UIT HET GEREMILITARISEERDE
RIJNLAND,
ffmmi
Humor uit het Buitenland
Reacties op de vreugderoes. Spanning in het
grensgebied. Oe Belgische verdedigingswerken.
„ff7» hnbcn doch noch get)
keine Armee".
'MSD'T
tl i
'JIPF f?m
Mijmeringen.
Werkzaamheden in kleine tuinen.
Kerk en School
(Van onzen correspondent).
Be vreugde in het Rijnland over den
terugkeer der garnizoenen hoeft een bit
leren bijsmaak. De reacties in het buiten
land op de p'oselinge daad van de rijks-
regeenng, waaimoe een plechtig verdrag
en own even plechtige belofte werden ter
zijae gesteld, worden er met spanning ge.
volgd, vooiz&uver do kranen ze tenminste
ter kennis van de lezer- brengen. Aan de
aam ankehjke vreugderces, die bij velen de
eeisie dagen, naar wij konden co isiateeren,
de overhand had, is op deze wijze spoedig
een eind gekomen. We hebben daarvan
de ondubbelzinnige bewijzen omatigen tij
dens een tocht, dien we hebben gemaakt
in het grensgebied aan beide zijlen van
de denkbeeldige lijn, die door de gebeurte
nissen der laatste dagen sterker is geac-
cen ueord.
Het bestaan van de tegenstelling, die
daaiaan ten grands,ag ligt," hebben we op
onzen tocht duidelijk ondervonden bij de
grenskautoien, die we zijn gepasseerd. Dn
ze w eg voenle namelijk niet langs de ge
wone internationale routes, waar men aan
verkeer van voel vreemdelingen gew i on
is, en we werden wei eens net eemgen
achterdocht behandeld, als we mei aas
koffertje en oi/te vreemde pas aan het
gebruikelijke onderzoek werden onderwar
pen in eon klein douanekaiuoar, dal eigen
lijk adeen streek be an gen d.ende. De ko
mische nool van het geval was het geschar
rel met geld/aken, waarmee we met name
de Duitsche gmisbeauib.en veel hst heb-
ben bezorgd. Bij elke binnenkomsl in
Duitscliland vroegen we een „üescheini
gung'voor het huilonlandsche geld, dal we
bij ons hadden, en als we hel land verhe
ten, moesten we dit velen Nederlanders
kCo bekende bewijs weer afgeven en te
vens laten zien, dat de opgme klopte met
wat we weer over de grens brachten Ais
men dan nagaat, dat er een spoo.lijntje
beslaat, dat daar m de buurt van Man
schau (Momjo e) sedert de annexatie m
1920 door Bel gie van Eupen en Ma imdy
afwisselend op Dui sch en op Belgisch
gebied loopt, kan men nagaan welk een
last we den Dutlschers (en uatuurhjk ook
onszelf door al dat oponthoud) bezorgd
hebben.
De toestand na hetgeen van Fran
scbe zijde een „coup de theatre" van
flitier genoemd wo.dt, worlt waar ijk
door de Duitschers in het grensgebied
wel met de noodige zorg beschouwd.
Hei drama van deze monschen, die
zich nog maar al te goed de verschrik
kingen van den oorlog herinneren en
die niets liever willen dan met hun
buren, die vroeger hun landgenoolen
waren, in vrede en vriendschap te le
ven, speelt zich af vlak brj ons eigen
gebied. Trouwens het feit, dat de Ne-
derlandsche regeering met het oog op
den gespannen inlernalionaen tos
stand speciale maa regelen beeft ge
nomen, wijst wei op de belangrijkheid
van deze gebeurtenissen, ook voor ons
land.
