de kust
Schaduwen aan
Radioprogramma^
mijmeringen
TAXI'S
ONZE TUIN
Rechtszaken
Voor SCHOOLARTIKELENPasserdoozen, Teekenfiaken en -Planken
HET SPECIAAL MAGAZIJN
N.V. Drukkerij en Kantoorboekhandel „MERCURIUS", Lange Haven 77, Tel 68812
SCHIEDAMSCHE RADIO CENTRALE
Bel op: 6-7-6-3-0
Garage „BREDERODE" - Newtonstraat 37
Het uurwerk.
Het is merkwaardig zooveel spreekwoor
den in den loop der lijden hun ontstaan te
danken gehad hebben aan het numeric.
Voordat deze vernuftige tijdmeter de men-
scfaen in staal stelde te weten, hoe laat het
was op den dag of in den nacht, was het
de zandlooper, die velerlei wijsheid in kor
te zinnen samenvatte. Niet slechts in
woord, oak in beeld. Oude torenklokken
dragen vaak spreuken, welke aan het eene
geslacht na het andere een levensles willen
geven, een les, die, inderdaad te vaak her
haald,' haar kracht heeft verloren.
Het is ook geen wonder, dat het uurwerk
en de zandlooper dit hebben gedaan. Im
mers het gansche menschenlever wordt
met jaren, maanden, dagen en uren geme
ten en het uurwerk geeft deze allen aan.
Wij staan midden in den tijd, ons gansche
levengelijk ons hart klopt, zoo likt de
klok. In droeve uren, in ©ogenblikken van
groofe spanning en verwachting, zien wij
naar de wijzerplaat: de wijzers gaan ons
veel te traag. In blijde oogenhlikken wor
den. wij plotseling verrast door het slaan
van de klok: is het al zoo laat?
Het doet er niet toe, welken vorm het
uurwerk heeft: de deftige staande klok,
die behalve den tijd nog de maanden, den
stand van non, maan en sterren aangeeft
de lange Fricsv./ie staartklok met haar sta-
tigen gong, het kleine nieuwmodische pen
duletjewelken vorm klok en wijzer
plaat en wipers ook hebben, zij doen allen
precies hetzelfdezij geven den tijd aan,
dat is onze tijd.
Onze tijd, dat is de tijd, welke ons op
aarde gegeven wordt. Niemand toch heeft
het uur zijner geboorte in de hand, maar
ook niemand weet of bepaalt de ure z.ijns
doods. -En beiden" worden door de klok aan
gegeven. In oude familieregisiers kan men
achter de namen van lang vervlogen ge
slachten precies den tijd lezen der ge
boorte en des doods. Het was een andere
hand, welke den eerste invulde, een andere,
die den laatste noteerde. Maar tusschen
die beide data en uren lag hun leven. Zoo
en niet anders is het ook bij ons: onze le
venstijd ligt tusschen die twee polen. Wij
hebben die data niet in de hand-. Evenmin
als die lijd de onze is. Hij wordt ons slechts
geschonken. Niet anders dus dan leengoed,
waarover wij, onder voorwaarde van re
kenschap, de tijdelijke beschikking hebben.
Hat wordt veel te weinig begrepen en daar
om komt bij zoo velen de ernst des levens
in het gedrang. Het is toch iets anders of
wij eigen kapitaal beheeren of bezit, waar
over wij alleen maar rentmeesters zijn. In
derdaad knelt bij beiden verantwoordelijk
heid. Niemand is volledig vrij roet eigen be
zit te doen wat hij doen wil. Er is ook zede
lijke verantwoordelijkheid. Maar de verant
woordelijkheid voor wat feitelijk ons niet
toebehoort, is zwaarder en kan ook pijn
lijker gevolgen met zich brengen.
Zoo en niet anders is het met den tijd.
Daarachter staat ook dal ontzettende
woordverantwoordelijkheid, rekenschap.
