Bider de
ANWEZIGEN
RacSioprogramma's
MIJMERINGEN
Spert
Uit het Engefsch van Arthur Somers Roche
Voetbal
De wedstrijden van morgen.
SCHiEDAMSCHE RADIO CENTRALE
ONZE TUIN
Geen Slap Terug
Een dichter van den ouden dag heeft
toils, zijn levensweg o\orztenite, gezegd:
„Ik w-ensch geen stap terug tie treden up
tl' afgelegde levensbaan".
Wie dat zegt kan dat doen uit meer dan
«een overweging.
Het leven kan zoo zwaar geweest zijn;
de levensweg zoo moeilijk, dat er geen
plaats is voor do begeerte om het nog ©erts
over le doen. Denk maar eens aan dien
profeet \an liet oude Kraél, die zuchtte:
„Hot is genoeg [[eer, neem uu mijn ziel
waar van mij".
Slaaf het kan ook wezen, dat een luirt
vol dankbaaiheid is over al liet goede, dat
in liet leven genoten werd; een dankbaar
heid, dio toi volle tevredenheid voert: ik
heb zooveel goede dagen mogen zien, dat
het van ondankbaarheid zou getuigen, wan
neer ik nog meer zou willen en wenschen.
Een derde mogelijkheid staat open: er is
onverschilligheid in het hart. Wat zou ik
wenschen stappen terug te treden. Wat zijn
zal is niet anders als wat geweest is. Het
zelfde samenstel van arbeid' en van rast:
van goed en kwaad; van lief en leed. Waar
om dan terug le treden'?
Zoo ktm er allerlei motief wezen om
geen stap terug te treden op de afgelegde
levensbaan. Wat voorbij is, is voorbij. Het
komt niet meer terug. Laat het verleden
verleden blijven. Laten de dood en hunne
(jouden begraven
Toch... in het hart van heel veel men-
schen leeft de begeerte om wél oen stap,
kon. het zijn: heel wat stappen terug te tre
den. Omdat er onvoldaanheid is over wat
het leven tracht; over wat men van het
leven maakte.
Het is niet juist te zeggen, dat het leven
is wat men ervan maakt. Dat zou zoo we
zen, wanneer er geen hoogere macht was.
iWanneer er niet tal van machten onder de
zon zijn, die haar invloed uitoefenen; een
invloed' moeilijk te omschrijven, en niet ge
makkelijk om na te gaan. Wanneer wij ook
niet deel uitmaakten van een menschen-
wereld', waarin de wet van oorzaak en ge
volg geldt. Ook in dien zin, dat de ge
volgen niet steeds voor rekening komen
van den verwekker der oorzaak.
Dat wil niet zeggen, dat wij alleen maar
v ooi werp van het eigen leven zouden we
zen en niet onderwerp. Wij zijn gelukkig
beide. Ofschoon ook in dezen weder bij
ieder menseh verschil is. Een Duitsch
spreekwoord1 zegt: Hij meent te schuiven,
maar hij wordt geschoven. Zoo is het niet:
wij schuiven, soms; wij worden ook ge
schoven, soms.
iWelaaii dan... wij zouden wenschen 'een
stap terug te doen. Gewoonlijk wordt die
stap nogal heel ruim genomen: als ik
weer van voren af aan kon beginnen...
En als .'ij dan eens heelemaal van voren
ai aan zmden kunnen beginnen wie
waarbr.gt ons, dat wij dan tevreden zou
den -vezen over d'en gang; over het jx>
suit?at van het leven? Wij hebben daar-
vooi geenerlei waarborg. Omdat wij uit
liet mbewijsbare en onbewezsne rede
neera Wij lazen eens, dat, wanneer zij
nog eens voor de keuzo gesteld- werden
om een ambt, oen beroep te kiezen; er
voor 90 percent een totale verandering zou
komen. Maar wie garandeert, dat de met
selaar van nu in tevredenheid- zou over
troffen worden door den tuinman van clan;
of de dokter van ihieden door den leeraar
van dan; of de vrouw van. nu door den
man van dan? Daar is niet de minste,
maar dan ook niet de minste waarborg
voor.
