oxiden-Zoekplaat] e.
Het I sco-hondje.
TWS -i£ B1AD
SCHIEDAMSCHE COURANT
ff" adieprogram ma's
SCHIEDAMSCHE COURANT
Mijmeringen.
Kerk en School
9 u. VARA.
10 u. VPRO.
12 u. AVRO.
5 u. VARA.
8 u. AVRO.
VAN DE
-Ear-
BIJVOEGSEL VAN DE. SCHIEDAMSCHE COURANT VAN 21 Juli 1934
nr
DEK
KATERDAG, 21 JULI 1931, No. 20098.
Saamhoorighcid;
In de dierenwereld en in b!ï planlen-
rjj 1 sproken wo van families, die verder
uit zeer veel onderdeden zijn samenge
steld. Daarin volgen deze beiden cte
mensohhoid', welke ook weer haar families
onz. kent. We spreken toch van rassen
en 'volken. En ook d'ie volken zijn -eer
onderverdeeld. We spreken van dte Frie
zen en de Zeeuwen; van de Hollanders
en de Brabanders; van de Groningers en
de Gelderschten, En allen hebben bijna
een eigen lied, waarin zo dc schoonheid
van hun streek an de gehechtheid aan
eigen grond belijden. Ze hebben allen
eigen karakter en tongval. Maar allen te
samen vormen ze liet Nederlandsche volk
en zingen Nederlandsche liederen en spre
ken de Nederlandsche taal.
Het woord familietwist en familievectc
heeft wel een zeer onaangenamen klank.
Omdat we voelen, dal de leden van één
familie bij elkaar liooren in lief en leed'.
Elkander hebben te dragon en te steu
nen doelend in elkanders vreugde; dee-
lend, in elkanders leed. Zoo hoort bet
-te wezen. Helaas is het niet steeds zop.
Maar we voelen d'an; zoo hoort het niet
te wezen,
We spreken ook schertsend van lamilie-
ziekte. Do leden hangen als een klit aan
elkaar. Zijn onafscheidelijk verbonden. Ze
sluiten zich' zelf op in den kring van
eigen bloed'. 'Dulden h'aast niet, dat oen
vreemde in dezen kring opgenomen moet
worden.
In die kleine familiewereld zien we een
beeld1 van de groote wereld. Ook omter
de volken kan men spreken van familie
twist en van familieziekte. Er zijn natio
nale tegenstellingen. Er is ook Óen over-
nationaal gevoel, dat men chauvinisme
noemt. Zoowel voor bet een als voor het
ander dient leder volk zich te wachten,
omdat de band van saamhoorigheid daar
door losser wordt.
Niet lang geleden werd herdacht, dat
het eiland Curasao met oen kleine onder
breking drie eeuwen bij Nederland heeft
gehoord. De herdenking er van bepaalde de
gedachten er bij, dat er nog een ander
stuk Nederland is dan „het departement
van de groote rivieren", gelijk Napoleon
smalend ons land heeft genoemd. Het zou
niet anders wezen dan het aanslibsel van
de Fransohe rivieren. Maar - wij denken
en weten anders. We weten ook, dat er
leven in 'Oost en West duizenden, die
mot ons zich verheugen, dat zo zij'n van
onzen slam, van ons volk.
We voeler, die saamboorighedi als daar
in Oost of West een schokkende gebeur
tenis plaats vindt. Dan voelen we met
hen, die wat der afstand betreft zoover
weg zijn, maar dio ervaren evenals wij
dan, dal allen loden zijn van de zelfde
familie. Dat gevoel werd' wel versterkt
door de radio. Een koninklijk woord', een
voethalmaich, een nationale gebeurtenis
liet gaat door den aether naar Oost en
West; het wordt hier te lande verstaan.
