Teefoor-Adres era.. die dkeu dag my aaudadd ma>tyeu
De Wind
Blaast
67682 Posl Co '^ortc ^arn 111
manufacturen.
MIJMERINGEN
Voor SCHOOLARTIKELENPasserdoozen, Teekenhaken en -Planken
N.V. Drukkerij en Kantoorboekhandel „MERCURIUS", Lange Haven 77, Tel. 68812
SCHIEDAMSCHE RADIO CENTRALE
ONZE TUIN
Fa. van uoopib Oliviei
AÜTO-ltUlTKN
Fa.
Glasslijperij, Boterstraal 89
BA.KKKKSJ
J Krommenhoek Singe- 101
BUinVARTIKELKN-IJZFKMAREN.
BKANUSTOFFEN
£?QQflO Jan Hoogenbeig
DuOUfa Hoogstraat 24.
FOTOGRAFEN
fi77*ÏQ 8chnenlei, ib'irma Dettmeyeri
Ul 03 Hoogstraat 101.
UAAKDEN KACUELS - S31E1IE1UJ
f> O Q fiFirma L. Kamp
J 1 Hoogstraat 128
LIKEUREN
„Uud-Mathenesse
RRQ^fi depót A. J. van lleck X Co.
003,30 totierd.ciijk 242
LOOOGlr-TEKSBEDKUF.
C0CC4 67510. Mail. Soelei;
Boterstraat 78
LUXn VERHUUR,
AQA4A „Wester Garage"', Francois Ha
DO& I U verschmidtlaan 70—74. Dag en
nacht geopend
«oir;7 Fa. G. van der Heijden
OQlvJ/ Boterstraat 13-15-29-33
FAI'IKRVËRNIETIGING.
C7RRC Jac. v. d. Waai, Weslmoien-
vJ/wt/U straat 25-27. Inkoop alle soorten
oud papier en metalen.
RADIO
C7770 69870 en 69519.
O U Schiedamsche Radiocentrale N.V.,
Lange Haven 107.
SCHOEN REl'AR.-SCHOENVERGROüT-INR
R7R7R d- G. van Noort,
U U 1 Westfrankelandschostraat 75
SLOOPWERKEN.
COQC'J J. de Waaid Szn., Aannemer
'v van sloopwerken L. N emvstr 97
SCHOORSTEEN N EGEN.
(Verbetering van Schoorsteentrekl
'ofl491 Fa. V. L. Borrani.
O J rtl Alléén Lange Achterweg 33.
STOOMEN-VEUVEN.
0*7000 Stooinvervenj en Chem Wassche-
O oZu rij „Centraal", Iloofdkant Lange
Nieinvstraat 71.
Timmer- eu Metselwerken. Electr.Tirumcrbedrijl
C7Ö70 Th. Kreuger v/h. J II. Wuisman.
0/0/0 Raam 3.
\V ON IXG-IN'RIC UTING
C Oni 1 Fa Rijnbende en Van Hoek.
OOÜI I Hoogstraat 32.
Herfst
Wij zijn den herfst binnengetreden. De
kalender heeft het ons gemeld en d© na
tuur om ons heen zegt het ons in vele
kleuren. De avonden worden langer en
kouder. Do herfstnevel spicidt zijn waas
tusschen de hoornen en de struiken en over
liet platteland. De veluen liggen kaal nu de
oogst werd binnengehaald. Late vaeantie-
gnngers komen weer in den arbeid. Alom is
het werk weer in vollen gang. Alles ver
telt ons: de zomer is adder den rug; de
herfst is er; bereidt u voor op den winler.
Wij spreken van najaarsstormen. Straks
zal do wind en de regen het vernielings
werk beginnen en wat in de lente oen lust
der oogen was, en in den zomer vreugde
bood zal het zoolang hard moeten ontgel
den, totdat hel den strijd opgeeft en op
den grond neervalt om vertreden, ver
teerd tc worden. En wij denken aan den
zang van den klassieken dichter Homerus:
„Zooals de geslachten der blaadrcn, zoo
zijn dc geslachten der menschen" om ons
dan le troosten met wat deze wijze bard
daarop laat volgen: „Werpt er de wind het
eene terneer; Een nieuw loof gro-eit aan
het bottende hout, wanneer het lentege
tijde weer nadert".
