DOGI RUGANI New York past zich aan m 0. Vrouwen rem bekende Nederlanders Echtgenoote van Frits Bouwmeester Tooneeispeeister en paciffste. Een vrouw met levendig temperament en sprankeienden geest. Ergens in liet hart van oud Amsterdam ligt een groet© breede winkelstraat waar auto's, barren en vrachtwagons dag en nacht over het asphalt razen, waar drom men fielsers behenuig door het verkeer Ja- voeren en waar onophoudelijk de trams ten verschillende lijnen zoevend en piepend ■toppen aan de halte. Dichtbij die halte is teen brug en daar buigt zich een grachtje af, zoo'n typisch ouderwetsch grachtje als wij or vroeger vele hadden aan den rand van de slad, zoo'n grachtje bestaande uit een rij tegen elkaar leunende schilderach tige huisjes. Sommige met een breed uit- gesnoeide ïindo er voor, huisjes die met liun kleine vierkante vensters droomerig over hot slootje heen staan te slaren naar de cindelooze groene weilanden, d'io zich uitstrekken lot aan don gezichtseinder. Dat grachtje is de Baarsjes weg, waar van het vriendelijk landelijke type ver loren is gegaan, toen men am de over zijde in de weilanden huizon ging bouwen, groote vierkante huizenblokken, die met z'n tweeën een straat vormen en met z'n vieren oen stadswijk. In do gracht ligt een dekschuit met kolen en aan do overkant in oen rechte eentonige zijstraat werkvolk in blauwe kielen samen voor een fabriek. Maar het is niet alleen aan de overzijde, dat de groote slad haar grijparmen heeft uitgestrekt. Vlak achter do Baarsjesweg zijn ook van die hoog© rechthoekige huizen blokken en ais wij stilstaan voor no. 174, staan wij ook al voor zoo'n groot massief flatgebouw. Tan Italwansclie afkomst. Wij klimmen trappen...... en dan staan wij opeens in een smalle gang tegenover *etx klein slank figuurtje. Is u mevrouw Doei Rugani? Om u te dienen. In een prettige lichte kamer gaan wij Ban bet breede lage raam zitten. Hoe mooi is het uitzicht van hier boven afl Wij kij ken over daken en schoorstoonen. De ko- lensehuit is ver weg. Hier kijken wij van zelf omhoog naar de jagende wolken. Als wij in Amsterdam moesten wonen, zouden wij nog honger willen wonen, denken wij. Het potlood en het opschrijfboekje komen te voorschijn. Mevrouw, vragen wij, heet u echt zoo? Heet u beusch Dogi Rugani? U is zeker geen Nedorlandsche? Jawel, ik ben in Amsterdam geboren, ik heb Ilaliaansche familie. Mijn vader was van Italiaansdie afkomst. Is n in Amsterdam op school geweest? Ja, do meisjes H.B.S. En daarna de tocmeelschool? O neen I Ik was hoelemaal niet van plan actrice te worden. Ik ben begonnen Fran- sehe ietteren le studeeren. En heeft u het ver gebracht met die stu die? Tot het eerste eva men A. Tot en mèt het eerste examen, verbetert mevrouw Bouw meester, Eu waarom bent u niet verder gegaan? Hoe oud was u toen u er mee ophield? Ik was twinüg en ik ben er mee opgehou den omdat ik trouwde. Is uw man vee! ouder dan u? O ja, een heeleboel jaartjes. Was u lang verloofd-? vragen wij onbe scheiden. Mevrouw Bouwmeester lacht. Neenl want het „mocht" heelemaal niet. Trouwen met cvffl toooeelspoïer... verbeeld jel Reuze herrie thuis, alsjeblieft! Wo wa ren in stilte verloofd en toen we den tegen stand' overwonnen hadden, zijn we spoedig daarop getrouwd. Ging u toen ïa Amsterdam wonen? Ja mijn man was toen bij Musch en van dor Horst. i 1 Tegenstand overwonnen. En hebt u toon dadelijk uw man ge vraagd1 of ix ook aan bet tooneel mocht? Of Leeft hij u „ontdekt"? f li Noen, nccai, niets van dat alles 1 Mijn man wou heelemaal niet hebben, dat ik op do planken kwam. De eerst© drie jaar was daar^ook noen sprak© van Had u in uw jongemeisjestijd wel eens tooneel gespeeld? Ja, inct bet studenten tooneel en ik vond het v;.