d
m
ii
foor vooijiaar
en zomer
MERCATOR: Cop'eer",nricht,ng
Lasclireparaties - Autogeen- en Electrisch
Kogellagers - Drijfriemen - Slangen - Gereedschappen
Radioprogramma^
Waar heeft men het
meest plezier van
mevrouw?
Een gulden cadeau?
Nou.daf is kras hoor!
Hoe kan dal- maarzoo?
Nee-niet cadeau.nee,
ik heb hem gespaard:
Van al wal pSTSii maakt,
heb'k zegels bewaard.
CI.D.
ONZE TUIN
Incasso-Bureau „ECONOMIA"
Metaalgieterij Schiedam"
Machinefabriek Fa. J. D. VOGELIJ
ROESTVRIJE STAALWERKEN
ALUMINIUM APPARATEN
STALEN RAMEN
CENTRALE VERWARMING
FIRMA P. SNEEP
Burgem. Knappertlaan 214b iel. 67881
GRAFMONUMENTEN
Overschieschestr. 17 - Schiedam - Tel. 68721
MACHINEFABRIEK A. FORTUNE
Boterstr. 28-32, Schiedam, Tel. 63400(2 lijnen)
Cartonnagefabrtek NEFAFER''
(N.V. Nederl. fabriek voor Verpakkingen)
N.V Technische Handel-Mij. D. DE VOS, tv.d.z. van Fa. VAN MILAAN
HOOGSTRAAT 95-97 - TELEFOON 68252-69772
Kerk: en Schooi
Een Parijsche vrouw heeft veel liever
twee goed zittende, smaakvolle, niet al
te goedkoop© japonnen, dan een heele
reeks prullige jurkjes, die alleen maar keu
rig en elegant zijn, op den dag dat ze uit
den winkel komen. Jammer genoeg, den
ken de meeste Hollandsche vrouwen er
niet zoo over.
Zoo wonen er in onze straat twee vrouw
tjes, die er ieder op hun manier graag
modieus en elegant willen uitzien. Ze ge
ven zoo ongeveer evenveel voor hun klee-
xen uit, maar de eene volgt 't Parijsche
recept en de andere de Hollandsche re
gel, luidende: „Je kunt toch niet altijd in
't zelfde hg de menschen aankomen, ze
willen je ook wel eens in wat anders zien!"
Dusiedere maand een ander jurkje,
wat dan voor haar bescheiden beurs een
prullig jurkje bcteekent.
En wat is 't resultaat van mipi twee
dames? Dat de één er altijd tip-top uit
ziet en de andere haast nooit, terwijl ze
't zelfde geld besteden.
Het Parijsche recept.
De eerste, „de Parijsche", is zuinig op
haar dure jurkje. Thuis trekt ze vlug
een schort met mouwen aan, als ze aan
*t werk gaat, of ze verkleedt zich even.
Ze neemt altijd een dunne gummi-regen
cape of een opvouwbaar paraplu-tje mee,
als 't er buiten donker uitziet. Wanneer
ze een dagje naar buiten gaat, blijven 't
coquette hoedje en de elegante jas in
de kast, en ook al is het Zondag, toch
komt het onde sportpak te vootrschifb.
Ziet ze er eentonig uit? Welneem, bij
haar donkerblauwe mantel met het heele
fijne diagonaal streepje, draagt ze nu eens
de blauwe shawl en de hoed met blauwe
bloemetjes en dan weer de donkerrood©
shawl, handschoenen en tasch, terwijl de
blauwe bloem, die met een veiligheids
speldje vastzit, voor een roode verwis
seld wordt. En van 't zomer als 't warm
wordt, zullen zeker de witte bloemen en
handschoenen van het vorig jaar weer te
voorschijn gehaald worden.
'k Weet zeker dat haar man en alle
andere mannen, die ze ontmoet, vast
overtuigd zijn, dat ze ieder oogenblik iets
anders elegants aan heeft. Ieder van ons
is toch wel eens heneden gekomen met
een nieuwe bloem of shawl of kraag op
een oude jurk, met nette haren en een
zelfbewust gezicht, om dan van den echt
genoot te hooren: „Ai, heb je een nieu
we jurk, nou je ziet er keurig uit hoor!"
of „Heb je nou al weer een nieuwe jurk
en je zou van 't zomer geen meer koo-
pen i
Voor de koude dagen past een dunne
lange mantel, waarbij we ons een zijlden
japonnetje en een dunne wollen jurk met
korte mouwen aanschaffen.
