Radioprogramma's
ANWEZIGEN
MIJMERINGEN
Verlunzen,
Be mooie voorjaarsmaanden, worden in
©mze huizen gekenmerkt door den jaar-
lijkscinm schoonmaak, maar ook door ver
huizingen Het zon een respectabel getal
worden, wanneer men eens kom optellen,
hoeveel gezinnen in Nederland omstreeks
de maand Mei van woning veranderen.
Zoo'n verhuizing had vroeger heel wat
meer voeten in de aarde dan in den tegen-
w-emigre tijd. De moderne huizen zijn
zoo heel anders geworden. Het expeditie
bedrijf onderging mee de evolutie van de
techniek. Ook de mensehen zijn gemakke
lijker geworden. Ze hechten niet meer
zoo aan hun woningen en aan hun meu
bilair als een vorige generatie deed. Ze
rijh ook niet meer zoo hokvast als hun
Oióders en grootouders. Psychologen moe
ien daarvan de geestelijke oorzaken maar
eens naspeuren.
Wanneer men een verhuizing zou verge
lijken met een spel, zou men kunnen zeg
gen: het spel zelf duurt maar kort; het
voor- en naspel echter te langer.
Toch heeft zoo'n verhuizing ons nog
wel oen en ander te zeggen, wanneer we
winst kunnen dom voor ons innerlijke le
ven.
Onwillekeurig zijn* we geneigd ons leven
te beschouwen als een eigen huis, waar
van niemand ons de huur kan opzeggen.
Het is wel veilig wonen onder eigen dak,
ook al brengt dat grooto bezwaren mede.
Maar toch: de woning is vast Willen we
een ander huis, welaan, we kunnen er
een zoeken. Willen we blijven, waar we
zijn, niemand kan ons de huur opzeggen:
we hebben hameis een eigen huis.
Zoo bezien velen hun leven als een vast
eigen bezit. Ze doen ermede wat ze willen.
Is het nielliun bezit?
Sommigen bederven veel in dat leven.
Ze wonen het als 't ware uit. En als ze
het eindelijk toch moeten verlaten, omdat
de dag gekomen is, waarop hot huis ont
eigend wordt, dan is het jammerlijk om
te zien, wat ze van hun leven gemaakt
hebben. Niet veel meer dan ©en ruïne is
overgebleven. Jammerlijk om te aanschou
wen! Geen ©ogenblik hebben zo er schijn
baar -over gedacht, dat eens de huurtijd'
verstreken zou zijd. Diat ze hun levenshuis
houden moeten opleveren, terwijl de schade
voor hun rekening wezen zou. Wij noemen
zulke levens mislukte levens. Omdat het
doel niet werd gegrepen. Daarom werd
schade aangericht. Schade voor henzelf,
maar ook schade voor anderen,
We geloovea toch, dat het loven ©en
gave is. Ecu gave moet worden gebruikt
zoo, dat de gever erdoor wordt geprezen.
Wie dus ©en gave misbruikt staat schuldig.
Dubbel schuldig juist, omdat hier eon
gave in het geding is, want ons levenshuis
is eer. gave. Overmits het leven liet won
dere geheim der schepping is.
Anderen weer zijn te zuinig op het huis,
dat hun leven is Zooals er ook menschen
z«ii ie zuinig om hun huis te bewonen.
Vroeger waren die talrijker dan nu. De
heerlijk© zonnige kamer aan de straat,
waarlangs bet leven der menschen van al
den dag voortging, werd niet bewoond. Men
woonde ach Ier in ©en vaak somber ver
trek. Do mooie kamer was te mooi om er
t© leven En zelfs de meubelen werden er
verstopt onder hoezen. Was dat nu geen
al te groot© zuinigheid? En nog zijn er
menschen voor wie hun. huis een heilig
dom is. Hun kinderen ervaren dat tot hun
spijt al den dag. Ze profiteeren niet van
de heerlijke- levensmogelijkheden, weik© Iran.
huis hun biedt. Begrijpen z© eigenlijk wel,
waarvoor een huis dient? Niet alleen om
te wonen, te eten, te slapen, maar om er te
leven, dat kosteljjke leven, hetwelk een
heerlijke gave is.
