Kijkjes in de Schiedamsche filmkraamkamer. Hoe een fllm tot stand komt. Mevr. Sols er, alias: Tante Bet. Kapitaal en filmkunst. Be Eureka-filiu-industrie is bezig haar eerste werk te verfilmen: „Bet naar de Olympische Spelen", een humoreske, een dolle klucht, -een aaneenschakeling van potsierlijkheden. Oh, neen, dit heeft mets te maken met filmkunst; hier wordt ook niet gepoogd een „Goldrush" te maken, hier wordt niet gemediteerd over vlakver deling. belichting, enz., hier wordt niet gefilosofeerd over de absolute film en niet getracht een élégie in zwart en wit te maken. Hier wordt geen drama gecreëerd. Men mag oak niet verwachten van een nieuwe onderneming, dat zij zal beginnen met kapitalen-verslmdenlle experimenten Men begint hier met een film, waarvan men tevoren weet, zooals de ervaring heeft geleerd, dat rij loonend is, en als het nu in de onderneming gestoken kapitaal in de onderneming terugkeert, mèt rente, dan komt de tijd, dim mag men het wagen een artistieke film te scheppen. Dat is hier onmogelijk, zegt de immer gereser veerde Hóllander en hij kan misschien gelijk hebben wat de financieenng van zulk een film betreft, ofschoon de ethische waarde van een film niet is uit te druk ken in cijfers. Menige Amerikaansche film uit de „millioenen-serie" doet onder vooi een eenvoudige Fransche film, die in een bescheiden film-studio, kleiner nog dan hier, is vervaardigd. Hoe komt het, dat deze Amerikaansche films zulke jjroote ka pitalen verslinden? Omdat de stars" be- lachelijk-hooge salarissen verdienen, die op den duur echter toch naar beneden zullen moeten.,, De salarissen van deze „stars" '-zip evénwel in het minst niet in overeenstemming met de mate van kunst, verheffenden invloed op onzen geest, welke zij creêeren. Deze „stars" rijn slechts heel onschuldige wezentjes, die een willig voor- weip zijn in handen van den regisseur, doch. door een aardig gezichtje en figuurtje han den vol geld verdienen, omdat het publiek daardoor lijdt aan ster-fetisme en de eigen lijke man, de regisseur, de eenige van wien het al af niet artistiek slagen van de film afhangt, in het geheel niet mee telt. Het publiek, dat naar een bios coop gaat, omdat Fritz Lang, Mumau of Dnpont de film heeft samengesteld, is nog zeer schaarsch; het publiek gaat naar een film omdat en dat is teekenend L-"- op de affiches vermeldt staat, dat Emd Jannings, Gloria Swans on of Lya de Putti er in speelt. En toch zouden vele van deze sterren o zoo weinig presteeren zon der den steun van den regisseur. Werke lijk, de film-acteur of -actrice behoeft niet zoo intelligent te zijn; de regisseur denkt en doet alles voor; van den speler wordt slechts verlangt, dat hij juist het type is wat de regisseur zoekt en kan naspelen, wat de regisseur voordoet Daartoe is dan vooral noodig een expressief gelaat met sprekende oogen. En daarvoor behoeft men niet bepaald Diuitsch, Fransch of Ameri- kaansch te wezen. Een Nederlsndséhe, Truusje van Aalten, maakte reeds carrière bij de IJ. F. ,A. en een andere, Lien Deijeis, een zeventienjarig meisje, die eerst een belangrijke bijrol vervulde in Fritz Lang's laatste film „De Spion", (we zagen en bewonderden haar spel), heeft thans de hoofdrol gekregen in een nieuwe 11. F. A.