Vrouwen van bekende Nederlanders Radioprogramma's Mevr. Mathilde Mengelberg-Wubbe, echtgenoote van Prof. Dr. Willem Mengelberg. Een leven van dienende liefde, maar een rijk en gezegend leven. Vrijdag mevrouw Mengelberg interviewen staat op de balonder. Hot slaat daar zoo gewoon. Iedereen vindt het ook heel gewoon: journalisten en schrijvers interviewen nten- schen. en soms worden zij op hun beurt geïnterviewd. En het puhliok leest het en vindt het zooals het hoort: -over al wat beroemd ia en ever ieder, dis leeft in die schaduw van de beroemdheid wordt bij tijd en wijle geschreven. Het is de taak van de slachtoffers om de stof te leveren en het handwerk van de persmuskieten om die stof üa een zoo danige» smakelijke» voaan te kneden, dat het publiek het „slikt". Heel gewoon, niet waar? Maar, zoo heel erg gewoon is het toch niet Prof. dr, Willem Mengelberg ïs zootets als oen nationaal bezit. Wij vergeten, meest al het deftige prof. dr. We spreken van Mengelberg. Onze Mengelberg. Waar hangt Mengelberg ergens uit? vra gen wij. 1 s 0, die dirigeert in Weenm, De dagen gaan voorbij en groeien tot weken. Zou Mengelberg alweer terug zijn? in- formeeren wij. Die dirigeert in Londen, dat kan je toch In do kranten lezen. Hè ja, zeggen, wij en wij snuffelen rede- ten avond de courant na, Of mevrouw Mengelberg ook ia Londen xou zjjn? [Wij bellen het AmstóLhotei op. Mevrouw Mengelberg is in het buiten land. Men weet niet waar precies. Dan krijgen wij een idee. Het verzoek ora een interview gaat In zee via den hoer Rudolf Mengelberg met vriendelijk verzoek door ta zenden aan mevrouw Mengelberg, [Weken gaan voorbij. Alweer een, die niet wil, mopperen wij. Vervelend zooVi brief zonder antwoord. Wat zullen we doeü? Nog eens schrijven? Of nog even wach ten? Wij wachten. En dan komt op een goeden dag een alteroharmantste brief uit Zwitserland. „Interviews weiger ik altijd", schrijft mevrouw Mengelberg, maar voor u wil ik een uitzondering maken. Wij gevoelen ons gevleid. In het AmslelhoteL De gewichtig doende portier van bet Amstelhotel, waar het echtpaar Mengelberg verblijft, gestoord in zijn conferentie met een kleinen, donker uitziende» buitenlander over den aankoop van een geïllustreerde briefkaart, luistert gel aten naar onze wensch. Hij telefoneert. Kamer 73, u wordt verwacht, zegt de gegaloncmte. De lift suist omhoog. Een korte gang, een dwarsgang, een lange rechte gang, een hoek om, de gang verbreedt zicb tot een donkere hal. .Wat staan daar voor dingen? Dat zijn kapstokken, van die oudervvet- sche houten café-kapstokken, drie op oen rijtje. Ieder draagt tweo verdorde lauwer kransen. Broed en stil hangen de zware kransen. Broed en stil hangen de zware rijden, linten, blauw-wit, rood-zwart. De verdorde bladeren ritselen droog als wg er teven aan Taken in het voorbijgaan. Sic transit gloria' Een hartstochtelijk rookster. En dan staan wij in oen lichte, ruime kamer, dio hetredfde onpersoonlijke cachet draagt als allo hotelkamers over do ge boete wereld. Mevrouw Mengelberg treedt ons tege moet, do sigaret in do hand. Met opzet schrijven wij niet met een sigaret, maar met „de" sigaret, de onaf- Mevr. MENGELBERG. scheidelijlee sigaret, die hartstochtelijk® rooters altijd tusachen de vingers hebben. Hot is de wanhoop van mijn man, lacht zrj. Hjj zegt altijd: als je persé rooken wilt, rook dan sigaren 1 Rookt u zooveel, dat u het heelemaal niet meer laten kunt? vragen wij. Maar ik wil het heelemaal met laten, klinkt het verbaasd.