Zooals het met ambacht of ambt of
sexo gaan zou zoo zou het ook gaan
met alle andere factoren, waaruit het won
derlik samenstel van het leven gevormd-
wordt.
Het is redeneeren uit het ongerijmde.
Dus niet droomeu over wat had kunnen
zijn, indien... of wat gedaan zou worden,
wanneer... Carpe diern; gebruik den dag.
Aanvaard de werkelijkheid van dit leven;
de werkelijkheid van ietteren du j; Het le
ven vraagt werkclijktu-idsmen-ctien„Do
handm uit de mouwen, Coinage en nat
vei trouwen; en wat gezond verstand".
De beste leven-politiek is de „real-poli-
tiek", het aam aarden der werkelijkheid an
der het motto: „linke the best of it". Dat
vraagt niet achteruit den tot onvruchtbaar
heid, maar vooruit zion.
Vooruit en Omhoog.
J, Xagcl.
„De gaaien waren achthonderd in aantal.
Onder de aanwezigen waren de heer en
mevrouw^ Randolph Bleakie, de heer en
mevrouw Julian -Bumsicle, de heer en
mevrouw Thomas B. Manners... Ook juf
frouw- Dorothy Cand'ot en juffrouw Gla
dys Aorrance... Verder de heer Funds
La my, de heer Burnett Averili, de lieer
John Carroll, de_ heer Lacy Cranclall..."
Ik hield op brj mijn eigen naam. Hier,
in een lunchroom in de Wash.ngtonsfraat,
ever mijn broodjes met geconserveerd
vteesek en mijn koffie gezeten, staarde ik
naai- een exemplaar van een New York
sche courant, dat ik in liet hotel om den
hoek bad gekocht. Dat was haar portret.
En zelfs de verdoezelde reproilucte kcm
de lieve glans van haar oogen, de vol
maakte ciseteering van haar trekken en
haar aanvallige vormen niet verbergen.
„Mi?* Jeanne SeeJey, die gisteravond in
d'e uitgaande wereld is opgenomen."
Duseen aankomend' meisje, dat, als
acht honderd andere menschon, caviaar
moest eten, op de tonen van twee orkesten
moest dansen, moest luisteren naar den
Vier kampioenen in liet veld.
Emma tegen Overmaas. Beker
wedstrijden.
Aloigen komen vier kampioenen der af-
deelingen te-gen elkaar in het veld. D\YS
ontvangt Be Quick ia het Olympisch Sta
dion -en de Amsterdammers zouden al zeer
teleurstellen, als zij van de verzwakte Gro-
uingsche dub niet kuuneu winnen. Hera
cles krijgt PSV op bezoek en nu Tusvold
voor eenigen tijd geschorst is hebben do
Fhüipsspelers groote kans een overwinning
mee naar Eindhoven te nemen.
In Afdeeiing 1 speelt voor de promotie
competitie het Amstordamsche D\YV tegen
Excelsior. Excelsior heeft geen groote-n in
druk gemaakt, maar heeft de gewoonte
zoo nu en dan vriend en vijand te ver
rassen met een goeden wedstrijd.
Morgen zullen de Rotterdammers hel
evenwel niet gemakkelijk krijgen, want
DWV zal wel alles in het werk stellen
om een kans op promotie te houden en
daarom vechten voor de overwinning. Het
teTreinvoordcel heeft DWV talen schieten
en als arena voor don komenden grooten
strijd' h-et Olympisch Stadion gekozen,
waardoor de wedstrijd DWVExcelsior een
voorwedstrijd wordt voor den kampioens
wedstrijd BAYS—Be Quick.
