H I I :R- 31 1
H et gehe m.
R adteprci gramma's
TWEEPE BLAB
SCHIEDAMSCHE COURANT
Mijmeringen.
Gemengd Nieuws
SCHIEDAMSCHE COURANT P3
1.1
pre
DER
ZATERDAG, 14 JULI 1934. No. 20.692.
Gave kerels.
De theoretisch eigenlijk juiste stelling,
flat de rnensch den meflemensch toch niet
3>eoofrdeelen mag, wordt door geen mensch!
in practijk gebracht. Het hoogste, wat ive
in deze nobele richting misschien ooit kun
nen bereiken, is: d'at we onze oord eden
vóór ons lïoudon en aldus voorkomen dat
ve doqj loslippigheid of te groote open-
haVtighefi onheil stichten.
Eerlijkheidshalve zetten we dus deze
stelling op zij, en aanvaarden de werkelijk
heid, dat we, bewust of onbewust, voor
ons gehouden ot uitgesproken, onze mede-
menschen waardeeren, dat wil zoggen, cen
ooideel over hun waarde uitspreken.
Binnen zekere grenzen kan daartegen
ook geen enkel bezwaar bestaan. Het lïangt
slechts van dec maatstaf af.
De mensch die meent, in hoovaardige
waanwijsheid van den Olymposat zijn
medemonsclion de goddelijke maatstaven
van volstrekte goedheid,zuiverheid, hoog
heid en reinheid te mogen aanleggen, zal
eens tot zijn schande en zielsche schade
moeten bemerken, dat hij1 met eon zware
balk in bet eigen oog splinters van an
deren aan het vergaren was.
Wie echter als mensch onder menschen
met enkel monsohdijke maatstaven meet,
verricht slechts natuurlijke waardeerkigem,
Waaraan niemand aanstoot zal nemen. Al
thans, zoo die waardecrénde oordeelaar
daarbij streeft naar eerlijkheid en de nood
zakelijke alzijdigheid van inzicht.
Het niet-oordeelen blijkt bij verder na
denken ook een natuurlijke onmogelijkheid,
wanneer men overweegt, hoe verscheiden
in tal van opzichten de mensdien zijn.
En vaststellen van onderscheid beteekent
immers reeds oordeelen of waardeeren
en wie zou de moedige daad. van een
heldhaftig menschen ree er niet prijzend
waardeeren, de beestachtige loelijkheid. van
een lustmoordenaar niet verfoeien?
Welaan dan hoe zou de mensch hij
deze verschillen. zelfs kunnen nalaten zijn
modernensoh te beoordeelcn?
Uit de ontelbare vorsdieidenlieid van
nvenscben kristalliseeren verschillende ty
pen, Goede, midddmatige, en slechte. Dap
pere, middelmatige, en laffe. En zoo wa
ren er moer onderscheidingen op te stol
len met meestal een groot percentage
in de middelmatigheidsklasse.
Maar ;r is een soort, waarmede ik hij
deze indoding geen weg weet en dat
is nu juist de man, dien ik met het stel
len van den titel boven deze overdenking
op het oog had, de gave kerel.
Het begrip is misschien nog niet al
to wd omschreven en ik zal miji niet
aan een broeder karakterologisdie ontle
ding hier wagon ook.
Wel weet ik, dat voor mijn gevoel, het
een «eretitel is, wanneer iernar tegen mij
zegt: die man, dat is een gave kerel.
Gaaf beteekent in dezen zin veel meer
dan ongeschonden. Gaaf staal hier als te
genstelling van aangestoken, verrol, inwen
dig ziek,
Gaaf, dat is een rijpe appel met glan
zende schil en heerlijke kleur en geur;
gaaf is sterk, natuurlijk, robuust, eerlijk,
betrouwbaar.
Dok de gave menschen zijn er in soor
ten. Mijn goeden vriend is een gave kerel
van het steady-going type, een handdruk
als een bankschroef, een woord om op
te bouwen, een levensweg langs strakke
lijnen getrokken.
Er zijn ook andoren, impulsiever, eener-
zijds geestelijk meer bevruchtend, en daar
door soms sterker, maar anderzijds m
lange perioden vaak ook veel zwakker le
vend.
Maar de gave mensch van de cone of
de andere soort is aan éón ding altijd
te onderkennen: dat hij u recht in de
oogon durft te zien. En dat ge dan. in
zijn oog de vlam der waarachtigheid ziet
branden.
Gave kerels en vrouwen vannen de wa
pening van het lieten der huidige en van
elke menschenmaatscbappij,
Seneca Jr.
