Het rechts-standpunt. Amor in de Rechtszaal. Radio-Programma's Het doiat goad to bemerken, dat dxL er nog is. Niet, Gat wy «eraan twijfelen. Doch. se dert dien oorlog is er ©en ziekere laksheids op liet necIilsgelLeU, neemt men het in wel gowJbu zoo nauw niet- liet is de alge meen© verslapping ia do zoden, die natuur lijk ook en vooral op bot reehts.geb.ed naar a oren komt ien d-e maakt, dat men oven, ophoort, als men merkt, dat de ©én of an- der z.ch op zuivior rechts standpunt Mdt Men betrapt zichzelf op do gedachte: „hé, wat is dat onfde muziek!" Dura lex, seal lex een harde Avet, maar de wet is dat nog oen moderne ge '-lachte? Handelen daarnaar de openbare haliamen, waanvui men zoo dikwijls den indruk krijgt, dat zij all oen voor opportu nisme gevoelen, Uat zij „©rtussclicn door fcchamten", dat zij oveaal don minsten weemtand zoeken dat karakter in hot stadsbestuur ©n in liet openbare levert niet moer gevraagd woidt'? Nu do beginselen in hot openbare (poli- tiek©\ fevon hoo langer lioo meter wegge borgen worden, nu er in de debatten 'zoo Metalig sprake moer is vmi wot, nu vlo wot, ook en vooral m gemeenlezaken, vaak zoo eagionaaidig gehandhaafd avordt on nu men zoo d.kwijls den indruk krijgt, dat recht niet Meer do eerste gedachte is, waaidoor alle openbare lagere besturen zich laten besturen, nu klinkt liet liaast als oen ano malie, dat men menschen vindt, dio mot nadruk voor do handhavxiig van de wet opkomen. Toch doot, w.iet aan dezo stemming toe geeft, verkeerd. "Wij mooLen teuug paar liet recht. De geringe afdwaling, dio wij hier en daar tegenkomen, is een oodogs- veisciliijnsiei, dat nu spotedig iot de go- scinodienis moge behooron. Uit dien. hoofde reeds achten wij hot eon heuglijk verschijnsel, dat mv. G. Briet 111 hot JNiediDrlaiiidsch Juristenblad opkomt voor een eerlijke rechtspraak m echtseheidnigs. zaken. Zooals men Wefet verb.edt art. 2G3 Bur- gerijk Wetboek de echtscheiding bij on derling goedvinden. Eu zooals men even eens weet, wordt idle echtscheiding bij on derling .goedvinden toch. bijina dagelijks w-iJlens en ivatcns door de rechterlijke macht toegepast. Dat as oen toestand, die niet moet be staan, d.o müt is overeenkomstig do hoog- lio.d van het recht, welke do Nederiand- scho staat, an duozien tijd, in dubbele auato hefeft te handhaven. Want hoo belangrijk de vraag van do echtscheiding ook is, voel belangrijker is toch nog do regel, dio eiseht, dat do rech ter mot beslissingen geeft, waarvan hij weet, dat zij ten slotte vierkant met do wet in strijd zijn. M. a. w. of men voor of tegen deze eohtsciheuding is, in eik geval moot naen m©t don heer B-r.ot van meeaiing zijn, dat het onmogelijk moet zijn met do hulp van den rechter de vet te overtrej- den, gelijk dat nu op zoo groote schaal in deze materie geschiedt. Hoever hot publiek daarbij reads gaat, blijkt uit ©en vonnis van de arrondisso ments-ieclitbahk te Amsterdam van S Fe bruari 1926. In deizö zaak hadden Ide echtgenootün voor de rechtbank, ais onderdeel van een onnderLnga afspraak om bij 'otncteiling goed vinden tot een echtscheiding te komen, oen overeenkomst gebracht, Ho lesne partij had zich niet aan die overeenkomst gehouden. En nu kwam do andere vragen the overeenkomst, dia ©an onderdeel was van eon bij do