Mf> DRAADLOOS AMERIKA 3 3 fi Radioprogramma's %K r s ?v ï?*fc *r'i &*Wr'Jvt wrfr" m#e Wat de luisteraars zooal te hooren krijgen op muzikaal gebied '„Mch wat wlU" New-York, Mei 1937. 'Onlangs las ik in een onzer veel gelezen weekbladen een anhvoord van den radio-redacteur aan een lezeres, lite do meening geopperd had als 'zouden de programma's in Amerika immers nooit op zulk een hoog artis tiek peil kunnen staan als bi} ons. (Tol mijn genoegen bleek deze mede- fweiker goed ingelicht en haalde als ivoorbeeld do programma's van General Motors aan met een keur van klas sieke muziek en eersterangs artisten. Jk weet niet of hij een greep deed uit veel oneer dat hem bekend was. 'of dat dit toevallig het eenigo was. In ieder geval grijp ik de gelegenheid aan er op te wijzen, dat, waarschijtaïijik in tegenstelling met de algemeen heer- se heiule opvatting ten onzent, de Ame- rikaanscbe om'roep-programma's op zulk een hoog peil staan als men zelfs in Europa niet kent. iDezo bewering schijnt al zeer boud, maar is gemakkelijk te bewijzen, In landen waar reclame maken over do radio verbo den is, schijnt men te denken, dat reclame per se gepaaid moet gaan met minderwaar dig amusement,als saus dienend) voor de hoofdschotel, zegge de aanbeveling voor 'een matras of soort, limonade. En bet is zeer wel mogelijk, dat dit in die landen zou gebeuren, wanneer dat verbod opgeheven werd. Het is zelfs niet in ie denken, Hat Europeeschje firma's zulke kapitalen over zouden hebben voor een artistieke bege leiding van hun reclame door de lucht als de Amerikanen gewend zijn. Een van de eerste dingen, waar ik op wilde wijzen, is, dat men misschien ook een verkeerd idee hoeft, hoedat maken van die reclame in Amerika in zijn weik gaat. Het reglement van de Federale Radio Commissie bepaalt hJ,, dat er per uur niet meer dan vijf hcele minuten gewijd mogen worden aan het vei'koopspraalje. Teruggebracht, .op een programma van een kwartier tijds'komt dat op één en een kwart minuut spreken; bedenkt men verder, dat het artikel zoowel aan hel begin als aan het eind van teen Kwartier programma aanbevolen móet.wor den met een paar woorden, dan komt liet er oip. neer, dat men een halve mihaut hooit vertellen hoe goed deze scheerzeep is en hoe lekker die sigaret. Probeert u eens in een halve minuut een goede aan beveling to geven, 1 De kosten. 1 liet grootste deel der programma's be staat maar uit kwartiertjes, een veel kleiner uit halve uren en heels uien kunnen alleen bekostigd worden door de schatrijke, reus achtige zaken als Ford, General Motors, .Chesteifield, Lucky Strike, Rockefeller Center, R.O.A., General Electric, om er maar' een paar te noemen, dis misschien hij ons "bekend zijn. Ik aarzel b'ijna met cijfers aan to komen, die mijn lezers al te fantastisch in de oonjn zullen klinken, maar ik moet er op wijzen om te (kunnen aantoonen, dat juist daarom het uitzenden van het allerbeste mogelijk is. Groots om- roepmaatscimppijen als do National Broad- Casting Co, de Columbia en de Mutual in New-Yoik, om maar te zwijgen van' een dozijn kleine stations in New-York alleen over het lieele land zijln. er ongeveer 800 beginnen om 7 uur 's morgens en eindigen om één of twee uur na midder nacht. Van minuut tot