TW -EDE B „AD SCHIEDAMSCHE COURANT Radsog irogrami eta's SCHIEDAMSCHE COURANT ~21 \m lE'S I R DER ZATERDAG, 8 SEPT. 1934. No. 20740. Mijmeringen. Do lengen. Als regel verslaat mou onder een Jeu- gen een bewust uitgespokon onwaarheid', net de bedoeling dengene, dien men be liegt, te bedriegen. 4 Zoo verstaan komt de leugen gelukkig toch maar betrekkelijk weinig in ons xneu- schenLeslaan voor; ik wil nu in liet mid den laten, of dit zijn oorzaak m opreoh- -ten afkeer van leugen ca bedrog vindt, dan wel, oE het liegen en bedriegen den meesten mensehen te slecht af gaat, om hot met vrucht te bedrijven. Vermocde- i lijk gelden deze beweegredenen zoo half om half. Indien gij, lezer, echter met mij be reid zoudt zijn het gebied van den leu- gen voor ditmaal wat verder uit te strek- L ken, zoo dat ook de onwaarachtigheid en de onoprechtheid er onder zouden vallen, at zoudt ge tot liet inzicht van den "psalmist moeten geraken (CXVI: 11): 'h'AJle menschen zijn leugenaars". Er is slechts een korte wijle van zelf bezinning voor noodig, een even uw ge dachten los maken uit de gewone sleur en een critisch opletten en bekijken van vrat gij zegt en schrijft, wat anderen zeg gen en schrijvenen ge zult versteld staan over den omvang der onwaarachtig heid, over het gebied, dat de leugen be strijkt. Misschien, zult ge daardoor zelfs wel zóó ver mooten gaan, dat ge de nood zakelijkheid van en leugen inziet... Laat ik u zoo te hooi en te gras een paar voorbeelden noemen. In Amerika heeft een groot spoorweg ongeluk plaats gevondten, en verschillende staatshoofden of regeeringen zenden tele grammen, getuigende van „hartelijke, inni- go, diepgevoelde deelnoming". Leugens. Zulk een telegram heeft als regel met het hart en de innige, diepere gevoelens van den rnensch niets te 'ma ken. liet is, wijsgeerig gesproken, een hoogst oppervlakkig gebaar al kunnen w\j er in. een andere sfeer waardeering voor hebben, dat zulk een hoffelijkheid niet nagelaten wordt. Wij schrijven boven een brief: „Lieve Tante" en we vinden haar eigenlijk lastig, vervelend en ouderwetseh; we ondertee kenen een zakenbrief „Hoogachtend" en we „achten" de geadresseerden schurken in plaats van „hoog"; we aanvaarden een 1 invitatie met „heel graag" en we bedoe len „in vredesnaam, als 'tniel anders kan, laat ons dan maar gaan"...; we wen- schon (met den mond) onzen concurrent aan de telefoon of op de beurs „goeden morgen" en wo wenschen (in ons hart) hem den kwaadst denkbaren morgen... Ge zult het bemerkenals wo zoo door gaan, dan verliezen we allen grond onder de voeten. Als go u woord voor woord gaat af vragen spreek ik en schrijf ik, uitslui tend wat klaar en waar is... dan verzinkt ge dra in een bodemloos moeras van on waarachtigheid. Of ge zwijgt voortaan als een Trappist. Er moet hier een andere uitweg ie vinden zijn. Het is, dunkt mij, deze: dat