■m -
f
:3
J''
Stockholm in de zomerstilte.
Radioprogramma's
'fa
lï
,1
r'
Van rozen op het dak en kranten voor de ramen.
Vacantie-variaties. De Stockholmsche zomer wordt
minder vervelend.
lijk leeg ia de winkels en als er ia con
groote levenstniddelenzaak eens voel men
schen voor de toonbanken staan, dan zijn
liet meest leden van het steiko geslacht,
die voor hun eigen eenzame middagmaal
de kant-en-klaar toebereide gerechten uit
zoeken of voor moeder-do-vTOiuw inslaan,
wat die onder do berken bij h'et zomer
huisje of onder den luifel van de tont
op een papiertje opgeschreven heeft. Er
zijn ook opvallend weinig kindciein op
straat, ook in de echte arbeidersbuurten,
want wat er aan kinderen nog in de slad
is, vermaakt zich op do grasvelden of in
de piasvijvers van verschillende parken
of wordt 's morgens door autobussen van
de gemeente opgepikt voor een gralis tocht
naai een groot meer ip de bosschaa bszui-
den de stad, waar eiken dag weer een
paar duizend jongens en meisje*, onder
uitstekende leiding spelen en zwemmen,
gespijzigd en gelaafd worden en gezond
heid plus een prachtige Indianen-huids-
kleur opdoen.
Uitgestorven binnenstad.
In den middag logen dat de scheren-
stoomers vertrekken komt er even con
beetje drukte, maar naarmate ook de
bussen en treinen hun groepen wegvluch
tende stedelingen opnemen, wordt het stil
ler en stiller en als om zes uur do win
kels dicht zijn, duurt het nauwelijks een
kwartier of de lieelo binnenstad ligt viij-
wel uitgestorven met alleen wat vlug
voort trappende winkelmeisjes, die 't
zwarte japonnetje voor een mouwloos trui
tje en een strand pan talon verwisseld heb
ben en nu regelrecht naar buiten fietsen,
wat slenterende schoolreisjes-kinderen en
een onkelen verdwaalden toerist in de
doodsehe straten. En nog weinig jaren
geleden bleef dat dan zoo heel den avond
leek Stockholm, die gro-ote stad van moer
dan een half nulhoen inwoners, 's avonds
na zessen mol zijn lecgo straten en ver
laten pleinen eigenlijk eau heel std pro
vinciestadje, waar de mensdien 's avonds
nog niet eens een eindje omliepen of
voor de dour te pralen zaten Toon was
Stockholm eeilijk gezegd in den zomer
een heel mooie maar ook heel vervelen
de stad. En daar is nu .ceruge verande
ring in gekomen.
Be stad is nog altijd even mooi, lijkt
eiken zomer weer in 't licht van de
avondzon mooier dan vorige, jaren, al is
dal natuurlijk pure verbeelding. Maar er
zijn nu toeristen, die de plaats van de
mbooilmgen ten declo innemen, er zijn
Nachten, diegeen nacht zijn
En zoo zit je dan met de vacantie ach
ter je schrijfmachine voor je bovenop liet
dak tussehen geurende rozen on in zomer
wind waaiende pbloxen om wat neer te
tikken over deze groote stad, die zoo'n
stille kleine stad woidl in de weken, dat
do zomer hoogtij viert, de Stockholmer
vacantie houdt en de toerist zijn stad in
neemt,
5Ve wonen met negentig gezinnen, groo
te en kleine maar kleine het meest, on
der dit ocaio dak, we hebben er allemaal,
do taxi-cliauffeur en de tandarts en de
typiste zoo goed als de hoofdonderwijzer
en de marktkoopvrouw en de groothande
laar van zes-hoog, evenveel recht op en
de sleutels van al onze negentig voor
deuren passen allemaal op de glazen deur
bovenaan de groen-marmeren trap, welke
toegang tot ons gemeenschappelijk dak
geeft. De rozen zijn er wit en gloeiend
rood tegen het donkere groen van bcr-
1 beris en eotoneaster, de phloxen-hoxder
zet zijn bonte trossen tegen den diep-
blauwon hemel en de sedums hangen vol
op in bloei over de baksleonen muurtjes.
