NIEUWS UIT BELGIË
TWEEDE Li E
SCHIEDAMSOHE COURANT
DE HEKS VAN WINSLEA
Radaoprogramm^s
De jaarlijksche Waalsche betooging te Waterloo.
In het teeken van blinde vereering voor Frankrijk.
Treurnis over de „scheiding". De anti-Vlaamsche
en weinig nationaal-Beigische mentaliteit van
de Wallinganten.
Gemengd Nieuws
Brussel, 18 Juni 1934.
1 Gisteren hebben d'e Waalsche veroeni-
gingen, of liever een zeker aantal ver-
conigingen, waarin de Wallinganten invloed
hebben, samen met een vrij' groot aan
tal Fransche veroenigingen en Fransohe
afvaardigingen, te Waterloo de botooging
ghouden, aan liet monument van den
gekwetsten arend, die sedert 1928 elk jaar
plaats hoeft. Men vergisse ziolï niet: deze
betooging heeft niet tcrt doel liet feit te
herdenken, dat België, of Wallonië als men
wil, bevrijd werd' van de Pranscho bezet
ting en dat een reeks jaren van bloedige
onderdrukking, afpersing en dwingelandij
werd afgesloten, maar integendeel om deze
bevrijding te betreuren.
Deze botooging moet men in Brussd-
sche en in alle weldenkende Belgische lerin
gen overigens wd met weinig geestdrift
aanzien. Het gaat er, in de redevoeringen
zoowel van de Belgen, die er optreden,
als van "de Franschon, die er zijn u'i'tge-
noodigd en die zich op Fransdll gebied
wanen, niet zoor nationaal toe. Do deel
nemers draaien op de moest ostentatieve
wijze den bronzen Neder]andsclien leeuw,
op zijn kunstmatigen licuvol, welke heu
vel in de jongste jaren enkele gevaarlijke
harsten is gaan vertonnen, en die grimmig
met den muil in do richting van Frank
rijk "staat, den rug toe. Het gedenkteeken
van den Franschen beeldhouwer Goröme,
dat op 18 Juni 1901 werd opgericht en
den Franschen adelaar voorstelt, gewond
en met lam geslagen vleugels, maar die
zich nog met inspanning van alle krach
ten opricht om den vijand' te treffen, heeft
integendeel al hun sympathie. De Ligue
iWatlonne komt er overigens voor uit en
heeft, verleden jaar, in een brief aan een
Waalsch Kamerlid den eisch gesteld, dat
de Nedorlandsche leeuw te Waterloo zou
word'en vervangen door niets minder dan
een Gallischen haan, terwijl het Fransch
gezinde Waalsche Kamerlid Jennissen, uit
Luik, die er bij do jongste regeerings-
ensis niet in geslaagd is zioh als minister
een portefeuille te laten toekennen, in zijn
rede op de betooging van het vorige jaar
uitriep: „Wij zijn hier. gekomen om Ie
protesteeren tegen do aanwezigheid, op on
zen grond, van een provoceerend gedenk
teeken, opgericht door de eendags-overwin-
naars van 1815"...
Voor een Fransch België.
Dit typeert de mentaliteit van de Wal-
Itnganten en het toiont ook scherp aan,
welk verschil er bestaat tussclien dezio be
weging en de beweging van de Vlamingen.
Deze is er tenslotte op gericht hot Belgisch
nationaal gevoelen te versterken door de
Vlamingen oen onbelemmerd bezit te ver
zekeren van al hun rechten, en door de
Vlaamsche volksbeschaving te ontwikkolen.
Zelfs de G rool-Ncd oiianders onder da Vla
mingen werken, zonder het opzettelijk te
willen, met dit resultaat. Do \VaIen blijk
baar niet. Bij al hun botoogingen, in al
hun geschriften blijkt hoe zij er niet al
leen op uit zijn België blijvend verfranscht
te houden, maar hoe zij ook de Vlamingen
en hun taal slechts met verachting beje
genen, terwijl zij meer denkon aan de
Fransdho belangen en voortdurend den
in'ond viol hebben over aansluiting bij
Frankrijk1, over Wlallonië als Fransche
grond, over de Franschen als verloren broe
ders. Thans weer hoeft niemand anders dan
Destrée, die nochtans als minister van
den Koning in dan raad hoeft gezeteld,
'het woord gevoerd op do botooging te
Waterloo en heeft hij gesproken over wat
hij noemde een binmonlandsdh gevaar, d.i.