De Christen-Japanners hebben hun vreug
de te kennen gegeven, dat ook het beeld
van Christus een plaats in den tempel in
neemt.
Christusbeeld in Japanschcn tempel.
Adatsji, oud-minister van biimenlandsobe
zaken van Japan, heeft to Yokohama een
tempel laten oprichten, dien hij, „tempel
van de acht heiligen" noemt. Midden in
heiligdom is een groote spiegel geplaatst,
het symbool van de godheid Links en
rechts van den spiegel staan de beelden
van hen, die volgens Adatsji van de groot
ste beteekenis zijn. geweest voor den gods
dienst en de wijsbegeerte
Het eerste is var Boeddha, het tweede
van Confucius, het vijfde van Soerates en
het zesde van Christus, welk beeld een
reproductie is van bet beroemde beeld
van den „Beau Dieu" te Amiens.
De minister-president Saito was bij de
inwijding van den tempel tegenwoordig.
Bij deze gelegenheid hield hij een rede
voering, waarbij liij den wensch uitsprak,
dat de lessen van deze Acht Grc en
steeds meer ingang mogen vinden irf Ja-
oan. 't
ZONDAG, 15l JULI 1934.
Hilversum, 1875 M.
9 n. VARA.
12 u. AVRO.
5 u. VARA.
6 u. VPRO.
8 u. AVRO.
9 u. Postduivennieuws. 9.03 u, Tuin-
bouwpraatjo. 9.301 u. Gramofaon. 9.45
n. Orgelspel. 10:15; n. Declamatie. 10.30
Vara-orkest m, ni. v. Elize de Haas,
zang. 11 u. „Voorthol platteland". 11.20
n. Vervolg orkestcancert. 12 u. Omroep
orkest en Gramofoon. 2 u. Boekbespre
king. 2.30 u. Uit Haarlem: Radio-kinder
koor. 3 u. Uit het Kurhaus, Scliovo-
róngon: Residentie-orkest m. m. v. R.
Hazenberg, piano.- 4.30 u. Sport van
den dag. Om 4,45 u. Vaz Dias, 5 u.
Voor dei kinderen. 5.30 u. Orgelspel.
5.45 u. Sporluitzending. 6 u. Boekbe
spreking. 6.45 uV Wijd'ingsdienst. 8 u.
Vaz Dias. 8.15 u. Uit het Kurhaus, Sche-
veningenResidentie-orkest m. m. v.
iW» Andriesston, piano. 9 u. Radio-jour-
naai. 9.20n. Omroeporkest m. m. v.
M. Slezak, zang.en Gramofoon. 10.30
12 u. Gramofoon. en Kovacs Lajos.
Huizen, 301 M.
8.30 u. NCRVi'
9.30 u. KRO. <-
5 li. NCRV,
7.45—11 u. ^RO.
8.30 u. Morgenwijding. 9.30 u. Hoogmis.
11 u. Gramofoón, 12 u. Causerie. Gra
mofoon. 1 u. Lezing. 1.20 u. Orkest-
conoort. 2 u. Cursus. 2.30 u. Gramo
foon. 3 u. K-aof- en orkeslconcert. 4 u.
Gramofoon. 4.30' u Ziekonhaltuur. 5 u
Gewijde muziek] 5.30 u. Orgelspel. 6 u
Kerkdienst uit fle Ned1. I-ferv. Kerk (Mui-
derkerk) to Amsterdam o. 1. v. ds. Hi,
Bakker. Hierna gewijde .muziek (gr. pit
7.45 n. Gramofoon. 7.50 u. Causerie.
8.15 u. Sclilagennuziek. 9 u. Vaz Dias,
9.05 u,. Gramofoon. 9.30 u. Orkestco»
eert. Om circa flO.15 u. Vaz Dias. 10.40
11 u. Epiloog.
Daventry, 1509 M.
12.50? u. V. piot-Sextet. 1.50 u. Cello
recital P. ITootoin. 2.20 u. Merseysido Mil.
Orkest. 3.20 u. Belfast Omroeporkest.
4.20 ju. Gramofoon, 5.10 u. Orgelcon
cert. 6.05 'ut' Gershom Parkington Trio,
7.50 u. Planorecital. 9.25 u. Orkeslcon
cert.
Parijs „Radio Paris", 1648 M.
7.20 en 8.20 u. Gramofoon. 10,35 u.
Orkestcancert. 11.50 u. Orgelconcert.
12.40 u. Gramofoon. 1.05 u. Dito. 1.20
u. Pascal-orkest. 4.20 u. Gramofoon. 0.20
n. Andoifi-orkest. 8.20 u. Orkestcancert.