* Ik boud er van en het doet mij geen kwaad. 1 Is u nooit moe of loom of slaperig? WeineenIk mankeer nooit iets en ik ben nooit moe. De glanzende, jolige zwarte oogen kij ken ons ondeugend aan. Probeer maar niet mij angst aan te ja gen met sombere voorspellingen, bet zal je loch niet lukken! schijnen die ©ogen te zeggen. Zoo levend, zoo warm menschel ijk staan die sterke oogon ia het wilskrachtige ge zicht Korte verloving. Hoe oud bent u mevrouw? Ik ben vier jaar jonger dan mijn man en hij is 67. Is u beusch al 62?] Ja zeker, ik word al 63, want ik ben geboren in September 1875. Geen kinderen? Neen. Dent u jong getrouwd? Ik was 24. En was u lang geëngageerd? O neen, hetel kort. Ben paar maanden maar. Mijn man was al dirigent van het Concertgebouw op zijn 24e jaar, als op volger van Kes. Toen hij 29 was, verloof den. wij ons en wij zijn geloof ik maar 3 maanden, verloofd geweest. Dit kwam zóó: mijn man ging toen al op in, zijjn werk" en in de zomermaanden had hij tijd om te trouwen. In het winterseizoen met alle repetities, concerten, lessen enz. waren zijn dagen ai dubbel bezel Wij zijn nu 38 jaar getrouwd. Betel is gemakkelijk. Vindt u het prettig om £n ©en hotel tie wonen? Het is gemakkelijk, klinkt het diploma tiek, Is u vaak verhuisd? Nooit. Wij hebben van het begin af in hetzelfde huis gewoond... tot wij hier kwa- mem. Een hotel is feitelijk geien home voor Hollandsch© begrippen. Ging het u niet cm beetje aan het hart, dal u dat huis, waar u zóó lang woonde en waar u als jonge vrouw uw huwelijks- leven begon, moest verlaten? Ik wil er liever niet over praten. Het is nu run aal niet anders. Haastig zoeken wij naar iets, dat afleidt van het blijkbaar terne punt. Het zomerhuis van Mengelberg in Zwitserland (huis rechts voorgrond) liet „Cliasa Mengelberg" te Zuart-val-Sioc slra, op 1300 M. hoogte, Begrip voor de kanst vin haar au au. Heeft u uw opleiding in Holland ge noten, mevrouw? Neen, op mijn tiende jaar ging ik naar een kloosterschool in Brussel, het beken de Saeré Coeur. En is nook artiste? Speelt u piano, viool of harp? Vroeger bob ik wel piano gespeeld en gezongen. Is u nooit ia het openbaar opgetreden? Op een I ief d ad i gheid scon eert wel eens. Is u van mooning, dat de vrouw van oen muzikaal genie ook moet musiceerea of is het voor de verhouding beter, dat zij dit niet doet? De vrouw van een artist, zegt mevrouw Mengelberg, moet voldoende begrip van de kunst van haai man hebben om hem in zijn uiteenzettingen te kunnen volgen, maar zij moet nooit op hetzelfde gebied iets willen gaan presteeren. Dat gaat nooit goed. U is zeker heel veel alleen, merken wij op. Vallen de dage» u nooit lang? Do dagen lang I Ik kom tijd te kort. Wat heeft u dan allemaal te doen? Waar heeft u lietzoo druk mee? Doet u vod voor uw man? O, er is van allerlei te doen, klinkt hot ontwijkend. Aan één doodgewonen man, die zicb oen avond in hot publiek moet