minuut, tot op de seconde is die tijd verdeeld op twee ma in i eren gehuurd door adverteerders en ge schonken aan de luisteraars door de maat schappij zélf. Hel eerste heet een „com mercial" programma, bet tweede een „sus tained". t j Door de reusachtige winsten, die uit do reclame gehaald worden, zijn'de maat schappijen in slaat „sutaLned" program ma's aan te bieden, die qua actualiteit of kunstzinnigheid misschien nergens hun weerga hebben. Die aard van een dagblad artikel dwingt mij kort t© zijn en zoo haai ik maar een paar voorbeelden aan. Den gelicclen winter wordt ©lkenZater dagmiddag een voorstelling van do Metro politan Opera uitgezonden. Eiken Zondag 'middag Mvordt de matinees van de New- tYork Philharmonic onder Toscamini uit gezonden, om nog maar to zwijgen van vaste uitzendingen door de groot© or kesten uit Philadelphia onder Stokow-ski, uit Boston onder Koussevitski, uit Chica go, uit Rochester ouder José Ilurbï. Do Metropolitan Opera is over de hicsele we- nek] boioemd om de zangers en zange ressen, die er aan verbonden zijln; Lily Pons, Kirsten en „Flagstadbijv. Dan de solisten,' die optreden bi} al die orkesten! De ocne grootheid volgt den andere op. Betaalt de luisteraar, daarvoor? Ja, in direct door misschien wel onwetend een reeks' van dagelijksclie benoodigbeden te koopen, wier fabrikanten trouwe adverlêW' ders. over de radio zijn en zoo bijdragen tot de, enorme rijkdom van omroepniaal- schappijcn. Daar is nog veel meer, dat de giooto maatschappijen gratis, d.w.z. zondeï reclamepraatjcs kunnen aan bieden en waauloor de radio in Ame rika op zulk een hoog peil staat als nergens ter wereld. Tien minuten na dat de Hindenburg brandend neerge vallen was, gaven alle stations uitge breide beschrijvingen, lieten ooggetui gen voor de microfoon praten, Op den dag der L'ondensclie kionings- plechtigheid, waren de groole New- Yorksclie stations met hun dozijnen bijstations over bet heele land van 's moigens vijf tot elf uur onafgebro ken b-zig met her-uitzenden; alle „commereieeie" programma's wérden eenvoudig opzij gezet. Politieke jour nalisten uit Londen en Parijs spreken geregeld, oen Passiespel uit Oberam- mergau, een Kerstnacht in een klooster aan de Donau, de aankomst van een vlir-gboot op do Philippijnen, om niet het huwelijk van onze Prinses te ver geten al dat nieuws komt gere geld en in een onafgebroken stroom door onze luidsprekers binnen. En ook dat danken wij aan de bij ons verboden reclame. Plat du jour. Nu kom ik tot de „commereieeie" pro gramma's, waarop men dus we! het een en ander omtrent een sokophouder of zeepvlokken te howien krijgt. En ik geef graag toe, dat er programma's zijn, die een fatsoenlijk menseh kriebelig maken, dol makende swing, suikerzoete of de haren te berge doen rijzend© hoorspelen, lezingen en dergelijke dingen. Maar er is ook veel van dat soort, dat wel liet aanhooren waard is'. Gewoonlijk worden zulke kwartiertjes gegeven door de mim dere broeders van de zakenwereld. Maar nu do voomamereö 1 Ah, die hebben minstens een hall uur, zoo niet teem vol uur en - die kijken niet op een duizend dollar. Ja, er zijn programma's, die dat bedrag per minuut kosten; niet alleen de gehuurde „lucht", maar daarbij komt het oikest, de solisten, de