Uit de gesprekken, die we hebben ge
voerd, konden we opmaken, dat de mee-
mng over hetgeen geschied is bij dezie men
sdien lang niet onverdeeld gunstig is. Men
vraagt zich ietwat angsiig af, waartoe het
zal leiden en er is twijfel over de vraag
of dit nu wel zoo noodig was Uf er oor
log kamt? vraagt men den vreemdeling, die
geacht wordt van politieke loeslanden be
ter op de hoogte te zijn, 011 men toont er
zich Jang niet gerust op Wel is men nu
langzaam aan het verademen, doordat rn
dezen tijd van snel on haastig leven er al
weer oenige dagen zonder ernstige gebeur
tenissen zijn verlcopen. Het gepraat te Pa
rijs en te Londen heeft althans deze goe
de zijde, dat het beslissingen uds c-Jt en
aldus ertoe bijdraagt dat, wanneer het tot
een beslissing komt, deze met meer kalmte
wordt genomen.
Dal de bij het verdrag van Versailles
en later nog bij dat van Locarno voor
militairen verboden zone nu „gemihta
liseerd" is, becoekent nog niet, dat hei
er van de militairen wemclL In het bui
tenland' moge dan de sterkte van d>e Duit
sche troepen in het betrokken gebied groo-
ten indruk hebben gemaakt, we zagen er
lang niet zooveel militair vertoon als in
Belgie. Duidelijk wordt hierdoor, waarom
men in dit laatste land geen bizondere
maatregelen heeft behoeven to nemen op
dit gebied, daar de verdediging van het
land er in vele opzichten roods zoo goed
mogelijk is verzekerd. Eigenlijk waren hei
alleen Aken en Monschau, die militaire
bezettingen te zien gaven, al schijnt hel,
dat het in de bedoeling ligt of hoeft
gelegen om geleidelijk tot uitbreiding
te geraken.
Do Belgische verdedigingslinie bestaat
in eerste instantie uit drie deelem: die
van de Maas ten Noorden van Luik, die
van de Chnlke ten Zuiden van deze vesting
stad en de lijn van de Ourthe naar Aan'en,
De Hoogvlakte van lleive is zoor versterkt
met forten, die pas gebouwd zijn. in do
nabijheid van Visé ligt vlak bij het nieuwe
Alberlkanaa! (dat zelf weer een onderdeel
vormt van de verdediging 11a ir de Noord
zijde) een fort, dat gedeeltelijk over Ne
derlandsch gebied heen de stad Aken be
strijkt! In de linie, die van de Ourlhelijn
over Vieisalm en Bastenaken naar Aarion
vlak bij de Luxemburgseh-Fransche grens
leidt, zijn honderden betoimon schansen
gebouwd, voorzien van automatische wa
pens. Overal militairen in Beverloo, m
Luik, in Verviers, m Pepmster en 111 nog
veel andere plaatsen, die we niet hebben
bezocht.
Heeft Du it sch! and daaa tegenover nu een
plan, dat er het complement van is? We
weten het niet. De generale staf van ieder
land houdt nu eenmaal mot verschillend"
mogelijkheden rekening en zoo heeft de
Duitsche staf natuurlijk ook een werk
wijze, die past in een gewapend conflict
met Frankrijk en Belgie. Dat daarbij niel
alleen aan een veidediging, doch ook aan
een aanval wordt gedacht, ligt wol eeniqs
zins voor de hand.
We vroegen in Aken aan een offi
cier, dien we daar hebben gespro
ken, hoe men in het Duitsche leirei
denkt over de Belgische nnhta re-
maatregelen en wat Dnitsch'and er
eventueel tegenover, kan stellen. Merk
waardig was zijn aniwoord Ych wir
hat>en doch noch gar keine Armee'"
Wanneer men de maatregelen van
Duitscliland in het eens verholen gebied
ziet, zou men inderiaad lol een conclu-ie
komen, die met dit antwoord moreen
stemt De bezetting van het Btjnland sein nt
voor den leek thans nog geen direele be-
dieiging van de Westelijke buren. Maar
wat met is, kan bomen, en dat ziet men
aan beide zijden heel goed in.