vertoon®», heb je ais vrouw je handen vol, peinzen wij hardop. En ©en kunstgenie telt mins tens voor tien en als dat gezelschap avond aan avond' in het publiek optreden dan... hmnun... Mevrouw Mengelberg schiet in een Jach, En dan hebben wij bet over de groote en kleine hebbelijkheden van mannen in het algemeen co van sommige mannen in het bizonder. Wij wisselen ervaringen uit en wij komen tot de slotsom, dat allo mannen... Maar nee», dat verklap ik u niet, want dat was een gezellig vrouwen-onderonsje, dat heelemaa! niet voor publicatie was bestemd I Vroeger, vertelt mevrouw Mengelberg ging ik altijd mee op de buitoniandsch© toumeés, maar tegenwoordig is mij dat te vermoeiend. Gaat u altijd naar alle repetities? Ik zorg zooveel mogelijk, dat ik er al tijd ben aan het slot van een repetitie om te noteewn wat er besproken moet wor den, wat er te onthouden valt, waarover getelefoneerd of geschreven moet worden, enz. Prof, Mengelberg is vccleisehentL Prof. Mengelberg heeft den naam van veelei schend te zij». Is het dagelijksch contact met een veiel- eiscbend iemand niet moeilijk op dsn duur? Peinzend kijkt mevrouw Mengelberg voor zich nit. Mijn man is veelei schend, zegt zij, maar als hij dat niet was, dan was hij nooit en te nimmer do groote kunstenaar geworden, die hij is. Hij is een dynamische persoonlijkheid en het dagelijksch verkeer met zoo'n ma tuur ©ischt veel, oiseht alles van iemand, het doet het beste in je naar boven komen, omdat je voortdurend er naar streeft het beste tei geven. Je wilt niet verslappen, je wilt niet geestelijk achteruitgaan. Vanzelf doe je alles om op peil te bljjyea en dat doe je moestal altoen onder den invloed van iemand van groot formaat. Vrouw van. een groot kunstenaar zijn, lijkt ons niet gemakkelijk. Hei is ook niet gemakkelijk, geeft mevr. Mengelberg toe. Je bent nooit zeker van je tijd. Er zijn nooit vaste uren voor iets. Gisteren begon de repetitie om 9 uur des morgens en om half vier kwamen wij hier om te lunchen... en dat is dan nog maar een kleinigheid. Maar er staat zoovetel tegenover, zoo veel moois en goeds, dat het toch een heerlgk leven is! En als het con eer tsei zoon. afgeloopen is, mevrouw.,.? Het chalet in Zwitserland. Dan gaan wjj naar Zwiteodattd. Wacht ik zal u de foto's van ons huis laten zien. Een groot album komt op tafel. Wij zien een aantal prachtige interieur-opnamen van Chasa Mengelberg, een varnikkel Ijk echt Zwitsarsch ch,tiet op 1800 M. hoogte, te- midden. tijsschon de) bergtoppen gelegen. Dat is de wildernis, vertelt mevr. Men gelberg, daar vluchten wij heen om weer op ons verhaal te komen. Vroeger hebben wij in do vacantia wol gereisd, maar mijn man werd overal herkend en aangestaard en vervolgd dn dat begon zoo hinderlijk te worden, dat wij er dit op gevonden heb ben. Mijn man heeft dit huis zelf ontwor pen en ook de teekening voor de plafonds gemaakt. Hij heeft er heel wat zelf aan getimmerd en daar is hij niet weinig trotseh op 1 Daar in de bergeto is het heerlijk. Daar woneg. wij eigenlijk. Wij zijn or volkomen vrij. Auto's kunnen er niet komen. Dit laatste klinkt waarlijk als een ver zuchting. En dan heb ik nog een heel klein huis je bij Krefeld in het dorpje iïülsenbetg. Dat huisje heb ik van mijn man gekre gen cfii daar trek ik heen als ik er soms opeens zin in krijg. De mode. Mevrouw, wat vindt u van de mode' Ik hou niet van de mode, klinkt liet categorisch, terwijl mevrouw Mengelberg ZONDAG, 19 Juni. 1938. Hilversum I, 187» en 113.5 M. 8.30 KRO. 9.30 NCRV. 12.15 KRO. 5.05 NCRV. 7.45—11.30 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde mu ziek. 9.50 \rij Evaug, Kerkdienst Gewij de muziek. 