DE GOUDEN RAT
Een gesprek met den man, die
Rembrandt was»
oü&ieke sfójMm
interview met Charles Laugfiton den ochtend
na de wereldpremière.
(Van onzen correspondent).
Lontten, 7 November.
Mister Laugh ton verwacht u zegt
hol meisje, dat de deur van hot oude huis
in Bloomsburry, de Lomiensehe UmvMtva-
teitswijk, opendoet.
Op eon mistigen en regen ad iligen herfst
morgen komt de journalist Laugh Ion in-
teniewen. Het is de ochtend na de wereid1-
preinièro van de film Rem brand l van
Rijn".
Wij klimmen de trappen op; fiat num
mer één blijkt oen kantoor, flat twee hult
rich in strikt» anonimiteit. De deur van
flat drie draagt eon klein kopcron naam
plaatje: Laugbton. Weer aanbellen, het
meisje, dat onzen hoed en jas aanneemt,
vraagt enkele minuten geduld en laat ons
in do voorkamer binnen.
Door de twee ramen ziet men op het
half in den mist verdwenen Gordon-square.
Het is hier rustig, hoewel men nog geen
vijf minuten van het diukke St. Giles cir
cus weg is, waarop Ovfordstreet en Cha
ring Crossroad uitkomen.
Dood morning 1
Good morning, mister Laughton!
Charles Laughton hoeft niet lang op
zich laten wachten. Hij draagt een dres
sing-go urn over zijn pyjama en zijn krul-
ligfo haar is nog meer in de war dan an-
deis. Neemt u het mij niet kwalijk, zegt
hij glimlachend, maar u haalt mij uit bed.
Gisteravond na do première is het nogal
laat geworden, dat begrijpt u.
Wij begrijpen het volkomen, wanneer
wij aan dit evenement terugdenken; de
vela auto's, do schijnwerpers, de enthou
siaste menigte na afloop voor hot Lei
ces ter-square Theater. Zeker: regisseur
Korda en Laughton hebben Oen glaasje
verdiend. (Thans is aan ons de beurt,
hem met zijn succes geluk te wenschon,
zooals zoovele vóór ons reeds gedaan heb
ben. Vrijwel den gebeden nacht door.
Want hoe men in Nederland zelf ook
over de Rembrandt-film den kon moge
wij Nederlanders zullen tegenover de lo
caio sfeer anders en cntischer staan dan
de buitenlanders, in Londen is de wereld-
pre nière van „Rembrandt" ecu overwel
digend succes geworden. En vooral Laugh
ton beeft een meesterlijke creatie toege
voegd aan de sorie grootsche fürnfiguron,
die hem tot den beroemdsten speler van
Engeland gemaakt hebben.
„Ik vind bet zelf ook een goede film",
zegt hij eenvoudig. Deze woorden zijn zon
der eenige arrogante bijklank. Ze hebben
dt waarde van bet oordeel van een mensch,
die ernstig gewerkt heeft, met groot ver
antwoordelijkheidsgevoel on die tevreden
is met het resultaat. „Ik heb er mijn best
op gedaan", zegt hij. „Iedereen zal be
grijpen, hoe onmogelijk het is, oen men-
schenleven als dat van Rembrandt te ver
filmen, dat wil zeggeneen leven, dat voor
ons hoofdzakelijk door zijn geestelijken
groei belangrijk is, in concrete beelden
weer te geven. Slechts een acteur, die zelf
leen genie en een reus onder do men-
schen is, kan dat doen: en die acteur
bestaat niet, voor zoover ik weet.
Men kan slechts trachten do Rembrandt-
figuur te benaderen en door het weer
geven van uiterlijke omstandigheden in
nerlijke reacties probeeren te verklaren
Maar ik heb aan de groote idee „Rem
brandt" al mijn vakkennis, eerbied on lief
de gegeven. Ik heb als, het ware cm tijd
lang geleefd „in dienst van Rembrandt."
In het begin voelde ik zelfs niets voor
mijn rol en zat in doodsangst. Er was
een héél groot bezwaar, dat u onmiddel-
naar het Engelsch van PAUL TRENT,
door J SCHOUTEN.