Overmaas verwacht ook nogal wat toe
loop en komt daarom tegen Emma in het
Feijenoord stadion in het veld. Hermes-DVS
zal met belangstelling den uitslag van
dezen wedstrijd tegemoet zien. Twee jaar
terug hebben de Utrechtscho clubs Yelox
en DOS hun kansen vergooid' door gelijk
tegen elkaar to spelen. Nu kan een ge
lijk spel fusschen Emma en Overmaas ook
voord-eelen bieden; immers zou Hermes-
DYS dan bij een nederlaag in Dordrecht
slechts cén punt achterstaan met het
vooruitzicht Emma nog op de Damlaan
te krijgen. Er zijn ook nog andere moge
lijkheden, namelijk dat Overmaas van Em
ma verliest. Wij zullen er nog maar niet
verder op ingaan en eerst eens afwachten
wat de uitslag van dezen wedstrijd wordt.
Ondanks het vrij onbevredigende spel tegen
Hermes-DVS vertoond', geven wij Overmaas
wel een kans op een kleine overwinning.
Hermes-DVS gaat tegen Gouda oefenen.
De bekerwedstrijd' SWDSO is uitge
steld', aangezieu de Schiedammers een var-
eerend' verzoek hebben gekregen van Feijen
oord1 om Zondag te twaalf uur een partij
tje te komen spelen tegen het eerste elf
tal der kampioenen.
Voor Martinif, die de tweede klasser
Alplica op het Hermes-DVS terrein ont
vangt, is dit niet zoo erg leuk, want vele
Schiedammers zullen nu met de hoop in
het harte, dat SW haai' groote zus een
lesje gaat geven, naar het Feijetno >rd' sta
dion trekken.
Desalniettemin zal er voldoende belang
stelling bestaan voor den strijd' van Alar-
tinit. De Martüiiters zijn slecht gestart
tegen Fluks en zullen een overwinning moe
ten behalen willen zij de kans behouden
iu de tweede klasse te komen.
Voorts wordt de tweede ronde voor den
strijd' om den beker ingezet.
De wedstrijd SVW—Schiedam is uitge
steld', en nu moet Schiedam naar Charlois.
DMS krijgt Blauw Wit op bezoek, terwijl
Ursus tegen Xerxes op de grasmat komt
Uitslagen van bekerwedstrijden zijn altijd
moeilijk te voorspellen, maar wij gcloo-
ven niet, dat het drietal Schiedamsehe
clubs, dat morgen speelt zich zal plaat
sen in de volgende ronde.
zoemer van „blues" en naar den Spaan-
schen tenor, en moest kijken, hoe Ber
nard' en Ryan hun beroemden dans uit
voerden. Ik bracht mij voor oogen, hoe
zij gif'eravond was geweest, een tikje
schroomvallig en een tikje verlegen, en
mei dat almooi. Ik kon mij haar ge
voelen* van spanning vooraf voorstellen.
Zou^zij succes hebben? Zou zij populair
zijn? Zou d'c dansvloer van de Hitz niets
te wenschen overlaten? Zoud'en er veel
jongelui zijn?
Ik dacht aan de reeks jongelieden van
gisteravond. Er waren jongens van kost
scholen, enkelen van mulo-scho'en, dozij
nen pas gediplomeerden, die z ch nu be
vonden in de lagere regionen van Wall-
slreet, verder mannen van achter in de
twintig en even iu do dertig, die de laatst
aangekomen-en. op de huwelijksmarkt op
namen, en verder do eeuwige schoenen,
wier leeftijd' zich zoo tu**clien veert g eu
zestig bewoog.
De oude Jed Bajeard zou er wel zijn
geweest. In twee maal twintig jaren liad'
ij geen enkel debuut gemist. Grijs als
hjj was en ieder jaar een beetje mager
der, had hij, naar mij bekend was, ge-
aansi bij het debuut van Jeanne's moe
der en had hij in zijn jeugd attenties
bewezon aan ton irrinsó© oen Vein haar
grootmoeders. Een jonge man, een echte
praatjesmaker, liad' gisteravond zijn ver
haal bruusk afgebroken, toen hij bemerkte,
dot u0 man, clic hom m' do redo Viol
niemand anders was dan Oude Jed,
Maar cle jonge meisjes gaven er niet
ZONDAG AO April io:js.
Hilversum I, 1875 eu 415.5 AL
8,'JO NCRV. 9.30 KRO. 3 NCRV 7 15
-11.30 KRO
S.30 Morgenwijding 9.30 Gramufouu.