Er is altijd wel een koele schaduwplek
te vindon, al staat verderop de warme
lucht te trillen boven zinken daken, en
als je er neerduikt in oen van do Umo
tuinstoelen om je bruin te laten bran
den, kun. je je inbeelden ergdns buiten
in een stillen bloementuin te zijn inplaats
van in het centrum van de stad. Maar
van de rond tweehonderd vijftig zielen,
dio onze huurkazerne bergt, komen er
doorgaans maar enkelen van hun eigen
èn ons aller tuin genieten, 's Morgens
zijn er misschien een paar peuters, die
poedelnaakt in den vijver tusscheli de
irissen ronclpiassen. 's Middags zit er vaak
Oen moeder met kroost ön stoprtiaml of
teen meisje met een boek, later op dm
dag komen soms oude heden, dto de
avondkoffie en do visite mee naar boven
nemen, en in don blauwen schemer van
den zomernacht kan er wel eetas een jong
menschenpaax op een bank bij de rozen
zwijgend zitten te droornen onder dein.
hoogen hemel, die nu niet donker wordt
De zomer wordt uitgebuit.
Maar druk is het nimmer in dezen tuin
voor tweo-honderd-vijftig menschen, want
velen hebben hun werk buitenshuis, eten
buitenshuis, veTmaken zich buitenshuis en
komen alleen thuis om to slapen tetn vele
anderen zijn voor een maand of 'zes
weken of langer met vacantie of althans
de stad uit, wal niet altijd hetzelfde is.
:En wat voor ons huis met z.jU zeer ge
mengde bevolking geldt, geld voor zoo
talloos vele huizen hier, geldt in 't al
gemeen voor heel de stad. Van een groot
huurhuis een eind verderop zijn van de
honderd ramen er bijna tachtig met kran
ten dichtgeplakt, omdat d" mensdien wbg
zijn en zuinig hun spulletjes tegen ver
schieten wilden beschermen. En nu wil
niet beweren, dat het met de h'eele stad
navenant is, dat tachtig procent van de
Stoekholmers hun stad ontvlucht zouden
zijn om buiten van zon en zomer te ge
nieten, want zóó erg is het nog niet en
zoo veel vacantie wordt ook hier niet ge
geven. Maar do Stockholmer heeft er een
handje van, den zomer uit te buiten, er
zoo'n beetje vacantie van te maken óók
als hij' werken moet Arbeiders beginnen.
's morgens zeer vroeg om 's middags om
streeks een uur of drie al naar hun* ge
zin terug te keeren, dat ergens buiten de
stad in en om het popperige huisje in
een volkstuintje of wel in oetti van* de
genoeglijke tenfendorpan aan 't Malar-
rneer denzomer door-bivakkeert. De za
kenman verschijnt als hij verschijnt
om'oen uur of tien elf op zijn kan
toor om' wat later te gaan lunchen eai
weer wat later, na even opgebeld te heb
ben of er nog iets bizonders was, het
witte scherenstoomertje te enteren, dat
hem naar het steigertje bij zijn zomer
huisje brengt en dat door de, den gan-
schcn dag daarbuiten in zwempak rond-
loopende, jeugd kenschetsend „de vaders-
bool" genoemd pleegt le worden. Er zijn
natuurlrjlc andere mogelijkheden en indi-
viduoele variaties, welker aantal vergroot
-wordt doordat,voor velen, tengevolge van
do 'vacantio van anderen, de zomer ecin
'zeer slappe tijd is. Daarom, kan iemand,
3 (dio do* maand 'Augustus vacantie heeft,
I sorns! tdo maand Juli? als verlof wegens
gebrek, aan „werk erbij „krijgen, l daarom
sluiten dojMoemenwïnkel en het? café hier
■"•„in do straat geile jaai\ weer.- van half Juli
''tot half Augustus wegens reparatie zod-
als "dat "mooi*'heet/'daaróm! ook kannen
de-meeste zaken oen uur vroeger dan hin-
ders en dè groote' waxënliuizfcfn "dn" mode
magazijnen 's Zaterdagsmiddags al om
drie of vier uur sluiten. 1 1
i Itusl.
