ZATERDAGSCHE POST
l¥i| verl
enschen en dingen van Rome
jëaierdagsclie Post
11 V!
TUSSCHEN BRITS EN KUCH
Strijden vriendschap tusschen Rome enJuda^
van een historisch standpunt bezien.
Gemengd Nieuws
Een Amerikaansche blauwbaard
Rare gewoonte eischt menschen-
levens
HET AFGEZWAAIDE BLAADJE
BERICHT
Praagsche Spreuken
Aggebenesjl
Ik ben er uit gebenesjourd.
WH VERDUISTEREN NIETS!
Bij ons kunt u zien wat u drinkt.
Zit u iets puk
Hebt u ergens last van
Gaat het niet naar uw zin?
SPREEK MET ADOLPHE EN 'T KOMT IN ORDE
LaatADOLPHE
HET DOEN
Onze Lampenist onder de wapenen.
„On revient toujours et
ses premiers amours"
In 139 voor Christus werden voor de
eerste maal de Joden uitgewezen uit Rome.
En dit heeft zich in den loop der geschie
denis velen malen herhaald.
Onder keizer Caligula vond in Rome de
eerste Jodenpogrom plaats. En ook dit
heeft zich in den loop der geschiedenis
enz.
In 1358 werden de Ronieinsche Joden
door paus Paal IV voor de eerste maai
in een ghetto opgesloten. Evenals de an
dere- vijoi. "i-a hetoogingen heeft zich ook
dit, enz.
De strijd tusschen Rome en Juda is
dus geen nieuwtje. De vervolgingen ech
ter zijn altijd tamelijk wel zonder uitwer
king gebleven, daar het den Joden na kor
tere of langere perioden van. onderdruk
king steeds weer gelukte, tot nóg grootere
macht en aanzien te komen.
Zuiderling en Jood.
In het hionde Noorden ziet men over
het algemeen geen groot verschil tusschen
den donkeren Zuiderling en den gelijkkleu-
rigen Jood: heiden klein en met kroes
haar, beiden begaafd met ongelimiteerde
talenten voor woord en gesticulatie, bei
den verslaafd aan „handelen", beiden niet
nog veel andere punten van overeenkomst
roer den oppervlakkigen beschouwer. Dit
ia echter een groote fout Het beste be
wijs van het tegendeel is de geschiedenis,
waarin deze twee steeds tegenover elkaar
hebben gestaan. De ééne keer was de
ééne boven, de andere keer de andere.
Werkelijk verzoend hebben ze zich nooit
En de assimilatie, die één der heclitste fun
damenten was van het Romcinsche keizer
rijk, dat alle onderworpen volken als het
ware opzoog en van de Kerk van Rome,
die in den tijd der werkelijke macht het
zelfde deed met alle bekeerlingen, is al
tijd door de Joden zelf tegengegaan.
,,Bek«ring" der Romeinen.
Rome heeft Jeruzalem tweemaal ver
woest en zoodoende het meeste tot de
verspreiding der Joden bijgedragen. Wat
niet zeggen wil, dat hun decentralisatie
daarmee begon of dat dit hun eerste in
trede was in deze hoofdstad der wereld.
Historisch is hun eerste optreden in Rome
hekend in 141 voor Christus. Maar hun.
eerste immigratie heeft al veel eerder
plaats gevonden.
mm I mmmmm M mm m mmm
De eerste reden voor de vervolgingen
was vooral, dat de Joden zich met veel
te veel hartstocht en onvoorzichtigheid
wijdden aan de „bekeering" der Romeinen.
Het eerste uitwijzings-edict is dan ook ge
baseerd op dit „gevaar voor de oud-Ro-
meinsche zeden". Later werden ze, tot er
gernis van beide partijen, vaak verward
met de Christenen en gelijkelijk mei deze
om hun exotischen godsdienst en gebrui
ken gehaat en veracht. Nog later was het
hun macht en hun rijkdom, die de hooge
kringen tegen hen opzette en hun privi
leges, die ze bij het volk gehaat maakten.
Maar slecht is het hun in Rome eigen
lijk altijd maar korten tijd gegaan.
Aanvankelijk arm.
