Schiedamsche Courant Nieuwjaars voornemens. iet Dr. v. d. Sleen op reis. DERDE BLAD Vrijdag 31 December 1926, No. f8388. door A. VOORTMAK-TEN JfAVE. Dc® wal gij cloot imuner goed, doe rooi al wwL anderen mot kunnen. 01! (Ioö litct vaker, doe moer ol doe luet boter dan zij. Kunt gij bot oen noch hel ander, veracht dan niet Uzéiven. Doe wat gij dool met Uw hart en short lion allen voorbij! Ajakkes"Nieuwjaars voornemens, <roedo voornemens, hoe ouderwelsdlii Brrrl N«m hom-, daar doe ik niet a,;m moe... dank je feestelijk voor r.oo'n tra- rg nenrijk jaurséincle, vergezeld van iieele punch on beloften....", zoo denkt menig een en vergeetdat noch goede voorne mens noch Iseete puncih mets met mate genoten! nog, nimmer ienumd sdnwje hebben gedaan. De filosopben zoggen, dat heit lederen dag opnieuw nieuwjaar is en dal men dus verstandig zal doen met icdercn dag op nieuw een. aantal gccde voornemens... ten uitvoer te biengen. Ai! daar zit 'm de kneep. Een besluit is ra=ch gevat, maar tusscheu dit en de tenuitvoerlegging van goede voornemens liigl een ganscJie reeks goede heedanigbicden ails daar zijn: vastberaden heid., standvastigheid, trouw blijven aam cen-opgevatprincipe, doiortistendheid, he la naeloosbeid, ijver en nog enkele andere. En wie onzer zou durven beweren deze goede „vglenschappten doMccliiel te Lezil- teu Er is niets, wat zoo detodem! werkt als sleur, en degene, die zich drie honderd vijf on zestig maal op een jaar voorneemt cm (of meci) .goede daden te verrichten, die, wanneer bet jaar ten einde neigt, nog steeds ongedaan blijken wel aan, zoo iemand zal ten langen iesle het opvaten van goede voornemens beschouwen als te hoeren hij zijn dag-imdeeMngi, hij zal het even machinaal deen a.ls kauwen en adem halen. Hij weet van tc voren, dat hij1 het mor gen weer zal doen en overmorgen weer en evenmin als iemand zal verwachten met mlomhalien of kauwen oioit iets buitenge woons tc bereiken, zoo zal degar.e die er onnadenkend een slem gewoonte van Ineft gemaald, góede voornemens op tc vallen, ooit verwachten hierdoor bizondcr to zul (en uitblinken. •Die slteurgewocobe van g'oede voorne mens is een. zeer vaak voorkomende kwaal 'Het is 'een soort leüiargie van den wil [fel is icen soqit overcompleet surplus van belofte, dat op zeer onvoldoende wijze <'en aanzienlijk tekort aan daden moei dekken. i Veten onder ons hebben een zeer vaag omlijnd donkbeeld van goed-doen. Waal daarover zijn we hel wel alten hartroerend eens: goed-doen is het in con crolen vorm omzetten van onze goede voornemens. Aangenomen (lat hiieraver geen verschil van meening beslaat, rest de vraag: wat is goed doten? De schoolknaap, die met gefronsL voor hoofd over zijn nokenopgavo gebogen, zit, zou wel gaarne „goed wllten doen". Hij zou in ren purperen mantel gehuld op oen blank ros gcizieten door de straten willen rijden, ten handenvol geld ander do armen strooien.,. -De keuken meld-met de-vrome-ziel laat haar bak met aardappelen op haar school rusten en zij bepeinst dat het toch wel heerlijk moet' zijn oim zooveel aan do ar men te geven als haar mevrouw doet.. tiet bakvischje staart uit het vcns.cr en droomt van alle dingen, die zij doen zal lalcr.'