Voor de ijverige
huisvrouw
7
egen
de wet
67682 Post CoKorte Dam 10.
Glas
67547 J. Th. Heijnsbroek
Triplex
mm
69802
69551
69676
68886
67820
69773 c- de Jaser*
68142
69799
Adressen voor Handel
Industrie en Scheepvaart
Lascfereparaties - Autogeen-en Eiectrisch
Radioprogramma's
Aardappelen-Groenten- en Fruit
Algemeen Installatiebureau
Anthraciet
JAN HOOGENBERG,
HOOGSTRAAT 24.
Bakkerij
Bedden en Tapijten
Bedrijtskleeding
Bouwartikelen-IJzerwaren
Kantoor- en Winkelboeken
Menbelen-StoHeeren
Papiervernietiging
Schoenen
Schoorsteenvegen
Stoïfen-Manuïacturen
Stofzuigers,
Motoren, Apparaten
Uitvoering van werken in Gewa
pend Beton
W oning-inrichting
ONZE TUIN
N.V.TECHN. HANDEL MIJ. D.DEVOS
MACHINEFABRIEK A. FORTUNE
VACANT
P ee» magere, rijfefge man .ran een Jaar
fff en veertig, mot een tachtig
A. J. VAN WASSENAAR
Corsetten Bustehouders Corseletten
Buikbanden en Elastieken Kousen
OAGEIIJKSCHE VRAAGBAAK
R7QQR ./t WESTLAND
U OPÜ ST. LEDUINASTRAAT 76
Heden NIEUWE ZUURKOOL
S 7 7 7 7 *"a Wed. M van Meuis, Broers-
yeld 53. Erkend gasfitter. Erkend
installateur. Uw adres bij ver
huizingen. Na 6 uur tel. 67879
Krommenhoek, Singel
Uw bakker.
101.
Rfi7Tï N.V. Van Katwijk's GlashandeL
UUI v w Lange Kerkstraat 38.
Alles op dit gebied.
Fa. Willems Emsting,
Rotterdamschedijk 233-235-237.
F. Röttgermg, Hoogstraat 17.
Grootst speciaalhuis.
lenhouders
Henn Rebers, Hoogstraat 146.
Bureau-artikelen, Vulpen!
Mie merken vanaf fl.
w Dirt: van Wassenaarstraat 35.
ShowroomRembrandtlaan 7.
lat v- d Waal, Westmolen-
I uwU straat 25-27. Inkoop alle soorten
oud papier en metalen.
A. D. van Dooren, Broersveld
\i\JsJi. I lift. Uitsluitend betrouwbare
kwaliteiten. MEDZA BONIVEN.
CD/1 "1 Verbetering van Schoorsteen trek.
OO t£. I Fa> v L> Borianif
Alléén Lange Achterweg 33.
„Kota"-Bertels, Dam 9-26.
Midza-bonnen.
Branderssteeg 6.
Latten en ronde stokken.
Frans van Thienen.
Broersveld 123.
C7QCQ N. Scheurkogel, Lange Nieuw-
Qf Oud straat 177179. Timmerman,
Metselaar, Aannemer.
COH11 Fa. Rijnbende Van Hoek,
DOU I I Hoogstraat 32.
Hoog water.
80 September 5.41 uur, 18.04 uur.
1 October 6.13 uur, 18.34 uur.
2 October 6.52 uur, 19.07 uur.
Zen en Maan.
Zonsopg. 30 Sept. 7.00 u., ondg, 18.38 u.
Zonsopg. 1 Oct. 7.01 u., ondg. 18.37 u.
Zonsopg. 2 Oct. 7.02 u., ondg. 18.35 u.
,6 October L.K. 12 October N.1L
Te
Naar het Engelscb
van
MARTIN PORLOCK
JPractisch en gezellig gekleed
Voorbij zijn de warme dagen!
We zitten niet meer buiten, we zwem
mer nut meer, we gam minder wandelen
en fietsen, we worden weer huiselijker.