'Mom in dezelfde moedertaal en het ver
sterkt den band van bij elkander te be
lmoren. Mie kinderen uit één groot ge
zin zijn niet hetzelfde; brenger het ook
niet allen even ver in de wereld maar
ze liooren toch bij elkaar. Zoo hoort
alle man van Noerland's stam te samen,
ook al zijn er heel wat scheidsmuren.
Ons dunkt, dat zal men daar in do verte
wel sterk voelen, wanneer men middels
de radio meeleven kan met wat hier te
lande gebeurt.
Saamhoorighcid dat is hot, waarop
men juist in deze dagen zoozeer bedacht
moet wezen. In do gezinnen, omdat er
in dezen verwarden on verwarronden tijd'
zoo ontzaglijk veel is, dat de gezinnon
uil elkaar rukken wil. Hebben we niet
reeds loeren spreken van ontwrichte ge
zinnen De klacht, dat de huiskamer nic-t
meer het middelpunt, maar het uitgangs
punt van de familie geworden is, heelt,
jammer genoeg, allen grond. Het verle
den, dat in de ouders is en do toekomst,
die in de kinderen is, liggen hoe lan
der van elkaar. En het heden kan hen
daarom niet meer verbinden. Vandaar het
uiteengaan. Maar dat behoeft niet zon
der vorm van proces aanvaard te wor
den. De moeilijkheid is er. In ieder ge
zin wordt ze ervaren. Maar ze is er ons
zoo mogelijk actief ouverwonnen en niet
om passief ondervonden te worden.
In de dierenwereld, in bet plantenrijk
spreken we van families, die bij elkaar
hooren. Op de gedachte der saamhoorig
heid zoo mogen we wel zeggen, berust
de scheppingsorde. Hoe meer de saamhoo
righeid gezocht wordt, hoe beter ook die
scheppingsorde in stand blijft en uilge-
bouwd wordt.
In d'ie scheppingsorde ligt de opperste
wijsheid, die niet anders dan wat goekl
is, kan bedoelen J. NAGEL.
Ned. Hcrv. Kerk.
Beroepen te Froderiksoard, ds. IC. J.
Quast, prod. Prot. Kerk O.-I. met verlof,
te Baarn, te OudLMblas, ds. W. Vroog-
indoweij te Zegveld; te Noord wijk (Gr.),
d's. Hi. J. "Witkop te Norg.
ZONDAG, 22 JULI 1934.
Hilversum, 1875 M.
9 u. Poslduiveinberichtea. 9.03 u. Tuiin-
bouwpraatjo. 10 u. Orgelspol. 10.30 u.
Kerkd. u. d. N.P.B. te Hilversum: Voorg.
dl', J. 0. A'. Fetter. Hierna orgelspel.
12 u. Filmpraaljo. 12.30 u. „De Lepe
laars". 2 u. Boekenhalfuur. 2.30 u Ver
volg orkostcomcert. 3 u. Uit het ICurhaus
to Schoveningon: Residentie-oikeat, m.
m. v. II'. v. Wezel, collo. 4.30 u. Gramo-
foon. Om 4.45 u. Sportuitslagen. 5 u
Kinderkoor. 5.15 u. Voior do kinderen,
5.45 u. Vervolg kinderkoor. G u. Sport
van dan dag. 6.20 u. Do Flierefluiters.
7 u. „Stemmen uit het proletariaat".
7.20 u. Strijkensomblo met crgel. 8 u.
Nieuws- en sportberichten, 8.15 u. Red
den tie-o-rkest. 9 u. Radio-journaal. 9.15
U, Kovacs Lajos en do AvroGirls. Inter
mezzo Vocaal-trio, 1112 u. Gramofoon.
Huizen, 301 M.
S.30 u. KRO;
9.30 u. NGRV.
12.15 u. KRO.
5 u. NCRV.
7.45—11 u. KRO.