-film, „De Heilige en haar iSTar', waar mee men thans nog bezig is. Waarmee we willen zeggen, dat Hollan ders even goed kunnen filmspelen, mits onder leiding van een goeden regisseur. Dezer dagen, toen we hier een bezoek aan de studio brachten, hebben we even eens een meisje ontdekt, dat zeer fotoge niek is en ofschoon ze misschien nooit een krant leest, en van matige ontwikke- ling is; direct zeer intelligent blijkt, waard filmspel betreft, en wier rustige actie ook door ieder filmregisseur gewaardeerd zou worden. Het succes van een film hangt overigens af van het „cinematografisch zien", van het gebruik der voorwerpen en de compositie van het jjéheel. Diit is de taak van den kunstenaar) van den regis seur. Een Nederiandsche film zon dus met een goeden regisseur evengoed kunnen slagen, mits men zich spiegelt aan. de eenvoudige Fransche films, waarvan des kundigen gelooven, dat zij in de toekomst dé richting op filmgebied zullen aangeven. Thans m-oeten we echter volstaan met een pretentieloocse lach-film, die echter, spelend in de Jordaan, zal tintelen van levenslust en waaraan, louter Nederlan ders een boterham verdienen, 's Avonds laat, als het noodig is, wordt er in de artisteu-coJé's in Botteidam en Amsterdam een razzia gehouden en den volgenden morgen zijn de gewenschte types om 10 uur piesent. Zoo zagen we reeds Vol hert-kramer, Monnikendam, Maupie Staal, Rienus de Wilde, Laurentuis, en anderen. Mevr. Soiser en Alex de Meester, (de ko miek, d>e Buziau onlangs tijdens diens ziekte in de revue ran Ter llall drie weken rernng), vervullen er de hoofdrollen in. De eerste is genoegzaam bekend Alex de Aleester, die reeds eerder voor de film speelde, is voor de film geknipt door zijn beeldend gelaat. Hij zit trouwens vol komische invallen, the aan ziju spel een eigen karakter geven. De film in stukjes en brokjes. Zooals reeds gezegd, hebben we dezer dagen eenige uren hier 111 de studio dooi- gebracht en we hebben er bil van aar dige indrukken m het eigenaardig métier opgedaan. Wie meent, dat hij de reeks potsierlijk heden, waar i\e liet zooeVen over hadden, in de studio, net als op do film, doch nu als een tooneeluitvoering ziet, vergist zich. Het keurig aaneensluitende verhaal, dat in de bioscoop in een paar uur voor u wordt afgedraaid, ligt geheel uiteenge rafeld voor den regisseur op tafel a's zijn scenario, waaruit hij afwisselend scène nr 79, 2004 of S6G laat spelen, want het is immers dwaas en oneconomisch om voor eenige tafreelen, die in een chique restau rant spelen, gedeeltelijk in het eerste, derde en vijfde bedrijf, driemaal de décors op te bouwen en de bar weer m te richten. En dies wordt iedere scene stuk voor stuk opgenomen, worden de spelers tel kens weer gesuggereeid in de sfeer, die aan het nu op te nemen gedeelte vooraf gaat. Daarom ook duurt het maken van een film zoo lang en wordt de film duur Iedere scène in'oet lang worden gerepe teerd, iedere meter film moet zoo goed De repetitie van de knodk-crut was goedl Licht! Opname' roept de regisseur en de tuinjke lampen werpen hun paarsig imitatie-daglicht op de spelenden. D© ré gisseur sclrreeuwt nog een enkele aanwij zing een kort ruzietje en dan da „knock-out". Drachtig! Drachtig' prijst de legisseur, maar de slag blijkt harder aan gekomen dan bedoeld en het slachtoffer peutert aan eenige losse kiezen en treurt om een bloedende lip Iltfaas wordt dat met extra betaald! O, het fdmen gaat uiterst langzaam en met veel moeilijkheden en tegenslag ge pand. Onze aandacht wordt gevraagd r oor een scene met drie spelers, die vrij lang is, maar vlot moet geschieden. Er wordt gere peteerd. nog eens en nog eens, maar het lukt niet. Nogmaals repeteeren, totdat ein delijk opname! En liet gaat goed, tegen \envachting, men juicht in stilte, dan plots een \erkeerd-begrepen uitroep van den legisseur, een dame komt te vroeg op de scène is mislukt! Overt! Wachten, steeds wachten l Dat opnemen bij stukjes en beetjes is oorzaak, dat degenen, die niet „m-scène" zijn, telkens moeten wachten, wachten, waditen, omvetend, of ze nog wel zullen moeten spelen, want als de repetities veel lijd in beslag nemen, kunnen er wel eens muider opnamen worden gemankt, dan oorspronkelijk was gedacht. Dat onein dige wachten dan, zonder eenige zeker heid nog te moeten spelen, is