Üe Vlaamsche beweging. Buisseret, de voor
zitter van do Waalsche concentratie, die in
1914 ook mot do Duitscihcrs was gaan pra-
Iten join hen, in strijd met do nationale1
DER
ZATERDAG, 23 JUNI 1934, No. 20.674.
wotton van het land> to lovertluigcn, dat
Bolgië uitsluitend in het Fransch werd
bestuurd, liet da betoogers zweren, dat
zij nooit zullen rusten alvorens hun
idoaal zal verwezenlijkt zijn, dat zich voor
loop ig beperkt tot de economische unie
met Frankrijk.
De Fransohe woordvoerder, Boutet, meieir
van Charloville, en Kamerlid, sprak in een
rustiger toon dan wij op deze botoogingen
Van da Franschen. gewoon zijn. Verleden
jaar is er critiek geweest en men wil
hiermee wellicht rekening houden, de deel
nemers aan de betooging niet afschrikken
door al te revolutionaire taal. \V!ant bet
is waar, dat doze Waalsche extremisten
tenslotte slechts een minderheid' Vormen
en de groote meerderheid van het Waal
sche volk, al staat dit nu niet bizonder
sympathiek tegenover alles wat Neder-
landsch is, Op conflicten toch niet is ge
steld. Intussdhen laten de Fransch schrij
vende bladen de gedeelten van de redevoe
ringen, die oen beetje to rauw zouden
klinken v|oor de ooren van hun lezers, maar
eenvoudig weg. 'Critiek is er nu niet aan
deze zijde. Het zou wat anders zijn, indien
Omgekeerd, de Vlamingen, met deelneming
van duizenden Nederlanders/ te Brussel
op het Martelarenplein, zouden komen be-
toogen om de scheiding van 1830 te bc-
weencn
Een iypecrcnd incident.
Deze menlaliteit vain de prettige land-
genooton van do Vlamingen wordt ook!
nog geïllustreerd door een incident, dat
zoo pas is gebeurd in de streek van Char
leroi on dat beter da'a eon uitvoerige uit
eenzetting den geest kenmerkt, dio do W'a-
tan of sommige Waalsoluo leiders bezielt.
Door de R.-Kath. kerkelijke autoriteiten
waren tuchtmaatregelen genomen tegeneen
onder-pastoor te Roux, met name Mahieu,
tevens dokter in economische en politieke
wetenschappen. Deze priester was lid van
het bestuur van de Ligue Wallone en
hield zioh speciaal bozig met de leiding
van de propaganda. Do katholieke Waal
sche pers is over het al ge moon nogal be
zadigd, zoodat de artikelen, die door Ma-
hicu werden geschreven en geredigeerd,
meestal in de liberale, zelfs in de sociai-
listiscbe pers terecht kwamen. Deze aotio
richt zich tegen de zoogenaamde indrin
ging van het Vlaamscii, d.i. het Neder-
Jamlsch in Wallonië. In do meeste indu-
slrieele centra van Wallonië werken even
wel ved Frainsch-oakundige Vlaanische ar
beiders, die van huis uit katholiek zijn,
wat door de kerkelijke overheid in dit.
socialistische milieu, waar de strijd' zoo
moeilijk is vooir hen, niet wordt verwaar
loosd. In elk oeinlrum van dien aard is
dan ook oen van de onder-pastoors aoa
Vlaming, die Zondags in het NcderlandsoW
spreekt, do Vlamingen in hun taal te
woord slaat, enz. Dit kunnen de hoeren
Wallinganten natuurlijk moeilijk verdragen.