De les van den herfst is, dat niets den
gang der dingen kan storen.
Het is dit jaar weder winter geweest en
lente geworden. Een nieuwe lente met
nieuw leven; met rijke belofte van vrucht-
dragen van den oogst. De zomer loste het
voorjaar af en begon de vruohtbeloifle van
dc lente in te lossen. Nu is de herfst erten
dc vrucht is er ook. Verschillende oogsten
werden reeds binnengehaald. Anderen zul
len nog volgen.
Het doel der natuur is bereikt. Want in
eerste instantie is de bestemming van de
plant en van den boom niet de bloem,
maar de vrucht; het zaad. Weest vrucht
baar en vermenigvuldigt u, geldt niet alleen
van den mensch. Daarom is in wezen de
herfst schooner dan de lente; omdat de
vervulling der belofte hooger reikt dan de
belofte zelf. Hoeveel beloften worden nim
mer ingelost. Hoeveel bloesem werd geen
vrucht.
Daarom is de herfst van het leven ook
heel wat beter in wezen dan dc-lente. Ook
al schijnt de lente schooner. In den herfst
des levens kan men den oogst," de vrucht
overzien. Want dit „weest vruchtbaar"
slaat op heel het leven; op heel ons zijn,
ons doen en laten; onze vreugde en Ons
kruis; onze arbeid en onze rust. Het komt
er niet zoozeer op aan, hoe die geweest
zijn, zwaarder of lichter, maar of die in
ons leven vrucht gebracht hebben.
Dit vruchtbaar zijn werd door een schrij
ver in den Bijbel aldus tot uitdrukking ge
bracht: Alle dingen moeten dengenen, die
gelooven, medewerken ten goede. De
vrucht van „alle dingen" in en om ons le
ven moet dus wezen, dat het „ten goede"
•was, dat wij er wijzer en beter; Moeker en
gelooviger door geworden zijn. Wat nut de
bloesem der vrachtboomen ziomder de
vrucht. Is de boom er niet juist om die
•vrucht voort te brengen? Wat nutten <xns
alle ervaringen in ons l'even, wanneer die
ervaringen ons niets gelceul hebben? Wan
neer wij in den herfst des levens tegenover
het leven feitelijk weinig anders slaan dan
leen wij in de lente des levens stonden?
Wij boorden onlangs een loftuiting op
een doode; hij bleef zijn leven lang o'n
kind. Is dat het doel van het leven gegre
pen hebben; een kind gebleven ie zijn?
Een kind is toch geheel belofte en geen
vrucht. Dat verwachten wij niet van een
kind; evenmin als do boer verwacht in de
lente den oogst te zuilen binnen lial-n.
Men kan in den herfst den oogst wel
kwalificoerenrijk, goed, matig, richt,
rnaar men kan aan deze kwalificatie ni its
meer verandeicn. De oogst is binnen ca hij
is zooals hij is.
En als wij in den herfst des levens staan,
dan kunnen onk wij aan den oogst des le
vens niets meer vemnderen. Lente en zo
mer; zaaiing en oogst zijn voorbij. De oogst
is binnen. De kwalificatie moge don opti
mist wat dankbaarder slennnen dan den
pessimist; wie objectief oordeelt, die weet
dan, hoe Je oogst is.
Er ligt iets benauwends in het onherroe
pelijke. Maar de gedachte aan die be
nauwenis moet ons niet vastgrijpen, wan
neer de tijd der onherroepelijkheid geko
men is. Reeds veel eerder di<mt die gedach
te ons vast tc houdenZijn er niet
twaalf uren in den dag; dc nacht komt,
waarin niemand weiken kan. De twaalf
uren des levens zijn voor den arbeid. Zij
gaan aan den herfst vooraf. Dat is hun
ernst; de nacht komt, waarin niemand wer
ken kan.
Wie die ernst verstaat, die weel lenle en
zomer te gebruiken, opdat zij door een
„mooi najaar" gevolgd worden.
J. Nagel.
ZONDAG, 2 October 1938.
Hilversum I, 1875 ca 301,5 M.
8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5 NCRV.
7.45—11 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoon.
10.30 Hoogmis. 12 Gramofoon. 12.15 Or
kest. (11.20 Boekbespreking). 2 Gods
dienstonderricht. 2.30 Reportage. 3 Zang
met piano. 3.15 Gramofoon. 3.30 Zang.
