Filmnieuws
Radioprogramsna's
Gemengd! Nieuws
Opleiding van Verkoop personeel
JIct beroep zelf is niet minder
waardig. Het moderne publiek
is critisch. Kennis en aanleg.
Da Vereoniging van Groolwiorkgevcrs in
het Winkel- en Mgazijnbedrijf etn de Ko
ninklijke Nederlandsche SOddeinstandshoind
hebben zich in een schrijven gericht tot
do directeuren van Hoogere Burgerscho
len en Handelsscholen, tot de hoofden
van Mulo scholen en tot de bureaux vocxr
beroepskeuze en daarin met aandrang ver
zocht voor speciaal de vrouwelijke Leer
lingen, voor zoover men desem daartoe
geschikt mocht achten, te raden haar toe
komst te zoeken op. het ruimte arbeidsveld
van den detailverkoop.
Momenteel is onde" de meisjes,"" die de
school verlaten, do w aardoering voor het
beroep van „verkoopsters" aeer onvol
doende.
liet overgroote doel zoekt nog steeds
tej voorkeur een plaats als kant ooi bed iein-
en ook, do ouders schijnen vrij alge
meen van opinie te zijn, dat het beter bij
do standing past, een dochter „op kan
toor" te hebben al is zij daar ook
slechts jongste bediende of beslaat haar
dagtaak jarenlang hoofdzakelijk uit het
typen van adressen dan dat men haar
laat opleiden tot het vak van verkoop
ster, Een vak, dat toch re k or niet minder
perspectieven inhoudt' en, in ",dón ''regel
veel meer de gekgenfieidbièd^' óm haar
specifiek vrouwelijke eigenschappén 1 leen
volle te ontplooien.
Wie zoo denkt, ais hoven geschetst, is
echter niet piet den lijd meegegaan; vol
komen misplaatst wordt heden ten dage
hier te lande nog neergezien op het ver-
koopstersberoep. In vergelijking met vroe
ger zijn immers vooral in twee opzichten
groote veianderingen ingetreden.
In do eerste plaats wordt tegenwoordig
f in het algemeen door het publiek ontegen
zeglijk veel bewuster ingekocht dan
vroeger. Men stelt zich vergelijkenderwijze
op de hoogte van de kwaliteit en duur
zaamheid der aitikelon, men wemscht eem
toelichting bij prijsverschil, informeert naar
de herkomst of samenstelling, enz. Om
de vragen van het publiek te kunnen ba-
antwoorden, moet de verkoopster waren
kennis bezitten en van voorlichting kun
nen dienen. 'Zij moet beschikken over tact
en menschenkemiis, zich gemakkelijk kun
nen bewegen en aanpassen, alsook, indien
zij de clientèle op prettige wijze wil be
dienen en raad geven, zelf smaak en stijl
gevoel bezitten, eventueel ovei' do mode
gcoiiönleerd zijn. Kortom, naast kennis
van haar eigen artikelen, zal zij algememo
belangstelling en ontwikkeling moeien lieb-
i ben. Deze bezit het tegenwoordige ver
kooppersoneel in doorsnee niet in vol-
-doemlc maté. t -
In samenhang daarmede dit is de
tweede belangrijke verandering is van
verschillende zijden aan ©en betere vak
opleiding aandacht besteed. Kaast do reeds
bestaande vakscholen hebben ©enige groo
te «zaken b.v. deze opleiding in verkoop
kan ik: en warenkennis zelf door regel
matige instructie der leerling-verkoopsters
ter band genomen. Het spreekt echter van
zelf, dat, indien deze opleiding ep een
hooger niveau kan worden aangevangen
b.v. met leerlingen, die een H.B.S
Handelsschool of Mulo-school, heizij ge
heel of anders daarvan toch enkelo klas
sen hebben doorloopen en dus reeds een
zeker peil van beschaving en ontwikkeling
hebben bereikt evenredig betere resul
taten zullen kunnen wordc'n verkregen.
liet is daartoe, dat de beide organisa
ties de steun en medewerking der school
hoofden inroepen, ook in het belang der
leerlingen. In de eerste plaats als gezegd
van de vrouwelijke leerlingen, maar 'daar
naast toch eveneens van de mannelijke
leerlingen. Eravoudigkeidshalvo is hier
boven en wordt ook hieronder de
nadruk gelegd op en voornamelijk gespro
ken ovei de meisjes, doch voor de jongens
geldt mutatis mutandis hetzelfde.