ï'lockliolm is 's zomers een stille slad.
Het is hier anders al-rustiger dan in-an
dere groote stéden omdat „we sedert jaren
signaalloos verkeer hebben en omdat*-we
zelf nogal rustig van aard zijn. Maai* nu
is het midden in het centrum en midden
.op den dag vaak zoo stil, dat je in de
hoofdstraten kunsten op je fiets zou kun
nen maken zonder gevaar van auto's te
behoeven te duchten. Het is betrokk.
gezcllige zitjes voor restaurants, waar je
rustig met alleen fnaar een kop thee of
een ijsgckoeldeu dronk buut zitten, er
zijn minder bioscopen „voor het, seizoen
gesloten" dan vorige zomers en' de toe
rist, dio vroeger voor den avond alleen
maar tussehen het openluchtmuseum Skan-
sen cu de bonte zomerkermis van Tivoli
te kiezen had, kan "dcsgevensclit naar
twee variété-voorstellingen en een revue
gaan kijken. Wanl ook voor iemand, die
geen woord Zweed sell verstaat en dus
nog minder iets begrijpt van de toespelin
gen op de vaderlandsche geschiedenis van
het laatste halve jaar, moet deze revue
in het zeer moderne en zeer gezellige
theatertje van Zweden's Aristofanes, Karl-
Cleihard, best te genieten zijn. Om de
kleurige en smaakvolle aan kleed ing, om
liet uitstekende ballotj* om verschillende
juist op vreemdelingen bekende scènes,
zooals do groote finale, waarin heel het
gezelschap in kleederdrachten uit alle
Zweedscho gewesten een vroobjken ronde
dans door de zaal maakt en heel het pu
bliek meezingt of meeneuriet alsof allen
daar om den Midzomerboom dansten,
en dan om de stemming, de prettige, op
gewekte sfeer vooral. Ai zit je dan a!s
inboorling uiteraard nog veel meer te
gemeten dan je buitemlandsche buurman,
omdat vrijwel geen couplet zonder geesti
ge critiek op menschen eu toestanden in
Zn eden. en elders is, omdat de fijne
satiricus en vlijmende hekeldichter Karl-
Gerhard in zekeren zin zijn revue „tijd-
looneel" doet zijn.
Toeristen.
De Stoekholmers moeten de toeristen
eigenlijk zeer dankbaar zrjn. Riet in de
eerste plaats omdat zij de zomerscli» ont
volking een beetje maskeeren cru met him
tienduizenden de statistiek vermeldt
alleen de tachtigduizend buitenlanders,
maar niet het nog veel grootere aantal
landgenooten, dat telkanjare met een vol
verwachting kloppend hart naar de Ko
ninklijke hoofdstad reist een slordl-
gen duit in het Stockholmsoho laadje
brengen, en ook niet zoozeer omdat hun
behoeften er toe geleid hebben, dat de
hoofdstedelijke thuisblijvers tegenwoordig
wat meer vertier hebben revue, va-
nété, goede buitonlandsche films en boven
dien nachtelijke concerten tussehen de
ïijke kunstschatten van het Raticmalmu-
seum maar vooral omdat die toeristen
den Stoekholmers de wonderlijke bekoring
van hun stad in den zomernacht hebben
lecren kennen.
Zij, die daar als verwonderde vreem
delingen de gebouwen monsteren, die wij
nauwelijks meer zien, die zwijgend en op
de teeuen door de1 hooga gangen van 't
stadhuis gaan, waar wij onverschillig door
schieten om een rekening te betalen, die
ondanks alle roode eU"htauwé -en mea-
stliebjko gidsen vreemden zijn en blijven liet oude heertje uit het bekende vers
m dezo stad, die toeristen zijn, mis-1 is geen fantasie, welke de dichteres zich
schicn wei omdat er voor hen tengevolge
van de befaamde lichte nachten toch niet
aan slapen te denken viel, na bioscoop
en Skansen, Tivoli en middernacht-con
cert nog oeii3 gaan wandelen en hebben
zoo vóór de reisbureaus en de meeste
hoofJstedclingen ook de grootste zoiuer-
attractio van Stockholm ontdekt.