10.50 u. Dansmuziek.
Kalundborg, 1261 M.
12.20 u. Omroeporkest. 1.452.20 u.
Koorconcort. 4.20 u.. Harmonieorkest.
6.10G.40 u. Gramofoon. 7.50 u. L'.
Preii's d'ansorkest. 10.20 u. Omroepor
kest. 11.20—12.50 u. Dansmuziek.
Keulen, 456 M.
6.35 u. Havenconcert. 11.50 u. Mannen-
koorcanoert. 1.35 u. Gr.pl. Orkest 5.40
U. OmroepHeinorkest. 10.501.20 u. Om
roeporkest on O inroep kle i norkes l
Rome, 421 M.
8,35 u. Gramofoon. 9.05 u. „Martha",
opera van Flotow.
Brussel 322 en 484 M.
322 M.: 10.20 u. Gramofoon. 11.20 u.
Salonorkest. 12.20 u. Paul Godwin's or
kest. 1.30—2.20 u. Max 'Alexys' orkest.
5.20 u. Salonorkest. 6.20 u. Gramofoon
6.35 u. Salonorkest. 8.20 u. Omroepor
kest, 10.30 u. P. God'win's orkest. 1150
12.20 u. Gr.pl.
484 M.: 10.20 u. Salonorkest. 11.05 u
Reportage. 11.30 u. Gramofoon. 12.20 u
Max Alexys' orkest en reportage. 1.30—
4.30 u. P. Godwin's orkest, Gramofoon
en Tcportage. 5.20 u. Max Alexys' orkest.
6.20 u. Gramofoon. 7.05 u. Piowarecital.
8.20 u. Gramofoon. 9.05 u. „Martha",
opera van Flotow. 12.0512.20 u. Gra
mofoon.
Dculschlandsendcr, 1571 M,
11,20—12,20 u. Populair concert
Keulen.
uit
MAANDAG, 16 JULI 1934.
Hilversum, 1875 M,
Algemeen programma, verzorgd1 door
de AVRO.
8 u. Gramofoon. 10 u. Morgenwijding.
10.15 u. Gramofoon. 10.30 u. Voordracht
11 u. Gramofoon. 12 u. Ensemble Rent
meester en Gramofoon. 2 u. Gramofoon.
2.30 u. Pianorecital. 3 u. Orgelconcert
m. m. v. cello. 4.15 u Gramofoon. 6.30
u. Max Tak: Paramount Sterren (met
gr.pl.) 5.30 u. Do Roemeonsch© kapel
Iljescu. 6.30 u. Kovacs Lajos. 7.30 u.
Vioolrecital N. Rolh. 8 u. Vaz Dias. 8.05
n. Kovacs Lajos m, m. v. H. Jager, zang.
8.40 u. Vlaamsch© liederen door Massa
koor. 9 u. Omraepoïkcst m. m. v. L.
Rudelsheiffiu jü&qL ...9.50 U- üö-maloon.
10 u. Omroeporkest. 10.40 u. Gramo
foon, 11 u. Vaz Dias. 11.1012 u, „Par
lais de Danse" te Scheveningen: Dans
muziek.
Huizen, 301 M. 1
N CR V-uitzending.
8 u. Schriftlezing en meditatie. 8.15
9.30 u. Gramofoon. 10.30 u. Morgen
dienst. 11 u. dhr. Ltectuur. 11.30 u Gnir
mofoom. 12.30 u. Orgelconcert. 2 u. Grar
mofoom. 2.45 u. Pianorecital. 3.153.45
b. Gramofoon. 4 u. Bijbellezing. 5 u.
Orgelspel. 6 u. Gramofoon. 6.30 u. Vra
genuur. 7 u. Ned. Cllir. Persbureau. 7.15
u. Gramofoon. 7.30 u. Vragenuur, ver
volg. 8 u. Arnkemscho Orkestveroeni-
gng m.i m. v. Joachim Röntgen, viool.
9 u. Mr. G. E. v, AValsum: De corporar
live gedachte. 9.30 u. Vervolg concert
Om ciica 10.05 u. Vaz Dias. 10.30
11.30 u. Gramofoon.
Daventry, 1500 M.
12 u, Orgelspel. 1.05 u. Gramofoon. 1.35
u. Western Studio-orkest. 2.50 u. Gra
mofoon. 3.20 u. Schotsch Stud'io orkest.