Ixi eerste Joodsche immigranten in Rome
waren arme kleine handelaars en mars
kramers. En als zulke betrokken ze wo
ningen in het armste, vuilste stadsdeel
van Rome, de volkswijk Trastevere:
„Transtiber", dus aan de overzijde van
de rivier. Hier vormden ze weldra een
eiger. kwartier en wel slimmerwijze daar,
waar de handelsschepen, die uit Ostia den
Tiber opvoeren, voor anker gingen j bij het
iujereiland. Zoodat ze, om zoo te zeggen,
direct aan den bron van alle rijkdom za
ten. En ongemerkt trokken ze de rivier
over en kwamen aan de „betere" zijde
terecht. Hk - bouwden ze hun hoofdsyna
goge en hier werd ook naderhand het ghet
to ingericht. Nu nog heet dit stadsdeel in
den volksmond het ghetto en is hoofd
zakelijk door Joden bewoond. Wel te ver
staan door kleine, arme en en bescheiden:
dc „grooteu" hadden weldra villa's en
paleizen over de heele stad, die in rijk
dom wedijveren met die der patriciërs en
adellijken.
Toen in 70 na Christus, Jeruzalem ver
woest werd, werden heele scharen Joden,
tezamen met de schatten uit den tempel
van Salomon, in triomf naar Rome ge
bracht, waar ze, zooals éénmaal in Egyp
te bij den bouw der pyramiden, voor der
bouw van het Colosseum slecnen moesten
metselen. Maar zo hebben aan de oevers
van den Tiber niet, zooals aan de waleren
van Babyion, „weenend temeer gezeten".
Het is hun integendeel alras hèèl goed
gegaan. Zóó goed zelfs, dat de dichter
vertwijfeld klaagde: „Ocb, had Rome toch
maar nooit Jeruzalem verwoest! De over
wonnenen schreven den overwinnaars de
wetten voor!'"
Onaangename slaven.
Een der hoofdzaken daarvoor was, dat
zij halsstarig vasthielden aan hun reli
gieuze regels, op den Sabbath niet werk
ten, de spijzen der Romeinen als onrein
verachtten en daarom zèèr onaangename
slaven waren, die iedere Romein graag «sa
voor een schijntje verkocht. En omdat
ze zoo goedkoop verhandeld werden, kocht
de reeds bestaande Romeinsche Jodlengo
meenscbap ze in grooten getale vrij en
won daardoor aan politieke en economi
sche macht. Zoo konden de Joden weldra,
in Rome huil eigen wetten handhaven en
ze deden dit op de htm eigen radicale
manier. Ze bouwden negen prachtige sy
nagogen en wisten door de strenge afzon
dering, waarin ze zich van de overige
bevolking hielden, door hun „anders" zijiu
en hun. exotische gebruiken, de verwende
geblaseerde Romeinen alras tot nieuws
gierigheid, daarna tot achting, en einde
lijk zelfs tot navolging te dwingen. Onder
de dames der Romeinsche aristocratie wend
het weldra „mode" in de synagoge te
gaan en den Sabbath te houden; en het
gold als bizonder chique „kosjere" di
ners te geven.
In aanzien.
Hierdoor steeg hun macht en invloed
natuurlijk geweldig, evenals het aantal
prosclyten. En do „staat in den staat'
breidde zich steeds meer uit.
Alras genoten ze niet alleeu burgerrech
ten, maar zelfs veie voorrechten en privi
leges, die de Romeinen niet bezaten. Toen
bijv. Caesar een strenge wet uitgevaardigde,
waarbij alle Romeinsche brooderschappen,
colleges en vereenigingan verboden wer
den, omdat deze konden leidon tot gehei
me samenzweringen tegen dan staat, von
den deze op de Joden geon toepassing.
Als de gebruikelijke korenvenloeling toe
vallig op een Sabbath plaats vond, moch
ten de Joden hun aandeel na dén Sab
bath afhalen. Ook waren zij gedurende
het Sabbathjaar vrijgesteld van bepaalde
belastingen en ze genoten dispensatie van
militairen dienst. En buitendien, werd hun
toegestaan, hun jaarlijkscbe tempelbelas
ting naar Jeruzalem te verschepen, hoewel
het keizerrijk toen reeds deviezen wetten
bezat, waarbij het iederen Romein, zon
der uitzondering zelfs voor de adellijken,
verboden was, goud in groot© hoeveel
heden uit te voeren. Toen Flaoo, één der
„finantieelo ministers" van het keizerrijk
dit verbood en het Joodsche goud. in be
slag liet nemen, werd hij zelfs om deze
ongehoorde daad voor het gerecht gesleept.