Zoo doet het ook do bevolking, die
met angst en lieven het verdere verloop
der gebeurtenissen volet. Men was er in
dit Duitsche grensgebied gelukkig, al deden
zich de economische noolon van dezen
tijd wel degelijk voelen !n dit opzicht
is er wel een tegenstelling merkbaar lus-
schen de gebieden aan beide zijden van
de grens. Nu is men er weer opgeschrikt
door oorlogsgex aar en de SA-lieden in
hun bruine uniformen, die ook hier, als
overal elders in Dnitsch'and, het aspect
van de straten behoerschen, kijken er vast
beradener dan ooi'
Gcw eten.
Een merkwaardig en heerlijk bezit, dit
geweten. Het is een innerlijke politie en
justitie, die wellicht nog effectievor werkt
dan do door den staat benoomdo.
cis rem voor onze handelingen is het
dus een heerlijk bezit: een wetgever zon
der schrijfstift, die toch zeer nauwkeurig
voorschrijft wat wel, wat niet geoorloofd
is.
Wanneer do gemiddelde mensch de in
geving van zijn geweten volgt, loopt hij
weinig kans, later gevoelens van spijt te
krijgen.
Do innerlijke rechter weet gewoonlijk
in elk iovensoogenbhk feilloos, weikon weg
wij te kiezen hebben. Wat kan het leven
dus eenvoudig zijn, als we dien raad
gever maar volgen.
Het woord „geweten" is wel merkwaar
dig, daar het in veie talen samenhangt
met weten en wetenschap. Wanneer nu
iemand in onze taa! zegt: „ik heb het ge
weten", dan bedoelt dit te konnon te go-
ven, dat het weten een einde heeft ge
nomen en men dus juist niet meer weet
Zoolang de kennis nog aanwezig is, heeft
men dus niet geweien, maar weet mon
In zekeren zin ligt daar dus een ont
kenning in het woord: een ontkenning
van hot weten» Men heeft geweien en
is dus vergeten Zou het wellicht zoo
kunnen zijn, dat men de consciontio af
on too moot-sussen, door voor te wen
den, dat men niel meer weet, wat voor
gevallen is? Het woord consciëntie duidt
meer op samen welen, dus juist op het
htick). Wie dien spreuk in zijn wapen
schrijft, zal met hol geweten op goeden
voet blijven en achteraf niet mot zijn ia-
nertijken rechter in hotsing behoeven ie
komen.
Putter.
Hcè snoeien van rozen.
Nu de winter achter den rug is, snoeien
we onze rozen. We snoeien rozen niet
zoolang nog eemgszins stiengo nicht-
vorsten te vroezen zijn, daar hel hout van
dn rozen zeer zacht is en daarom ge
makkelijk invriest.
Do kunnen de rozen indeeion in vei-
scheidene groepen, die we, wat snoei be
treft, afzonderlijk zullen behandelen. Do;
grootblocmige siruikrozen komen het nicest I
voor. We beginnen mot de struikjes zoo
danig uit te dunnen, dat het overblijvende Hilversum II, 301 M.
ZONDAG, 15 Maart 1930.
Hilversum I, 1875 M.
8.55 VARA. 10 VPRO. 12 AVRO. 5
VARA. 8—12 AVRO.
«-55 Gramofoon. 9 Sportnieuws en tuin
bouw. 9 30 Gramofoon. 9 45 Lezing, 10
ZondagshaRuur. 10 30 Ned Hciv. kerk
dienst 12 Film praal je 112 30 Orkest.
1 Relais uit indie. 130 Kovacs Lajos.
2 Boekbespreking. 2 30 Oikcsl. 4 Gia-
mofoon. 4 30 Olympisch nieuws. 4 45
Gramofoon en sport, 5.05 „The '3!ue
Rhythm Singers". 5.15 Vootbalpraatja en
sportnieuws- 5.35 Gramofoon 6 15 Radio
potpourri. 8 Berichten. 815 Orkest en
soliste. 8 45 Radiojournaal. 9 Orkest,
sohslen en gom sextet 9 50 Orgel. 1010
Kovacs Lajos. 11 Berichten. 1110—12
Dansmuziek.
S.30 KIIO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO.
