t mr het Hijmerirggen. Uif Rusland. i Vrije tijd. De luttele voorjaarsvacuntiedagen, die nu voor de moesten onzer weer achter ons liggen, hebben het probleem levend' ge maakt: Wat doen wij met onzen vriien tij*}? +- De maatschappelijke men sell van onze dagen loopt in een tredmolen, meer dan ooit. vroeger in de wereldgeschiedenis wel licht. Wij leven niet, maar worden geleefd. Do afgepaste, vaste uren van werken, sla pen, eten, en de rest dooien ons bestaan in in een regelmatig voortloopcnd media- nisme, en wij hebben eenvoudig mee te draven in het gareel. Dan komt de Zon dag, en daar zitten we veelal mee. Er zijn cr wel dio de vrije Zondag do vervelendste dag van do week achten. Want dan zijn ze uit hun gewone doen, dan wordt hun niet alles van uur tot uur punctueel voargesclne- ven door de levensmacht, waaraan ze zich hebben onderworpen, maar ze moeten zelf ten deelo kiezen. Zullen we zus doen of zoo? Zullen we gaan wandelen? Of zul len we thuis gaan zitten, voor het raam, of met 'een sigaar in een luie stool' bij de kachel? Zullen we een partijtje spe len? Of zullen we muziek maken? Of een mooi bock lezen? Of zullen we wat gaan zitten praten? Misschien liever uitgaan? Naar het stam café? Of naar de bioscoop, het voetbal' veld, naar de een of andere publieke vermakelijkheid? Je kimt ook langs de straat gaan fianeeren, in je beste bullen, piek' de hoeren, prouk-mooi de dames, en dan mekaar bekijken. Hier en daar eens groeten en een praatje maken. En wat zullen we clan gaan doen? Op do gewone Zondagen is het al voor velen een moeilijk probleem, om den dag behoor lijk door te komen, zonder te veel ver veling, te veel ergernissen, te veel ieegtó. Maar als er eenige vrije dagen achter elkaar komen, dan wordt het een crime. Twee Paaselulagen, en nog een dag er voor en er na en soms nog meer. Wat een zee van tijd. Wat dan aldoor te doen Je hebt het gewone Zondagsprogramma af spoedig genoeg afgewerkt, en altijd' maar weer het zelfde van voren af aan wordt toch ook een beetje o-nnoozel. Dag aan dag in de bioscoop, altijd door naar het voetbalveld, altijd maar lezen, altijd maar wandelen... Voor menig onzer zijn vrije dagen, vooral in ietwat langere reeks achter elkander, feitelijk een bezoeking, al zullen zij dat misschien niet hardop zeggen, ja zelfs wellicht niet durven denken. Maar met een zucht van verachting trekt men dan na de vacantiedagen de huisdeur weer ach ter zich toe, om naar zijn werk te gaan: oef, dat is weer voorbij! Het probleem van het goed gebruik van onzen vrijen tijd is een actueel probleem. De moeilijkheid zit hem hierin, dat een mensch dikwijls niet weet waarvoor hij leeft Het levensroechnnisme van tegenwoor dig werkt dat in de hand. Er zit een gevoel van doelloosheid en van vruchteloosheid in de lucht. Waar om is het eigenlijk allemaal? Ja, en als je dat niet weet, dan kun je nog wel goedschiks of kwaadschiks voortjakkeren over de aarde, met de massa mee, die wordt voortgejaagd door de harde nood zaak van het leven. Maar a's je voor langer of korter tijd op je zelf bent ge steld, dan weet je het niet meer: Waar heen? Waarom? Waartoe? Het is triest en vaal. Ik wil een voorslag doen aan onze medemenschen die hiermee zitten. Zou jullie je eerstvolgende vrije dag of vrije dagen niet eens mee gebruiken om om trent het doel van jullie leven tot klaar heid te komen? Neem daarom nu eens een uurtje af van die velo doellooze uren. Ga