63)
„Ik ben daar ook verantwoorde'ijk voor.
Onze hebzucht beeft ons daar parten ge
speeld. Wij moesten toch iets wagen om
het geld in handen te krijgen."
„Ik denk hoelcmnal niet aan het geld,
Nadine. Van één ding ben ik zoo goed
als zeker, hij zal Scotland Yard op do
hoogte brengen over de vermomming van
het jacht. Èn als hrj dat inderdaad doet,
dan is ons ecnige kans op redding ver
loren. Ik begin er hard over te denken
om naar Zuid-Amerika to gaan. Tenslotte
zijn wij geen van beiden straatarm en er
zijn daar nog -verscheidene Lauden, die
een brein als bot onze noodig hebban
om tot bloei to komen. Wat vind je van
dat idee?"
„Onmogelijk," antwoordde ze dadelijk
„Het oenige wat ik bij mij heb zijn mijn
juweelcn. Oh, ik vergat de Dolgouroffski-
buit. Jo hebt a'Jc3 natuurlijk aan boord
„Natuurlijk."
„Dat maakt natuurlijk een verschil. Wij
zouden ze gemakke'ijk in Buenos Aires of
Rio kunnen verkoopen. Natuurlijk zouden
zij hun volle waarde lang niet opbrengen,
maar toch genoeg voor .ons !>eiden," riep
zij, daar zij naar zijn standpunt begon
over te hellen, want ze begon ook bang
te worden voor Antonio en voor de ge-
vo'cen, die zijn „indiscretio" zou kunnen
lïebben.
lijk voelen zult.: Rembrandt is door zijn
zelfportretten toch wol een van do meest
bekende figuren: de Hembraudtkop is oen
symbool geworden voor do heelo wereld;
en ik lijk miot op hom, mijn gezicht is
anders, mijn figuur is anders. Alleen den
ouden Rembrandt kom ik lichamelijk na
bij. En dan is er het bezwaar, dat ifc u
bet eerst noemde. Ik heb in verschillen
de historische films groote figuren gespeeld
en houd er van Aton zal mij in Neder
land wel in mijn rol van Hendrik do
Aciüste gezien hebben; dat was oen groot
man en een groot man kan oen acteur
spelen. Een geniaal man nieL
Wij kijken den man, die daar in zijn
kamerjapon zit te redeneeren, aan. Inder
daad, hij heeft gelijk. Nu, niet bezeten door
den demon van zijn kunst, ziet de kun ste
il aar er als oen rustig burgerman uit. llij
is niet eens, wat men „knap" noemt.
Laughton praat tamelijk vlug, met kot te
zinnen. Het is of wij met een zakenman
over economie spreken en niet met een
artiest over kunst.
Ik kan mij begrijpen, did er in uw
land thans een. groote i>elangstelling voor
deze film en dfumloor ook eenigs/ms voor
mijn persoon bestaat. Dat vind ik zoor aan
genaam, maar eigenlijk is dit een vergeef
lijke fout. Vergeet u niet dat Rembrandt
evenmin aan Nederland behoort als Shake
speare aan Engeland; de/.o giganten zijd
universeel; genieen behooren aan de we
reld, aan de monschheid.
Niettemin ga ik persoonlijk over enkele
dagen naar Nederland, om de premier»
daar bij te wonen. Do kunstenaar lacht bij
deze contradictie. liet spijt hem, dat ter
eero van het „Land van Rembrand!" de
wereld-première niet in Amsterdam of Den
Haag kon gaan. Dit is om verschillende
redenen onmogelijk gebleken, hoezeer men
er ook moeite voor gedaan heeft.
Laughlon en ons land.
U is toch al eerder in ons land
geweest? informecron wij
Twee maal zelfs. „I havo been all
over the place".
Heeft u den Zuider/eonolder gezien?
wagon wij Het is de zekerste manior om
een Engelschen toerist over Ned'wiaml aan
het babbelen te krijgen.