Ook ie Roux stond er naast abbé Mahieu
een Vlaamsch kapelaan, voor de Vlaam
scho arbeiders. Het kon niet anders dan
lot conflicten leiden en beiden leefden dan
ook op een voet van oorlog. Het spreekt
van zelf, dat de Vlamingen volstrekt niet
denken aan indringing in Wa'lonië, en
dat de maatregel van de aanstelling van
een Vlaamschen kapelaan alleen is inge
geven door zorg voor do godsdienstige be
langen. Abbé Mahieu critiseerde dus op
heftige wijze de darlen van zijn leiders.
Dezen kwamen er achter dat hij de arti
kelen inspireerde van de Liguo Wallomro
en lrij weid verplaatst, ook wegens zijn
Iruzie met Ü©n Vlaamschen collega. Da
abbé weigerde hierop in to gaan. Tcfcn'
werd zijn jaarwedde geschorst. Hij weidl
ziek en kan toen ook' niet genieten van
de mutualiteit van de geestelijkheid. Hij
ontdekte alsdan, Idat dè "documenten, waar
door de geestelijke overheden achter zijn
handelingen waren gekomen, uit zijin buroaiul
waren weggenomen door ean vrouw, eon
nicht, dio hij* met haar vader in zijn huis
had genomen, maar met wie hij steeds
oneetnigheid liad', zoolat hij haar had moe
ten Ontslaan. Er werd" alsdan oen klacht
tegen haar ingediend' wegens ontvreemding
van documenten. "Zij bekende, z'eggönda
echter, dat zij alleen de meerderen van:
abbé Mavieu had willen, waarschuwen, op
dat hij tot hetere gevoelens komen zou,
dus in zijn belang. Hot proces voor de
rechtbank vain Charleroi is echter eon aan
leiding om andermaal tegen het „Vlaamsch1
in Wallonië" agilatie te scheppen. Het
ligt er vingerdik op, dat man, met dit
proces, een beweging wil ontketenen tegeni
de Vianmsche proken en tegen de Vlaam
se! ie kapclaneln in Wallonië.
Zoo is do stemming in Walloiië. Dit
incident kan men voegen bij de botooging
le Waterloo, waar w'ord gejouwd' toen
Destrée o.m. zei, dat België nog meer
vrienden had dan do Franschen, waarmee
hij de Engolscihen bedoelde.
Uit dit ados zat voar do leidende krin
gen te Brussel eens to moer blijken, dat,
zonder hieraaln overdreven beteekonis to
hechten, do Vlamingen, in plaats van ont
bindende elementen to zijn in don Staat,
het cement vormen, dat het staatsgebouw
kan bijeen houden.
nig gebruikt, d'o-ch! het was oen' zeldzaam
materiaal en zoo Kostbaar, dat slechts wei
nigen het zioh kondon veroorloven.
Omstreeks 1620 ontstond) do laars. Te
voren Köndel m-en slechts éa schoen- of
sandaalvormigei .voetbekleed'iing. Da eerste
laarzen vertoonden nog do natuurlijke Hout
!von hot leer. Het duurde gomimen tijd,
voordat hot zwartmaken van hot leor iets
vanzelfsprekends kon worden.
Eerst op 't eind van da zeventiende
leeuw kan mem zeggen, dat da ijzeren
wapenrusting voorgoed' bad' afgedaan. Tot
op dien tijd was men nog steeds onder-
doelen daarvan blijven dragon, vooral ijze
ren helmen, handschoenen en scheenstuk-
któn.
naar tiet Engelsch van May Wynne,
Mijlpalen uit de modegeschiedenis.
Het oersto volk, dat geen mantels of
rokken, doch werkelijke broeken droeg,
was dat d'er Parthen. Door do rol, die zij
in do wereldgeschiedenis, speelden, maakten
vele volkeren konnis met oen volkomen
nieuwe kleederdracht. Zij volgden dit voor
beeld echter niet na. Het rokvorinige, lange
gewaad', dat ons uit do oude geschiedenis
"Zoo welbekend' is, werd' niet beinvloed
door de wijze, waarop do Parlhen zich
kleedden. 1
Het haarzakje, dat -voor onze begrippen,
niet allean een onhygiënisch, doch boven
dien ean uiterst leelijk made-attribuut is,
vindt men in de geschiedenis der mode
tweemaal terug. Het eerst werd het ge
dragen door de vrouwen van het oudo
Egypte. Het keerde terug in den Rococo
tijd', toon de hoeren er hot uiteinde van
hun bepoederde vlechtje in verborgen.
