ctwm De kunst om „een kop te maken" JSKBm I 221 m Het vak van den tooneelkapper. '«sSL.. "i IÉ»! wit. JdËR&r Ai s U een Radion-was ziet, heeft U geen vertrouwen meer in andere zepen en zeeppoeders. Want zulk een schitterende helderheid is alleen met Radion te krijgen. Radion met haar gecombineerde zeep- en zuurstofwerking verwijdert al het vuil, maakt Uw goed absoluut schoon en daar 'door absoluut wit. U moet niet „denken", dat Uw was wit is. Wees zeker van Uw zaak. Gebruik Radion. In deze dagen, waarin de make up hoogtij viert, is het aantal vrouwen, dat niet te gelegener tijd gebruik maakt veil poederdons of schminkstift zien- deroogen geslonken. Maar toch de best verzorgde eigen make-up is nog maar kinderspel vergeleken hij de kop pen waarop de tooneel- en filmgri meurs hun kunst toouen. Niet alleen over technische kennis en vaardig vak manschap moeten zij beschikken, zij moeten ook kunstenaars zijn, die het vermogen bezitten de sfeer van de voorstelling, waaraan zij mede hun krachten verleenen, aan te voelen en hun arbeid een schakel te doen zijn in het geheel. Een familieberoep. De bekende tooneelkapper Herman Mi- ejiels, uit Amsterdam* die aan vrijwel alle Ifederlandsche beroepsgezelschappen en ■bovendien aan een groot aantal dilettanlon- vereenigingen zijn medewerking verleent, heeft ons van zijn beroep, dat in vele opzichten den invloed onderging van mo derne technieken en vindingen, één esi ander verteld. Het vak is in zijn familie van vader op zoon gegaan. Reeds de overgrootvader van den heer Michels was kapper van Koningin Sophie, zijn grootvader en va der, beoefenden de grimeorkunst en ook zijn zoon is op zijn beurt weer in het vak opgenomen. Opleiding in de praeüjk. Bestaat er, zoo vingen wij ons ge sprek aan, op het gebied der tooneelkap- kunst ook een speciale opleiding? Neen, in ons land is dat niet het geval. In het buitenland bestaan op dit gebied' wel scholen, maar hier is men geheel aangewezen op de methoden, die gevolgd worden op de zaak, waar men als jong leerling werkt. Natuurlijk on dergaat men daarbij de invloed van ver schillende stroomingen, terwijl ook de ont wikkeling der technische hulpmiddelen, steeds weer nieuwe eischen stelt en mo gelijkheden schept. Niet allen hebben zich aan de nieuwe eischen aangepast en nog zijn er wel artisten, die zich schminken als in de' jaren, toen men met gas of onvolmaakt eleetrisck licht genoe gen moest nemen. Het felle licht uit de schijnwerpers, van de zaal en van dé zij kanten uit, waarbij het voetlicht slechts een ondergeschikte rol speelt, schiep nieu we behoeften. Dit alles werkte er toe mede, dat ik, hoewel ik steeds open had gestaan voor moderne stroomingen, dank zij ook het feit, dat mijn vader speciaal voor mijn opleiding eenige grimeurs uit Duitscli- land liet komen, waar de tooneelteclmiek toen op een hoog plan stond, ging zoeken naar een nieuwe grimeermethode, waarhij ouderdom en karakter worden bepaald door het plaatsen van diepten en hoog ten, op «anatomische basis, met juiste in tonaties van de kleur. De functie van het licht. Het is in ons vak éenigszins als bij de schilderkunst. Als een schilder in zijn doek een hoogtepunt wil aangeven, dan doet hij dat met behulp van het licht. Zoo kunnen wij doen- het plaatsen van een lichtvlek op d'e kaak een kop verbreeden of versmallen. Met deze nieutve methode, die stamt uit de jaren *24 en '25 behaal de ik in 1927 in Parijs een Grand Prix en sindsdien is zij door de meeste promi nente figuren in Europa overgenomen. Studentenspelen, De studentenvoorstellingen boden mij veel gelegenheid tot experiment-eieren De groote stoot gaf Ichnaton in Utrecht onder leiding van \"an Dalsum, en daarna het A tot Z spel, met zijn ex pressionistisch karakter, onder regie van - De Meester, evenals de studen tenvoorstellingen onder Hooykaas. De opvatting in de grime kwam daar bij uit den aard der zaak tol stand na langdurige besprekingen, met de regisseurs, want do grime heeft geen zelfstandige taak maar is .