Het beeld kan zuiver overgebracht wor
den op degenen, die van hun leven in de
ONDER DE
Uit het Enjelsch van Arthur Somers Roche
„Luister, je kunt niet meer naar
den Blotter terug. Ik evenmin, Maar er
zjjn plaatsen, waar ik wel naar toe kan
gaan, plaatsen, waar het gezellig is
en waar het feit, dat ik drie knapen om
zeep heb gebracht, me niet al te onpo
pulair zal maken, -Mij gaat naar je hotel
terug. Hoor eens, kameraad, bij nader in
zien geloof Ik niet, dat die kerel je zal
chanteerep. Hij is gespuis, maar geen laf
gespuis, ik hielp drie van zijn lui naar
d*e andere wereld. Jij verkeerde in het
zelfde geval, zelfs al handelde ik te vlug
can jou _ïiog een kans tot schieten te
geven. Hij zal zijn eigen weg willen gaan.
En de kogel pi de ©enige uitweg zijn,
men lij kan zien. Wanneer fan chanteert,
aan zal bij zich zelf meteen aardig bloot
moeten geven. Hoe dan ook, het zal uit-
Si Wj die schietpartij van
de kamer was. Het zou uit-
'j Davis chanteerde En zijn eigen
kameraden zouden hem om zijn chantage
do bons geven. En nog wat. Hij is naar
^maan wanneer hij zich den weg naar
met weer vrij schiet.
'Adem wereld^oT,
Er blim nr helpen, begnjp
01 hem mets anders over, of
verste verte- niet maken, wat er van te ma
ken valt. Er zijn toch zoo heel voel moge
lijkheden in liet leven om er wat tnooi's
van te maken; oin voor anderen en voor
zichzelf de zonzijde te kiezen; oul ieder
oogenblik gelegenheid te hei,ben van dicht
bij het gr note wereldleven mee te leven; er
deel aan te nemen. Noem ze maar op de
duizend en éón gelegenheden en mogelijk
heden, welke cm metischenkind heeft, om
het juiste en goede gebruik te maken van
het leven, waarin hij wonen mag, totdat
het ©ogenblik komt, waarop hij verhuizen
moet. Dan zal het huis ledig gelaten wor
den, maar velen zullen met dankbaarheid
herdenken al hot goede, dat ze daarin heb
ben mogen genieten.
Verhuizen is ons lot, heeft de Génostet
gezongen. Natuurlijk is verhuizen ons lot.
Wc hebban op aarde geen blijvende plaats.
En dat is maar goed ook. Veronderstel
eens, dat het wel zoo was. Maar, omdat
het ons lot is, daarom moeten we er ter
dege rekening mee houden. Daarom ook
moeten v-e ons met de gedachte verzoe
nen, dat wo vroeger of later verb izent zul
len.
Dus: het levenshuis goed bewonen. Het
niet uitwonen. En evenmin te zuinig op we
zen. Niet te veel, maar evenmin to weinig
levensmogelijkheden scheppen, Wie te veel
levensmogelijkheden schept zal zich niet
kunnen verzoenen met de gedachte, dat bij
oerts zal moeten verhuizen. Wie te weinig
van het leven maakt, zal geen rekening
houden met het feit, dat hij het leven een
maal zal moeten verlaten.
Het komt er dus op aan goede huurders
te wezen. Huurders, geen eigenaren. Wie
het leven geeft, die neemt het ook. En als
het genomen wordt, dan moeten we het
toch goed op kunnen leveren, zoo dat we
niet te sclande worden. Hei zou voor dui
zenden menschen beter wezen, wanneer ze
meer «humaan dachten, dat het uur der
verhuizing uit het leven komt Dat dan veel
achtergelaten moet worden, waaraan het
hart bovenmate gehecht was; dat veel weg
valt als waardeloos/wat slechts schijnbaar
waarde had, omdat het een onderdeel was
van. het geheel. Dat dan niets medegeno
men zal kunnen worden dan alleende ver
antwoordelijkheid wat hebben we mat ons
levenhuis gedaan?