De Median kunnen er zich op beroemen,
do eersten te zijn geweest, d'io ploaion in
hun gewaad legden. Dit idee word later
overgenomen door de Grieken, dio met
behulp daarvan een der schoonste kloeder-
drachton van allo lijden deden ontstaan.
Een van do meest ingrijpende verande
ringen in de geschiedenis dor mode had
plaats omstreeks het jaar duizond1. In-
plaats van zich eenvoudige stoffen om
bet lichaam lo hangen, ging men erloa
over, om de stof te knippen en aaneen
te naaien. Zoo ontstond' liet kloodingstuk.
De snit kon naar willekeur veranderd' wor
d'en en zoo was de weg geëffend voor
oen steeds veranderende mode.
Toen in 1601 de eerste zijdefabriek ont
stond' te Parijs, was de mensciiheid ooa
nieuwe kleedingstof rijker geworden. Wol
had' men tevoren reeds zijde als zooda-
ZONDAG, 24 Juni 1934.
Ililversum, 301 M.
9—10 u. VARA, 10.30 u. VPRO,, 12
u. AVRO, 5 u. VARA, 8 u. AVRO.
9 u. Poslduivennieuws. 9.03 u. Tuin-
houvvpraatje. 9.30 u. Orgelspel. 10.30 u.
Kerkdienst uit de Oude Roni. Kerk te
Amsterdam. 12 u. Filmpraatje. 12.30 u.
Omroeporkest. 2 u. Boekbespreking. 2.30
u. Gramofoon. 3 u. Uit Schevcimigen
Residentie-orkest, o. 1. van I. Ncumark,
m. m. van J. Antonietti, piano. 4.30 u.
Gramofoon. 4.45 u. Vaz Dias. 5 u. Voor
de kinderen. 5.30 u. VARA-orkest. 6 u.
Voetbalpraatje. 6.17 u. Vervolg orkest
concert, m, m. van Mia Dorel,, zang. 7
u. J. F. Ankersmit: Victor AdioT. 7.20
u. Vervo-lg orkestconoert, 8 u. Vaz Dias.
8.15 u. Omroeporkest, m. m. van II.
Clemens, tenor. 9 u. Radio journaal. 9.15
u. Gramofoon. 9.25 u. Concertgebouw-or
kest, m, m. van N. Orloff,. piano. 10 u
Gramofoon. 10.15 u. Kovacs Lajos,. rn. m
van H. Jager. 11 u. Gramofoon. 11.15—
12 u. Kovacs Lajos.
Huizen, 1875 M.
8 30 u. KRO, 9.30 u. NCRV, 12.15 u.
KR'O, 5 u. NCRV, 7.45-12 u. KRO.
8.30 u. Morgenwijding. 9.30 u. Gewijde
muziek. 10.20 u. Kerkdienst uit d'e Evang.
Kutli. Kerk (oude kerk), le Amsterdam.
12 u. Gewijde muziek. 12.15 u. Orkest-
concert en lezing. 12.45 u. KRO-wereld-
programrna. 3 u. KRO-PRolii-programma.
4. Reportage. 5 u. Gewijde muziek, m.
m. van Jo Aldag, mezzo-sopraan en F.
Kloek, orgel. 5.50 u. Kerkdienst uit de
Ned. Her'v. Kerk te De Lier, Hierna
gewijde muziek. 7 50 u. Orkestconoort.
8.15 u. Voordracht. 8.30 u. Sohlagermu-
ziek. 8.55 u. Hoorspel. 9.15 u. Vaz Dias.
9.20 u, Schlageimuziek. 9.35 u. Wedstrijd'.
10.05 u. Koorconcert. 10.20 u. Vaz Dias.
10.25 u. Gramofoon. 10.45 u. Lezing.
10.50 u. Relais. 11.35 u. Schlagermu-
ziek, -11.55—12 u. Toespraak.
Davcntry, 1500 51.