9.45 Hoogmis. 11.13 Graniofoon. 11.43
„De Jonge Werkman":. 1215 KRU-iu-
kest. 1—1.20 Boekbespreking 2 Yr.i
genbeautwoording. 2.45 Gramofoc.. 3 Ra
Jiotooneel. 4 Graraofoou. 1.23 Zieken
lof. 4.55 Sportnieuws. 5.05 Gcref kerk
dienst. Hierna gewijde mtizek. 7.45 Spon
nieuws. 7.50 Causerie. 8.10 Berichten.
8.25 Gramofoon. 8.30 KRO-kamerorkest.
9 Gramofoon. 9.15 KR0-katncroiim.-f en
soliat. 10 Gramofoon. 10.30 Berichten.
10.40 Epiloog. 1111.30 Espeianto.
Hilversum II, 301.5 M.
8.55 VARA. 10 VPRO. 12 AVRO. 5
VARA. 8—12 AVRO.
8.55 Gramofoon. 9 Sportnieuw-:. 9 05
Tuiubouwpraatje. 9.30 Graiuufoon. 9.40
Causerie. 10 Zondagsschool. 10.30
Xederd. Herv. kerkdienst. 11.50 Cause
rie. 12 liet woord van de weck. 12.05
Filmpraatje. 12.30 Orkest en solist. 1.15
Sehiulerijbesprekmg. 1 30 Concertgebouw
orkest, solisten, „Tooukund '-koor en
Jongenskoor „Zangiust". 4-15 Gramofoon
en sportnieuws, 5 Fantasia. 5.30 Voor
de kinderen. 6.05 De Ramblers. G.30
Sportuitzending. 6.45 Sportnieuws, hier
na gramofoon. 7 Tusachen zeven en
acht. 8 Berichten S.20 Omroepoikost
en solist 9 Radiotocneel. 10 Radio
journaal. 10.15 Zang mot piano. 10.30
Variété-programma. 11 Berichten. IIter-
na tot 12 AVRO-dansorkest.
Droitwich, 1500 AL
11.50 Orkest. 12.50 Orgel. 1.20 Voor
tuiiüiefhebbers. 1.40 Koor e.i solisten.
2.35 Gramofoon. 3,*20 Missiepraa je. 3.40
'Octet. 4.20 Causerie. 4.40 B13C-orkest
cn solist. 5.35 Declamatie. 5.50 Man
doline-orkest en solist. 6.257.10 Orkest
er. solist. 7.15 Kerkdienst. 8.05 L'ef-
dadigheidsoproep. 8.10 Berichten. 8.25
BBC-zangers, 8.55 Declama'ie. 9.10 Or
kest en vocale solisten. 950 Epiloog.
Radio-Paris, 1648 AI.
7.10 en 7.50 Gramofoon. 10.59 Orgel.
11.40 Gewijde muziek. 11.50 Orkest. 2.20
Chansons. 305 Zang. 3.20 Radiotoo
neel. 5.50 Piano. 6.05 Zang. 6.50 Or
kest. 7.35 Zang. 7.50 Orkest,. „Amicitia"-
koor en kinderkoren. 10.2012.20 Or
kest.
Keulen, 456 AT.
5.20 'Orkest. 6.20 Orgel 6.50 Concert.
7.35 Yroolijk concert. 8.20 Jeugd'concert.
9.05 Orkest en soliste. 10.20 Ivoor, or
kest en solisten. 12.20 Philharmonisch
orkest en solisten. 2.20 Concert en be
richten. 5.202.20. Zie Deutschlandsen-
d'er.
Brussel. 322 en 484 AL
322 M. (Vl.J. 8.25 Gramofoon. 9.35 Or
gel en zang. 10.20 Gramofoon. 111.20
Kleinorkest. 12.301.20 Salonorkest en
gramofoon. 1.35 Gramofoon. 2.05 Viool.