En hij had alleen aan het feit, dat Cicero
zijn verdediger was, zijn vrijspraak te
danken.
Anlj-semïtisme.
(dcero, die een geweldig anti-semiet was,
nam die zeldzame gelegenheid te baat,
oin zijn Jodenhaat openlijk te prediken;
wat voor die dagen een moedige daad
mag worden genoemd, want hj riskeerde
daartoe zijn populariteit bij het volk en
zelfs zijn leven. Over het algemeen kan
men zeggen, dat in die tijden velen, die
zich tegen de Joden keerden, „onschade
lijk"* werden gemaakt. Slechts in weinige
gevallen waren het de Joden, die de on
aangename gevolgen ervan ondervonden.
Zoo onder keizer Tiberius, toen Satumino,
één der machtigen van den Senaat, om
persoonlijke redenen van haat (zijn vrouw
had zich door Joden laten "lrekeeren'', die
baar hj die gelegenheid groote sommen
goud en geld hadden laten betalen) er
4000 gevangen nam, die hj in militairen
dienst naar Sardinië stuurde, waar ze, vol
gens Tacitus (Annalen II, 35) „door het
slechte klimaat binnen korten tijd stier
ven", en de anderen gebood, binnen drie
dagen hun geloof af te zweren of Italië te
verlaten.
De slechtste tijd.
Maar het slechtst is het den Romein-
schen Joden vergaan in don tjd1 der pau-
soljke regeering Nadat ze het in de Mid
deleeuwen tot groote macht en invloed
hadden gebracht, sloot Paulus IF ze in
155S op in een ghetto, dat ze alleen
overdag in een belacheljke Weeding (gele
jas en bi au we hoed/, die hen aan de spot
lust van het vo!k vrijgaf, mochten ver
laten. Tweemaal per jaar moesten ze op
straffe van zware boete, in een speciale
kerk mn den rand' van het ghetto dc
Mis bijwonen pn wie niet oplettend toe
hoorde, were met een jzeren staat op
het hoofd getild. Maar het ergsle waren
de Jodenrennen op het Corso, van piazza
in Lucina tol piazza Venezia, welke af
stand (ongeveer 11 K.M.), de Joden half
naakt in looppas achter ezels moesten af
teggen. Wie achterbleef werd door het
volk bespot en g^geese'.d. En op het his
torische bakon an palazzo Venezia, van
waar thans de Duce zijn redevoeringen
houdt, stond de paus. om den uitslag
aan do tinalo persoonlijk bij te wonen.
Dit schouwspel heeft geduurd1 tot de Fran-
schc revolutie, en werd van 18151845
opnieuw ingevoerd.- dus nog n et eens hon
derd jaar geleden.
Men kan dus werkelijk niet beweren,
dat liet anh-semitisme een nieuwtje is
in Rome. .Men zou hoogstens kunnen zeg
gen, dat hoi fascisme de verdiensten der
huidige Joden niet naar waarde heelt ge
schat. Want nog twee weken na het be
zoek van Ililieï* aan de hoofdstad van
Italië, hingen in het ghetto pathetische
hakenkruisvlaggetjes van 50 centesimi (5
cent) hel stuk «rt do ramen dier armelijke
woningen, toen ze uit de rjke wjken en
van de fascistische gevels allang waren
verdwenen..
N. K.
Vermoordde dansmeisjes ©a wierp
de lijken voor de krokodillen.
In een plaatsje hij San Anfhonio, in
Texas (Ver. Stalen) is een moderne blauw
baard ontdekt. De man, Joe Ball geheeten,
hield er een drankgelegenheid on tevens
een krokodüllenboerderj op na. Voor zijn
drankgelegenheid had hj danseressen noo-
dïg, maar verscheidene van de meisjes, die
"hij Ball in dienst gingen, keerden nooit
weer terug. Wel werd er in de streek reeds
gemompeld over moorden op de boerderj
van Ball, maar daar deze trouw naar de
kerk* ging en een voorbeeldig leven scheen
le leiden, liet men hem met rust.
Dezer dagen pleegde Balt zelfmoord en
oniniddellijk' werd door de po'iüe een na-
de onuerzoek ingesteld. Een neger, die bij
Ball had gewerkt, was spoedig aan het
spreken te krijgen. Hj zei, dat zijn vroe
gere baas de verdwenen danseressen had
gedood en haar Ijken aan de krokodillen
had gegeven.