Die attractie is Stockholm in don zomer
nacht en dat is iots gansch -anders dan
bijvooiboeld Parijs bij-nacht. Dat is een
gtoote slapende stad, waar de neonrecla
mes en de etalagelampen gedoofd zijn
maar hel licht van den Noorderhcmel
glanst in do vensters van het Slot eai
do drie gouden kronen op den stadhuis
loren oplichten doet legen de wonderlijk
diepe luclit. Dat zijn do huizenmassa's van
Sóder die bleekgeel tegen den hemel op
klimmen als een machtig, vlak en scha
duwloos décor waarvan de tinten niet
vergrauwd maar slechts vervaagd zijn.
Dut zijn naar 't Kooiden toe, de scherp
omlijnde fluwoeiig-blauwe silhouetten van
huizen en torens, dat zijn de loego straten-
kloven waar een tramrail glanst en de
verstorven kaden, waar de schepen wit
te droomen liggen onder de roode gi-
raffenhalzen van do kranen, dat zijn de
wateren vooral, de wonderlijk glanzende
wateren van den Stroom en van 't Malar-
mcer, waar visschers liggen achter de
kruisnetlen en soms even iets tegen el
kaar zeggen, dat ver weg klinkt in de
stilte. De geruchüooze stilte van dezo
nachten, die geen nacht zijn, maar slechts
eon koele blauwe schemer tussehen twee
lange, zonnige dagen.
Stockholm, Juli. BERTIL J.
Mijmeringen.
In den verleden Tijd.
Er is onder de vele versjes avn Mevrouw
Do WijsMouten een, dat zingt van een
oud heertje, dat den goeden auden tijd1,
waarin de kraeht van zijn leven was, niet
kan vergeten. Als we dat lezen of hooren
voordragen, komt er iets van medelijden
in ons op. Want het is zoo wanhopig om
in het verleden te leven, om alleen maar
in den verleden tijd te kunnen spreken en
geen toekomst meer te hebben of te ken
nen.
De kracht van ons leven en werken
ligt in de toekomst. Deze baart onze idea
len. Daarvoor werken wij. Daaraan denken
we, als de werkelijkheid van bet heden
ons wat te machtig wordt: nu nog niet.,
maar dan of dan, zal het alles anders
wezen. Dit anders is dan beter. En over
mits een menseli leeft om te hopen, loe
ren wij nooit af dit hopen op do toe
komst, dit rusteloos maken van allerlei
plannen, hoe vaak do loop der dingen
deze plannen ook verwoestend doorkruist.
«PP»
ZONDAG 8 Augustus 1837.
Hilversum I, 1875 31.
8.55 VARA. 12 AVRO. 5 VARA. G 30
VPRO. 8 AVRO.
8 55 Gramofoon. 9 Postduivenberichten
9.05 Tuinbomvpraatje. 9 30 Rramofoon
10 Viool, fluit en piano. 10.45 Decla
matie. 11 .Gramofoon. 11.SO Jeugdkoor
De Ideine slem eu giamofooa. 12 Orgel.
12.10 Omroeporkest. 1 Jamboree-nieuws
115 Omroep-oi'kest 2 Boebenhalfiuir.
2.30 Orgel. ,3 Residentio-oikest en so
liste. 4.30 jsportieportago. 5 Arb. Alu-
ziofcvereeniging „Dr. R. M- Wibaut" en
gramofoon, 6 Spoituitzeuding G.15 Sport
nieuws ANP. 6 20 Gramofoon. 6.30 Re
portage. 6.45 Evang. Luthersehe kerk
dienst. 8 .Berichten. 8.15 Residentie-br-
kest en solist. 9.15 Radio-journaal. 9.30
Revue-programma en gramofoon. 40.10
Operette-orkest en solisten. 11 Berich
ten. Hierna tot 12 Jazzmuziek.
Hilversum II, 301 M.