Welnu, indien wij het peil der verkoo-
sters jen verkoopers willen pvoeren,
dan moeten wij ook voor dit beroep de
liefde winnen van jonge menschen, komend
,uit een behoorlijk milieu, met een goede
vooropleiding en een ontwikkeling, welke
aanmerkelijk boven die, vorkregen op de
lagere, school, uitgaat.
Do jongelui en ook do ouders
zullen dan er van moeten worden 5 door
drongen, hoe interessant en gevarieerd het
werk in den verkoop kan zijn en dat hier
waailijk een terrein braak ligt, waarop^/.ij
met succes kunnen werken, zonder aan
sociale standing te verliezen. Men zal hen
moeten vei tellen, dat het integendeel mo
gelijk is hier carrière te maken enHot
goede posities op te klimmen. Men zal
hen ten slotte" er op "moeion wijzen, dat
in vele ons omringende landen het vrou
welijk verkooppersoneel mede vwordt gc-
réexuteord uit kringen, welke hier te lahile
de kunst van verkoopen, voor zoover* iri
den detailhandel beoefend, niet. voor ge
heel volwaardig aanzien liet is opvallend',
dat bijv, in "Engeland,waarvan men'dit
allerminstzou verwnenfén liet ver-
koopsteisvak- op aanmerkelijk hooger peil
staat dan* bij" ons én zelfs tot in de so-
eiqty,aantrekkingskracht uitoefent. Nu'mag
weliswaar niet "verwacht wenden, dat,in 'dit
beroep"stormenderhand veroveringen kun
nen worden gemaakt. Immers, tem/ij over
een builengewonen, natuurlijken aanleg be
schikt wordt, is veel kennis en goede
scholing 'vexeischt. "Wanneer tenslotte do
jOpleiding is voltoo'd en genoegzaam erva-
ïing is opgedaan, worden goede krachten
dan ook behoorlijk gehonoreerd, zeker in
vergelijking met wat in andere beroepen
door dezelfde menschen kan worden be
reikt.
Capitol
„De drie pleegvaders".
„Moonlight-murder".
Twintigduizend oogenpaien zijn gericht
op liet tooncel van het openluchttheater
waar een gevleide tenor aria's uit „La
Traviata" zingt. Twintigduizend oog-en pa
len beleven een moord op dezen tenor,
zonder dat de eigenaars van die oogen
zich er van bewust zijn. De 6éne moord
lokt den anderen uit en als dan nog blijkt,
dat een waanzinnige zich ook voorgenomen
bad den tenor te vermoorden, wordt de
zaak gecompliceerder.
Tot aan de laatste meters wordt* men
in de fihn „Moonlight-murder" in angstige
spanning gehouden, wie do dader van
dezen geheimziimigen moord1 is en ter wil le
van deze spanning willen wij niet ver
der op dit uiterst boeiend uitgewerkte
gegeven ingaan.
Wel willen wij den nadruk leggen op
de uitstekende wijze, waarop het scena
rio verflimd is. Natuurlijk zijn er gedeel
ten, waai in de zang en muziek hoogtij
vieren, waarbij de camera aan haar plaats
gebonden is. Nauwelijks verplaatstziph
het verhaal, of voortreflijke „schots" zijn
gemaakt. Wij herinneren aan de scène,
waarin de oamera haar oog laat dwalen
over hen, die om het lijk van den ver
moorden tenor staan. Zonder een moment
onderbreking heeft zij de expressies vast
gelegd. En zoo zijn er tallooze scènes,
die door belichting, opname en entou
rage meer doen, d'au een lange reeks vol
zinnen.
