NEEMT NU EEN WIJS BESLUIT
KIEST MIDZA-WINKELS UIT
MIDZA OP DE ZAAK IS ALS DE KEUR OP 'T GOUD.
WAARDEVOLLE MIDZA-RONNEN.
4 i
Boefje wordt verfilmd
Menige ervaren en verstandige huisvrouw zal tot haar vc doening
bemerkt hebbendat zij reeds jaren lang in winkels oop die
het MIdza-teeken dragen.
Dat is geen toeval; dat is een bewijs, dat haar keuze juist was. AJ een
de beste en meest gesorteerde Schiedamsche middenstandszaken
kunnen deel uit maken van de
M ID Z A-C O M BIN A I E, want
Het is een garantie voor prima kwaliteit, vakkundige voorliet ing en age
rijzen. Maar er is nu nog een andere goede rei en om MID* t-
te kiezen. Alleen in die zaken ontvangt de
f
Bedrijvigheid in Bernstein's filmstad. De
Viasgang te Rotterdam.
f?
It
In de prachtige omgeving van Was
senaar juist op de grens van Den
Haag, liggen de gebouwen van Neder
lands Hollywood: Loet C. Barnstein's
jjFiJmstad". Hier hebben reeds ver
scheidene films het licht gez'en, die
n vele opzichten een vergelijking met
buitenlandsdie producten konden
doorstaan. Hier ook wordt thans de
nieuwste Neder'andsde film „Boefje"
vervaardigd, die het uiterste zal ver
gen van de bekwaamS vei d van spelers
en technici, maar die, indien zij slaagt,
tot het beste zal behooren, dat in Ne
derland is geproduceerd.
Reeds \an verre is de mast zichtbaar,
die op het terrein \an Loet C. Barnstein's
filmstad is opgericht Een heerlijke om
geving \an groen geboomte omgeeft de
terreinen van filmstad en waarborgt de
grootst mogelijke rust. Noodig is zoo'n
rustige omgeving: m de eerste plaats voor
de buitenopnamen, die door niets gestoord
mogen worden. Maar ook de spelers en
technici hebben een rustige vreedzame
omgeving noodig, waar hun zenuwen, die
in de studio's tot het uiterste worden ge
spannen, weer tot rust kunnen komen.
Strenge bewaking.
Door de breede oprijlaan, die reeds aan
den ingang het bordje „Verboden Toe
gang" vertoont, wandelen wij naar de
(hoofdgebouwen, waar de studfo's en klan
toren zijn ondergebracht. Maar ver komen
we niet, want bij een monumentaal bek
de eigenlijke ingang, schiet plotseling een
portier, gekleed in een rijk gegalonneerd
uniform te voorschijn en verspert ons
beleefd maar zeer beslist den weg. Wij
zijn echter voorzien van papieren, die zeKs
dezen Cerberus tot andere gedachten
brengen. Met een wijdsch gebaar noo-
digt hij ons uit, binnen het hek te komen
en vol verwachting betreden wij den
grond, waar de filmmuze haar scepter
zwaait
We worden ontvangen door den „big
man", Loet C. Bamstein zelf, die ons naar
de cantine leidt. De cantine, een der meest
noodzakelijke vertrekken van een film
stad, waar de spelers en technici na al
of met geslaagden arbeid weer krachten
verzamelen om hun werk met nieuwen
moed te kunnen voortzetlen. deze cantine
is een sober gehouden vertrek, dit uitzicht
geeft op liet puk rond de studio's.
Regisseur £>ierrk vertelt.
De regisseur ,de heer Det'ef Sierck, die
door zijn uitstekende films reeds van zich
heeft doen spreken, wacht ons hier op.
-m hem hooren we een en ander van de
interne moeilijkheden, die bij een n euwe
fdm voor den dag treden en waarvan
,„het groote publiek" gewoonlijk zoo wei
nig meikt.