8.30 NCRV. 9 30—5 ,KR0. 505 NCRV.
7.45-11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoon. 10
Hoogmis. 11.15 .Gramofoon. 12.15 KRO-
Ork'est. 1 Causerie. 1.20 KRO Moiodisten,
en solist. ,(Van ,22.30 Vragenhalfuur).
3. Gramofoon. .3.20 B K. Dameskoor en
solist. 3.30 Toespraak'. ,3.40 R.K. Har
monie O.BK, 4 .Vervolg Dameskoor. 4.10
Vervolg R.K. Harmonie O.B K. 4.30 Zie-,
henhalfuur. 4 555 .Gramofoon. 5.05 Ge
reformeerde kerkdienst. Hierna gewijde
muziek. 7 45 Gramofoon. 7 50 Cause
rie. 810 Berichten. 8 25 Gramofoon.'S 30
KRO-orkest en gramofoch. ',10 iJamhorce-
nieuws. 10.30 Berichten. 10 40 Epiloog.
111130 Esperanto. 5
Droitwich, 1500 M/
32 50 Orkest. 1.50 Tuo. '2.20 Docüama-
tio. "2.45 •Orkest ,en solist. 3.40:,Gramo-
k foon. 4.20 v Missiepraatje. .4 40 Saloh-or-
k'est.' 20 Causerie. 5.40 Tango-orkest
6.20 Causerie. 6.35 ,Tho Alpbas. 17.05
Strijteextct teil, soliste. 8.15 Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheidsóproep .9.10 Barich-
feni9 23 1 Zigeuners-orkiest *<Jii solisten1.
10 05 Sextet, J.O.'öO Epiloog". n
Railio-Paris, 1648 M.
7.10, 3.20 ,en ,10.20' Gramofoon 1150
Org'el. 1240 Gramofoon, ,12 50 Orkest
en zang. 3.20 Zang, 3 35 Accordeon. 3.50
Zang. 5.20 Orkest. 8.35 Zang. 8.50 Ra-
ó- diotooneeh 10.50 Gramofoon. 11.201,20
Dansmuziek. r
Keulen, 456 M.
6.20 Concert. 8.25 .Oikest en solisten.
10 50 Gramofoon. 12.20 .Oikest de Wel-
Icnsitliche en solisten. ,135 Volksmu
ziek. 220 Orkesten, militair orkest en
spoitreportage. 6 50 Piano. ,7-20 Gevari-
eenl ptogramma. 9.20 Bansorkest 11
12 20 Dansoikesten
Brussel, 322 en -1S4 M.
322 M. (Viaamscli) 9.25 Gramofoon.
11 €5 Orgel 11.35 Orkest. 12 20 Grauw
foon. 12 85 Zang 105 Gramofoon. 130
Orkest. 2 35 Gramofoon. 2 50 Viool. 3 20
Orgel. 350 Oikest. en zang 5.50 Gra
mofoon. 6 £5 Piano. 7.20 Gramofoon.
8.20 Gevar. programma. 9.20 Sjmiphonie-
ooncert 11 Gramofoon. 11S5—12.20 Or
kest.
484 M. (Franscli). 9.20 Gramofoon 10 20
Orkest. 11.20 Gramofoon. 12.20 Orkest.
I.30 Gramofoon. 150 Zang 2.05320
ne 3 59 Gramofoon. 4.50 Piano. „5 20
Darisoilest en de Hot Players. 6 20 cm
7.C5 Gramofoon. 8.20 Zang. 8.50 Sym-
phonieconcert. 10.30 Bansorkest. 1120
12.20 Gramofoon.
MAANDAG, 9 Augustus 1937.
Hilversum I, 1875 M.
Algemeen programma, verzogd door
de AVRO.
8.00 Gramofoon. 10.09 Morgenwijding.
1 10.15 Gewijde muziek. 10 30 Gramofoon.
II.00 Cautabiié-orkest en gramofoon.
