gr Jaargang Dazo courant verschijnt d age] ij k s, met uitzondering van Zon- en Fsestdugea. Prijs per kwartaal: Voor Schiedam en Vlaardingen fl. 1.25. Fr ansa per post II. 1.65. Prrjs per week: Voor Schiedam en Vlaardingen 10 <wn,t. Afzonderlijke nummers 2 cent. Abonnementen worden dageljjks aangenomen. Advertentiën voor het eerstvolgend nummer moeten des middags vó6r uur aan het bureau bezorgd zijn. Bureau: Lange Haven No.141 (hoek Korte Haren.) Prijs der Advertentiën: Van 16 regels fl. 0.92; iedere regel meer 15 cents. Reclames 30 cents per regel. Groote letters naar do plaats die zij innemen. Advertentiën bij abonnement op voordeelige voorwaarden. Tarieven hiervan zijn gratis aan het Bureau te bekomen. In de nummers, die Dinsdag-, Donderdag-en Zaterdagavond verschijnen, worden zoogenaamde kleine advertentiën opgenomen tot den prijs van 40 cents per advertentie, hij vooruitbetaling aan het Bureau te voldoen. Interc. Telefoon voor de Redactie No. 123. voor do Administratie No. 103. FBANSCHE BRIE VEN. Parijs, 14 April 1(,07. Het fr&od 'te verdienen is te Pterijs, in weerwil van de groote menigte van be roepen, waarschijnlijk niet gemakkelijker dan ergens anders hot rustig op zijn gemak 'te verorheron is cr bij de drukte en haast, waarin die meeste ingezetenen gedwongen zijn te leven, vaak moeilijker dan elders, doch liet cr te bakken, schijnt soms heel wat voeten in do aarde te heb ben. Althans zjjn in de afgeloopcn week tal van bakkers van de wijs gebracht door het schrikbeeld, in dc volgende week zon der knechts te zitten. Dioch op de bevol- tmg heeft dat vooruitzicht slechts zeer weinig indruk gemaakt. Men schoen vol strekt niet bevreesd voor broodsgebrek. Hot is waar dat onder die onverschrokken en zich niet weinigen bevonden, die instaat waren zich bij gebrek aan brood, korstjes van of zelfs geheelc pasteien te verschaf fen of zelfs Parijs zonder brood vooreen herbergzamer oord te gaan ruilen, maar er bleven niettemin een menigte lieden (licht een millioen) over, voor wie brood het hoofdbestanddeel van het dageljjksch voedsel vormt. Diez© laalsten zouden, ware werkelijk het brood een dezer morgens weggebleven, niet weinig op hun neus ge keken hebben. Maai' zoover is het niet ge komen. Ofschoon er op 't oogenblik nog altijd stakers onder de bakkersknechts zijn, is ex van „een staking" eigenlijk geen sprake geweest. Dc ironio van Forain 'die in de „figaro" van heden er toe komt een juf frouw ui't te teokenen, die brood brengt bij Jaiuès en op haai' van verwondering getuigenden uitroep, dat hij al brood heeft, van den sodalislïschen leider tenantwoord krijgt: „Ik heb mijn brood uit Berlijn la ten komen," die ironie is dus ook we gens het gebrek aan actualiteit, eenigszins misplaatst. En al was er een algemeen© bakkersstaking uitgebroken, dan hadden de Parijzenaars en de Parissienncs zich stellig toch wel pit den nood weten t-e.redden. Ti-en tegen een, dat er in de meeste huishou dens brood was gebakken, liet zou zeker niet zoo smakelijk geweest zijn, maar van tag® of gebrek zou men toch verschoond gebleven zijn. Ernstiger is hot gevaar, ont staande uit de mo,gelijkheid, datde stakers ban bedreiging van sabotage ten uitvoer zouden leggen. Dat woord ovenals het werk woord saboter, afgeleid van sabot (klomp, overdr. iets van ruw, grof maaksel) be duidt oorspronkelijk: slecht volbracht of af geleverd werk. Een saboteur is een on handig werkman, een knoeier. hl deze dagen van socialistisch cn anar chistisch streven is aan het woord sabo ter echter de betoekenis gegeven van op- zcttelijk het werk bederven en is er kans °P dat do sabotage over ecnigen tijd een Rcht wordt, dat do werkman zich aan Matigt, om do patroons- tc dwingen tiun dschen in te