12.50 "u. Western Studio-orkest, m. m.
van viool. 1.50 u. Cellorecital. D. Ca
meron. 2 20 u. Gramofoon. 320 u. Brld'ge-
water's kwintel. 4.20 u. Zang d'oor bari
ton. 5.20 u. Orgelspel. 6.05 u. Con
cert door het Lyra-kwartet, m. m. van
mezzo-sopraan. 7 50 u. Pianorecital. 9.25
ii. Gewijde muziek. 9.50 u. Radio mili
tair orkest, m. nr. van bariton.
Parijs „Radin-Paris", 1684 51.
7.20 en 8 20 u. Gramofoon. 10 35 u. Or-
kestconccrt. 11.50 u. Orgelspel. 12.40 en
I.05 u. G'-amofoon. 1.20 u. Pascal-or-
kest. 3 20 u. Gramofoon. 6.20 u. Ad'dison-
orkest. "8 20 u. Music-Hall-programma.
10.50 u. Dansmuziek.
Kalundborg, 1261 M.
u. Harmonieconcert. 610—6.40 u. Gra
mofoon. 8 20 u. Woensche muziek. 10 u
12.201.20 u. C. RydahJ's orkest. 4.20
Pianorectial. 10.30 u. Omroeporkest.
II.2012.50 u. Dansmuziek.
Keulen, 456 51.
6 35 u. Hamburger Havenconcert. 10.50
u. Pianorecital. 11.50 u. Omroeporkest.
12.55 u. Zie Huizen, om 12.45 u. 4.20 u.
Blaasconcert. .5.30 u. Vervolg concert.
7.10 u. Concert, m. m. van kwintet, so
praan en guitaar, 8.40 u. Kwintetcon
cert. 11—1.20 u. Radiodansorkest.
39)
Em al was het nu ook de stom van
Barbara wat beduidde die mannenklee
dwig Ze had Jack of Lanthorne vergeten
en dacht enkel woor aan die eigenaardige
persoon, toen Barbara zachtjes naderbij
trad en naast haar knielde.
„Hield je mij voor een geestverschijning
of een inbreker, arm prul?1' vroeg zo toe
der; „een schande hè, om jo zoo'n schrik
aan te jagen, maar waar is je vader?''1
„Vader? Wel, die is op zijn slaapkamer,
aan den anderen kant van de gang, rechts"'.
„In die kamer met een pruimenboom
vlak bij het venster? Ja, zeker, dat weet ik
ook wel. maar vanavond slaapt hij daar
inict, Jfarjoric".
„Neen? Dan is het zeker nog niet laat
en zit hij beneden te lezen of te studeerea
ol misschien te slapen; hij valt dikwijls
i'n slaap over zijn boek1 en dat maakt vrouw
Leltinglon zoo boos, want die zegt dan al
tijd, dal. wij eens nog verbrand in ons
bed zullen gevonden worden''.
Barbara laohlo zacht, maar, was het
wat lichter geweest in hot vertrek, dan
zou Marjorie een uitdrukking van ongo-
wonen angst hebben waargenomen in de
bruine oogen.
„Hij is niet op zijn studeerkamer en ook
hiel op zijn slaapkamer", ging zij voort,
„llii is nergens in huis, anders zou- hij op
do afgesproken plaals wet op mij gewacht
hebben".
„Wat bcloekont dit alles, Babs? Is er
iets vreeselijiks gaande en weet ik daar niet
van ai? Iets met Pontefract? Is bot kasteel
gevallen en durf je mij misschien niet
vertellen, dat Hugh... Ilugh...?'"
Een Krachtige hand werd de spreekster
over den mond gelegd.
„Still Niet zoo luid'! Als bij geval je
knecht, Lachins, hier aan het spianneeren
was an hij zag mij, dan zou alles daar
mee bedorven zijn. Maar ik' wilde wel dat
ik wist waar de doctor was".
„Hij moet in huis zijn. Hij dacht er niet
aan om uit te gaan, toon hij mij goeden
nacht wenschte. Laat ik' hem dan gaan
zoeken, Babs, als hot zoo dringend' is".
