Wè*. i -M f-
Humor uit het Buitenland
'Ci;
l
13msii
til#"""
Radioprogramma's
Werkzaamheden in den
volkstuin.
NEEF HANS,
Een paar gevreesde «ziekten in
onze vrucktboomen.
Onze vruchtboomen worden gewoonlijk
geteisterd door tal van parasieten on dit
openbaart zich vooral in den zomer en
heifst, wanneer we aan de bladeren ein
vunhten het resultaat van de tegen
woordigheid dezer ongenoode gasten be
speuren.
Bij den appel is een der meest gevreesde
ziekten wel de bioedluis of Sekizoncura
lanigern. We zien deze bloed lui zen ia wit-
woüige plekken aan de takken en wanneer
we de luizen dooddrukken laten zo oen
rood gekleurd vocht na. De beste bestrij
ding dezer luizen kan in Februari en Maart
plaats hebben door bespuiting met een
10 pCt. oplossing van boomcarboleum.
In den zomer kunnen we echter ook
snefief zijn. We stippen dan do bioedlni/en
plekken aan met zuivere brandspiritus,
waarvoor we een penseel of klein kwastj-c
gebruiken. Dit herhalen we zoodra we
de gevreesde luizen weer opmerken
Boomen die sterk dooi' Moedhtizen zijn
aangetast, worden ook licht aangetast door
kanker of Nectria ditissima. Dit is een
v, ondparasiet en daar bloedluizen wonden
op de takken veroorzaken is do besmet
tingskans zeer groot. Ook andere fern on
dingen voorkomen we zooveel mogelijk ea
waar deze ontslaan snijden we ze glad,
waarna we ze besmeren met boomcarbo
leum teer of kankerwas. Aanwezige
kankerplekken snijden we uit tot op het
gezonde hout, waarna we dit insmeren.
Een ziekte die soms bij appels maar
veel meer bij peren voor komt is schurft
of Fusicladium. Deze ziekte veroorzaakt
«roestige vlekken op vruchten en bladeren
terwijl bij de peren de een-jarige scheuten
dikwijls geheel worden aangetast en af
sterven. Ook gaan de vruchten dan
barsten en worden ongenietbaar. De peren
bespuiten we met een iVe pCt. oplossing
van Bordeauxsche pap, even voor de
knoppen open komen; we herhalen dit
met een 1 pCt. oplossing zo at ra de
vrachten goed gezet zijn.
Voor bespuiting van appels gebruiken we
liever Califomische pap, waarvan we een
2Ve pCt. oplossing gebruiken.
Een andere parasiet veroorzaakt worm
stekigheid. Het is de rups van een klein
vlindertje: Carpocapsa pomonella. Om
deze te bestrijden brengen we omstreeks
einde Juni vangbanden aan om de stam
en de dikkere takken. Dit zijn stroken ge
golfd carton, afgedekt met geolied of ge
teerd papier. VooraE worden de stammen
schoongemaakt, opdat de vangbanden als
overwinteringsplaats worden gekozen. In
het vroege voorjaar worden deze weg
genomen en vernietigd. Lijmbanden bren
gen we omstreeks einde September op
dezelfde plaatsen aan tegen de wintor-
vlinders, die dikwijls groote schade ver
oorzaken aan de vrachtknoppen bij het
©penkomen. A. G.
f- x-A'vV
"'VjV I '«S J
r -.-rifffgty&iïV?' l
$y\
-rr? 2 wvcrv: ww
V.r i' dï
Als ik de volgende week opslag krijg, dan zal ik een echts
tuinparasol voor je koopen, liefste. (Humorist)
Ik hoor heelemaai niet bij die roeiboot, stuk onge
luk. Ik ben deelnemer aan een zwemwedstrijd over
langen afstand. (Passing Showl
Begeleiders van een Kanaalzwemmer; De motor
ligt in mekaar, Piet. Je zal ons motte trekke.
(Passing Show)
Kun je niet een beetje harder lezen? Ik heb heele
maai niet verstaan, wat Lady Cinthia haar huis
knecht antwoordde. (Humorist)
De familie was het er roerend over eens,
!dat Anna haar milieu totaal ontgroeid was.
De familie had er zich in geschikt, dal
'Anna schilderes was geworden, dat Anna
landers dacht anders leefde dan zij allen
met elkaar en zich al heel weinig aan haar
familieleden liet gelegen liggen.
Toen Anna de benoeming uit Müneben
aannam van hoofdleerares aan een toeken-
jaca.demie, wist zaj zich hierdoor benau
wend dicht in de buurt geplaatst van haar
verwanten, die dan ook heel spoedig kwa
men opdagen.