Toen de heer Sierck Brusse's hoek
Boefje, voor den eersten keer las (in de
Dmtsche taal), was zijn eerste gedachte, dat
een film van dit boek, mden zij slaagde
een kunstwerk van den eersten rang zou
worden, maar tevens, dat, om de fdm te
doen slagen, schier onoveikomelijke moei
lijkheden overwonnen zouden moeten
w orden. I
DaaT was allereerst de doorloopende han
deling ,die geen oploopende climax heeft,
maar veeleer een voortdurende reeks van
climaxen. i
Een andere moeilijkheid was, de sfeer
van het vooroorlogsclie Rotterdam (het ver
baal speelt circa 1912) te treffen. Dit ver
haal In Rotterdam te doen herleven is
onmogelijk, daarvoor is de Maasstad te
zeer veranderd. Maar Sierck kent de ru
moerige havenstad van dien tijd, omdat
hij te Ham buig geboren is en die stad ver
schilt in dit opzicht niet veel van Rot
terdam.
Toch zal de film geen costuumfilro
worden; de Heeding is niet zooveel veran
derd sinds 1912 Daartegenover staat, dat
te veel moderniseeren beslist kwaad zou
doen.
De film moet een ^volksfilm" worden,
d w z bestemd voor het volk in den rui ni
sten zin. Daarom moet zij begrijpelijk zijn
en naïef, zoodat zij tot het volk1 spreekt.
Toch heeft juist de volksmassa onbewust
meer gevoel voor kunst, dan men zou
verwachten en daarmede heeft de regis
seur ernstig rekening te houden.
t De medespelenden.
Een Jange rij van bekende artisten, die
ten deele nog niet voor de film hebben ge
speeld, waarborgt de goede weergave van
Brusse's meesterwerk. Natuurlek speelt An
nie van Ees de rol van boefje en het zal
interessant zijn te zien, of zij op de film
ook die juiste sfeer weet te Heffen, waar
mee zij het tooneelstuk beroemd maakte.
Guus Bros, die we tot nu toe kenden
uit de Nationale Revue, zal de rol van
Pietje Puck spelen, Boefjes vriend, regis
seur Sierck zag Piet Biron in „Morijntje"
en haj wist tegelijk ,dat dit de juiste man
was voor de rol van vader Grovers, de va
der van Boefje. Venier treffen we aan
Piet Kohier als grootvader, Albert van
Dalsum als de pastoor. Jules Verstraete als
de verdediger. Emmy Arbous a's de vrouw
van de kermis en S. de Vries a's do uit
drager.
Vele spelers zullen hun filmtalent nog
moeten ioonen, maar als toonoelspelcr is
bun naam reeds bekend
De décors.
Bsha've fcet gezicht der spelers is het
„landschap" (hier* het Rotterdam van
1912) het belangrijkste en voor wij een
blik mogen weipen op de décors, wil eerst
Jen eu planken, die'de bovenwoning van
tie buurvrouw statten, doen ons over
duidelijk blijken, waar we zijn. Vlug gaan
we den ingang in naast liet uitdragers-
winkeltje en bestijgen de trap, die naar
Boefje's woning voert. In de khmer wor
den we weer geboeid door de natuurge
trouwe weergave
Dit is inderdaad een volksüdamer van
25 jaar geleden. Proper maar antiek! is de
aankleeding. Het pluche tafelkleed, de an
tieke foto's aan den wand, de petroleum
lamp, op de tafel het schaaltje met een
sleutel erin, liet is alles even echt.
Uit üiet raam kijken we naar den over
kant van de steeg, naar de woning van
de overbuien. Nu kunnen we den met-
afgebouwd en onderkant niet zien en we
derom worden we ontroerd door de be
klemmend juiste weergave.
Bij Pietje Puck.
Vlug verlaten we „het huis", Joopen
naar den overkant en beklimmen een boo-
ge trap. Nu komen wie m de woning,
die we zooeven uit het raam hebben ge
zien. De werkelijkheid kan bijna niet ech
ter" zijn dan wat we nu zien. Eén groote
kamer, die de geiheele woning uitmaakt.