eens alleen wandelen, om daarover te peinzen. Ga er eens wat over lezen, en dat dan innerlijk verwerken, een boek van levenswijsheid, van roepingsbesef, van menschenliefde. Zoek in uw omgeving eens een mensch met wien je er over praten leunt,, rustig, te zamen. Misschien is er ergens een kerk, of een andere roligieuse ethische samenkomst, waar je eens kunt binnenvallen, of langzaam aan thuis kunt raken, en waar juist aldoor over hot le vensdoel en de bestemming des mensclien wordt gehandeld. Er is in elk geval een kans, dat je door anderor hulp en door eigen overwegend ont'eJen langzamerhand op het goede spoor kunt komen. Voor ieder is 'het weer anders. Het is zeer persoonlijk. Maar clan doenit er toch mis schien iets op in het verschiet... Zou het m „Goeie 'nemel. En morgen moet Ik terug zijn óp net kantoor." (Life), „Dit Is nog van voor den oorlog." „Van voor den Japansch-Ckineesehen .(Judge). Plaatselijk Crisis-Comité. Vei antwoord ing- Na do vorige opgave kwamen bij dm algfïii on prnnjngm est t de volgende- s'er- tingeu b'rmen. Mij. H. U. v. d. S f25. J. v .1 V. f0.5\ Fcisoire! Nat. Olie en \'ef Ind. fG\ 1'. fl' H. K. Middensiand-a-ereen. De II,an-'to f50, G. G. f 5. 0. v. Z. 13, Dr. fff Mej. II. M. v. d. S. f25. Totaal f 11G bi, makende uit met de vorige verantwoording een lohud ad f13.594.23 Bijdragen kunnen worden gestort ten kan tore der NA'Provinciale Crediol en Depo- silobanfc, Lang* Haven 103 (Postrekening 24900) en bij het Bureau van de Sdhio- dam sol ie Courant, Lango Haven hoek Kor to Ha,von (Postrekening 5311), met vermelding ,Yoicwr Crisis-Comité". 9 De schoorsteenveger probeerde een mot te doodetf. (Gutierrez Maand), „Je weet toch, Alexander, dat drank een langzaam vergif is." „Nou, ik heb ook geen haast." {Passing Show). ist eine Lust, zu leben 1 Het probleem van den vrijen tijd is opgelost. .JACOBUS DE KLEINE. daar of daarom zijn, de wereld leven? dat wij hier op En clan wil ik ten slotte een geheim vei klapen. Weel go wat al die wijze en ernstige en vrome mensclien clan als levensdoel hebben gevonden? Ieder formuleert het weer andere. Doch het komt hierop neer: Het doe! des le vens is liet leven zelf. Leef het leven, intens, oveigegeven, met heel uw hart. met al uw krachten, met vo le toewij ding. Daarom is het begonnen. Een le vend mensch te zijn, vol be'angrielling in de wereld random, en in de menschen rondom. Te leven met open oog, met open hart, met open lianrl. Doe wat uw hand vindt om te doen; heb lief zoolang gij liefhebbeu kunt; vod u deel van bet groot geheel, rr"' cit'en taak en eigen verantwoordelijkheid. En dan zult gij tt geven, op de gewone levensdagen, met uw volle nvuischelijklieid. En komt er een vrije dag, tfc eenige dagen, dan is er tijd te kort Voor al wat gij dan in die groofo wereld en onder do menschen en voor u zelveri wdt gaan doen. Dan is alles inte- xess-it, is ailes aanlokkelijk, en alles vol emotie. Met den modernen werekl'ing Pallieter zegt ge: p'.uk den dag! En niet den vro- (Nadruk verboden.) Hoe het gebeurde. Veel schrijvers, Rusrische en buitenland» landsche, hebben getracht een beeld te ge ven van de ineenstorting van Rusland en van clo daarop vo'genie gebeurtenissen, waarvan wij de voortzetting nu nog aan schouwen. De meeste dier hoeken laten echter den lezer onbevredigd. Ge voelt er óf partijdigheid, het streven om de eene partij als een afgrijselijken duivel en do andere als een groep