Laughton zegt alleen maar: Ja
Dio vlieger gaat niet op. Hij veuscht
over moderne architectuur te proton
Wat ©en leven zit er in vw moderne
bouwwerken, zegt Ijij enthousiast. Ik
heb in uw steden huizenblokken en flat
gebouwen gezien om van te watertanden I
Daar kunnen wij in Engeland, on ook de
Amerikanen, nog heel wat van leeren.
Volgende week ga ik er weer op uit, men
.zegt-dat het stadhuis in de stad' va tr uw
radiostation is, zoo pracbiig inoet zijn.
Ik heb liet nog niet gezien. Maar mis
schien krijg ik daar nu do gelegenheid
voor, want vooreerst heb ik liet in Den
ham niet druk. liet duurt nog oven voor
ik aan mijn volgende film begin. Dat wordt
„I. Claudius", naar den roman van Robert
Graves. En dan ga ik, als ik in Neder
land ben, do schilderijenmusea bekijken.
Dat zeg ik nu niet om reclame te maken-
voor Rembraudt; behalve voor tooneel en
film interesseer ik mij voor architectuur
en schilderkunst, al heb ik daar zelf nooit
aan gedaan.
On/e gastheer staat op en voert ons bij
den arm om ons, vol trots, do schilderijen
te laten zien die hij bezit; zijn kleine
collectie typeert hem, hot zijn weinige,
maar zéér goede werken, een naakt van
Raussau, en een klein d'ook van Ie Doua
nier.
Het gesprek komt oiidertussohen terecht
op het terrein van Laughtons oudste lief
de: het tooneel. Hij wordt pessimist.
Gedurende de drio jaar, dat ik in
Amerika was, heb ik zeven of acht films
gemaakt en ondertussehon fooneel ge
speeld. Ik heb in dien tijd veel geleerd'
en oen heel anderen kijk gekregen op do
tooneelmogelijkhixlen, zegt Laughton.
Is het tooneel in Europa ingeslapen'' Ik
ben er niet tevreden over. Wanneer ik van
de film weg moest zou ik het liefst weer
naar Amerika terug willen en daar rustig
verder spelen. liet tooneel is tenminste lo
vend in Amerika! liet heeft een grooto
thcatcrculluur. En niet alleen dat, New-
York heeft beslist do beste theaters ter
wereld. Wij kunnen uit Amerika nog
grooio dingen venvachton.
Ik moet u bokennen: De Amartinnen
hebben ons op eigen terrein overvleugeld.
Waar het hem in zit? Ik wou, dat ik dn'
wistl
Ma;m Laughton ?.w( het niet. Eu veol
tijd om er over na te denken hooft hij
niet, want het is ondertussehon twaalf
uur geworden. Een stevige handdruk, mis-
ster Charles Laughton krijgt eindelijk ge
legenheid om ordentelijk zijn haren te
kammen en wij wandelen Gordon square in
op weg naar huis, door mist, guren win-
tmvmd en een killen, miserigen motre
gen, die hier echt Londcnsch en bij u oeht
tlollandscli heet.
GERHARD V AN DA'SSELS FRIJN.
Gemengd RSteuws
Gecompliceerd verkeersongeval
Wielrijder licht gewond.
Op den hock van d© Alexander Boers-
si ran I en don Willcnispaikwog to Amster
dam, is gisteravond to omstreeks half ze
ven oen gecompliceerd mkoxn-a on geval ge
schied, waarbij oen wielrijder licslit word
gewond.
Con zware zeswieligc vrachtauto wilde
vanuit de Alexander Boersstraat don Wil-
lernsparkwcg ora-steken. Uit do rich rag
van den Koninginneweg kwam eon nrolor-
vagen van lijn 2 mm Do chauffeur dacht
nog ruimschoots gelegenheid tc hebben
om do trambaan veilig over lie sicken. Hij
had blijkbaar niet voldoende rekening ge
houden met do lengte van zijn vrachtwa
gen, want het achterstuk werd door do
tiam gegrepen.
Een wielrijder, die den Willemsparkweg
opreed, m de richting van den Koninginne
weg, holste tegen den verhuiswagen. Hij
werd licht gewond. De tram bekwam scha
de aan bet voorbaloon, terwijl bet tramver
keer eeoige stagnatie ondervond.