En al wie zoo zijn leven beziet, als een
huis, dat eens verlaten moet worden, hem
zal de levensernst niet ontbreken.
J. Nagel.
ZONDAG 29 Mei 1938.
Hilversum I, 1875 en 415.5 M.
8.30 K110; 9.30 NCW; 12.15 KRO;
5 NCRV; 7.45—11.20 KRO.
8.80 Morgenwijding, 9.30 Orgel. 10.30
Nederd. Herv. Kerkdienst. Hierna gevrijde
muziek. 12.15 KRO orkc-rt, 111.20 Boek
bespreking. 2 Godsdienstonderricht voor
ouderen. 2.30 Reportage. 4,30 Voor de
zieken. 4.55 Gramofoon. 5.05 Gewijde
muziek, 5.50 Geref. kerkdienst. Hierna
gewipte muziek. 7.43 Sportnieuws. 7.50
Causerie. 8.10 Berichten. 8.20 Cause
rie. S.30 KRO-Melodisten en solist. 9
KRiO-orkest rn soliste. 10 Reportage. 11
—11.20 Eoiloeg.
Hilversum IJ, 301.5 M.
8.55 VARA; 12 AVRO; 5 VARA;
6.30 VPRiO; 8-1*2 AVRO.
8.55 Gramofoon. 9 Berichten. 9.05 Tuin-
bouwpraatje. 9.30 Gramofoon. 9.45 Cau
serie 9.59 Berichten. 10 VARA-orkcst
en reiislen. 10.40 Declamatie en gramo
foon. 11 Esmeraldla-septet er; solisten.
12 Het woord! van de week. 12.05 Hcl-
mann-Ftrijkkwartet 12.30 Gramofoon. 1
Musette-orkest en solist. 1,30 Causerie.
1.50 Gramofoon, 2 Boekenhalfuur. 2.30
Viool met piano, 3 Rolt, Mannenkoor
„Zanglust", Kon. Mannenzangvereen. „Ce
cilia", versterkt omroeporkest en solisten.
4 ^portreportage. 4.20 Gramofoon. 4.55
Sport nieuws. 5 Ramblers. 5,30 Gramo
foon. 6 Sport uitzending. 8,15 Sport
nieuws, hierna gramofoon. 6.30 Nederd.
zelfs ellendige morfinhten geven hem een
klap in het gezicht en sturen, hem om een
boodschap uit, Hij heeft afgedaan, snap
je? Tenzij hij ons beiden te pakken krijgt.
Non, ik zal rondgaan, fk zal uitvinden,
waar hij uithangt Ik zal je in bet Plan-
dome-hotel opbellen, we zullen hem om-
siogeJen, en je behoeft je over de jonge
dame met bezorgd te maken. Wacht op
me, jongen
Met deze woorden draaide hij zich om
en stapte op Broadway af. Ik had hem
kunnen volgen, maar waartoe zou dat
dienen
MaaT wachten, terwijl Jeanne Van
uit de een of andere bergplaats in mijn
hersenen doemde, in afwachting van een
gelegenheid! om toegang te vragen tot mijn
bewustzijn, herinnering aan net brutale
meisje en haar fluisterend uitgesproken
telefoonnummer op. Het zou wel niet voor
mij bedoeld zijn, maar het kon toch wel
zoo zijn. Ik rende meer dan ik liep naar
de drogisterij terug, ging de cel in en vroeg
Circle 62945 am.
Terwijl ik wachtte op de bel van de
centrale, zei ik legen mij zelf, dat ik een
dwaas was. Zelfs al had de dame in kwes
tie bedoeld, dat juist ik haar telefoon
nummer in het geheugen moest prenten,
wat had' dan nog deze elegante tege
moetkomendheid harerzijds met Jeanne te
maken? En toch had de heimelijkheid,
waarmee ze te werk was gegaan, op iets
geduid, dat buiten het gewone lag.
Het nummer gaf antwoordt Een vrou
wenstem zei: „Hallo?"
„Met Lacy GramMI," zei ik. „Spreek ik
roet do jonge dame..."
Zij was het buiten kijf. 'Onmiddellijk
viel zij mij in d'e rede.