Bovendien zijn de hoofdrollen in goede
handen bij Chester Morris, Madge Evans,
Leo Carrillo en Frank McIIugh
Als tweede hoofdfilm draait* „De drie
pleegvaders", een Wild' Westfilm, waarin
blijkt, dat de grootste boeven ook nog- wel
eens iets goeds doen. Ook hierin valt
Chester Morris, ditmaal in een geheel an
dere creatie te bewonderen. Van zijn tegen
spelers noemen wij Lewis Stone, die van
elke rol, hoe onbelangrijk ook, iets bi-
zonders weet te maken.
-
1 Lumièrc-
De held van den dag.
Het is Maurice Chevalier, die de hoofd
rol in deze Fiansche film speelt en dus
weet men reeds tevoren, da1" Inj de „held1"
van den dag zal zijn. Hoewel de film zelf
den toeschouwer nog ©enigen tijd in 't onze
kere laat op welke manier dat zal gebeuren
introduceert Maurice zich zelf onm (Mel-
irjk bij den aanvang van de film door de
'artistendeur van een theater te openen en
zich aan te bieden als de dilettant-bedjes-
zanger, als de eleolncien, die beroemd wü
worden op liet revue-tooneel Maar zijn
proefnummertje mislukt Niemand luistert
naar hem, behalve zijn blonde vriendin
netje,' dto uit de hoogte van de galerij
van liet leogc theater zijn prestaties allesbe
halve objectief waardeext.
Maar ondanks deze groote teleurstelling
wordt Maurice toch de .held van den dag.
Ilij redt, door zich beschikbaar te stelten
voor een bloedtransfusie, het leven van
een groot tooueelspeelstcr, die hem
hersteld zijnde onmiddellijk een plaatsje
inruimt- in de waarschijnlijk lange" Ijst
harer minnaars. Maar ook hier mislukt
Maurice. Als de beroemde vrouw in nach
telijk duister harer kamer op hem waohf,
tfaapl hij de schuldelooze slaap eens ar-
geioozen. En den volgenden dag is hij,
die één enkel oogenbiik ia hot felle licht
der onbarmhartige publieke belangstelling
stond, vergeten. De val is bard', temeer,
nmdat zijn vriendinntje - in den waan
dat zij eveneens een groot artiste zou
kunnen worden hem verlaten hoeft
Hij keert terug naar zijn eigen vak, hij
is weeigeleetricien, ditmaal in het theater,
waar hij zijn liefde eveneens hevig
teleurgesteld terugvindt en waar...'op
het tooneel do échte Maurice Chevalier
zijn liedjes zingt.
Julien Duvivier regisseerde deze film
op oenwijze, welke voor den lichten
spot en don goedmoedige;!humor veel
plaats inruimde. Spot met de groote tiagé-
dienne en haar tooneel man ieron, spot niet
met haar omgeving, humor uit de zieke
lijke belangstelling van het publiek voor
den één-dagsberoemdheid, humor uit de
situatie in - de tooneelcorridor als do olec-
cicn en de echte Maurice in elkanders na
bijheid zijn, zonder contact te krijgen.
Waarna do clectricien-AIaurice terugkeert
naar het „gewone" leven en het mot zijn
vriendinnetje goed maakt.
„De held van den dag" is een film
als lichte zomerkost, smakelijk en gemak
kelijk verteerbaar, luchtig ra vlot, vol
fleurigheid en raken humor, zooals wij
dat in, deze wisselvallige dagen van zon
neschijn en regen juist moeten hebben.
Prinses
Oké, mister Deeds.
Een tltKini van liefde.
Prinses zal' deze week ongetwijfeld suc
ces hebben met hot huidige programma
Daarop prijkt in de eerste- plaats do gees
tige film, mot Gary Coopèr in do hoofd
rol, „Oké, 'misterDeeds", 'waarin Deeds
de eenvoudige "maar schrandere e:i nuch
tere jongeman'van' het platteland is, die
in NowYork een milhoenen-erfen.s gaat
halen. Hij' wordt bedolven onderbeen ge
weldige massa strubbelingen en compli
caties. maar onverstoorbaar 'gaat hij ver
der. Mr, Deeds redt zich er uit en bo
vendien houdt hij van de New Yorksche
moeilijkheden warempel nog een - aardig
meisje over.