.. later afis zij volwassen is... hoe zij armen en zieken zal helpen en haar leven in dienst stelten van anderen... De> idealist heeft, have en een uitvinding lot heiU. der menschhoiil en hij leeft in do toekomst. Do moderne vrouw verdeelt vaak ham- lijd Luss'chen comités en vergaderingen: zij heeft hel zóó druk met gced doen, dat zij geen tijd liccft om... goed te zijn! Gaat hel niet met allen zoo? De schooljongen begrijpt niet, dat zijn fantastisch idee van goed doen juist dat gene is wat hom zelf het meeste zou he ilagen ien dat goed-doen voor hem veel minder J'antaslisch is len veel dichterbij ligt n.i. in liet vol'bnang'en van zijn.plicht. Haar dat komt nleit in hieimi op, evenmin ais liet in onze keukenprinses op komt, dal, zij raads goed doel, wanneer zij haar aardappels bichoioriijk schift fön onlpil... ïtel hakvischjo droomt over wat zij za! doen en denkt er niet aan liet meest voor do hand liggende maar vast Ie nemen: in huis een lieve, voorkomende, behulpzame clocihtor te zijn. (Ajakkesnvat is daar nou an? Is dat goed doen? Het uw welnemen jonfgedame. Dat is goed doen. liet waarachtige goed doen is den mees ten' onzór niet bizonder, niet oilmidJelpan tig genoeg. Gelukkig hij. die in de grijze allc- dnagsdiheid van 'dio kleine plichten den gulden e'cliijn van het goed doen vermag weer to vinden. 'Dioo wat gij doet immer goed, doe wat andoren njiet kunnen of doe het valeer.) doe meerdoe wat andoren niet kun nenf Dat wil niet 'zeggenvolbreng heldenda den of put u uit in buitenissigheden Hij lelie dat uit het woord van don dich ter leest heeft de boodschap misverstaan. Hen 'zou het er uit kunnlen, lezenhet staat er immersdoo wat anderen niet kunnen. Haar we kunnen er ook iets anders uit lezen: dcc wat gij doet met uw hait en streef ben allen voorbij. Boe datgene, wat gij te doen hebt mei hart en ziel en ,-m-rices zal niet uitblijven. Hen moet wellicht even aan, het idee wennenj; sommen maken aaulappjelen sibillen. Kopjes wassihen en stofafuemen met hart en ziel? dat is Neen ,'dat is lieelemaal niet gek. Waarom niet? Waarom zouden we niet ons iliai'L schenken! aan de nietige kleinig heden 'die tezamen onis leven opbouwen? Groote daden komen zelden voor en och, als we ons enthousiasme en, onzen moed willen opsparen voor iets wat wellicht nimmer ons ten deel valt hoe treurig ziel het cr rlnn met ons dageiijksch leven uit. i Hot is alles oen kwestie van verkende ap'prei iatiohet komt er lieelcmnnl niet zoo zeer op aan wat we doen, doch liet komt er op aan mot welke bezieling en kracht men zijn wei'k hoe njietig dat zij verricht en of men zich gedragen ge voelt door het bewustzijn een nuttig mcnsiih in 'de maatschappij "te zijn. Wat is een nuttig men|sclh? Keu nuttig menseh is iemand die de hem maatsi'happclijk toegewezen positie op zoo danige wijze vervuil, dut hij -of zij in oen behoefte voorziet. En daarom komt liet, ,wap' er minder op aan dan het „hoe''. AVij zouden geen Nieuwjaaisvoonijemens opvatten geen besluiten nemen En toAhwannleer wederom een jaar ton einde nfeigl," zijn wij onwillekeurig in de stemming van terugblikken' en afreke nen. i 1 t Weemoedig gaan wij na, waf liet afgu loopen jaar ons ontnam en dankbaar ge denken wij wat 'hef oefs bracht aan vreug de cn gewin. Hel nieuwe jaar slaat voor dc deur Waf zal liet ons brengen| Dat is zoo de gewone vraag. Haar laten we ditmaal eens omkccren en vragen ,wat gaf ik in' het afgeloopen jaar en Nvat zal ik inliet tijioinvo jaar ge ven lElkc belofte is gelijk een sdliuldbeken- tenis, die lc "zijner tijd moet worden itrge- losL. N Laten we voorzichtig zijn en, hot kapi taal van onze persoonlijkheid niet to zwaar belasten. 1 Eén ding mogen, één ding .moeten wij allen 'zonder onderscheid wensclicn,, voor onszelf en voor milderen; doet wat gij doet in uw hart. Wanneer dat alles is, wal wij ons voornomen' bij den aanvang vam 'het nieuwe jaar,' zie dan moet liet goed met ons worden. Doe wat gij doel immer goedlaat dat onze lijfspreuk zijn eïi| weldra zul de zegenende injviced hiervan zich doen ge voelen. i Diif eeno voornemen! is in zijn eenvoud zoo 'Allesomvattend,, dat hij, die het ern stig 'meent, zijn ganjsdhe leven or door kan verrijken met een glanizonden guiden- Sdhij 11,1(1 ie in weldoende warmte op andoren afstraalt. 