&urgerïijfe© stand
De aangespoelde lijken.
Twee s'arhtoffcrs behoorden
op dc Sch. 179 thuis.
In tegenstelling met het bericht, dat de
drio visschers, van wie het stoffelijk over
schot te Callantsoog is aangespoeld, be
hoord hebben lot de bemanning van do
Sch. CS, blijkt nader, dat slechts vast
slaat, dat dit met een hunner het geval is.
Van de twee gisteren aangespoelde lij
ken is namelijk één door den vader cn
broer van bet slachtoffer herkend, als
dat van Jacob de Hever, schipper van do
Sch. GS. die, naai- men woel, in volle
zee met den stuurhut overhoord is ge
slagen.
De tweo andere lijken zijn vermoedelijk
die van opvarenden van de Sch. 179. Een
dor lichamen droeg als konteeken de letters
J. K. en is dat van Job Klein, tenvip de
andere verdronkene Ario Mos is
Voorts is gebleken, dat de 21-jarige
Lcondert de Jager, lens lijk ie Mrinr-
tenszoo is aangespoeld, deel uitmaakte vam.
de bemanning van de Sch. 179.
Ongeluk met doodelijkea afloop.
In de Oranjestraat te Haarlem is gister
middag een ongeluk mot dood el ijken af
loop gebeurd. De 7-jarige A. J. B,., die
in deze strait woont, viel van een be
spannen wagen, mot het gevolg dat een
der achterwielen hom over hot hoofd
ging. Het knaapje werd1 zoo ernstig ge
wond, dat do dood' vrijwel onmiddellijk
intrad.
Ecnigen tijd geleden is bij een dergelijk
ongeluk een broertje van het slachtoffer
om het leven gekomen.
Drie arrestaties te Rillingen.
Door de politie zijn drio inwoners van
ïAIiliïngen (bij Nijmegen) gearresteerd, tw.
V., II. en v. d. D, verdacht van het ple
gen van onzedelijke handelingen met min
derjarige kinderen.
II. is aan do justitie te Arnhem uitge
leverd. V. en v. d. D. bevinden zich nog
in arrest te Millingen.
De „Jcssica" naar Amsterdam.
Het Doilsche s.s. „Jessira", dat met ge
broken roer rondtlx-cef ton Nooidf-Westen
van het lichtschip „Haaks" en door de
sloepboot ,J (rechtvan de firma AAfijs-
muller naar IJ mui den gebracht zou wor
den. is daar in den loop van gistermidL
dag aangekomen.
Te omslreeks half vijf is de „Jessica"
door oen havensleepboot buitengaats ge
sleept, teneinde door een sleepboot van
do Toederj) Goedkoop naar Amsterdam to
worden gebracht.
Dc bergsiorting bij het Locninecr.
Bij een bergstorting in deri nacht op
AVoensdag is bijna drie miliiocm ton grond
naar beneden gekomen. Do wogen, Rio juist
weer hersteld waren, zijn opnieuw vernield.
Hot gchccle dal is met rolsteen gevuld,
de bevolking is gevlucht. Alen beeft het
veo kunnen redden.
De rijks-bioloog Bugges, die na bet onge
luk van 13 September nieuwe bergstortin-
gen voorspeld lieeft, is van meemlng, dat
do bodem ook thans nog niet tot rust is
gekomen
Kerk en Schoei
en 8on imxA^eScAmhn
„Ik zal er nog eens over nadenken- AA7©
moeten binnen een paar uur een bes'issing
nemen. AVo zullen spoelig om Ierland hoen
gevaren zijn. Laten we cr vanavond nog
eens over nadenken en morgenochtend een
beslissing nemen
Er werd zachtjes op de deur geklopt
en in antwoord op zijn „binnen" tral
Jane de hut binnen. Zij liep op hem
toe, volkomen ru-tig cn mot onliovrcesden
Kik.
„Hier ben ik," zei ze eenvoudig.
„En wat is je antwoord?" vroeg hij
rustig.
„Hoeft het cenig nut om nog voor liet
laatst oen beroep op u tc doen?"