4.05 u. Buxton Stod. orkest. 5.05 u. Cello
en piano. 6.50 u. The Vancouver's Boya
Band. 7.20 u. Trioconcert. 8.20 u Jack!
Payne. 10 u. BBC-orkest. 11.05—12.20
u. Dansmuziek.
Parijs „Radio Paris", 1648 M.
7.20 en 8.20 u. Gramofoon. 10.3511.50
u. Orkestconcert. 12.20 u. Krettly-orkesib.
4.50 u. Zang. 8.20 u. Concert (piano,
oelio en zang). 10.50 u. Dansmuziek.
Kalundborg, 1261 M.
12.201.20 u. Ooncerl, 3.505.50 u.
Omroeporkest. 8.20 u. Harmomieconcert
9.50 u. Saxofoon-recital. 10.20 u. Mo
derne Fransche muziek. 11.20—12.50 u.
Dansmuziek.
Keulen, 456 M.
6.45 u. Ruhrland'-orkest. 12.20 u. Gramo
foon. 1.20 u. Weragkamerorkest. 4.20 n,
Omroepkleinorkest. 5.40 u. Omroepkoor.
7.20 u. Omroeporkest. 9.05 u. Kwintet-
concert. 10.50—12.20 u. Dansmuziek.
Rome, 421 M.
8,30 en 9.05 u. Gramofoon. 10.20 u.
Gev. programma.
Brussel 322 cn 484 M.
322 Mj 12.20 Max Alexys* orkest. 1.30—
2.20 u. Salonorkest. 5.20 u. Max Alexys*
orkest. 6.50 u. Salonorkest. 8.20 u Sym-
plionieorkest. 10.3011,20 u. Gramofoon.
484 M.12.20 u. Salonorkest. 1..302.20
u. Max Alexys' orkest. 5.20 u. Gramo
foon, 6.35 u. Pianoduettcn. 7.05 u. Gramo
foon. 8.20 u. KwaTtetccncert. 9.0511.35
u. Concert.
Dculschlandsendcr, 1571 M.
9.30 u. „Panoptikum", gev. programma.
11.2012.20 u. Concert
4.
Komen do jongens mot trompetgeschal ons
tegemiaeFi I
Mijn geheel wordt met 8 letters geschreven
on noemt een stad in Duitschland'.
Een 7, 2, 8, is een lichaamsdeel.
Een 5, 1, 4, is een zangstem.
3, 2, 6, 4, is oen verkorte jongensnaam
Een 5, 7, 2, 3, vormt altijd een verbinding
Een 7, 6, 4, is iemand, die in het Oosten
van Europa thuis hoort.
3, 7, 1, 4, groeit in weilanden en tuinen.
Laatst kwam ik togen twee hoofden, vier
oogen, twee armen en zes boenen., Hoe
kan dat?
VOOR KLEINEREN.
1. Wolk metaal kun je maken van:
K
er
2.
3.
Welke dracht is de beste, zoowel voor man
nen als vrouwen, jongens en meisjes?
Dp do zig/.ag-krnisjeslijn komt, van boven
naar beneden gelezen, do naam van oon
groot viervoetig dier.
Je rij iets, wat je in elk vertrek!
.vinden kunt.
2e rij hot tegenovergestelde van
X. recht.
X1 3o rij een kleur.
.X. 4o rij een vervoermiddel.
.X 5o rij een jongensnaam.
.X. 6o rij een plaats in Noord-Hol-
.X. land,, bekend om haar kaas-
Xmarkten.
- -.X.. 7e rij een ander woora voor
.X. post, betrekking.
.X So rij een bloem.
9o rij iets, wat de meesten graag
maken.
r '.10o rij een meisjesnaam.
4. Vijf letters noemen je een dier,
Waarvan de echo is:
Een dier, dat koppig wezen kan.
Jo raadt nu vast niet mis.
Maar noemt do beide dieren op,
Donk maar eens even goed,
Wat of de naam van ieder dier
Wel, denk je, wezen nnoet.
(Nadruk verboden).
Carlo Goj!
apP&ité
Hoera! liet is vacantio!
Zes reken niet naar school.
We hoeven niet te loeren.
Maar maken pret cn jool.
Wo gaan misschien naar zee toe
01 naar do groote hei,
Do .ïosschen en de velden,
Daarom zijn wij zoo blijl.
I
Wat zullen we ravotten
En speten heel don dag!
'k Weet vast, dat Moes verbiedt thuis,
Wat buiten zeker mag!
Wo hopen maar, dat Zonliof
Wit schijnen. Dan wordt 't goed'!
Maai Moes zegt, flat met regen
Niet ééntje mopp'rcn moet.