Tante, oom en nicht brachten haar op
een mooien Zondagmiddag al heel
spoedig in haar appartement een bezoek,
bekeken met ijver haar kamers, draaiden
de kasten eens open, namen do japonnen
eens op, constateerden, dat ze weinig dege
lijk waren, besnuffelden een. teebening, die
balf-af op een ezel stond, keerden zich
onthutst van een teekening af, niet
zonder Anna een half dubicuzen, half be-
straffenden blik toe te werpen (oom gaf
haar een knipoogje van verstandhouding),
dronken koffie, aten koekjes en praatten
praatten praatten, totdat de schemer
inviel.
Anna bedacht opeens, dat er ook nog
bij haar familie een neef behoorde, die
vroeger zoo iets was ais een zelfstandig-
groeiend twijgje aan den normaal groeien-
drn familieboom. Als kinderen konden zo
het best samen vinden. Toen zij veertien
en bij achttien was, konden ze liet ook
nog samen vinden. Sedert er lag een
lijdiuimte van veertien a vijftien jaar
tusschcn hadden zo elkaar nooit meor
teruggezien en niet van elkaar gehoord.
„IIoc maakt Hans het?"
„O, het gaat hem goed. Mij is leeraar in
Schwarzberg. Twaalfhonderd inwoners. Hij
heeft een snoezige vrouw on een Mottig
jongetje. Hij heeft een kippenfokkerij. Hij
heeft oen uitvinding gedaan en het Duit-
sche rijkspalen! erop gekregen. Ilij hoeft..."
Zoo, zoo, dacht Anna dos hij heeft
zich wat ruim ontwikkeld, examens ge
daan, is leeraar geworden, toont interes
sen, nou ja... kippenfokkerij... maar,
enfin, hij heeft toch ook een uitvinding
gedaan met het Duitsche rijkspatent er
op... Mijn complimentI Dat is meer dan
men verwachten kan, als men als intel
ligent, ijverig mensch en eon- nest van
nauwelijks twaalfhonderd zielen verbannen
zit.
Zij dacht eenige minuien lang met voel
plezier aan dien neef en was trotseli op
hem cn met zekeren humor overdacht ze
hoe merkwaardig één en dezelfde stam
zóó verschillende typen laat zien als b.v.
zijzelf en nichtje Betty en 00111 en dan
neef Hans waren. Die neef Hans, die toen
tertijd een knappe, slanke jongeman was
en haar een keer in do bioscoop onver
wachts bij de vlecht had gegrepen en ge
kust, zonder dat ze er in het minst op
verdacht was...
Zij bloosde onwillekeurig even, toen zc
hieraan terugdacht. liet was haar eerste
kus geweest. Merkwaardig, dat ze hem
zoo totaal had kunnen vergeten.
„Als Hans eens een keer in de buurt
mocht komen, laat bij mij dan vooral eens
opzoeken."
„Dat was hij natuurlijk van plan. Men
kan toch zijn nicht, die een zoo mooie
positie aan de academie heeft, niet links
laten liggen," zei de oom. En Anna dacht:
„Een arm schilderesje, dat ergens een
dakkamertje zou bewonen, zou men wol
gemakkelijk vergeten. D, wat een ellen
dige, banale familie."
De dierbare panden namen afscheid'.
Op een der daarop vo'gcnde Zondagmid
dagen kondigde neef Hans ©ctn bezoek
aan. Anna verheugde zich. Zij maakte haar
theetafeltje bij den divan extra gezellig,
zorgde voor veel sigaretten, zich herin
nerend, hoe do«l hij vroeger op rooken
was. Zij zorgde voor een kostelijk apéra
liefje en in enkoio mooie, artistiek© vazen
schikte zij wat losse bloemen. Een niet
ie definieeren spanning, een emotie had
haar te pakken. Zij wilde het weerzien
vieren, hot weerzien van een stuk jeugd.
Het belletje rinkelde. En het stuk jeugd,
dat toentertijd slank, lang en bewegelijk
was, trad massief, forsch en gewichtig bin
nen. In de dikke, vette plooien van liet
roode gezicht doken twee blauwe oogjes
weg. Ja, ja... on nu zaten zo tegenover
elkander en waren verlegen. Zeer var
legen. Anna nog meer dan hij. Ilij zat op
de divan, zij, bij baar tafeltje daarnaast,
op een laag stoeltje. Uct was onvermijde
lijk, dat zijn blik op een naakt-studic viel.
De roede tint van zijn gezicht werd nog
een nuance donkerder. De lange horlogo-
ketting wikkelde zich rond zijn vingers.