3.454 Declamatie. 4.05 Ziekenlof. 4,55
Sportnieuws. 5 Gewijde muziek (gr.pl.)
5.50 Ned. Herv. Klerk. 7.45 Sportnieuws.
7.50 Gramofoon. 8 Berichten. 8.15 Ope
rette-orkest. 9.15 Causerie. 9.35 Gramo
foon. 9.45 KRO-Melodisten. 10.30 Be-
Berichten. 10.4011 Epiloog.
Hilversum II, 415,5 H.
8.55 VARA. 12 AVRO. 5 VARA. 6.30
VPRO. 8—12 AVRO.
8.55 Gramofoon. 9.01 Berichten. 9.05
Tuinbouwpxaatje. 9.30 Gramofoon. 9.45
Causerie. 9.59 Berichten. 10 Orkest. 10.40
Declamatie en gramofoon. 11 Orkest.
12 Het woord' van de week. 12.05 Orkest.
12.45 Schilderijhespreking. 1 Gramofoon.
1.30 Causerie. 1.50 Gramofoon. 2 Boek
bespreking. 2.30 Orkest, koor en solisten.
3.30 Gramofoon. 3.45 Causerie. 4 Gra
mofoon. 5 Gramofoon. 5.30 Kindcrhalf-
uur. 6 Sporlpraaf je. 6.15 Sportnieuws,
Giamofoon. 6.30 Ned. Herv. Keikdicnst.
7.30 Gramofoon. 8 Berichten. 8.20 Or
kest. 9 Radiotooneel. 9.20 Twilight Scrc-
nadors. 10 Radiojournaal. 10,13 Hawaiian
ensemble, dc AVIiO-Girls en solbt. 11
Berichten tot 12 Gramofoon.
Droitwich, 1500 M.
12.40 Zigeunerorkest. 1.20 Orkest. 2.10
Orkest. 3.20 Zang. 3.35 Octet. 4.40 Man-
dolne-iorkest. 5.40 Orkest. 6.50 Oikcst
7,358.10 Orgel. 9.25 „Tom Jones",
operette. 10.40 Piano.
Radio Paris, 164S M„
8.10, 9, 9.27 en 9.50 Gramofoon. 10,50
Piano. 11.25 Gramofoon. 11.50 Orgel.
12.40 Gramofoon. 12.30 Orkest. 4.03 Ila-
waiïan-orkest. 5.20 Orkest. 7.50 Trio.
8.35 Zang. 8.50 Symphonieconceit. 10,50
Gramofoon. 11.2012.30 Dansmuziek.
Keulen, 456 AL
7.35 Trio. 9.35 Gramofoon. 1.20 Con
cert. 3.20 Orkest. 5.33 Trio. 7.30 Orkest
9.50—11.20 Orkest.
Brussel, 322 cn 484 M.
322 M. (Vlaamsc.li): 9 en 9.10 Gramo
foon. 10.20 Orkest. 11.20 Orgel. 11.50
Zang. 12.20 Gramofoon. 12.50 cn 1.30
orkest. 1.50 en 2.35 Gramofoon. 3.05
Piano. 3.35 Orkest. 5.50 Gramofoon. 0.20
Orkest. 6.50 Gramofoon. 7.20 Orkest.
10.20 Cevar. programma. 10.30 Concert.
11.2012.20 Gramofoon.
4S4 M. (Franseh): 9 en 9.20 Gramo
foon. 10.20 Gevar. concert. 11.20 Gra
mofoon. 11.35 Orkest. 11.55 Piano 12.05
Concert. 12.20 Gramofoon. 12.35 Viool.
1 en 1.30 Orkest. 2.25 Gramofoon. 2.50
Orgel en zang. 4 Gramofoon. 4.20 Kwar
tet. 6 Dansorkest. 7.35 Gramofoon 8.20
Symplionie-orkest. 10.40 Orkest. 11.20
12,20 Dansorkest.
Dentsclilandscnder, 1571 M.
8.30 Concert. 9.50 Cembalo. 10.2011.20
Gramofoon.
MAANDAG, 3 October 1938.
Hilversum I, 1875 eu 301.5 M.
NCR V-uit zend in?.