„In liet geheel geen," klonk onmiddel
lijk zijn antwoord.
„AVo!, dan stom ik in uw voorwanden,
toe op één conditie. Ik zal met u trou
wen als..."
„Maar kapitein Brockdorf heeft du be-
YO-gdhcid' om ons te tromvon. AVij licoven
or niet mee te wachten. AVo zullen onmid
dellijk trouwen
,„Ik kan daar niet in toestemmen. Ik
ben er niet zeker van, dat een dergelijk
ceremonie wettig zou zijn. Afijn voorwaar
de is, dat wij behoorlijk getrouwd zullen
worden, door een daartoe bevoegd' persoon
cn dat u, totdat wij getrouwd zijn, den
jui-ten afstand zult bewaren."
De prinses begon zachtjes te lachen en
Grafton wierp haar oen woedenden blik
toe.
„Bedoel je, dat ik niet van do voorrech
ten van een vorloofdo mag gebruik ma
ken, voordat wij getrouwd' zijn?"
„.Tui&t, dat bedoel ik," zei Jane op zuch
ten loon.
„Vei ouders tel, dat ik jo voorwaarde niet
accepteer?"
„Dan moet u maar doen wat u niet
laten kunt. Neem u ze aan? Ik voel mij
niet erg wol cn wil dit gesprok niet langer
rekken, dan strikt noodzakelijk is."
Zul jo je woord houden?" vroeg liij
achterdochtig.
„Ja. Ik geef u mijn woord, van eer en
dat heb ik nog nooit gebroken."
Dus je zult er in toestemmen om met
mij te trouwen, wanneer wij een Europee-
sche haven bereiken, of, wanneer wij naar'
zuiid-Amenka gaan, in Rjo of Buenos
Aires?"
„Wanneer u mij do veiligheid' van cap
tain Dcsbrook en van mijn broer waar
borgt, zal ik met u 'trouwen, zoodra ik
weet dat zij zich in veiligheid' bevinden
cn ik cr van overtuigd ben, dat bet hu
welijk wettig zal zijn,"
„Dat is voldoen'Tc," zei Grafton, na
cenig nadenken.
„Dari hebben wij nus verder niets te be
spreken," antwoordde zij cn liep naar de
deur. doch hij riep haar terug.
„AVacht oven," riep hij en ging naar de
do brandkast, dio hij opende.
Uit een lade nam lnj een half dozijn
ringen, waarvan do meesto slechts uit een
enkelen steen bestonden. Een smaragd,
een diamant, een robijn en do vierde
een prachtige, zv. arte parel. Hij bracht
zo bij Jano en wierp zo naast haar op
de divan.
Ned. Ilcrv. Kerk.
Beroepen bij do Prot. Kork in Ned. Indië,
J. J. Verdunius te Rotterdam.
Beroepen te Ilierden, ds. A. It J. G.
van Voorthuizen, te AVezep (G.j.
Bedankt voor Amsterdam (2o maal) dr.
IJ. J. Bonders te Wassenaar.
Bedankt voor OMonbroek, ds. D. Th.
Keek, te Staphorst.
Gerei'. Kerken.
Beroepen te Oosterbeek ds. J. Ovcrduin
te Kampen.
Aangenomen naar Amsterdam-AVest as.
J. B. v. d. Sijs, te Steenwijk.
Clip. Gcrcf. Kerk.
Beroepen te Sneek, d!s. AI. W. Nieu-
wenliuize, te Franeker.
Evang. Lutli. Kerk.
Aangenomen maar Nieuwe Pekela, P.
van Leeuwen, prop. te Amsterdam.
Gercf. Gem.
Bedankt voor Leiden ds. R. Kok te Vee-
nendaal.
Bedankt voor Tc meuren, ds. AL Heikoop,
te Utrecht.
probeeren welke het best past"
Do diamant, dien hij het eerst aan haar
vinger schoof, bleek precies te passen.
„Dio kan wel," zei ze met zachten svem
en trok zich terug.
„AAtou je misschien liever den smarugu
hebben? liet is een prachtige steen, heler
Jan den diamant cn waarschijnlijk vcoi
moor waard.