Hoeral bet is vacantio!
Do boeken weggezet.
Wij denken nu alleen maar
Aan.. buiten zijn en pret I
(Nadruk verboden).
VAN DE
No. <18
BIJVOEGSEL VAN DE SCHIEDAMSCHE COURANT VAN 14 Juli 1934
Non en Fransje. Met ernstige gezichten keken ze
elkaar aan. Dat was me een mooie geschiedenis
overmorgen nas de moeder van Jenny en Frans
jarig en nu hadden do kinderen geen geld om
een cadeautje te kaopen.
Zakgeld kregen ze nog niet: Januy was pas
zeven jaar en Fransje vijf on Non, ja Nonny was
ook zei en jaar, maar dat was een vriendinnetje,
flat in het huis vlak naast hel Ihunne woonde.
Do moeder van Jenny on Fransje vond haar
kinderen nog te klein om al zakgeld te hebben
en als ze zojo nu en dan eens wat geld van oma
of een aardige tante kregen, deed moeder üat in
hun spaarpot, dien ze voor hen bewaarde, tot
ze wat grooter waren.
En daar zaten ze nu to denken cn to denkon,
lioe ze tocli iets voor moeder konden kaopen.
Vader vragen ging ook al niet, die was kapitein
op oen groot schip en bleef nog wel drie weken
weg, aoodat ook fl'io niet helpen kon.
Plotseling sprong Jon op.
„Ik weet wat, ik weet wat. Non, Frans, moet
je luisteren zeg, vindt je dat geen goed planne
tje?" "-En opgewonden vervolgde ze: „Weet jo,
wat wo doen? We staan morgenochtend héél
vroeg op en dan gaan we bloemen plukken. Ikt
weet een fijn plekje een eindje verder, do laan
uit, bij dat weiland, daar heb ik gisteren nog zooi
voel bloemen gezien en dan maken we een heelA-
boel boeketjes en die verkoopen we dan aaai
de deur".
„Aan de deur, boe bedoel je dat?" vroeg kleine
Frans. „Ga jo dan aan onze deur staan? Dan!
ziet moeder liet immers?"
„Och neen, domme jongen", berispte Jenny hem;
„wo gaan langs do huizen en bellen heel ge
woon aan".
„Durf jij dat?" vroeg Non, die niet zooveel
ondernemingsgeest als haar vriendinnetje had.
„Ik wel. Ik zeg gewoon: wilt u niet een mooi
boeketje koopen?"
„Ja maar", zei de practische Non, „zo kennen
ons hier in de buurt allemaal en de menschen.
weten wel, dat wij geen echte bloemenverkoopers
zijn en dan krijg jc vast geen cent".
„Welles", zei Jen; „ik zeg gewoon: Ja, ziet
u, m'n moedor is moigcn jarig en we willen
graag een cadeautje voor haai kaopen. Nou cn dun
zul jo wel zien, dan kaopen alle menschen vast
wat".
Ja, nu waren Nonny en Fransje toch ook wol
overtuigd en vol van het plannetje spraken ze af
den volgenden morgen om zeven uur present to
zijn. Na Fransje nog eens op z'n iiart gedrukt te
hebben er niets van aan moeder te vertellen,
gingen do kinderen naar buis.
Den olgémlcn morgen om zeven uur waren
jo alle duo present en meteen ging het op een
bolletje naar hel weilandje, dat Jenny vist. Inder
daad groeiden er verschillende soorten bloempjes;
botoibloemcn, madeliefjes, paarse on witte kla\er,
doovenctel en dan nog van die aardige sprietjes en
halmpjes, neen, 't werden alles bij elkaar zulke
keuiige boeketjes, dat Jenny oen poosje later
Irotsch \erzckcrdo, dal ze er best een dubbeltje
per stuk voor konden vragen.
„Een dubbeltje, ben je.dat is veel te veel,
neen hoor, dat geven ze vast niet, vijf cent is
genoeg", zei Non. „Je moet denken, het zijn
maar eigen geplukte bloemetjes
„Maar even goed mooi, hoor", verdedigde Jen
au al baar koopwaar en tiaar blonden krullebol
hoelcmaal schuin, rangschikte ze do frissd'io bloe
metjes.
Eindelijk hadden ze genoeg. Alle boeketjes wer
den voorzichtig in het mandje, dat Jen meegeno
men had, gelegd en even later ging hot op een
holletje weer terug.
„Zeg Jen, wanneer verkoopen we ze?" vxoeg
i
- td
LA
- RO ffl W
i li-
is