2.35 Gramofoon, 3.20 Blinden-accordeon
club. Ca. 4.35 gramofoon. 4.50 Salon-
orkest. 5.50 Gramofoon. 6.20 Kleinor
kest. 7.20 Gramofoon. 7.25 Concert. 9.10
en 9.30 Gramofoon. 10.20—11.20 Popu-
[Oip f> ritt
484 M. (Fr.). 8.22 Gramofoon. 9 20 Or
kest. 9.50 Zang. 10.05 en 10.50 Con
cert. 10.2010.25 Gramofoon. 11.20 Gra
mofoon. 11.50 en 12.30 Orkest. 1:20
1.35 en 1.50 Gramofoon. 2.05 Fiance.
2.20 Symphonieconcert, m.- m. v. so
listen. (3.103.25 Gramofoon). 4.25 en
4.55 Orkest. 6.35 Gramofoon. 7.20 Radio
tooneel met muziek. 7.45 Cabaret. 8.55
Orkest 9.30 Gramofoon. 10.3011.20
Dansorkest.
Deutschl andsemier, 1571 M.
5 20 Orkestconcert, m. m. v. pianoduo,
en solisten. 9.20 Berichten. 9.35 Amu
sementsorkest. 11.202.20 Orke.t n en
kleinorkest.
t e«nvvurwam
«wwi. v*
om. En die gowichtigdoende Biiiy Brod-
beck zou er ook wel zijn geweest. Drie
vrouwen onder de groene zo-den hadden
Billy's belangstelling in jonge meisjes niet
kunnen d'ooven. Hij scheen zijn best le
doen zich te vervormen naar het model
van een Georgische jachthond'.
Jeanne's eerste ba!. Ik vroeg mij af, of
zij de haar anoniem toegezonden crdii-
d-'Ov'n had gedragen. Eu, zoo ja, was het
dan, omdat zij een vermoeden had van
den afzender? En wat zou zij wel hebben
gezegd, indien zij had geweten, dat de
dertig dollars, die de bloemen mij hadden
gekost, mijn volleweekloon voor mijn werk
bij tj'oomfield' eu Co. vertegenwoordig
den
Ja, maar Jeanne had' haar [rot-. Wa tr
om. zoo zou zij zich bij het raden naai
den edelen gever, van de orchideeën af
vragen, sluit hij zijn kaartje er niet bij
in? En waarom had' zij van mij in geen
vier maarden gehoonl?
Een dwaze verliefde ezel. Dat was ik.
Want waarom zou die kleine Jeanne zich
zelfs mijn naam nog herinneren? Den
heelen nazomer en herfst door had Jeanne
naar d'e eischen van de convenlie, die nu
eenmaal wil, dat een aankomend jong
meisje iedere partij, die aan haar pre
sentatie aan den vriendenkring van haar
familie voorafgaat, bezoekt, het vroolijk-
sle leven geleid, dat zich maar laat den
ken. Zij had' wel honderd jonge mannen
ontmoet. Ik wist, dat zij zoo angstwek
kend' was bestormd, dat het eene gezicht
voor haar wel op het andere moest Jij
MAANDAG, 11 April 193S.
Hilversum I, 1875 eu 415.5 M.
NCRV uitzending.
S Seinifllczing, meditatie, gewijde mu
ziek. 8.30 G-amofoon. 9.30 Gelukwen-
*clien. 9.45 Giamufoon. 10.30 Morgen
dienst. 11 Cinist' Jjjke I cluur, ll.SOGra-
niufoon. 12 lienc 4 u. 1215 Gnuuofoou.
1 Oigel. 2 Yuoi u' -c'iuion. 235 Gramo-
fuoit. 3 Cau-eu >10 Giamofo3 15
Bijbellezing. 4.45 Giaiuuloon. 5.15 Kin-
détuuriji, 6 20 Gi imtoon. (j.'JO Vragen
uurtje 7 11 ic -. 7 15 Yragi muirt.p.
7.45 Kepoilag-'. S ij ucat u, spoiutieuws
8.15 U!r. Mamic..ki ot V;u ruis on. solist.
'J.15 G'mortoon. 9 30 Cau-uio- 10.05 Be-
liciiU-i. 10.10 N-udoilalldsdi sU'ijkm: ia-
li-' solist. 10.45 Gymnast, ies, 11 Con-
cm.1120 Gramofoor. Ca. 115012
bc mfllezing
Hilversum 11, 301.5 Af.