De tweede film is een zangfilm: „Een
droom van liefde", waarin Lily Pons de
hoofdrol speelt. -
Rechtszaken
Door, zijn vrouw verraden
Pleegde zij meineed?
In Octobervan het vorige jaar werd
ingebioken in een manufacturenwinkel te
Vel ten en in den nacht van 31 Januari
Op 1 Febiuari'-'tlrongen ongewenschte
bezoekers oen woning te Santpoort binnen.
In het eerste geval maakten de daders een
gioote hoeveelheid "manufacturen buit en
de rentenier te Santpoort miste ruim f 1400
uit eein portefeuille en een geldkistje.
Op aanwijzing vau een vrouw arresteer
de de politie een 'Inwoner van Haailem,
een vertegenwoordiger, die reeds eerder
met do justitie in aanraking is geweest.
De vrouw ivaarmeé'jhij samenleefde en die
do politie had gewaarschuwd, verteld©voor
do rechtbank te Haa'rlem dat de man haar
gezegd' had, dat hij" de inbraken had ge
pleegd. De buit was,een paar dagen in haar
woning verborgen geweest en later ver
kocht, ook was de man naar de verklarin
gen van deze vronw in liet bezit geweest
van een bankbiljet van f500.
Do man ontkende hardnekkig. Wel gaf
liij toe zoowel de gestolen gooderen als
het bankbiljet van f500 in huis te heb
ben gehad.
De inbreker, zekere v. d. B., had „de
poet" gebracht «en hij zou voor veikoop
en wisselen van het geld zorgen. Van
do f500 kreeg hij f50 commissieloon. He
ling gaf hij dus toe, doch dit was niet
ten laste gelegd. Do Haartemsche recht
bank veroordeelde hom editor op grond
van de pertinente verklaringen van de
vrouw tot een gevangenisshaf van Ive©
jaar.
Hij ging in hooger beroep en gisteren
behandelde het Amsteidamsdi© 'gered üs-
hof onder presidium van mr. Boas deze
zaak, waarin een onverwachte wending
zou komen. Do vrouw was vee» minder
pertinent in haai' beschuldiging en ont
kende thans, dat zij per auto mee was
gegaan naar Amsterdam om het goed to
verkoopen.
Volgens de verklaring van verdachte had:
de vrouw uit wraak geha'ndeld._De verhou
ding liet den laatsten tijd veel te wen-
sohen over en om den man kwijt te zijn.
zou dezls getuige met haar verhaal naar
de politie zijn geloopen.
President: 'tis wd meikwaaidig, u bent
ad eens eerder veroordeeld en toen was
liet uw eigen vrouw die u verraadde.
VerdJa, en toen was ik ook onschul-
i ZONDAG, 20'j Juni ,,1037.
Hilversum T, 187$.
8 30 'KRO; 9.30 NOR F; 1015 KRO;
5 05 NCRV; 7.45—11 KRO
8.30 Morgenwijding.. 9.30 Gewijde mu
ziek 9.50 Ned. lleyvormde kerkdienst.
Hierna orgel. 1215'KRO orkest. 'Om 1
boekbespreking. 2 .Viagenlialfuur 2 30
Orkest van Maastricht en grrraofoon,
415 Gramofoon, 4.30 Ziekenhate r. 4 55
5 Sportnieuws. 5.05 Geref Kerkdienst
Hierna gewijde muziek. 7 45 Missie-
praatje. 810 Berichten. 8.25 KRO-or-
kest en zanggemeenschap Melos. 9.30
Gramofoon. 10.30 Berichten. 10.40—11
Epiloog.
Hilversum II, 301 - M.
8 55 VARA; 10 'VPRO; 12 AVRO;
5 VAIR A8—12 AVRO.
8.55 Gramofoon. 9.'* Postduivennieuws
9,05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoon.