5 NC-RV. 77 45-11 KRO.
8 30 Morgenwijding. 9 30 Gcwijdo mu
ziek. 9 50 Ncd. licrv. kerkdienst. 1215
Orkest cn lezingen 2 30 Orkest en koor.
130 Ziekenlof 5 Gewijde muziek. 5 20
Gercf kerkdienst. 7 45 Sport 7 50 Cau
serie 8.10 Berichten Concertgebouw-or
kest en so'ist 910 Voordracht.
9 30 Orkestvereniging, koor en so'islen.
9 55 Gramofoon 10 Hoorspel. 10 30 Be
richten cn gramofoon. 10 4011 Epi-
loog.
Ncd. llerv. Kerk.
Beroepen te Breskens, ds M Bons. te
Colijnsplaat; te Benningbroe1* (N-H)
ds H II Boudet, te Ter Apel (Gr.).
Aangenomen naar Dragten (Fr.) ds. J.
Dikboom, te Amersfoort.
Bedankt voor Arum (Fr.) ds. J Dikboom,
te Amersfoort.
krachtige hout goed ruim staat. Da krach
tige takken snoeien wo terug tot op 3
oogen, de zwakkere tot op 1 a 2 oogen,
terwijl het dunne hout geheel wordt weg
geknipt.
Op dezelfde wijze handelen wo bij het
snoeien van stamro/en,
Sommige, zeer krachtig groeiende soor
ten snoeien we langer. Het zijn voorname
lijk do remontantro/en of Rosa hvbrida,
bifera Hiertoe belmoren o.a de bekende
zuiver witte roos Frau Kar! Drumhki, de
leldenoodc Hugh Dickson en de Icors- Droliwich, 1500 M.
ronde UIric.li Brunrier 1250 Sextet. 1.20 Oikest 2 20 Gtamo-
We knippen de krachtige jonge takken foon. 2 50 Concert. 3 35 Zigeunr-r-or-
if-imnrWi Ti,m; 11,1 tl'rn" io' °P 6 8 oogen Knipten wo kost. 4 20 Trio 7 20 Bar,ton en piano.
I wordt toch hot ween j ook dcc kort terug, dan zou dat wel een 9 20 Oikcst. 10.20 Harpkwintct.
leroiu ers etcaanwezig te zijn niel al krachiigcn groei, inaar weinig of geen Radio-Paris, 1648 M.
deeld fe'^wnrlnnCl n anderen ge bloei tengevolge hebben 7.20 on 8.20 Gramofoon. 11.20 Concert,
i te worden De klcinh'oeiuige struikrozen of Rosa 12 20 Orgel. 1.20 Concert 305 Orkest,
minui prettige kant van het polsantha, bloeien zeer rijk met groote 6 50 Gramofoon. 7.50 Zang. 11.05—12 35
geweten te icrdoe/een, is so ns ijds vee: bloemtrossen De meeste-wordei riiet hoo Dansmuziek
geredeneer, ia zijn wel d-orrehnen noo ger c1an 30 tot 50 cM 0ok b-- dc,fc KC!i!ei!, 450 M.
ug lm wanneer men dit eenmaal aan- beginnen wo met het uitdunnen van do 5 20 Havenconcert. 9.20 Koor, 111,20
wint och, dan vorutjgt men 00c daa in strmhj-s, waarbij we alleen de krachtige Concert 12 35 Concert 3 20 Orkest 5 55
een bekwaamheid, die groeit me' de er- J0nge Jakken, Cn vooral diegene, die laa» Pmno 6 25 Vroolijk programma, 1010—
vanng Hoe meer men zich daar in oefent. goplaalst /ijn, wn Ds gesp-a-'e tak- 11 20 Dansmuziek
hoe vlotter het gaat, tot seinde van ons kcn wordel; vcrvo!gPns torlir,gmaoeid tot Brussel. 322 en 484 M.