12.45 Gramofoon. 1.15 Jamboreeklanken
1.30 Kovacs Lajos. 2.09 Omroeporkest.
In de pauze*. Declamatie. 4.30 Lyra-Tria
5.15 Tipica-oikest en ■- gramofoon. 6 45
■Orgel en viool. 7.30 Gramofoon. 8.00
Belichten. 815 Reportage sluiting Jam
boree. 10.00 Omroeporkest. 1109 Beri ch-
ten,„Hierna tot 12.00 Huisorkest. „The
Chocolate Kiddies".
Hilversum II, 301 Af.
NCRV-uitzending.
S00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu-
j ziek. 8 30 Gramofoon. 9 30 Gelukwen-
schen. 9.45 Gramofoon. 10.30, Morgen
dienst. 11.00 Chiistr lectuur. 11.30 Gra
mofoon. 12.00 Berichten, 1215* Gramo-
- foon.'12.30 Dc Ggoilanders. 2 09 Gramo
foon. 2.15 -Alt -enpiiinoi 3.00 Wonken
voor,do keuken. 3.30GrmoEoou. 3 43 Bij
bellezing. 4 45 Graniofomn.5.15 „Orgel.
6.30 Vragenuur.7.09 Borïchten. 7.15
Gramofócm. 7.45 Reportage.' -8.0!) Be-
riciiten.8.15 NCRV-orkest." 9 00 Cau
serie. 9 30 Vervolg concert mmv 'so
list. (Om 10.09 -.Berichten) 10 30—1209
Gramofoon. Hierna: Schriftlezing
Droitwich, 1500^ AL
1105 Oigel. 11.35 Gramofoon. 12 20 Stuf-
muziek van II.AI Irish Guards.-1.29 Or-
gel. 205 Gramofoon. 2.35„Causerie. 2 50
1 Piano 3.29 Orkest. 4.20 Jazzmuziek.
4.50 Viool en piano. 5.20 Piano. 5 40
Kwintet. 6 29 Belichten. 6 40rCausene
,6.55 Zang. 7 20 Variété-progiannna 805
Declamatie. 8.20 Symphonic orkest en
solisten. 9.20 Dansoikest. 1090 Ber ichten
10.20 Causerie. 10.35 Theaterorkest en
solist 11.35 Joe Loss en zijn Boudt
11.501220 Dansmuziek.
Radio-Paris, 1648 AL
7.10, 8.20 en 10 35 Gramofoon. 12 20
Orkest en zang. 2 20 Gramofoon. 4 05
Zang. 5.00 Gramofoon. 5 20 Orkest. 7.20
„Falstaff", opera. 10.3011.20 Cello.
Keulen, 456 AL
6 50 Kleiiioikest, 8 50 Verzockconcert.
12.20 Militair concert 2 35 Sehrarmnol-
ensemble. 4.20 Kleinorkest. 5 35 Gramo
foon. 6.20 Piano. 7.05 Fluit en .piano.
8.30 Weekoverzicht 9.20 Orkest. 10 50
12.20 Orkest en Orkest.
Brussel, 322 en 484 AL
322 AI. (Viaamscli) 12 23 Orkest. 1.30
2.20 Gramofocra. 5.20 Orkest. 6 59 en
7.20 Gramofoon. 8 20 Symphonic orkest
en solisten. 9.20 Dansorkest. 1000 en
10.3011.20 Gramofoon.
484 AI. (Franscli) 12 20 Gramofoon.
1.302.20 Orkest. 5 20 Orkest 6.35 Gra
mofoon. 7.20 Zang 7 35 Gramofoon. 8.20
Orkest en Radiotooneel. 10.3011.20
Dansorkest.
SCHIEDAMSCHE RADIO CENTRALE
Zondag 8 Augustus. - - -
Programma 3
Keulen 8 35. Parijs Radio 10 20. Keulen
„10 50. Brussel (Franschj 12 05. Brussel
(Vlaamschj 1 20. Pauze 1.30 Keulen 1.35.
Diversen 2 20. Brussel (Vlaamsoh; 2.35.
Biussel (Franschj 2.50. Keulen 7.20 Di
versen 10 20. Brussel (Franschj 10 30
Programma 4.
Brussel (Viaamscli) S30. Droitwich 12.50.