9 45 Van staat en maatschappij. 10 Zon
dagsschool, 10.30 .Protestantsche kerk
dienst. 12_ Orgel. 12.10 Filmpraatje. 12.35
Kovacs Lajos' orkest. 1.1b AVRO-strijk-
orkest. 2 Boekbespreking. 2 30 Sport-
reportages. 5 Gramofoon. 6 Sportuit-
zending 6.15 Sportnieuws. 6 20 Fantasia
- 7 ,jTussohen zeven en acht". 8 Berich
ten 8.15 Residentie-OTkest en solist. 9
Radiojournaal. 9.15 AVRO-operette-or-
kest, klein koor en solisten. 10.20 Cau
serie. 10.30 Viool- en- orgei 11 Berich
ten. Hierna tot 12 AVRO-dansorkest.
Droilwich, 1500 M.
1250 Cinema orkest. 1.50 Trio. 2 20 De
clamatie. 2.40 Orkest en solist, 3.40
Gramofoon. 4 20 Rdigieuze causerie 1.40
Septet. 5,20 Causeiie. 5.40 Sopraan en
cello. 6 20 Causerie., 7.20 B' C-orkest
soliste, 8.20 Keikdiensfc. 9.t Liefdau a
heidsopi iep 9.10 Berichten. 9.25 Radio
tooneel, 10 25 Sextet en solist. 10.50
Epiloog.
Radio Paris, 1648 M.
7,10, 8,20 en 11.20 Gramofoon. 11.50
Orgel 12.40 Ginmofoon. 12.40 Orkest.
1.35 Zang. 2.05 Orkest. 3 35 Zang. 3 50
Koor 4 35 Radiotooneel. 5 20 Orkesten
solist, 7.20 Radiotooneel. 7.50 Orirest.
8 35 Zang S 50 Radiotooneel met mu
ziek, 10 50 Gramofoon.i 11.20—1 23 Dans
orkest.
Keulen, 456 M.
G 20 Concert. 8 35 Kamerorkest en solis
ten 10,55 Gramofoon. 12.20 Orkest. 1.25
Kleinoikest '3.20 Sportrèportagcs en po
pulair concert.'8 20.Orkest. In de pauze
operette. 10.50,—j.2.20 Dnnsorkcst,
Brussel, 522 en 484 M.
«322 M. (Vlaamsch}. 9.23 Giamofoon.
11,20 Orkest. 12 20 Gramofoon. 12 25
5 Orgel. 12.50 Salonorkest. 1.30 Oikest.
1 50—2 20 Gramofoon 2.33 Orkest 1 50
,—2 20 Gramofoon. 2.35 Orkest. 3 20 Gra
mofoon. 415 Kamermuziek 5 10 Radio
tooneel. 5.20 Orkest G.20 'Orkest 7 20
Piano. S 20 Kleinorkest en solist 10.30
11 Ti io/ 1'0.45--12.20 'Ginmofoon.
484 M. (Fiansch). 9 20 Gramofoon.
10.20 Oikesi. 10 50 Eeuwfeest der Belgi
sche Christ, kerk. 12.20 Giamofoon 12.50
'Orkest. 1.30 Salonorkest. 1.50—2 35 Gra-
dig. Ook toen ben ite het slachtoffer van
leugens gcwoiden. De vrouw," waar ik la
ter meo samenwoonde (deze g^uige) heeft
dat kunstje afgekeken en nu ook gébruikt
om me kwijt te zijn. f i
De verklaringen van de kroongetuig©
worden in een acte vastgelegd. Zij hand
haaft haar gewijzigde verklaringen en bet
hof besluit na raadkamer den rechter-oom-
missaris op te dragen een onderzoek naar
een mogelijken meineed in te stellen. Het
vei zoek van den verdediger mr. R. L'.
Diilsma lot invrijheidstelling ran verdach
te, wijst het hof af. 1
De behandeling van de zaak wordt dan
voor cnbepaalden lijd geschorst.
Onverklaarbaar.
Gisteravond omstreeks 10 uur is op den
"Weteringschans te Amsterdam tier hoogte
van perceel 18 een meisje van naar schat
ting 18 jaaT, komende uit de richting van
het Leidscheploin tegen een stilstaande
auto gereden. In bewusteloozen toestand
werd het meisje bij iecn dokter in de na
bijheid binnengedragen, die het noodig oor
deelde, dat zij naar ©en ziekenhuis zou
worden overgebracht.