Hen, kerkdienst. 7 30 Gramofoon. 7.40
Wijdingswoord. 8 Berichten. 815 Con
certgebouw-orkest. 9 Radiojournaal. 9.15
Cau-erie, 9 25 Kovacs Laio-, so'ist cn
Bram Kwist's tokkel orkest, 10 25 Ra-
diolooncel 10.45 Harp en orgel u Be
richten, hierna graniofoo.s. 11,4512 Or
gel.
Droitwich, 1500 M
12.50 Orkest. 1.35 Zang. 1.50 Mando-
Kre-orkest en solist. 2.20 Tuinhouw-
preatje 2 40 Orkest 3.35 Gramofoon.
4,20 Reportage. 4.40 Tango-orkest 5.20
Roekbespreking. 5.40 Declamatie. G.05
Orkest en solist. 6.50 Viool, cello en
piano. 7 55—8 10 Nachtegalen zang. 8.15
Kerkdienst 9.05 Liefdadigheid-oproep.
910 Berichten. 9.25 Orkest, koor en
solisten, 30.20 Sextet. 10.50 Epiloog.
Radio Paris, 1648 H.
11,25 Gramofoon. 11.50 Orgel 12.40
Gramofoon, 3.20 Zang. 4.05 Duo. 4.20
Orkest 6.20 Radiotooneei. 7.20 Orkest.
8.35 Zang. 8.50 Koor en solisten. 11.20
1.20 Orkest,
Keulen, 456 M,
6.20 Concert. 9.50 Gramofoon. 10 50 Or
kest en koor. 12.20 Orkest. 2.20 Popu
lair concert, 4.20 Orkest kwartet en
solist 7.30 Gramofoon. 8.20 Orkest en
koor. 9,50 Gramofoon, 10.50 Orkesten
en orgel. 12.203.20 -Gevar. concert.
Brussel, :22 en 484 M,
822 M. (Vlaamscb). 9.20 Pontificale
Hoogmis. 10.50 Gramofoon, 11.20 Zang
met toelichting. 11.50 en 12*20 Gramo
foon. 12.50 en 1.30 Kleinorkest. 2.35
Gramoloon. 3.20 Concours 5.20 en 6.50
Gramofoon. 7.20 Zang. 8.20 Gramofoon,
8.50 Concours, 11 Dansmuziek. 11.20—
484 M (Fransch), 9.22 Gramofoon.
10.20 Orkest, 10.50 Piano. 11,05 Or-
kesL 11.30 Orgel. 11.50 Concert. 12.20
Gramofoon 12.50 en 1.30 Salonorkest.
2.20—2.35 Cello. 2.50 Gramofoon. 3.50
Salonorkest 4.20 Gramofoon. 5.20 Or
kest, 7.35 Gramofoon. 8.20 Dansorkest
en vocaal duo, 9.35 Reportage. 10.-15
Granmfoon. 1L2012.20 'Orkest.
Destsebludseuder, 1571 M,
6.20 Orkest. 7,207.30 Berichlen. 7,50
Sportuilzending. 8.10 Berichten. 8,20 Or
kest en vrouwenkoor, m. m, v. spreker.
10.20 Berichten, 10.40 Sportrejiortage.
10.50 Zie Keulen, 11.0511.20 Berich
ten. 1.15 Tijdsein. 1.262.20 Concert
•MAANDAG, 30 Mei 1933.
Hilversum I, 1875 cn 415,3 II.
NCRV-u ilzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie 8.15 Be
richten, gramofoon. (Om 9.30 Geluk-
wenschen). 10 30 Morgendienst. 11.00
Christelijke Lectuur. 11.30 Gramofoon.
1200 Berichten. 12,15 Gramofoon 12.30
De Gooilanders en gramofoon 2 00 Gra
mofoon. 2.15 Zang met piano 3.00 Wen
ken voer de keuken. 3.30 Gramofoon.