We krijgen .veer lu=t om ons buis
keurig en gezellig te tnaken en ailes wat
's zomers wel eens „haasjc-repje" i\ erd ge
daan, krijgt na weer een extra beurt. Er
is van allerlei op te knappen, wat in
den romer bleef liggen; lampekappen,
lichte kussenovertrekken, kleedjes, theemut
sen en gordijnen zijn vies van de vliegeu-
slippen en vragen om een waschbeurt.
Koper en tm moeten weer eens flink
gepoetst en zoo zijn er honderd andere
huishoudei'jke karweitjes, die gedaan moe
ten worden De zomerkleeren worden zoo
langzamerhano opgeborgen en we gaan
aan 't maken en vermaken van de win
terkleuren. Kortom, we knjgen bet druk.
Nu zijn er vrouwen, die ook als ze
bet druk hebben, er altijd keurig en on
berispelijk uiizien, maar er zijn ook heel
veel huisvrouwen, die zich daar geen tijd
voor gunnen en die dan in een oude trui
of blouse en in een rok vol vlekken door
hun huis draven.
Dat is heel jammer, want het doet af
breuk aan de gezelligheid in huis, het is
een slecht voorbeeld aan de kinderen en
het draagt niet bij tot de waardeering, die
iedere vrouw graag krijgt, van haar echt
genoot, haar vriendinnen, vrienden en
kennissen. Daarbij zijn schoone en nette
kleeren veel belangrijker, dan modieuse
en dure kleeren.
Er zijn nu, meer dan ooit, veel vrouwen,
die het heel druk hebben, die alles in
huishouden en zaak alleen moeten be
disselen. Maar als hun man met verlof
komt, dan ziet hij toch heel graag een
vrouw, die_ er netjes uitziet.
Daarom, "wanneer bet eenigszins kan:
zorg voor keurige, nette, waschbare kleu
ren, vooral wanneer u veel huishoudelijk
werk te doen hebt.
Er zijn tegenwoordig zooveel goed wasch
bare wollen stofjes, waarvan we japonnen
kunnen maken of laten maken, die altijd
netjes zijn, ook wanneer we moeten bak
ken en braden of boenen en wrijven. In de
keuken trekken we er dan nog een
schortje over aan, van een aardig wasdi-
en kleur-ecbt katoentje. De sdhort nemen
we liefst in een effen tint op een gerui-
tcn jurk en gebloemd of geruit op een
effen japonnetje.
Geheel links zijn twee aardige modellen
van schorten afgebeeld, met een paar bij-
behoorende „morsmouwen", die men met
een paar knoopjes op de mouwen van de
japon kan bevestigen, of waar men een
elastiekje door kan ha'en. Ook kan men
groote witte manchetten nemen (rechts),
die men dan met drukknoopjes voor een
ander paar kan verwisselen. De onder
mouw \an de japon bljjft in beide geval
len schoon.
Het snit van de japon hoeft niet gecom
pliceerd te zijn. De mode maakt het ons
daarbij gemakkelijk, want de rokken met
veel banen of plooitjes vragen niet veel
gameermg, terwijl men de lijfjes met een
paar zakjes of een aardige ry knoopen
kan bewerken
Op onze afbeelding ziet u twee voor
beelden van gezellige japonnen voor in
buis, de eene is gemaakt van een diago
naal streepje in bruin of groen, de andere
\aa een blauw flanellen ruitje. Gemakke
lijk te uasscken en gemakkelijk te strij
ken 1
MADELEINE.
Zyn by*cinifacn uit de gratie?
Het is opvallend dat hyacinthen in de
laatste jaren veel minder toegepast worden.
Het schijnt dat zij om hun stijve groei- en
LI oei wij ze in den moderne tuinaanleg veel
al buiten beschouwing worden gelaten,
loch zijn de kleux-effectea die zij te weeg
brengen, met geen enkelen voorjaars-
bloeier te vergelijken,-om van hun bizon
der fijnen geur nog niet eens te spreken.