„Ja, dat is het wol, anders zou ik je
niet gewekt hebben. Maar de komende dag
zal misschien de reden vorklaren. In-
tusschon.,.''
Zij viel ziolizelve in do rede, stond op
en keek naar Marjorie.
Een schilderachtige gestalte was zij in
hto grijze pak, met zilver afgezet, ön donl
grijzen, vilten liaed mot gouden band. Mar-
jorio zag, dat pistool en rapier niet ont
braken in den gordel, didn zij flink aan
gesloten droeg. Maar wat had dio zonder
linge maskerade nu le maken met eten
waardigon doctor Stapleton?
Deze vraag, die duidelijk stopd te lezen
in de blauwe oogen, werd' beantwootd, eer
ze uitgesproken was.
„Luister eens Marjorie, dan zal ik' jc alles
vertellen en zal jij do heldin zijn van de
onderneming, die volgen gaat".
Zij ging op bed zitten, met de haal van
bet vriendinnetje in de hare.
plcgingcn naar Rettedev Manor gebracht,
„Wij. die zoozeer verschillen in alles
één ding hebben we toch gemeen: we
hebben iede'r een verloofde, daar ginds
in het belegerde kasteeleen geliefde, voor
wion we veel wagen, veel ten offer zou
den willen brengen, is 't niet,' prul?"
„Natuurlijk zou ik dat doen", antwoord
de Marjorie, met tranen in dte oogen.
„Dus dat zijn wiij eens. En ook voor
de zaak van don koning en d'o vernede
ring van zijn vijanden zou ik voel over
hebben".
„Zeker, Barbara, maar wat kunnen wij
nu doen voor l\en, die wlij lief hebben en
die wij zonden willen dienen van gan-
scher harte?"
„Dat zal jo dadelijk hooren, Marjorie
tenzij do doctor terugkeert, om zijn rol
te spelen. Je bobt toch géhoord van den
uitval van gisteren?"
„Ja, ja, en van den dood' van dien ar
men Conray. O, mijn hart krimpt ineen
als ik denk, dat oens zijn naam oo'c onder
de gesneuvelden kan vermeld' worden".
„Dat ziom kunnen, als dio uitvallen blij
ven voortduren. Onze verloofden zijn geen
lafaards en de meeste kogels treffen raak"
„O, neen, neen. Spreek toch niet zoo,
Barbara. Ilij moot gespaard worden. Heb ik
niet weer ieder uur van den dag voor zijn
bevrijding gebeden?"
„Dat liecft de moeder van Conray ze
ker ook gedaan. 5faar schrei nu niot kind,
ik wilde er je enkel op wijzen, hoe ge
vaarlijk die uitvallen zijn".
„Dacht je dan, dat ik d'at niot wist?
Rome, 421 51
8.35 u. Gramofoon. 9.05 u. Concsrt door
mandoline-guilaarorkest. i
Brussel, 322 en 484 51.
322 51. 10.20 u. Salonorkest. 12.20 U.
Gramofoon. 12.45 u. Zie Huizen. 1.35 u.
Gramofoon. 1.45 u. Vervolg van 12.45 u.
5.20 u. Concert. 6.20 u. Gramofoon. 8.20
u. Concert. 10.3012.20 u. Dansmu
ziek.
484 51. 10.20 u. Gramofoon. 12.20 u,
Gramofoon. 1.30—2.20 u. Concert. 5.20
u. Gramofoon. 6 20 u. Zang. 6,35 u.
Gramofoon. 6.50 u. Pianorecital. 7.20 u,
Gramofoon. 8.20 u. Salonorkcst. 9.35 u.
Vervolg concert. 10.3012.20 u. Dans
muziek.
MAANDAG, 25 JUNI 1934.
Hilversum, 301 51
Algemeen programma, verzorgd door
do V. A. R. A.
8 u. Gramofoon. 9 u. De Notenkrakers.
10 u. Morgenwijding V. P. R. O. 10.15
n. Declamatie. 10.35 u. Vervolg orkest-
concert. 11 u. Vervolg declamatie. 11.35
u. Vervolg orkcstooncert. 12 u. Klein
Vara-ensemble en gramofoon. 2 u. Zcn-
dorvorziorging. 2.15 u. Vaor do vrouw.