willigen. Zoo hebben zelfs do brievenbestellers reeds van sabotage ge sproken, betgeen voor hen 'daarop zou aeerkomen, dat bijvoorbeeld tde brieven, ge adresseerd naar Bordeaux, in de pakketten zouden gestopt worden bestemd voof En- gelsclt-Indiëj dat van do drukwerk-er de omslagen zouden afgerukt worden enz enz. Het is^ waar dat de Franschc bestellers pist niei VQOT He geadresseerden onplezierige maatregelen him toevluchtbo- oeven te nemen om toch gekke dingen zien .gebeuren in dc postadministratie. eens drie weken na de verzending Parijs een postwissel gekregen, waar in hot adres volkomen in orde was en io uit Haarlem kwam. Blijkens een stem- P~ )'an post had die wissel eerst een j®sJB gemaakt naar Turin. Maar revenons M>s moutons of liever gezegd tot desa- Jotege, Het is duidelijk dat wanneer in A ^rooddoeg glassplinters of andere p delij'kc elementen gemengd worden, de uzpenaars maagaandoeningen zouden kun- e'i oploopen, nog erger dan die, veroor- ",lari door het gedurende een paar xnaan- achtereen eten in een Parijsch res- ®aat. D© sabotage van brood "is dan een vergrijp tegen de volksgezondheid f.streng gestraft kan worden, "kig is het in de laatste dagen slechts «gekomen bij twee hakkers, cn is het i ontdekt, éér het brood in de ingewan- der 'Wanten beland was. ^akkers wilden dan staken, naai' het heet omdat de Zondagswet niet volledig op hun bedrijf was toegepast en ook nog ter zake van andere grieven. Of liever wilden ze, naar gebleken is, volstrekt niet staken, maar wilden de drijvers, de gró- viculteurs (gelijk het met een ander kunst woord heet) dat zo staken zouden. Bous- quet, de secretaris van bet werklieden- syndikaat der. voeding, heeft zelfs de al gemeen© staking doen afkondigen, waar schijnlijk daartoe door politieke beweeg redenen gedreven. Doch de meeste knechts zijn zoo wijs geweest, al hebben ze misschim* op de vergadering, voor de staking gestemd, toch naar hun werk te gaan. Eergisteren had den er op 6000 knechts ongeveer 600 ge staakt. Een staking van 10 pet. nu, is al les behalve algemeen to noemen en het laat zich aanzien, dat de beweging gaan deweg zal afnemen. De bakkersknechts zijn in weerwil van hun zwaai' beroep niet on tevreden met hun lot. Ze zijn gewoon, wanneer hun dat lust, oen maand of een paar weken vacantia te nemen en de Zon dagsrust, gelijk de wet die bedoelde, laat hen'vrij koud. Alwoer een bewijs, dat die, haastig samengestelde wel, een groote on handigheid is geweest en haar oorsprong alleen ban verkiezingsdoeleinden te dan ken heeft gehad. Een bakkersstaking is, al neemt ze zoo'n vaart niet, daarom een gewichtige gebeurtenis te Parijs, omdat het brood daar misschien nog meer dan elders, een hoofd rol speelt in de voeding. Is bij het echte, Parijsche volk do „boterham", d. w, z. de beboterde, belegde of onbolegdc sneden, gelijk we die in Holland hebben, een on bekende grootheid, zoo wordt er daarom niet minder brood verbruikt, eer meer, want men gebruikt het met groote, niet afgepaste brokken. Vooreerst 'onder den maaitijd. Bij deze noemt het brood de plaats in die de aardappelen ten onzent bekleeden. Groote stukken, van de meter- lange brooden, meestal afgebroken (want in Frankrijk is hot niet bijzonder netjes aan tafel, van het brood dat men genomen heeft kleine snecdjes te maken) verdwij nen, bij jeugdigen eetlust vaak tot een ge zamenlijk gewicht van een. half pond, als toespijs in een eenpersoomsmaag. Dut ver schijnsel verklaart ten volle do klacht van menig Franschman, die in Plolland reis de, „quc'on ne vous donnc pas de pain dans ce pays". 