Voor de hittegolf is een zonnejutk met
een los jasje de beste dracht. Zonder
jasje draagt men de jurk bij 't zwembad1,
op de hei en aan het strand; met 't jasje
wandelt men er mee op straat. En vaak
kan zoo'n zonncjurk een heel gekleed go-
heel vormen met een groote platte hoed,
een paar lange handschoenen en een paar
hooggehakte schoentjes.
Voor koude zomerdagen
Weinig en goed.
Ilcusch Hollandsche vrouwen, neem een
voorbeeld aan de Parijsche! Koop niet veel
en flodderig, koop weinig en goed! en
denk er heel lang over na. Geneex u niet
om eens uit een winkel weg te loopen,
a'-» ze niet precies hebben, wat u wenscht
Is 't gekochte per slot niet naar uw zin,
dan koopt u nooit weer in die zaak, ter
wijl u het anders graag een volgende keer
weei probeert.
Nu rest nog de vraag: Waar heeft men
hier in Holland het meeste plezier van?
Wat piast zich het beste aan bij de koude
donkere zomerdagen en bij smoarheete
hittegolven, want ook dat laatste komt
voor. Denkt n maar eens aan onze laat
ste „groote vacantie".
Later komen we nog wel op deze zonne-
jurken terug, waarschijnlijk bent n daar
nu nog niet zoo voor in de stemming,
maar de andere ensembles voor d'e koude
zomerdagen kunnen nu al worden uitge
zocht.
De mode brengt een overvloed van aar
dige ideeën op dit gebied. Nauwsluitende
jasjes, die van onderen wijtt uïtklokken,
gevoerd met de zijde van het bijpassende
japonnetje. Sportieve swaggers, waarbij men
een japonnetje in een harmonieerende
kleur kan uitzoeken. Jurkjes met een korte
bolero of een getailleerd spenoerjakje, de
voeling van 't jasje is dan weer van het
zelfde materiaal als b.v. de garneering
van het jurkje.
Onze afbeelding geeft u een paar voor
beelden van deze complets.
Allereerst een pakje voor een jong
meisje in donkerblauw met wit afgeboord.
Onder 't jasje draagt men een jurkje met
veel witte gaxneering of een blouse en
rok.
In 't midden een robe manloan, die
men met warm weer zonder jurk, met
koud weer met jurk er onder draagt. De
strik-sl uiting flatteert ieder, die niet al
te dik is. De rok is nauwsluitend om de
heupen, om van onderen iets uit te klok
ken, een rok, die veel gebracht wordt
naast de zijden parapluie-rokken, waar aan
alle kanten klokken en plooien uitsprin
gen.
Tenslotte een mantel, die een bijpassen-
do jurk Yereischt. Men kan hier heel mooie
kleur-combinaties maken b.v. een effen
donkerblauwe mantel, met een cyclamen-
rood wollen jurkje of groen-blauw japon
netje. Voor de warme zomerdagen draagt
men er dan één van de vele zijden rui'!as,
stipjes, streepjes of bloemetjes in.
Zoo is er dit seizoen in allo collecties
heel veel op dit gebied, dat zoo uiterst
practisch is voor onze koude zomers. En
't is dan ook voor Holland een ideale
mode, want er is zooveel variatie, dat
iedere vrouw kan uitzoeken wat haar 't
meest flatteert.
MADELEINE.
Tets ever borders.
Een goed aangelegd boordbed is oen
lust voor het oog, en het kan het geheele
jaar door vreugde geven, mits we een
goede keuzo van materiaal deden en daar
mankeert het nog wel eens aan! Wanneer
we onze border uitsluitend uit vaste plan
ten samenstellen is er beslist niet genoeg
van te maken, en daarom is de gemeng
de border absoluu! te verkiezen, waar
in het voorjaar de bolgewassen de open
plekjes vullen, later gevolgd door een- en
twee-jarige zaadbloemen en diverse knol
gewassen.