doodelyk vermoeiend, bloopender dan werken Dan schoolt de figuratie, die in gelaten afwach ting, dik geschminkt en volkomen itn haar ïol, als Jordaatimeid, winkeijuftroiuw, kee ner, muzikant, artist, bar-meisje, of-wat- dan-ook, rondwandelt, Lu de eaiitme bijeen, om te dansen, muziek te maken of een kaartje te leggen, tóch onrustig, omdat zij allen du-ect weer kunnen worden opge ïoepen. Eti dan moeten ze allen dadelijk komen, zonder dralen, want time is money, de salarissen gaan steeds door, er wordt lang genoeg gewacht, en als er dus ge speeld moet worden, dan moet ook al'les dadelijk in actie en present zijn. Dat wil de regisseur. „Ja, dat snelle opspringen is ook beroerd", klaagde één van do artis- leu, „vooral als je net een mooie pandoer in handen hebt Dat lanterfanten, dat leeglopen, hot is Aan de bar rechts Alex, de Meester, die met mevr. Soiser een hoofd rol vervult. mogelijk rijn, geen moment zonder „actie" rijn en om dit te bereiken, kan er ook niet een kwartier achtereen worden ge speeld, waardoor zwakke momenten zou- den ontstaan; ieder gebaar moet treffend en bestudeerd zijn en in een ze o kort mogelijk tijdsbestek, desondanks rustig, wor den uitgevoerd, anders zou de film lang dradig worden en met doorloopend boeien. Daarom ook wordt er telkens afgebroken en zoo kan het gebeuren, dat er tusschen de dreigende knock-out, die d!e „schurk" wil toebrengeu en de uitvoering daarvan, soms uren veriaopen. In de film merkt men daar echter niets van. Drachtige tech niek i Repetitie en opname J AVe hebben zoo'n „knoek-out" zien toe brengen en reeds dadelijk het verschil ge- ontmoedigend en het sloopt alle energie. Eén der artisten, een Amsterdammer, had geschminkt en wel men moet immers ieder oogenbiik gereed zijn van 's mor gens 10 uur tot 's avonds 7 uur rond- geloopen. Toen moest hij eindelijk speten, drie minuten, waarin hij alleen een slag roomtaart in zijn gezicht kreeg gesmeten... Daarvoor was hij 's morgens om 7 uur opgestaan! Lientje, L tent jol,.. Een eigenaardig wezentje hier is Lientje, het jeugdige factotum van de studio; die desondanks ook vlot Fransch spreekt tegen den Gallisehen operateur; Lientje, die met nonchalante charme de gasten ontvangt, die ter afwisseling als figurante meespeelt, die voor koffie en thee zorgt, die óók aan de lampen morrelt als ze even niet branden, die met haar onafscheidelijk leitje steeds oon.3tatee.rd tusschen repetitie en opname, gereed staat voor de lens met de witte krijtnummeis van de te spelen, scène er op, eu die tusschen dit alles door gauw op de fiets springt, vuil' en wel, desnoods in haar overall voor wasschen en ver- kleeden is geen tijd" om een bood schap te doen, Dian klinkt heel eventjes veigeefs de roep door de studio.: Lientje! Lientje I... Hard werken. Er wordt hier inderdaad hard gewerkt. Niet in het mmst door Matthias en zijn assistent Schon, dat zijn degenen, die de décors opbouwen, en de interieurs inrich ten: een bakkerij, een zolderkamertje, een burgerwoning, een restaurant, een worstel- stnjdperk, een gevel van een banketbak- keiswinkel, mèt een klinkerstraatje ervoor; dit tw eetal zaagt en breekt en spijkert en behangt, kortom, het doet van alles wat voorkomt. En als het noodig is, werken rij1 dag en nacht, soms 40 uur aaneen, want 's avonds zegt de regisseur hoe hij den volgenden morgen het décor wil hebben en dan moet "Matthies maar zorgen h'oo hij nog aan de requisietea komt en alles inricht en opbouwt. Anne Matthies. Hij moest vorige week een gat in den vloer zagen, waar een zwaargewicht-worstelaar doorheen moest vallen. Maar Matthies viel er zelf door en er lag nog g|een matras in den kelder, zoodat lnj' zich deer lijk bezeerde en twee spieren scheurde, waardoor hij nu mank