„De waarde interesseert mij niet in het
minst. Ik zal deze nomen als ik een sym
bool van onze overeenkomst moet dragen."
antwoordde zij met rustige waardigheid en
verliet de hut.
Voordat zij do hut goed en wel verlaten
bad, begon de prinses te lachen, doch
haar lach klonk wrang en onnatuurlijk.
Zij ging naar do divan en nam de rin
gen op.
„Hooren deze bij de Dolgouroffski juwee
lcn?" vroeg zij.
„Ik geloof het wel."
„Dan mag ik er ook zeker wel een
hebben."
„Neon, niet voordat wij eon verdeeling
gemaakt bobben. Jo hebt geen juweolen
meer^ noodig om je mee te versieren.
Zul je dan nooit over dio zwaklie'd voor
edelsteenen heen. komen? Ik geloof, dat
je minnaars je altijd voor jmveolen heb
ben kunnen koopen,"
„En waarom niet? Als jo* zo met ver
stand uitzoekt, hob je er meer aan dan
aan baar gold. Zij zijn gemakkelijk te gelde
te maken eu tegelijkertijd heb jo liet phu-
zier er van, dat jo ze kunt dragen. Philip
jo moest mij die parel maar geven; ik
„Ga zitten, mijn kind. Laat mij eensben altijd dol op zwarte parels geweest
VLAA1UMNGEN.
G eb oren:
5 November: Pieter, z. vail P. J. A. Huis
in 't Veld cn AV. van Duffelen, Patr. Dwars
straat G.
November: Maavtje, d, van A. Storin
on P. Stam, Divarsslceg 3.
7 November: Johannes Petrus, z. vanj
J. Vorharl en AI. J. Vermeulen, Hoogstraat
58.
8 November: Dirkje, d'. van R. van Gijn
on J. C. Fool, P.K. Drossaartsfraat ill'.
9 November: Johanna, dl van M. den
Rrccms en LI. Stolk, Gr. van Prinsteror-
r aat 95.
VItIJDAG, 13 November 1936.
Hilversum I, 1875 M.
Algemeen programma, verzorgd doo®
den KIID.
8.00—9.15 en 1000 Gramofoon. 11.30
12.00 Bijbelsclio causerie. 12.15 KRO-
orkest en gramofoon. 2.00 Gramofoon.
3,05 Dilo. 3,10 Zang en piano. In de
pauze: Gramofoon. 3.45 Gramofoon.400
Do RlLOtMelodisten m.m.v. solist en gra
mofoon, 6.00 Land'- en tuinbouweauserie.
6,20 KRO Boys m.m.v. solist en gramo
foon. 7.00 Berichten. 7.15 De KRO lucht
lijn. 7.35 Musica catholica. 8 00 Berich
ten. 8.10 Reportage uit een schoenfa
briek. 9.00 Gramofoon. 9.25 Het Botter-
da mscii Rhilliaxmonisoh Orkest, koor en
solisten, 10.15 Gramofoon. 10 30 Berich
ten. 10.33 Gramofoon, 10 45 Bel a Kiss
em zijn orkest. 11.15—12 00 Gramofoon,
Gramofoon,
Hilversum II, 301 M„
8.00 VARA. 12.00 AVRO. 4.00 VA
RA. 8 00 VPRO. 11.00 VARA.
8.00 Gramofoon. 10,00 Alorgenwijding.
10.15 Voordracht. 10.35 Gramofoon,
11.00 Voordracht. 11.20 Gramofaom
12,00 De Palladians en orgel. 1.30 Voor
de vrouw'. 1.50 Omroeporkest en solist.
3 25 AArR0 Dansorkest. 4.00 Gramofoon.
5.00 Kinderuurlje. 5.30 De Ramblers.
6.30 Politiek Radiojournaal. 6 50 Gra
mofoon. 7,00 „-Opvoeding tot gemeen
schapszin", causerie. 7,20 Gramofoon.
- 7.50 Berichten. 7,57 Herh. SOS-lmr. 8.00
Berichten. 8.05 „AVat dunkt u van den
mensch?", causerie. 8.30 Cello en piano.