Londen Regional 4 20. Droitwich 4.50.
Londen Regional. 4.05 Dro.twioh 815. D.-
icrseii 9.05 Dioihuch 9.25. Weeucn 11.
Picgramma 5
Luxemburg 10. Buissol (Framehj 11.50.
Duerson 12.05 Luxemburg 12 35 Diver
sen 3.20. Luxemburg 3.50 -Diversen 7
Luxemburg 9. Diversen 11.50.
Maandag 9 Augustus. -
Programma 3.
Keulen 8 Diversen 1005. Parijs Radio
1035 Keulen 12 20. Brussel-(Vlaamschi
120. Keulen 2.29. Londen Regional 3.20.
Paiijs Radio 4 05.® Lenden Regional 4.20
Brussel (Fiansohj 5.20. Keulen 6.20.
Biusscl (Fmnsoh) 6 55. Parijs Radio 8,20.
Berlijn 11 20."
Programma 4.
Brussel (Vlaamschj 8. Diversen 9 20.
Droitwich 1035. Diversen 6.20. Londen
Regional. 6.40. Pauze 7 50. Droitwich
10 35. Di\erseu 6.20. Londen Regional
6,40. Pauze 7.50. Droitwich 7.55.
Programma 5.
Luxemburg 8 20, Pauze 10.50. Luxem
burg 1220. Diversen 1.15. 3rus:e! (Fr J
1 30. Parijs Radio 2 20. Divcisoa 2 50.
Luxemlnug 3 50. Panjs Radio 5.50. Ilrus-
«e! (Vlaamschj 6 20, Luxemburg 6.50.
heeft gedroomd. Integendeel, wij kennen
hem in allerlei gestalte rondom ons. Zeer
zekei hebben heel wat ouderen trekken
met bem gemeen. Trouwens met alleen de
enkele mchsch. Het menschengeslacht als
zoodanig kent dat lofzingc-n op den ver
leden .tijd Gelijk het oo'c het idead.-.-ceien
van de toekomst kent. Een denker hoeft
eens gezegddat komt, omdat de inensch-
heid hef paradijs achter zich heeft en den
hemel voor zich Daarin ligt een groote
waarheid! In hoe verscheiden vorm vin
den wo de gedachte van paradijs cn he
mel met in de verschillende godsdiensten.
Er is er wel geen, die deze gedachte
niet bezit. De oude Grieken spraken van
Olim. Dat was de goede oude tijd. Toen
waren de menschen beter en de wereld
beter en de levensomstandigheden. Kortom
een paradijs. Do oude Romeinen gewaag
den van de Aurera Aetas, de gouden eeuw.
Wat moest het heerlijk geweest zijn om in
dien schoonen tijd te leven!
Hoe lang is het al niet geleden, dat van
Olim en de Aurea Actas gewaagd is. Bat
is veel langer geleden dan die goede oude
tijd, waarin de herinnering van die oude
heertjes teruggaat, die dan gaan leven in
hun tijd. Iedere generatic heeft dat terug
zien gekend en als wij dan met hen den
weg van dat terugzien bewandelen dan
komen wij tenslotte te staan voor de
gestolen poort van het verloren paradijs,
waarbij de cherub met het vlammende
zwaard do wacht houdt!
En dat is gelukkig maar ook. Wij be
hoeven ons niet achteruit gezet le ge
voelen. Wij hebben geen recht te meenen,
d"op den rug van ons geslacht de straf
der lijden gelegd wordt om dien moei
zaam le dragen. Het leven van de mensch-
heid en van den enkeling is in wezen niet
anders dan dat van dio zooveel eeuwen
tevoren geleefd hebben. De vormen, waar
in de inhoud van dat leven werd1 gogoi-
ten, moge veranderd wezen, het leven
bleef naar zijn aard wat het was. Daarom
komt wel eens bij een menschenkind in
mistroostige uren de gedachte op: wat
baat nu alles wat gedaan en niet gedaan,
gedacht en niet gedacht wordt?
Is het niet Banaidenwerkwater stor
ten in ean vat zonder bodem?