blanke duiven voor te stellen, öf volkomen machteloosheid om een aannemelijk tafereel te geven, óf afge zaagde, nietszeggende beelden. Een der zeer weinige uitzonderingen vormt het boek van Osorgiu „Siwlsow Wrazjok" (in de Ne- derlandscfie vertaling ,,De Stille Straat" genoemd). Het is een dier boeken, die den lezer aangrijpen, hem in liun macht hou den. De meeste schrijvers, die een roman uit de periode van de Russische ineenstorting en de revolutiedagen schrijven, kunnen Ie verleiding niet weerstaan, om de lei lende figuren van de revolutie (Lenin, T.oésky, Stalin, enz.) uit te beelden; sommigen ge ven alleen deze leiders en schilleren een strijd van titanen, hetgeen hun werk on historisch en onleesbaar maakt. Osorgin geeft in zijn roman geen enkele historische figuur (met uitzondering van Sawii.kow, die overigens geen leidende rol heeft gespeeld). Alle personen die hij in z'n roman beschrijft zijn heel gewone men sclien, zcouls u er veel kent. Een Rus hoeft bij het lezen van liet boek den indruk, dat het zijn persoonlijke kennissen zijn, dat hij hen ergens heeft leeren kennen, met sommige zelfs bevriend is geweest. En aan het leven van deze gewone mensohen tcont de schrijver ons hot roweldige Rus- nische drama, da.t zijn avemga in de ge schiedenis van ae laaFri© eeuwen niet kent. Daarbij geeft 'T^ schrijver niet aan de verleiding toe, on deze eigenaardigheid te onderstrepen, er u opmerkzaam op te ma ken, dat hij tot helden van de tragedie all'cdaagsche mensclien heeft gemaakt. Mis schien vond hij het zelf ook volkomen nor maal. dat de dcor hem beschreven ge beurtenissen zco overweldigend, terwijl de menschen zco klein, zoo heel gewoon zijn. In het Werkelijk© leven is het altijd zoo. Maar men moet C"\n meesier zijii on dat in een boek weer te geven en het op znlk een wijze te dom Een bizcuder slcrke.i, onverge'.elijke.a in druk maken op den lezer de oveiguigen v.m het gewone, alielaagsdic tot het gioolsche en ontzettende. Dezelfde nu-a- seben, die ge als heel gewone en onbe langrijke wezens hebt l-eeren kennen, wor den dcor den gang van zaken en op een heel natuurlijke wijze tot tragische figu ren gemaakt, zonder dat z.ij liet zelf goel Le=effcn. Nemen wij bijv. den soldaat Koltsjigin, den, broer van het dienstmeisje Doenjasja. Het is een gewone Russische boerenjon gen, zooals elke Ras er tientallen heeft gekend. De schrijver van deze regelen heeft bij het lezen telkens den indruk ge had, alsof hij een van zijn jciigdvricn lea zag afgebeeld. Krilsjagin, en aardige, iet waf sluwige jongen, die zijn werk op fic he©:*!',;Le wijze vervuld, dienstmeisje-, het hof mankt, een beetje opsnijll. Eu nu zien wij, hoe deze hoerenjongen onmerkbaar men middeleeuwer Eindigen Hullen: Es verandert. Hij wordt door de politieke ge beurtenissen meegesleept, sluit zich bij de balsjowiki aan, zon der precies te weten, wat zij eigenlijk willen, neemt deel aan do bolsjewistische revolutie, wordt chef van een groep soldaten, daarna commandant en sterft tenslotte den dool der helden. En ge voelt, dat dit alles juist zóó heeft moe ten gebeuren. Een ander voorbeeld. De arbeider Za- walisjin, een dier menschen uit liet volk, in wier ziel do Russisdie „toska" (een soort zwaarmoedigheid) knaagt. In vroe gere lijden zou zulk een Zawnlisjin een zwerver geworden zijn, noj vroeger een heremiet wellicht. En nu wordt hij, en al weer onmerkbaar en op volkomen een voudige en