S Schriftlezing en meditatie. 8.15 Gra-
mof'on. 9 30- 945 GeJukw nchn 9.43
Gramofoon. 1(5.30 Morgendienst. 11 Chr.
lectuur. 11.30 Gramofoon. 12.15 Gra
mofoon. 12.30 Orgel. 1.30 Gramofoon.
2 Voor de schoten 2.35 Gramofoon.
3 Keukenwenken. 3.303.55 Gramo
foon. 3.45 Berichten. 4 Bijbellezing. 5
Gramofoon. 5.15 Voor de kindteren. 6.15
Gramofoon 6.30 Vragenuur. 7 Berich
ten. 7.15 Vervolg vragenuur. 7.4 5Re-
portage, 8 Berichten 8.15 Aceordeon-
ensembie. 9 Causerie. 9.30 Orkest. 9.50
Gramofoon 10 Berichten. 10.05 Con
cert. 10.45 Gymnastiekles. 11 Gramo
foon. 1,1.5012 Gramofoon.
Hilversum II, 415.5 M.
Algemeen Programma, verzorgd door
de AVRO.
8 Gramofoon 10 Morgenwijding. 10.13
Gramofoon 10.15 Declamatie. 11.15 Or
gel en viool. 12 Gramofoon. 12.15 Or-
HET SPECIAAL MAGAZIJN
Wij zijn bekend om KWALITEIT en PRIJS! - Wij geven Ballero bons!
DOOR DONN BYRNE
UIT HET ENGELSCH
DOOR J. VAN P.
64)
liet licht was zoo slecht geworden, dat
hij nauwelijks kon lezen. Buiten werd het
tempo snei.er; de menschen haastten zich
nu op weg naar de restaurants voor het
avondmaal van dte restaurants naar het
theater, naar huis om te slapen en
het vooruitzicht van een nieuwen dag met
het oude werk. Er was betoovering, hyp
nose in New-York en het smartte hem
de stad te verlaten; zij was heel vrien
delijk voor hem g»weest. En hij zou haar
nooit weerzien ach, maar hij zou haar
gedenken I
lil
Met een gevoel van openbaring welde
de gedachte bij hem op, dat hij zijn ge-
hcele leven vooruit bad gezien, steeds iets
nieuws. En nu zou hij achter zich zien.
Vroeger, steeds gi»s--n, thans omkijken,
begrijpend of niet begrijpend, maar met
gegevens, voor hem, waaruit wijsheid,
waarheid' kon geput wordten. Het kwam
hem voor, dat hip zijn geheele leven iets
verzameld had en nu was de tijd geko
men om te schiften, te weven. En dan,
wat zou hij doen met hetgeen hij ge
maakt had'? .Met welk doel?
De krant, die hij in dc hand had, viel
op zijn knieën, zijn oogen, gericht op de
vensters, waardoor de lichten van de stad
begonnen te schijnen, zagen een waas,
zagen niets, zijn ooren, luisterende naar
het klop-klop-klop van de rijtuigen, hoor
den slechts rhythme, daarna een ineen-
smelting van zwakke klanken, toen niets.
Hij zelt, zijn iunersie, scheen oude ge
beurtenissen te zien, ze mee l© maken.
De kleine jonegn, op schepen .de z©e be
varend, op zoek naar een eiland, dat liij
in een luchtspiegeling gezien had e n
stemming van verwondering. Er waren
voeten en er nas de wereld1; iedere boom
was een smaragden wonder, elk huis een
geheim, alle menschen raadselen... Kom,
kleine jongen, kom en zie. Het instinct
van den zalm vooi de zee: de rivier,
waar hij was geboren, spoedt zich naar
de zee en zijn instinct zegt hem mee te
gaan, niet er tegen in zij wordt die
per en breeder cn verderop is al lijd een
helderder meertje, een meer beschaduwde
rots en malscher wa'ervarens. Het is aan
genaam zwemmen onder de wilgetakken
en de versnellingen hup... En daar is
traagheid van een delta en hot ruischen
van kleine golfjes en hij is in de zee.
En nu moet hij zijn eigen koers bepa
len... Het lokken van de rivier heeft hem
zoo ver gevoerd1.