Het mooiste komt een harder uit tegen
een achterwand van struikgewas, Coniferen
of een groene haag, terwijl als voorgrond
een goed geschoren gazon de meeste vol
doening geeft en tevens het kteurspel der
bloeiende planten het beste accentueert.
Wanneer we een border langs een pad
moeten aanleggen, nemen we liever geen
afscheiding in den vorm van een grasrand
of randplantjes, een natuurlijke begroeiing
van enkele vooruitgeschoven toeven krui
pende planten zal oneindig veel losser
effect geven.
Als pad kiezen we dan, gewoon zand',
flag-stones of roode baksteenen, doch vooral
geen grind, waartegen de bloemenweelde
minder goed uitkomt, terwijl het bij 't on
derhoud last veroorzaakt omdat het zich
tusschen de planten verspreidt.
Een groote moeilijkheid bij den aanleg
van den border is verder de groepeering,
waarvoor we als regel aannemen, dat de
hoogstgroeiende planten op den achter
grond geplaatst worden en zoo naar voren
toe langzaam in hoogte afnemen. Heele-
maal stipt moeten we ons daar ook weer
niet aan houden, want als we hier en
daar een enkel hooger groepje wat naar
voren laten komen, kan dat niet anders
dan de stijfheid breken, en het geheel oen
zekere losheid en elegance geven.
Tegenwoordig zet men, afhankelijk van
de grootte van den border zooveel moge
lijk planten van één soort bijeen om rusti
ger en tevens meer indrukwekkende kleur
effecten te krijgen. Hoe meer verschillen
de soorten planten, hoe rommeliger indruk
het geheel maakt en zelfs in een klein
bardertje nemen we daarom niet minder
dan drie planten van één soort, daar
tusschendoor schikken we hier en daar
een grillig gevormd Conifcertje of decora
tief heestertje als het ware om de ver
schillende groepen te binden, en tevens
al te sterke cantrasten te breken.
Een" border aanleggen is niet ieders werk
en als we de moeilijkheden onoverkome
lijk vinden, nemen we een goed' bekend©
firma of tuinarchitect in den arm, die
zijn sporen op dat gebied' ruimschoots ver
diend1 heeft.
A. C. MULLER—mZER&A:
Lange Haven 57 - Schiedam Teief. 68808
- raagt taneyan voor het tncasseeren van
dubieuse vorderingen.
G, VAN 3ULMEN
telefoon 67558 Lange Nieuwstraat 235
„VEGISOL" GLASZIJDE
/solatieschalen
VEREEN GLASFABRIEKEN
SCHIEDAM
N00RDVEST 77 - SCHIEDAM - TER 87679
Fabriek van KURKEN - KURKENBONDELS
VISSCHER1I KURKEN
Fa. WED. A. VOGELEZANG
Korte Achterweg 13-15' - Tel. 68872
J. C. BREVE
Modern ingericht reparatiebedrijf
Scbrijfmachinehandef
Hoogstraat 26 - Tel. 67785
Bij aankoop van nieuwe Schrijfmachine wordt Uw
oude machine tegen den hoogsten prijs terug
genomen Vraagt prijsopgave.
DE MOL-JANSEN
ELECTRO-TECHN. INSTALLATIE-BUREAU
LANGE HAVEN 122 TELEFOON 68570
Separatie aan alle electrische apparaten
Voor storingen dag en nacht te bereiken.
K I P S Co.,
TELEFOON 68190 SCHIEDAM
BOTERSTRAAT 40 enz.
Tel. 68236 nè 18 uur68637-69804)
en 8.20 Gramofoon. 10.30—1220 Gra
in of oon.
-184 M. (Fransch): 9.20 Gramofoon. 9.50
Pontificale Hoogmis. 11.20 Gramofoon.
12.50 en 1.30 Orkest. 1.50—2.35 en 2.50
Gramofoon. 3.15 Piano. 3,55 en 6.35
Gramofoon. 8.20 Orkest en soliste. 9.25
Uit Londen: 3e acte van de opera. „Par
sifal". 11 Gramofoon. 11.2012.20 Or
kest.
Deutschlandbcudcr, 1571 M.