Het is werkelijk ten onrechte dat zij lich
telijk genegeerd1 worden, want in losse
groepen voor den border of rotstuin zijn
zij even onontbeerlijk als tulpen en nar
cissen.
Zij vereischen echter meer smaak en ar
chitectonisch gevoel, om er de juiste plaats
en de juiste groepeering voor te vinden.
Voor perkbeplanting b.v. zijn zij uiterst
geschikt, hetgeen we van narcissen nu
juist niet kunnen zeggen.
De beste pianttijd1 is vanaf eindi Septem
ber tot November, en we zorgen voor
goed losgemaaktem p-ond', die volstrekt
niet verzuurd' moet zijn. In ieder geval is
het uitstekend om bij het omspitten wat
kalkmergel toe te voegen, terwijl 't op
armen pond' aanbeveling verdient om" een
bemesting te geven van stalmest of kunst-
mestkorrels.
Nooit mogen we hyacinthen planten op
piekken waar het water 's winters blijft
staan, ook niet onder boomen, waar do
lollen te lijden hebben van het afdruipende
water der takken. Een zonnig plekje is in
alle opzichten te verkiezen, daarbij zorgen
we dat de bollen 8—10 c.M. diep geplant
worden naar gelang van de grondsoort, ter-
rv ijl we ze 1012 c.M. uit elkaar zetten,
zoodat op een vierk. meter 75100 stuks
gebruikt worden.
We geven de bóllen een flinke dekking
van turfmolm, stroo of bladeren, en als de
neuzen boven den grond komen, kunnen
ne bet dek eenigszins verlichten, om het
pas te verwijderen, als geen strenge koude
meer te verwachten is. Na verwijdering
„VEGISOL" GLASZIJDE
Isolatieschalen
VEREEN GLASFABRIEKEN
SCHIEDAM
Fabriek Van KURKEN - KURKENBONDELS
VISSCHERIJKURKEN
Fa. WED. A. VOGELEZANG
Korte Achterweg 13- 15 - Tel. 68872
t-v.di. Fa. van MILAAN. Hoogstraat 95—97
SCHIEDAM TELEFOON 68252
GEREEDSCHAPPEN - IJZERWAREN
KOGELLAGERS ENZ. ENZ.
Modern Ingericht reparatiebedrijf
Boterstraat 28-32. Schiedam. Tel. 69400 (2 lijnen)
KIPS Co.
TELEFOON 68190 SCHIEDAM
van de dekking is het uitstekend om per
vierk. meter 2025 gram zwavelzure am-
mooiiak-korrels uit te strooien om stevige
planten en forsche bloemtrossen te verkrij
gen.
Namen zullen we hier niet noemen, er
zijn zooveel uitstekende variëteiten in den
handel. Alleen willen we de aandacht er op|
vestigen, dat er ook dubbdblootnige voor
men bestaan in de kleuren rose, rose-roodi,
Mauw en zuiver wit.
Voor de gewone hyacintben zijn de kleu
ren, blauw, paars, rose-rood' en wit ge
noegzaam bekend', alleen de gele en zalm-
oranje vormen worden nog heel weinig
toegepast, terwijl zij het toch alleszins
waard zijn. i
A. C. MULLER—IDZERDA.
24)
Nicholas Revel was thans niet langer
de handwerksman. Evenals een oogenblik
geleden had zich weer die subtiele niet
te omschrijven verandering aan hem vol
trokken, doch au in tegenovergestelde
zin. Ei leunde nonchalant tegen de deur
tan keek den tegenwoordige» bewoner van
deze wel zee? smaakvolle kamer recht
ia de oogen.
Vergokt," zei Nicholas laconiek. „Ga
rustig mee?" I 5
De man, die zich Summerlees noemde,
Kromp jneen als een «fier, «lat in het
zat en zijn kans afwachtte om om-
jcfeis met een sprong tot dien aan-
w mex ïe gaan.
i jjicboias nam hem aandachtig op. Het
lichaam en een bizonder klein hoofd.