In liet Onze Lieve Vrouuiegaslhuis is
zij Ier verpleging opgenomen. Het mek»
waardige is, dat het meisje na tot bewust
zijn te zijn gekomen in het geheel niet
kon verklaren tengevolge waarna zij
tegen do auto was opgereden.
Met ongedekte cheques betaald.
Een reslaurateur uit clo Rcguhersbree-
straat, 'een filiaalhouder van liet Roelof
Harlplein en een filiaalhouder van liet Sta
dionplein ie Amsterdam, hebben bij d©
politie aangifte gedaan, dat een bewoner
van de Roelof Hallstraat hen respectieve
lijk f10, flGó en f10, in girobiljoüen1
bad betaald, waarvoor naar later bleek
geen dekking aanwezig was.
De politie onderzoekt «op liet oogenbiik
in hoeverre bier van shafbare hand/din
gen sprake is.
Werkzaamheden in kleine tuinen
G inttïg weer voor het [Canlei
en scheuren au diverse bloem
planten. i
Nu de wanne dagen weer zijn gevolgd
door een periode van regenachtig, koel
weer, haasten we ons om verschillende
werkzaamheden te verrichten, die we hij
mofoon. 2.50 Zang. 3.05 Gramofoon. 3 20
Zang. 3.35 Orkest. 4.20 Orkest. 5.20
Reportage. 6.05 en 7.35 Gramofoon. 8.20
1 Symphonie-orkeat en solist. In de pauze
gramofoon. 10.80 Dansorkcst. 11,20—
12.20 Gramofoon.
Bentscldandsender. 1571 fll. 3
S.20 Orkest. 10 20 Berichten. 1050
115 Dansorkest en gramofoon. Yau 11.05
11.20 Weerbericht.
MAANDAG, 21 Juni 1937.
Hilversum I, 1875 AI.
NCR V-U i tzonding.
8 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu
ziek. 8.30 Gramofoon. 9.30 Gelukwen-
schcn. 9.45 Gramofoon. 10.30 Morgen
dienst. 11 Christelijke Lectuur. 11.30 Gra
mofoon. 12 Berichten. 12.15 Gramofoon.
12.30 Orgel. 2 Gramofoon. 3 Kamerplan
ten. 3.40 Gramofoon. 3.45 Bijbellezing.
4.45 Gramofoon. 5.30 H.B.S. Zangkoor.
,6.30 Vragenuur. 7 Berichten. 7.15 Vra
genuur. 7.45 Reportage. 8 Berichten. 815
Koninklijke Militaire Kapel, 9 „De ba-
teckenis vau het Koningschap voor ons
staatsleven. 9.30 Concert. (Om 9.55 Be
richten). 10.20 Gramofoon. 10.45 Gym
nastiekles. 1112 Gramofoon. Hierna:
Schriftlezing.
Hilversum II, 301 AI.
Algemeen programma, verzorgd door
de VARA. 10—10.20 v.nt. VPRO.
8 Gramofoon. 10 Morgenwijding. 10 20
Declamatie. 10.40 Gramofoon. 11.10 De
clamatie. 11.30 Orgel. 12 „Fantasia".
12.30 VARA-oikest. 1.15—1.45 Vervolg
„Fantasia". 2 Zang, piano en gramo
foon. 2.30 Gramofoon. 3 Declamatie. 3 15
Piano cn gramofoon. 4 Gramofoon. 4 30
Voor de kinderen. 5 De Fliorefluitetrs
en solist. 5.45 „Melody Circle". G.30 Mu
zikale causerie. 7.10 Biologische causte-
rie. 7.30 „Do Krekeltjes" en gua.nofoon.