3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoon. 5.15
Kinderuur 6,15 Gramofoon. 6 30 Vragen
uurtje. 7 00 Berichten. 7.15 Vragenuur
tje. 7.35 Causerie. 7.45 Reportage, 8.05
Berichten. 8.15 Centrale voor Wcrkloo
zenzorg. Ü.30 Gramofocai. 1000 Berich
ten. 1005 Cello, hobo en liarp. 10.45
Gymnastiekles, 1100 Gramofoon. 11.50
1200 Schriftlezing
Hilversum LI, 391,5 M.
Algemeen Programma verzorgd door
de AVRO.
S.00 Gramofoon. (Om 8.15 Berichten),
10,00 Morgenwijding .10.15 Gramofoon.
10.30 Viool ©n piano. 11.00 Declamatie
11,20 Orgel, fluit en hobo. 12.00 Gramo
foon (Om 12,15 Berichten). 12 30 En
semble. 1.15 Orgel en xylofoon. 1.30
Gramofoon. 2,00 Trio. 2.40 Declamatie,
3,00 Oikesl en solisten. 4.30 Causerie
(met gramofoon). 5,30 Kovacs Lajos. 6.00
Gramofoon. 6.15 Kovacs Lajos en „The
International Three". 7.00 Gramofoon.
7.35 Causerie. 8.00 Berichten. 8.10 Staf-
muziek 6de R.L 9.00 Radiotoaneel. 10.10
Orkest en solist 11.00 Berichten, hierna
tot 12.00 Giamofoon.
Droitwich, 1500 M.
11.25—11.50 en 1205 Gramofoon 12.20
Causerie. 12.45 Orgel. 1.23 Gramofoon,
„Mijnheer Crand'ail, kom hierheen zoo
gauw als u maar kunt."
„Waarheen?" vroeg ik,
„West 91ste straat. De Margravïa. Noord
zijde van de straat, een deur af van Cen
tral Park West. Tweede verdieping
juffrouw Wanger. Loop wat u loopen
kunt"
Haar hoorn tikte op d'en liaak, het
dozijn, vragen, die ik haar had willen toe-
slingeren, afbrekend. Maar ik verspilde mijn
tijd! er niet mee haar terug te bellen.
Zij had mij gezegd zoo gauw als ik maar
kon naar haar woning te komen ou dozen
avond! van gewelddadigheid kom ik mjj
en uitstel, tijdens hetwelk ik mij vaa
zuiverheid harer bedoelingen zou kun
nen vergewissen, veroorloven.
Hier bad men kennelijk te doen met
een vrouw, die in angst verkeerde, ©I
anders was zij bezig haar tooneeispeters-
lalenLec te verkwisten aan een soort men
schen, dat euphemistisch als „gladde jon
gens" bekend! staat. En de ©enige reden,
waarom zoo'n vrouw mij op angsligen
toon zou aansporen naar haar woning te
komen, meest wel een reden, zijn, die met
de gebeurtenissen van nog geen half uur
geleden iets had uit te staan. Hoe zij
eventueel met Davis in relatie stond), waar
om zij mij baar telefoonnu mmnmr had toe
gefluisterd, dat waren vragen, die nog wel
op antwoord! konden wachten.
„Juffrouw Wanger, tweede verdieping",
bad de jonge vrcrnw mij gezegd. Het doffe
licht op de tweeds verdieping was niet
voldoende om mij in staat te stellen de na
men te lezen, dus stak ik mijn sigaretten-
aansteker aan.
„Miss Louise Wanger," las ik op een
visitekaartje, dat op het paneel van de
I.35 Reportage. 1502.20 Ensemble.
3.203.50 Orkest. 4 20 Orgel, 4 50 Cello
en piano 5.20 Zang. 5 40 Kwintet. 8.05
Reportage. 6.20 Berichten. 640 Zang en
vtbuela. 7,00 Causerie. 7.20 Cabaret.
8,10 Orgel 8,40 Causerie 9,00 Radio
tooneei. 9 26 Berichten. 9.40 Causerie.
9.55 Orkesl e a. 10 40 Zang en voor
dracht 1103 Trio. 11.35 Jack Jackson's
Band. 11.50-12 20 Gramofoon
Radio Paris, 1648 K.