rondhuppelt. „Wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in!" Inderdaad, or wordt hier door allen, die vast aan de studio verbonden zijn, verba zend- hard gewerkt. De regisseur loopt er den ganschen dag bedrijvig: rond. in rijn overhhemdsmouwen, onvermoeid vóórspe lend, (hij is een uitstekend tooneelspe&r), commando's schreeuwend naar alle kan ten en in alle talen, boven het geronik! van den electrisdien motor uit en het sis send geluid der gloeiende koolspitten. En Gautier, de charmante, vl'otte Fransch- man, de camera-man, siouwt zijn toestel op drie pooten steeds heen en weer, stelt het in op deai vlakken grond, op snel in elkander getimmerde stellages, overal weet hij een plekje te vinden om rijn toestel in cie tuiste positie te plaatsen. Zijn toestel, de „camereclair", hij dweept er mee en ieder die er zrch voor interesseert en zijn rad-gesproken Fransch, vergezeld van leven dige gebaren, kan vólgien, of althans kan begrijpen, licht hij gaarne in omtrent de geheimen van zijn camera, die zulke en deze en nog andere voordeeien biedt, dezelfde camera, waarmee ook nog opna men rijn gemaakt voor de grootsch-opge- zette film: Ben Hui. Er wordt hier hard gewerkt, doch allen doen het met pleizier. Alen leven in hun vak en daardoor overwint men alle tegen slag, stapt men over alle moeilijkheden heen, vergeet* men kleine ongelukjes, ne geert men velerlei ongemak, zelfs... O, dat scherpe licht! Het Dlle licht, waarbij de opnamen wor den gedaan, is zeer gezond voor het lichaam, want het is feitelijk een soort hocgetzon, doch voor de oogen is het een kwelling. De stralende warmte droogt het vocht in de oogen spoedig op en dan bei- ginnen de violette stralen hun brandings proces; dan zouden allen hun oogen wel willen sluiten, doch de regisseur roept, dringend: oogen open! en dan worden de oogleden weer opgeslagen, de oogen bloot gesteld aan het verblindende licht De oogen spreken immers. Menigeen is 's avonds stekeblind., De oogen Hanen steeds en steken, stoken, met kwellende pijn. Menigeen merkt angstig op, als hij 's nachts plotseling ontwaakt, dat hij niet meer kan zien en gelijk beginnen de oogen dan weer te steken. Dan moeten ze ge- het worden met kamillenthee. Een pro baat middel. En den volgenden dag is alles weer gewoon. 'Oh, neen, filmspelen is niet enkel vrien delijk gllimlachen en triomfen vieren en mooie kleeren dragen en bewierookt wor den. Het vrije leven der bohémien heeft altijd een mysterieuze aantrekkiiigskrac-ht, doch er komt dikwijls eeu beetje desillusie bij en heel, hed hard werken. STADSNIEUWS. .eenige tafereelen, die in een chique restaurant spelen.- Het Stedelijk Museum. Het vars'ag van het Stedelijk Museum to Schiedam over liet jaar 1927 luidt als volgt: De Commissie. De Commissie bestond op 31' December 1927 nit de heeren: F. A. O. Lechner, voorzitter; P. J. van Harderwijk ein Mr. A. Dirkzwager; de archivaris der ge meente is q.q. secretaris der Commissie. In de vergadering der Commissie, g». houden op 17 Januari 1927, wenl, voor- loopig voor een jaar tot custos van het Museum .aangesteld de heer O. EL Schwa- gerniainin Jr., die onmiddellijk zijn taak aanvaardde. r Bezoek. Nadat in de laatste maanden van 1926 en de eerste van 1927 hard was gewerkt aan den schoonmaak en de verdere op knapping der voor het Museum bestemde! vertrekken van het DoeJegebouw, waarhij de Commissie zaakkundig werd bijgestaan door de dames M. Er van Harderwijk en M. J. H. van de Ven, en de inwendige! reorganisatie, waarvoor de heer Van Har derwijk zich van deskundige voorlichting had voorzien, was tot stand gekomen, kon gedacht worden aan heropening van hot Museum. De officieele opening had plaats cp 4 April; die voor het publiek op 7 Mei daaraanvolgende. De officieel© opöning, tot bijwoning waarvan een zeventigtal