's Morgens daarentegen .wordt in het al gemeen weinig brood gegeten. Men ver genoegt zich met een of twee „croissants", aldus genoemd naar den luiken maan vorm, maar die overigens niets hebben uit te staan met het Rijk van den Gxooten Heer. Bij het „goüter" evenwel wordt weer een goede dosis brood naar binnen gewerkt, al geven verfijnde gestellen met goed ge spekte beurzen ook do voorkeur aan taart cn Engelsche cake. Dal „goater" kan men vertalen met „vier of vijf uurtje". Het is namelijk 'te begrijpen, dat op ge noemd tijdstip vgn den dag, wanneer men om 12 uur gedejeuneerd heeft en eerst om 8 uur 's avonds zoogenaamd middag maalt, de werkende of wandelende mensoh versterking behoeft. De werklui nomen dat tusschenmaal (welke operatie zij met den plastischen naam van casser la croüte aan duiden) iels vroeger, omdat ze gewoonlijk reeds tusschen 10 cn 11 uur dejeuneeren, 'Oin 2 of 3 uur kan men ze in grootcn getale bij bepaalde marohands de vins zien, waar ze onder het genot van een halven liter wijn niet alLeen aan die korst (croüte), maar ook aan het brood Zelf en soms nog aan. een enorm stuk kaas of worst zich to goed doen. Een groote rol speelt dat igoüter ook in het dagelijksch leven van een andere categorie, namelijk dio der kinderen. Daar heel het soms ook „dinette". Faire "la dinette is, onder toe voeging van een glaasje melk, een stuk chocolade, een appel of wat confituren, brood eten. Alen ziet derhalve dat in. Pa rijs niet minder brood verbruikt wordt dan in Holland, ook al heeft men er geen boterhammen en al vormt het brood in Frankrijk niet, zooals in Holland, het hoofd bestanddeel van 'het tweede déjeuner. Wat de 'hoedanigheid van het Parijsche brood "betreft, geloof ik niet dat het voor het Hollandsche onderdoet. In'talgemeen is 't hairier gebakken, heeft 't meer korst en is het daarom reeds gezonder. Doch men vindt te Parijs zoo'n massa ver schillende soort-en van brood dat het moei lijk is in dezen eien algemcenen regel te stellen. Vooreerst heeft men het gewon© brood, le pain francais, vervolgens tot pain allemand (of viennois) en anglais. Al die soorten kosten, doorgaans 20 cen times het pond (500 gram). Eindelijk le pain de gruau ook pain ïïohe genaamd, en van een fijner en zuiverder soort meel gemaakt. Dit laatste is niet zoo voedzaam en kost 30 centimes het pond. Het wordt doorgaans niot in de huishouding gebruikt. Alleen hij diners en in de betere restau rants. Naar den vorm waarin het gebakken iSj kan men het Parijsche brood verdoelen in pain fendu, pain bouleau en pain dephan- Laisie. Het eerste heeft een spleet of in snijding in do lengte, over het midden. Hot tweede mist die inkerving, doch draagt in de breedte eenige kerven. Het zoogenaam de fantasiebrood kan allerlei willekeurige vormen aannemen. De meest bekende daarvan is de zoo genaamd „baquette", eon eindeloos lang stuk, dat gemakkelijk gebroken kan wor den en dan ook meestal niet gesneden wordt. Het fijne of pain de gruau wordt alleen in diep fantazievorm gebakken en niet bij het gewicht verkocht. Ook daarom komt het duurder uit. Voorts zijn er nog tal van andere benamingen voor bijzondere soor-' ten van brood, kleine Napoleon-broodjes, (galettes in den vorm van een ronden koek), du pain complet, d. w. z. vaster gebakken, dus substantieeler. Dan nog gezondheidsbrood (pain liygie- niqne), donker van kleur, het pain do gluten voor lijders aan diabeters enz. enz. Aan keus dus geen gebrek. Doch er ont breken onze kadetjes, onze krenlohroodjes, ons klein, zwart smijdig roggebrood. Voor o.en Hollandsche maag, die heim wee voelt, is dat gebrek niet gering en schrijver dezer regelen voelt zich herleven, wanneer het hem gegeven is van tijd, tot tijd dien vaderlandsohen kost te genieten, moge hij wellicht niet zoo gezond zijn als hot Parijsche brood, van goede qualileit. 