'Doe wat gij doei met uw hait en stroef allen voorbij! goed veil voor XXIX. ,If oc do goui cn dans t o n" Pas zijn wij uit do hoegersferen neerge daald, m.aw. Weer in liet gezellige kamp bij Chini Forest-Üungfilow aangekomen, o£ dé „Halo" (spreek uit „mteli") van hol dorp k'oiml vertellen, dal morgen een mijl verder een offerfeest zal worden gehou den. Be ininden zijn beploegd en bezaaid; het koude sneeuWsinieifwaiter, Waarmee ze gewoonlijk geirrigccrd Worden is niet erg geschikt om, het zaad snol te doen kie- ni'on al wordt ook meest alleen 's nachts liet water oyer de vleiden geleid om] over dag do zonnewarmte beter te luien in werken. Dus is regen geWensclit en wordt thans liet offerfeesL georganiseerd om re gen (af te snieekein. ,,Offcr"-feest, want oiiii do goden gunstiger te stemmen zullen schapen en geiten worden geofferd. De hipte, een soort burgemeester, die bijv .vioar koelies moet zorgen als die noodig zijn, die Aanwijst wie kippen moet leveren v'oor do vreemdelingen, enz. gaat Voorn,;m op> liet stenige pad langs de helling. liet gaat dwars door oen prachtig oud cederwoud, waar do Germanen hun offer plaats zouden hebben ingericht, naar een comjdcx bouwgrond temidden Waarvan een klein afdakje zich verheft. Daarin drie consoles van klei, 2 wit, een rood geschil derd, voorstellcndo de heilige bergen, waar do heilige rivieren ontspringen. Daarom heen la.ilootee klcibergjes, suikorbroodjes van 5 c.M. hoog, door do geloovigen, daar geplaatst. Eon "cm ander natuurlijk geo riënteerd naar Kailils, den reus aan den overkant vjan het dal, dio ik U in miijn vo» rigen brief "beschreef als de woonplaats vin den oppersten god cn zijn eehtge- noo te. Een m'erk'waarclig gezelschap is verza meld. Vhu Zondagscilio kleeren is niets te bespeuren. Het is allemaal „zakkegoed", jute. Alleen dragon allo inlaunen oen tuiltje hlocm'cn op het hoofddeksel, of liet ge wone „kalotje" van onze oude hoeren, maar dan v'an bruingrijze Wol mot oen rooden opslag uan één Kant of de platte "zwarte Tibetliaanseho viltliocd, mjot opgerolden rand, die den ,,'miale,, in ons kamp don naam „Lord-Pannekook" had doen verwor ven. De pamnekoek droeg als Versiering: een stuk,verbandgaas m,et regelmatig over de heelo lengte verspreide bloedvlekken. De dametjes hadden iets meer werk' van toilet gemaakt. Hoofddeksel woei' kalotje f of pannekpek, 'nïet bloemen gesierd, de laatste meest Loven typische pintle Tib'o- iliaanscih.c of wel Ladakseho chinoezenge- ziehteu. 'Oorringen, zoo groot als aan arin- 1 and, 10 in elk oor. Een gouden of zilve ren nousknop, kralen keilingen van roode en groene slec-n. zilveren hangertjes en. de boven sjawl vlaak met een aardig ge kleurde rand bewerkt, helaas met swastika, grieksdie rand ende kleuren aange bracht in,cl uit Duiischland geïmporteer de wol. Slechts één jonge vrouw! had gouden versiersels, can wille sliuwi en hoofddoek. Natuurlijk h'.wt één op elke drie vrouwen een baby o-p den rug. Wat echter liet moest opvalt in dozo menigte ze zijn allemlifli gewassen. Dit gezelschap is schilderiohtig gegroepeerd om een tien tal houtvuurtjes, waarop jajTali Word! be reid of soep stait te koken. Hier en daa.r zijn schapen en geiten vastgebonden. Wij maken ook ons vuurtje en zoeken elk een •za,ch(e steen als zetel uit. De kok haalt cr een weg voor zijn keuken cn. daaronder zitten drie vingerlange schorpioenen. Hei