59"" Jaargang, Zondag 18 Februari 1906 No. 12009 Derde Blad Dcxe courant verschijnt dagelijks, met uitzondering van Zon- en Feestdagen. Prijs per kwartaalVoor Schiedam en Vlaardingen fl. 1,25. Franc© per post 1.65, Prijs per weekVoor Schiedam en Vlaardingen 10 cent. Afzonderlijke nun miers 1 cent. Abonnementen worden dagelijks aangenomen. Advertentiën voor het eerstvolgend nummer moeten des middags vóór een aur san het bureau bezorgd z\jn. Boreas i Boterstraat ©9. Prijs der Advertentiën: Van 16 regels fl. 0.92iedere regaf meer 18 cents. Reclames 30 cents per regel. Groote letters naar de plaats die innemen. Advertentie» bij abonnement op voordeelige voorwaarden. Tarieven hksr» van zjjn gratis aan bet Bureau te bekomen. In de nummers, die Dinsdag-, Donderdag» en Zaterdagavond verschijnen, worden zoogenaamde Mei»# aiïrcrteniiëra opgenomen tot denprjjs van 40 cents per advertentie, bij vooruitbetaling aan het Bureau te voldoen. ENGELSCHE BRIEVEN. LXXV. OVER KUNST EN NOG WAT. (Van onaeni Londtensdhon medewerker.) Londbn, 11 Februari 1906. Do liefhebbers en kenners vaar schilde rijten hebben dezer cl'agein een ondervinding opgwfean, welke 'haast atteon in Londen mogelijk iis. Men 'heeft utumeliijk mecir dam. 20 schilde rijen. voor dbn ding1 gfeh'aaldl van Turner, die nog immer geldlt, voor don maoh.tiigsten en kraditigtsten Engeilec'hou scitoilldëir uit dö eerste kolft den* 19 do eouw. iMbn sttellto zich v'oor dat de duectcmr vam ons Rijksmuseum ons op een gocd'en dag kalan kwam. vertel Ion d at hij! en zijm voor gangers eoa 50 jaar of zoo, een paar dozijn M'airissen in een kelder 'hadden laten staan vervuilen, beroeton en 'berodlcen. tllcn mist d'aib ze cir waren, doch on de een of andere' manier is db beroamdie kuneb- 'keuner John Ruskin in dien waan ge bracht, 'dlat ze ten eerste niet „af" waren en ten •twc-ed.c niaatd zwakke staaltjes van Turners kurist 'te ziem gaven. Hoe. heb saj, sfedtarf 1851, toen Turner stierf, zijp. op gezag van Ruskin al! dlie kunMstufck'en be graven dn de kekteas Vani d'e National Gal lery, in geEöleohap van ©em massa aquarel len Van: denzeifdbn sdhildler, die driar dbor Cooke, dbn oud-'hooMredtaélteua* der „Daily News" sdijn; opgedblvau. Zo zijn nu schoongemaakt en hangen 'in db bekendb „Ta,te gallery" bij do Theems, officieel 'bekend ailfe de galbrijl voor moderne Brijtsctoe kunst. Zo zijn* veel mooier dan die, wolke we allen kennen uit die National Gallery en wol1 om: eon zeer tragische redbn. Tuinier heeft verf gebruikt die verbleekt en ieder een bejaanmerit cfiu d'iö reden, het vtamnin- d'eren in- kracht en gloed! van; ziiju heerlijke stukken. Ieder dlio wat voorstellings vermogen heeft, kan zicfh, nu eon begrip vormen van do oonsipronkeilijko sicihooimcidl dbr strikkou in de National. Gafary, welke Ruskin als d© best© uitzocht. Do halve wuiw, in het dbmikor clboaigebrlaaht, heeft Van dteo stukken db friscbheid! geredi. Men kon ei- inkutfechon zeker van '«©zen dat da National G-aflery niet alleen znl'ko verborgen' schatten "huisvest. In db reu- zejikaisteelcn, waarmee gansdto Groot-Briit- rannië ©veirdiekb is, zijln zo Idiote en kelders waar db eigenaren waarschijn® jjk! nooit ko men. Ja ar zijn fcastooliani die za nooit be zoeken on niemand! woet wat daar vorbor- gtell' lilgt en in. den i'oop der tijdten wellicht 'bedbrvön en vergaan is. Goou wonid'eir daar ook dlat men. haar van varscihiiEonde zijicten or op aandringt diaft een oewrnirisaq van bekwam© cm bevoegde deakundliigeu benoemd! woaidb, welke ©eau stel- selïnatlig onderzoek instelt en dlan begint met do donkere on ven.ecC'U. toekan van db groot© muisoums eau dien