En daaraan herinnert ook iedere keer het
slaan, het tikken van het uurwerk.
Van Philippus, Macedonië's koning uil de
grijze oudheid, weten wij, dat hij een slaaf
bij den zandlooper gezet had en telkens
wanneer een uur vcrioopen was, moest de
ze hem komen waarschuwen met de woor
den: Philippus, bedenk, dat gij een sterve
ling zijt. Ongetwijfeld zal ook deze waar-
srihuwing in den loop der jaren veel van
haar dwingende kracht verloren hebben
men kan ook „doodgepreekt" worden
maar de juistheid ervan zal nauwelijks
iemand kunnen ontkennen. Ook wij in onze
dagen niet, die immers veel sneller, veel in
tensiever leven dan onze vaderen. Do her
innering, dat er Een is, die onze tijden in
Zijne hand heeft, mag wel voorWutend her
haald worden. Teveel toch doet de mensch
van dezen tijd, waarin door allerlei uitvin
ding en wat dies meer zij, de mensch de
aarde en de lucht en de zee beheerscht,
alsof hij heer en meester is over de jaren
en dagen, welke hem geschonken worden
en biedt dan de gelijkenis met een ontrou
wen rentmeester. Daaraan wil ieder uur
werk in ons huis, op ons bureau, iri onze
werkplaats, de uurwerken der torens og
in de lucht, ons herinneren. Maar ocA hier
gaat het als met de vermaning van Philip
pus' zandlooper: wij worden „doodge-
preekt".
Totdat er een oogenblik komt dat de ont
zettende waarde van één oogenblik als een
bliksem inslaat in ons leven. V\ il men daar
van ecu voorbeeld? Het is nog maar kart
geleden, dat de vrede in Europa aan een
zijden draad hing. Het zwaard van Hamo
des hing boven ons hoofd en iedere
dreuning van het plafond kon lat zwaard
naar -beneden doen storten. Er was ren
datum, daarheen keek ieder uit: indien
geen «accoord bereikt was, dan zou de hel
met al haar duivels losbreken...1 men ging
-de dagen, dc uren, den tijd te-Hen. Wat ken
er voel geschieden ten goedo en ten kwade,
in die korte spanne. Het is gelukkig ten
goede geweest Het had even goed' ten kwa
de kunnen zijn. IToe groot was de waarde
toen van den tij-!. Maar wat van het groo-
te geldt, geldt ook van het kleine; ootlr in
het leven der menschen, van iederen
mensch, wie en waar dan ook, geldt dat:
uw levenstijd heeft groofe waarde. Want
ook uw leven eindigt eenmaal en de klok
kan niet teruggezet worden. Uw leven be
slaat als de zee uit vele kleine druppelen,
als het strand uit vele kleine korrels zand,,
uit oogenhlikken, welke tot uren worden
die de klok aanwijst, tot dagen en tot ja
ren, samen uw leven.
Kleine oorzaken hebben groote gevolgen
en wat in één oogenblik gedaan werd, dat
kan ten goede of ten kwade nog vele jaren
nawerkenéén uur van onbedachtzaam
heid, kan maken, dal men jaren schreit,
heeft vergissen wij ons niet Van
Alphen eens gezegd. En hij had gelijk.
Den ernst des levens kunnen wij niet ge
noeg bedenken. Ernst,, omdat het leven
maar eenmaal geieid kan worden. Het uur
werk slaat wel tweemaal in een etmaal
hetzelfde aantal slagen, maar het doe' dat
nooit tweemaal voor hetzelfde uur.
Wie dien ernst begrijpt, die wordt daar
door gegTepen. Gelukkig de mensch, wien
dat wedervaarf, omdat hij zijn dagen loert
tellen en een wijs hart verkrijgt. Hem
wordt het uurwerk niet slechts tijdmeter,
maar ook levenslichter.
J. Na jel.
Mormonen-tulpen.