12.13 KRO-orkest (11.20 Boekbespreking). 1,50 -Causerie. 2 Vra- geubeaniwoording. 2.45 Grainofoon. 2.50 Gramofoon en Causerie. 3.20 Gramofoon. 3.30 Meiodislen. 4.30 Ziekenhalfuuitje. 4.555 Gramofoon. 5.05 Orgel, 6 Ke- derd, Herv, Kerkdienst Gewijd® muziek. 7.45 Sportnieuws. 7.50 Causerie. 8.10 Belichten. 8.25 Gramofoon. 8.30 KRO- orkest, Melodisten en solisten. 9.30 De Koninklijke Militaire Kapel. 10.30 Be richten. 10.40 Epiloog. 1111.30 Espe ranto. Hilversum If, 301.5 M. 8.55 VARA. 10 VPRO. 12 AVRO. 5 VARA. 8—12 AVRO, 8.55 Gramofoon. 9 Berichten. 9.05 Tuin- bouwpraatje. 9.30 Gramofoon. 9.40 Cau serie. 9,59 Berichten. 10 Zondagsschool. 10.30 Doopsgezinde Kerkdienst 11.50 Causerie. 12 Het woord van de week. 12.05 Filmpraatje. 12.30 Aeoiian-orkest en soliste. 1.15 Gramofoon. 1.30 Orgel. 2 Boekenhalfuur. 2.30 Kon. Hengdo's Mannenkoor. 2.50 Gramofoon. 3 Resi dentie orkest en soliste. In de pauze. Gramofoon. 4.30 Gramofoon, hierna: Sportnieuws. 5 Gramofoon. 6 Koviteiten- oirkest 6.30 Sportuitzending. 6.45 Sport nieuws. 6.50 Schaaknieuws, gramofoon. 7 D® Ramblers, Esmeralda-septet en de clamatie. 8 Berichten. 8.15 Kovacs La- jos en solist 9 Radiotooueel, 9.30 Zang. 10.15 Causerie. 10.15 Radiojournaal. 10.40 Gramofoon. 10.50 Schaaknieuws. 11 Berichten, hierna tot 12 Omroepor kest DMtwich, 1500 M, 12.50 Spelling we d s trijd. 1.35 Orkest 2.20 Voor tuiuliefhebbers. 2.40 Balalaika-or kest 3.05 Gramofoon. 3.35 Harmonie-or kest en soliste. 4.20 Causerie, 4.40 Sa- lonorkesi 5.20 Boekbespreking. 5.40 Zang en harp. 6.05 Filmpraatje. 6.20 Koor en orkest m. m. v. solisten, 7 Orgel m, m. v, solisten. 7,35—8.10 Tipica-orkest. 8.15 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Variété-programma. 9.55 Verkorte opera „Martha", 10.55 11.20 Epiloog. Radio Paris, 1648 M. 8.10—9.10 Gramofoon. 12.40 Orgel. 1 Orkest. (Om 1.50 Zang). 3.20 Orkest. 5.50 en. 6.05 Chansons. 6.20 Gramofoon. 6.35 Jazz-orkest 8.35 Chansons. 8.50 Symphonicconeert. 11.201.20 Orkest. Ken ka, 456 M, 6.20 'Concert. 8.35 Orgel. 10.35 Gramo foon. 11.50 Bachvereeniging, 12.20 Or kest en solist. 2.20 Populair concert. 3.20 Gevarieerd concert en sportrepor- tages. 7.30 Gramofoon. 8.20 Orkest en solisten. 10.50 Dansorkest, Sextet ea Or gel. 12.20—3.20 Ge-ar. concert. Brussel, 322 m 484 M. 322 M. (Vlaamseh)9.25 Gramofoon. 10.35 Orgel. 11.20 Fluit en Gramofoon. 12.,20 Gramofoon. 12.50 en 1.30 Or kest 1.502.20 eu 2.50 Gramofoon. 305 Militair concert. 4.05, 5.20 en 5.50 Gra mofoon. 6.35 en 7.20 Orkest 8.20 Sym- phonie-orkest en gemengd koor m. m. v. solisten. (9.05—9.20 Reportage). 10 Gramofoon. 10.30 Dansmuziek. 11.20 12.20 Orkest 484 M. (Fransch)9.20 Gramofoon, 10.20 Orkest 10.50 Piano. 11.05 Con cert. 11.50 Zang, 12.05 Concert. 12,20 Gramofoon. 