Algem on programma, verzorgd dooi
de VARA 10-" 10.20 v Ui. VPRO.
o Giamofooa. 10 Alaigensvijdiug. 10.20
Declamatie. 10 40 Zatig, piano ca gia-
mufoor, 11,10 Declamatie 1130 Orgel.
12 Gumi ioo.' 12 45—1 45 VARA (Jrke-I.
2. G.unmloo' 3 Causerie. 3.20 Zaag ca
piatt |«amoioo". 4 GramoLou 4.30
Voor cle kind-reu 5 Gramofoon. 6.05
De Rambleis. 6 30 Muzikale causerie.
710 Caiwerie. 7.30 Yicoi en piano 8
Berichten. 8.10 Vara orke-t. 9 Itadio-
luojieef. 9.20 Esineralda-Septet en so
listen. 9.50 Orgel. 10 Bericht: n. 10.05
Ulreclitsch Stedelijk rrkest, m rn.v. so
list. 11 Declamatie. 1120 Gramofoon.
11.30—12 Orgel.
Droitwich, 1500 M.
10.20 Oikesi, m.m.v suliste. 11.20 Orgel.
11.50 Orkest. 12.20 Gramofoon. 12.50
Stafmnzic-k 11. At. Royal Marine*, m.m.v.
soliste. 1.50 Piano 2.20 Oik >=t. 3 De
clamatie. 3.20 Rwiiolooiwel. 3.30 Viola
en piano. 4.20 Sc' otsdie licdr-ieu. 4.40
Kwintet. 7 ',A Belichten. 5.40 Zang. G
Muzikale 1 6.10 Cabaret. 7.10 Orgel.
7.40 Straatmuziek. 8 Radiotooneel. 8.20
Berichten. 8.40 Politiek -overzicht. 8.55
Oikest. 10 D c.amatie. 10.20 Jack Jack
son's Band. 10.501120 Dansmuziek.
Radio-Paris, 1646 AI.
6.55— 8.03, 9.10 eu 1133 Gramofoon.
12.50 Zai._. 1.05 G'amofoon. 2.05 Piano.
2.20 Zang. 3.20 Cello. 3.35 Zang. 4.20
Orkest. 5.20, 5.35 en 6.20 Zang. 6.35
Viool. 7.35 Zang. 7.50 Operette Lóontine
Sioeurs. 9.5010.05 Gramofoon,
Keulen, 456 AI.
5.30 en 6.3o Gmmofoon. 7.50 Orkest.
11.20 Orkest. 12.35 en 1.30 Amusements
orkest. 3.20. Orkest. 5.45 Piano. 6.30
Gramofoon. S Weekoverzicht. 8.20 Koor
en kwartet. 9.33 Giamofoon. 9.5011.20
Orkest en koor, m.m.v solisten.
Brussel, 322 cn 464 AI.
322 Af. (Vlarun.-ch). 11.20 Gramofoon.
11.50 .cn 12.30 Oikest en solist. 12.50
I.20 Gramofoon. 4.20 Dansorkest. 5.50 en
6.20 Gramofoon. 7.20 Operette Zwarte
Viooltjes. 9.3010.20 Gramofoon.
484 AI. (Fransen). 11.20 Gramofoon.
II.50 en 12.30 Salon-oikost. 12.501.20
Gramofoon. 4.20 Orkest. 4.50 Zang. 5.05
Gramofoon. 5.35 en 6 Salon-orkest. 6.35
en 7.20 Gramofoon. 8.30 Symphomie-or-
kest en koor, m.m.v. solisten. 9.27 Or
geL 9.50—10.20 Gramofoon.
Deutsehlandsendcr, 1571 AI.
6.30 Klein-orkest en. solisten. 8.20
Dmtfchland-echo. 8.35 Piano. 9.20 Be
richten. 9.50 Cello en piano 10.05 Be
richte:'. 10.2011.20 Orkest.
Zondag IC April.
Pioenmmr 3.
Keulen 8.30.