8.05 Berichten. 8.15 Aluziekconcours te
Sappemeer. In de pauzte causerie over
Zonnestraal. 915 Radiotooneel. 10 Be
richten. 1005 VARA-Groot-orkest en so
liste. 11 Damnieuvs. 11.10 Orgel, 11.40
12 Gramofoon.
Droilwich, 1500 AI. a
11.05 Orgel. 11.3511.50 Sporliopdr-
tage. 12.05 Gramofoon.' 12.20 Bijbelschc
causerie. 12.15 Orkest en solist. 1,35
2 20 Oigel. 3.20—3.55 Gramofoon 4 20
Spoilreportago. 5.03 Giamofoon. 5.35
Octet. 6 20 Berichten. 6.40 Landbouw-
praatje. 7 Fluïlke nrlet, 7.20 Oikcst en
solisten. 8.05 Declamatie. 8.20 «Cause
rie. 8.40 Orkest en solist. 9.20 Berich
ten. 9.40 Buitenlardsch overzicht. 9.55
Piano. 10.10 2de acte v. d. opera „Or
pheus", 11 Mevr. Jack Hylton* en haar
Band. 11.5012 20 Dansmuziek,
Radio Paris, 1648 AL
7.10, 8 20 cn 10.35 Giamofoon. 12 20
Oilcest. 12.50 Dito. 1.35Zang 2 08
Concert. 4.05 l'ianö. - 5.'20 Oritekt 7.23
Zang. 7.38 Gnunofoon. 7,50 Piano 8.05
Zang. S.50 Radiotooneel met muziek.
10 50—11.05 Gramofoon.1
voorkeur Lfj dit weer deen. Tal van een
jarige zomerbloimen, die met kluit moeten
worden uitgeplant, als Asters, Scabiosa,
Zinnia, Tagetes of afrikanen, Antirrhinum
of! leeuwenbekken e.a. planten we nu op
de plaats waar ze zullen bloeien.
Do ter plaatse uitgezaaide zomerbloe
men als: Papaver, Gedetia, Claikia, Del
phinium ajacis of eenjarige riddersporen,
e.a., dunnen wc nu uit tot op den [ge-
wen soli ten afstand; ze zullen er hij dit
weer weinig van hebben te lijden.
Ook tal van vroegbloeiende rots- en
jxukplamten die nu zijn uitgebloeid en door
scheuren kunnen worden voortgékVeeüd,
nemen we nu, bij dit ook daarvoor gun
stige weer, onderhanden, Zoo scheuren we
Primula veris of sleutel til oemon, waarvan
we de jonge planten liefst in de schaduw
zetten. P. Wanda, P. Yuliae, P. denticulate
e.a kunnen eveneens nu worden ge
scheurd.
Arabis alpina en Genstium tementesum
zijn lieido zeer mooi witbloeiende voor*
jaarsbloeiers maar wilde groeiers. Het L
daarom wcnschelijk deze elk jaar na den
bloei opnieuw te scheuren, waarbij we
dan slechts kleine polletjes van deze plan
ten uitplanten. iOob deze behandelen we
zoo mogelijk hij regenachtig weer, daar zo
anders spoedig verbranden.
Bekende voorjaaisbloeiers zijn de viool
tjes en ook deze zijn weer uitgebloeid.
De een-jarige soorten worden, nadat we er
zaad van hebben gewonnen, weggedaan;
de overblijvende soorten als: Viola ciereuta,
V. gracillis, V. cuculala e.a., hunnen we
nu opnemen en door scheuren vermenig
vuldigen. Ook deze jonge plantjes zijn
slecht bestand tegen felle zon.
■Mooie vroegbloeiende rö'.splantjes zijn
de mosachtige Sa\,;ragn soorten ate: S.
decipiens, S, mespdosa, S. hypnoides e.a.
Deze worden thans ook gescheurd, waarbij
we kteiiie polletjes uitplanten, dio we op
een half beschaduwde plan's planten. Waar
de grond betrekkelijk humus-arm is, ver
diend het aanbeveling om de bovengrond
te vermengen met een dun laagje turf
molm. Op de lotspartij komen dienleng-e-
gevolge tal van open plekken, die we dan
kunnen aanvullen met daarvoor geschikte
eenajrige zomerbloemen als: Alesembrian-
üiemum, Campanula speculum, Alyssum
Benthami procumbens, Linaria alpina, Por-
tulaca, Tunica saxifraga enz. Door op de
rots deze soorten te planten, hebben we
daar ook gedurende den zomer voïdcmdo
bloeiend materiaal. 'r A G.