gen e en, lot schade dus van ons bet we op 3 0ogen. 322 M. 9 25 Gramofoon. 10 20 Concert,
zelf Men bouwt dan am eei luchtkabelKlim- en lei rozen belmoren vow een
zonder goeden grondsJag en moei z.ic 1 metgroot qcdeelte recds in don aaz0 di.
verbazen het te een of andoren tijd tercct na don Wooi, te word-m gesnne d Al-
issen in 7ijn ei^en elemonnl joen de doorb!oeiende maken liiwon een
,r 1 uitzondering. Deze ro'en werden nu !os-
cons "e »'e Icre mis-gemaakt van pergola, boog, muur o" schnt-
r'a:'f n"°,n,ne on3cll°or aan mid' ting, waartegen ze zijn aangeplant We
V! Zn.. a'ic it menige waarheid zij 1 in dunnen ze zoodanig ui', dat a'leon jonge
deze uitspraak; maw zeker n ',e% da on-kracht.ge takken ovcrb'ijven, e, deze wor-
ee 1 oor/aam 1 ei cl aan den rechter Ge<\e (]en n*lcf- ingpsncritl, maar in hun gcV-ele
Pn 7PvP_r 0 lo. een daad, due verkeer I lengte opnieuw aangebon len. Gp san ver-
ïs en mis. odetd zijn dit de heken le treurroz.cn. Gok
Lr is een tijd geweest, kort na den f3e/e ciunnen we flink uil b'j het snoeien, ïic;ll<':'h dender, 1571 AI.
grootcn oorlog, waarin de cowinten volwaarbij we een -zeker aan'a! jonge krach- 7-20 Gevar. programma. 9 50 Piano. 10.20
stonden over d_e opvallende rei li,kh il van tige takken sparen, die le samen weer —12.15 Dansmuziek
de 'oopliedon in Duitscnland Aan deeene een ra0oien treurvorm wanrborgen.
11.50 Orkest 12 20 Orkest 130 Or
kest 2 33 Gramofoon 3 20 Dansmuziek.
4.05 Gramofoon 4 20 Orkest 5 20 Piano.
5 35 Kamermuziek 720 Gramofoon 8 20
Opera Hierna tot 12 20 Gramofoon.
481 M 9 20 Gramofoon 102) Orkest.
1105 Gramofoon. 1120 Orkest 1205
Gramofoon. 12 20 Orkest. 13') Orgel cn
zang. 2 20 Gramofoon. 250 Vocaal con
cert 3.20 Kamermuzmk 4 20 Dansmu
ziek. 6 20 en 7 35 Gramofoon. 8 20 Or-
ke-d. 10 30 Dansmuziek. 11.20—12 20 Gra
mofoon.
zijde een zeer heugelijk verscharre!maar
dat het de vermelding waard b'eek, is
toch wel bedenkc'ijk Er is in zaken, zoo-
Al A AND AG, 16 Maart 1936.
1 ,1S, fon pÜniBlc Hilversum I, 1875 AI.
werkje, door de scherp" steke's, die ons
liet snoeien van rozci
we! als in het gehecle loven maar oen
enkele deugdzame weg, d i ewlijkheid.
Iemand, die zich eenmaal bedrogen ziet,
verliest vertrouwen en is als klant vcrlo
ren Ook in dit bij uitstek practische op
zicht blijkt das het geweten een goed
kompas.
Onze buren aan de overzijde van de
Noordzee zeggen om.- Honesty is the
best Policy" (Eerlijkheid is de beste po-
daarbij leeiijk kunnen verwonden Het 1 este
is om hierbij een paar ou le lederen hand
schoenen aan te trekken Ook ruimen we I
het snoeisel vooral zorgvuldig on, daar
het anders later bij verschillende werk
zaamheden nog hinderlijk kan zijn"
A. G.
••z°? ben ïe naar de hondententoonstelling geweest?!
V iM me dan eens, welke honden dragen lang bruin
.JPekeneesjes, liefste." (London Opinion). 1
„Wa: öeteekent datmaar éen kaartje, mevrouw
«Ja, 't is een vijfiing; allemaal beneden de vier jaar,"
(Humorist).