humoristen of wat zij verder als plat du jour opdienen. Een. man als Eddie Cantor, di© ook wel van do film ten onzent bekend zal zijn en liier erg populair is, ontvangt voor één uur per week over de radio ,van zijn ad verteerder het, bescheiden sommetje van tweeduizend dollar oen ton per jaar. Hij wordt begeleid door een der beroemd ste bands'met solisten en op di© manier is het geen wonder hoe duur zoo':: uur tje komt t© staan. Nu ligt het heelemaal aan don ad verteerder welk soort programma hij wil aanbieden. Llucky Strike bijv. biedt elke week ©en boel uur aan met een beroemd© band, die ali© populair ste songs speelt. Foid daarentegen huurt eiken Zondagavond het Detroit Symphonic orkest en een wereldbe roemde solist of solist©. Wat wordt er nu op zoo'n uur gezegd over zijn wagens, hoor ik een belangstellende lezer vragen en mijn antwoord is: niets! Er wordt alleen bij het begin aangekondigd dat het volgende uur een aanbieding is van mr, Henry Ford, stichter en mr. Edsel Ford, directeur- generaal van de Ford Motor Compa ny. Met geen woord wordt er verder over de auto zelf gesproken, het looi- verwoord Ford is genoeg en slaan immers niet overigens alle tijdschrif ten en kranten en reclameborden -langs de wegen vol beschrijvingen ©n aanprijzingen van de 1937 Ford? Zoo iets past niet tusschen ©ön superbe gespeelde ouverture Tristan und Isol de ©n een vioolconcert van Y©hudi Mehunin, voelen ook terecht do Ame rikanen, die door het oude Europa wel eens ten onrechte voor barbaren op artistiek terrein woiden aangezien. Ruime keuze. Laat d© lezer toch vooial niet vergeten, dat op hetzelfde oogonblik teen dozijn stations tegelijk aan den gang zijn. Biedt WE AF niet veel bizonders, probeer dan WJZ! Ook niet? Dan WOB. of WMCA of "WHN en alle andere W's in New York zelf. Nog niet naar dön zin? Zoek liiet dan in Boston, ia Chicago of wip de grens over naar Quebec of Montreal, met programma'? in Engelsch of Franscli,maar ook in dienst van de reclame. Eigens vindt de luistervink van strenge artistieke eischen stellig oen kwartet, 'een zangeres, een orkest, dat hem of liaar wel voldoet. Vergal ik ook niet te zeggen, dat alleen de zeer kleine stations, die trouwens maar ©enige uren per dag uitzenden, zich van gramofoonplafcen bedienen, maar dat dit er voor de wet altijd bij gezegd dient te worden. Vandaar dat Amerikanen, die Europa" via de korte golf beluisteren, meestal mcenen 1 een nil/ending „in na- lura" in plaats van „uit blik" of canned'-, zooals hier de machinale muziek heet, te hooren. -Mijmeringen. De boog niet steeds gespannen. Wie een weinig op den levensweg" ge vorderd is, weet uit ervaring, dat het menschuileven veel diukker, geliaaster, bcladcner geworden is. Do oorzaken daar van laten wij hier buiten beschouwing. Wij constateëien alleen maar het feit. Met het oude spreekwoord zouden wij liet ook zoo kunnen zeggen: de boog wordt hoe langer,' zoo meer gespannen. Nu kan de pees van een boog betrekke lijk .een groote spanning verdragen. Maar tenslotte moet daaraan een ©inde komen: de pees breekt en do boog is waardeloos, tenzij, dan dat daarop een nieuwe pees gezet wordt. Een menschenleven is anders. Ook dat kan ongetwijfeld een zeer groole spanning verdragen. Me'er