Keulen, 456 M.
6.50 Orkest. 8.50 Muziekcorps. 9 50 Gra-
moloon. 10.20 Kinderliedjes 12.20 Or
kest. 1.33 Symphonieorkest en soliste.
v2.35 Gevarieerd concert. 4.20 Orkest.
3.35 Solisten. 6.30 Gramofoon. 7.20
Trio. 8.30 Westduilsch weekoverzicht.
9.20. Zonnewende-uitzending, 10,50
12.20 Kleinorkest, «kwartet ra solisten.
Brussel, 322 cn 484 AI.
322 Al. (Vlaamsch): 12.20 Gramofoon.
12.50 Salonoikest. Ï.30 Kleinorkest. 1.50
2.20 Gramofoon. 5.20 Kleinorkest en
gramofoon. 6 50 Salonorkest. 7.20 Gra
mofoon. 8.20 Symphonie-otrkest. 10.30
11.20 Gramofoon.
484 AI. (Frans ;h)12.20 Gramofoon.
12.50 Kleinorkest- 1.30 Salonorkest. 1.50
2.20 Gramofoon. 5.20 Dito. 7.05 Zang.
8.20 Kleinorkest en solisten. 9.20 Ra
diotooneel. 10.05 Gram of oom. 10.30
11.20 Dansoikesl.
Dcutschliunls'cnder, 1571 AI.
8.30 Kwartet. 9.20 Orkest en s'olislen,
10.20 Berichten. 10.50 Solisten. 1105
Weerbericht. 11.2012.20 Orkesten.
SCHIEDAMSCHE RADIO CENTRALE
Zondag 20 Juni.
Programma 3.
Parijs Radio 8.30, Brussel (Fransch), 9.
Pauze 1050. Keulen 1055. Parijs Ra
dio 11,40. Biussel (Viaamscih) 12 50. Keu
len 1.30. Brussel (Fransch) 2 50. Keu
len 3.20. Parijs Radio 5 20. Keulen 8.20.
Brussel (Vlaamsch) 10.20. Bru:sel (Fr.ï,
10.30.
Programma 4
Brussel (Vlaamsch) S 30. Droilwich 12.50.
Brussel (Fransch) 2.20 Pauze 2 35. Droil
wich 2.40. Londen Regional 4.20. Droil
wich 4.50. Londen Regional 5 20. Uroit-
wioh 6 35. Diversen 9 05 Droitw'.ch 0.23.
Keulen 11.
Programma 5
Brussel (Franscli) 12.20 Keulen 2.20.
Brussel (Vlaamsch) 250. Brussel (Fr.),
420. Brussel (Vlaamsch) 5.20.
Alaandag 21 Juni.
Progiamma 3.
Keulen 8. Droilwich 11.05. Brussel
(VJaamsch) 12.20. Parijs Radio 2.20.
Droitwich 2.50.' Deutschlandsetrdcr 3 53.
Parijs Radio 4.05. Keulen -1.20." Parijs'
Radio 5.20. Londen Regional 6 20.« Brus
sel (Vlaamsch) 7.20. Panj3 Radio 7.50.
Biussel (Fransch) 8.20 Londen Prei «muil
9.20. Brussel (Vlaamsch) 10 20. Ikasscl
(Fransch) 10 30. Boedapest 10.40.
Programma 4. •-
Brussel (Vlaamsch) 8. Pauze* 9 20 Lon
den Regional 10.35. Droilwich 1.05. Lon
den Regional 2 20. Droitwich 5 05 Di
versen 6.20. Keulen 6 40. Droitwich*?.
Londen Regional 8.20. Droitwich»9.
Programma 5
Keulen 12.20. Diversen 3.20. Biussd
(VI,) 5.20. Keulen 7.20. Biussel (VI.),
8.20. Keulen 9 20. Diversen 10 20 Keu
len 10 50.
V