wemelt hiera van dit hoogst gevaarlijke goedje. ,Wij verluiizen dus na ir oen reu- zenrotshlok. Duarkiinkt tromgeroffel en bazirngcs hal. Ieder spoedt zich naar de danspiaats voor den kleinen tempel. Een eigenaardige stoet komt den heuvel op. Vooraan ec-ii groote trom, dan twee kleine met zeer verschil lend geluid. Dan tweo m|annen met S wormig gebrgen trompetten van twee me ter lang, die ecu akelig neusgeluid geven. D|anjiokkens enikoperen schaaltjes met tri angel geluid, Dun twee reuzentroinpelten, evenals dc vorige van blank gepoetst zilver. Huiin oen meter lang cn inet een opening van 35 c.M doorsnede, liet geluid is weer klagend, nasaal, Kaïmibaalsch. i'n gestadig rythlmje, telkens d-eteifdc; strophe herhalend komt de muziek al na der en posteert zich op een terrasje evén beneden ons. Daar arrivoeren thans ook drie raadselachtige, "voorwerpen, die ons door een ook aanwezig Furésl-cffic.i-er, Mr, Deogan, worden voorgesteld als „native gods". Plaatselijke goden Ze worden door lsun volgelingen uit drie dorpen bijeen-j gebracht om onder dans en zang de offers te savoueeren. Stel u voor een ouderwetsche Kozakken sjako, een harige bos van oen meier mid dellijn en even zoo hoog. Daaronder glanst hol rondom van goud en zilver. Maskers zijn bot, fijn geciciicerd, die i non schel ijike gelaatstrekken vertoornen mei oog-en van edelslconen, eon twaalftal rondom, elke god, geval in kunstig drijfwerk, met hoefcdol- slecnen gesierd, liet geheel wordt godra gen door een vierkanten stoel, waardoor zware bamboes gestoken zijn, die mo gelijk maken, dal twee man liet gevaarte dragen, liet onderstel is met fel gekleurde zijden lappen, geel',, roo|d, groen, gemas keerd. Dat ,ziju nu de Deelbars, do native gods, waarover (zooycel is geschreven cn waar van ik nooil een afbeelding inch kunnen vinden. Thans posoeren ze voor mijn lens, terwijl de opperpriester vriend. Deogan in fluistert, dat daar niets van terecht zal komen, want de kracht van den god zal dc plaat doen bederven. 'Ondorlussri.cn worden allerlei ulensi- liën omhoog gebracht. Schalen en zilve ren kruiken mul wijn, doeken, een paar griezelig groote hak!m,essc|liien, hel heft mol zilver beslagen, trommels tsu. trompetten on ondortusschon worden de Djeolliurs nog eens afgewreven, do zilveren handvatten der draagbaren, ook alweer met hoefedel- steenen gesierd, worden gepoetst en zoo alles voor den oi'ferdans geroecl gemaakt. Als dc stoet zich weer in beweging stelt naiax het lompolijo is hot .aantal ioesctiou- wers lot een goede driehonderd gestegen. Do vrouwen zitten en sla,an in lange rijen o}) de terrasranden rondom, waar ook wij oen plaats vonden. De mannen op alle toe gangswegen tot het feestterrein, allen mei schapen on geiten, dio nikken oin los tc komen in de ongewone drukte. Alleen hel terrasje voor het afdakje tempeltje is leeg en daarheen worden nu do goden gebracht ouder begeleiding der muziek. Ze gaan rond en maken inrit juist tegenover ons. Duur wordt een prachtige rami over liet front gesleurd. Een helper houdt hem vast, liet meterlange hakmes, met twee handen gezwaaid suist door de lucht en dc kop is van den romp gescheiden, die nog trappelend don toegangsweg afrciit. Voor dat ik van den schrik bekomen b'en, heeft een mooio bok liet leven gelaten en twee schapen en een geil en nog een. Een priester giet wijn uit de zilveren kruiken op de koppen, die ojp| het terras blijven liggen. Zes slachtoffers vallen. Dan k'omt de beul, o 'noen de offeraar, tot rust, de muziek zet luider in en (le stool beweegt zich zoover Voort, dat liet front nu naar rechts gericht is. Dit gaat