Het najaar brengt ons vele bezigheden,
die beslist noodzakelijk zijn om in het
voorjaar volop in de bloemetjes te kunnen
zitten, en dan denken we vooral aan het
planten van bolgewassen, waar we de vo
rige maand al mee konden beginnen, en dat
in October wel zijn hoogtepunt bereikt.
We nemen dan dit keer eens een proef
met een werkelijk wonderschoon bolgewas,
uit Caiifomië afkomstig, de Caloehorfus of
Mormonen-tulpen. Zij brengen prachtige
komvormige bloemen voort in de fraaiste
kleurschakeeringen, terwijl zij hooge soor
ten voortbrengen van 5060 c.M. en lage
soorten van 1015 c.M,
Waarom we deze opvallende bolgewas
sen dan zoo weinig zien, zal men zich on
willekeurig afvragen, en dan klomt de eeni-
ge schaduwzijde naar voren, nJ. dat zij
vrij moeilijk te kweeken zijn en veel zorg
behoeven.
Allereerst zoeken we een zeer zonnig
en beschut plekje voor hen uit, waarvan we
den grond diep spitten. Liefst staan zij in
voedzamen eventueel Meiachtigen grond,
zoodat de bodem vooral niet te vast wordt.
De kleine bolletjes wonden 67 c.M. diep
geplant, terwijl de tusschenniimte ongeveer
10 c.M. moet zijn.
's Winters beschermen we ze met een
flinke laag turfmolm en eventueel met een
glasruit tegen te veel -regen, waar ue ge
voelig voor zijn.
Het meest krachtig zijn de venustus-soor-
ten, die een hoogte bereiken van 5060
c.M. en schitterend gekleurde en getockemle
lulpachtige bloemen voortbrengen, die als
snijbloem groote waaide hebben. De venus-
tus eitrinus is helder geel, zwart geveerd,
de ven. Vesta, melkwit, grillig gevlekt en
van huiten lila getint, de ven. oculalus,
roomwit en de ven. Eldorado^ in gemengde
tinten.
Van de laagblijvende noemen wc Calo-
chortus albus, wit, zijdeachtig behaard, 15
c.M.hoog, amabilïs, geel fijn behaard, zelf
de hoogte, en amoenus, zacht rose, even
eens behaard en 15 c.M. hoog.
De laagblijvende soorten kenmerken zich
allemaal door zijde-adhlïge glanzend be
haarde bloemen die zeer curieus gevormd
zijn.
Alle Mormonen-tulpen kunnen jaren ach
tereen op dezelfde plek blijven staan.
A. C. MULLED—IDZERDA,
Yruchten-au tomaten.
Gisteren hadden ach achtereenvolgens
voor de ZutfensChe rechtbank te verant
woorden elf caféhouders uit Epe en Vaas-
sen, die in hun café z.g. vruchten-auto
maten in voorraad hadden, teneinde het
publiek gelegenheid te geven tot hazard
spel.
Tegen elk hunner werd tien gulden
boete, subsidiair tien dagen hechtenis ge
eischt, met vernietiging van het apparaat,
uitgezonderd tegen één die den automaat
op den i n de dagvaarding genoemden da
tum niet in zijn café had gehad'.
Wij zijn bekend om KWALITEIT en PRIJS!
Naar het Engelsch van
J. JEFFERSON FARJEON
1)
Hoofdstuk I.
Een (liftster berin
„Waar zou die jongen toch zoo naar
kijken dacht Lconarct Sefton, toen hij
orn.^ den hock van een rots kwam en Cra-
verley Point in het gezicht kreeg.
waren schelpen op het strand van
Craverley en zooals hot plaatselijk gidsje
aangaf, ook komatijnsl^n; maar schel-
pen noch kornalijnsteea konden de oor/aak
zijn van den ingespannen en ernstigen
blik, waarmee een kleine, sproetige jon
gen met oen mopneus keek naar het zaad-
oppervlak. Het eenige voorwerp, dat zulk
een reenxle aandacht zou kunnen recht
vaardigen, was een stukgebenkt wrak, dat
oen paar kilometer in zee door onzicht
bare rotsen werd- vastgehouden. Dit voor
werp echter was achter den rug van den
jongen en had blijkbaar niet zooweel aan
trekkingskracht als dat audere geheim
zinnige, waar de jongen naar keek. Steeds
dieper ging het Loofd van het jongetje
omlaag, totdat zijn neus bijna op het
strandi' kwam, ©a Leonard Sefton werd
steeds nieuwsgieriger.
