 110.voor zes doozen. ALLERLEI. Russische lectuur aan het [vont. Een Russisch officier is ids herstellende zieke van het front teruggekeerd en deelt het een c^ri ander mede van zijn bevindin gen. Voorat legt hij don nadruk op hel ont breken van lectuur, van wal men noemt geestelijk voedsel voor soldaten en zieken, hetgeen hij, misschien niet geheel ien on rechte, even noodig acht als levensmidde len en pelsmantels. Hot voorjaar en den geheelcu zomer Jug hij met 30 gewonde kozakken in eon sme rige woning 40 werst van Liaojang; alle krantsnippers, die maar te bemachtigen waren, de bedrukte papieren die om klce- dingstukken eu conserfbiikjes gewikkeld wa ren, bad hij reeds ettelijke aaien doorge lezen; een zakkaloiulcrtje kon hij al dioo- men; al dc eentonige liedjes der kozakken had men al honderd maal gezongen en her zongen. Op zekeren avond was een officier, die naar hel front trok, te gast; hij was zoo moe, dat hij haast onmiddellijk na aan komst, insliep. Toen kroop de zieke luite nant als een misdadiger naar de bagage van den gast; hij had een boos plan; in den koffer van den slapcndcn officier had hij een paar boeken zien liggenBoe ken IDc verzoeking was te grootze moesten gestolen! De zieke nam drie boeken uit den kof fer en verborg ze onder zijn kunnen; het waien „Anna Knrenina" van Tolstoi, Nietz sche's „Also sprach Zaralhustra" en nog het een of ander boulevardromannetje. Maar aldra hadden de kozakken gemerkt dat hun luitenant boeken had weten le be machtigen. En ze eischen hun aandeel I Door den dunnen planken wand kon de officier nu hooien hoe de kozak Peschkof zijn kameraden Zamthusha's machtige woorden vooilas. „Is dal boek de moeite nogal waard?" vroeg de olfictei na eenige dagen. „Tol uw diens!, luitenant", antwoordden de kozakken. „Heb jelui er iets van begrepen?" Verlegen lachen. „Waarom lezen jelui liet dan?" „liet is een hoek!... en dan zijn de losse woorden besL ,le begrijpen." Met „Anna Kareuiim" ging het al veel vlotter. De schildering der rennen werd met vuur gelezen en aangehoord, en enkele hoofdstukken, die aan het boek ontbraken, moest de officier op di ingend veilangen ver tellen. Zelfs het miudcnvaaidige boulcvaidio- manneljc vond een bijzonder gunstig ont haal. Een commandeereiid generaal, die het eens in de ziekenkamei zag liggen, slak het rustig in den zak, zonder iets ts zeg gen, om het luier te lezen Waarom de Japannors klein zijn. Bij de indecling van de volkeren der aar de naar hun lengte belmoren de Russen volgens wetenschappelijke cijfeis tot de grootsten, hun tegenstanders tol de kleinsten. Ook in do Japansche bladen heeil deze beschouwing aandacht gelrokken en in menig Japansch blad wordt met een die pen zucht de juistheid van deze cijfers er- kend. "Wij zijn de kleinsten van de aardbolbe- wonors, zoo moeten wij zelf eikennen en het is met bitterheid, want hoeveel men van Europa kon afwijken, de .westelijke groeikracht verkregen we niet. Toch wilde men niets onbepioefd laten om aan dezen voor don nationaien trots onduldbare kwetsing om de kleinsten dei- aarde le zijn, een einde te maken. Men lieel lang worden even lang, als het wilde groeien! Lang worden, uitschieten, zich lekken, en dan hoog-ter-been, lang, kon, als oen Rus. Gelijk men in dei gelijke moeilijke aan gelegenheden moor doet, werd nu een staatscommissie in het leven geroepen met de opdracht de oorzaken van dit nationale euvel op le sporen en middelen aan te geven lot verbetering. Reeds kwam de commissie gereed met arbeid, en de vruchten van haar onder zoek legde zij neer in een lijvig rapport, waarvan de conclusie luidt, dat de lichaams- kleinheid van heL Japansche volk het ge volg is van hel gebruik maken van matten in plauls van stoelen en bedden. Het zit ten naar klecrmakersgewoonte zou storend werken op den bloedsomloop in de onder ste ledematen en daar de boenen met den gioei van het vcideie lichaam niet gelijk meegaan, blijven zij zwak en klein. Men verwacht nu van de legeering, dat zij hel gebruik van mallen zal verbieden en hel gebruik van stoelen en bedden daar voor in de plaats zal stellen, wel Lelijk, met strenge strafbedreiging voor al wie de con servatieve mal zal willen blijven verkiezen boven den vooruilstievendcn westerschen stoel of het bed der toekomst. Want, zoo veizekett men, de scholicteu, die in Japan naar Emopeeschen trant wor den opgevoed en op schoolbanken zitten, zijn leeds sterker 1er been dan turn Ja- pansch-schoolgaande kameraadjes. Zoo zal dan ook dit kenmerk der „kleine Japanners" wellicht ve ui wijn en, want men kweekt makkelijker een volk van dwergen dan van reuzen en om van leuzen dwer gen of van dwergen ïeu/.en te maken, heeft men nog iels anders noodig duit een staatscommissie. Maar waarom zijn de Japannertjes niet tevreden met hun korte boenen? Zij heb ben der grooteie wereld wel getoond, dal zij er handig en vlug gebruik van weten te maken De phonoijraaf als getuige voorde rechtbank Te Btnlïjlu procédé etrde een grootJiamde1- llaar tegen een Hamburger, die weigerde1, bestel lei .goederen in ontvangst tei manen, zeggende, dab ihij| de sdisriftelijlke ovfeteetni- komst latm.' mondeling tondeeLei had inge trokken Toen de zaak voor den Berlijner slecht begon te staan, verzocht tteizo don netchters te willten Tuistoren naai' een. klei nen phonograaf dien hij had meegdbnadhit. Duidelijk gaf iliet toestel het geheel© ge sprok woei', dat in het magiaizijtu van dlon Biea-lijuer gevoerd was en. waar den H'am- SCHIEDAMSCH COURANT. BESTRIJDEN.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1905 | | pagina 9