gelijken. Dit zoui dan! een voortreffelijk middel wtezon om do anefcenfolijkem. oudlor de kun stenaren tot (meerder eoi'a te brengen. Docih m dien tussaheinbijp behoeven wa db ortge- stocvenan* niet links te laten liggen. En daarom, zij! to'iter met ingenomenheid! gewc- "®n op ©en tentoonatelffing in db bekend© öal dhr Fine Arit Society, iin Bond street. Daar konden wa dezer diaigen de aquarel len^ genieten Van een zestal, Xediorlauclsohc «Risten, Waarond'etr werk vaati Amtzenius, Haverman, Gruppo, Sclhwegel, Le Comte. VcMjvall -db waterverven van Amitzeuius vfokkon, toen afc or wap, zeer diet aand'aicht van liiet En'goleche paiblitek. vor dkair yandatm:, in Regent Street, oon interessaaito kosmopoliitascho kninst- wntoonstöffing te zibni, in d'e New Gallery. udtei! Ehigefechön;, A.morikaaien, Russen, Dmtsdhers, Fran.schon enz.,, maakt Ncdtor- 'aiu'd! met Israël, Mieadlag, Baiueu', Bruck- ®an enz. ge©n sitoht figuur. Dezer dagon wordlt dfe tentoonsteïïing gc- Sbton, om opgevolgdi te worellen door oan van gnaivures, waaribiji vooaiali db producten Aanoitilka. zmillbn tooiicii wolk goh voor- 1^1^®anö dl0 gini'ph&cho lamst daar maakt. ,1<:'011,1 eon 'a'n'clera xed'eaa zall die tomtoou- atelting interessa,nt wezen. Men zal er na- .ïtta jk öon zeer niftgebrcsiida .vbrza'moliing vindbn vla.ni hat work van den onlangs ovor- ttü1 Dudtsöltoii öcOuMér Menzol. Niet R Tï kri^ron' wc 35 etukken hibr uit do jiischö National Gallodiw, dkiartoe dbor do Piituiaische rogeoiing afgestaan, dodh. db Bri'tsche ircg'eering z'aï ook inzondbn walt *zo ea- vaan heeft in heb Victoria en Albert- M'usoum, hot vroogcro South-Kcnsington- Mnseaim-. Vorder hobbein altortei parhiculier- ron 'Wör en op 't vaslt-dandl luu,n medi0Wer- king verleend, zoodlait men eon good en volledig ovbrzieht krijgt van. d!e fcumivt van don 'gibobem sclliildiea*. Ook op muzikaal gebied) weeirt Londten zich. roeidls nu 'godiuclht en men moet erkon.- hen, dat over hefc aOgomeon, 'hot piuMiök on die airtisitonj h'ie.r nibt meer zoo ver ten achter zijln, alk een. jaar of tien; geleden nog het geval was. Nora. Clench, geeft met 'haar d'ames-quar- tet in Bochstein Ila® oen reeks van 6 con certen, waar .men, behalve Beethoven; en liaydh, niu ook Cfesair Frank, Dvoaulk, Tbdha.iiküfwsky, Debussy hoont on zeer goed! hoort. Latnond heeft Iiiibtf in dieealfdb zoal nL«r zijn uitnemenda Beethoven-v'tea'tolking, eeia even groot .succesi als ten uwenb. Dan heeft zich d'aaa* een jong© violiste toten 'hooren EdKb Reynolds, dlte, hoewel' wat rnw, toch onoim muzikaal speelt. Of toet nu evenwel daarom, een Engelse®, operkvgtezolSchap alk dat van MoodyMan ner's, geaiadbn is om: naar Nederland te -gaan, is weer eemi andlaria quaestie. Nederland! is op 't punt van muziek en opoia wel ver- wenldl an zelfs een: goed gezelschap als dlat Van Moody—Manners zal db haindien vol ■liebbbn;, oim hcfe pniblitek te bevredigen. Dat gaat nog eer met e«ii tooneelsbuk, zooails bleek torn mon „tho Walls'of Jo- nichb" in Nodiailand! giarg opvooron. Nu was ten eorste dlat stuk van Sutro, wat in houd en plfami betreft, daartoe zeer ge schikt, teawijil in dfe tweed© plaats dei ac teurs en actrices in een mifeut optreden, waarin z© zich thuis voelen. Men moet dia hier ovbumin in dtibp tiragirfte als in zear realistische rollen zien. Ook de besten wor den 'inplaats van tragisch mel-odromatisoh. En als szb boeren, vissöhens, werklui en dfer- golijlken uit te ;beeMen kiijlgen, worden ze zoo onma&nupïijk mogelijk. Xni Terry's thealtre wordt uni; bijvoorbeeld, gegeven „t'he heroic Sfcubbe". 