wet verboden afspraak, wegens wanprestatie lo ontbin- don. Bat schijnt toch wol liet summum van brutaliteit. En toch, schijnt da beslissing voor de baid© partijen zoowel ais voor hnu ï-aadsLeêcn een groote verrassing ge weest te zijn. Niemand die er een moment aan dacht, dat men. liter van dan rechter iets vroeg wat met de wet in. strijd was. Gelukkig echter lieett de rechter eraan gedacht. En liiji toeft don oisch ontzegd oteUat d looveueenkomst oen bij de wol ver boden, dus ongeoorloofd© oorzaak had en dus krachteloos was. Dat gebeurt lang niet altijd. Mr. Briët haalt een buhengewoon sierk voorbeeld van het tegendeel aan, waarbij mot ver bluffend© openhartigheid door partijen. was vastgesteld, dat zij iets deden wat volko men an strijd was met die wet, zoneter dat de rechter deze wetsovertreding als zoo danig karakteriseteide. Hot komt ons voor dat dit enter het ge höel en in Gezefl. tijd speciaal ©an buiten gewoon ongiaAVönschl© toestand is, waar aan de wetgever zoo spoaig mogelijk een eind bielioort to maken, omdat hot toch waarlijk do taak "van dien Staat niet is de wetsverkrachting zooveel mogelijk in de hand te nierkem (Van onzen Parijsdhen Correspondent.) (Nadruk verboden.) D'e groote romantische Liefde, die dan Dunras en Sardou, is te zeldzaam in dit nuchtere zakelijke leven, dan dat wij niet een oogenblik zonden blijven stilstaan en den hoed afnemen wanneer wij haar te- genkomën. Biezer dagen Verscheen zij hier in bet Paleis van Justitie. Natuurlijk was het nooit haar bedoeling geweest, om zich aldus aan allerlei vreem den te Vertoonen, en vooral niet in zulk een deftige stijve omgeving van gicfogade en gebefte hoeren. „Cihou-Clhou", haar gunstelinge en huur slachtoffer, had het w'el begiepcn, on haar stoeds schroom vallig verborgen gehouden met die schuw heid voor de aanrakingen der Wereld, welke allo echte ontroeringen kanmenkt. Doch toen „Chou-Chou" dood was, heeft dier moeder dezelfde van wie de stak ker in haar testament, geschreven bad: „Mijn moeder heeft nooit anders dan tos- derheden-uit-herekening r.oor rule geh'ad" haar in het licht der openhaarheid ge- sleept, zoodat nu iedereen luiar kan. be lasten en beduimelen. In liet veilinglokaai van Themis o, kwam er weer eens lomand de sjacheraars uit den tempel drijven in de rechfcw.rt waar alle intensiteiten Van menschehjke hartstocht en lusten wonden blootgelegd en getaxeerd, is zij uitgekleed tot ojv heel ham huiverende naaktheid. En bibberend Man kou, het gezichtje bedekkend van. schaamte, gaat do arme Liefde Van „Chon- Chou" dam nu Vooi'bij 'aan het gretige, sensatiebeluste publiek van profenen. „Découviez vous, Messieurs, c'est l'Ainour qui passé Zij liootto eigenlijk piot „Ch©u-C|hOfii", de hoofdpersoon vun liet drama- In het gewone loven stond zij bekend ails Mile., Juliette Charlier. De schuilnaam; diende haar Voorliet theater. ,Want zij wïis acltrice. en een niet zonder begaafdheid. Toen zij een einde aan haar leVen maakte, prijkte haar sohiiqnet op de iaffichcsn Van het ALhcnee in v'et'to letters. Zev'en jaren heeft zij geleefd mot den geen dien zij z!oa jonuilroeèaar liefhad: een kunstbroeder, zekeren Albert André Brullé ,,Een dier z-ddzaufc jeune-piremieas, die heldes-sCiènes op de planken kunnen uitbeelden zonder vtjitig