-oze. Voor de grap had ik wel eens een iigurantenrolletje gedaan, maar mijn man wou het absoluut niet hebben. Toen ben ik eens doordat er een actrice ziek was geworden, ingevallen in een kleins rol. Het viel me niet moeilijk, want van nature spreek ik duidelijk en gearticuleerd en ik leer heel gemakkelijk. Maar hoe teut tx nu eigenlijk tol echt toonc-kpelen gekomen? Wat men zoo noemt de knapen van het vak, die moet u toch ergens geleerd hebben, dat waait iemand toch maar zoo niet aanl Dat zal ik u vertellen; terwijl mijn man met ccn klein eigen gezelschap de provin cie in was, heb ik mij, met zijn medeweten maar zver tegen zifn zin, aangesloten bij een bestheiden troep, waar ik ingenue rol len speelde. Hulp had ik daar niot en van bepaald onderricht was ook geen sprake. J© stond er voor ©n jo spande alle krach ten hl om het zoo goed1 mogelijk t© doen. Dus u heeft het vak echt in de praktijk geleerd Absoluut Een bard© leerschool merken wij op. Maar een uitstekende! laclit het klein© vrouwtje. Fn toen? vragen wij als een kind, dat naar het vervolg van een verhaaltje ver langt Toen kwam ik hg Willem van der Veer. Daar heb ik gespoeld ia „Da Opgaande Zon" en in „Het Zevend© Gebod". Speelde n toen samen met mevrouw Esther de Boer van Rijk? Ja, dïo was ©r toen ook. En toen? Toen ben ik bij Nap de la Mar gekomen. Dat was hamers degene, die de Kruik heeft gespeeld in Merijntje Gij zen? De eerste groote rol. Juist en als die man goed gedisponeerd was, dan was hei ©en geweldige regis seur. Wal j© daar niet alles van kon Jee- ren! Die man verslond do kunst iemand iels bij te brengen, iemand iets te laten doen, het te voelen en te zien inet zijn oogen, met zijn visie. Bij hem kreeg ik toen mijn eerste groote rol. Het stuk heette „Hotel do Blauwe Vogel" en ik moest ©on vronw van lichte zeden voorstdllen. Ik vond liet reuze moeilijk, want ik wist van die dingen geen sikkepit. Bleef u daar lang? Operette af schim dijk werk. Neen, het zqn meestal jaarcontracten of zomercoistracleu voor drie maanden. Na drie maanden kreeg ik een vast contract bij de operette van Bij ie veld in Den Haag. Was dat prettig werk? Ne© afschuwelijk! klinkt het hartgrondig. VrccselrjkHet gesproken woord in de ope rette is altijd als het ware een aanloop voor een aria. Kijk moet u zien... het levendige per soontje springt op. Alles aan haar acleert om haar bedoeling te verduidelijken. Kom, galmt zij, laat ons gaan laat ons gain... De handen maken een expressief gebaar, de oogen rollen. Och, zegt zij, als jo mot hart en ziel van je vak houdt, als je weet hoe eenvoud1, soberheid en waarachtigheid ©erste vereïschten zijn, dan krijg je zoo het land arui dio operettemaaier van een gesproken tekst te zoggen. Maar als je het tusschen al dio operette-collega's in je eentje anders doet, op je eigen manier, op de manier, die j© zelf als de ©enige juist© aanvoelt, dan geeft dat oen hoop haken ©n oogen, aan lijkt het zoo aanstellerig om het alleen teler te willen weten en do anderen vertolken dat dan als ecu soort demonstratie van blaam aan him adres. Toen ik bij Bijleveld werkte, vertelt me vrouw Bouwmeester, heeft