Fen der moorden was nog sleehls drie
weken geleden gepleegd. De neger hielp
Rail om de sporen van 2jn misdaden uit
te wisschcn.
Fen andere- getuige is komen verklaren,
hoe hj in 1932 gezien had, dat Ball een
vrouwenlichaam sleepte naar de plaats
waar de krokodillen zich bevonden. Ball
bedreigde den getuige, hem, zijn vrouw en
rijn kinderen fc zullen dooden, indien Lij
Iets zou vertellen van hetgeen hij gezien
had.
In het huis van den moordenaar zjn
talrijke brieven gevonden, waaruit blijkt,
dat Ball een moderne blauwbaard was,
met een groot aanlal moorden op zijn
geweten.
Wilde stieren richten onheil aan.
Te Villa Franco de Xira, bij Lissabon,
hebben wilde stieren, die voor een stieren
gevecht waren losgelaten, eenigo slachtof
fers gemaakt en groote materieel© schade
aangericht.
Fen uit tal van kleine Spaansche steden
overgenomen gewoonte wil, dat de stieren
in vrijheid door de straten der siad naar
het stieren park gaan. Een groote menigte
nieuwsgierigen windt de stieren dan door
geschreeuw op.
De stieren werden bang en wier
pen zich plotseling op de menigte. Er
ontstond een paniek. Verscheidene e'alages
werden vernield. Zij stormden zelfs op
auto's in, welke beschadigd werden. Drie
personen werden gedood en zeslien ge
wond. Pas na twee uur waren de beesten
overmeesterd.
7» JAAR6AKG
ZATERDAG 8 OCTOBER 1938
No.50
Wij geven ons vijftigste num
mer uit. Dit heuglijk feit wen-
rchen wij voor hij te gaan tonder
er ruchtbaarheid aan te geven.
Met deze eenvoudige medededing
volstaan wij dan ook. Onze trouwe
lezers weten ons toch wel te
vinden, (voer ken die het niet
wetenin het Cafeetje aan den
Overkant) en wij zijn daar den
gebeden dag ter -beschikking voor
bet in ontvangst nemen van gduk-
wenschen en geschenken.
DE POSTBODE.
BUITELLAND
DE NIEUWE KOERS
Onze Actuals murmureert:
Het was toch werkelijk wei hard
noodig, dat er verandering kwam.
Alle dagen bruine boenen is ook zoo
lekker niet. En van een veranderingetje
kikkert de mensch op zijn tijd wel
eens op. Sleur is funest. En nu kunnen
de uitgevers van atlassen ea aardrijks
kundeboeken en ook de leeraren en
onderwijzers eens wat nieuws aan onze
jeugd voorleggen, opdat de jongelui
gaan beseffen, dat niets zoo verander
lijk is als de menschen en de grenzen.
Twintig jaar geleden rolden konings
kronen over de straat. Wij zijn in
dien tusschentijd nederiger geworden
in onze eischen en zijn nu tevreden
met een presidentszelel, die vacant
komt.
Twintig jaar geleden werd onder
den zegen van recht en rechtvaardig
heid het aanzijn gegeven aan nieu
we landen, maar recht en rechtvaar
digheid bedienen zich nu van mo
derner, sneller methoden.
Wat twintig jaar geleden het resul
taat van de overwinning was, is nu
de consequentie van de nederlaag
geworden.
Waarmee ik maar zeggen wil, dat
er toch wel iets nieuws onder de zon
is en dat wij niet behoeven te treu
ren. omdat het leven zoo saai is.
STADSNIEUWS
GEMANGELD NIEUWS
DE STORM
Blijkens waarnemingen van onzen
weer- en onweerkundige was de storm,
die deze week gewoed heeft, een tem
porair e ven wich tsverschijnsel na den
hoogen luchtdruk van de vorige week.
De abnormale barometerstanden in
Centraal-Europa waren oorzaak van
een afvloeien van de zuivere lucht,
die zich plotseling in beweging zette
en boven Beieren een centrum vormde.
Te München was het vorige week Vrij
dag dan ook prachtig weer. De bewe
ging zette zich voort lot over de
Noordzee.
Van andere zijde deelt men ons
echter mede, dat de plotseling veran
derde weersomstandigheden het ge
volg zijn van het feit, dat de menschen
zoolang hun adem hebben ingehouden.