'JUVENIS. TEFi OONSTELLINGEN. Raken de groote wereldtentoonstellingen uit den tijd? Al jaren geleden is op deze vraag een bevestigend antwoord gegeven. En toch wor den ze telkens weer gehouden en toch neemt het aantal bezoekers, het aantal inzendingen, de grootte van het terrein en .de tekor ten (niet zelden) toe. Nu weer wordt de bovengestelde vraag te Berlijn ijverig besproken. En met Duitsehe grondigheid werpt men op de moeielijke kwestie stralenbundels verblindend licht. Het voorstel was om in 1913 ter herinno ring van liet 25-jarig keizer-jübileum van den tegemvoordigen keizer een jubileum-ten toonstelling te houden. Daartegen komen reoral de ,'ndustrieelen in grooten getale in het geweer. Zij moeten over het geheel niets van die groote tentoon stellingen hebben. Het kost hun geld en het brengt niets op. Professor Budde, directeur van de bekende gioote clectriciteits-firma van Siemens en Ilalske, berekent b.v. dat voor een vennoot schap als de zijne, deelneming aan één we reldtentoonstelling niet minder dan 600,000 mark kost. En hij betoogt, dat die 600,000 mark geon rente opbrengen. Te loeren is voor den technicus op zulk een tentoonstel ling maar heel weinig. En rente, d. i. bestel Iingen, komt van die tentoonstelling niet liet slechtste jaar voor de electriciteitsin- dustrie was 1892, het jaar na de schitteren de Frankfurter tentoonstelling. Dat de ijzerindustrie er net eender over denkt aldus prof. Budde volgt, uit het mei algemeene stemmen aannemen van een motie tegen wereldtentoonstellingen op de laatste algemeene vergadering van de Duit scha vereeniging voor de ijzer-industrie. Prof. Budde beschrijft dan het totstandkomen van eon tentoonstelling wat wij, uit eigen ervaring in het buitenland aanvullend, aldus kunnen weergeven; Er is een comité, dat wellicht in zijn ge heel ten bate van stad en land het goede wil en misschien voor een gedeelte knoopsgat- vullende bij-oogmerken heeft. Dit comité tracht eenige fabrikanten over te halen. Zoo heel gemakkelijk gaat dat niot. Doch als „de eer van het vaderland" ter tafel kan worden gebracht zijn er wel middelen. Zoo herinne ren wij ons het geval van een groote bui tenlandsehe firma, die via de regeering van haar land (waarin de tentoonstelling gehou den werd) gedwongen, werd moe te doen Men had een zeer hoogen ambtenaar warm kunnen maken voor het tentoonstellingsplan en deze liet nu de firma eenvoudig weten. dat zij een groote regeeringsleverantie niet zou krijgen, als zii niet meedeed aan de ten toonstelling. Volgens deze en dergelijke methodes krijgt men dus in enkele branches enkele fabri- tanten. Zij zijn dc „eerste schapen", die eens over de brug zijnde er andere doen olgen. Want de concurrenten kunnen niet achterblijven cn zoo wordt dus de gehecle industrie - zij hot met een zuur gezicht ,\oor het- plan gewonnen." Ten slotte krijgt dus een groote wereld tentoonstelling het karakter van een zware belasting, gelegd 0£ de groote industrie. De lieer Budde denkt blijkbaar aau een tijd, dat de industrie zich zulk een belas ting niet meer zal laten welgevallen en van een tentoonstelling eenvoudig zal wegblijven. Doch zoover zijn wij nog niet. Zij komen nog. En waar wij zien, dat de belasting, >P die groote ondernemingen gelegd, wël le dragen i», daar komen wij voor de vraag of deze belasting ook nut opbrengt. „Neen, heel weinig," zeggen de sceptici. En hun eerste argument, dat zoowel vóór do laatste tentoonstelling te Parijs als nu vóór de Berlijnsche gehoord wordt, is curieus. De groote Mogendheid aldus dit argu ment die in haar hoofdstad een wereld tentoonstelling organiseert, is in de politiek niet vrij. De tegenstanders weten dat aan het jnbileerende land, gedurende den tijd van voorbereiding en van den duur der tentoon stelling, de handen gebonden zijn on