lnj xnij uitge leend. Wat zegt U? Uitgeleend, ja dat is heel gewoon, eerst aan Nap do la Mar en toen aan d© jonge Chrispijn, dio met mijn man en Tilly Lus samen een gezelschap had. Ik oogstte toen groot succes in „Het ondeugende Vrouw tje". Wij schrijven: Nap d© la Mar, Bijleveld weer Nap ue la Mar, Chrispijte... En toen mevrouw? Toen kwam ik bij het Rika Hopper Theater, maar na een jaar ging hot gezel schap uiteen en toen kwam ik bij van Kerckhoven en de Bree. Daar speelde ik een jaar lang Engelsche en Amerikaansche blijspelen in het Centraal Theater. En (een? Toen werd ik door Musch eoi van der Horst gevraagd als eerste jonge vrouw bij hun geselschap. Daar heb ik vier jaar ge werkt. Raar heb ik weer in „De opgaand© Zon" gespeeld, maar nu had ik do groot© hoofdrol. En totn.,. ja wacht eens... toon van oer Horst ophield, toen werd het Nieuwe Schouwtoonoel opgericht" door Ko van Tijk en mijn man. Verkende vrouw en moeder. De deur gaat open en een lang jong meisje mei heldere kijkers in een frisch blozend gorichtj© komt binnen. Mijn dochter Thies, zegt mevrouw Bouw- raee-iter trotsch, ze is veertien ©n ze zit in de tweede klasse van het Lyceum. Hoe vindt u dat grappige truitjo, dat ze daar aan heelt? ij bewonderen het truitje, dat zeer origineel ern bont harlekijn patroon ver toont. Heeft moester meegebracht uit Italië, vertelt Thies. Er hoort ook een zwempak bij Dit eigenlijk het jasje van het zwem pak. En zo heefr mijn xolc aan! klaagt grappig verontwaardigd het kleine moedertje. Zoo'n dochter... U weet niet wat een last dat isl Mijn 1;keren zijn gewoon niet veilig voer haar. Liefdevol gaan de blikken van de moeder over het jeugdig© figuurtje. Er komt thee en heerlijke chocolaadjes en in die intiem huiselijke sfeer bloeit iets open van innigheid en geluk. Deze werkende vrouw heeft het geheim gevon den. Zij is «i kende vrouw en moeder. Niettegenstaande oen veeleischenden ©n in beslagfiemenden werkkring, niettegenstaan de een noodzakelijk ongeregelgd huishou den is zil er in geslaagd het kostelijkst bezit ongerept te bewaren: het spontane, levend© contact met het opgroeiende kind, dat met alle lieve eigengereidheid d'er jeugd toch zoo vol openlijk© bewondering is voor cte knappe moeder. Van het tooneel weg. Weet u al, dat ik van het tooneel weg ga? zegl mevrouw Bouwmeester opeens. En. wat gaat u dan doen? vragen wij. Ik heb een vast contract gekregen bij de VARA. Wat zult u er doen? Een bepaald genre? Neen, van allerlei werk, voordrachten en meespelen In hoorspelen, van alles. Vindt u het prettig? Ik vind' het heerlijk. Zal het u niet afvallen dat acteeren voor Kunstmatige binnenhuis-koeling. Bretels toe gestaan bijwintercostuums. Het decorum en democratie. {Van onzen Auicrikaanschen correspondent) liet was genoeglijk dezer dagen te lezen, hoe de president der Vereenigd© Staten en ecu lid van den Senaat of het Hooger- huis met elkaar geconfereerd hadden tij dens het koffiedrinken en bovendien in hun hemdsmouwen, aangezien de thermo meter huiteu op 95 graden stond. Dadelijk ben ik mijn lozers hier ©enige verklarin gen schuldig. Amerika is in de laatste ja ren op grootsche schaal bezig met „air conditioning" of kunstmatige biimenhnis- afkoding. Wolkenkrabbers en bioseopen, maar ook woonhuizen worden 's zomers kunstmatig op een droge tempora tuur van 70 graden gebracht, terwijl het buiten gloeiend is. Velen zweren er bij. Groote kantoren beweren, dat