DE VERDUISTERINGS
PROEF
Voor de lezers van de Z. P., die
willen meedoen aan de binnenkort
te houden verduisteringsproef gelden
de volgende regels:
Stipt op het aanvangsuur van de
proef staakt u het lezen van de Z. P.
Het tijdstip van aanvang wordt bekend
gemaakt door den Postbode, dia e; e -
handig in zijn handen zal klappen.
U staat dan op, neemt afscheid
van uw vrouw en doet het licht uit.
Als u geen vrouw hebt, doet n toch
het licht uit. Voor het geval u het licht
niet uitdoet, hoeft u ook geen afscheid
te nemen. En als u geen vrouw hebt
en ook het licht niet wilt uitdoen even
min. In leder geval moet u er voor
zorgen, dat men buiten' niet kan zien
wat u binnen doet. Zoo'n knus avondje
is op zijn tijd ook wel eens leuk.
Het beste middel om te verduisteren
is dichtplakken met de Z. P. Wer
kelijk, dichtgeplakt met kranten is
nog zoo gek niet als het lijkt.
Tenslotte nog de volgende consignes,
die stipt opgevolgd moeten worden,
wil deze proef slagen:
Matig eten, liefst een koud nagerecht
en een pousse café.
Niet rusten na het eten, althans niet
te lang.
Eiken dag een glaasje.
Gebruik an 1 i-rheumatiek-lakens.
Proeft onze overheerlijke boter
biesjes.
Verder zijn wij gaarne bereid u
inzake mogelijke duistere punten nog
nader bij te lichten. U kunt overigens
het best naar bed gaan.
De
IS UW LIJFBLAD GEWORDEN
GEEN WONDER. NA 3ES WERK-
T II 3DEREN
ZATERDAG WEER DE ZJP.
Geen afgeschermde
lampen en geen
halve glaasjes.
Van buiten donker, yan binnen licht
Het h verboden cp straat te ioopen.
Komt daarom Woens
dagavond naar het
Cafeetje aan de Overkant
cipe van de „onverwachte ontmoeting"
en de „impulsieve reactie". Blijkens
rapporten van buitenlandsche proef
nemingen zijn de resultaten van dit
onderwijs zeer verrassend. De methode
werd ontdekt en voor het eerst toe
gepast in Australië.
Een autobus reed met een normaie
snelheid door een bocht, toen plotse
ling als uit de aarde opgerezen een
klein meisje dicht voor de wielen ver
scheen. De chauffeur remde vertwij
feld, maar het was reeds te laat, de
arme kleine werd overreden.
De passagiers, die door den schok
van het remmen door elkaar geworpen
waren, zagen nog slechts dat een
blond hoofdje onder den radiator
verdween. Toen de wagen tot stil
stand was gekomen en de passagiers,
onder wie enkelen een emstigen ze
nuwschok hadden opgeloopen, naar
buiten stormden, zagen zij dat slechts
een pop overreden was. Deze was
door de politie opgesteld om de
chauffeurs tot leering te strekken.
Dit voorbeeld heeft uiteraard na
volging gevonden. Zoo zullen de fiet
sers opgevoed worden door een een
zelfde methode, waarbij dames met
kinderwagens plotseling links of rechts
uitwijken. Voor voetgangers zullen
op enkele plaatsen van de stad piano's
en buffetten uit de tweede étage
omlaaggeworpen worden. De spoor-,
wegen hebben reeds bekend gemaakt,
dat op grond van deze theorie de
afsluiting der overwegen onnoodig is
geworden. Voor het verscherpen van
de aandacht van tramconducteurs
zullen verschuifbare rails aangelegd
worden, die automatisch in werking
treden bij de nadering van een tram.
Ook wij verwachten wel het een en
ander van deze aanschouwelijke onder
wijsmethode.
VERTROUWELIJKE VRAGEN
MODERN VERKEERS-
OMBERWIJS
Het ligt in de bedoeling, dat binnen
kort wederom een uitgebreide open
bare cursus in verkeerstechniek ge
geven zal worden. Daartoe worden
de weggebruikers In verscheidene ca
tegorieën verdeeld, welke elk afzonder
lijk zullen worden onderwezen. Het
onderricht is gebaseerd op het prin-
Mevr. VV. H. te S, De vorige week
heb ik bij mijn kruidenier 50 pond
rijst, 2 balen bruine boonen, 80 blik
groenten, 4 vaatjes zeep en 25 pak
braadvet besteld. Nu wil hij dat alie-
masJ afleveren. Wat moet ik nu doen?