jaar oud Ie zijn en aan rheumjatiek te lijden" beschreef zijn advocaat hem. Op een miooien Augustusdag ann 1916 luid zij hepi Vpor den ersten keer <mt- mlae't. Hij had haar dadelijk „le grand frisson" gegeven. En met al het élan van haar jonge 21 jaren had zij zich oj> het geluk geworpen. Z-oVen jaren hebben zij1 met d© verkwis tende gulzigheid der verliefden ©r op ge teerd. Ham gevoelens voicr hem zijn nooit minder geworden; haar liefde is ©er ge groeid dan geschrompeld. Doeih in hem brandde het vuur zich op, tot hij ten slotte zijn vrouw niet eens meer kwam omhelzen wanneer hij', na een avond van succes op de planken, ging soupeeren m'et andere vrouwen. Toen „Chou-Chou" dit bemerkte, is zij heengegaan. Zij heeft zicii gehouden ateof het haar niet zoo heeL erg scheten kon; omdat hij lijdend was en oen groa ©motie nadedig voor hem zou kunnen zijn. Ver van hem heeft zij een paar maanden haar loven, dat niet buiten hem kon, voörtge- gesleept. Toen heeft zij cr een einde aan gemaakt, den 17en Augustus 1923. Be ongelukkige had met een. revolver zich een kogal door haar hart gejaagd. Men vond haar, op haar bed, in haar mooisten peignoir en getooid met al haar juWeelen. En twee jaren later weer op een mooien Augustusdag Vochten voor den rechter haar mjnnaar en haar moeder om het testament AEe intimiteiten Van haar vreugde en van haar lijden zijn daarbij' aan den dag gekomen. De rechters hebben hardhandig haar schuchtere jonge leVen binnenste hui ten gekeerd. Er is gegraaid in haar na latenschap. Dikke vettige vingers hebben gebladerd in haiar dagboek. Ja, dat dagboek, Waaruit de couranten nu „quelqwes pasages purieux" 'afdruk ken, hoe aangrijpend is het in zijn een voudige eerlijkheid. Het is de oenige plaats waar het arm© kind, zonder mooidoenerij, heel haar hart kon uitstorten, oinadat zij de zekerheid meende te hebben dat nie Inand anders dan zijzelf het ooit lezen zou. Zoo schreef zij' erin, in November 1922: Zaterdag, 25 November 1922. 'Vanavond heb ik je een beslissenden brief geschreven. Ik heb thans ad mijn moed noodig, daar ik weet dat je uit ziet naar een gelegenheid oin mij' den bewns te geven. Wat heb ik je gedaan? Ni°ts Je bent me moe. De kan er niet hoos om zijn Zal ik den moed hebben, je dien brief te geVen? Ik weet het niet. In mijn ver bijstering bid ik de fleilige MaagjJ mij' te doen weten waf ik meet' doen Het is zoo hard. Het is mij!n lev,en, wat ik melj dien brief op het spel zet. Als je mij zegiS heen te gaan, zal ik gehoorzamen. Diaai je ziek en zenuwachtig bent zal ik doen aüsof ik mped en geduld heb. Ik' zal naar Panjs gaan, en ik hoop er langer dan een m|aand te blijven Dun, op een ochtend, zal! het gedaan zijn. Ik vjoor mij, ik zal hebben opgehouden te lijden. Jij zult zeg gen: „Het is die gemeen© cocAme". Alleen zal het Voor mij een vreeslijke kwelling zijn je niet nfeer te zien, j© niet meer to hebben. Ik zal, mijn André, in mijn hart ontzettend hebben geleden. Jij1 bent het eenige Wat ik heb liefgehad, wat ik heb aanbeden, wat heb ik Verlangd oml eraan te sterven, om liciejto jnaiclhtai. erom te huilenIk lieu doodelijk jal-oeiscb, ja- loersch op iedereen, op allesZal ik den moed hebben om Van jo af t© zien? Ik houd zooveel van je. Ik wou nu maar heel gauw doodgaan. Het