onze, wel iswaar, onuitgesproken, maar toch aan den hier geschetsten gcdachlengang ten grond slag liggende stelling... zelf onwaar is, n.l., dat al het door den rnensch tot al zijn medemensehon gezegde en geschrevene waar, volledig, in alle opzichten en uit sluitend waar zou mooten zijn. Indien de onverbloemde waarheid te allen tijde en overal onbelemmerd zou heersehen, dan liep, dunkt nijp, de licele boel in het honderd.. Wij menschen zijn daar niet op inge steld. Als onderdeden van een grooter ge heel: do mensohelijke samenleving, moe ten wij rekening houden met den mede- mensch en diens gevoeligheid voor de al te harde waarheid zooals wij van hem verlangen, dat hij rekening met ons zal houden. Uit d^ze rekening-courant der wel levendheid ontstaat de, sïilzwijgende, over eenkomst of conventie. Wij allen kennen, haar bepalingen, elk naar zijn stand; wij verstaan den zin der aanvankelijk ge wraakte onwaarheden en onoprecldheden; wij kennen de waarde er van en waardee- ren ze niet hooger dan zo bedoeld zijn. En zoo blijkt, wat in woord of geschrift bij aanvankelijk critisclie beschouwing als leugen ontdekt en gebrandmerkt werd, bij verdere bezinning ten onrechte veroor deeld te zijn. Wijl spreker en verstaander beide eikaars bedoeling naar waarheid be grijpen en de woorden die er tussehen iggen slechts voor wie niet beter weet, een leugen lijken. Do schijnbare leugens der conventiona liteit zijn slechts als de olie tussehen zui ger en cylinderwandzij hebben ie groote en schadelijke wrijving op en voorkomen daardoor het warm loopen van den mo tor... of een te groote verhitting van hart en gemoed. De bewuste leugen tegenover zijn naaste en de onwaarachtigheid van den rnensch tegenover zich zeiven, blijven desalniet temin te alle: tijde en in alle opzich ten verwerpelijk. Seneca Jr. ZONDAG, 9 SETT. 1934. Hilversum. 1875 M. 8.30 u. VARA. 12 u. AVRO, 5 u. VARA 6 u. VPRO. 8 u. AVRO. 8 30 u. Gramofoon. 8.35 u. Tuinbouw- praatje. 9.05 u. Postduiven, 9.07 U Or gelspel. 9 30. Programma gewijd aan den Deenschen dichter Nexö. 10 u. VARA- orkest. 10 30 u. Gramofoon. 10.45 u. Vervolg orkestconcert. 11.15 u.-.-A. Pleij- sier: Van staat en maatschappij. 11.30 u Vervolg orkestconcert. 12 u. Omroep orkest. Om 12.40 u. Causerie. 1.30 u. Concert Leger des lleilsband uit Lon den. 2 u. Boekenhalfuur. 2.30 u, Gra mofoon 3 u. Residentie-orkest, tn. m. van V. Binnendijk, alt. 4.30 u. Gramo foon en Vaz Dias. 5 u. VAR A-orkest. 5.40 XI. Sportuitzonding. 0 u. Lezing. G.45 u. Wijd'ingsdiensl. 8 u. Vaz Dias. 8.15 u. Kovacs Lajos. 9 u. Radio-jour naal. 9.15 u. Omroeporkest, tn. in. van R. Spier harp en G. IJusch, bariton. 10.30 u. Groote militaire taptoe uit Rotter dam, dooi de Kon. Mil. Kapel en de tamboers en pijpers van de mariniers. 