Zijn tong wipte achter de gesloten lippen
in een wijde boog van de ©ene wang naar
de andere. Ilij voelde zich ecnigszins on
behaaglijk.
„Zoo, zoo dat maak je dus ook?"
„Ja, dat teeken ik oolc."
„Zoo... maar dat jo zoo iets neerzet..."
Zwijgen.
„Mag ik je een sigaretle offroeren?"
„Dank je, ik rook niet. Het roo«kon is de
kanker voor dp volksgezondheid'. Wij moe
ten voorgaan met het gbede voorbeeld te
geven."
Toen, zeer schuw, vroeg Anna:
„Misschien wat poert?"
„Dank, ik drink niet."
„Zoo... en hoe maak je het verder?"
„Dank je, heel goed. Wij hebben, alles
wat wij behoeven."
Plotseling zag hij haar aan en vond
in haar het stuk jeugd terug, dat zij in
hem tevergeefs zocht. Ilij keek even bij
zichzelf omlaag: „men wordt al wat cor
pulent," zei hij lachend, liet zijn blik nog
eens weer langs do naaktstudic glijden en
ging toen wat schuin op de canapé zitten,
zoodat hij zijn arm op de leuning van
haar stoeltje kon laten rusten, dicht hij
haar arm.
„In ruim veertien jaar hebben wij el
kaar niet gezien."
„Een heele tijd," zei ze, terwijl ze aan
Iiem voorbij keek
Ach ja, als men nog eens weer zoo
jong kon zijn...", hij zuchtte en zag haar
met zijn kleine, waterachtige oogen aan,
„dan zou men veel anders doen."
„ik niet." Anna zei het met de meeste
overtuiging, terwijl ze haar arm van de
leuning wegtiok. „Niets zou ik anders
doen, als ik mijn leven zou kunnen terug
draaien. Geen seconde zou ik willen mis
sen, niets ongedaan maken..."
„Ook dat tusschen ons niet?" Een klam
me hand tastte naar dc hare, die op haar
knie lag.
„Wat... dat tusschen ons?"
„Je herinnert je dat niet meer?,.."
Do waterachtige oogjes trachtten tever
geefs den blik vim de vrouw tegenover hem
te doorgronden.
„Ik herinner me van allerlei. Hoe wij
door den tuin renden, hoe wij konden gil
len, hoe wij een tent bouwden en in het
geheim sigaretten rookten. Ik herinner 1110
hoe wij samen eens naar de bios..."
„Ja, ja, juist, herinner je jo dat?"
„Natuurlijk. Én hoe je mij plotseling een
klapzoen gaf. Een brutaal ventje was je
toen!"
„Ja, ik heb je toen gekust."
„Bijna niet denkbaar," zei ze ironisch,
toen zc opmerkte, hoe het gezwollen ge
zicht van haar neef zich wat naar haar
toeboog.
„Ja, ja, en je hebt je niet ver-zet, jo hebt
het je doodkalm laten aanleunen."
Zijn arm lag weer op de leuning van
haar stoeltje. Anna zag een witte, vleezige
band gen slappen mond "On tyvco
Heurlooze oogen, waarin nu een zeker
lichtje flikkerde van „ja, ja, dat tusschen
ons..."
Zij lachte luid op: „Maar kerel! een kus!
Wat boteekent dat? Een kus, dat is toch
niemendall Heelemaai 'niets niemendal!"
Daar opeens schoot hij kaarsrecht in de
hoogte.
„Dus* zoo eentje ben jo- geworden!
Een kus, dat is niets ?1 Een kus heeft
geen beteekenis! Maar ja, natuurlijk, hoo
kan men iets anders verwachten van oen
vrouw, die naaktstudios maakt en ze
:n haar kamer ophangt en daarmee open
lijk ergernis kweekt. AVaar begint dan bij
jou de... beteekenis, als ik vragen mag?
Hm...?"
Dreigend stond' do vleezige, door emotie
en woede bevend© reuzen-ges tal te voor het
tengere vrouwtje.
Zij legde haar Ijand op zijn arm. Zij
keek hem diep in de slappe oogen:.
„Als ik mo nu door jou liet kussen
had dit beteekenis
De blik Jiet' dc bedreiging varen; d«o
woede doofde; hij vroeg:
„"Wat voor..., wat voor beteekenis zou
dat hebben, Anna?"
„Dat ik bij mij gebrek aan smaak had
te coustateeren..."
„Gebrek aan smaak...??"