8 10, 8 559.03, 10 10 en 11,20 Gramo
foon. 11.30 Zang 12 35 Gramofoon. 1.50
Zang, 205 Gramofoon. 3.03 Zang. 320
Viool. 4.20 Zang. 4 33 Piano. 5.20 Or
kest. 8.35 Sympliome-orkest en koor.
1050 Gramoteon
Keulen, 436 M.
6 50 Gramoloon 7.30 Sextet en scbram-
mcl-ensemblo. 12 20 Orkest, 135 Orkest,
m.m.v. soliste 2.30 Concert- 4,20 Orkest
6 40 Zang en piano. 7.30 Gramofoon.
8.20 Koor. 9 20 Orkest, koor en solisten.
30.35 Gramofoon, 10.50 Orkest, instru
mentaal kwartet en solist. 12 203.20
Gevar. concert
Brussel, 323 en 484 M.
322 31. (Vlaamscb). 12.20 Gramofoon.
12.50 Salonorkest. 1,30 Dansorkest 1,50
—2.20 en 5.20, 6.50 en 7 20 Gramofoon.
8.20 en 9.20 Orkest en soliste. 10.30
II.20 Gramofoon.
484 31. (Fransch) 1220 Gramofoon.
12.50 en 1.30 Kieinorkest. 1.502.20,
5.20 en 600 Gramofoon, 6 35 en 7,05
Kwartet 7.35 en 8.20 Gramofoon 8.50
Concours. 1100—11.20 Accordeon
Deutsthlaadsendcr, 1571 M.
7 30 Gramofoon en declamatie. 8 20 En
semble. 9.20 Berichten. 9 35 Ansuse-
menisoikesl m.m.v. solisten. 10.20 Be
richten. 10 50 Strijktrio. 1105 Berich
ten. 11.20 Kleinorkest. 12.20—2 20 Zie
Keuten (115-126 Tijdsein).
SCHIEDAMSCHE RADIO CENTRALE
Zondag, 23 Ai .1 1938.
Programma 3.
Keulen 8,33. Diversen 9.20. Keulen 9.50,
Brussel (VJ.j 10.50. Parijs Radio 1.35.
Radio P.T.T. Nord 2.05. Brussel (VI.)
2.35. Parijs Radio 5.20. Radio P.T.T.
Nord 6.20. Regional 7.35. Pauze 8.13.
Keulen 8,20. Boedapest 10.20. Keulen
10.50.
Programma 4.
Brussel (VI) 8.30. Brussel (Fr.) 9.20.
Broitwich 11.35. Brussel (Fr.) 12.20.
Droitwich 12.50. Brussel (Fr.) 2.20. Pau
ze 2.35. Droitwich 2.40. Regional 4,20.
Droitwich 4.40. Regional 5.20. Droitwich
6.05. Brussel (Fr.) 11. Parijs Radio 11.20.
Programma 5.
Luxemburg 8.35 Concert. Diversen 9.20.
Luxemburg 9.50 Concert. Parijs Radio
11.50. Luxemburg 12.20 Gevar. program
ma. Brussel (VI.) 7.20 Zang. Luxemburg
7.55 Conceit. Brussel (VI.) 8.50 Con
cert. Luxemburg 9.20 Dansmuziek.
Maandag, 30 Mei 1033,
Programma 3.
Keulen 8. Parijs Radio 10.50. Droitwich
12.05. Brussel (VI.) 12.20. Brussel (Fr.)
I.30. KeuJen 2.20. Brussel (Fr.) 3.2G
Parijs Radio 5.20. Regional 6,20. Keulen
(7.20. Brussel (Fr.) 8.20. Parij's Radio
II.20.
Programma 4.
Brussel (VI.) 8. Diversen 9.20. Regional
10.35. Droitwich 4,20. Regional 4.50.
Droitwich 5.20. Regional 8.35. Droitwich
11.35.
Programma 5.
Luxemburg 8.20 Concert. Diversen 9.20.
Luxemburg 10.35 Concert. Brussel (VI.)