De jongen was te zeer in beslag geno
men, om Sefton's nadering te bemerken,
maar hij hief zijn hoofd met een ruk op,
toe hij zich hoorde toespreken.
„Wat heb je daar voor bizonders,
rent je?" vroeg Leonard. „Aan zand is toch
niets buitengewoons."
De jongen antwoordde niet dadelijk. Hij
was niet ia een stemming om dergelijke
vernuftigheden op prijs te stellen en het
kostte hem eenige oogenhlikken, om van
zijn verrassing te Lokomen. Terwij! hij
daarmee bezig was, vervolgde Leonaaxd:
„Ik diacht, dat het een beurs was met
minstens duizend- pond. Het leek wel of
je een koningskroon had gevonlen. Maar
ik kart er geen stukje van zien. Waar
keek je toch zoo naar?"
Toen antwoordde de jongen, niet erg
bevredigend„Niks", ea Leona*d legon te
vennpeden, dat in dit geval zijn 'stugge
houding veroorzaakt moest zijn door een
plotseüngen aanv.nl van kinderrheuma-
iiek, maar toen begreep hij, dat het mis
schien daarom was, dat hij den jongen
niet genoeg au serieus nam. Derhalve
veranderde tig van tactk-k, knikte en merk
te vriendelijk op:
„Goed hoor, ra'n jongen. Het is jouw
zaak era die gaat mij niet aan, maar ik
dacht werkelijk, dat jc- naar iets interes
sants stond te kijken. Kun je me zeggen,
of dat gebouw daar ginds een hotel Jis T
ZONDAG, 9 October 1938.
Hilversum I, 1875 en 301,5 SL
8.30 KRO. 9.30 NCRV 12.15 KRO. 5.00
NCRV. 7.45—11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde mu
ziek. 9.50 Geref. Kerkdienst. Na afloop:
Orgel. 12.15 KHO-orkest. 1.03 Boekbe
spreking. 1.20 Mei od is ten. 2.00 Vragen-
beantwoording. 2.45 Gramofoon. 300
Piano. 3.20 Gramofoon. 3 35 Piano 3.45
4.00 en 4.05 Gramofoon. 4.15 Zicken-
lof. 4.55 Sportnieuws. 50) Gewijde mu
ziek. 5.50 Nedexd. Ilerv. Kerkdienst. Na
afloop: Gewijde muziek. 7.45 Sport
nieuws. 7.50 Gramofoon. 8.00 Berichten
8.15 KRO-orkest, MeloJisten en solisten.
9.15 Causerie. 9.35 KRO-orkest. 10.15
Gramofoon. 10.30 Berichten. 10.40 Epi
loog. IJ.0011.30 Esperanto.
Hilversum II, 415,5 M.
8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO
5.00 VARA. 8.00—12.00 AVRO.
8.55 Gramofoon. 900 Berichten. 9.05
Tuinbouwpraatje. 9.30 Gramofoon. 9.40
Causerie. 9.59 Berichten. 10.00 Zondags
school. 10.30 Vrijz. Ilerv. Kerkdienst.
12.00 Het woord van de week. 12.05
Filtnrubriek. 12.30 Ensemble Jetty Can
tor. 1.30 Causerie. 1.50 Gramofoon 2.00
Boekenhalfuur. 2.30 Concertgebouw-or
kest. 3.23 Internationaal overzicht. 3.45
AVRO-Amusementsorkcst en soliste. 4.30
Mannenkoor met piano. 4.50 Gramofoon
en Sportnieuws. 5.00 De Ramblers. 5.30
Kinderuurtje. 6.03 VARA-Kinderkoor.