dat dit nnkmocdiger dan anders zal optreden omdat het niet gaarne den wereldvrede verstoord en daarmee zijn tentoonstelling mislukt zal zien. Natuurlijk begrijpt men wel, dat men om liet succes van een tentoonstelling zich niet alles zal laten welgevallen, doch zóó vrij als zon der zulk een tentoonstelling is men toch niet. Alen ziet het eenig gewicht logt dit argument zeker Sn de schaal, al zullen de vrienden van den vrede de zaak omdraaien en dit argument dus gebruiken vóór het houden van wereldtentoonstellingen. Een tweede argument tegen deze wereld kennissen is de beroering in hot economi.-che leven van de stad, waar zij gehouden wordt. Enkele mensehen aldus deze redenecring verdienen veel, waartegenover staat dat voor allen de prijzen hooger worden {wel 30 A 40 rekent men in Berlijn) en dat fami lies met kleine vaste inkomens door zulk een tentoonstelling dus gevoelig in hun beurs worden getroffen. En nu is het natuurlijk niet te ontkennen, dat een wercldtenloon stelling groote (indirecte) voordeeten aan een stad kan brengen, doch het blijft de vraag of deze voordeelen wel opwegen tegen de verhooging van den prijs der levensmid delen enz., die in vele gevallen niet meer tot de eerste hoogte nederdaalt. Bij deze groote argumenten komen nu de kleine: dat de volstandige vreemdelingen een groote stad bij voorkeur niet bezoeken tijdens een tentoonstelling, dat een tentoon stelling genotzucht en luxe bevordert, dat cr veel minder te lecren is dan men altijd meent en dat zulke wereldtentoonstellingen in haar wezen ten slotte niets anders zijn dan groote, internationale kennissen, waar bij de eigenlijke tentoonstelling voorwendsel en bijzaak is. Aldus de sceptici. Een volgende maal willen wij eons trachten na te gaan of er toch niet veel overdrijving is in deze bestrij ding der tentoonstellingen en of niet ten toonstellingen, vooral kleine tentoonstellin gen, goed georganiseerd, groot nul kunnen afwerpen. ALLERLEI. BOSNlè EN DE HERZEG O WIN A. Ooslenrijk-Hongarije, de staat waar op staatkundig zoowel als op etlmologisch ge bied zooveel verscheidenheid heerscht, kreeg op zekeren dag Bo=nië en de Herzegowina bij zijn gebied gevoegd. Daarna zijn al bijna dertig jaar verloopen. Dc nieuw bijgevoegde gewesten hebben in dien tijd veel van zich doen spreken. De vreemde beschaving kon maar niet zoo gemakkelijk een plaats vin den in dezen nieuwen grond. Toch is het er andere geworden. Of het beter geworden is, zullen latere jaren leeren Bosnië en de Herzegowina zijn twee zeer van elkaar verschillende landen in klimaat, landschap en volk. Terwijl Bosnië tot de boschrijke gematigde luchtstreek behoort groeien in de Herzegowina vijgen, granaat- boomen en olijven. Zware geurige wijnen rij pen in den zonnegloed, uit den armelijkcn bodem groeien breede, glanzende tabaksbla deren. Er zijn geheelo landstreken in de Herzegowina, waarover nog nooit een sneeuw vlok gevallen is. De bergen zijn er echter kaal en geven slechts voedsel aan stekelig mos en klein armelijk naaldgcwas. De Bosnische boeren leiden een zeer ar moedig leven. Zij voeden zich slecht, wat zuur brood, wat uien of knoflook met olie, zelden een stukje vlecseh, melk en eieren vormen liet voedsel der landbevolking. Op feestdagen komt cr wel eens een gebraden hamel of lam bij en in den zomer vruchten. De Bosnische boer bemerkt pas, dat hij slecht gevoed is, als hij met de andere staats burgers uit het rijk zijn dienstplicht moet vervullen. Dc groote, slanke, prachtig ont wikkelde kerels, die boven alle anderen uit steken, kunnen de vermoeienissen van den krijgsdienst slecht verdragen en velen hun ner bezwijken aan longtering. Dc verschillende stammen, die hel land bevolken, zijn dikwijls in strijd met elkaar. De