7.30 Gcvar. concert. 9.50 Viool en pia
no. 10.2012.05 Orkest en solist.
ZONDAG, 9 April 1939.
Hilversum I, 1875 en' 415,5 M.
8.30 NCRV. 9.30 KRO. 5 N0RV.-
7.45—11.30 KRO.
8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoon.
10.10 Causerie. 10.30 Pontificale Hoog
mis. 11.35 Gramofoon. 11.50 Zogen „Ur-
bi et Orbi". 12.20 Reportage. 1 Liter,
causerie. 1.20 Orkest. 2 Strijkkwartet. 3
Tooneel. 3.30 Gramofoon. 4.155 Zieken-
lof. 5.05 Kerkdienst, hierna: Gewijde mu
ziek. 7.45 Gramofoon. 8 Ber. 8.15 Or
kest. 8.45 Declamatie. 9 Gramofoon. 10.30
Ber. 10.40 Epiloog. 1111.30 Esperanto.
Hilversum H, 301,5 M.
10 VPRO. 12 AVRO. 5 VARA. 8—12
AVRO.
8.55 Orgel. 9 Ber. 9.05 Tuinbouw. 9.30
Orgel. 9.45 Causerie. 9.59 Ber. 10 Zon
dagsschool. 10.30 Kerkdienst. 12 Cyclus.
12.20 Ber. 12.25 Oikest en soliste. 12.40
Carillonspel. 1 Orkest. 1.30 Uit hidiö.
1.50 Orgel. 2 Boekbespreking. 2.30 Or
kest en solist. 3.20 Film. 3.45 Gramo
foon. 4.45 Sport, hierna: Ber. 5 Ram
blers. 5.30 Voor kinderen. 6 Gramofoon.
6.30 Sport. 6.45 Ber., Gramofoon. 7
Kalender. 7.05 Schuldig of onschuldig?
7.30 Orkest en solisten. 8 Ber. 8.20 Ge-
var.. concert. 9.15 Actueel progr. 9.30
Viool en orgel. 10 Tooneel. 10.15 Caba-
retprogr. 11 Ber., hierna: -Concert. 11.30
12 Dunce Band.
Droitwick, 150© M.
1.20 Orkest. 1.50 Lichte muziek. 2.40
Orkest. 3.40 Kwintet. 4.40 Orkest. 5,20
Zang met orgel. 6.20 Viool en piano.
6.55 Orgel. 7.30—8.10 Orkest. 9.25 Or
kest, koor en solisten. -10.25 Se<det.
Radio-Paris, 1648 M.
9 en 9.30 Gramofoon. 11.20 Orkest. 12
Gramofoon. 12.30 Orgel. 12.50 Zang. 1.25
Orkest. 2.50 Gevar. progr. 3.20 Chan
sons. 3.50 Duetten. 5.20 Zang. 7.20 Or
kest. 8.50 Symphonieconcert. 10.50 Gra
mofoon. 11.2012.50 Orkest.
Keulen, 456 Al.
5.20 Havenconcert. 7.25 Koor. 8.50
Paaschconcert. 10.35 Gramofoon. 11.20
Orkest. 12.30 Gramofoon. 1.20 Popul.
oon eert. 3.20 Hermann Hagestedt. 4.50
Piano, viool en zang. 6.35 Gramofoon.
7.50 Leo Eysoldt, solisten en pianoduo.
9.50 Gevar. concert. 11.201.20 Orkest.
Brussel, 322 M. en 484 M.
322 M. (Vlaamsch): 9 Gramofoon. 10.20
II. Mis. 11.35 en 12.20 Gramofoon. 12.50
en 1.30 Orkest. 1.50—2.20, 2.35, 3.20
en 4.20 Gramofoon. 4.50 Viool. 5.20, 7.261
Maandag 10 April 1939.
Hilversum I, 1875 cn 415.5 M.
S.30 KRO. 9.30—12 NCRV.
S.30 Morgenwijding. 9.30 Gewijde mu
ziek. 0.50 Kerkdienst. 12 15 Concert.