De houding van deo jongen onderging
©en plotselinge verandering. Zrjn blik ver
loor d© stugheid en er kwam een vreemde
levendigheid' in zijn oogen.
„Ja, ra'neer, da's een hotel," riep hij.
De Zeemeermin.' Na een moment pauze
voegde hij er aan toe, met een tikje trots
in zijn stom„Daar werk ik."
„Goed. Dan zullen we elkaar wel eens
weerzien," antwoordde Leonard, glim
lachend1. „Dat wil zeggen, als je denkt dat
ik daar voor vannacht een kamer zal kun
nen krijgen."
„U zult er zeker een kamer kunnen krij
gen, meneer," antwoorlde de jongen, met
zulk oen vlugge en onverwachte stellig
heid, dat Leonard hem eens scherp aan
keek. Dit scheen hem een beetje verlegen
te maken en hij verbeterde zich zelf; „Ik
denk wel, dat er een zult kunnen krij
gen. meneer."
„Het lijkt zoo'n aardig hotel, dat ik
hoop van wol," merkte Leonard op, ter
wijl hij den jongen belangstellend aan
keek. „De meeste hotels zijn vol in
Augustus. Het jouwe niet?"
„O, dat gaat best," mompelde de jon
gen, door dc slechte manier, waarop hij
"loog, bewijzende, dat hij een waarheids-
lierende natuur bad. „D'r komen altijd
veel gasten in de Zeemeermin." Na den
athletischcn bouw van zijn ondervrager
opgemerkt te hebben, voegde hij er aan
toe. „Er ic ook een tennisveld, meneer."
„Dan zal het mij wel I.eel goed' beval
len," zei Leonard, en p'otseling begon hij
te lachen. „Kijk eens, jon«e man. de eene
6.30 Sportpraatje. 6.45 Berichten en gra
mofoon, 7.00 Gramofoon. 7.30 Novitei
ten-orkest m.m.v. de VARA-Mount Boys
en solisten. 8.03 Berichten en Radio
journaal. 8.20 „Manora", opera. 9.30 Her
sengymnastiek. 10.00 Renova-kwintet
10.20 Radiotooneel. 10.35 Vervolg con
cert 10.55 Vervolg van 10.20. 1100 Be
richten, hierna: liet AVRO-Dansorkest en
soliste. 11.40—12 00 Orgel.
Drwtwick, 1500 M.
12.10 Orkest. 12.50 „The Alphas". 1.20
Orkest- 2.20 Voor luinliefhebbers. 2.40
Orkest. 3.40 Mandoline-orkest m m v. so
list. 4.20 Missiepraatje. 4.40 Orkest 5.20
Causerie. 5.40* Viool en piano. 6.35
8.10 Radiotooneel met muziek. 815 Kerk
dienst. 9.03 Oproep 9.10 Berichten. 9.25
Orkest en koor en solisten. 10.25 Cau
serie. 10 50 Epiloog.
Radio Paris, 1648 M.
9.00 en 9.50 Gramofoon. 10.50 Piano.
11.25 Gramoofon. 11.50 Orgel. 12.40
Giamofoon. 12.50 Orkest. 3 20 Zang 3.35
Accordeon. 5.20 Orkest 7.50 en 8.35
Zang. 8.50 Sel. „Colombo", operette.
10.50 Gramofoon. 11.2012 50 Ray Ven
tura's dansorkest.
Keulen, 456 M.
5.20 Concert. 7.35 Orgel, viool en piano.
8.50 Gramofoon. 10.50 Ensemble. 11.20
Orkest 1.20 Populair concert. 3 20 Or
kest. 5*55 Pianoduo. 7 30 Amusements
orkest, solisten en pianoduo. 9.50 Klein-
rekesl en colislen. 11.202.23 Orl-„<=i„n
m.m.v. solist.