't Is 't verhaal van een ischoenmalker cllic platonisch ver liefd' 'iö op een van zijin voorname klanten, 'fc Is 'een soorlt v'ain. toonbanldicfdb, zooals en' wol 'beïeefd wordfen. Wekwi dat sculc wordt zeer goed gespoeld, hoewel db rol van Stubbe natuurlijk ontzettend moeilijk is. Onze schoenmaker moet aam den eenon katnii onze iirmrib opwekkoni, aan den ande ren ons niedlelijdbn. Doek db ironie moet geen smadblSjke Verachting, 'hdt m-edelij'dten ■geen weeë meewarigheid! woirdfen. En Jaanea Wedchi speelt xol! uitetekend!. Arthur Bourohibr1, die het eoröb hier „the Walls of Jericho" speelde, treedt nu op in „Brothers Officors". Hiji is daan* eau „trcxu- piar", fdiib toet 'Victoria-kruis, onze Militaire Wiibmeordb, 'krueig, een brave, nobele vent. Ook 'bij wordt Vemlieifd! op een voorname claim e en zon dhr sutóces. Doch nu komt inl dat stuk eein „caiid shairpca-", een soodt van kwartjesvinder in 't g'root voor en die maaier waarop diio man eten fclliuffea'1 en brutaï'on openijdbr uithangt is eenvoudig ongenietbaar. Hij! meent dht liiji .een hooige toorlat opzet, doch gaat enkel wijdbeens staan, rnfdt dear buik Vooruit. Hij spreekt onbeschaafd Ehgelsdh, dbclli ver- beten-t zichzelf onmiddallijlk. In eeai wooid het is eem echt Elngetoctoo oonventioinoeilo acteuai, die alls 't- waUo e»n groot fefciket hieeft aangehangeu met „Past op, ik ben een sdiumk" orop. Een a.ndeind eiigeuaardlilgheldi viel me op in „Thio Sflarict Phnp-eauel'", eon stuk uit die Eriinïsahe revolhtie, dat dim het „Now Theatre" wordit geigeveu om -waarin Julia Nci'Tsom heldin; k Nu is JuiKa Neiilson zeer zeker een hoogst 'begaafete tnaigedieame. D'odlx alto Lady Blakemey da z© woeir voel' to tragisch. Eni dan komt ca* diilt 'bij. Z:e is Einigelisoho van. dfeu Franschon zellfkanfe en spreekt dlaarom, zoea* terecht, toet Engelsch met Firamsch aecout. Nu zou in het gewone loven dlat Frausoh accént steukca* uitkomen, naaa*m;aitei do spreekster meer opgewonden werd en.liiairt- stoctotollijker. B'ij La'dly BTakoney zien we proeres liet ïegonoVergceteldfe g'obauren. Hoe toairtsitooh- toLijkor Imar woordiem worden, hoo zuiver der haai* Engelsch is. Doch ook dit stuik zoui in Nediarland zeker wel kijketrp trekken, als 'b niet reeds vottaaid en vertoond ia ALLERLEI. DE KONING VAN NOORWEGEN. Door, oen gewezen adelborst en studiegenoot van den koning. Op zekeren herfstdag van het jaar J.88G kwam op hot oude opleidingsschip „Dron- ning Louise", liggende in dat deel van de Kopenhaagscho haven, dat bekend is onder den naam van Ilönsebroen (de kippenbrug), een kleine jongen met eon groote tasch op den rug. Als oudore adelborst had de schrijver van deze regelen de wacht, toen de jongen werd aangespa*oken door een lan gen matroos, die daar op wacht stoncl. „Hoem der?" („Werda vroeg de ma troos van de wacht. De jongen keek heni aan en liet zijn tasch vallen, die zeker in zee zou zijn terechtgeko men, als de matroos haar niet gegrepen had „Wat wou je, mijn jongen?" vroeg de zeeman. Do knaap antwoordde riiet. Hij was er klaarblijkelijk niet aan gewend, Ier verant woording geroepen te worden. „Ie bent een aardige zeeman 1" ver klaarde de matroos. „.Te weet niet, hoe je heet en wat je komt doen! Welk nummer heb je, kleine man?" „Honderd zestien," gaf de jongen verle gen ten antwoord. „Dat is een to hoog cijfer voor zoo'n moederskindje als jij bent! En zeg mij nu, als 't je blieft, je naam, want je hebt er toch zeker wel een. Kom, voor den dag ermee!" „Karei!" „Is dat alles?" vroeg de schildwacht minachtend. De jongen knikte. De matroos wendde zich tot mij. „Officier van do wacht, ik moet u een kleinen zeeman komen aanbrengen, die al leen maar een voornaam beeft, en nog wel een