Serviërs, die den Grickscli-orthodoxen godsdienst belijden, staan vijandig tegen over de katholieke Kroatcn. Dc Mohamme danen, die met de nationale vraag als zoo danig afgedaan hebben, hebben een scherp omlijnd programma gemaakt, dat eiken vooruitgang der beschaving aan den gods dienst toetst. Soms doen zo ook, alsof ze in do strijdvragen der Serviërs en Kroatcn par tij willen kiezen, maar dat is slechts een voorwendsel. Zo willen onkel en alleen het Mohammedanisme. Om de verwarring nog grooter te maken, staan achter de Serviërs en Kroatcn nog twee groote staatsideeën, het Groot-Sorvicrsc'hap en het, Groot-Kroaten- ichap. Dc vijanden bestrijden elkaar op ieder gebied en trachten liet land waar dc Ser- visch-Krontische taal gesproken wordt, voor zich te winnen. Want dit is het eigenaar dige van dezen strijdallen spreken dezelfde taal. Naar hun aard verschillen de BosniGrs en de bewoners van de Herzegowina veel van elkaar. Dc Bosniër is zwaarmoedig, on beweeglijk en ovvr 't ulgemeen niet heel verstandig. De bewoner van dc Herzcoöwma is levendig, beweeglijk, sluw, begaafd. Voor al merkt men dit onderscheid bij de vrou wen. Als in Aiostar, de hoofdstad van dc Herzegowina, Zondags de vrouwen naar de kerk gaan, is dat een schouwspel, dat den meest geblaseerden West-Europeaan in een vrooüjke stemming moet brengen. Lang, mooi gevormd in witte wollen kloeren met prachtig geborduurd© schortjes, ceintuurs cn doeken loopcn die mooie vrouwen voort met schitterende, lachende, blauwe oogen, liooge voorhoofden, meest blond glad weggestreken haar. Zoo moeten de Amazonen er hebben uitgezien, zoo eenvoudig, schoon cn sterk. De Bosnische echter, meestal klein van per soon, draagt oen plompe, weinig sierlijke kleeding, die in afschuwelijke plooien om het lichaam valt. Ilaer gang is plomp, zon der eenige fierheid. Op het gezicht is een doffe uitdrukking van zorg. Over hot algemeen zien de gewesten cr oostcrsch uit. In iedere plaats steekt oen mi naret tusschen do hoornen naar boven, in de steden zijn er verscheidene, in Serajewo, de hoofdstad zelfs honderd. De klccding der mannen is Turksch. liet hoofd is met don fez of tulband bedekt, dio rood, wit, of wit met goud geborduurd is. Den laatsten dragen de Alekka-gaugers. Korte jakjes, die dc heupen vrij laten, breede, geborduurde of roode ceintuurs om het midden, ruime broeken, meest van zwaar donkerblauw of zwart laken vervaardigd, vormen, dc gewone kleeding. Aan den voet hebben ze lecren pantoffels zondei hakucn. Dit algemeene beeld wordt volledig door de beschrijving der klccding van de Turksche vrouwen, die als wandelende mummies moeilijk voortloopen, met het hoofd en bovenlijf in ondoorzichtige doeken gehuld. Die vrouwen dragen steeds, of hef mooi of slecht weer is een parasol in do handen, wat het komische van deze wonderlijke gestalten niet weinig verhoogt. Zoo ergens, dan zal bij de Bosnische Turk sche vrouwen de vrouwenbeweging ccn vraag stuk van het wereldgericht zijn. Anders zal wel geen woord voor de propaganda der emancipatie tot die als planten levende we zens doordringen. Iïaar volkomen afsluiting van hot openbare leven, het diepe besef van haar mcnschclijke minderwaardigheid, de on wankelbare overtuiging van het noodzakelijke van haar levenswijze, houden de Turksche vrouw terug van eiken vooruitgang. Hier heeft het gevoel van meerderheid van den man gepaard met traagheid en heerschzucht, met het wapen van godsdienstigen dwang en de wetgeving van den staat, de helft van de mensehheid van haar monsehelijkhcid be roofd. En de beroofde legt zich erbij neer, dat de sterkere zonder erbarmen gebruik maakt van z;;° macht. 1 aMMMtttBMMat mm

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1907 | | pagina 9