8.30 u. Morgenwijding. 9.30 u ICerkd,
u. d. Nod. 'Uierv. Kerk te Huizon. Spr.:
d's. G. Lans. Hierna gowijde muziek,
12.15 u. Orkostconcort en lezing. 2.10
u. Causerie en declamatie. 2.45 u. Re
portage en Gramofoon. 4.15 u. Decla
matie. 4.30 u. Voor de zieken. 5 u. Gra
mofoon. 5.20 u. Kerkdienst uit de Gerot.
Kerk to Dord'recht. Spr.: ds. W. W.
Meynein. Iliema tot 7.45 u. Zang door
dameskoor. 7.45 u. Gramofoon. 7.50 u.
Lezing. 8.15 u. Sclilagormuziek. 9 u.
Vaz Dias. 9.05 u. Rad'io-tooneel. 9 25
u. Beethoven-concert, 10.15 u. Vaz Dias
10.20 u. Orkestconoert. 10.4011 u. Epi
loog.
Davcnfry, 1500 M.
12.50 u. Northern Studio Orkest rri. m.
v, sopraan. 1.50 u. Viool-recital. 2.20
u. Septet' m. m. v. sopraan. 3.20 u.
Gramofoou. 4.05 u. Bariton en pïaino.
5.20 u. Orgelconcert. G.10 u Piano-kwar
tet m. m. v. alt. 7.50 u. Piano-recital.
"'0.25 u. Gewijd kóorcancert. 9.50 u.
BC-Tbeatex-orkest m. m. v. sopraan.
i»
Parijs „Radio-Paris", 1648 M.
7.20 en 8.20 u. Gramofoon. 10.3511.50
u. Orkestconoert. 11.50 u. Orgelconcert
Mar the Bracqucmond, 12.40 en 1.05 u.
Gramofoon. 1.20 u. P&scal-orkost. 4 20
u. Gramofoon. G.20 u. A'ndoldi-orkest.
8.20 u. Zang. 8.50 u. „II Trovatore",
opera van Verdi. 10.50 u. Dansmuziek.
Kalundborg, 1261 M.
12.20 u. Omroeporkest. 1.502 20 u.
Gramofoon. 4.20 u. Harmonie orkest. 8.20
ii. „Eva", operette van Lobar. 9.40 u.
Saxofoon-recital. 10.30 u. Omroeporkest.
11.2012.50 u. Dansmuziek,
Keulen, 456 M.
G.35 u. Hamburger liavonconccrt. 12.20
u. Mannen vereen. 1.35 u. Weragkamer-
orkost. 4.20 u. Omroepkleinorkcst. 5.20
u. Jougd'concert. G.20 u. Omroeporkest.
10.50 u. Omroejikleinorkest.
Rome, 421 51.
8.30 u. Gramofoon. 9.05 u „Paljas,"
opera van Leoncavallo. Hierna „11 miste
re," opeia van iMonlcone.
Brussel, 322 en 484 M.
322 51.: 10.20 u. Gramofoon. 11,20 u.
Salonorkest. 12.20 u. 51ax Alexys' or
kest. 1.303.05 u. Gramofoon. 5.20 u.
5fax Alexys' orkest. 6.20 u. Gramofoton.
7.05 u. Pianorecital. 8.20 u. Salonor-
kest. 10.30—12.20 u. Ghass ïtcnuic en
zijn orkest.
484 51.: 10.20 u. Gramofoon. 12,20 u.
Salonorkcst. 1.30 u. Max Alexys' orkest.
2.20—3.05 u. Gramofoon. 5.20 u. Or
kostconcort, 6.20 u. Itadio-Symphomie-or-
feest. 8.20 u. Kwintolconccrt. 9.20 u,
Jazz-conccrt, piano. 10.10 u. Gramofoon.
10,40—12.20 u. Ghass Remue en zijn
orkest.
Dcutschlamlscndcr, 1571 51.
8.20 u. Populair concert ea dansmuziek.
11.2012.50 u. Dansmuziek.
5IAANDAG, 23 Juli 1934
Hilversum, 1875 51.