uit- noodigingen was verzonden, werd bijge woond door het voltallig College van Bur gemeester en Wethouders en door ver tegenwoordigers van de Provinciale Zuicl- HoDandsche Archeologische Commissie en' van de Rijkscommissie van Advies inzake Museal De voorzitter der Commissie, de heer Lechner, de heer Van Harderwijk, als leider der reorganisatie van het Museum en de Burgemeester voerden achtereenvol gens het woord, waarna een rondgang werd gehouden door de zalen van het gebouw. Het Museum werd bezocht door 234 personen, waaronder 23 niet-betalende. Da vereenigingen, die zich meldden voor ge zamenlijke bezichtiging; waren: het Insti tuut voor Arbeidersontwikkeling, de Schie damsche Sportvereaniging, de Christelijke Bestuurdersbend en de Jöuge!i:ngs-torsili- ging „De H-eere zal 't voorzien". Met ingang van 12 November werd liet Museum gedurende de wintonnaalnUidn ge sleten. Reorganisatie. Do reorganisatie van het Stedelijk Mu seum, in het najaar van 1926 begonnen, werd in het afgeloopetn jaar ten einde gébracht, zcodat nn een volledig over zicht van de verrichte werkzaamheden kan gegeven worden. Da Commissie voor liet Stedelijk Mu seum heeft in het gebouw de Dooien de beschikking over de eerste verdieping en daarboven gelegen ruimt Op de eerste verdieping zijn acht kame.s en kamertjes, daarachter ligt do* greote voorzolder. Do verschillende gangen en lokalen lagen op^ gehoopt met allerlei voorwerpen, waarbij duidelijk te zien was, dat de rangschikking, die in het begin bestaan had, door den toevloed van latere zaken geheel was ver dwenen. Ten einde in dezen clxaos orde te schep pen, werd eerst de groote vo-orzoldiar leeg geruimd en schoongemaakt. In overleg mot den heer archivaris der gemeente werden alle papieren, die op den distributjetijllj betrekking hadden en maar op dezen zol der gedeponeerd waren, nagezien, verpakt en naar het gemeentearchief overgebracht. Alle mogelijke rommel werd opgeruimd en toen kon de zolder grondig schoongemaakt worden. Het is voor onze Commissie een behoefte, hier haar dank te betuigen aan de dames, die voortdurend toezicht op het schoonmaken gehóuden hebben lentoiem de voorwerpen zelf moestem worden schoon gemaakt, hierbij zoo flink geholpen, heb ben. Door hare medewerking en inzicht hébben de lokalen eein 'behaaglijk aanzien gekregen. De voorzolder werd als reserve-niimtjei ingericht om alle voorwerpen' te plaatsen, die van minder beteebenis rijh, of die door hun omvang niet in een dor lokalen be- nedeaï een plaats konden vindda. Hierna kreeg de achterzolder een beurt. Het be staande schot werd weggenomen om voor een nieuwe indeding gkegenbeid te gn- ven. Hier bevonden zich nog allerlei pa pieren van de vroegere dienstdoende schut terij. Zij werden op dezelfde wijze nage zien als de papier-en uit den distributie- tijd en naar bet gemeentearchief over gebracht. Deze zolder werd nu in' drie deden verdeeld. Naar het voorste gateelfci werden de vitrine en kasten, die den gang en de voorkamer vulden, en waarin zich de schutterij-uniformen en vaandels bevon den, overgebracht. Hier kregen ook wa penen uit exotische landen een plaats. Daarnaast, in een afzonderlijke ruimte, vond de collectie op de oude nechtspteging betrekking hebbende, een plaats, terwijl daarachter een bergruimte in kasten weid ingericht voor oude Ideedingstukken, te gels, enz., waarvan de bestemming nog nader moet worden1 aangewezien. Eén van' do acht vertrekken lieeft zijn bestemming als kamer der Commissie be houden, en dient tevens tot bergplaats van archief en 'bibliotheek. Eén het kleinste kamertje werd als werkplaats en berg ruimte ingericht, ten einde allerlei zakten voor kleinq reparaties en schoonhouden! J*

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1928 | | pagina 6