dan menigeen denkt, wan neer bij hem veel van de spanning ge vraagd wordt. Menigeen, terugziend© op ïrjn levensweg met alles wat hem daarop te doen en te dragen gegeven werd, kan niet anders dan zich venvondeien: dat ik dat alles uitgehouden heb! Maar, niet zelden woidt ook hier de spanning over belast. De spanning, de vmkraebt breekt... zulk een mensclx wordt aan den kant ge zet van den weg, waarlangs het wereld leven gaat. "Wij noemen zoo iemand een „gebroken" man. Dat is de juiste uitdruk king: gebroken. Geen eenheid meer, maar een tweeheid, een veelheid, terwijl dö kracht van liet leven ligt in do gecon centreerde eenheid. Do boog kan nu eenmaal niet altijd ge spannen wezen. Een menseh is maar ©en mensch, geen machine... en hoeveel ma chines leggen liet ook af, walmeer daar van te veel gevraagd woidt, wanneer ae niet voortdurend ondeiliouden worden. Het is dit jaar een merkwaardig jaar geweest, wat het weer betreft, feitelijk hebben wij het voorjaar overgeslagen. Waar hieven dit jaar d© mooi© lentedagen? Heb ben wij kunnen genieten van de door de zon overgoten schoonheid der ontwakende natuur? Niets van-dat al! Toen eindelijk d© zon kans kreeg haai- volle kracht te ontwikkelen, toen was het op eenmaal volle zomer. f Zomer, dat is vacantietijd. De tijd der ontspanning. De boog kan niet steeds ge spannen wezen. Dan gaat do rekkraciit verloren. Niet anders bij een menseh. Ook hrj moet zijn tijd hebben van rust, van geneele rust, dal de geest of het lichaam of dat beide rusten. Men hoort wel ©eins van monschen, die met vaeantie gaan zonder hun adres achter l©^ laten. Zij wil len door niemand gestoord worden. Geen courant willen zij lezen. Geen brief ont vangen. Zij willen volslagen rust hebben, llun levensspanning had hot hoogtepunt bereikt. Het scheelde niet veel of er was een bieuk m hun leven gekomen. Welk een zegen is voor zulk© vermoei den de vaeantie Maai- men hoeft niet zoo ver te wezen om den zegen der vaeantie te kunnen genieten. De man, die in den sleur van liet dagelijksclie welk opgaat en di© door de eentonigheid van het werk iedere inte resse, begon te verliezen, de huismoeder, di© in den dagelijkschen gelijken gang van haar werk langzamerhand verdoodt!© maar den geest, en noem nog maar anderen, wat liehhen zij het noodig om eens oven uit den arbeid gehaald te worend. Opdat zij zien, dat de horizon voider ligt dan het eigen leven. Dat er duizend ten écn andere dingen zijln dan di© zij iederen dag gu/ien hebben. Hebben dezie menscben niet noodig, dat er eens per jaar vaeantie voor hen komt, voor hun lichaam ein voor hun geest? Wie zal die vraag tegenspreken? Zeer zeker niemand, die weet, dat de hoog niet steeds gespannen kan wezen. Nie- mands boog niet. En daarom isl het zoo goed, dat in de laatst© jaren vaeantie ge worden is tol een contractueel vastgelegd recht. Wij lazen dezer dagen in een orgaan van een werklieden-vakbond een brief van de vrouw van een der leden. Di© vak bond heeft een vacantieverblijf. Niet al leen voor de leden zelf, ook voor hun viouwen. Die vrouw van den brief schreef over dankbaar en ener gelukkig over die één© week, dat zij ©ens heelemaal uit haar beslommeringen van telken dag .