kleintje, maar niets meer. Hij weet niets en dat is hem goed aan te zien ook." Op deze eigenaardige manier kondigde do lange Peter of Peter de Groote, zoo als wij hem noemden dat nietige ventje aan, gekleed als een eenvoudig matroos, on die niemand anders was dan Prins Karei van Denemarken, bestemd om eens do echt genoot te worden van Prinses- Maud van Engeland en als koning Haakon VII de kroon van Noorwegen te dragen. Het werd niet voor den volgenden avond op de „Dronning Louise" bekend, dat wij den kleinzoon van koning Chris liaan aan boord hadden. Men moot echter niet den ken, dat de wetenschap, wie de knaap was, zijn kameraden eea gevoel van vrees of eerbied inboezemde. Integendeel, zij begon nen dadelijk plannen to maken om hem te ontgroenen. Op het land en in burger- Ideeren zouden wij den 'jongen prins allen eerbiedig bejegend hebben; maar aanboord schatten wij hem .gelijk met alle andere leerlingen. Bij de kleine Deensche zeemacht moet wie het tot zeeofficier wil brengen, begin nen, mot negen maanden hel. werk vaneen gewoon matroos to doenhij heeft het dan ook in geen enkel opzicht beter dan dozc. Als hij dezen tijd doorkomt en een goed examen aflegt, wordt hij adelborst. Een an der, nog moeilijker examen brengt hem weel* een graad hoogor; één rang onder dien van tweeden, luitenant. Dezen rang bereikt hij pas na een derde examen., dat heel streng wordt afgenomen. Er worden ieder jaar niet meer dan zes of zeven aspi ranten tot tweede luitenant bevorderd. De studie voor zeeofficier is zeer zwaar. Prins Karei maakte deze geheel door, maar voelde zich altijd meer tot do prakti sche dan. tot de wetenschappelijk zijdoervan aangetrokken. Hij is daardoor juist, geschikt geworden, om do kroon te dragen van Noor wegen, dat meer dan vijf eeuwen lang zijn zee-koningen had. Ik was als oudste adelborst belast met het toezicht over de afdeeling leerlingen, waartoe de prins behoorde. Ik moest hen aan tucht gewennen en mocht vooral geen zachte leermeester zijn. Als ik eenige nei ging had getoond om te toegevend te we zen, dan zonden mijn medc-a.delborston mij wel tot de orde geroepen hebben. Ik ging eersl met mijn koninklijken leerling naar den kwartiermeester, die hem een stalen mes en vork, een tinnen lepel, twee linnen borden en een tinnen beker gaf. Op den terugweg viel de jongen tegen de ladder en liet al zijn nieuwe schatten op dek vallon. Het geraas, dat hij' hiprdoor maakte, deed een bootsman uit zijn. middagdutje ontwaken, zoodat deze in hevigen toom luiere, felefoes Me. 183, den onhandigen leerling begon uit te schel den; ik voegde er uit plichtgevoel nog een woordje bij. Met den klank dezer dubbele bestraffing nog in de ooren, zat de arme prins aan tafel, waar zes andere nieuwelingen hem zaten aan te kijken, zooals zeeroovers het een hulpeloozen gevangene zouden doen. Die jongens, waarvim de meesten niet lan ger dan een week aan boord waren, sche nen zich meer bewust van hun meerder heid over den nieuweling dan een admi raal het voelt over zijn minderen. Do laai s taan gekomen e moet aan boord den eersten dag altijd aan tafel dienen. De jeugdige prins, die zich had neergezet met het uiterlijk van iemand die verwacht dat hem Titles zal worden voorgediond moest het eten gaan halen'. Hij vroeg ieder een naar de keuken, de een stuurde hem naar boven, een ander zond hem naar de hul van den admiraal, eindelijk vertelde een goedhartige jongen hem, dat hij- de kombuis moest hebben en niet de keuken; en toen hij met. een grooto terrine erw tensoep beneden kwam, vonden zijn bak- genooien het noodig hem een standje ie maken, omdat hij zoo lang wérk had ge had. Toen hij wou