1.45 Cithemoli en gramofoon. 2.15 Gra-
m of oon. 2.50 Piano en gramofoon. 4
Orgel 5—5 55 Voor kinderen. 6 Staf
muziek. 7.10 Gramofoon. 7.15 Cause
ne. 725 Gramofoon. 8 Ber. 8.15 Ge
mengd koor en orkest. 10 Ber., ac
tueel halfuur. 10.30 Concert 11.15 Gra-
rnoióon. Ca. 115012 Schriftlezing.
Hilversum II, 361.5 AL
9 VARA. 10 VPRO. 12 VARA. 7.30
PRO 8—12 VARA.
Orgel. 9.30 Gramofoon 10 Kerkdienst
12 Orkest. (Om 12.15 Ber.). 1 Decla
matie 21 Gramofoon. 2 Zang en or
gel. 2.30 Klarinet en piano. 3 Viool
en piano 3 30 Reportage. 4 Gramo
foon. 4.30 Voor kinderen. 5.30—6 Ram
blers. 6.05 Fantasia. 6.28 Ber. 6.30 Mu
zikale causerie. 7 Kalender. 7.10 Cause
rie. 7.30 Lezing 8..03 Ber. 8.15 Es
meralda. 9 Reportage. 9.45 Orkest 10.30
Ber iö.40 Gramofoon. 11 Orgel. 11.30
12 Gramofoon.
Droitwieli, 1500 M.
11.25 Alt en viool. 12.10 Kwiniet 12.35
Populair concert. 1.20 Gramofoon. 1.50
Gramoioon 2.05 Orkest. 2 50 Gramo
foon. 4 Kwartet. 4.20 Piano. 4 50 Gra-
mofocn. 5 20 Kwartet. 7.03 Gramofoon.
7.20 Ca karei progr. 8.35 Orkesten en so
listen. 10 Orkest en soliste. 11.20 Dans-
band cn soliste. 11.50—12.20 Jazz.
Radio Paris, 1648 IJ.
9 en 9.30 Gramofoon. 10 Orkest. 10.20
en 11.20 Gramofoon. 12.30 Zang. 1.25
Orkest 2 20 Gramofoon. 3.20 Chan
sons 3.35 Gitaar ensemble. 5.20, 5.50
en 6.03 Zang. 7.20 Orkest. 8.50 Opera.
10 5011.05 Gramofoon.
Keulen, 456 M.
5.20 Havenronccrf. 7.35 Solistenconcert.
8.50 Gramofoon. 10.35 Kamermuziek.
11.20 en 12.30 Orkest, 1.20 Popul. con
cert. 3.20 Gramofoon. 6.50 Kamermu
ziek. 7.50 Orkest, koor en solisten. 10.05
11.20 Herman Hagestedt
Brussel, 322 en 484 AL
322 Af.9 Gramofoon. 10.20 Orkest
(11.0511.35 Zang). 12.20 Gramofoon.
12.50 en 1.30 Dansorkest. 1.50-220 ©n
2.35 Gramofoon. 3.20 Blaasorkest. 4.20
Accordeon. (4.35—4 50 Gramofoon). 5.05
Gramofoon 5.50 Piano 6.50 Gramo
foon. 8.20 Dansorkest, solist en gramo
foon. 9.05 Gramofoon. 9.20 Caharet-
progr. 10.3012.20 Gramofoon.
484 AL: 9.20 Gramofoon. 10.20 Gevar.
progr. 11.20 Gramofoon. 11.35 Mannen-
kwartet 11.60 Kano. 12.05 Gramofoon.
12.35 Orgel. 12.50, 1.30, 1.55 en 2.50
Gramofoon. 3.05 Viool. 3.50 Musette-en
semble en solist 4.30 Gramofoon. 4.45
Popul. concert 5.20 en 6 Orkest. 7.20
Gramofoon. 10.30 Orkest. 11.20—12.20
Gramofoon,
Deutsehlandscnder, 1571 M.
7.30 Bonte avond. 9.50 Klarinet en piano.
10 2011.20 Gramofoon.
DINSDAG, 11 April 1939.
Hilversum I, 1875 ea 415.5 M.
KRO uitzending.