En Shane dachlIk werd als een zalm
in een rivier geboien De domme, aardige i
forel bleef in de rivier met den geheim
zinniger! aal cn den baars en den karper
en met den zwaren brasem en den. snoek,
die een langen snoet heeft zij allen
bleien in de grasomzoomde rivier, maar
die geboren zulinen, zg moeten meegaan
naar de zee...
Een zwakke schaduw legde zich over
zijn gelaat en bij hield d'en adem in.
Ilij dacht aan Moyra, dte vrouw, die hij had
toen hij niet ouder was dan een jongen.
Als een vrcem le, boeiende, Icelijke droom,
dien hij droomde. En vreemd genoeg, het
beeld v.ui Moyra's moeder, de oude vrouw
van Loutli, was duidelijker in zijn gemoed
dan dat van zijn vromv zelf. Moyra was
als een bewogen wolk, een ding, dat de
zonneschijn voor een wijle verduistert,
hoewel niet door haar eigen fout maar
de moeder was onheilspellend. Een oude
vrouw, die klaagliederen zingt, riekend
naar whisky en met oogen, die somber wor
den door lage hebzucht... Waarom moest
Moyra sterven Noodlot, God's wil, hoe ge
het noemen wilt. Waarom zou hij da«ia
gesleurd zijn, vroeg Shane zich af. Als het
niet gc-beurd was, wat zou er dan wel
gebeurd zijn? Hij wist het niet, maar dat
wist hij. Jat in dat huwelijk met Moyra
hij bij den schouder wajs gegrepen, hem
in de oogen gekeken werd en e. n stem
had gezegd': „Wacht, aires is niet won
der en mysterie, het leven is geen kin
derspel; je moet leeren."
Arme xMoyra, htj kon zich nauwelijks
meer van haar herinneren dan haar smee-
kendo, half-vijandige oogen, haar mond,
kest. 1 Ensemble Jetty Cantor. 1.45
Gramofoon 2.15 Vervolg Jetty Cantor.
3 Declamatie. 3 30 Orkest. 4 30 Gramo
foon. 5.30 Kwintet. 6.15 Solistencon-
cert. 7 Dansorkest. 7.30 Causerie. 8
Berichten. 8.15 Orkest. 9 Chansons.
9.23 Orkest 10,30 Damnieuws, hierna
gramofoon. 11 Berichten,, hierna Bert
van Dinteren's ensemble. 1112 Gra
mofoon.
Droitwich, 1300 M.
11.20—11.50 Zang, 12.10 Gramofoon.
12.43 Orgel. 1.20—2.20 Marine stafmu-
ziek. 3.203.30 Orkest. 4.15 Gramo
foon. 5 20 Orkest 7 Orgel. 7.20 Jay
Wilbur en zijn Band. 8 30 Zang. 10
B^C-orke^l 10 55 Declamatie. 11 23 Joe
Loss en zijn Band 11.5012 20 Jazz
muziek.
Kadi» Paris, 1648 M.
S.109.?0 en 1010 Gramofoon. 12 35
Gramofooi 1.50 Zang 2 05 Gramofoon.
3.20 Zar-g 5.20 Orkest. 6.20 Cello en
piano. 7.20 Gramofoon. 8 3512.05
Opera.
Keulen, 456 M.
5.50 Gramofoon. 6.30 Orkest. 7 50
Scbrammelonsemble. 11.20 Or.ke t 12.35
Orke 1.30 Concert. 3.10 Gramofoon.
3.20 Oldest 5.30 Kwartet. 6.20 Gra
mofoon. 7.30 Mannenzang. 8.20 Orkest.
9.33 Gramofoon. 9.50—11.20 Orkest,
kwartet en pianoduo.
Brussel, 322 en 184 AL
322 M 12.20 Gramofoon. 12.50 Dans
orkest. 1.30 Concert. 1.502.20, 5 20
en 6.5 Gramofoon. 7.20 Orkest. 8 20
Cabaret 10.3011.20 Gramofoon.
484 M 12.20 Gramofoon. 1 en 1.30
'Orkest. 1.502.20 en 5.20 Gramofoon.
6.35 Zang en gramofoon. 7.03 Piano.
7.35 Gramofoon. 8.20 Operette. 9.35
Gramoloon 9.40 Koor. 10 Gramofoon.
10.05 Koor. 10.30—11.20 Gramofoun.
Zondag, 2 October 1938.
Programma 3.