hun personeel in gekoeld© lokalen veel meer presteert. An deren zijn er overtuigde tegenstanders van en met geen stok naar binnen te krijgen. Onder de laatstcn behoort Roosevelt, dio geweigerd hoeft liet Witte [luis 's zomers kunstmatig te laten afkoelen en dat in Wasliington, waar het in do zomermaanden haast niet tc harden is. Roosevelt geeft er de voorkeur aan, in zijh hemdsmouwen te zitten en zich d© druppels van het vporhoofd te vegen. Bretels. Jarenlang heeft bij do Anierikaanschc hccronmode de eigenaardige opvatting ge hcersckt, dat liet dragen van bretels niet conunc il faut en alleen een noodzakelijk kwaad voor poiilie en brandweer was. Ja, het was jaren geleden niet mogelijk hij confectiepakken een pantalon to veroveren, die op dat nulligc instrument ingericht was. Tegenwoordig is dat andeïs geworden. Zij waren aile recht om het middel afgesne den en hadden alleen maar lussen om een riem of gordel door te schuiven. Ik her inner mij nog hoe jaren geleden de film acteur Adolphe Mcnjou tot den keurigst gekleeden man van Amerika word ver klaard, hoewel er ©enigszins beschaamd werd bijgevoegd, dat de Amerikaansche Fransclimart niet van oen riem om zijn middel wild© hooren, maar beweerde, dat alleen bretels dracht en snit van een costuum konden laten uitkomen. Winter costuums zijn tegenwoordig op bretels te refcend, maar de zomerpakken niet, omdat cr geen vesten bij liooren, Wannaer een Amerikaan dus 's zomers zijn jas uittrekt loopt of zit hij in zijn overhemd en het valt niet te ontkennen, dat in dat geval een bretel uit den booze zijn zou. Toch wordt het kortheidshalve „sitting in shirtsleeves" genoemd en vermoedelijk wa ren president en senator ook op die ma nier uitgedost. Het is moeilijk zich iets dergelijks in eenig onder land voor te stel len en nog moeilijker, dat de pers daar het zou willen of durven vermelden, als het er gebomd zou zijh. Presidentsvrouwen. Democratisch als de Amerikanen in hun bait zijn en hoe zeer ieder van hen cr tot in zijn ziel van overtuigd was, dat hij liet Witte Huis op elk uur van den dag kon binnenloop en om den door hem ge kozen president dezer Vereenigde Staten, op den schouder te kloppen, toch werd stil zwijgend een zeker protocol aangenomen. Sinds den dynannschen. Theodore hebben zijn opvolgers in allerlei opzichten een bepaald decorum bewaard, hiertoe gedwon gen door de groeiende hoeveelheid werk zaamheden en de toenemende bevolking. Het gebeurde dan wet, dat Warren Har ding zich bij het golfen lieten fotografeeren en zelfs Calvin Cooiidge poseerde eens op een harkwagen tijdens zijn vacantie in zijn gehoortestaat Vermout. Maar de dames Cooiidge en Hoover hielden de hand aan do traditie, dat Amerikaansche presidents vrouwen voornamelijk en alleen de taak van gastvrouw moeten vervullen en zich verder zoo min mogelijk in de oogen van het publiek moeten vce'tooiicn, tenzij in gezelschap van hun echtgenoot. Mevrouw Cooiidge en mevrouw Hoover bewogen zich nooit sdieen over straat of in het openbaar zonder vergezeld te zijn van minstens een beambte van de Secret Ser vice, de nationale recherche, die onder anderen het staatshoofd en zijn. familie moet beschermen. Mevr. Roosevelt zoekt contact. Vorige presidentsvrouwen hebben nim mer hun opinie over sociale aangelegen heden te kennen gegeven en politiek bo- sLond voor hen niet, zoolang zij in het Witte Huis woonden. De tegenwoordige pre sidentsvrouw