89.15 Gramofoon. (ca. 8.15 Ber.), 10
Gramofoon. 11.30 Godsd. halfuurtje. 13
Ber. 12.15 Oikest. (11.20 Gramofoon),
2 Vrouwenuurtje. 3 Mouetu sus. 4 Ka.
mei-orkest en solist. 4.43 Giamofoon. 5
Melodisten. 6.10 Causerie. G 20 Her. G.33
Ber. sport. 7 Minister mr. M P. L.
Sleenbcighc: LaniibouwciNsporiliek.7.CO
Cyclus. 8 Bei. 8.15 Orkest mi soliot.
10.05 Gramofoon. 10.30 Ber 10.40 En
semble. 111012 Gramofoon.
Hilversum II, 301.5 M.
AVRO uitzending. 6.30—7 RVU.
8 OigeJ. 8.15 Ber., gramofoon. 10 Mor
gen-wijding. 10.15 Gewijde muziek. 10 30
Voor de vrouw. 10.35 Viool en piano IJ
Ctniscrie. 11.10 Voor de huïslhotiding.
11.35 Orkest. (Om 12.20 Bei.). 12C0. Gra
mofoon. 1 Orkest. 1.40 Gramofoon. 2
Orkest en solist 2.45 Knïples. 3.45 0r
kost. 4.30 Kinderkoor. 5 Voor kinderen.
5.30 Orkest. 6.28 Ber. G.30 Een school
meester vertelt. 7 Zie Hilversum I 7.30
Engelsdhe les. 8 Ber.. 8.20 Gramofoon
8.30 Bonte Dinsdagavondtrein. 10 Too
neel. 10.20 Gramofoon. 10.40 Orgel. 11
Ber., dansmuziek. 11.30—12 Ensemble
Droitwieli 1500 M.
11.20 Gramofoon. 11.50 Orgel. 12 50 Eu
semble, 1.20 Gramofoon. 203 Oikust
3.35 Gramofoon. 3.50 Pop. concert. 4 20
Piano. 4.40 Gramofoon. 5.40 Orkest G 45
Orgel. 7.10 Zwitscrstihe volksmuziek. 7 50
Orkest. 8.20 Operette. 10.05 SI rijk Uur-
fet. 11.20 Billy Bisset. 11.50—12 20
Dansmuziek.
Radio-Paris, 1648 M.
9, 10, 10.25, 11.20 en 12.35 Gramofoon.
1.23 Slafmuziek. 2.35 Zang. 2.50 Gramo
foon. 3.35 Zang. 3.50 Gramofoon. 4 40
Zang. 4.55 Gramofoon. 5.0.5 Znng. 5.25
Orkest. 6.35 Cello en piano, 7.20 Oikest
8.30 Kamermuziek.
Keulen, 456 M.
5.50 Gramofoon. 6.30 Orkest. 7 50 Diei
Musikanten, 112.0 ca 12.35 Oikesf.
I.30—2.20 Pop. concert 3.20 Orkest. 4.5G
Vrooljk vocaal concert. 5.40 en 6.30
Gramofoon. 7.50—11.20 OB'est.
Brussel, 322 en 484 AL
322 M. (Viaamsdi). 12.20 Gramofoon.
12.50"en 1.30 Orkest. 1.50—2 20, 5.20,
6.50 cn 7.20 Gramofoon. 9.20 Orkest
9.35 Gramofoon. 10.05 Orkest. 10.30—
II.20 Gramofoon.
484: M. (Fransdh). 12.20 Gramofoon.
12.50 en 1.30 Oricest. 1.50—2.20 Gramo
foon. 5.20 en 5.55 Dansorkest 6.35 en
7.35 Gramofoon. 8.20 Symphonie-orkest,
koor en solisten. 10.30—11.20 Dansorkest
Deutschlundsender, 1571 M.
7.30 Orkest. 9,50 Trio. 10.29—11.20 or
kest en solist.
Doitsch-Evaag. Kerb.
Beroepen te Heerlen, ds. H, Kirt luier,
te Haarlem.
Ckr. Geref. Stuc.
Bedankt voor Aalsmeer, ds. M. W. Nieu-
wenhuyze, te Franeker.
1 GfomL Kerkr«.
Aangenomen naar 's-IIertogenboech, ds.
HL Veltman, te Doornspijk.