Een ledikant aan den zijwand, achterin
- ,,r twee alcoven, die met deuren gesloten
de architect, de heer A H Wegenr, ons
kunnen worden. Rechts m den hoek de
waarschuwen .en veik'aren, wat we eigen- t {nfsam „T= ^nat
lijk te zien krijgen Het décor zal dan
voorstellen een gedeelte van een steeg
te Rotterdam, de Vlasgang. Het décor is
25 M. lang en geeft de woning van de fa
milie Grovers en daarnaast de uitdragerij
met er tegenover de woning van de buur
vrouw. Uit de ramen van deze twee wo
ningen zal zich bijna alles afspelen en
daiarom is slechts één der décors van
onderen afgebouwd, liet andere is aüoen
van boven af,
Aldus voorbereid betreden we de groote
studio, we slaan een gordijn op en kun
nen dan een kreet van bewondering niet
onderdrukken.
Zijn we hier werkelijk nog in de studio?
De .straat in de Rotterdamsche volksbuurt
is zóó natuurgetrouw weergegeven, dat
men zich een oogenblik moet bezinnen
Hier rechts, die oude afgebrokkelde, ver
weerde muren, waarop een gedeeltelijk
vergane affiche van «jen „sterk" tooneel-
stuk prijkt, daar het winkeltje van den
uitdrager zoo, echt, dat men er zou in-
loopen om er een kijkje te nemen en hier,
de ingang van Boefje's woning. Het is alles
zóó echt, zóó reeel. dat het ongeloofelijk
lijkt, dat vve-liier in een studio staan.
Maar o wee we wenden het hoofd
om, ten einde de andere 7ijle van de
steeg te bekijken en hier zien we de
liarde we.ke'ijkheid .Ren warnet van pa-
waar een inham als keuken dienst
doet; de vaten, zoo juist gewasschen, staan
nog op het aanrecht. Daarnaast de kachel
met grooten ronden buik, waarop aofk ge
kookt wordt In den hoek een konijnenhok,
waarin twee springlevende konijnen mum
melend hun tijd afwachten om voor de film
op te treden. Onder 'iet hok een paar non
chalant weggezette klompen, waarschijnlijk
van Pietje Puck, die hier woont. In den
anderen hoek een kinderwagen van zeer
antiek model, iieel hoog op de wielen. De
tafel, die aan de randen afgesleten is,
staat op een vloerkleed met ingezette
stukken. Een portret van de Koningin en
een heiligenbeeldje, sieren de wanden. In
een hoek bij het raam zien we zelfs een
zeer antieke naaimachine. Voor de ramen
flvangen in plaats van gordijnen, kranten.
Het is verbluffend echt. Niets is nagela
ten, om den indtuk te geven, in een volks
woning te zijn, en men is daar volkomen
in geslaagd Zelfs de muffe reuk, die de
armoede verraadt, liangt hier.
Natuurlijk kijken we uit het raam; we
zijn op de tweede verdieping. Boven ons
zijn de groene dakpannen en beneden ons
zien we het plat van de eerste verdieping
Hier woidt al het vuil opgegooid. Een oud
verbogen fietswiel, papieren en leege doos
jes stoffeeren dit plat.
Dit is inderdaad een stuk van de 1.40
M. breede teeg Viasgang. Het is een staal
tje van volmaakte kunst, dit décor, en de
trots van den heer Wegerif is volkomen
gerechtvaardigd. Wie zooiets klan maken
van een naar planken on wat uitdragers-
rommel, is inderdaad een kunstenaar.
Goede vooruitzichten.
Maandag, morgens om negen uur zijn
na vijf maanden van voorbereiding de op
namen aangevangen. Men heeft voorlöopig
Vijf weken voor de film uitgetrokken en
zal hard geweikt worden. Maar de voor
uitzichten zijn goed. De regisseur meent,
dat de film ook in het buitenland gróoten
aftrek zal vinden. Daarom heeft men kosten
noch moeite gespaard. Nu zijn de kósten
25 pCt. boven het beraamde bedrag, omdat
raen voor de décors liet duurste materiaal
heeft gekozen in verband met de zware
behchtingscischen. Maar allen zijn vol ver
trouwen, dat de film inderdaad een succes
wordt, omdat de voorteekenen onverdeeld
gunstig zijn. En artisten zijn bijgeloovig en
besluiten veel uit „voorteekenen".
Kerk en School
Ned. Herv. Kerk.
Aangenomen naar Groningen, dr. H. van
Oyen te Breda.