Algemeen programma, verzorgd door
de VARA.
8 u, Gramofoon. 9 u. De Notenkra
kers.' 10 u. Blorgenwijding VPRO. 10.15
u. Declamatie. 1035 u. Dc Notenkra
kers. 11 u. Gramofoon. 11.20 u Ver
volg declamatie. 11.40 u. Vervolg or
kestconoert. 12 u. Ed'dy Walis en zijn
ensemble en gramofoon. 2 u. Klein
VAR A-ensemble." 2.30 u. Voor de vrouw,
3u. Vervolg ensemble-concert 4.30 u
Voor de kinderen. 5 u. De Fliereflui
ters. 5.45 u. Declamatie. 6 u 'Orgelspel.
6.30 u. 51uzikale causerie. 7 u. Gra
mofoon. 7.40 u. H. v. Laar: Plassen op
de heide. 8 u. Herhaling SOS-beriohten.
8.03 u. Joodsohe zang 8.15 u. VARA-
orkest. 9 u. Declamatie. 9.20 u. Ver
volg orkestconcert. 10 u, Vaz Dias en
gramofoon. 10.15 u. Strijkensemble met
orgel. 1112 u. Gramofoon.
Huizen, 301 51.
N CR V-u itzending,
8 u. Schriftlezing en medi'alic. 8.15
9,30 u. Gramofoon. 1.0.30 u.. 5Iorgen-
dienst. 11 u. Chr. lectuur. 11.3012
u. en 12.1512 30 u. Gramofoou. 12.30
u. Orgelconcert. 2 u. Gramofoon. 2 35
ti. Tumbouwpraatjo. 3 153.45 u. Voor
do kinderen. 4 u. Bijbellezing,, met zang
en orgel, 5 u. A'damsch Kamermuzick-
kwarlet en gramofoon. 6.30 u. Vragen-
halfuur. 8 u. Openingsavond van do
„Proteslantisoher Wellverband" en do
„Interna! ioualer Verband für Innere Mis
sion und Diakonio". Spr. o.a. prof. dr.
Slolemaker de Bruine en di, O. NoreJ,
m m. van sopraan. 9.30 u. NCRV-liar-
rnonie-orkest. 10 u. Vaz Dias. 1112 u.
Gramofoon.
Da ven try, 1500 51.
12 20 u. Orgelspel. 1.05 u. Gramofoon.
1.35 u. Western Studio-orkest,, m. in.
van bariton. 2 u. Vervolg concert. 2.50
u, Giamofoon. 3.20 u. Sckotseh Stud'io-
orkcst. 4.05 u. Stod. orkest Buxton. 5
u. Concert, viool en piauo. 6.55 u. Sohu-
berl-concert,. m. m. van sopraan. 7.50
u. Concert. 8 20 u. Van Phillips en zijn
orkest. 10 u. Radio-militair orkest m.
m van sopraan. 11.2012 20 u. Jack
Jackson's band.
Parijs „Radio Paris", 1048 51.
7.20 en 8.20,11. Gramofoon. 10.3511.50
u. 0l kcstconoert., 12.20 u. Krettly-orkest.
4 50 u. Pianorecital. 8.20 u. HarpreeilaJ.
9.0c u. Beelhovenconcert. 1.1.10'12.50
u. Dansmuziek.
Kalundborg, 1261 M.
12.20 u. Strijkorkest. 2.50 u. Vioolreci
tal. 8.50 u. 'Omroep-strijkorkest, 9.20 u.
Zang. 10.20 u. Omroep-sympbonic-orkest,
11.10—12.50 u. Dansmuziek.
Keulen, 456 51.
5.50 u. Gramofoou. 6.45 u. Diisseldor-
fer orkestvereeniging 12.20 u. Militair-
orkest. 4.20 u. M'indiener orkestvereeni*
ging. 535 u. Woragtrio. 7,35 u. "Werag-
erkesl. 9.20 u. Bach-programma. 10.50
—12.20 u. Weragkamerorlcest.