1112 u. Kovaos Lajos. Huizen, 301 31, S 30 u. NCRV. 9.30 u KRO. 5 u, NCRV. 7.45—11 u. KRO. 8 30 uv Morgenwijding, m. ra. van mej. D de'Jager, zarg, en C. v. Drieen huizen, «gel. 9.3C u. Iramofoon. 10 u Hoogmis 11.30 Schlagermuziek en rie. 2.3Ö u. Orke Gramofoon. 12 u. lezing. 2.10 u. Cause- t- en koorconcert. 3 U. Gramofoon. 4.15 u. Ziekenlof. 5 U, Gramofoon. 5.20 u. Orgelspel. 5.30 u. Kerkdienst uit de Geref. Kerk te Alme lo. Hierna gramofoon. 7.45 u. Gramo foon. 7.50 u Lezing. 8.15 u Orkestoon- cert. 9 u. Vaz Dias. 9.05 u. Voordracht. 9.25 u. Gramofoon. 9.30 u. Vervolg or kestconcert. 10.15 u. Vaz Dias. 10.20 u. Vervolg orkestconcert. 10.4011 u. Epiloog. Daventry, 1500 31. 12.50 u. Bridgewater-kwintet, m, m. van sopraan. 1.50 u. Pianorecital. 2.20 u. Omroeporkest Belfast, m, m. van viool. з.20 u. Gramofoon. 4.05 u. Reg. King en zijn orkest. 5.20 u. Orgelconcert. G.05 Kamermuziek, m. m. van alt. 7.40 u. Concert, bariton en viool. 9.25 u. Pil grim's Way, literair-muzikaal program ma. 9.50 u. Albert Sandler en zijn or kest, m, m, van sopraan. 1111.20 u. The Silent Fellowship. Parijs „Rddio Paris", 1G48 31. 1 7.20 era 8,20 u. Gramofoon. 10.3511.50 u. 'Orkestconcert. 11.50 u. Orgelconcert. - 12.40 on 1.05 u. Gramofoon. 1.20 u. Pas •ral-orkest. 4.20 u. Gramofoon. 3.20 u. Locatclli-orkest. 8.20 u. Mandolinecon- cert. 9.05 11. Zang. 9.50 u. Zang en Ba lalaika-concert 10.50 u. Dansmuziek. Kaluu-'burg, 1261 31. 12 20—1.20 u. C. Rydahl's orkest. 2.20 -2 50 u. Gramofoon. 3.20 u Omroepor kest. 8 35 u. Deeilsche muziek. 10.30 u. Literair-muzikaal programma. 11.10 12.50 u. Dansmuziek. Keulen, 456 M, G.35 u. Hamburger havenconcert. 11.05 ie Causerie met giamofoon. 11.35 n. 'Orgelconcert. 5.20 en 7.20 u. Gramo foon. S.20 u. Rijkssymphonieorkcst. 11.10 12,20 u. Dansmuziek. Rome, 421 31. 8 30 u. Gramofoon. (10.35 u. Dansmu ziek. Brussel 322 en 481 31. 322 31. 10.20 u. Gramofoon. 11.20 u Salonorkest. 12.20 u. Omroeporkest. 1.30 —2.20 u. 3Iax Alexys' orkest. 5.20 u. Gramofoon. G 20 u. Pianorecital. G.50 u. Gramofoon 7.05 u. Cellorecital. 8.20 u. 'Omroeporkest, m, m. van zangsoliste. 10 3012.20 u. Populair concert 484 31. 10.20 u. Salonorkest. 11.20 u. Gramofoon 12.20 u. Max Alexys' orkest. 1302.20 u. Omroeporkest. 5.20 u, Gra mofoon. 6.35 u. Salonorkest 8.20 u. Militair concert. 9.20 u. Gramofoon. 9.40 u. Militair concert. 10.3012.20 u. Po pulair concert. Deutsclilandsendcv, 1571 31. 7.50 u. Uit Munchen: Reportage van den Rijkspartijdag te Neurenberg. 9.20 u. Rijkssymphonie-orkest. 11.2012 50 u. Dansmuziek. 31A AND AG, 10 September 1934. Hilversum, 1875 31. Algemeen programma, verzorgd door de AVRO. S u. Gramofoon. 10 u. Morgenwijding. 10.15 u. Gramofoon. 10.30 u. Voor dracht. 11 u. Orgelconcert m. m, v. Henk van Wezel, cello. 12 u. Koivacs La jos en Gramofoon. 2.15 u. Gramofoon. 2.30 u. Voordracht. 3—4 u. Gramofoon. 4.15 u. Dito. 4.30 u Vioolrecital E. S. Tillema. 5 u. Concert door Tuschinski's Select Salonorkest. 