Programma 4.
Brussel (Vl.J 8.30. National 12.50. Brus
sel (Fr.) 1.20. Brussel (VI.) 1.35. Natio
nal 2.35. Brussel (VI.; 3.20. National
3.40 Regional. 4.20 Brussel (Vl.J 4 50.
Regional 5.20. National 5.50. Regional
5.20. National 5.50. Regional 8.25, Na
tional 9.10. 'Brussel (Fr.) 10.05. Parijs
Radio 10.30.
De waarde van Petunia's,
Qezit* oudenveischc planten niet hua
groote klokvoimige bloemen in do mooiste
fluweclige tinten blijven zich door de tij
den heen rooitdiuvnd handhaven, go-en
u'jndei, wam zij lctntii zich voor vele
doek-inden. All gi-i JjKM'in zij met hun
afhangende ïankcn prachtig maUfgrd voor
onz.o bloemhakktu aan ge\ci of baleen-, in
idcemenhanecio, als p u-kbephintnig tt» in
lot*- ei. muurtuiiicn.
We zaai' n Petunia s li \ei niet meld a i
den voü- n giond, doch ovist iu een bak
of kistje ondci glas, waarin wo het /aid
mo te flik uürttouit'ii en slechts tmc-I
licht u>' aaide dikkui. Later kunnen zij
ckui m kleine potje.-, veispeend worden,
waauiaa: we ze afhaiden (g.-hvkeÜjk aan de
buitenlucht laten wen-mn' om ze dan half
of eind Atei, dat laten we een beetje \an
hel weer afhangen, buiten ter plaatse uit
te planten op <- n undciliegen af-land
\nn 23 cAf.
Cij het \eiapeuui van zaailingen zijn we
onwillekeurig geneigd slechts do grootste
plantjes te nemen, dit moeten we bij Jtelu-
nia's echter vooral niet doen, want hier
geven de plantjes die -er aanvankelijk liet
zwakst uitzagen later juist de mooiste bloe
men, zcodat het voor een fraaie kteuie.i-
vaiiaiio wed noodzakelijk i*, om al! p! ml-
je* te veiplautcii.
Petunia's vlagen wed/amen grond dm
van ie voien goed los gemaakt moot wor
den, terwijl -e-cn zoning plekje nood is i*
om gunstige leoiilldUii te kunnen v.i-
w achten.
De Petunia iiybiida pea lula iw t 'na li'
afhangende buigzame lanken eigent zich
spcchuil vooi bMcouvcrsiering e.d. oor
klfeinö perkjes is de variëteit liana enn-
pacla weer mec-r gescbikt, deze vymdi
slecht- 23 c.AI. hoog, en hoewel i. -t zoo
grcol van bloem, valt zij op door haar
mikten bloei. Nog etn laaggroeiei i ras
vinden we iu do -cukclblo-emige lage gekai-
lekte, de Petiuiia hybrida fimbiiala. Voor
liefhebbers van dubbele bloemen zijn daal
de dubbele groot Moemige, die een hoogte
bereiken van 3040 c.AL En dan lot *!ot
de grandiflcra soorten, 4045 c.AI. hoor,
die vooral voor potcultuur uitnemend ge
schikt zijn.
De Meuren dor hl emeu zijn zeer op
vallend', van purper, violet, viooltjtshlauw.
azuurblauw eu lila tot fluweelig rood, satijn
achtig rose en wil al of niet nvt af-tc-
kend'e vlekken of aderen.
Petunia's kunnen niet tot de snijbloemen
gerekend worden, i'och zij zijn ideaal om
kleur en Deur in den tuin te brengen.
A. C. AfULLER—IDZEUDA.
Programma 5.
Luxemburg 8.30 Concert, orusm! (Fr.1,
10.50. Luxemburg 12.20 Gevar. program.
Diversen 7.50. Luxemburg 8.20 Concert.
Diversen 11.20.
Maandag 11 April.
Programma 3.
Keulen 8. Parijs Radio 9/20. Regional
10.05. Parijs Radio 10.50. Diversen 11.05
Brussel (VI.) 12/20. Keulen 1/20. Na
tional 2.20. Danmarks Rad'io of Diver
sen 3. Keulen 3/20. Parijs Radio 4.20.