- geweest was; over de heerlijkheid der natuur in de streek van het vacantïeoord. Zij had in haar vele jaren stads-Ieveh zich nooit kunnen indenken, dat er zulk een heerlijk heid te genieten viel... „Nu ga ik weer dankbaar aan mijn werk". Dus getuigde aan het einde van haar korte vaeantie deze vrouw uit den arbeidenden stand. Maar moet dat feitelijk niet de verklaring wezen, die iedereen na genomen vaeantie aflegt? Zeer zeker: de boog kan niet altijd ge spannen wezen, maar een boog, di© heele maal niet gespannen wordt, staat nutte loos in den hoek. Daarom willen wij dankbaar wezen: èn voor den arbeid, èn voor de rust. Beide hebben hun plaats ten hun roeping, om dat ieder menseh een plaats ©n ©en roe ping heeft. Want het groot© wereldleven is tenslotte een geheel, dat altóai in stand kan blijven, wanneer de orde der -dingen: daarin gehandhaafd woidt. u 1 J. Nagel. Kerk en School Ned. Uerv. Kerk. Beioepcn to Assen (Evang), dr. E. Em inem te Biedu; te Jutpliaas, ds. iC. War- moSts te Hccmse; te Maasdam .©n iGillaars- hoek (toez.), D. v, d. Ent Rraat,, cand. te Voorschoten; te Nes J. Hoogtekamp, liulppred. te Utrecht. Beroepen te Arkel en Kedickem ,W. H. Soiber, cand. te Goor; t© Engelen A. G. H. Kroneman, cand. te Driebergen; te Meeuwen (N.Br,) IJ. Brasser, cand. te Huizen (N.II.) Bedankt voor Nieuw-Beijerland, ds, D. v. Lutlerveit te Schalkwijk (Utr.); voor Nieuwe Tonge, ds. E. E. de Looze te Den Ham (Ov.) Bedankt voor 's Heer Ants en Sinouts kerke, ds. W. Reus! te Westkapelle; voor Schoondijke, ds. W. E. Ileyhoer te, Ouvter- kerk; voor Niekerk en' Vliddorp (Gron.) ds. H. 'Ccolsma te Zundert (N.-Br,); voor Engelen, A, G. II. Kroneman, cand. ie Driebergen. i Aangenomen naar Hoogeloojn, Eerstel e.a. (toez.), R. v. d. Mast, cand. te Drie bergen. ZONDAG, G Juni 3837. Hilversum I, 1875 M. 8.30'KRO. SMO NCRV. 12.15 KRO. 5 NCRV. 7.45—11 KRO. S 30 Morgenwijsjjng 9.30 Gewijde .rnu- .ziek. 9.50 Gereformeerd© kerkdienst. Hierna: Gewijje,lick'. 1215 KRÖ-or- kest. 1 Boekbespreking. 1,20 D© KRO- melodisten, 2 Vkagenuur. 2 30 KRO-Ka- mer-orkest., 3.15 Gramofocn. 3 20 Zang en piano. 3.30, Gramofoon. 3 35 KRO oihest en soliste. 4 Ziekenlof. 4 55 Sport nieuws. 5 05 Gewijde muziek 5 50 Ned. Hervormde kerkdienst. Hierna: Gewijde muziek 7.45 Sportnieuws. 7.50 Causerie. 8.10 Berichten, 8 25 De KRO-Melodisten, solist en gramofoon. 9.15 Gramofocn. 9.25 Za'ng en piano. In de pauze: Gra mofoon. 9 55 Gramofoon, 10.30 Berich ten. 10.4011 Epiloog. Hilversum II, 301 31. 8 53 VARA. 10 VPRO. 12 AVRO. 5 VARA. 8-12 AVRO. 8 55 Gramofoon. 9 Postd uivennieuws. 9.05 Tuinbouwpraalje. 9.30 Gramofoon. 9.45 Van staat en maatsrihappij. 10 Zon dagsschool. 10.30 Protestentsche kerk dienst. 11.45 Lezing. 12 Orgel. 12.10 Film praatje. 1235 Gramofoon.1! Het Scliil- deijij van do,maand. 1.15 Kovacs Lajos. 2 Boekbespreking. 2.30 Omroep-orkest en solist, te de pauze: Viool en piano. 4.10 Astronomische causerie. "4 25 AYR0- Dansorkest. 4 53 Gramofoon. Sport nieuws. 5 Gianiofoon. 6 Sportuitzen- ding. G.15 Spoitnicuws. 6.20 Fantasia en soliste. G.45 Declamatie. 7 Gevar. programma. S Berichten. 8.15 Gramo foon. 9 Causerie. 9,10 Radio-journaal. 9.25 Omroep-orkest en solist. 10.15 Ré- nova-kwintet. 11 Berichten. Hierna AVRO Dans-oiKest. 11.4012 Gramofoon. Droilwicli, 1500 31. 