Brussel, 322 en 484 M.
322 M. (Vlaamsch) 9.40 Gramofoon.
10.20 Zang en orgel. 11.20 Zang. 11.35
Piano. 11.50 Zang. 1200 Piano 12.20
en 1.302.20 Orkest. 3.35 Dansorkest.
4.05, 5 35 en 6.20 Gramofoon, 7 20 Zang.
8.20 Koor en orkest ©n do vier van
Tholen en van Lier. 10.30 Dansorkest.
11.2012.20 Gramofoon.
484 M. (Fransch). 9 20 Gramofoon.
10.20 Orkest en vioolsoii. 11.20 Gramo
foon. 11.35 Orkest 11.55 Viool. 1205
Orkest 12.20 Gramofoon. 12 50 en 1.30
Salonorkest. 2.20 en 2.50 Gramofoon3.05
Piano. 3.23 Gramofoon. 3.30 Orgel en
zang. 4.00 Gramofoon. 4.05 Kwartet
6.00 Salonorkest. 7.35 Gramofoon. 8.20
Symphonie-orkest en soTsten. 10 30
12.20 Gramofoon
MAANDAG, 16 Oetebrr 1938.
Hilversum I, 1875 en 301,5 M.
NCRV-U itzending.
8 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berich
ten, gramofoon. (9.309.45 Gelukvon-
schen). 10.30 Morgendienst. 11 Chr. loc-
tuur. 11.30 Gramofoon. 12 Berichten.
12.15 Amsterdams Salonorkest. (Om
12.30 Berichten). In do pauze: Gramo
foon. 2 Voor de scholen. 2.35 Gramo
foon. 3 Causerie. 3.40 Berichten tot 3.55
gramofoon. 4 Bijbellezing. 5 Gramofoon.
5.15 Kinderuurtje. 6.15 Gramofoon. 6.30
Vragenuur. (77.15 Berichten). 7.45
Reportage. 8 Berichten. 8.15 Christ. Ra
diokoor m. m. v. solist. In de pauze:
Gramofoon. 9.30 Causerie. 10 Berichten.
10.03 Amhemsche Orkest vereen, m. m.
v. solist. 10.45 Gymnastiekles'. 11 Gra
mofoon. 11.5012 Schriftlezing.
Hilversum II, 415,5 M.
Algemeen programma, verzorgd door
de VARA. 10—10.20 v.m. VPRO.
8 Gramofoon. (Om 8.16 Berichten). 10
Morgenwijding. 10.20 Gramofoon. 11
Declamatie. 11.20 „Fantasia". 12 Gramo
foon. 12.45 Orgel.* 1.151.45 Gramo
foon. 2 Viool en piano. 2.30 Gramofoon.
3 Declamatie. 3.30 Cello en piano. 4
Gramofoon. 4.30 Voor dc kinderen. 5
Gramofoon. 6 „Esmeralda". 6.30 Muzi
kale causerie met gramofoon. 7 Discus
sie. 7.30 Piano. 8 Berichten. 8.10 VARA-
orkest, m. m. v. solisten. 9.15 Declama
tie. 9.30 De Ramblers. 10 Dam nieuws.
10.05 Berichten. 10.10 Orgel en gra
mofoon. 1112 Gramofoon,
Droit with, 1500 M.
11.2011.50 Zang. 12.10 Gramofoon.
12.20 Causerie. 12.45 Orgel. 1.20 En
semble m. m. v. soliste. 22.20 Decla-
dienst is de andere waard. Wat zou je
zeggen van vijl shillings, als je me er
eens alles van vertelde?"
„Alles waarvan," stamelde de jongen,
tcnvijl zijn hart Legon te kloppen, bij de
gedachte aan zooveel ge'd.
„Alles. Waarom je zoo ingespannen
naar hot zand stond te rijken, zoo pas.