onder huppelende bewegingen der goden dragers, waardoor deze op hunne lange zwiepende bamboe draagstokken'beginnen op en neer te dan sen, naar elkaar toe en van elkaar af buigen. Dan zien de koude, metalen mas kers weer neer op een aanbal stuiptrek kende lichamen, tot oen nieuwe dans ze weer naar een der andere windstreken brengt. Straks staan zo weer voor ons. liet mes rijst en daalt vlugger, de mannen verdringenn elkaar om! hun dier to offe ren. Kinderen helpen bij' liet aanslouren van het tegenstribbelende vee en kijken dan met groote angstige oogen naar de laatste stuiptrekkingen van liet dier, waar mee ze gespeeld hebben. De geur van wijn en bloed mengt zich met die der zweo- tende lichamen. Hel rythme wordt vlugger, do dans wordt tijdeus het offeren niet meer onderbroken Ge voelt, dal de Godsdienst waanzin de halve wilden le pakken krijgt. Zoo daalde hetzelfde hakmes enkele tien tallen jaren geleden nog neer op nïensc-hen- kinderen! Ju. drie Weken geleden werd, natuurlijk in liet geheim, nog een men- schenoffer gebracht. Voort danst de wilde heksenketel; een 60 a 70 dieronlichaincu liggen sluiptrek- koinl in liet rond. De bloedgeur maakt mij liaast onpasselijk, ik treed even uit de voorste rijen der toeschouwers, dio met magnetisch getrokken aandacht liet looneel gadeslaan, terug! 1 Plotseling zwijgt de rauwe „muziek. en de stilte is nog onUellcnder dan liet heidensch Kabaal. En plots flitst Hel mij door het hoofd. Als thans één dier bezete nen. door godsdienstwaanzin verbijsterd uilkrijschl; dat de God vertoornd is, dat rampen liet 1 nul zuilen treffen, dat aJ- leeu een heel bijzonder offer zijn toorn kun delgendan zijn wij reddeloos verloren. Eenigste Europeanen in oen kring van driehonderd Kilometer middellijn, te genover den heiligen berg, die zich den gansciien dig in wolleen gehuld houdt, of hij ïnet dit schouwspel gceu genoegen nam. Haar geen slem verhef! zich. De goden worden onder hel afdakje neergezet, de muziek schaart zich terzijde en begint straks kalmer een nieuwe melodie. Ecu heel jong geitje, wordt in den kring gebrairiil. Het kopje valt, maar nu noem! de hoogcpriesler het in de handen en be gint op zangerigen (oon de goden toe te spreiven. Dnnrna brengt hij met den vinger een klein Lloedviekje op hol voorhoofd van elk der gouden en zdlvweti maskers zooals m'ijn bedienden zith dien morgen een rood vlekje luidden geschilderd mei cochenille of le wel perenrood. Diaini ko men de vrouwen bloemslingers brengen, waarmede de goden woidon versierd. An (lereiribrengen wijn, wanvmede ze worden besprenkeld en na een laatste Lowuiving met groote witte iuurpluiinou, is do p'erii- lighcid nfgelocipen. Dorps- ol" slamsgewijs verzamelen zich do toeschouwers rondom vuurtjes, waaropde aan de goden ge offerde dieren worden geroosterd om vfroi liet föoBtntydal der mensehen te dienen. Ik verover voor een paar dubbeltjes de koppen van de eerste groote rant) en bok, die liet offermes trof. Ken mooie aanwinst voor mijn schedelvérzameJing. Straks zal nog wat woiden gedanst, in kringen vorecnigd gann eerst do mannen, dan do vrouwen op do m|aat der muziek rond. Wij verlangen naar een frisschere ulmosfecr, naar een andere geur dan van geroosterd vleeseh en wandelen naar ons kamp terug beladen niet stof en.nieuwe indrukken. En do gedachten, gaan naar Pliiieas Fogg en den tempel van Joggier- nautli in Jules Verne's reis om do'wereld in tachtig dagen I Straks in de oerwouden van Trayïineore, in het Iropische Zuiden, moeien wij ook nog eens een dergelijk hacclianaaJ zien nieo le maken. En dan? Wei'Als iemand verre reizen doet, dan kan hij veel Verhalen. Dr. 