beginnen te eten, klopte zijn buu rman hem op den schouder en weös hem op soep, die hij op den grond gemorst had en die hij eerst moest opvegen. Na tafel moest de prins de borden wa.s- schen. Een van de jongens gooide zout in het warme water, dat daarvoor gegeven was, zoodat de zeep natuurlijk niet schuimde. „Je moet de zeep eerst op de borden smeren, en die dan met warm water over gieten, groentje," riep een van zijn mak kers. „Dit ventje kan nog niet eens bor den wasschcn,t jongens I" Twee weken lang was hij het mikpunt van allerlei geestigheden en toen die om waren, was hij innig overtuigd van zijn eigen onwaardigheid. Wij brachten hem tot het inzicht, dat zijn koninklijke geboorte niets beteekende en hij die geheel verge ten moest, als hij ooit een knap zeeman wou worden. Van het opleidingsschip ging de prins later naar de „Jylland", en daar ontwikkelde hij zich van een verlegen leerling tot een dap per jong zeeman. .Het moeilijke leven aan boord, waar niemand iets om zijn rang gaf en hij eenvoudig had te gehoorzamen, was van goeden invloed op zijn karakter. Hij leerde daar werken en spelen, verdra gen en genieten, als andere gezonde jon gens van zijn leeftijd. In 1S95 onLmootto prins Karei zijn bruid aan het hof te Kopenhagen. Men zegt, dat zij elkaar op het eerste gezicht lief kregen. Het volgend jaar trouwden zij in Bucking ham Palace, bij welke gelegenheid het En- gelsche volk groote bewijzen van sympathie gaf. Zij hebben één zoon, Alexander gedoopt, maar dio nu in Noorwegen Olof heet. Door zijn karakter en opvoeding moei prins Karei of; koning Haakon de liefde van zijn volk winnen. Hij is een echt zeevarend vorst én dal is uitstekend in Noorwegen, waar de helft van het volk zeeman is en de andere helft hot wensclil te zijn. Do jonge vorst kent de taal en de ge bruiken der Noren. Hij weet, dat zij van vrijheid houden en hoeft zelf liberale en democratische neigingen. JIU-JITSU. „Hier werd de slag van Waterloo gewon nen!" schijnt Wellington op do speelplaats to Eton gezegd te hebben. Dit wordt dik wijls aangehaald, wanneer men de menschen van onzen tijd duidelijk wil maken, dat lichamelijke geoefendheid dor soldaten een der hoofdvoorwaarden voor den goeden uit slag van een strijd is. Door do uitkomst van den laatston oor log verbaasd, hccfl men naar de oorzaak van Japans krijgsgeluk gezocht, en meent dio gevonden te hebben in do gymnastische oefeningen, die in het land „der opgaande zon" gehouden worden, JiuJitsu, in onze taal spiorbreken, zoo noemt men die oefeningen, die hef lichaam stalen en het buigzaam en lenig maken, waarbij echter ook een menigte kunstgre pen gebruikt worden, die den beoefenaar in staat stellen een sterkeren tegenstander te' overwinnen. In Engeland en Amerika trok deze Japanscho kunst do aandacht; men liet onderwijzers in dat vak komen en niet alleen mannen, ook vrouwen be gonnen zich in liir-Jit.su te oefenen. Er werden ook boekon en bandleidingen ter onderwijzing in dezö kunst uitgegeven. 'Aan een daarvan dat van G. Irving Hancock is het volgende ontleend: In hot oudo feudalo Japan bestond een afzonderlijke krijgsliedenstand, de „Samu rai", dio de vorsten in den oorlog bij stonden, ten teeken van hun stand twee zwaarden mochten dragen en in menig opzicht overeenkwamen met de Europeesche ridders uit de middeleeuwen. Voor den krijg loofden zij; op iederen anderen licha- melijken arbeid zagen zij neer. Zooals onze ridders hun steekspelen hadden, oefenden zich ook de Samurai ijverig in het om gaan met de wapenen. Onder hen ontstond een reeks lichaamsoefeningen, die verschilt van ons gymnasticeeren, worstelen, vech ten en