is een kwaal waarvan ik niet zal genezen. Moge jij nïmimer dit lijden kennen". Is dat geen „cri de coeur" |Wat er Verder gebeuid is ©n oif zij den brief nog gegeven heeft, weet ik niet VermoedeJijk niet; want „Cboiu-CJiou" is toen niet naar Parijs teiuggekeerd, doiala in Roemenie geMeVen, Waarheen zij hlaar minnaar gevolgd was. Vermoedelijk is zij op het fflaatsèe ocgenhlik Voor de vreese- lijkheid van het offer teruggeschrikt. Of wel het grillige loeVal heeft c©n van die spaken in het wiel gestoken, waarmee het onze plannen oïnjVer pleegt te aver- pen, bij voorkeur op die m'omenten wan neer er het meest» yan afhangt. „Charf Cihou" bleef, en André werd al koeler en koeler. Een Week na het bovenstaande schreef zij in het dagboek: Je hebt Vanavond een mooi succes ge had. Ik bon er gelukkig om. Je gnat nu soupeeren met je Vrienden, met vrouwen. Je hebt mij zc'fs geen zoen gegeVen. Alles is wel uit, nu. Ik weet hot thans zeker. Enfin, des te heterZoo ganw ik in Parijs terug ben, zal ik mij1 Van kant maken, en zonder spijt. En twee dagen titer: Ik ben gelukkig. Vanochtend licb ik je vijf minuten bij mijl gehad. Zoo gaat het dagboek Voort, een lijdensgeschiedenis. Tenstette vertrekt zij naar Parijs Doch O'ok dan- kan zijl den geliefde niet Ver geten. Met een bewonderenswaardige!! moed, Welken men niet gezocht Zou heb ben in zoot'n niloaidain, tenger artiestje, zooi'n schijnbaar oppervlakkig slavinnetje van ©oca en aether, doet zij alles wat zij kan om zijn beeld uit haar hoofd te zetten, werpt zicfr op haar carrière en dwingt zich tot een nieuw levjen. Twee [maanden forceert zij zich zo.ot, eiken dag opnieuw1Diocli do wonde in haar hart wil niet, dicht: zij kan niet buiten hem. En op de laatste bladzij vfm haar dagboek, gedateerd den avond voor den dag waarop zij tenslotte den strijd opgaf, lezen wij: Lieveling, leven zonder jou, ik kim het niet Ik heb geen geluk gehad in mijn bte^ staan buiten de oogenMikken, welke ik bij jou heb dooigebracjht. Ik zou met zioo heel weinig tevreden zijn geweest: ccn beetje genegenheid had vpor mij kunnen Volstaan. Ik bid je mij te gelooVen: ik heb) nooit iemand anders liefgehad dan jou. Ik her inner mij alleen de gelukkige oogenhlikSkten, Welke ik had met jou. Gcfolof me; dit is een uur, dat mien niet licgit. En Vergeef m'e. Ik had zoo graag, alvorens heen te gaan, tenminste je lievle handen nog eens gekust. Ik aanbid je met heel mijn hart. Ik leefde slechts door jou. Dienk aan mij zonder bitterheid. Dat is alles wat ik je Vraag. Ik houd Van je. Juliette. En dan zijn er nog mensdien die be- Wercii, dat de Fnamjaise, ©n Vooiral de Parisienno, friviod is in de liefde, en dat de actrices de ergsten zijh Van a'iemaaL Ziehier eeu Francaise, een Paiisiennc, ja een aotric,e, die het onbillijk© coauliolont dezer bewering, althans in haar afgemleen- heid. In haar testamlent, opgemaakt in 1921, twee jaar vpoir blaar lojveibjden, had Juliette Charlier alles, bchatVe haar lijfgoed dat zou 't kaoniermeisje krijgen aan André Vermaakt. Ik smeek den heeer Brute zoo heet het daar deze schenking te aan vaarden en man mijn femme do ohambre, .Mile. Maurice Bella, mijn robes, linnen goed, bont en andere kleeren te laten, en Vooral niets te geven aan mijn moeder, die mij te Veel yerdriet