Zijn gezicht liad van nature een bruine
tint en was behalve een paar al te
harde trekken en de te diep bij elkaar
geplante oogen niet van. mannelijk
schoon ontbloot. Hij had een vrij poo
len, bewegclijken mond', en dunne lippen
ia normale omstandigheden ongetwij
feld een aangenaam, onopvallend, ge
woon gezicht, doch thans vertrokken tot
een ontzettend masker, waarop zich haat,
woede cn doodsangst afteekenden. -Zijn
oogen puilden uit hun kassen, zijn mond
was verwrongen, zijn dunne trillende lip
pen ontblootten een onregelmatig gebit
en over zijn geheele gezicht gleden voort
durend zenuwtrekkingen, voorwaar,
een gezicht, dat op het oogenblik wel
even verre van aangenaam als van normaal
was.
Nicholas bleef zwijgen, zoolang de man
raasde en allerlei onaangename geluiden
uitstiet Eindelijk kregen zyn woorden meer
samenhang.
„Wie ben je?" vroeg bij Zijn stem
klonk nu niet neer hoog en piepend', doch
achter in de keel, ongearticuleerd en dier-
Ipr,
„Centrale Recherche," loog Nioolas Re
vel, op eeh asten, overtuigenden toon,
<Me allen s twijfel uitsloot.
De man richtte, zich nu met een
ZONDAG, 1 October 1939.
Hilversum I, 1875 en 414,4 M.
8 30 NCRV. 9.30 KRO. 5.00 NCRV.
7.45—11.15 KRO.
8.30 Morgenwijding 9.30 Gramofoom.
10.30 Hoogmis. 11.45 Gram of ooi). 12.15
Causerie. 12.35 Gxamofoon. 12.45 ANP!
en gramofoon 100 Causerie. 1.20 Or
kest 2.00 Vragen. 2.45 Gramofoon. 3.00
Viool, piano en gramofoon. 4.00 Zieken-
lof. 4.55 Gramofoon. 5.00 Geref. Kurkd.
Hierna: Gewijde muziek (gramofoon).
7.45 Ber. 7.50 Gramofoon. 8.00 ANP.
815 Vroolïjk programma 9.15 Orkest
en solisten. (In de pauze: Gramofoon)
10.30 ANP. 10.40 Epiloog. 11.00—11.15
Esperanto.
Hilversum II, 301,5 M.
8 55 VARA. 12.00 AVRQ. 5.00 VPRO.
5.30 VARA. 6.30 VPRO. 8.00—12.00
AVRO.
8 55 Gramofoon. 9.00 Ber. 9.05 Tuinbouw
9.35 Gramofoon. 9.45 Causerie. 9.59 Ber.
10 00 Gramofoon. 10.40 Declamatie en
gramofoon. 11.00 Kinderkoor „De Me
rels" en gramofoon. 11.30 Harmonie
orkest en solist. (Om 12.45 ANP). 1.15
Gramofoon. 130 Causerie. 1.50 Gramo
foon. 2.00 Boekbespreking. 2.30 Piano.
3.00 Musette-ensemble (opm.). 3.30 Gra
mofoon. 4.15 Dansorkest. 4.45 Eventueel
ANP en gramofoon. 5 00 Gesprekken met
luisteraars. 5.30 Voor dte kinderen. 6.00
Sportpraatje. 6.25 ANP. 6.30 Gramofoon.
6.45 Vrijz. Prot. Kerkd'. 8.00 ANP. 8.25
Orkest en solisten. 9.30 Radiotooneel.
10.00 Orgel.' 10.15 Het Reaava-septet.
11.00 ANP. Hierna tot 12.00 Dansmuziek
(gramofoon).
Engeland, 391 en 449 M.
Geen opgave ontvangen.
Radio-Paris, 1648 M.
Brussel, 322 en 484 M.