Beroeren te Blokzijl (toez.), ds. M. H.
■Bolkesfein te Drogeham.
Aargenomen naar Kampen, ds. W. Wii-
lemse te Muidorberg; naar Sprang, ds.
A. Sirag te Kortingen.
Beroepen t< Linsehoten ds J. VV. v.
d. Linden te ootwijk; te Dossen, ds.
H. K. van Wingerden te Melissant:
te Rinsumageest, S. deVries, hulppred.
te Cc s orden; te Koog-Zaandijk (Evang.)
J, E, Stap, em. pred. te Utrecht; te Ame*
aien, ds. H. K. van Wingerden, te
Melissant.
Chr. Geref. Kerk.
Beroepen te Steenwijk, R. Slofstra, cand.
te Drachten.
Beroepen te s-Gravemoer, M. v. d. Klis,
cand. te Gouda
Gerei. Kerken.
'Beroepen te Ylst, ds. J. Thomas, te
Boxum.
Beroeper te Luttem d. Dedemsv aart,
ds. F. A. Hofman te Waarder.
'Beroepen te Meliskerke, ds A. v. Stay,
vnberg té Benthuizen.
Bedankt voor Dinteioord, ds. M. Heikoop,
te Utrecht.
Doopsgcz. Broederschap. 1
Aangenomen ïaar den Burg (Texel),
e.ads K. T Gorte.r, te Tornaard;
naar Ylst, mej. J. H v. d. Slooten, te
Dipdeloopen. --
If
GULDENSBONNEN
K., Rijnstr. 39, Schiedam Ie pr.
P., N. Maasstr. 100v..2e pr.
V,, Hoogstr. 1 3e pr,
f., Jan v. «vennestr. 53........ 4e pr.
P., Ant. Muysstr. 10 5e pr.
Bi, KlaaswLstr. 2 6e pr.
T., Ant. Muysstr. 25.7e pr.
K., St. I fu r astr. 48.8e pr.
K,, Gr. Markt 79-e pr.
W., N. Diilenb-str. 310< pr.
D., .Broersvest 7.............. Ht pr.
K., Lekstr 43 12e pr.
B., Mariastr.29 13e pr.
f25.—
f 15.—
f 10.—
S., Stadh.laan 91
K., Hoogstr. 40
V., K Onneslaan 128
O., VkiKdingerdijk 9
Strijenschesü 10
V., WestfranHstr. 77.,..
S., Beierlandschestr. 35
E., K. Onneslaan 05
B„ Gr. Florisstr. 45
V., Buys Ballot hagel 45
K., Oosterstr. 100
K./Nieuw» Haven 145
B-,Lekstr.34
14e pr.
15e pr.
16e pr.
7e pr.
18e pr.
19e pr.
20e pr,
21e pr.
22e pr.
25e pr.
26f pr.
I: 2.50
f 2.50
f 2.50
f 2.50
2.50
i 2.50
f 2.50
f 2.50
f 2.50
f 2.50
f 2.50
f 2.50
f 2.50
f 125.—
50 GTS. BONNEN
B., Gasstr. 25, Schiedam*
Jj Appelmarkt 4
K., Nwe Haven 145.
M.,"Kreupelstr. 10
St. Liduinastr. 48
v Hoogstr» 186
U I* v» Aveiinestr. 53»
J», Boterstr» 1
K», v» Leeuwenhoekstr» 44.
Lange Achterweg 51«««
f 15.50
25 GTS. BONNEN
B., Gasstr. 24, SchiedamIe pr. f
S., L Nieuwstr. 187 2e pr. f
K.;, Heerenst 25 3e pr* f
J., Appelmarkt 4 4e pr. f
B., Nic. Beetsstr, 22 5e pr.
V., Hoogstr. 186 6e pr. f
K., Nwe Haven 115 7e pr. f
H»; VilLastr. 18»8e pr» f
Totaal
9.50
ll*-
t-%
MIDZA
AYA»
ie pr.
2e pr.
3e pr.
4e pr.
5e pr.
6e pr.
7e pr.
8e pr,
9e pr.
10e pr.
f ISOrf-
I
TCVsr
-4