beeft aangedaan en nooit anders dan teederheden-uit-hc- rekening Voor mij1 eheft gehad. Trouwens, zij heeft mij, zoVen jaar geleden, 15009 francs ontstolen. D|iis zij heeft baar deel gehad Die moeder schijnt er ook al ©entje ge weest te zlyn van heit genre, Waarvan wijlen Jacobs zong: 1 En hei-je soms 'n half sleet rokkie of 'n bloesie, jDienk dan vooral toch nog eens an je moessie. Mama bestreed de rechtsgeldigheid van het testament, bewerende, dal' haar dochter het had opgesteld, onder denj invloed' van cocaine en met pressie van'den heer Budé en vroeg vernietiging. Niet om( het (geld er bleeK trouwens een deficit te zijn; liet meubilair, dat de n.et zeer fijngevoelig u.t- gevallen erfgenaam dadelijk in het vendn- Imis bad laten verkoopen[, h'ad 14000 francs opgebracht en er was 24000 ïranlcs schuld neen! om stoffelijk voordeel was hot al thans ditmaal de moeder niet te doen, doch de dame gevoelde zich door tl© termen, waarin de uiterste witebesdliikking van haar dochter vervat was, onverdienid, zoozeer gekrenkt! en, gegriefd, dat zij officieel wenschte te zien uitgemaakt) daü heb arme kmd piet geheel bij liaar positioveta. was, toen iliet die onhartelijke woondeln neer schreef. Toor de gemoedsrust van! de moe der zoowel ,als voor do nagedachtenis van Julieite och, arme was het beter als de rechtbank zulks nu maar wou ver klaren. De uitspraak valt eerst over acht da gen. Maar ik hoop; dat de heoronj zullen vinden, dat het niet gaan KalAnders zou j.Chou-Chou'' met haar doorboorde hartje, zich zeker nog omdraaien! in 'haar graf. i LE,Oi FATIST, ÖTABSWJUEÜWS. Luxor, Broersvesl. Allereerst een. interéssante revue, die naar her en der voort. We zien hierbij Miss Wills, de iVmerikaansche tennis-slar, terwijl zo een haror wedstrijden speelt, verder de fantastisch verlichte fonleinm te Versa Hes, terwijl men in Calcutta ecu begrafenisplech tigheid meemaakt, waarb'ij men. versteld staat over de groote massa 'deelnemers. Hierna volgt ,,,De laatste Parij'sche mode'* waarvan, niet alleen de dames smullen, wanlt wat gegeven wordt is in fijne finten gekleurd, zoodat het een aaneenschakeling van mooie schilderijtjes vormt. Oiok leert deze film dat de groote iioed voor de dames weder in aantocht is. i 1 (Iliet volgcn|de nummer draagt tob titel „tWiillem Toll'' on is een geestige parod.e op de aloude geschiedenis,) waarom harte lijk geladien, wordt. Dan' volgt het eeisLe hoofdnummoiy.De weg naar avonturen'', een Italiaansch pro duct in 6 neten, waarin een zeer sympa thieke banldiot optreedt, evenals oen schoo n,o jongedame uit de aristocratische krin gen, dio na vele wederwaardigheden een ge lukkig paar worden, en do hjindiat getrans formeerd wordt tot een eerzaam bur ger. In deze film wordt mooi fijln sjml gelevcid, terwijl vanj veel landschapsstihoon te genieten valt. I En dan tot slot „HieS avontuur", even eens 'beslaande uit 6 aoteu, mqf in de hoofdrol de bekeurt» Ifoot Gibson, die ook tbanls weer op de onverdeelde sympathie van' het 'taflrtjke publiek aanspraak maaikt. Vanzelfsprekend geeft hot hierbij interes sante paarden dressuur, afgewisseld dooi een 'vechtpartijtje terwijl ook hier tot slot een gelukkig paartje te aanschouwen valt. i Pandora. TengeVolg'e van de revue en de miorric film, die gegeven