12.50. Luxemburg 1.20 Zang. Brussel
(VI.) 1.40. Luxemburg 2.25 Zang en con
cert. Pauze 3.35. Luxemburg 3.50 Con
cert. Brussel (VI.) 5.50. Panze 7.05. Brus
sel (VI.) 7.20. Luxemburg 11.20 Dans
muziek.
deur was vastgeprikt. Ik drukte op de bel
naast den naam. Haast onmiddellijk daar
op werd: de deur.©pen geworpen en voor
mij stond de hautaine schoonheid van
den Blotter. Ze slak haar hand uit, ik
werd in de woning geduwd, en de deur
werd) Mimiddellijk achter xnaj gesloten.
„Neem baar mee neem haar mee,
vóór hij komt," schreeuwde het meisje.
Ik wierp een behoedzamen blik op hal
en woonkamer, In de atmosfeer van ge
welddadigheid, waarin ik plotseling was
afgedaald, waren dingen als Vallen en
hinderlagen niet gansehelijk onbekenden.
„Wie?" vroeg ik.
„Dat meisje Seeley. Ren je zoo dom ais
je eruit ziet?" laaide zij op. „Of heb jc
soms over de heel© stad meisjes zitten,
die milltocncn-codiers hebben?"
„Waar is zij?" vroeg ik.
„Daar in de slaapkamer," wees zij naar
een balE open deur. „Zij is in slaap..."
„In slaap?"
Ik hield! middenin op en keerde mij
heftig om naar ra ij a onwellevende gast
vrouw,
„Bij Sint Michiel, kijk me niet zoo
woest aan," weerde zij af, „Ik heb het
haar met aangedaan ïk liet aiUeea
toe, dat ze baar hier heen brachten
en je weet, dlat ik gejirobeerd heb je een
wenk te geven. Haal haar hier vandaan.
Wanneer Ëam hier komt..."
Ik nam" nu wel aan, dat er geen hinder-
laag jvas opgesteld, en dat geen verraad:
mij wachtte." Ik was de deur in, naast
Jeanne necfertairèlend, vóór de vrouw haar
zin had afgemaakt. Maar zij was niet
in slaap, ffaar oogen waren zwaar en
hun uitoi'ukkiug dof, maar zij waren open
ONZE TUIN
Pioenen en papavers.
Twee geliefde planten zoowel in ©uder-
wetsche als in moderne thuinen, die, als
zij het eenmaal naar haar zin hebben, vde
jaren achtereen in de maand Juni een
overvloed van bloemen zuilen voort
brengen.
Om met de iasügste te beginnen, de
Pioenroos, waarvan de meest voorkomende
vorm is de Paeonia sinensis, de dubbele
Pioen. Hoe dikwijls zien we niet, dat deze
planten geen bloem te voorschijn brengen,
o fals rij tecli eenmaal knoppen gemaakt
hebben, dal deze jammerlijk verdrogen.
Deze verrek ijn steen moeten ons toch aller
minst afscliukken om het eens met de
Pi o en i oos te probeeren. en als zij het
jaar weinig of niet bloeiI, dan moeten we
volstrekt niet wanhopen, want zij verdraagt
het verplant en slecht en daarbij beeft zij
voedzamen grond n&odig, Als we vooraf
den grond goed losmaken en bemesten ei
daarbij een zonnig plekje uitzoeken niet
al te droog, rijn we al een stap in de
goedte richting, om binnen, niet te la! 1 gen
tijd' resultaten te zien.
Eenige fraaie variëteiten vinden we ïn
Inspecteur Lavergne, helder karmijn rood,
de best een mildbloeiemlslo van alle roode
Pioenen; Lady Alexander Duff, zacht rose
in wit overgaand, prachtige snijbloem; Sa
rah Bernhardt, mauve-rose, een der aller
best elate variëteiten.
Bij de vasle plant Papavers onderrschci-
den we de Papaver nudicale of Uslandscbe
Papaver en de grootbloemige Papaver oriën
tale, de meest te-kende van de twee.
De eerste is een alleraaidigste Khprco-,
die we gemakkelijk zelf kunnen zaaien, bij
voorkeur in den nazomer, zoodat we hair
voor den winter ter bestemder plaatse kun
nen uitzeilen, waar rij dan elk jaar opnieuw
zal bloeien Vooral veel zon en kalkhou-
dende grond. De kleuren varieeren van wit
geel tot oranjerood, en de bloemen zijn
zeer geschikt voor snijbloem.