'fiN
1 fc,'l a'J
W1 ■si'Ai
„Wat, brand Nou, we kunnen ons daar nu niet mee
bezig houden, het staat niet op de agenda."
(Humorist).
„Verdraaid nog toe, gaat deze weg naar Utrecht ol
niet Je hebt toch alieen maar Ja of nee te zeggen 1"
«Zou uwes denke En as lk het nou niet weet, mag
Ik dan soms niet „misschien" «egge (Humorist). J
Algemeen programma, verzorgd door
de V. A HA
8 Gramofoon. 10 Morgen wijding VPRO.
10.15 Voordracht. 10 35 Gramofcon. 11,
De Flierefluiters. 1145 Voordracht. 12
Gramofom. 1215 Orvilropia en gramo
foon. 1 45 Zenclerverz. 2 Viool en piano.
2 30 Gramoroan 3 Voor de vrouw. 3.30
GramoLocn. 4 30 Voor kinderen 5.05
Orgelspel. 5.30 Gramoloon. 5 50 Graimo-
icion. G Lezing. 6.20 Gramofoon 6.45
Lezing en de Suriname Pian'a'ian Rand.
7.30 Viool en piano's. 8 Berichten, 8.10
Dansmuziek. 9 Radio omeri. 9.30 Orkest
en soliste. 1005 Berichten, voordracht.
10 35 Vervolg concert. 1112 Gramo
foon.
Hilversum II, 301 M.
N. 0. R. V. uitzending.
8 Schriftlezing. 8,159.30 Gramofom.
10 30 Morgendienst. 11 Ghr. Lectuur.
11.3012 en 12 15 GranaaTocan. 12.30
Orgel. 2 Vaar de scholen. 3.45 Causerie.
3.153.45 Gramofoon. 4 Bijbellezing.
4.45 Orkest. 6.15 Grarniofaon. 6.30 Vra
genuur. 7 Berichten, reportage. 7.30 Vra
genuur. 8 Berichten. 8.1.5 Dameskoor,
oukest en solisten.9 Belastingplaatje, 9.30
concert. (Om 9 55 berichten). 1035
11 30 Gramoloon.
Droitwich, 1500 AI.
11.20—1150 en 12.05 Gramofoon. 1.35
Orgel (tot 2.20). 3.20—3 55 Gramofoon.
4 20 Viool en piano. 4.50 Orkest. 5.35
Dansmuziek. 6 50 KamormuzHc. 8 20 Or-
k'est. 10.20 Strijkkwartet. 11.35—12 Dans-
muziek.
Radio-Paris, 1648 AI.
7 20 en 8 35 Gramofoon. 11.20 Concert,
2 50 Zang. 3Gramo'orm. 4.20 concert 5.50
Dn». 8 20 Zang. 9.05 Kwartet. 11.05—
12 35 Dansmuziek.
Keulen, 456 SI.
5 50 cn 1120 Concert, 12.35 Orkest.
1.35 Schramm elm u/iek3.20 Orkest. 5.20
Vraat ijk programma 7.30 Orkest. 9.50
Gitaar en piano. 10.2011.20 Dansmu
ziek:
Brussel, 322 en 484 M.
322 AI. (Vlaamsch): 1220 Grrmo'oon
12.50 Orkest. 1.50—2.20 Gramalaon. 5.20
Zigeunorimiziek. 6.50 cn 7.20 Gramoioion.,
8 20 Orkest en zang. 10.03—11.20 Gra
in cl.oon.
484 AI. (Fransch). 12.20 Gramo-fiao-n, 12.50
Zigeunennuziok. 1 502.20 Gramofoon.
5.20 Orkest. 6.2&'jiSa 6.50' Zigeumermu-
ziek. 7.20 Piano. 8.20 Oratorium. Hierna
tot 11.20 Gramiafoon.
Deulschlajidsender, 1571 M.
7.30 Jldlitair kójor- en orkeat. 9.50 .Gwu-
ïnoffoon. 10 90—11.20 Dansmuziek.