zon vprden, wtis redds gisteravond do Plandora-biosclooip stampvol. En wat het eerste betreft is lnot publiek niet teleurgesteld. Uit den ntu'd der zaak is er v]an 'n revue wlaar 4 personen aan meewerken meer te malden dan vlan een vioor 2 personen en waar goede medewer kers als het echtpaar Muré meespeelden kon, bet niet andere of deze keer stond hot variélé-miimïner ver hoven da;t van andere weken. Reeds dadelijk wlordt een goeden indruk gemaakt en deze bUijft, brtiouidcns een enkdio inzinking het gehecle nmmmcr dmen. Vooral do scène Man de hypnoti sche slaap had een goWddig succes. Zij* die waxen gegjann am Paul Richter, den lidd uit Üe filml Die Nibekingcn tr zien spelen in Petro de Zooro'ovier, werden aanvankelijk teleurgesteld, omdat die fdn oan ions lOjnbekende redenen wias afgekemd. Evenwel We zeiden „aanvankelijk" Avant de film, do Moord iopi Mo Crew is evlcn- eens een prachtige filml, wlaarin Bprhara le Marr, Pejoy Marmont en Loav Corty spelen. iVporal deze jlaatste blinkt ook nu weer uit in zijh speciale rol nl die \'|a,n chique schurk. iVordt een film' ge geven wjaarin LeAvi Cody in'ecspeck dan k;an mien er bijna vlan ©vertuigjd zijn, dat mjon Icrijlgt een film', wjafteM heb di-aait om, een Oiefhobibende moiai© vItouaV, dit- mjanl Blarborale Marr als Lou, haar IrauAVc zorgzlam'e echtgenoot zopals zo zich niet beter kan AVenschen, hier Pen-y Marmp-nt en >last nat least de huisvriend, die zich, Zeer goed Macudoet, mjefviiioiurvv1 voor liaaa- eigen bestwil meetroon!, naar AVat do een de hemel en (de ander als de- poel der zonde beschouwt, n.H. Ide ciabareLs, maar .welke huisvriend, na enkele gemeene stre ken, toch de dhpe Avioavlt on m dit gevnit van dit eridermjaansche verdwijnt. Even wel zal de laatste film) v|an Low1 Cody nag wel niet Verschenen zijn en is het bios cooppubliek nag dikwijls in sigalt om gje- bceid te AVorlden door znjh, zij' het dan niet sympatliiok, toch meesterlijk: spel. Deze fiiim is viol contrasten. Zij speelt b.v. eerst in grooite annioiede op een Zuidzee- eiland, dan in een danciing m NcW Yoik te midden Man Meel luxe, tcrvnjl do beide laatste aclten zich afspelen tasschcn goud- dellvers in Ide diepste sneeuw1. Enkele komische films, Aviaarin rcspi. Clmiflie Chia.pïin en Biobhio jVcrnan op boden hrengjen het jmhliek in kite gle- wenschte reVSue stennlmingj. Een programma dns olm eens een avtond de Maartsche huien te Morgeiten. Levendig* eierhatdel met Duitschland. Van, de Duitscho grens schrijft men: De eierenjhandel naar Dmitschland is ojr het oogenjb'hk Zeer le\"endig. Par auto Avorden vrachten, over de gnctns gebiacht. Ook ko men Diuitsehe handelaars zelf do eieren bij de boeren, opkoopen en betalen oenige cen ten per K.G. boven den geldenden maikt- prijls in do Nedeilandsche grensgemeenten. Vondat by de opgravingen in Pomptj-- Naar de Tribune uit Napels meldt) is bij opgiavinfgen in Pompeji een levensgroot, bron(zen beeld gevonden vajn oen Gridcsdi-an jor.'geling. Men vermoedt hier te doen te hebben! met ©en copie van ©ori Grieksoh originieol uit den tijd van Pythias. Sensationeel avontuur in NoW-York. In! de Amerikaansche hoofdstad heiefl ziöh Aveer eenp ©en avontuur afgespoeld, Avaar- vanj Amerika Avel het monopolie sdiijnt te bezitten. Er Avas oon boArel