één der elementen, waaruit dc vertooning wordt, opgebouwd. Televisie. „liet licht zal niet de èenigè factor zijn geweest, die invloed oefende op de grimeer kunst. I>c film za! daar ongetwijfeld het hare toe hebben bijgedragen?" Inderdaad, en niet minder de televi sie. at het laatste gebied betreft ben ik er eveneens in geslaagd een nieuwe me thode tc vinden. Bij het voorheen gevolg de systeem werden de oogen en de mond van de acteurs door de beeldlijnen op het scherm tot gaten gemaakt. De heeren van den Philips Televisiezender kwamen hij mij en vroegen mij te trachten daar toe een oplossing te vinden. Erg l. .'moe digend deden zij niet, want bij hun ver zoek voegden zij al dadelijk de medodoe- ling, dat zij van meening waren, dat ik er wel niet in slagen zou. Enfin, ik ging er maar eens heen en toog aan den arbeid. Het resultaat was frappant. Ik had het gelaat van het meisje, dat gegri meerd' werd, met primaire kleuren ge grimeerd. Door een toepassing van vlakverdeeling met deze felle kleuren wordt de anatomische bouw van het gelaat, beïnvloed en gewijzigd, d.w.z. naar keuze breeder of smaller ,enz. gemaakt. Door liet aanbrengen van een speciale teint, welke van een geheel aparte samenstelling 'is en er daardoor als een perzikhuid uitziet, verdwenen de de beeldlijnen. De gevolgen van deze bonte, kleuren mengeling waren echter van dien aard, dat het gezicht op het beeldvlak niet alleen oogen c-n mond, maar ook al lerlei nuances in het gelaat vertoonde. Het meisje, dat oorspronkelijk niet fotogeniek was, had door deze bewer king een fotogeniek gelaat gekregen. De film. „En de film vraagt op haar beurt zeker ook wel weer heel andere toepassingen?" Ongetwijfeld. Bij de film spelen niet alleen die factoren een rol, die onmid dellijk verband houden met de grimeer kunst, maar ook dié welke Betrekking heb ben op het materiaal. De samenstelling van de schmink moet ingesteld zijn op de kleurgevoeligheid ran de filmband, de be lichtingstijd en de snelheid van het ont wikkelen. Dat vergt vanzelfsprekend heel wat proef opnamen, vooral waar concur- rentieinvloedeu en andere factoren een be langrijke rol spelen, zoodat tijdens de op namen nog wel eens van materiaal ver wisseld wordt. Zoo kan het gebeuren, dat een film acteur of aptrice den eeneu dag geel en een volgenden weer. groen ge schminkt wordt om hetzelfde effect te verkrijgen. Is het wonder, dat een ac trice, die van de aanleiding tot deze verandering niet afweet, wel eens wei gert pp te gaan Mijn grirr.e :n de nationale film heeft zoowel, in ons land als in het .buitenland een goede pers. gehad. Een ander bewijs van bekendheid in het buitenland lever de een -verzoek van -eenige Hollywood- griineurs, die* mrj verzochtenom in Don- den te komen demonstreeren in mijn methode. Ik heb dat gedaan op voor waarde, dat zij, op hun wijze, voor mij zouden demonstreeren. Daar heb ik toen de buitengewone gelegenheid gehad, als eenige in Europa, kennis te nemen van de Max Factor filmgrimeertru.es. Zij mochten echter niet demonstreeren met flexibele maskers. Toch ben ik daar mee zelf gaan experimentcereu en al heb ik het nog niet heelemaal gevon den, ik ben thans heel dicht aan een oplossing toe. van geslaagd grime door den heer Michels. Op de Baker-afbeelding ziet iaën den gegrimeerde ,,in burger"1 .<v.. ZORG AAN MIJN WAS. MAAR MET AL MIJN WEKEN EN WRIJVEN KRIJG IK MIJN GOED TOCH NOOIT ZO SCHITTEREND/pra AL WAT JE NODIG HEBT, 700S, IS EEN PAK RADION. LOOP EVEN MEE, DAN LAAT IK JE HET PAK ZIEN. WEET JE DAT DAN "NOG NIET RADION IS GEWELDIG IN PR US. VERLAAGD EN KOST NLf MAAR 15 CENT KIJK EENS JAN DIT IS NU RADION-WIT JAMMER DAT RADÏON ZO DUUR IS j ANDERS NAM IK HET DIRECT. EN RADION WERKT TOCH ZO VEILIG VOEL EENS HOE ZACHT DIT BABYGOED IS mm - RAO 73-091 Herinneringen. Ons gesprek heeft' zich daarna nog bewogen op heel veel zijpaden van den rijken doolhot van tooneellierinnerin- gen, -politiek, en -ervaringen. Wij vernamen daarbij, dat de twee belangrijkste monteeringen