'Wl G. X. va,n der SHEEN. Kunst en Wetenschap. Den Gulden Winckel. Van Dern Gulden Winckel, geïllustreerd maandschrift vooii" boctaivriienden, Uit gave van de ilollandia Drukkerij te Haam, is than» verschenen no. 12 van den Boston jam gang. Die inhoud van dit nummer is: Al praten de met Dirk Foster (Un. li. Panne-koek Jr.), Reizen (F. S. Hosinan); Kronjiek van hel Proza (Gerard van Eokeren); Leopold's Na. latonsiVmp (Een Dossier); 'Alaanjdkroniek. Op den omslag een houtsnjedo van Emilo Verluieren door Frans Afa.seroei. ontploffing, die een blok vim kleine Wiiv keiliuisjes en Werkplaatsen Vernield heeft. De si irhtoffcrs waren de Vrouw van een Itilinanscli schoenmaker uil haar elfjarig doriitorije. Accndi, de schoenmaker, had den liatslen lijd herhaaldelijk brieven in liet Il.diaausclii ontvangen van de Zwarte II nul, die dreigden, dat men zijn hum en zijn gezin in ito ine,lil zou lilen vlie gen -als Hij niet ophield mei Ie leuren, in liet dorp. De politie heef! oen onderzoek naar de zaak ingesteld. Draadlooze oveibreutjimj vin foto's in Zweden. Do directeur van den Zue«L,cte«m tele graafdienst di-e'i mede, dal binnen afzien haren tijd in Zweden do draadlooze mer hienglng van porlieden en srhrif! inge voerd zal winden. De prijs voer deze dr.iari- louzo overbrenging za! ze-er laag zijn. Een kerk Kerk cn School. Nod. ILarv. Kerk. Beroepen te Niouwerkerk a. d. IJsrel, ds, W. C. Keur, te Heinkenszand; - te Nijega ten Elahuizen, de lieer G. J. San ders, rand. tot den If. Dienst le Zwolle. Beroepen te Ooslonvohle ds. A. F. Pop, te Yaassen. (Aangenomen tc Nieuw Oeerta ds. 11. de Jongh te Homhuizen'. Gereif. Kerken. Roroepen te Goënga, ds. Jf. de Jong, te Rooi akker. Bedankt voor Enschedé, ds. Ring- nalda, te Leimuidenvoor Leiden ds. H Kievit, to Veenondaal. Clir. Gorel, Gem. Bedankt voor Amsterdam Oosi, ds. J. L. do Vries, to Rijnsburg. Gemengd Nieuws. die meer dan 300 jaar bcclo/ven was Lang geleden stond cr in vip Piazza dolle Kr be i'U Mantua, on kerk, welk", naar haar circelvornvg uiterlijk, do „Rolnndai dj Sa'n Lorenzo" genoemd werd De overlevering ni-haall, dal deze kerk dateert uit hol jaar 1312 eln upg drukken, werd op Ha ruïnes van ei n tempel, in 1579 zakte hei gebouw weg Hu van dien tijd af zijn alio sporen orva.n verdweueh, zooriat tot voor enkele jaren g Joden, er alléén nog maar oen g idirtjlte van luri oude dak zichtbaar was, waarop zich «Srt ïjzvrcln kruis verhief. ünlaugs echter, bij hol siocpc-n va.n bouw vallige wji i kelim izen, is de oudv» korte weer voor drin dag gekomen, zwaar beschadigd cn gehavend do-or al haar wed invaart dightdcin en liet langdiirlglci bedolven zijn, doch met do artisLloke r iliipuVii'ii nog in tact. Na voel ovonvogijn vt-tri bo&lolen het gihouw te r§§!aurci Vdn én werd hol ovor- ccdnigcln aan dn derd''- ütdw van .San Do- ridnlco voor do in slandliuudmg V1 hot houden va.n relig'ouzo dt nstein Do roirin vai'i do kwk komt nauwkeurig overeen met dim wWlco op eau Inpngivn fist'he kaarl, in Intii grifeje nd door Uiwi. architect Gabriel Deilazzolo, werd .lange» troften. Hot oircoivonn'g uite-rlijk werd dus in 1562 aam vlei kerk gegeven Hot gebouw is com van d"i oudsh» mo- nunnniton on er in slaal groo'te vnldm-iningi over liet feil, dat hel g iVhlnurivwl zal wowiflm i Een nuiio-dramu. Onze sympallijo gaat uil na tr Jus 'pit ïrowbldge, ie Walden, in den slaal New- York, on ons geóoiof in de ho glvid en onkioukbaaiiinid van li-L rerid in de Ver. Elaten beeft ven deuk gcisad. Tmwhrkigu heelt t en jmon en do zoen brei! of liever luid een radiotoestel, met al wat daai bij Loluxnl. Hei leven van Tiow- hridge Sr. mus inn, in zijn eigen luns nog wel, lot oen ware impreoiing ge- ijiaulvl. 