tof inhcehtonis- n|emuig van den eigenaar van een auto uit- uitgevaardigd en het mocht inderdaad oeni ge dctecfiAres golukkoni den schuldige in zlijn auto te arresteeren. Mot revolvers dAvon^en zij do inzittenden hun naar liet op zes rmjl gelogen politio-hureau lo brengen. Toen' zlji op de plaats van bestemming Ava- ren aangekomen,, bnp to oen der misdadigere een, detective omver, slapie 'weer in de auto en reed,, in gezelschap van zijn col lega's pijlsnel AVeg, zich niet bekommerend om de regels van, het verkeer. Bereden politie en vijftig detectives zetten op motorfietsen of particuliere aut'o's, die zij fjlings requiieerden, de auto na, 'doch Zondag, 14 Maart. Hilversum, 1050 M. 8.309.30 uur R.-K. Morgenwijding. Spreker: J. G. Ber ger, Directeur bureau Ned. R.-K. Bond van bouwpatroons. Zang: Mej. Truus tor Steoge, sopraan, de heer Eduard Koop- mans, bariton, beiden te Amsterdam. Mej. Ter Steegc zingt: '1. Komm Süsser Too, Bach. 2, Patrona mea, W. P. R. Jansen, Pr. 3. Liebstor Herr Jesu, Baelu De heer Koopmars zingt: 1. Maria Stella W. P. H. Jansen, Pr. 2. Die Schópfung' Arie des Raphael, Iloydn, „Und Gott spraoh: Es bringe die Ertlo hervor". 3. Celèbre Agnus Dei (Melodie religieuse)' G. Bizet. 4. Petrus Klage, Brandts Buys! Pianobegeleiding: Jan Nieland. 2.304.30 uur. Matinee met modeAverking van het II. D.O.-orkest, onder leiding van Fr. Lupgens. Mevr. Jo v. d. Eyndcn, sopraan. De heer René Hondriks, cello. 5.15 uur. Christel. Radiover., Kerkdienstuitzending uit de Geref. kerk te Bussum. Voorganger: Ds. A. J. Muhlor. Overzicht van de eere- dienst in de Geref. kerk, lepenlaan, Bus sum. Votum en zegen. Voorzang Psalm 63:1. Geloofsbelijdenis, waarna de ge meente staande zingt liet laatste vers van den Avondzang. Gelezen wordt: 1 Cor. 10:111. Gebod. Tekst: Exodus 17 vers 15. Psalm 84: 3, 4. Preek. Psalm 22 vers 1. Vervolg der preek. Dankgebed. Slotzang: Psalm 42 vers 1. Zegenbode. 8 uur. Persberichten, sportuitslagen. 8.10 uur. Vrijz. Protest. Radio-omroep. Spie kers: Mej. Dr. Nicolette A. Bruirung, Prof. Dr. G. J. Hecring, Leiden, Ds. Mackenzie, Amsterdam. Ds. E. D, Spel berg, Egmond a. d. Iloef. Zang van Jonkvr. Jacoba ltepolacr van Driel, alt. Don Haag. Aan den vleugel: Mevr. Spelberg—Stok raam. 1. Opening door den omroeper, Ds. E. D. Spelberg. 2. Recitatief en aria, Bach. Zang. 3. Mej. Dr. Nicolette Bruining, over: Het Eigene. 4. In !t andere land, 17e eeuw. Altes Mailicd, Uit Schwaben. Zang. 5. Ds. W. Mackenzie, over: Vrijzinnig Gods dienstig Levensbesef. 6. Hot Gemeen zame, Wertheim. Geestelijk lied, v. d. SigtenhorstMeyer. Zang. 7. Prof, Dr. G. J. Ileering, over: Vrijzinnig Godsdienstig Wereldbesef. 8. Auf ein altes Bild, Wolf. Zum Neuen Jahr, Wolf. 9. Sluiting. Daventry, 1600 M. 10.50 uur. Tijd sein, weerbericht. 3.50 uur. Concert door de band van II. M. Grenadiergard. 4.40 uur. Gedichten met muziekbegeleiding. 4.505.50 uur. Do band en solisten. 8.20 uur. Klokkengelui van St. Martin-in-the- Fields. 8.30 uur. Eenvoudige kerkdienst. 9.15 uur. Causerie. 9.20 uur. Weerbericht, nieuAA's. 9.35 uur. Concert door het Picca- dilly-orkest. 10.5011.20 uur. „The silent Fellowship". Parijs, „Radio-Paris", 1750 M. 1.05 uur. Concert Lucien Paris (piano, aóooI, cello). 2.05 uur. Nieuws. 