Waarom jullie hotel met zijn prachtige
uil/.icht op de zee en zijn tennisveld niet
heelemaal vol is in Augustus. En waar
om je mij er zoo beslist heen wilt heb
ben."
De jongen aarzelde. Vijf shillings was
een heele boel. Maar hn wilde geen risico
loopen.
„Gaat er toch heen?" vroeg hij plot
seling.
„Ja, toch," verzekerde Leonard hem
plechtig. „Ik beloof het je. Vertel maar
op. Krijg je percenten van allo gasten,
die je er heen brengt, of wat is er?"
„Nee, dat is het niet, meneer," zei de de
jongen ernstig „Maar de juffer, die nu
d© baas is in het hotel, nou, die zit een
beetje in de put."
„En jij probeert baar er weer uit te
halen, hè?" aiel Leonard hem in de
rede. „Goed zoo. Maar hoe is die juf-
Douw er zoo ingekomen?"
„Nou, meneer, hel is erg, wat er ge
beurd is."
„Wat is et- dan gebeurd?"
„Nou meneer, U zou het toch gauw
gehoord hebben en daarom geloof ik, dat
het geen verschil maakt, of ik het U
nu vertel." Hij liet zijn stem ©en beetje
matie. 3.203.50 Orkest. 4.15 Orgel.
4.50 Gramofoon met toelichting. 5.50
Zang m. m. v. soliste. 5.50 Gramofoon.
6.20 Berichten. 6.40 Causerie. 7 Orgel.
7.20 Variété. 8.10 Causerie. 8.30 Varraté-
orkest eu solisten. 9.20 Berichten. 9.45
Overzicht. 10 Viool en piano. 11.20 Com
manders en solisten. 11.50—12 20 Jazz.-
muziek.
Radio-Park, 1648 M.
8.10, 9, 10.10, 11.50 en 12.35 Gramo
foon. 1.50 Zang. 2.05 Gramofoon. 3.20
Zang. 5.20 Orkest. 6.28 Gramofoon. 7.20
Piano. 8.35 Zang. 8.50 Gevar, concert
10.5011.05 Gramofoon.
Ketden, 456 ML
5.50 Gramofoon. 6.30 Militair oikest.
7.50 Amusementssextet. 11.20 Orke-t.
12.35 Orkest en soliste. 1.30 Populair
concert. 2.50 Gramofoon. 3.20 Orke=t.
4.30 Koor en solist. 5.30 Zang en piano.
6.20 Gramofoon. 7.30 Orkest m. m. v.
solist. 8 Weekoverzicht. 8.,20 OikeM.
9.35 Gramofoon. 9.50 Amusementsorkest
en solisten. 11.202.20 Concert.
Brussel, 322 en 484 M.
322 M. (Vlaamsch)12.20 Gramofoon.
12.50 en 1.30 Salonorkest en gramo
foon. 1.502.20 en 5.20 Gramofoon. 6.50
Salonorkest en gramofoon. S.20 Gramo
foon. 9.20 .en 10.30 Symphonie-orkest
en solist. 10.5011.20 Gramofoon.
484 M. (Fransch): 12.20 Gramofoon.
12.50 en 1.30 Dansorkest. 1.502.20,
5 20, 6,36 en 7.15 Gramofoon 7,35
Zang. 8.20 OpeTette „Li Marli". (9.05
9.20 Causerie). 10.05 en 10.3011.20
Gramofoon.
Zondag 9 October.
Programma 3,
Parijs lladio 8.30. Keulen 8.50. Pa'ijs
Radio 10.05. Keulen 1050. Brussel (VI.)
12.30. Brussel (Fr.) 2 20. Brussel Ai)
2 35. Keulen 3.20. Parijs Radio 5.20.
Brussel Al.) G 20. Keulen 7.05. Brus
sel (VI.) of Diver-en 'J.30. Keulen 10 30.
Programma 4.