2.45 u. La Bohème, Puccini, gramofoon.
4.30 u. Voor de kinderen. 5 u. Gramo
foon. 6 u. Orgelspel. 6.30 u. tfuz.ild
causerie. 7.20 u. Vmolrecital. 8 u, HerlL
- SOS-berichton. 8.03 u. Dr. Engel i
Dierenleven op do Veluwe. 8.20 u. De
Flierefluiters, m.m.v. 5farie Vos, zang.
9 u. Nieuwe Spoiorgids, Mijnheer?, spel
van H. Wiouters, m.m.v. hot Vara-tooneel.
9.20 u. Zang. Mario Vos. 9.30 u. Vara-
prkest. 10 u. Vaz Dias. Gramofoon. 10.15,
u. Vervolg lorkesloondert. 10.45 u. De
clamatie. 11 u. Vervolg orbostqonoert,
11.30—12 u. Gramofoon. i
Huizen, 1875 51. i
N. C. R. V. programma.
8 u. Schriftlezing en meditatie. 8.15
9.30 u. Gramofoon. 10.30 u. Morgendienst
11 u. Chr. Lectuur. 11.30 u. Gramofoon.
12.30 u. Orgelspol. 2 u. Gramofoon. 2.35
iu. Causorio. 3.153.45 u. Knipcursus. 4
u. Bijbellezing, m.m.v. zang en orgel,
5 u. Gramofoon. 5.15 u. Ohr. Liederen-
uurtjo, m.m.v. W. Verver, viool. 6.15.
u. Gramofoon. 6.30 u. Vragenuurtje. 7 u.
Nod. Clir. Persbureau. 7.15 u. Gramo
foon. 7.30 u. Vragenhalfuur. 8 u. Gramm
foon. 8.15 u. Kon. Chr. Oratoriurnver-
eoniging m.m.v. R. Spier, harp. 9.45 u,
L. v. Klinken: Kinderen, wat zijn zo?
10.15 u, Vaz Dias. 10.2511.45 u. Gra-
m'ofoon.
Davcntry, 1500 51.
12.20 u. Orgelspel. 1.05 u. Western Stu
dio-orkest m.m.v. sopraan. 2 u. Vervolg
concert. 2.20 u. Gramofoon. 3.20 u. Midi.
Studio-orkest. 4.20 u. Concert, viool en
piano. 4.50 u. Schotsch Studio-orkest.
6.55 u. Handel's Trio sonate op. 2 no.
3 in Bes. 9.05 u. The Ilappy Hikers,
muzikale reisbeschrijving, 10 u. Concert,
Sopraan, bariton en cembalo. 11.05
12.20 li. Dansmuziek.
Parijs „Itadio-Paris", 1648 51.
7.20 u. on 8.20 u. Gramofoon. 10.35 u.
Orkeslconcert. 12.20 u. Rretlly-aricest
8.20 u. PianoJuetten. 9.05 u. Orkcstoon
cert. 10.50 u. Dansmuziek.
Kalundborg, 1261 51.
12.20—2.20 u. Concert. 3.205.20 u. Om
roeporkest. 8.50 u. Omroeporkest. 9.50
n. Jazzliedjos. 10.35 u. Moderne Oos-
tenrijkseho muziek. 11.30—12.50 u .Dans
muziek.
Rome, 421 5L
9.03 u. Gramofoon. 10.20 u. Populair
Cioncert.
Brussel, 322 cn 484 51.
322 M.12.20 u. Gramofoon. 1.30 u. Dito.
5.20 u. Omroeporkest. 6.50 u. Gramo
foon. 8.20 u. Symphonio concert. 10.30
—11.20 u. Gramofoon.
484 51.: 12.20 u. Salouorkost 1.30—
2.20 u. Dito. 5.20 u. Gramiofoon. 6.35
u. Zang. 6.50 u. Gramofoon. 7.35 u.
Dito. 8.20 li. Omroeporkest. Gramofoon.
9.20 u. Solistenconcert. 10.3011.20 u
Gramofoon.
Dcutschlandsender, 1571 M.