begrijpelijke wijze, heul ea majikt hij in een keider van de Tsje-Ka honderden, menschen af, zonder te weten, waarom en waarvoor. En opnieuw voelt ge, dat het zoo moest geweest' zijn, dat aiies natuurgetrouw weergegeven, is. En naast deze ontzettingen, in een we reld, waar een menschenkwen geen waar de meer heeft, waar de dronkaard Zawa- lisjin de doolvonnissen van de Tsje-Ka uitvoert waar het tró'.sche Kremlin vreem de menschen herbergt, waar Koltsjagiti's, die met moeite hun naam in hanepoo'.en kunnen neerschrijven, hooge ambten be- klecden en legers aanvoeren, waar de ge wezen hoogleeraar en ptniosoof zich als een hansworst moet aanstellen om een paar haringc'n te verdienen in deze vreemd soortige wereld, waar alios op zijn kop staat, leven de oude professor en zijii kleindochter Tanjoesja, die liet aroma van het oude Russische leven hebben weten te bewaren. Bizon der sterk is hierin de oude ornitholoog. Hij vermijdt elk gesprek over do gebeurtenissen, sluit zich in zijn oud" huis op, verzet zich met alle macht tegen liet aanstormende nieuwe leven met al zijn afgrijselijkheden en volkomen ge mis aan eenige beschaving. De oude pio fessor, die zijn gehesle leven aan liet be- studceren der vogels hoeft gewijd, zag de gebeurtenissen aankomen; toen allen, door do revolutie meegesleept, in de eersie maanden van 1917 geloofden, dat er een periode van blijheid en geluk was gekomen, dat de ontketen le machten zo uier moeite zich aan de leiding der beschaafden zou den onderwerpen en de instelling jn Rus land van een geordenien staat op Wes- terseh model zouden verwelkomen, begreep de oude ornitholoog, dat dit ijdefe hoop was, dat de gevolgen van de revoluties ontzettend zullen zijn. Maar hij behoorde cok niet tot hen, die het volk veroordeel den. De oude proVsor begrijpt alles, ver oordeelt niemand en draagt mot bowon 1c renswaardige kalmte en resignatie liet '.wam kruis, dat hel lot op zn.i zwakke schouders heeft neergelegd. En zijn lieve kleimlochler. Tantoesja, 'n dor aantrekkelijkste meisjesfiguren uit de Russische literatuur! Zij is een rechtstre"k- sche afstammelinge van do Russische meis jes, die Toergenjew op znlk een onverge telijke wijze wi a lit le heelden, k'a dat Toergenjcw-meisje is geplaatst in hot ruwe milieu van de Yovolutiejaren. Zij weet zicli aan te passen. Gelaten geeft zij haar muziekstudie op, die haar tot oen beroem de pianiste zou maken on wijdt zich aan de verpleging van luar ouden groolva Ier. De liefde van doze twee mciwchcn is zoo ontroerend, zoo aandoenlijk, en toch is gr geen zweem van sentimentaliteit in te vin den. Ook dit, hel o'for van Tanjoesja, haar zwaar werken, h'et bezuinigen op alles om iets voor Hen oilden grootvader te kunnen koopert, de gelatenheid waarineJo zij1 dit alles doet dat alles is zoo natuurlijk, zoo gewoon! En de ontroerende wijze waarop zij" den gewonen, alleclaagschen, mm: bemint, hem luaar leven wijdt en dat alles zonder omhaal van woorden, die ge woonlijk het ontluiken van de liefde in een Westers dien roman zoo ontsieren. Al les geschiedt liier op dezelfde wijze als vóór de ineenstorting, voor den oorlog bij Russisdie intellectueelen gebeurde. Er zijn nog veel andere menschen in het boek, allen zoo levend, zoo ontroerend echt en zoo zuiver-Russisch 1 Al deze brokstukken van do Russische maatschappij leiden een moeilijk leven, vol ontberingen en gevaren. Teikens wordt een hunner kennissen of