„Ja. "Want je bent een indiscrete, tegen-
standige proleet geworden en jo past uit
muntend bij je kliek. Ga nu maar gauw
weg en-kom nooit meer bij me terug."
Anna opende de deur met breed gebaar
en verdween in een zijkamer.
Hans, de neef, nam met bovendo vingers
zijn zakportefeuille op, die hij met bedoe
ling voor zich op het tafeltje had gelegd'.
In de portefeuille zaten do portretten zijner-
vrouw, zijner lioog-fatsoenlijke vrouw,
Godlof, van zijn kind en het Duitsche rijks-
palent op zija door hem geconstrueerde
rekenmachine. Dat alios had hij haar wil
len toonen.
Zij was het niet waard; zij was ver
loren. Zij was een imrnorede vrouw, cy
nisch en schaamteloos, zonder respect voor
de heiligste dingen der ziel.
Met lioog-opgeheven hoofd ging hij heen
en... had zoo dolgraag geweten of zij',
achter hot gordijn staande, zien kon, ho«o
onverschillig zij hem wasl
ZONDAG, 21 JLTJI' 1935.
Hilversum, 1875 M.
8.55 VARA. 10 VPRO. 12 AVRO.
5 VARiA. 8 AVRO.
8.55 Orgel. 9 Postduivennieuws. 9.05
Tuinbouwpraatje. -9.30 Gramofoon, or
gel en piano. 10 Kerkdienst uit Drach
ten. 11.20 Gramofoon. 12 Uit het Labo»
xatorium van prol. dJ P. Zeeman te
Amsterdam. 12.30 Orkest. 2 Boekbespre
king. 2.30 Mannenkoor. 3 Residentie
orkest. 4.30 Avro-Dccibels. 5 Orkest.
5.30 Sportnieuws. 6 Orkest 6,40 A. de
Rosa: Dreyfus. 7 Viool en piano. 7.30
Gramofoon. 8 Nieuwsberichten. 8.10 Gra
mofoon. 8.15 Residentie-orkest 8.45 Gra
mofoon. 8.55 Causerie W;. Vogt. 9 Radio
journaal. 9.15 Avxo-Decibels, m. m. v.
Greta Keller, zang. 9.45 Avro-Aeolia.il-
orkest. 10.35 Gramofoon. 11' Nieuwsbe
richten. 11.1012 Kovaes Lajos.
Huizen, 301 M.
8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5 NCRV.
7.45—11 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoon.
10.30 Hoogmis. 12.15 Concert. 1 Lezing.
1.20 Schlagermuziek, reportage en gra
mofoon. 3 Ziekenhalfuur. 3.30 Gramo-
foon en reportage. 4.30 Concert. 5 Kerk
dienst uit Hillegom. 7 en 7.45 Gramo
foon, 7.50 Causerie. 8.10 Berichten. Con
cert. 8.30 Concert en reportage. 9.«30 Con
cert. 10.15 Gramofoon. 10.30 Berichten.
Gramofoon. 10.4G—11' Epiloog.
Droitwich, 1500 AI.
12.50 Concert. 1.50 Kwintet. 2.35 Gra
mofoon. "3.05 Orkest, 4.05 Balalaika-or
kest. 5.50 Strijkkwartet. 7.35 Concert
9.20 Orkest. '10.20 Kwintet.
Radio-Paris, 1848 M.
7,20, 8.20 en 11.20 Gramofoon. 11.35
Orgel. 12.25 Gramofoon. 12.35 Concert
2.35 Zang. 5.20 Orkest. '7.55 Gramofoon.
8.20 Declamatie en zang, 11.10 Dansmu
ziek.
Kalundborg, 1201 M.
12.202.20 Orkest 3.50 Uarmonika.
4.20 Orkest. 7.50 Orkest 10.30 Orkest.
11.2012,50 Dansmuziek.
Keulen, 450 AT.
1 6.20 Concert. 10.50 Trio. 11.40 Man
nenkoor. 12.20 Ge var. concert. 4.20 Or-
kosl 6.40 Kwintet. 7.50 Concert. 8.20
Mandolineorkest. 10.50—12.20 Dansmu
ziek.
Rome, 421 AI.
9 Symphonieconcert.
Brussel, 322 en 484 AL
322 Al. (Vlaarasch): 10.20 Gramofoon.
11.20 Orkest en zang. 12.20 Gramofoon.
I.30—2.20 Orkest. 5.20 Concert. 6.20 Or
kest. 7.057.20 Zang. 7.35 Gramofoon.
8.20 Symphonieconcert. 10.30 Concert
II.20—12.20 Gramofoon.