12.30 Kleinorkest. 12.50 Gra mofoon. 1.30 Kleinorkest. 2.202.35 Har monica, 2.50 Gramofoon. 4.20 Cello. 5.05 en 7.35 Gramofoon. 8.20 Salonorkest en solisten. 9,05 Kleinorkest en soliste, 10.30 Orkest. 11.2012.20 Gramofoon. Ika tsr Maat! seeder, 1571 ML 8.20 Gevarieerd concert. 10.20 Berich ten. 10.40 Sportreportage. 10.50 Zie Keulen, (11,0511.20 Berichten). 1.15 Tgdseïn. 1.262,20 Kleinorkest en so listen. MAANDAG 20 Juni 1938. Hilversum I, 1875 ca 415.5 31 NORV-uitzending. 8 Schriftlezing en meditatie. 3 15 Berich ten en giamofoon 9.30 Gelukwenschen, 9.45 Gramofoon. 10 33 Morgendienst. 11 Christ, lectuur, 1130 Gramofoon 12 Be richten. 12.15 Gramofoon. 12 30 DeGooi- Knders In de pauze gramofoon 2 Gra mofoon. 2.15 Piano In de pauze's gramo foon. 3 Causerie. 3.40 Gramofoon 3 45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoon. 515 Kin- deruur. 6.15 Gramofoon. 6 30 Vragen uur, 7—7.15 Berichten. 7 458 Repor tage, 805 Berichten. 8.15 Stafmuziek 5de ïL I. 9 Causerie. 9.35 Vervolg concert. 10 Berichten, 10.05 Amsterdams Trio. 10.45 Gymnastiekles, 11 Gramofoon. Ca. 11.50—12 Schriftlezing. Hilversum II, 301.5 M. Algemeen programma, verzorgd' door d® VARA 10—1020 v m. VPRO. 8 Gramofoon 816 Berichten. 10 Mor genwijding. 1020 Declamatie 1040 Gra mofoon. 1110 Declamatie. 11 30 Orgel. 12 Gramoloon. 1215 Berichten 12.45 I.45 VARA-orkest en gramofoon. 2 Gra mofoon. 3.10 Declamatie. 3.30 Piano en gramofoon, 4 Orgel en gramofoon. 5 Voor dc kinderen. 5.30 Gramofoon 6 Fantasia 6 30 Muzikale causerie 7.05 Sportpraaije. 7,30 Gramofoon, 8.05 Be richten. 815 VARA-orkest. 9 Zuid' Sla vische volksmuziek, 9.30 Causerie 9.35 De Ramblers, 10 Berichten. 10 05 Vin- dobona-kwartet, m. m. v. solist 10.40 Po pulaire muziek. 11 Schaaknieuws. 11.05 12 Gramofoon. Dreitwieh, 1500 M, II.25—1150 en 12 05 Gramofoon. 12.20 Causerie. 12 45 Orgel. 1,20 Dansmuziek. I.502,20 Harp-trio. 3.203 50 Orkest. 4.20 'Orgel. 4 50 Gramofoon. 5.20 Re portage. 5.30 Orkest, m. m. v. soliste. 6.20 'Berichten. 6 40 Piano. 7 Muzikale causerie, 7 20 Populair programma 8.05 Orgel. 8.40 Causerie. 9 Zang. 9.20 Be richten. 9,40 Overzicht. 9.55 Orkest, m. m, v. solist 11 Declamatie. 11.20 Orkest. II.5012.20 Dansmuziek. Radio Paris, 1648 M. 8,109.05, 10.10 en 12 35 Gramofoon. 1.50 Zang. 205 Gramofoon. 3.05 Piano. 3.20 en 4 20 Zang. 4.35 Piano. 5 20 Orkest. 8.35—1205 Opera. Keulen, 456 M. 6.50 Gramofoon. 7.30 Kleinorkest 12.20 Orkest 2.30 Populair concert. 4.20 Or kest. 6,40 Gevar. concert 7.30 Gramo foon, 9 20 Mmidotine-oikcst- 9.20 Orkest, m, m. solist. 10.50 'Orkest, m. m. v. solist 12.20—3.20 Orkest en klcinor- feest Brussel, 322 en 484 M. 322 M. Vlaamseh;). 12 20 Gramofoon. 12.50 Salonorkest. 1.30 Dansorkest 1.50 —2.20, 5.20 en 6 50 Gramofoon. 7,20 Piano. 8.20 en 9.20 Salon- en dansor kest, m. m. v, soliste. 10.3011.20 Gra mofoon. 484 M. (Fransch). 12.20 Gramofoon. 12.50 en 130 Orkest 1.502.20 Gra mofoon. 5.20 en 5 50 Orkest en soliste. 6.35 Altviool. 7,05 Zang, 7J5 Gramo foon, 8.20 Orkest 8.50 Radiotooneel. 10 Concert 10.3011.20 Gramofoon. Dentsehluudsender, 1571 M. 7.30 Orkest en solisten. 8.20 Kleinorkest, pianodUo en solisten. 9,20 Duitschland- echo. 9.35 PhHh, strijkkwartet 10.20 Be richten. 