8.35 uur. Lezing: Pensez toujours aux parasites. 9.0511 uur. Jazzmuziek van de band Mario Cazes. K o n i g s av u s terhanson, 1300 M. 10.5012.10 uur. Concert. 7.50 uur. De clamaties. 8.209.20 uur. Blaas-coneert door orkest. Daarna nieuws. 9.50—11.20 uur. Dansmuziek. Brussel, 262 M. 8.35 uur. Concert. 9.05 uur. Causerie: Les évènefnents de la semaine. 9.20 uur. Voortzetting concert. Munster, 410 M. 8.20 uur. Orkest- concert. 9.20 uur. Los in kortschrift. 10— 10.30 uur. WcekoA'orzicht. 10.50 uur. Con cert. 2.20 uur. Voetbalwedstrijd-uitzending. 3.50 uur. Lezing: Musik der Inder, mot muzik.-ill. 4.50 uur. Sleeswijk-IIolstein- gedenkfecst. 5.20 en 5.50 uur. Lezing. 6.20 uur. Scliaakles, 6.50 uur. „Der Pfei- fertag", opera van Schillings. 10 uur. Sportberichten. Maandag, 15 Maart. Hilversum, 1050 M. 12 en 7.30 uur. Politiebericht. 56 uur. Kinderuurtjo door Mevr. Ant. Ar. Dijk. 67 uur. Concert door het H. D. O.-orkest, onder leiding van Fr. Lupgens. Scandinavische muziek. 77.30 uur. Radiopraatje. Spreker: de heer R. Swierstra, onderwerp: De working van liet èènlampstoestel. 7.45 en 10 uur. Persberichten. 8.10 uur. Kamermuziek avond (aangeboden door de N. V. Philips- Radio). Het Ilollandsch strijkkwartet, be staande uit de hoeren: Herman Loydens- dorf, 1c viool, Jul. Röntgen, 2e viool, Bram" Mendes, alt-viool. Thomas Canivez, cello. Dr. Willem Rovaards, declamaties. 1. Kwartet op. 18 no." 2 (g. gr. t.), Boot hoven. Declamatie. 3. Thema met variaties „Der Tod und das Madchen", Schubert. Declamatie. 5. Kwartet E. kl. t.,Smetana, „Aus meinem Lobon". Daventry, 1600 M. 10.50 uur. Tijd sein, Avecrbericht. 11.201.20 uur. Radio- kwartet en solisten (sopraan, barïto'n, viool). 1.202.20 uur. Tijdsein, orgel concert. 2,35 uur. Speech van Sir. Cliat- tergee, OA'or: Anglo-Indian relations. 3.35 uur. Lezing: British wild animals, Hares and rabbits. 4.20 uur. Tijdsein, causerie. 4.35 uur. Orkestconcert. 5.35 uur. Kinder uurtje. 6.20 uur. Dansmuziek. 6.507.20 uur. Omroep a'oov Europa. 7.20 uur. Tijd sein, Aveerhericht. 7.45 uur. Pianosonates van Weber. 8 uur. Causerie. 8.20 uur. Con cert. S. Robertson, bas. V, Chatterton, sopraan. 9.05 uur. Dorde acte Rigoletto, Verdi. 9.35 uur. Orkostconcort. 10.20 uur. Tijdsein, weerbericht, nieuws, lezing. 10.50 11.20 uur. Indische muziek. 11.20 12.20 uur. Dansmuziek. P a r ij s, „R a d i o-P a r i s", 1750 M. 12.50 uur. Concert Lucion Paris (piano, viool, cello). 2.05 uur. Niemvs. 5.05 uur. Orkestconcert. 8.5010.20 uur. Orkest- concert en hobosolo's. Konigswusterhausen, 1300 M. 6.209.20 uur. „Tristan en Isolde", Wag ner. Daarna niomvs. 9.5011.20 uur. Dansmuziek. Brussel, 262 M. 8.20 uur. Speciale uitzending (Avedstrijd). 8.35 uur. „Noccs de .Ifonnottn", van klasse, fragmenten. 9.20 uur. Nieuws. 9.30 uur. Hervatting van „Noccs de Jeannette". 10.20 uur. Nieuws. Munster, 410 M. 12.351.50 uur. Orkestconcort. 3.504.20 uur. Werken van Cherubini voor orkest. 5.506.20 uur. Lezing: Eine 14-Landerfahrt im Faltboot. 6.40 uur. Sporllezing. 7 uur. Lezing: Moderne Biologie. 7,20 uur. „Hamlet", treurspel van Shakespeare. igSSSgESSSS5SSSS££I^SSSSSSB5SSSSSS£S!SSSifi£fiSBB££2£fi£5& ■MMawMgMMPKmFiMaaiWiiia.mii'i iww iiimniiinaiim nwim c»c«»

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1926 | | pagina 6