vrienden door den ga penden afgrond verslonden, dood ca on dergang loeren op lien, maai- zij zetten hun leven voort en in erken niet eens, hoe tragisch hun leven geworden is. Zij slui ten zich in hun kamers op en dio kamera worden voor he'n het centrum van de we reld. Daarbuiten woedt en raast een or kaan, de wereld beeft cm dreigt elk oogen- blik geheel te gronde te gaan, en de „hel den" van den roman horden zieh kramp achtig aan een strootje vast, °luifen zoo lang als het maar ecnigszïns kan, de bui tenwereld uit en trachten hun leven van beschaafde wezens voort te zotten. En on der het gehuil van den storm, terwijl do beul elk oogenhük hen naar den kelder van Zawalisjin kan sloepen, voeren zij een voudige, mensclielijke gesprekken. De auteur hoeft de verleiding weerstaan zijn helden in die dagen iets bizonders, iets „geweldigs" te laten zeggen. Dat gebeurt alleen in romans, in het werkelijke leven gaat alles heel gewoon toe, zóó als Osor gin iin zijn aangrijpenden en ontróerenden roman heeft beschreven. Wie echter denkt, dat Ororgin slechts onverschillige getuige van al deze gebeur tenissen is, die vergist zich. In elk hoofd stuk, in eiken volzin voelt ge zijn hart stochtelijke liefde tot het Russische volk, zijn meegevoel met die armo verschrikte kinderen, en oo'c zijn gramschap. In de meeste gevallen kunnen dio gevoelens al leen door den aandachtig® lezer bemerkt worden, maar 'nu on clan laait zijn gevoel op en komt tot uiting in woorden, sterk en indrukwekkend in a! lion eenvoud. Maar noch zijn liefde, noch zijn toom hebben sleclils op één partij of groep betrekking. Voor hem zijn alle partije'n onderdeden van het geheel. Wanneer hij in verzet komt, dan is dat niet tegen een bepaalde greep, maar legen de ontzettingen, aange richt door het losgebarsten beest- In het aangezicht van dc verschrikkingen, die om hom heen plaats vinden, verdwijnen in het niet alle parlijoneenigheden, al het gcliwst dor menschen, die zich wanen lei ders Le zijn en die in werkelijkheid dooi de woeste golven van de stormende men- sclicnzcc meegesleurd worden. Trouwens de opstand lio iH zich niet alleen tot de menschen. oo'c uc dieren komen in verzet. Dut betrekken van de dieren in liet ver haal vormt in hel algemeen een der meest typische eigenaardigheden van den roman. Het is dwaas tijdens zulk een orkaan lo zoeken naar do schuldigen en te twis ten, wie gelijk dn wie ongelijk heeft ge had. Even onzinnig is het tegm iemnml te prolestcercn, iemand to veroordeclen, to vervloeken. Er gebeurt, wal gebeuren snoet Het leven kan van de moest onschul dige menschen werktuigen van de sociale ineenstorting, boweikers van don chaos, heulen en moordenaars maken. En geen. enkele mensch heelt het recht hen te be- oordcelen, laat staan te veroovdoelon. Dat is de phiiorophischc conceptie van den schrijver, die wij, wat ons betreft, in het algemeen kunnen onderschrijven. Dat in toekent echter niet, dat do ontzettingen duur de menschen even gelaten aanvaar! nmalen. Neen, de mensclien en dieren vervloeken het leven, dat een op-eenhoo- ping van gruwelen is geworden. Zelfs do philosoof Asfafjew, die oogensdiijhlijk zoo kab*» blijft, dio onverschrokken hot nood lot tegemoet gaat, zelfs hij vervloekt zijn lot. De overigen komen in verzet toen het leven, prolestoeren tegen zijii cnrechtvaar- digheid, tegen hot zware krais dat zij tor sen moeten. En alleen in liet huisje van den ouden