Parijs Radio 8.30, Keulen 9.35, Darijs
Radio 10.20, Brussel (Franseh) 11.20,
Brussel (Viaamsch) 12.50, Radio P.T.T.
Nord of Diversen, 2.05 Brussel
Viaamsch) 2.35, Keulen plm. 3.35, Parijs
Radio 5.20, Keulen 7.20, Brussel
(Viaamsch) of Diversen plm. 9.30, Keu
len 10.30, Parijs Radio 11.20.
Programma 4.
Brussel (Viaamsch) 8.30, Brussel
(Franseh) 9.20, Brussel (Vlaamscli) 9.40,
Droitwich plm. 11.05, Diversen 2.20
2.40, Droilwich 2.40, Londen Regional
4.20, Droitwich 4.40, Londen Regional
5.20, Brussel (Franseh) 6.00, Brussel
(Viaamsch) 6.20, Droitwich 6.50, Brussel
(Franseh) plm. 1100.
Programma 5.
8.35—11.50 Gevar. concert, Parijs Radio
11.5012.20 Orgelbespeling. Luxemburg
12.208.50 Gevar. concert, Brussel
(Viaamsch) 8.509.20 Concert, Luxem
burg 9.20—12.00 Gevar. concert.
Maandag, 3 October 1938.
Programma 3.
Keulen 8.00, Dteutschlandsender 9.20,
Pauze 9.5010.05, Parijs Radio 10.05,
Radio P.T.T. Nord 12.05 Brussel
(Viaamsch 12.20, Lönden Regional 1.35
Parijs Radio 2.20, Kenlen 3.20, Brussel
(Franseh) 5.20, Keulen 6.20, Diversen
S.OO-plm. 8.35, Parijs Radio plm. S.35.
die gemakkelijk van woede vertrok, haar
schaamte, omdat haar armen en beenen
leelijk waren. En nu eens had zij hem
liefgehad en dan tfeer gehaat. Hij her
innerde zich een avond sn Mei, toen zij
plotseling zijn hand gevat en gekust en
legen haar hart gedrukt had', en later
op dien avond' was zij hevig tegen hem
uitgevaren en haci gezegd, dat het een
ongeluksdag was geweest, toen zij hem
voor het eerst gezien had en een onge
luksdag, toen zij nmt hem trouwde en
haar gelaat was vertrokken geweest tot
smartelijke Ieelijknein En toen hij dagen
daarna naar zee ging, vond hij oen sym
bool van haar geloot, een agnus dei, in
zijn jas genaaid om hem te beschermen
tegen de veisehriukingen van d'e diepe
wateren.
En toen was zij ge-torven. de arme ge
folterde Moyra, plolsVing. Waarom? Wat
had haar dte gedaclile gegeven: „Dat is
niet goed gedaan, neen, dat is slecht;
wacht, ik zat het overdoen...?"
Ach ja, God geve haar vrede, waar
zij ook moge dwalen Hoeveel jaren had
het gekost om erover heen te komen, niet
over haar dood; maar over hun huwe
lijkt Een Janegn tijd, 7 moeilijke ja
ren. Hij had kunnen veranderen, in
een trilleren, feilen ouden man, die alles
haatte. De geheele zaak was als een
wreedheid geweest, begaan aan ©en ge
lukkig vragend kind. En hij had zijn hart
gesloten, wrokken 1. bang.. En toen was
Claire-Anne gekomen.
Ucrfstaslers.
liet zijn vooral de herfstasteia en do
tros-chrysantjes, die in onze tuinen nog lot
ver in liet najaar een zomeisehe sfeer
welen le scheppen en die tevens er voor
zorgen dal we ook in huis nog lang in de
bloemetjes kunnen zil'en.
Wat de hcrfslnslcrs belieft lehcemi w©
niet hang te zijn, dat in minder dan geen
tijd ons kleine lapje grond er mee over
woekerd zal worden, mils we maar de
goede soorten welen le kiezen.
Menigeen die graag lierfcta-kus in z.ijn
woning ziet en ze roemt als decoratieve
vaasvulling, schrikt eigenlijk bij het idee
ze zelf in den tuin te hebben, omdat hem
iels in dc gedachten kom! \an geweldig
hooge struiken, bossic. slonlig en eno in
snel groeiend, heigeen in een klein tuintje
niels dan narigheid moet geien.