'Want dii zoon was ivn „fan" (af korting van fanaticus), IJij brak gaten in dn mimen van het huis, dat aan zijn vader ioeheiiDorde. 'Hij zat op lui dak zijn loven le wau'on, do pannen, te vernieten en iel:- Kcn to prodiieeeren, en nceimte dat dan „zijn antenne veibeloion". Het sciieeniios van jiapa werd gebruikt om koperdraden door te snijden of sclirooven io^ te wrik- icon. -Was do ouivaugsi in orde zoadat hel nog p-enigszitis dragelijk wa» dan peuterde de zrjinn onmidde.'lijk ail'es weer ios. „nin zijn ontvangst io wrht [eren". Af en too, maa,r toch ook niet meer dan ze-vol maal per weck, was cr voorseiiot noodig, voor Iret vu'fein van de- neen, voor aankoopen van vhoniel, voor li"t gooci'c'en met „lipgi ncapaciteil", voor „veipes'e" lampen, vcor lussc kopipa'higcn, voor een nieuw model ,.luid-smoczer", voor spoe len De loiteitafel van movr, Trowbridge was deeilijk geplunderd om don iiislrumpnien- '■norraad van dein zoon aan ie vullen: nageivijll jips, l-ikdnoi nsriiaarijo, liet was idles gixnte buiii. Hét. de slil-le en Jii»t in liiiiis was I'd ge-daan. Ai? Trowbridge Sr. zijn kranljc las, a's er gebridged word cn Trowbridge Sr mr.esl op zijn hoode zijn om dc Lonten van zijn maat door suhttel spel angtwnar lijk maken, als Trowbridge doodmoe van kantoor kwam on een oogenblik in zijn slre! .sldte widle iielihcn, aks hij 's nachts in bed ite slaap van den rechtvaardige De daad van een waanzinnige. Alilc Frnuguet, de dociiter v'an vojlwn admiraal Fraiiguel. heeft hot fraaie kas- toeel vim Kerbruc, bij LorienL, hol welk zjj alleen bewoonde, in brand gesloken. Toen de bewoners v!an het dorp toesnelden, be lette zij hun Jtet huis te betreden. ,,Ik wil mijn k-isteel afbranden," riep zij, „liet gaat jullie niets aan," Het oudo Chateau met zijn vlclc kostbaar heden is Volkomen verloren. Do eigenares bleek de daad in een vlaag van waanzin te hebben bedreven. Een misdaad van de Zwarte Hand Do Now-York Herald, Parijsche uitgav'e, mcidl uit New-York, dat te Far itockaway een vrouw en een kind gedood en zes andere menschen gewond zijn door een !dr« genieten, was altijd en eemvig doordringend ge- de loudspeaker met zijn luid in do lucht. Soms wies liet een preek, rems een praatje over het weer, soms hel laals'c poiilieke of beursnieuws, maar meeri.alwn-, hel een ja.zz, een tango of een b'aek bra lom, en daar Trowhrldg" Ja »t' oris werk e met vier lampen en schreeuw trompc', kwam hot oogenbiik, dat Tioavbridgo Si moest ingrijpen. Hij zei een woord, dat er nu n'cl toe doel, greep een bijl. zei weer een woord, dat er niet b>' dool en sloeg de beeic radio inslaiï'atte yan ilon /oon boil oi k'iein. Men moge dal afkeuren, doch men za! hét alliehl kunnen begrijpen. Aiaar toen ■icri rle vader reis onverdcdigliaars en volkomon J.aakwnardigs. Hij lachte: oon rchorren, hatelijkc-n, fraomfanlclijken 'jvli. Dal "was nroer dan de zoon in do ge geven omshndliglmden kon verdragen. 'iTij snelde naar de pmlilito en klaagde den vader aa.n. Dé zaak kwam voor en .de rechter veroordeelde Tronvhrldgo Sr.- tol oen boete van 10 dollar en dertig dagen gevangenisstraf. En de vader sprong daar van pas vrij, teen hij den rechter he'oofd had aan zoemltef 50 doilhar to belaten om een nieuw loc-stel te bouwen en daar zoet r.n.nr te luisteren, zoolang 't in huis is Toen Trowbrklgé Sr. naar huis ging, lino rite men hem wcor laclien. Er weer was hél één lio'lo lach, maar niet tri-om- fanleiiik. DER Wi

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1926 | | pagina 9