daarentegen schrijft eiken dag een eigen stukje voor een krantensyndi- caat, stelt door persoonlijk bezoek over de geheel© lengte en broedte van het land belang in het wel en woe der lagere maat schappelijke klassen en vormt een sterk persoonlijk contact tusschcn den president en de groote massa, die het hardst heeft moeten lijden door malaise en werkloos heid. Menigmaal gebeurt het, dat voorname gasten op liet Witte Huis het zonder do gastvrouw moeten doen, die eigens in Tennessee of Californie nieuwe woningen of arheidsscliolcn bezoekt. Ook d© illustra tie pers schijnt er hoe langer lioe moer voor te gevoelen om opnamen in hemds mouw en te nemen en wat zijn. do tegen woordig zoo populaire „eundid cauxera"- opnamen eigenlijk anders? Dat zijtx ook de foto's van mevrouw Roosevelt, die een saucijsje aan een tak geprikt boven een vuurtje roostert, of van den president aan het roer van een zeiljacht, maar zich kip lekker toonend in een trui en c-i broek, die volgens een beschaamden zoon aan boord „met geen taug aan te raken waren". De rechtszaal. Do eetiigo ptek in Amerika, waar nog altijd ecu streng decoiura bewaard wordt ook al is het niet te vergelijken niet Engeland b.v. is de rechtszaal. Het meeiendcel van de rechters is er niet voor te vinden ook bij do alles overtreffende bitlegolf geen toga aan te trekken of de aanwezigen toe le staan hun jas uit te trekken of do dnsknoop ©enigszins losser te maken. En in deze zalen, waar het toch zeker het noodigst zijn zou, treft men geen kunstmatige koeling aan met uitzondering van het schitterende verblijf van de U. S. Supreme Court te Washing ton. Voor het grootste gedeelte zijn de uitgebreide regceringsgcbouwen in die stad voor zoover zij van recenten datum zijn, van koelinstallaties voorzien. de microfoon zonder de stimulans van het contact met de zaal? Tjapeinzend kijkt de jonge actrice voor zich uit. Het is niet hetzelfdemaar, besluit rij opgewekt, ik heb de vrijheid om gedurende mijn contract ook tooneel te spelen. Bon sang ne peut mentir. U zult natuur lijk terug verlangen naar de planken, voor spellen wij. j Wie weet Toonetlid ceren. En vertelt u nu eens, vragen wij en &et is niet alleen journalistieke weetgierigheid, maar echte vrouwelijk© nieuwsgierigheid die ons dit doet vragen; hoe gaat dat nu eigenlijk met die tooneel kteeren? Krijgt u die of moet n daar zelf voor zorgen Daar moeten wij zelf voor zorgen, alleen bij ouderwetse! ie costuumstukken niet. En dan vertelt mevrouw Bouwmeester op de haar eigen levendige vvijz© boo eens een jong acteur, die *n Engelsche lord moest voorstellen een rok, hcog© hoed en alles wat verder bij de avondfeloeding van een goed gekleed man behoort op afbetaling had aangeschaft. Twee rokoverheniden be vat hij. Het cene deed dienst op de planken, terwijl het andere gowasschen werd. En toen, o schrik, hield plots de uitbeïatmg der gages op en toen weigerde de wasch- vrouw die gezien hare vele tooneel- klanten uitstekend op de hoogte was de aflevering van liet schoon© hemd. Hoe do jonge man in kwestie rich uit clez'o calamiteit gered hoeft, kregen wij niet ie hooien, maar zaoiets doet je toch even peinzend stilstaan bij den moed <n den durf van jonge menschen die eert zoo onzeker beroep met zoo grooten ijver ©n toewijding vervullen. Enne vragen wij, als u nu eens cel heel mooi zomeicomplet lieeft of een mooie gekleede japon en u moet uit, trekt u dat dan aan? Vroeger