6.35 u. Dr. L. Heijor- rnans spreekt over diphterie en haar bestrijding. G.45 u. Pianorecital. 7.15 u. Fransche Gramofoonmuziek. 7.45 u. W. Graadt van Roggen: de 31ste Nederl. Jaarbeurs. 8 u. Vaz Dias. 8.05 u. Om roeporkest. 9 u. 3Iax Tak: bleestors dei' Fransclio Opera's (met gramofoon). 9.45 u. Omroeporkest m. m. v. H'. Schouw man, piano. 10.15 u. Gramofoon. 10.30 xi. Omroep orkest. 11 u. Vaz Dias. 11.10 12 u. Uit „The Rouse of Lords", Den Haag: Dansmuziek door de Ramblers o. 1. v. Theo Uden 3 las man. Huizen, 301 31. N CR V-Uitzend ing. 8 u. Schriftlezing en meditatie. 8.15— 9.30 u. Grarnofwm. 10.30 u. 31orgon- dienst. 11 u. Clir. Lectuur. 11.30 u. Gramofoon. 12.15 u. Dito. 12 30 u. Kin- derkooi „Mclodia". 2 u. Voor do scho len. 2.35 XX. Gramofoon. 2.45 u. Voor do keuken. 3.15 u. Gramofoon. 3 45 u. Zendervcrz. 4 u. Bijbellezing, mej. O. do Jager, zang en F. Gorter, oirgelbogel. 5 u. Orgelconcert. 6 u. Gramofoon. G 30 u. Vragenuurtje, 7.45 u. Rep v. d. Ma- ra n a 111 a-c on f eren tic te Zeist. 9.15 u. NCRV-Klein orkest. Om 10 u. Vaz Dias. 1111.30 u. Gramofoon. Daventry, 1500 31. 11.20 u. Gramofoon. 12..20 u. Orgelspel. 1.05 u. Gramofoon. 1.35 u Western Stu dio Orkest m. m. v. bariton, 12.50 u. Gramofoon. 3.20 u. Schotsch Studio Or kest. 4.05 xi. Sted. Orkest Buxton. 5.05 u. Concert cello en piano. 6.50 u. Midi. Studio Orkest m. m. v. sopraan. 7.50 u. Concert alt en bas. 8.20 tl. Het Café Golelte-orkest nx. nx. v. vocale solisten. 10.20 u. Coates-concert. 11.1512 20 u. De Grosvenor House Dance Band. Parijs „Radio Paris", 1648 31. 7.20 orx 8.20 u. Gramofoon. 10.3511.50 u. Orkestconcert. 12.202.20 u. Pascal- orkest. S.20 u. Gevar. progr. (vocaal kwartet, piano, zang en voordracht). 10,50 u. Dansmuziek. Kalundborg, 1261 31. 12.202.20 u. Concert. 3.50—5.50 u. Omroeporkest. 8.20 u. Deonsclie liede ren. 9.05 u. Vioolrecital. 10 30 u. Ope rettemuziek. 11.2012.50 u. Dansmu ziek. t Keulen, 456 31. 6.45 u. Orkestconcert. 10.30 u. Concert. 12.20 u. Gramofoon. 1..20 u. Omroop- kleinorkest. 4.20 u. Omroeporkest. 5.35 u. Gramofoon. 7.20 u. Volksmuziek. 8.35 u. Weragkamexorkcst. 10.50—12.20 u. Concert. Brussel 322 cn 484 31. 322 M.12.20 u. Salonorkest. 1.30 2.20 xi. Gramofoon. 5.20 u. Omroepor kest. 6.50 u. Gramofoon. 8 20 u. Sym- phoniecancert. 10.3011.20 u. Gramo foon. 484 M.: 12.20 u. Gramofoon. 1.302.20 u. Salonorkest. 5.20 u. Gramofoon. 6.35 u. Salonorkest. 7.35 u. Gramofoon 8.20 u. Pianorecital. 9.05 u. Concert uit Vicüxy. Dcutschlandscnder, 1571 3L 8.35 u. Gevar. concert. 9.20 u. „Die Opernprobe", opera van Lortzing. 11.20 12.20 u. Gramofoon. den in 't lichaam heeft. 3e iets, wat den grond vruchtbaar maken kan. 4o een ander woord voor geneesheer 2. Verborgen plaatsen ixx liet buitenland. Laat hun tedh lnm gang gaan, blarie. Waarom blijven Bernard en Tom toch zou'n eind lachter? Die plank trekt heelemaal krom en kun je dus niet gebruiken. Gaat dat punt liever onaangeroerd. Ben je met je parasol ingenomen Elsje? (2) 3. In welken vloed kan men zwemmen zon der nat te wordes.? 