Brussel (VI.) 8.30. Droitwich 1105. lla
dio P.T.T. Nord' of Diversen 2.23. Droit
wich *2.40. Loncen Regional 4 20. Dioit-
wich 4.40. Londen Regional 520. Dioit-
wich 5.40. Boedapest 11. Parijs Radio
11.20.
Programma 5.
Luxemburg 8.351.50 Concert. Brus
sel (VI.) 11.5012.15 Zang en piano.
Luxemburg 12 20—8 50 Gevar. concert.
Diversen 8.509.20. Luxemburg 9.20—
11.20 Concert. 11.2012 Dansmuziek.
Maandag 10 October.
Programma 3.
Keulen 8. Pauze 9.2010.05 Parijs Ra
dio 10.05. Radio P.T.T. Nord 12 05,
Brussel ÉvT 1 12*20. Parijs Radio 2 20.
Keulen 2.50. Pauze 33.05. Radio P.
T. T Nord 3.05. Parijs Radio 5 20. Keu
len 6.20. M'inthen of Diversen 8 Keu
len 8 20. Boe lapesf 9.35 Brussel (VI.)
10.20. Keulen 10 30.
Piograinma 4.
Brussel (VI8. Diversen 9 2010 35.
Londen Regional 1035. Droitwich 4 20.
Londen Regional 8.10. Droitwich 8 39.
Programma 5.
Luxemburg 8.209.20 Concert. Diver
sen 9.20—10.35. Luxemburg 10.35
11.35. Concert. 11.45—12.15 Gramo
foon. 12.20—12.48 en 1*2.50—1.15 Dans
muziek.
Diversen 1.151.30. Keulen 1.302.20
Concert. Diversen 2.202.35. Luxem
burg 2.35—-5.50 Gevar. concert. Brussel
(VI.) 5.50—6.05 Gramofoon. 6.056.50
Kinderuurtje. 6.50—7.50 Omroeporkest.
7.508.10 Gespr. dagblad'.
Brussel (Fr.) 8.20 - 9.06 Operette. Di
versen 9.059.20. Brussel (Fr.) 9.20
10.05 Operette. 10.05—10.20 Gramofoon.
Luxemburg 10.2511.15 Concert. 11.15
11.50 Dansmuziek.
4-en 7-pens. wagens. - Buitenritten speciale
tarieven. - Vraagt inlichtingen. - Ook voos
gelegenheden. - Nieuw materiaal
dalen en er kwam onwillikeurig 'n melodra
matische klank in. „D'r vader is een week
geleden weggegaan en bij is niet terug
gekomen."
„Allemachtig, dat is le ei ijk," zei Leo
nard1.
„Ja, meneer, hij is weggegaan, in het
donker, en dat was de laatste keer, dat
we hem zagen."
„De politie zat toch wel aan het werk
zijn geweest, denk ik?"
„Ja, meneer."
„En dat heeft geen goeden invloel ge
had op den gang van zaken in het hotel,
liè? Het heeft sommige van de gasten
zeker beangst gemaakt en toea zijn zo
zeker weggegaan
„Ja, n.eneei. Ziel U, het is niet zoo
zoo prettig meer als het was, hoewel juf
frouw Fyne, die gaaL op dezelfde manier
door." Een plotselinge verontwaardiging
schoot door zijn jeugdig gemoed. „Ze
moesten allemaal blijven, da' zeg ik maar,
om haar te helpen."
„Ongelukkig doen de menschel niet
altijd wat zij moe«len doen," zei Leo aard,
terwijl hij zijn wenkbrauwen fions'c „Ik
kan begrijpen, dat sommige ga-ten zich
onplezierig hebben gevoeld."
„Maar juffrouw Fyne zal zi h m.k wel
onp'e/icrig voelen,' antwoord le dB j ngen
scherp. „Ik denk, dat het vobral i- omdat
ze wacht tol het lichaam van haar vader
is aangespoeld."
(1Wordt vervolj'l).