kon men de echte loo- neetkleeren immers niet in het dageSijksch teven dragen, maar nu men zulke „echte" dingen -op de planteen draagt, lijkt het zoo zonde .om die renteloos in d© kast te laten hangen, als men ze goed gebruiken kan. Ja, en toch moet dat. Verbeeld' u eens, dat ik een ongelukje had met een japon ©n ik zou er d«s avonds in moeten optreden. Maar als het stuk dan van het reper toire isi Dan is meestal de japon uit de mode. Rollen Ie*ren. En dan komen wij weer mot oen andere vraag: leert u gemakkelijk van huiten? Ja, klinkt het volmondig. Ik behoef nooit echt te. blokken. Een rol, ©n vooral een rol, die mij veel zegt, is feitelijk zoo lang ik er mee bezig ben nooit uit mijn gedachten. Die rol leeft in mij, ik sta er mee open ik slaap er mee in. Toen ik eens ©en Zeedijktype moest uitbeelden, vond ik mijzelf op een goeden dag opeens op...... d© Zeedijk. En ik was heelemaal niet van plan om daar heen te gaan. Mijn onderbewustzijn moet mij er been hebben gebracht. Haat era nijd. Tot slot nog een gewetensvraag, me vrouw: wat is er waar van dte bewering dat er achter de schennen zooveel,haat en nijd1, zooveel jaloezie cn Kwaadwilligheid leeft. Is dat overdreven of is het heusch waar? Het is helaas waar, antwoordt onze zegs vrouw. Efe jalouzie eu de naijver om een iets hetere pers, om oen rol van meer bte- teekenis, om een kans op grootere popula riteit is lieuseh niet denkbeeldig. Het is niet te gelooven, waartoe beroepsnaijver vrouwen kan brengen. Maar, haast zij zich er bij te voegen, er zijn ook hartelijk© lieve collega's. Dat zijn dan zeker diegenen, die geen concurrentie te duchten hebben, merken wij venijnig op. Dogi Rugani lacht. In alle beroepen is naijver, maar bij het tooneel leidt het er zoo vanzelf toe. Het is niet alleen of je intellect, of je uiterlijk, of je maatschap pelijke gesteldheid, die er aan to pos ko men, maar liet gaat altijd om den geheelen men«ch en dan...... een verontschuldigend1 handgebaar voltooit de zin. Onze blik' en zwerven door do gezellige kamers. r ïs het niet wel eens moeilijk om in zoo'n artiestenhuishouden goed© hulp t© krijgen Wij hebben een engel van een dieh-tbodv, klinkt het cnlhousïas!, al vijf jaar dezelfde. Zij kan nu nooit meer bij anderen dieien. Waarom niet? Och, ze is net zoo gek als ik gewo.den, zij snapt jc met een half woord. Zij heeft zich i ülkomen aangepast. Zij zou niet an dcis meer willen. Opeens valt me iels in. Heeft u zoo vragen wij, buiten liet too neel en builen uw gezin nog veel aide re belangen of R daar geen tijd voor? 0 ja. klinkt het opgewekt ik ben fel pacï- fisie, ik ben lid van het, Amslcidamsche Bestuur van den Intemaliona'oi Vrouwen bond voor Vrede en Vrijheid. Ik Sxen lid van E. D. D. en verder ligt do belangstel ling van mijn man en mij op theologisch ei sociaal gebied. En datx nemen wij afscheid van Dogi Rugani en wij nemen den iidruk mede van een gelukkig© jonge werkende vrouw, een Vrouw met rijke gaven van hoofd en hart, een vrouw, die iets te geven hoeft, een vrouw -met een warm levend temperament en een sprankelende geest, die met ernst eu toewijding haar tang niet gemakkelijke dubbele taak vervult. AMY GROSKAMP TEN HAVE,. •QsV*.-. •- De arm van een fietser isgeentao- verstaf: vóór het veranderen van richting moet hij zich ervan over tuigen af de ma noeuvre VEILIG volvoerd zal kun nen worden!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1938 | | pagina 7