4. Kruisraaubc! .Op de beide kraisjeslijnerx komt de naam van een stad in Duitschland. X .X. -X- xxxxxxx -x- •X' X le rij een medeklinker. 2e rij iets, wat zeer gevaarlijk is. 3e rij kinderspeelgoed. '4e rij 'tgevraagde woord. 5e rij een plaals in Gelderland. 6e rij oen voertuig. 7e rij een medeklinker. 1. VOOR KLEINEREN. 4 Welk kruid is het sterkst? Als 'teerste aan mijn arm zit En 't tweede aan nxijn voet, Vertel mij dan eens even, Wat het geheel zijn moet. Ladderraadsel. le (bovenste) sport een gestreept viervoetig dier. 2o sport een kleur. 3e sport een spel. 4e sport een s'ad in Drente. 5o sport iets, wat sommige de ren op den kop dragen. 6e sport een wild vruchtje. 7e sport een jongensnaam'. 8e sport iels, wat door don. schoenmaker gebruikt wordt. De woorden bestaan allen uit 5 letters ju de middelste letters vormen, van .boven naar beneden gelezen, een plaats in Fries land. 4. Noem een jongensnaam van 4 letters, ie omgekeerd dezelfde blijft en een van 7 letters, die omgekeerd ook niet verandert. (Nadruk verboden). Toet-toet. Jongens, rnaakt ruim baan 'kKom er met mijn auto <vm. •Moeder zegt, 'tis 'n autopol. Of ik op 'tverschil veel let? Och welnee, mijn auto rijdt Als de 'beste, 'k Heb geen spijt, Dat ik hem aan oma vroeg. Rijden doe ik nooit genoeg. Toet-toet Jongens denkt er om: Straks kom kme'. een --aart weerom. Ja, mijn auto rijdt zóó goed, Als een autoped maar moet. (Nadruk verboden). VAN DE BBEB9IÉ1IS No. 36 „Nacht Annie". „Nacht mammie". „Ga je lekker slapen?" „Ja mammie". ,„Dajt is goed, hoor. Wel te rusten, mijn kind", bloeder blijft nog even bij 't bedje staan, totdat weg. "Daar gaat de schooldeur open, 'tls licht in do gang. Zo gaat naar binnen. Ze ziet niemand Zo loopt door naar haar klasse, waar oen 2 op de deur staat. Daar binnen is het ook licht, maar stil dat het er is. Ze is er heelemaal alleen. De haan op de plaat aan den muur kijkt haar aan. Zie je nu wel, dat hij haar aankijkt? En Beppie zei vanmorcgen nog: „Hij kijkt mot naar m w i' rAnnie slaapt .Dan gaat ze in de kamer daarnaast aan de tafel zitten en ze'noemt haar naaiwerk weer op 'Annie slaapt al... maar... zo droomtzo droomt, dat ze er weer uit gaatenze staat op eens vlak voor do school. Wal is hot daar donker. En al de kinderen zijn jou. Hij kijkt naar mij1". i I „Nietes", had Anixio gezegd. „Naar mij kijkt h'ij". Toen (Wadden zo samen gekibbeld en de juf frouw had gezegd: „Annic, blijf om twaalf uur eens even zitten Ja, toen inoest ze school blijven en dat was nog nooit gebeurd. u,. 1 L 9 3. <i m e: r- 3lad BIJVOEGSEL VAN DE SCHIEDAMSCHE COURANT VAN 8 Sept. 1934

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1934 | | pagina 6