10.40 Reportage. 10.50 Blaas- kwintet 11.05 Berichten. 11.00 Amuse mentsorkest ea solisten, 12.20 Gevar. concert. 1.15 Tijdsein, 1.262.20 Or kest en kleinorkest haar vijfde sigaret opsteekt. Of is het de zesde? Neen, herhaalt mevrouw Mengelberg, ik hou niet van de mode en ik hou niet van nieuwe kleercn. Ik hou pas van mijn ja ponnen, als ze oud zijn! Ja maar de menschen... Het kan mij nooit schelen, wat de men- schen zeggen. Ik doe wat ik prettig vind ea wat ik denk dat goed is: Men faire »t laisser diro was altrjd mijn leuzie, reeds toen ik klein meisje was, en de meening van de menschen laat mij koud. Ja, Ik ben vreesatijk brutaal en ik ban overschil- ook! Zet u er dat maax bij. „\Vij moeten even glimlachen. Kringloop der dingen. Hier is een vrouw, die don moed heeft rondborstig voor haar meetiïng uit te komen. Leest u vetel? Ja, ik lees graag, tegenwoordig vooral boeken uit den ouden tijd: geschiedenis 1 Als ik dan lees van al die opstandigheid, vau die troebelen en moeilijkheden en ik bedenk hoe ten slotte het leven toch al tijd verder is gegaan, hoe do kringloop der dingen onherroepelijk voortgaat, dan geeft mij dat weer moed en verhouwen in d© toekomst. Wat de menschen ook doen, het leven gaat verder en bezien in. dat licht zijn de dingen allemaal veel min der belangrijk dan zrj anders geweest zou den zijn. Verrast kijken wij op. Deze krachtige twee-ein-zestigjarige is in waarheid d© milde wijsheid van tien rijperen leeftijd deelachtig geworden. Hier zit een, vtouw, die het geheim van het echte levensgeluk heeft doorgrond. Met een rustige, sterk© blijmoedigheid gepant serd weet, zij de moeilijkheden tot hun ware proporties terug te brengen en de goede dingen des levens te waardeeren. Hel is voorzeker geen gemakkelijk© taak te leven in d© schaduw vau het genie. Maar deze vrouw met haar levensdurf, haar prachtig© onbaatzuchtigheid en haar sterk moederlijk instinct is d© ideal© echt genoot© voor ©en groot kunstenaar. Bilandere liefhebberijen. Heeft u nog bizonder© liefhebberijen, mevrouw Ja... breien. Ik brei geon mooie dingen, hoor, haast mevrouw Mengelberg zich ©I bij te voegen. Wel mooie steken en pa troontjes en zoo. En wat breit u dan? Sokjes cm truitjes voor do kindertjes van mijn neef. Kijk, daar staan de portretten; «en jongetje van 5 en een meisje van 3 jaar. Dat zijn toch zulke schatten van kin deren. Als ik eens wat moe ben of wat somher gestemd, dan ga ik naar dat twee- tal. Het is wonderlijk, zegt mevr. Mengelberg zacht, hoe klein© kinderen je altijd weer beter kunnen maken. En dan loopen wij langs dc doode kran sen naar de lift. Bewaart u zulke dingen? vragen v,ij Neon, alleen de linten, dio nemen we moe naaT Zwitserland en bij bizonctere ge legenheden versieren wij daar de kamers mee. Verlepte bloeman en dorre bladeren vind ik zoo treurig ora naar t© kijken, zegt mevrouw Mengelberg en wij knikken in stemmend, Zoo'n gezegd© hoort bij deze levendige, kunstzinnig© vtouw, dl© zoo sterk eti moedig haar loven in de scha duw letoft, Edn leven van dienend© lief de, maar e©n rijk en een gezegend leven! AMY GROSKAMP TEN HAVE.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1938 | | pagina 7