professor weerklinken geen ver- vonsclnngon, alleen dnar is cr serene aan vaarding va'n liet leven. In dat lmis woout een mooi meisje, dat triestig naar de in eenstorting kijlct, overal helpt, waar zij maar he pen kaïn, met weemoed en mede- 1 jden amn lien denkt, avion niets moor helpen kan, en niemand veroordeelt, nie mand vervloekt. Zij, Tanjoesja.. is do cen trale figuur van den'roman, zij geeft hoop voor do toekomst van Rusland. Dr. BORIS RAPT3CHINSKY. RECHTSZAKEN. Do tooiH'oicrisïs te Amsterdam. Do derde kamer der Amsterdamsclio ar rondissementsrechtbank behandelde gisteren <io door de N.Y. lioll.indsche Schouwburg ingediende aanvrage tot het in staat van faillissement verklaren van do Kon. Ver. Het Nederlandsch Toemeet. Voor do N.V. Hollandsche Schouwburg trad op nu-. A. B. Gom ports en voor do Kon. Ver. mr. H, G. Stibbe. Da rechtbank uitspraak doende verklaar de de Kon. Ver. Het Nederlandsch Toonool in staat van faillissement en benoemde tot rechlier-commissaris mr. D. K. S. van Lier en tot curator mr. A. J. Hesberg. Poging tot doodslag Voor do rechtbank to Assen stond terecht J. KL, fabrieksarbeider to Hoogoveen, Uians gedetineerd, die op -f Januari 19152 te Meppol opzettelijk en met voorbedachten, rade gepoogd heeft zijn vroegere Verloof de Jaantj'o Slakelbeek van liet leven te be roowen door met een scherp mes Turnt herhaaldelijk (o slaan en te steken, waar door zij ernstige verwondingen in de buik en de borststrook kreeg. Doodelijke verwondingen aa'erden voor- komen doordat zekere Carst Haazclaar haar to hulp kwam. Vcrd. verklaarde voor de rechtbank, dat hij niet het voornemen had. om h'et meisjd to dooden. liet O.M. eischic avegens poging tot moord drie jaar gevangenisstraf. Verduistering. De slagersknecht F. J. V., thans te Haar lem, is door de Haagsclie rechtbank hij verstek veroordeeld tot tien maanden ge vangenisstraf, wegens verduistering van ongeveer f700, ten nadeele van zijn vroo- geren patroon, den slager M., te Den Haag. De rechtbank bekrachtigde liet bij ver stek gewezen vonnis. V rij huktsberoo vin g. De 24-jarige jufrouw F. H. P., oelit- genoote van F., te 's-Gravenhago, heeft terecht gestaan avegens overtreding van art. 282 W. v. S. (vrijheidslierooving). Ifet O. M. heeft tegen deze verdachte acht maanden gevangenisstraf gcéiseht. Do Ilnagsclie rechtbank sprak arerdachte vi ij. Uitlokken van misdrijf. Do 50-jarige koopman A. L. de G. heeft terecht gestaan avegens liet misdrijf, omschreven in art. llilbis W. v. S. (het uitlokken van misdrijf), Verdachte zou aan eenige personen, o.a, zekeren, do B., een voetstel hebben gedaan om hot hein loe- bohoorenue buitengoed „Angelbeek" te Af leiden (Ij.) in brand te steken, tonen ulo in het bezit le komen van de verzekcrings- som. De Haagsclie rechtbank heeft de G. vrij gesproken. GEMENGD NIEUWS. Bedreiging der LimburgscUe mijnindustrie. Hit Heerlen avorelt ons gemeld, dat gis teren to Brussel besprekingen liebbcn plaats gehad tussclwn vertegenwoordigers dor Bel gische rcgocring en amn de Limburgsehe inijm-n. Bij deze besprekingen bleek, dat Belgic don invoer van Nederlaiulsche steen kolen verder ernstig wil beperken. In ver band liieimede vieest men, dat in de f.iiu- burgselio mijnindustrie op grooto schaal arbeidois zullen moeten av orden ontslagen en dat nieuwe „FeierscliicliLen" moeten worden verwacht. J

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1932 | | pagina 6