Wanneer wij zouden vasthouden aan
dien beteren verieden tijd, dan woulen
wij feitelijk vleugellam geslagen. Want wat
baat ons dan al ons streven naar wat
beter is voor de toekomst? Wie heeft ook
weer gezegd, dat iedere generatie zóó
moet werken, dat zij, de wereld beter ach
terlaat aan haar kinderen dan zij haar
van haar ouders overgenomen heeft?
Waarom zouden wij daaraan werken, als
er geen opgaande lijn is, maar alleen een
dalende? Wanneer af ons lobben en stre
ven, ons doen en ons denken niet anders
doen kan tenslotte dan den ondergang
voor korten tijd' tegenhouden; een onder
gang welke mot te keeren zou zijn?
Dnt (och zou hot noodzakelijk gevolg
moeten wezen, wanneer wij slechts m-den
velleden lijd ons thuis /.ouden gevoelen.
Wij zouden dan kunnen denken als brand
weerlieden to wezen, die water cn nog
eens water spuiten in het huis, dat toch
niet meer te redden is, omdat het vuur
te groote macht heeft.
Toch ligt er in dit leven in den ver
leden tijd een goedo gedachte. Want te
gemakkelijk vergeten wij den band, die ons
met do voorgeslachten bindt. Denken wij
er niet slechts aan, dat wij den sikkel
slaan in den oogst, wolken zij gezaaid1
hebben, maar ook, dat wij mede dragen
den last der geschiedenis, welke door
hen op hunne wijze werd' vergroot, gelijk
ook wij dat doen op onze beurt.
Verideahseeren kan nooit goed wezen.
Dat moeten wij menschen niet dom en
do dingen niet en ook tijden niet. Ver-
oordeelen zonder grondig ondeizoek, al
leen maar uit lust om te veroordeelcnt
moeten wij ook niet doen. Alaar liet voor
en tegen afwegende moeten wij ons oor»
deel vaststellen.
Dat zullen wij alleen kunnen, wanneer
wij den noodigen werkelijkheidszin LeziL
tten. Dio toch bewaart ons voor ccnJ ver-
idealiseenng van het verleden, maar ook
voor een alle verwachting zetten op een
toekomst, waarvan voorloopig nog niets
gezegd kan u orden, dan dat zo er mis
schien eenmaal wezen zal.
Het doet eenigszins dwaas aan, wan
neer wij iemand boud hooron beweren,
dat de mcnschlieid over zooveel jaren
of eeuwen dit zal bezitten of dat zal
hebben afgeschaft. Wat weten wij van
dat alles? si
Het beslo z»*il wezen, dat wij onze ver
plichtingen tegenover de toekomst gevoe
len Omdat wijzelf daaraan mede arbeid en.
ledero dag, die uit de toekomst tot ons
komt, wordt weer verloden. Alaai de vol
gende dag zet dit heden voort. Zoo leven
wij en zoo werken wij. De zekerheid, welke
wij hebben, is die van het verleden, dat
wegvloot ea niet weer tcrugko.nl. Hoe het
gewoest is, beter of slechter dan het
heden... hoe moeilijk* is het* daarover een
algemeen oordeel 'uit to' spreken. Het he
den bezitten wij. A La ar hoe kort is het,
hot vloeit als water uit de hand a weg.
Daarin hebben wij een taak. Ons lieden:
draagt'de toekomst, welke voor onzè kin
deren is. Hier komt dus do erfenis- in hot
geding. Wij hebben ons heden als een
goed vefleden na te laten. Anderen bauc
Keulen 7 20. Luxemburg 8 Diversen 9 15. wen weer huil heden, dat thans nog toe»
Luxemburg 10.40. Diversen 11.30. komst is. ,T. Nagel,
'U
I
«R
-'4
\°,iï
x
t A
ft
■»"*VVs>,-v' *V S"4*
9/
M\.
'RV If
■?!-<! I
hf(< 3
I
Vfe\
■V 't F Sn, XV
AÜfc 4
.«to.
*4;
s i l
A^Jf-
,„w
A
1-.»
Vr
P*
V*
-if
V
X
„v*
*1 iL
1