9.00 Causerie. 9.30 Gramofoon. 10.00
Causerie. 10.30 Gramofoon 10 40 Avond-
wijd ing, 11.00 Berichten. 11.05 Pneda-
gogischo causerie. 11.3012.00 Gramo
foon.
Droiiwich, 15Ü0 M.
11.40—11.50 Piano. 12.10 Orgel. 12 50
Dansorkest. 1.352.20 Dames-strijkkHvaiv
tet. 4.20 Orkest. 5.35 Kwintet. 6.45 Or
kest. 10.05 Tweede acte „Don Juau".
11.15 Sydney Kyto. 11.5012,20 Dans
muziek.
Radio-Paris, 1648 M.
7.20 en 8.20 Gramofoon. 11.20 en 12.35
Gramofoon. 1.35 Zang. 1.50 en 2 50 Gra
mofoon. 4.20 Kwartet. 5.50 Symphonio-
orkest. 8.20 Zang en piano. 9.03 'Operette
„La Teresina". 11.20105 Orkest
Keulen, 456 M.
5.50 Militair orkest. 11.20 Orkest. 12.35
Orkest. 1.35 Gramofoon. 6.20 Dansmu
ziek. 7.30 Kleinorkest. 10.25—11.20 Boe-
renkapcl cn solisten.
Brussel, 322 cn 484 M.
322 M.: 12.20 Gramofoon. 12 50 Dans
orkest. 1.30 Salon-orkest. 1.50—2 20 Gra
mofoon. 5.20 Salon-orkest en zang. 6 05
Piano. 6.35 en 7.20 Orkest. 8.20 Syra-
plionio-ovkest. 10.3011.20 Dansorkest,
484 M,12.20 Gramofoon. 12.50 Salon-
orkest. 1.30 Dansorkest. 1.50 Zlang. 2 00
2 20 Gramofoon. 5 20 Orkest. 6 35 Grar
mofoon. 6.50 Cabaret. 7.10 Gramofoon,
7,35 Zang. 10.30 Gramofoon. 10 45 -
11.20 Accordeon. i
"DculschLuidsendcr, 1571 AI.
7.20 Philh. orkest. 9.50 Cello en piano.
10.2011.20 Dansmuziek.
cn dat is juist hot ecnige wat nan mijn
collectie ontbreekt," zei ze veelboteeke-
nend.
„Neem hem maar," zei hij minachtend,
terwijl hij do andere ringen op nam en
zorgvuldig in de safe sloot.
„Je bent werkelijk erg edelmoedig, Phi
lip, m'n beste. Dat heb ik trouwens al
tijd in jo gewaardeerd; jo bent de edeL-
moedigheid' zelve en ik baat krenterige
mannen. Er zijn er veel te vod in onze
moderne maatschappij. AVcI, ik wensch je
veel geluk met bet meisje, maar ik ge
loof, dat je een groote dwaas bent., Ik
moet lachen, als ik er aan denk, hoeveel
vrouwen er om je gehuild hebben en.
voor wie je als een ijskegel geweest bent.
En dan Iaat je jo door iemand als Jnne
Fraser inpalmen. Ik vraag me ai waar-
„Oh, ja, natuurlijk om baar reinheid,
haar vriendelijkheid cn haar eerajxaeidl.
Mannon als jij worden gewoonlijk door
dergelijke eigenschappen aangetrokken. Ael
ik herhaal, wat ik daareven ai zei, uc
hoop dat jo gelukkig zult zijn. lot ziens,
lieve" zei ze hij de deur ou wuifde ham
toe, met een spottend licht m luiax
ooe;en.
Jane ging naar de salon terug, waar
haar broer cn. Dcsbrook op haar zaten
to wachten. Zij wierp Ralph en vroeg
hom bij haar in haar hut te komen llff
was daar nooit met haa- alleen geweest en
aarzeldo doch zij laelde ruw.
„Doe niet zoo dwaas. AVat zoden w(f
ons nu nog aan «les convenances sto
ren?" 1 CWordt vervols/u)-