484 At. (Fransch): 10.20 Orkest. 11,20
Gramofoon. 12.20 Orkest. 1.30—2.20 en
5.20 Gramofoon. 5.50 Kamermuziek. 6.20
/Oricest. 7,35 Gramofoon. 8.20 Orkest
10.05 Gramofoon. 10.30 Dansmuziek.
11.2012.20 Gramofoon.
Dculschhndscndcr, 1571 AI.
8.20 „Feuerwerk in Runxendorf", gever
programma. 10 50 Cello-piano. 11.20—
I.15 Dansorkest
AIAANDAG, 22 Juli 1935.
Hilversum, 1875 AL
Algemeen programma, verzorgd door
do VARA.
8 Gramofoon en piano. 8.30 Gramofoon.
10 Morgenwijding. 10,15 Declamatie.
10.35 Gramofoon 11 Declamatie. 11.15
iCrvitropia. 12 De Zonnekloppers. 12.45
Gramofoon. 1.15 De Flierefluiters. 2
Gramofoon. 3.30 Voor dto vrouw. 4
Viool en piano. 4,30 Voor do kinderen. 5
Do Notenkrakers. 5.30 Saxofoon en
piano. 5.45 iCrkost. 6.15 Viola en piano.
6.30 Muzikale causerie. 7.10 Bosch-
houw in Nederland'. 7.30 Zang. 8 Her
haling SOS-beriehten, .Nieuwsberichten.
8,10 Do Bohemians. 8.50 Fantasia. 9.30
Humor in de literatuur. 10 Gramofoon.
10.15 VARA-orkest. 11.1012 Gramo
foon.
Huizen. 301 AI.
NGRV-uitzending.
8 Schriftlezing en meditatie. 8.159.30
Gramofoon, 10.30 Morgendienst. 11 Clir.
lecluur. 1130—12 en 12.15 Gramofoon.
12.30 Orgel. 2 Gramofoon. 2.35 Causerie.
3.153.45 Gramofoon. 4 Bijbellezing.
5 H'OV-kleinorkest. 6.30 VragonhaJfuur.
7 Politieberichten. Ned. dir. Persbur.
7.15 Gramofoon, 7.30 Vragenhalfuur. 8
Berichten. 8.05 Dameskoor. 9 Indische
scheepspraat. 9 30 Gramofoon. 9.55 Bc-
richten 10 Trio, piano, viool, cello.
1111.30 Gramofoon.
Droitwich, 3500 AI.
II,20 Gramofoon. 11.50 'Orgel. 12.20 Or
kest. 1.05 Gramofoon. 1.35 'Orkest. 2.35
Gramofoon. 3.20 Orkest. 4.05 Concert.
4.35 'Orkest. 5.35 Octet. 6.50 Dansor
kest. 7.35 Concert. 8.20 Trio. 8.50 jOur
first Broadcast". 9.20 Ensemble. 9.40
Zang. 10.25 Concert. 11.3512.20 Dance-
band.
Radio Paris, 1648 AL
7.20 en 8.20 Gramofoon. 12.35 'Orkest.
4.35 Concert. 6.05 Gramofoon. 8.20 !9r-'
el, zang en fluit. 9.05 Orkest. 11.10
Dansmuziek.
Kalundborg, 1201 AI.
12.202.20 Strijkorkest. 3.50 'Orkest. 6.35
Gramofoon. 8.20 Orkest. 10,05 Viool.
10.40 Gramofoon. 10.5011.20 Kwartet,
Keulen, 456 AI.
6.50 Concert. 12.20- Symphonie-orkest.
2.35 Gramofoon. 4.20 Zang en piano.
5.20 Orkest. 7.20 Kleinorkest. 8.30 Or
kest. 11.10—12.20 Orkest.
Rome, 421 AL
8.50 „La Dachessa di Holliwoodi", ope
rette.
Brussel, 322 cn 484 AI.
322 At. (Vlaamscb) 1 12.20 Orkest. 2.20
en 5.206.20 Gramofoon,. 6.35 Zang.
6.507.35 Kamermuziek. 8.20 Salonor
kest. 10.3011.20 Dansmuziek.
484 AI. (Fransch)12.20 Gramofoon.
12 50 'Orkest. 1.502.20 Gramofoon.
6.507.20 Cello. 7.35—7.50 Gxamofoon.
8.20 'Orkest. 10.30—11.20 Gramofoon.
Deutsclilandscndcr, .1571 M.
8.30 Kamerorkest. 10.50 Zang. 11.20
12.20 'Orkest.
-
,<o°:
PWWSSS
iK BRANiooJ xC' r' /jr-'-** r*-**1
i r
5