Rome, 421 51.
9.05 u. Gramofoon. 10.20 u. Gevarieerd
programma.
Brussel, 322 en. 484 51.
322 M. 12.20 u. Gramofoon. 130 -2.20
u Max Mcxys' orkest. 5.20 u. Radiot-
symphonie orkest. 6.50 u. Gramofoon.8.
8.20 u. Salonorkest. 9.20 u. Dito. 10.30
11.20 u. Gramofoon.
484 M. 12.20 u. Blax Alexys' orkest. 1.30
—2 20 u. Gramofoon. 5.20 u. MaxMexys'
orkest. 6.35 u. Salonorkest. 7.35 u. Gra
mofoon 8.20 u. Rad io s y mphoni e-or kest,
10.4011.20 u. Gramofoon.
Dcutsehlandsendcr, 1571 M.
11.20—12.20 u. Concert.
maar doe het zóó, d!at je van links naar
rechts en van b'avem naar beneden leest:
lo oen deel van een schip.
2o een meisjesnaam.
3e een ander woord- voor treksehurF.
4e een viervoeter.
L Als mijn eerste eon bqut of pin en mijn
tweede een rond voorwerp is, welk vischje
is dan mijn geheel?
VOOR KLEINEREN.
1. Welke vogels kunnen niet vliegen.?
(Drie siOorlen).
2. Wat ;s liet verschil tusscihon een kapper
en een opschepper?
Eer aardig, klein, geel fdunetje
Heeft heel vorfrisscliend sap;
Als je het antwoord daad'lijk zegt,
Ben jo in 'traden knap.
Ladderraadsol.
Ie (bovenste)
vloeistof.
sport een zoute
academiestad in
naam van een
2e spotrt oen
ons land.
3o sport de
maand.
4e sport oen metaal.
5o sport een zangvogel.
6e sport een visch.
7e sport het tcgenovegestelrde
van klein.
8e sport een veel voorkomende
vogel.
Do woorden bestaan alle uit 5 letters
en de middelste letters vormen, van boven
naai beneden gelezen, den naam van oen
bloem.
(Nadruk verboden).
f*>tnun\t
j§?
H AAA/ Af.
MCI IR - -LA.
No. d9
Welke zijn do zes fouten in dit plaatje? (Nadruk verboden).
„Ik heb Does in lang niet gezien. Zou meneer
Rikkers 'm verkodit hebben?" vroeg Dik; toen
bij met zijn vader en moeder aan tafel zat.
„Dat weet ik niet", antwoordde moeder, „maar
nu je 'tzegt ,ja, 'tvalt mij ook op ,dat ik meneer
Rikkers tegenwoordig altijd zonder z'n hond zie
uitgaan".
„Hé, en ik vond 'tjuist zoo leuk, dat Does
altijd mencers wandelstok in zijn bek droeg",
merkte Dik op.
„Misschien wordt li|ij wol geschoren", dadkt va
der, „zijn zwarte krulletjes waren erg lang".
„Maar dat duurt toch geen dagen", rneen-
do Dik.
„Dat 's waar. Ik vind 't eigenlijk niets miotoi, als
Does zoo'n kaal achterlijf heeft", viond moedor.
„Ik ook niet. Als Doos maar niet dood' is", zucht
te de jongen.
„Jo moot niet zoo gauw 'tergsle denken. Maar
't aou wel kunnen wezen, dat 't beest ziek is",
opperde vader.
Er gingen weer een paar dagen voorbij zonder
dat Dik den hond van de overzij zag. Meneer
Rikkers woonde namelijk schuin tegenover hen.
En op oen morgen, toon Dik uit school kwam,
zag hij daar zij'n buurman wear alleen aankomen.
Dik besloot eens naar Does te vragen.