boksen, maar toch ook eenige over eenkomst daarmee vertoont. Dit is het Jiu-Jitsu, dat sedert eenige tientallen van jaren gemeengoed van het Japansche volk is geworden. De hoofdzaak daarbij is een tweegevecht, dat zoo lang wordt voortgezet tot een der beide partijen zich overwonnen geeft. Men maakt daarbij geen gebruik van de gebalde vuist, doch van do vlakke hand. Wie Jiu jitsu wil leeten, begint met den buitenkant van do geopende hand tegen harde voor werpen te slaan. Men gebruikt daarbij ook de pink, en maakt de kracht bij het slaan gebruikt, steeds grooler, zoodat de hand gehard wordt; ten slotte wordt deze zoo stevig en ongevoelig, dat men door een loodrechten slag op een stok, dezen ge makkelijk kan doorbreken. Dan zoekt de Jiu-Jilsu-leerling de gevoe lige plekken van zijn lichaam op, zooals een bepaald plaatsje in den bovenarm, waar veel zenuwen samenkomen; deze slaat en knijpt hij en leert daardoor niet alleen de juiste ligging ervan bij zijn te genstander kennen, maar maakt ze ook bij zichzelf ongevoi. 'g. Verder versterkt hij al zijn spieren en tracht zich zoo lenig mogelijk te maken. Een vari de eerste oefeningen daarvoor noemt men den vingerstrijd. Do strijders plaatsen zich hiervoor tegenover elkaar, strekken de armen zijwaarts en drukken do handen met gekruiste vingers, tegen elkaar. Dan laten zij zich voorover val len, zoodat zij meL de borst tegen elkaar en met de beenen zoover mogelijk naar achter staan. In deze houding beginnen zij te worstelen, waarbij ieder zijn borst zoo stevig mogelijk tegen den ander aandrukt om hem weg te dringen. Wie den ander van af het midden der kamer tegen den muur weet te duwen, is overwinnaar in den strijd. In een volgende oefening staan beide par tijen met. de ruggen tegen elkaar en hou den de armen zijwaarts gestrekt, zoodat do handen ongeveer op de hoogto van het middel komen. Zij' haken de handen zoo in elkander, dat do vingers gekruist zijn en de raggen der handen tegen elkaar lig gen. Nu buigt de een zich naar voren, zoo- ,dat hij dori ander van den grond optilt en houdt dezen zoo lang mogelijk in de hoogte. Bij al die oefeningen moet men opletten, dat er niet te veel van hef hart wordt ge vergd. Verder passen zij natuurlijk alle re gels toe, dio ook onze sport-beoefenaars in praktijk brengen. Heeft men nu het lichaam voldoende geoefend, dan begint liet eigen lijke Jiu-Jitsu. Daartoe behoort o.'a. de „worp over den schouder". Daarvoor pakt do aanvaller don rechterpols van zijn te genstander en duwt diens arm van achter over zijn linkerschouder. Snel laat hij zich dan op zijn linkernie vallen en drukt den arm van zijn tegenstander; naar beneden, tot diens hand op den grond komt. Nu richt hij 'zich op, wat ten gevolge heeft dat de ander over zijn schouder op den grond valt. Natuur lijk verzet deze zich daartegen en het gaat er nu om, wie de meeste tegenwoordigheid van geest, de grootste vlugheid cn behen digheid bezit. Dat. verscheidene dezer handgrepen ge vaarlijk zijn, ligt voor de hand, maar de Japanners zijn een aardig soort van volk cn zij zorgen er wel voor dat ea* op do speelplaats voorzichtiglioid in acht wordt genomen. In hoofdzaak is het voor onze bescluir ving echter een verouderde vorm van lichaamsoefening. Daar in het verre Oos ten is het dan ook een kind der middel eeuwen, en het zal de vraag zijn, of de kunstgrepen der Samurai zich op den duur in hel moderne Japan zullen kunnen hand haven. Want men kan toch op allerlei' andere wijzen zijn lichaam stalen en zijn gezondheid behouden. Praktisch is Jiu-Jitsu SCHIEDAMSCHE COURANT

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1906 | | pagina 9