12 50 Mandoline-oikest en solist. 1.20 Oikest en solist. 2.20 Declamatie. 2 40 Gramofoon. 3,20 Orkest en soliste. 4.20 Religieuze, causerie. 4.40 Apachen-orkest en soliste. 5 20 Missiepraatje. 5 10 Le zing. 5 55 Radiolooneel. 7 55—S.10 Re portage. S.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadig- lieidsopioep. 9.10 Berichten. 9.25 Orkest m.m.v. soliste. 10.20 Kwintet. 10 59 Epi loog, i Radio-Paris, 1648 31. J .7.20, 8 20 en 11.20 Gramofoon. 1150 Orgel, 1.2.40 Gevrijde muziek. 12,50 Or kest ©n solist. 320 Zang. 3 35 Orkest. 4.05 Zang. 5 20 Oikest. 8.35 Zang. 8 50 Radio'oooooL 10 59 Gramofoon. 11.20 Dansorkcst. Keulen, 456 31. 6.20 Conceit. 9 50 Oikest. 11.05 Gyamo- foom. 11,20 Conceit. 12.20 Orkest en Ac cordeon-ensemble. 2.20 Kwintet. 3.20 Pia no-duetièni 4 20 xVmusements-orktest. or kest en solisten. r G 50 Gramofoon. 8.20 Dansmuziek. 10 5512.20 Dansoiktesten. Brussel, 322 en 484 31. 322 31, (Vlaaimch). 9 25 Giamofoon, 11.20 Oikcsl. 12.20 Gramofoon 12 50 Klcinoikesf. 1.30 Salonorkest. 1502.20 Gramofoon. 2.25 Orkest. 3 20 Gramofoon. 4.53 Radiotooneel, 5.20 Dansorkcst. G.20 Salonoikest. 7.20 Gramofoon. 8.20 Klein- oikest ©n reportage. 10.30 Gramofoon. 10.35 Reportage. 11.2512.20 Gramo foon. 481 M. (Franseh). 9.20 Gramofoon, 10.20 Orkest. 1105 Gramofoon. 11.50 Orgel. 12.20 Gramofoon. 12 50 Salon oikest. 1.30 KleLn-orldest. 1502 35 Gra- mofoön. 2.50 Piano en gramofoon, 3.35 Orkest. 4 20 Koor. 4 40 Gramofoon. 5 Koor. 5 20 Hongaarsch© muziek. 7.35 Gramofoon. 8.20 Orkest en koor. 9.10 Radioiooned. 9.40 Vervolg concert. 10.30 Gramofoon. 11.2012 20 Dansor- Kest. I Dcutschlandscndcr, 1571 31. 8.20 Dansorkcst, militair orkest en so listen. 10.20 Berichten. 1050—1.15 Or kesten. (Van 11 0511.20 Weerbericht). 3IAANDAGr, 7 Juni 1937. Hilversum I, 1875 31. N CRV-uitzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek. 8.30 Gramofoon. 9 30 Gelukwen- schen. 9.45 Gramofoon. 10 30 Morgen dienst. 11.00 Christ, lectuur. 1130 Gra mofoon. 12.00 Berichten. 12.15 Gramo- foo-n. 12.30 Orgel. 200 Alt mezzo en piano. 3.00 Causerie over Kamerplan ten., 3.40 Gramofoon. 3 45 Bijbellezing, 4.45 Amslerdamsch Salonorkcsf. 6 30 Vragenuur. 7 00 Berichten. 7.15 Vragen uur. 7.45 Reportage. 8 00 Berichten 8.15 Giamofoon. SOO Causerie. 9 30 Or gel (Oin 10.00 Berichten ANP). 10 30 Gramofoon. 10.43 Gymnastiekles. 11.00 1 200 Gramofoon. Hierna: Schriftlezing Hilversum II, 301 31. 8.00 Gramofoon. 10.00 3Iorgenwijding. 10 20 Declamatie. 10.40 Gramofoon. 11.10 Vervolg declamatie. 1130 „Fantasiai". 1200 Gramofoon. 12.30 Orgel 1.00 1.45 VARA-orkest. 2.00 Viool, piano en gramofoon. 2.45 Sopraan en piano. 305 Declamatie. 3.30 „Melody Circle". 4 30 Voor do kinderen. 5.00 „De Fliereflui ters" oir solist. 6.00 „Fantasia" en so list. 6,30 Muzikale causerie en piauo. 7.10 Causerie. 7.30 „De Roodborstjes" en gramofoon. S.05 Berichten. 815 Or gel., 8.40 Declamatie. 9 00 Viool en piano. 9.20 YARA-groot-örkest en solist. 9.50 Gramofoon. 1000 Berichten. 1005 Or kest. 'll.OO12.00 Gramofoon. Droilwicli, 1500 31. 1105 Orgel. 1135—1150 en 1205 Gra mofoon. 12,20 Bijbolsche causerie. 12.45 Oikest eu soliste. 135—2.20 Orgel. 3 20 3.55 Plano. 4.20 Jazzmuziek. 4 50 Fluit en piano. 5.20 Huishoudelijke wenken 5 35 Zigeunerorkest. 