Regional 5.20. Keulen 6.20. Parijs Ra
dio 7.50. Keulen 9.50. Stuttgart of D;
verscn 11.20.
Programma 4.
Brussel (VI.) 8, Diversen 8.20. Natio
nal 9.20. Regional 11.20, National 11.50
Rc-gicnai 2.20. National 4.20. Regional
7.50. National 8.20. Regional 10. Na
tional 10.20. Danmarks Radio 11/20.
Programma 5.
Luxemburg 8 Coucert. Diversen 12.15
Luxemburg 12.45 Concert. Diversen 2.35.
Luxemburg 2.50 Concert. Brussel (Vl.J
4.50. Luxemburg 9.30 Concert Diversen
10.50.
ken en een nieuwe naam voor haar
moest klinken als een herhaling van den
origen.
En toch zou zij mij niet zijn vergeten.
Stond mijn naam niet op de presentie
lijst van gisteravond? Alaar dat faetee-
kende niet*. Ik stond op do lijst van alle
ceremoniemeesters, die zulke partijen re
gelen. Toch wilde ik gelooven, dat Jeanne
mij had gezet op haar eigen lijst van
namen, dié zij den ceremoniemee-ter had
ge.gei en.
Ik wenschte te gelooven, dat zij mijn
bloemen had gedragen, en dat haar blij
uiterlijk een oogenLlLk was omwolkt, toen
zij tenslotte besefte, dat ik niet om een
duns kwam vragen.
„Ik hoop vrienden te maken," had zij
mij gezegd. ,,U moet weten dal ik zoo lang
weg ben geweest." Men heeft mij zelfs
gezegd, dat ik niet op partijen gevraagd
word, wanneer ik niet twee jongelui kan
meebrengen."
„Ik' zal er een van zijn," beloofde ik
haar opgei uimdl.
„Neen, je moet daar geen last van
hebben," antwoordde zij. „Zakenntenschen
kunnen niet iederea avond uitgaan."
Bij haar karakteriseering van mijn per
soon ondervond ik een lichten schok. Een
zakenman? ik adresseerde een lach aan
Jimmy Greco, een spotlach aan Andy
Horn, ce-n hoonlach aan Slavini.
Zelfs eertijds, toen ik met dit zoo won
derbaarlijk onschuldige, en naieve jonge
mei-je op het zonnedek had gezeten, wa
ren Greco, Hon en Slavini in d'e bar van
het schip, zich afvragend', waarom ,k niet
voor den dag kwam. Niet dat zrj legen
mij zouden spreken of een toeken van
herkenning zouden toonen. Want dit was
in. ons venuootschapscontraet niet over
eengekomen.
Alaar ik vertoonde de smetten van
deze vennootschap over mijn geheelc we
zen. Hun gezond' versland zou hun wel
gezegd hebben, dat ik bier midden op den
Atlantischen Oceaan, honderden mijlen
van New-York verwijderd, nauwelijks on/e
bui' zou hebben kunnen kwijt raken. Ver
der wisten zij, dat ik besefte, welk soort
lui zij waren, en ik met mijn leien voor
verraad zou hebben te boeten. Bovendien
denk ik, dat zij wisten, dat, wat ik ook
overigens mocht doen, ik mij not van
mijn medeplichtigen zou terugdenken.
Alaar niettemin zouden zij zich hriiaug-
lijker voelen, wanneer zij mij kondon zien.
Een oogenblik, toen ik overpeinsde, wa?
zij wel zou zeggen, en doen, indien zij
van mijn „zakenen gezellen op de hoog ie
was, hoorde ik haar woorden ternauwer
nood Dan
„Het eerste seizoeu is voor een mei.-jo
zoo belangrijk, weet je. Dit mag eenvou
dig geen mislukking worden."
Ik bracht mijn gedachten van de
scheep/bar af en wischte het in mijn geest
voorhauden beeld van Jimmy, Andy cn,
Pots uit.
QVordt vervolgd).