in ons land, die voor de Utrechtsche lustrumspe len Ichnaton en Cortez waren ge weest. Dc- twee grootste optochten, dié bij de Onafliankelijkhêidsfeesteri- in" Den Haag (1913) en die bij het Re- geeringsjr.bileum van vorig jaar in Am sterdam. In deze laatste feestweek wa ren er maar liefst 7000 van de onge veer 14.000 pruiken, idïe de firma "in voorraad 'heeft, in gebruik, .Ooknaar het buitenland were, menigemontée- ring geleverd, o.a. voor de lphige- nie voor de Grand Opéra in Parijs, naar ontwerp van Wijdeveld, die oor- j. spronkelijlc voor deWagner Vereeni- ging was gemaakt en'voor het open luchtspel in Orange. Herinnering aan Louis Bouw meester. En tenslotte laten wij den heer Michels nog eens aan het woord om- een hér- innering te vertellen van dén groeten Louis: Ik was al jong in het vak gekomen en zelfs in mijn H.B.S.-tijd oefende -ik ihij in mijn vrije uren reeds.. Mijn de buut maakte ik bij Bouwmeester,- die ge wend was door mijn vader of eèn be paalden bediende te worden geholpen. Toen, pp een drukken dag, ik. verscheen om 'hem voor een gala-voorstelling van "Oedipus-te kappen," kenden zjjii verbaasd heid "en boosheid geen grenzen; En hf begon, zooals zrjn gewoonte was als hij toornde, verschrikkelijk metzijn voeten te trappelen en „oei" te schreeuwen, h|j smeet zijn schmink en zijn spiegel .optdjf. en was niet tot bedaren te brengen. Mijn zenuwen bereikten het hoogtepunt: en ;ae uitbarsting kwam, toen ik Willem v\ d. Veer op zijn buik, Erfmann op zijn-Éhièën en Coen Hissink op een stoel voor "dé deur zag om te zien wat er aan dé hand was. Ik had juist een baard aangeplakt en stond met een geopende schaar voor den grooten tooneelspeler. „Ih vredes;. naaiBj meneer Bouwmeester zoo riep ik hem; toe houd op, want zoo kan ik niet werken." ij VV""'. 'Van dat «ogenblik afheeft Bouwmee ster zijn oogen gesloten: en alles graten over zich laten komen'. Toen hij zijn oogen weer opende, was hij echter zéér verrast en sindsdien heeft hij geen stuk meer gespeeld, of ik moest hem bedie nen. Dat was liet bewogen debuut van een tocmeeli^ipper, die thans- binnen- en bui tenland bedient in de wereld van poe der, pruiken, schmink en mastiek; die niedehc-Ipen een schijnwereld te voorschijn te tooveren, die ons niettemin vaak de meest wezenlijke trekken van; ons 'bestaan openbaart. Faillissementen. 9 Febr. 1939 is definitief surséance- Van. betaling verleend üan dé N.V. Vérboon's Garagebedrijf b.o. den naam Reisbureau Stoop'te Deii Haag, Spni '149,'voor, den tijd van anderhalf jaa'r. Bewindvoerder mr.' J: van Raaltê,;Den Haag. - 9 Febr. 1939 is definitief surséance vari betaling verleend aan .T, Clir. H. Stoop te D.en Haag, Spui 149, voor den tijd van anderhalf jaar. Bewindvoerder mr. J. van Raalte, Den Haag. j Opgeheven wegens 'gebrek 'aan 'actjéf 10 Febr. Johannes van .Leedwen, .Rot terdam. -"ïj.b.s" f. C. van dën'j Bhtfkér, Rotterdam. In de' week vanUft/m. 11 Februari 1939 werden in Nederlancli47 faillissementen uit gesproken. :-'T Surséance:" 7-Februari 1939 is voorloopig surséance van betaling verleend aan: de Handels vennootschap, o:d'.; "Firma A. I. de Vries en Zonen, -gevestigd en kantoor-houdende te Rotterdam, Böézemsingel 46 en haar firmanten 1. Dr. Alexander Reens, te Den Haag. 2. blozes' de Vries, te Rotterdam. - ,3. Lodewijk Phiiip van Dam, te Rotter dam. 4. Wilhelmus Weinberg, te Schiebroek. Verhoor 29 Maart 1939 des n.m: 2 uuï ter raadkamer der: Air. Rechtbank te Rot terdam.-Be wind voerder-mr. J. van Duijven- dijk te Rotterdam. Er is geen ontwerpakkoord ter griffie neergelegd. 8 .Febr. :G, J. van Poppel, handelaar in .vrachten enc 'grpénten, Rotterdam, Vijver- h.ofstraat 109b:.'R.eirmr. L. v. Lookeren ■Campagne.Cur. rnr. H. J. Sjollema, Rot terdam. ivoor. Bét eerst zij. «storen,;weer simusappeh» lsS" ivperd. Dé lossing te Rotterdam van het 8.8. „Fa-nn* der dat 13.000 Instak m*t deze vrachten meebracht. ;,v*

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Schiedamsche Courant | 1939 | | pagina 8