9.35 u. Orkestconoort mi.m.v. Strijkkwin
tet en pianosolist. 11.20—12.50 u. Con
cert, m.m.v. Kleinorkest en zangso-
lislo.
5Iaar wat kunnen wij nu anders doen? Als
ze niet vechten, zullen ze nog vergaan
van den honger, als ratten in een val".
„Juist. Maar daar ze wal berichten krij
gen van button, waarom zouden zo dan
ook geen proviand kunnen krijgen? -Ta,
kijk maar niet ado verwonderd, Marjorie,
maar luister liever naar wat de slotsom
is, van wat ik je te vertellen heb. De spion
nen an Lambert hebben 'tw el 1 f.j bet
rechte eind als zo zeggen dat het nieuws
op djo een of andere geheime wijze onder
de streng bewaakte wallen doorsijpelt. 5In.ar
verder zijn ze neg niet gekomen. Het
geheim is alleen bekend aan twee buiten
en zes binnen die vesting".
„Een geheim, cn jij Babs
lieb daar den sleutel van. Juist.
Niet jo vader. Ik werd op het idee ge
bracht door zijn vermelding van een do
cument betreffende de geschiedenis van
Pontefract, waarin gesproken wordt van
een dame, wier liefde voor intrigue grooter
was dan haar eergevoel en die gebruik
bad gemaakt van oen geheime gang, die an
der de gracht doorliep van een gevangen-
bok in Svvillington Tower on uitkwam op
een plek in liet park op den weg naar
Ferrybridge. Door deze gang sloop 'snachts
baar geliefde cn medesamenzweerder, ver
momd als monnik, naar een rendezvous
in den Tavver, waar dan deze lady Isobel
hen wachtte. Hoe hot afliep met dio twee,
komt er nu niot verder op aan, maar liet
oiide geschrift gaf duidelijk aanwijzing van
de ligging van die plek, dio ik sindsdien
gevonden en gobruikt heb. Tot nog toe
hebben wij enkel nieuws gebracht aan de
lgenen binnen het kasteel. Nu vanavond
breng ik een voorraad voedsel, zoo groot
als ik dien maar met mogelijkheid dragen
kan. Of onze vrienden dien dan verder
in veiligheid kunnen brengen, weet ik niet,
maar voor do uitvoering van mijn taak had
ik zoozeer de hulp van je vader noodig,
daar het stikduistcre van d'o gang liet dra
gen van een lantaarn noodzakelijk maakt".
„Een gang naar het kasteel?" hijgde
5Iarjiorie.
Barbara leunde wat voorover en vroeg
met groote nadruk:
„Zou jo terwille van je geliefde niet
eens allen moed kunnen verzamelen, om er
mee een bezoek tb brengen?Maar
wees niet al te snel met jo antwoord. Ik
wil niet hebben, dat je gaat, zonder dat
je weet alle risico, die er aan verbonden
is. Die gang kont uit, nog buiten do om
singeling \an Lamberts gelederen, maar
zijn spionnen zijn op hun hoede en zijn
gewaarschuwd voor dit geheime verkeear
van hun vijandon. Gevangenneming be
duidt den dood; dat is zeker, on Lambert
bedenkt zich niet lang, of de gevangmie
'tz'ij dan man of vrouw, edelman of bur
ger komt aan do galg. En dan is er nog
iels anders; dat jo vader wegbleef, beduidt
niot veel goeds; onze afspraak was, dat
vanavond dil ondernomen zou plaats vin
den; sleclds do dringendste noo kakel ijk-
heid kan hem daarvan dus terughouden.
Hij is oen braaf cn ijverig man, die vader
van jou, 5Iarjorio, maar soms kan liet wel
eens aan voorzichtigheid ontbroken. Hij
was vol geestdrift voor dit werk. 5logclijik
is hij wat overijld geweest. Do hemel geve,
dat dit niet zoio is. Ifc bon nu zoo bang,
dat Diök 5Iorrico, Hugh Ainslio en an
deren ons waclhlen in dien omderanrdschen
kerker van Swillingtou Tk>wer. En
DickI,
(Wordt vervolgd).
aJs