Antw.: Stuur de rekening maar naar
Chamberlain, misschien betaalt hij
haar wel niet.
Mej. G. van der P. te S. Weet n een
goed middel tegen wandluizen?
Antwoord: Doodslaan.
S. D. te O. Uw vraag was te ver
trouwelijk. Wij kennen uw verloofde
trouwens niet.
A. de G. te S. Kunt u mij ook
een goede ligplaats voor mijn boot
aanwijzen?
Antw.: U kunt haar het best op
zolder nemen.
ÉÉN WOORD EN WIJ ZIJN BIJ U!
Hoe staat het met uw schulden? Wordt de deur
waarder lastig? Wend u zich tot oris en u hoeft geen
cent meer te betalen.
Preekt de dominé niet naar uw zin? Eén telefoontje
en wij zorgen ervoor dat u zich niet hoeft te ergeren.
Onze methode is afdoende.
Hebt u lastige buren? Vertrouw hen aon ons toe en
rondom uw huis heerscht een stilte als van het graf.
Onze bemoeiingen strekken zich ook uit tot het
buitenland.
ADOLPHE
N.V. DE ZWARTE ADELAAR
Onze Lampenist heeft hieronder
enkele zijner ervaringen geboekstaafd,
opgeloopen tijdens de dagen, dat hij
zijn plicht voor het vaderland deed:
Het bleek, dat ik ook nog geschikt
geacht werd om het heerlijke „graue
Felduniform" te dragen. En zoo zit
ik nu heel gezellig op kilometerpaal
87 aan den weg van A. naar B. (plaats
namen mag ik van den luit niet noe
men) en ik tik mijn lr» t.tp 1 1 ogen
van de afgeloopen dag»" nu
aan het afzwaaien, l.t - dagen
lang heb ik op kuch getorld en vertier
op mijn brits en tenslotte ook nog op
mijn beenen. Ik hoefde niet mee op
marseh. Daar was ik te fijn voor ge
bouwd.
De eerste dag was verreweg de pret
tigste. Na aankomst te C. werden wij
met ons allen naar een keurig school
gebouw gebracht met lage ramen,
waar doorheen het welwillende pu
bliek ons allerlei lekkernijen toewierp.
Ik bemachtigde anderhalf pond olie
nootjes, een stukje van een reep melk
chocolade, acht heele sigaretten en
veertien peukjes, een half ons tabak
en een pakje boter. Maar in de cho
colade zat een stukje ijzerdraad.
Intusschen heb ik wel gemerkt,
dat ik het nooit ver zal brengen in
de krijgskunst. In de eerste plaats
mis ik daarvoor de noodige destructieve
elementen in mijn karakter en in de
tweede plaats ben ik veel te critisch.
Ik heb al wat ruzie gehad met den
luitenant.
Gisteren nog. Wij moesten dat wil
zeggen^ de andere jongens een
marseh maken van anderhalf uur.
Ik had natuurlijk weer lichten dienst
en was even bij den kastelein aan-
geioopen, van wien ik hoorde, dat er
's middags een biljartwedstrijd om
hammen gehouden zou worden. Nu
moet u weten, dat er in onze compagnie
reuze biljarters zitten. Dus zeg ik
tegen den luitenant, dat het strate
gisch en psychologisch beter is om
niet op marseh te gaan, maar de com
pagnie een paar uur vrij te geven.
Maar daar kwam niets van in en toen
ik zei, dat daaruit wel bleek, dat hij
niet voldoende op de hoogte was met
de ontwikkeling van de plaatselijke
toestanden, moest ik inrukken.
Dat is nu maar een staaltje van
behandeling in vredestijd. Hoe moet
dat gaan als het eens ernst wordt.
Maar over het algemeen heb ik
toch niet te klagen gehad. De boeren
hier waren erg vriendelijk, mac ze
zullen wel van tevoren geweten heb
ben, dat we toch maar tien dagen
zouden blijven. De hartelijkheid wras
er gisteren al bijna uit, maar toen was
ook al het stroo opgebruikt, de boom
gaard leeg en drie meiden waren ver
liefd geworden.
Toen zijn we naar huis gegaan.