Het zijn vooral de Novi-Belgii variet'-i'.eit
die een groole hoogte kunnen bereiken,
150 c.M. ongeveer, tenvijl zii zich zeer ge
makkelijk vermoerdeieti. Mils zij echter
meteen goed aangebonden ver Ion kunnen
zij door hun rijken bloei een ovoivveldi-
genden indruk maken en dan kan een
enkel groepje zelfs in het ibnn-ae luintje
nog voldoening geven.
Wie echter liever niet zuil" ij Hmt tak
te planten om zich heen ziet, lmudt zich
aan de aster amellus, die slecbls een boogie
van 40-60 c.M. bereiken cn reels vanaf
Auguslus tot in Ooloher door kunnen
bloeien. Zeer fraai is de Motetheim Gem,
een nieuwe variëteit, kracht is en recht-
•opgroeiend met groole diep vio'elle bloe
men.
Een nieuw ras van laai bloeiende en
tevens 1 aanblijvende ariër? v indien we in
de Aster hybridus, een sooit dat bizonder
geschikt is voor randen of in den rotstuin
en dat bloeit in de maanden September cn
Ocl-ober, naar gelang van de variëteit, in
dc kleuren geel, rose, wit of lavendelblauw.
In geen enkelen iuin mogen herfstasiers,
hetzij laag of hoog, ontbreken, want als de
herfststormen de bladeren reeds doen
vallen, blijven zij zich nog handhaven tot
de koude er ten slotte een einde aan maakt.
A. C. MULLER—IDZERDA.
Programma 4.
Brussel (Viaamsch) S.00, Diversen 9.20
30.35, Londen Regional 10.35, Droitwich!
I.20, Londen Regional 2.20, Droitwich'
4.20, Londen Regional 8.10, Kenlen of
Diversen 9.05, Droitwich 9.20, Londen!
Regional 10.55, Droitwich 11.20. I
Programma 5.
8.209.20 Concert, Diversen 9.2010.35
Luxemburg 10.3511.35 Concert, 11.4jï.
12.15 Concert, 12.2012.48 Concert/
12.551.15 Concert, Diversen 1,151.55!
Luxemburg 1.552.25 en 2.302.50 Coaf
eert, 2.505.50 Gevar. Concert, Brussel
(Viaamsch) 5.507.05 Gramofoon, Di
versen 6.056.20, Regional Programma'
6.207.00 Concert, Brussel (Franseh
7.057.30 Piano, Brussel (Viaamsch)
7,207.50 Kamermuziek, 7.508.20 Ge
sproken dagblad, 8.2010.20 Gevar. pro
gram, Luxemburg 10,2511.10 Concert/
II.1011.50 Dansmuziek.
Eens was hij een land geweest met
vragende, grijze oogen en liet leven had!
hora blind gemaakt, ata een mol, geheim
zinnig als -een das, vreesachtig voor de
wereld, zooals een uil vreesachtig is voor
het daglicht Dï schok van Claire-Anne
en hij was zicli bewust, van groole, be
vangende levens'droonien. Wonderen had'
hij gekend en bitterheid hau hij gekend',
maar de geweldige krichlen, die do ster
ren opwinden zooals een klok woidl op
gewonden, had hij niet gekend... Fn met
Claire-Anne waien zij om hem heen los
gebroken als donder, zij hadlen o:u liern
heen gespeeld, ah het St. Eltmkviiur fik-
kert om den top van oen scheepsmast.
Arme Claire-\nne. 't Wonder, dat zij wast
Zij was als een bloeiende struik in een
poolwoesleiiij. Ilaar wonderlijke verschrik
te oogen, haar gefolterde zie! liet was
heel vreemd, dat haar einde hem niet
plaagde... Een gebaar voor jeugd, die
plotselinge stoot van ac pols met den
dolk van den ongelukkigen dooien prins.
Hij was heel eerlijk geweest en het hin
derde hem niet, evenmin a's het zijn gej-
welen zon bezwaard hebbes, als hij een'
kreupel paard had doodgesc! oien. EenS
had het hem onnoodig thea r-al toegesche
nen, maar nu wist hij. dat het barm
hartig was haar geest was te vee
gegaan om ooic lot het normale leven tcrujij
te keeren.
(Wordt vervohjd.)