Hij groette beleefd en zei;
„Meneer waar is Does toch?
„Thuis".
„Is hij ziek?"
„Neen, maar Dcks hoeft 't zoo druk".
„Druk? waarmeeV' vroeg Dik verbaasd.
„Does hoeft vior jonge doosjes gekregen en daar
moet moeder Does nu vooir zorgen. Je moot ze
eens komen kijken. Zo zijn nu precies drie we
ken oud".
„Van ruddag na vieren, is dal goed?"
..Bost".
Dik grootte en liep opgetogen naar huis, waar
hij 't nieuws vertelde. En om vier uur haastte hij
zich naar meneer Rikkers.
Die bracht hom in de zijkamer bij 't nest jonge
honden. 5Iooio diertjes waren het. Does begon
to grommen, als Dik. aan de jongen wou komen.
En koonmocht Dik één van do jonge hondjes
uitkiezen. De jongen wist niet, wat h|ij hooide.
Ee; eigen hond. Heerlijk was dat.
Dik koos het hondje, dat oen wit puntje aan
?ijr staart had. 5Iaair liet moest nog een poosje
bij do moeder blijven. Vader en moeder hoorden
op van het geschenk. En eiken dag vroeg Dik
aan meneer Rikkers, wanneer h'ij zfijn handje
kon komen halen.
Eindelijk was "t zoover. Dik had' al een hem-
denmand klaar staan en daar moest Dobby, zooals
hij zSjn hond noemde, in.
Al gauw bleek. Dobby bizonder verstandig tel
zijn. Heel vlug was 't hu-at zindelijk en niet liulp
van vader loerde hij hem allerlei kunstjes: mooi
ziften, dood liggen;, apporteeren, enz. Dik en
Dobby werden onafsdieid'elijklo vrienden. Dobby
bracht zijn baasje geregeld naar school en liep
hem 's m ii idags tegemoet. Toen kwam de groote
vacantia Vader en moeder zouden op reis gagsa
en Dik mocht bij oom Honk in Drieborgen komen
logoeren.
„En Dobby dan?" vroeg Dik op eens.
„Ja, misschien mag die zoo lang weer bij me
neer Rikkers", veronderstelde moeder.
Dobby legde zijn kop op Diks schoot, alsof hij
zeggen wou: „Je laat me toch niet alleen".
„Ik schrijf aan oom Henk", besloot de jongen,
„en i k vraag, of ik Dobby mee mag brengen".
Dat deed hij en...... oom vond 'tbest. Oom
Henk schreef erbij, dat hij dol op dieren was. Nu
leek de vacantie Dik pas echt leuk te zullen wor
den. Oom Henk woonde vlak bij de bosschen, had
een auto en kwam zijn loge's daarmee haien.
Dik nam een hartelijk afscheid van zijn ouders
en zat even later naast oom met Dobby op zijn
schoot. Do hond hield zich gelukkig heel kalm.
't Was een mooie tocht en nauwelijks was het
gezelschap thuis, of Dobby moest voor oom en
tante zijn kunsten vertoornen.
Toon Dik klaar was, zei oom;
„ts dat alles?"
„Ja, oom. moer kent hij nog niet".
„Nu, clan zal ik je morgen eens wat laten
zien", beloofde oom.
„Waar? In een paardenspel?
„Weineen, hier op het dorp".
Dik was nieuwsgierig.
Den volgenden morgen wandelden oom en Dik
naar het station. Daar bij don overweg is een ga
rage, waar de mensclicn dio met den trein mee
moeten, hun fietsen kunnen stallen om er 'savonds
als zo met den trein terugkomen, weer op naar
huis to rijden. En d'e man, die de fietsen bewaart,
verricht ook de noodige reparaties. Oom bleet
daar stilstaan.
„Is 'thier?" vroeg Dik.
„Ja".
„En waar is de hond'?"
„Daar".
Oom wees oip een klein, bruinzwart hondje,