6 20 Berichten. 6 40 Landbouwcauseri©. 7 00 BBC-Zangers. 7.20 Orkest en solisten. 8 05 Komisch© voordracht. 8 20 Causerie. 8.40 Orkest. 9.20 Berichten. 9.40 Buitenlandsch ©ver zicht. 9.55 Populaire muziek. 10.10 De clamatie. 10.20 Orkest en solist. 11.20 Jazzband. 11.5012.20 Dansmuziek. Radio Paris, 1648 31. 7.10 -en 8.20 Gramofoon. 12.20 Orkest en zang. 2 20 en 3.20 Gramofoon. 3.35 -Zang. 4,20 Concert '5.50 Zang. 6.05 Viool 6 50 Zang, 7 05 Viool. S.05 Zang. 8.3-3 Piano. 8.50 „Brummel", opeertte. -1050 Gramofoon. Keulen^ 456 31. G.50 Orkest. 8 50 Orkest. 9 30 Gramofoon 12.20 Concert. 1.35 Symphonie orkest. 2,35 Gevarieerd concert. 4.20 Amuse- ments-orkest. 5.20 Concert. 6 20 Gramo foonmuziek. 7.20 Kleinorkest. 8.30 Week overzicht. 9.20 Schrammel-einsemble, vo caal sextet en solisten. 10 50—12.20 Or kest en solist. Brussel, 322 en 484 M. 322 AL (Vlaamsch). 12 20 Gramofoon. 12 50 Salonoikest. 1.30 Orkest. 1.50— 2 20 Gramofoon. 5.20 Kleinorkest. G30 Gramofoon. 7.20 Dansorkcst. 8 23 Sym- phonie-orkest. 10.3011.20 Gramofoon. 484 31. (Franseh). 12.20 Gramofocm. 12.50 Orkest. 1.30 Sal on orkest. 1,50— 2.20 Gramofoon. 5.40 Dito. 6.20 Zang. 6.35 Kleinorkest en zang. 7.20 Zang. 8.20 Orkest en radiotooneel, 10.30—11.20 Dtmsorkest. i Dcutschlandscndcr, 1571 M. 8.30 Symphonie-orkeskoor en solis ten. 9.20 Radiolooneel. 10/20 Berichten. 10 50 Cello en piano, 11.03 Weerbe richt. 11.2012.20 Dansorkest ©n Kwin tet. SCHIEDAMSCHE RADIO CENTRALE* Zondag 6 Juni. Programma 3. Parijs Radio 8.30. Brussel (Franseh) 9. Keulen 11.05. Brussel (Vlaamschj 120. Keulen 130. Brussel (Franseh) '2.50. Keulen 4.20. Biussel (Vlaamsch) 6.20. Keulen 6.50. Brussel (Vlaamsch) 7.50. Alotala 8,20. Diversen 10.10. Brussel (Vlaamsch) 10,20. Brussel (Franseh) 10 30, Beromunstcr 10.50. Boedapest 11/20. Programma 4. Brassel (Vlaamsch) 8,0. Parijs Radio 11.20. Dröitwich 12.50. Londen Regio nal 4.20. Droitwich 4.50. Londen Regio nal 5.20. Brussel'(Vlaamsch)'7.20. Pauze 7.50. Droitwich 7.55. Diversen 9.05.*'Droil- wicll 9.25. Berlijn 11. Programma 5. Brussel (Vlaamsoli) 12. Diversen 2/20. Brussel (Vlaamsch) 2.35. Parijs Radio 5.50. Diversen 7.20. Keulen 8.20. Brus sel (Vlaamsch; 10.30. 3fa minting, Juni. Programma 3. Keulen 8.00, Deulschlandsender 10/20, Keulen 10 50, Droitwich 11.05, Brussel (Vlaamsch) 12 20, Keulen 2 20, Droit wich 3.20, Diversen 3.55, Droitwich 4.20, Keulen 5.20, Parijs 5.50, Keulen 6/20, Parijs Radio 7.05, Keulen 7.20, Brussel (Franseh) 8.20, Londen Regional 8.50, Keulen 9.20, Droitwich 10.20, Berlijn 11.20. Programma 4. Brussel (Vlaamsch) 8.00, Pauze 9 20, Londen Regional 10.35, Droitwich 12.50, Londen Regional 1.35, Droitwich 5/20, Diversen 6.20, Londen Regional 6,40, Droitwich 7.20,' Diversen 8.20, Droitwich 8.40, Rome 9.40, Brussel (Vlaamsch) 10.20, Brussel (Franseh) 10.30. Londen Regional 10.45, Droitwich 11.20. Programma 5.' Keulen 12.20, Parijs Radio 2.20, Di versen 2.50, Parijs Radio 3/20, Diver sen 3.50, Brussel (Vlaamsch) 5.20, Di versen 11.20. "4" Ia EKfe?'TjW*^'\ V 1 1 tl» Jffitl - c 0 rffi'~-*i fiV v! i c1 '*mi i* V y C fV -* -* Y. S »%j «if 1 -fh TMl >P dj •Wra-i «"-te r ifS""* A HL' 7 - 4 S fr e p 4 VI 4- V V r H

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1937 | | pagina 7