Do Papaver oriëntale behoeven w niet
meer voor te stellen, iedereen keel wel
deze enorme scharlaken, biocdroode, zalm
kleurige of rose bloemen, die in knop ge
sneden, iets opengesprongen, geruimd.) tijd
op water goed blijven, In bet boordbed
combineeTon we Papaveis met Lupinen en
Irissen, die ongeveer tegelijkertijd bloeien
en we zorgen vooral voor een diep gespit-
ten, liefst vetten grond en een plaatsje it
de volle zon, waar rij zich spoedig tot
omvangrijke planten zullen onUvikkelei.
A, C. MULLER—IDZERDA.
Kerk en School
Ned. JTerr. Iferk.
Aangenomen naar Lopikerkapel, A. E.
Kolkert, cand. ie Harderwijk; naar Hall
(toez.) J, Bouwens, cand'. te Groningen;
naar Hardegarijp (tocz.), ds. J. Scbmiilt,
te 'Oosteriittens.
■Beroepen te Marurn, ds. A. Burger, em.
pred', te Uithuizen; te Ureterj' (loez.),
ds. Th. G. Rosberaen. te Naardewijk (Gr.).
11 ruim kt voor Medan (2e pred. plaats),
G. J, II. Gvrrink, cand. en hulpprod. Ie
Ugcheien
Geref. Kerken.
Bercepeu te Zwrjndrecht (Groo'e Lindl),
J. v. d. Schaft, hulppred. aldaar.
Aangenomen naar Rotterdam-O. (als
miss. pred1. te Poerbolinggo), ds. J, Ver-
knyl, te Oegstgeest.
Gerei. Gemeenten.
Bedankt voor Enkhuizen, ds. A. van
Shiyvenberg, te Benthuizen.
Scheepvaart.
SCHIEDAM, 25 Mei.
Aangekomen Ned'. s.s. Maashaven, en
Finsch s.s. Kemi, beide van K/rtlcjnJani,
om te dekken bij de Scheepsb. Mjj, Nieu
we Waterweg Ned. ra.s. Den Haag, van
Stettin, en Ned. m.s. Murena, van Rauaan,
beide om te dokken bij de werf Wilton.
cn bij het zien van. mij lichtten zij in
herkenning op.
„Lacy," riep zij.
Ik Het mij op mijn knieën neervallen
naast het bed, waarop Jeanne, in haar
wanorde nog bekoorlijker dan ik haar ooit
had' gezien, volledig aangekleed lag. Zj)
stak haar armen naar traij uil,
„Cxand'ail, haal haar hier vandaan.
Misschien, dat het je niet kan schelen
haar nek en don jouwen te wagen, maar
den mijnen weet ik te gebruiken. Als
Davis hierheen komt omdat er din
gen zijn. waar ik nu eenmaal niets van.
moet hebben, en dat ontvoeren van meisjes
is er één van dan moet je niet den
ken, dat ik wild van verlangen ben om
van kant te worden gemaakt. Breng haar
him weg. Ik ben bezig mijn uiterste best
te doen, en jij wilt mijn appartementen
in oen schiettent veranderen."
Teedër maakte ik Jeanne's arme» van
mijn bals los en maakte oen einde aan
de innigste omarming, die mij ooit wa3
ten deel gevallen.
„Komt Davis hierheen vroeg ik,
„Natuurlijk. Dringt het nu nog niet in,
je dikken kop door? Hij woont hier. En.
can hem woon ik hier ook," ging zij uit
dagend voort.
„Maar wanneer hij zoo aapachtig d'oet
kinderen te ontvoeren, en zoo stapelgek
wordt, dat hij om een gevangenisstraf van
twintig jaar schijnt te vragen, mis
schien eoquetteert hij met den eleclri-
schen stoel, dan ben ik bezig hem uit
den knïl le halen, dien hij zichzelf heeft
gegraven. Hier ben ik, sla me, fan .rei
me," zei zij.
(TFordi vervnlgd).
19 90 «'ïrfcoel
rwr1MB—a—i—nm