322 M.: 9.20 Gramofoon. 10.20 Musette-
ensemble en solist. 11.35, 12.20, 1,30
2.20 Gramofoon. 3.35 Gemengd' koor.
6.20, 7.20 en 7.45 Gramofoon. 8.20 Ont-
heftigheid, alsof zijn lichaam iawndig door
een spiraal omhoog gevoerd werd. Hij
gooide het hoofd, dat plotseling iets wolfs-
aehtigs gekregen had, in den fiek en be
gon onbedaarlijk te nee, lachen kon
dat niet genoemd worden, al moest het
dat dan ook misschien voorstellen blaf
fen, ja, 3at was bet. En hij bleef blaf
fen.
Nicholas kwam nu van de deur van
daan en liep op hem toe.
„Klaar?" vroeg hij kort en zakelijk.
Het geblal verstomde.
Even plotseling, doch nog onmensdhe-
lijkr Jao hij zooeven opgeveerd was,
kromp lij; nu weer in elkaar. Zijn lippen
bewogen zich, alsof zij iets prevelden,
doch brachten geen klank voort. In zijn
wijd opengesperde, waanzinnige oogen lag
duidelijk een vraag besloten.
Zijn bezoeker scheen niét van zins te
zijn veel woorden te verspillen, „Moord op
verscheidene agenten," zei hij.
De man kreeg zijn spraakvermogen terug.
Hij opende zrje. mend en ratelde aan een
stuk 'door:'
„Ie hebt geen enkel bewijs je hebt
geen enkel bewijs je raadt er maar
naar' je1 beweert, maar wat in het
wilde weg Je kunt niets weten
en je weet ook niets je kunt niets
weten, .zeg ik-je Sm 'mmt niete,. zeg ik
spanningsprogiamma voor soldaten. 8.50
Gevarieerd' pirogretmma. 10.30—12.20 Gra
mofoon.
484 !L: 9.20 Gramofoon. 10.20 Koor en
soliste. 11.20 Koor. 11.35 GramoÉoou.
12.05 Kano. 12.35 Orkest 1.55—2.15 eW
.250 Gramofoon. 3.05 Sympfaonie-orfcesï
(opm). 3.50 Musette-ensemble. 4||0 Jeugd
koor. 5.20 «o 6.00 Dansorkest 7.15 en'
7.35 Gramofoon. 8.50 Gevarieerd concert
11.2012.20 Gramofoon.
MAANDAG, 2 October 1939.
Hilversum I, 1875 en 414.4 M.
NCRV uitzending.
8 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Gramo
foon. (9.30—9.45 Ge!ukwensohen). 10.90
Morgendienst 11 Chr. Lectuur. ll.SO
Gramofoon. (1212.15 Ber.). 12.30 Sa-
Ion-orkest en gramofoon. (Om 12.45 ANP)
2 Sciliooluitzending, 2.35 Gramofoon. 3
Causerie. 3.303.55 Gramofoon. 4 Bij
bellezing. 5 Gramofoon. 5.15 Kinderuur.
6.15 Gramofoon. 6.30 Vragenuur. 7 Ber.
7.15 Gramofoon. 8 ANP, herhaling SOS»
Ber. 815 Piano en gramofoon. S-.45 Cau
serie. 9.15 Koor en gramofoon. 10 ANP,
actueel halfuur. 10.80 Orgel. 11.15 Gra
mofoon. ea. 11.5012 SdhrifÜezing.
Hilversum II, 30L5 M.
Algemeen progiamma verzorgd door
de AVRO.
8 ANP, hierna Gramofoon. 10 Morgenwij
ding. 10.15 Gewijde muziek. 10,30 Voor
de vrouw. 10.35 Trio. 11.20 Orgel en
(hobo. 12.10 Ensemble 12.45 ANP. 12.55
Gramofoon, 1.15 Ensemble. 1.45 Orgel
2 Puszta-orkest. 2.30 Orkest en solist
(3.303 50 Voordracht). 4.30 Disco-cau
serie. 5.30 Aeolian-orkesl. 6.15 De Vage
bonden, 7 Piano. 7.35 Causerie. 8 ANIP
Eventueel vraag en antwooid. 8.30 Cour
certgebouw-orkest en soliste. 9.30 Ra-
diotooneel. 9.55 Gramofaan .10.15 Amu-
sements-orkest. 11 ANP. Dans-orkest
11.40—12 Orgel.
Engeland, 391 en 449 AL
Geen opgave ontvangen.
Radio-Paris, 1648 M.
Geen opgave ontvangen.
Brussel, 322 en 484 M.
322 M. (Vlaamsch). 12.20 Gramofoon.
12.50 en 1.30 Orkest. 1.50—2.20, 5.20j,
6.50 en 7.20 Gramofoon, 8.20 Omtsptan-
ningsprogrannna voor soldaten. 8.50 Or
kest en soliste. 10.30—11.20 Gramofoon
484 AL (Fransdh). 12.35 Gramofoon.
12.50 en 1.30 Strijkorkest 1.50—2.20 en
5.20 Gramofoon. 6.35 Piano. 7.05 Gramo
foon. 8.50 Le Tableau parlant, opera!.
10.10 Gramofoon. 10,30—11.20 Dansmu
ziek.
CORSETTIÈRE LANGE HAVEN 125
UITSLUITEND MAATWERK EIGEN ATELIERS
je Je kunt me van niets beschuldigen,
niets niets hoor je, van niets,
zeg ik je!"
Zijn bezoeker geeuwde eens. „Ga je
mee?" vroeg hij nogmaals.
„Nee." Zijn stem sloeg nu over tot een
akelig gierend gekrijsch.
„Waar is je bevel tot inhechtenisne
ming? Waar is het bevel tot inhechtenis
neming? Je kunt er naar raden, maar j
weet niets. Je kunt niets weten. Ik ben
niet gek. Ik ben niet gek. Ik weet, da
je niets kunt weten. Er uit. Er uit, zeg
ik je,"
„Nu is het welletjes," op -en. zelfde;,
effen, Onverschilligen toon. „En geen rel
letjes bier, asjeblieft."
De man vergrootte nu onverwachte met
een ongeloofelyk -keurigen en behendigen
sprong den afstand tosschen zyu belager
en zich zelf en greep met ,zija rechter
hand in den binnenzak van rijn onberis
pelijk gesneden -donkere colbert. /Toen oy
zijn hand weer uit zijn zak haalde, hield
hjj er een revolver ia omkneld.
„Er.nit," gilde by. „Er, uit, of waar
achtig, ir burger of niet, ik ik ver-
moord je."
Nicholas hield1 zijn belde met de «pal
men naar voren gekeerde handen ter
hoogte van zyaschouders en liep lang-
zaara achteruit, dodh niet rechtstreeks
naar de deur, maar hij stak schuin de
kamer over en botste erg onhandig tegen
de lage boekenkast, die langs den wand
stond, welke van de deur naar het ven
ster liep
Na deze botsing echter was zijn onhan
dig gedrag plotseling afgdoopen. Bovenop
de boekenkast stonden een paar zware ko
peren kandelaars. De vingers van zijn
rechter hand omklemden den eersten daar-
van eü vrijwel op hetzelfde oogenblik
vloog het zware voorwerp in een vluggen,
vervaarlijken boog door de lucht. Het met
lood bezwaarde voetstuk van den kande
laar kwam precies tegen de borst van
den ineenkrimpende! man terech
een'eigenaardig geluid en tmmelde voor
over. De revolver viel uit zijn hand:. Ni
cholas Revel sprong er als een reus
achtige kat bovenop.
Toen de getroffene weer op wilde staan*
ldonk er een knal uit de revolver, die
Revel in de hand hield. De man stortte,
in den slaap 'getroffen, neer. Op den
vloer bleef het lichaam roerloos liggen.
Nicholas Revel richtte zich op.
oogenblik keek Mjj op "hef Ijpe aan
voeten neer. Hij «schudde bethoofd.
Af 1-
i t
iM